17 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Çocuk kampları Temmuz! İzcilik kongresine ortasında açılıyor İstanbulun 6 muhtelif sayfiyesinde açılacak olan çocuk kamplarına 600 ilk okul talebesi iştirak edecek İlk Okul çocukları için her yıl tatil ay -| larında açılmakta olan çocuk kampları bu sene 15 Temmuzda açılacırk' ve bir ay de- vam edecektir. Maaril idaresi bu kamplara aid bütün hazırlıkları bitirmiş ve kamp a- çılacak yerleri tesbit etmiştir. Bu yılki kamplar Kızıltoprak 49 uncu okul, Eren - köy 38 inci okul, Yeşilköy ilkokulu, Fi - lorya plâjı, Pendik birinci okul ve Mal - tepe ikinci ilkokul binasında olmak üzere| altı muhtelif yerde açılacaktır. Bu kamplara bu yıl 600 ilkokul çocuğu alınacaktır. K ve kabul müd- Ma if ida - enlerle öğretmenleri kurslarda hazırlamıştır. Kamp | larda, kamp hayatım tanzim — edecek bir mütehassıs ve kampın kadrosuna göre yı İzmir - İstanbul tayyare seferleri bir müddet için kaldırılıyor İzmir - İstanbul arasında bir müddetten- beri yapılmakta olan tayyare seferleri gö - rülen lüzum Üzerine yarından itibaren mu- vakkat bir müddet için kaldınlacaktır. Devlet Havayolları İdaresi yeni bir prog yamla ve daha büyük yolcu £ tayyarelerile İstanbul « İzehir seferlerini bir müddet son- ra yeniden açacaktır. İstanbul - Ankara tayyare seferleri bü - yük bir rağbet görmek Bilhassn ay başmda İstanbul - An yyare Ücret - ucuzlatılmanndan sonra bu rağbet rtrmaştın Hukuk Fakültesi brinci ve ikinci sınıf eleme neticeleri bugün bildiriliyor Universite Hukuk Fakültesi birinci ve &-| kinci sınıf talebelerinin eleme İmtihan ne , tieeleri bugün ân edilecektir. Eiemelerde muvaffak olan talebenin sözlü imsihanlarına Çarşamba gününden iibaren başlanacaktır. Beş yaşında bir kız kuyuya düşerek boğuldu Büyükderede Çayırbaşında 50 sayılı evde oturan Mehmedin 5 yaşındaki kızı Bedriye dün evin bahçesinde oynarken, söz © Açık kuyuya düşmüş, boğulmuştur. Kaza etrafında zubıla tahkikat yapmak. tadır. - tecek kadar öğretmen, sağlık işlerine baka cak bir doktor bulunacaktır. Kamp haya - tınm çocuklar için faydalı ve eğlenceli geç mesi için icab eden tedbirler (alınmıştır. Kamplara iştirak edecek talebe yeni ders yılını taze kudretler kazanmış olarak kar- slayacaktır. İlk okul çocuk kamplarından başka Heybelindada da bir öğretmenler kampı a- sılacaktır. Öğretmenler kampı 10 Tem - muzda açılacak ve bir ay devam edecek « tir. Öğretmen kampı 50 kadin, 30 erkek öğretmen için hazırlanmıştır. Kampda ay- nca bir müdür, bir muhasib, bir doktor ve bastabakıcı bulunacaktır. Kampta muhte - Hf oyunlar, deniz banyosu, eğlenceler ve e r tertib edilecektir. Ayni kızı seven iki delikanlıdan biri rakibini bıçakla yaraladı Evvelki gün Fatihte kıskanclık yüzün - İden bir genç komşusunu bıçakla ağır su - tette yaralamıştır. Fatihte Akdeniz mahallesinde 131 şa « yılı evda oturan Sebat adında genç bir kiz evvelki gün evlerinin önünde o civar sa - kinlerinden Bekir isminde bir delikanlı ile konuşmakta iken yanlarına Sultanselimde oturan Ali gelmiş, birdenbire bıçağım çe 4 kerek Bekirin sirtina olanca kuvvetile sap- lamıştır. Ali, bu suretle Bekiri kanlar içinde yere serdikten sonra vak'n yerinden kaçmak is- terken, hâdiseden haberdar edilen | zabıta memurları tarafından yakalanmıştır. Ali sorgusunda Sebati © sevdiğini, onun | Bekirle konuşmasına tahatümül edemiye « rek bu işi yaptığını söylemiştir. Yaralı te davi altına almınış, suçlu müddejumumli - ğe tesli medilmiştir. Bir genç kız ikinci kattan sokağa düştü Cağüloğlunda Şeref sokağında 19 sayıda oturan Şaban kım Feride dün evlerinin 4 - kinci kat penceresinden sokağı seyrederken müvazenesini kaybederek düşmüş, vücu . dünün muhtelif yerlerinden ağır surette ya- Talarımıştar. Yaralı &ız tedavi edilmek üzere Sağlık Yurduna kaldırılmıştır. Avcılar ve atı arın toplantısı Geçen hafia ekseriyet için tehir olunan İstanbul Avcılar ve Atıçı. lar Cemiyelinin yıllık kongresi dün öğle. dön sonra Alayköşkünde Kurum relsi Şev . ket Avcının başkanlığında toplarımıştir. Kon grede, cemiyetler kanununa göre ana nizam- namede bazı maddelerin tadi hakkındaki takrir müzakere ile bu esdDAt synen kabul olunmuş ve müddeti biten idare heyeti ye . rine yeni geçim yapılmıstır. İdare heyetine Pazar Ola Hasan Bey Diyor k temin edilemediği 'Dr. Af Kütungii, Remzi Kanalı, Şakir Bafkan, Ruhi Kıroğlu, Niyazi Kızltepe, ye. €ek azalıklara da Turgud Olea, Aziz Say . giner, Badettin Engindilek © seçilmişlerdir. Müteskıben azaların avcılık vo etacılk spor, larının ilerlemesi ve yükselmesi hakkındaki Jdilekleri görüşülmüş ve kongreye nihayet ve İrümiştir. Resim, kongrede bulunanları göstermekte. kabları binbir ç de girdikten sonra. moda denilen ükçe acalbieşi - © Hasan bey — Ey. 1. vah. Şimdiye kadar yakkabı — giymeğe elmiyan bir şoy.oja. Haşlam'gar, cak. Kadınlar niha yet mantara basa - caklart; şehrimizden dört kişilik bir heyet gitti Bugün Ankarada toplanacak olar ieellik kongresinde gehrimiz namına bulunacak he. yet dün sabah Ankaraya hareke eliniştir. Heyet Maarif Müdür muavini Vahyı, Gala - tasaray lisesi beden terbiyesi öğretmeni İb. İzahim Hakin, Kabataş lisesi beden terbiyesi öğretmeni Hamd! ve İstiklfi lisesi beden ter- biyesi öğretmeni Bamiden müteşelekildir. İzcilik kongresi bir hafta kadar devam e , docek ve memlekette esaslı bir izel teşkilAtı kurulması hakkında mühim kararlar alına. caktır, ” üsküdar ve Beykozun plânları hazırlandı Üsküdar ve Bejkozun nâzım plânları şe- hirellik mütahsasısı Prost tarafından hazır lanmış, basdike ürsedilmiştir. Usküdardan Beykoza uranan yol kismen sahilden, kismen dahilden geçmektedir. Yirmi metre genişi. İğinde inşasına kartr verilen bu yolun vi - rajlı noktalarında her türlü kazalara mey , dan verilmemesi içim. Dolmabahçe, Gümüş - suyu yokuşunda «lman tertibat buraya da teşmil edilmiştir. Yeni yol, herhangi bir ve, #aitin tesbında saatle yüz kcmetreden daha İftara süratle gidebileceği şekilde olacaktır. Usködar, Beykoz yolu Şileye (kadar uzatı. İcsk, bilâhare Hopa, Şile sahil yolile bir - leştirilecektir. Uç bin beş yöz Kilometre u. runluğundakl Hopa, Şile sahil türisi yolu - run etüdleri dir müddet evvel ikmal edi . miştir, Milli Müdafaa Vekili dün geldi, akşam Arikaraya döndü MIM Müdafaa Vekili Saffet Arikan dün sabahki ekspresle şehrimize gelmiş ve Hay. dazpaşs garında Vali ve Belediye Reisi LOt- İf Kırdar, Parti ve gakeri erkân tarafından karşılanmıştır. Saffet Arıkan dün akşama kadar şehrimixle kalarak husus öşlerile meş gul olmuş ve #kşam saat 19 da eksprese Ankaraya dönmüştür. Vekili Haydarpaşada #skerl erkân ve dostinri tarafından uğurlar. mıştır, Ticaret Vekili bugün tetkiklerde bulunacak Evvelki gün Ankaradan şehrimize gelen Ticaret Vekili Nasmi Topçuoğlu bugün şeh. rimizde (elkiklerde bulunacak, bilhassa fat müraksbe ve ihtikârla mücadele işi etrafın. da meşgul olacaktir. Cevdet Kerim İnbelürimn konferansları Oümburiyet Halk Partisi umumi idare he. yeti azasından Sinob meb'wu Cevdet Kerim İncedayı bu akşam sazt 18 de Universite konferans salonunda mühim bir konferans verecektir. Cevdet Kerim yarın akşam Mey. oğlunda Saray sinemasında da ikinci kon. feranamı verecektir. Bu kostferanslarda idün ya ahval karşısında milletçe benimsenmiş #iyazetimizin isabeti 'Tirk milletinin Sete Büyük Mile, Meclisine Şefin ve Meclisin güveni, mili birlik, ve inan ve bu ahengi bozmaya yeltenen anasırla mücadele, 'Tir - kiyenin bu abval karşısında güveninin kad. Teli) mevzularına temas ödilecektir. Belediye fen işleri mimarlarından biri tekaüde sevkedildi İstanbul Belediyesi Prn İşleri müdürlüğü mimarlarından Şemsettin memuriyet mü: detini ikmal etmiş oldutundan kendi aryu. sile tekaüde sevkeditmiştir. Askerlik işleri : İhtiyat yoklamaları Beyoğlu yabancı As. şubesinden: İbtiyat yoklamaları için tayin olunan müddet b: İmek üzeredir. Beyoğlu ve Beşiktaş bölge! rindeki yabancılardan şimdiy kadar yokla” malarını yaptıfmamış olanların Cumarte - sinden maala hergün öğleden evvel gabeye gelerek yoklamalarını yaptırmaları İârm. dır. Haziran sonuna kadar gelmeyenlerin İkanun mucibince cezalandırılacağı ve öğle, İden sonra hiç bir müracaat kabul olunmi, İyacağı ilân olunur. ia ç Sarıyer Askerlik Şubesinden: Sarıyer şubesi ihtiyat eratının 940 senesi yoklamaları için verilmiş müddet bitmiştir. Meşri mazeret dolayısle tebliğ edilmiş gün. lerde gelmemiş olanlardan 311 - 315 doğum. Juların 21 Haziran, 316 . 820 doğumluların İ24 Haziran, 321 - 325 doğumluların 26 Fa ran, 326 , 331 doğumüuların 27 Hariran 940 günlerinde şubeye müraraatları ve bundan isonsa mürasaat kabul edilmiyerek yoklama. larını yaptırmamış olanlar hakkında kanu, ni muamele yapılacağı tekrar ilân olunur. Saraydan Ertesi gün sabahleyin oldukça erken bir saatte ikimizin de arabalarımız geldi ve konakların önünde durdu. Anlaşıldı ki sa- raya gitmek zamanı gelmiştir. Tekrar Yıl-! dız yolunu tuttuk ve doğruca artık bizlere aid olmıyan odalara değil. ikinci mabeyn- <i Tevfik Beyin odasını misafir olduk. Kâ- tiblerden, © yaverlerder, O müsahiblerden, bendegândan gelenler ve bizi, bir şeyler söylemeden selâmliyanlar oldu. Epeyce bir zaman sonra bazinei hassa mi u- mümisi Hacı Feyzi Efendi pek mütecssi göz yaşlarını zapta çalışarak, içeriye girdi | un arkasında, elinde bir gümüş tepsi, tepsinin üzerinde iki büyük kırmızı atlas kese, veznednrlardan biri vardı Bunların ne olduğunu keşfetmek kehanete muhtac değildi. Ayağa kalktık. Hazinei hassa mü-! diri umumisi keselerder birini slip, #perek başına koyduktan sonra | başmabeynciye, | ikincisini de bana verdi. Ağır bir kese... Redingotumun arka cebine zorlukla yerleş- tirdim ve e kadar ağır çekti ki elbisemin #0l tarafı epeyce sarktı. Herhalde mühim bir para olduğundu şüphe yoktu. Hünkâr ve-| #nitinin darlığına rağmen efendilik mukte-| zannı fazlasile yapıyordu. Anlatacağım ki bann karşı bu efendilik icabatı yalnız bun- dan ibaret kalmadı. Biraz sonra Sabit Bey girdi, dedi ki: — Efendimiz sizleri görmek İstiyorlar, yalnız: «Ne ben bir şey söyliyeyim, ne on. lar söylesinler! buyurdular? Arkasına düştük, Hünkâr bizi resmi zi- yaretleri kabul ettiği müzeyyen odada, n- yak üzeri, önü iliklenmiş, asında hazin bir veda manasile ve gözlerinde raptohu- nan yaşlarla, bekliyordu. Ne o bir kelime söyledi, ne biz. idabı mahsusa ile te- menna ederek geri geri çekilitken, bazı takdirlerde pek sinirlerine mağlâb | olan Lütfi Bey hıçkıra hıçkıra ağlamağa başla- dı, galiba ondazı sirayet ederek Oben de, fakat sakitane ağliyordum. Bu halde tek. rar Tevfik Beyin odasına döndük. Artık başka yapılacak bir iş yoktu. Yal- niz bir iş vardı: Haleflerimizi tebrik et- mek... İlkönce yukarı kata baymabeynci oda- na çıktık. Lâtfi Bevin yerine O kaideten ikinci mabeynci ik Beyin tayin edil- mesi icab ederken yeni hükümet bu ma- kama Halid Hurşid Beyi münasib bulmuş, © da hemen istical ile verine geçip otur. muştu. Onu böyle yerinde değil, faket bir kanapenin Üzerinde şark usulünde oluru- yor bulduk. Davranacak oldu. o Bacakla- rında sızılar vardı galiba... Davranamadı. Biz kısaca tebrik ettik, o basile mukabele ets. Bizi üzerinde vebâ tohumu taşryan şayanı ictinab mahlüklar addediyor ölma- İydı. Bunu yeni mevkiinin icabı siyasisine hamlederek çıktık. Lütfi Beye: — Odanızda alınacak şeyler yok muy- du? diye sordum, Hayır, dedi; zaten her şeyi almiş- tm, asil evrsk Dolmabahcede İdi, onları İda dün aldım. Burada üç beş kutu sigara kaldı, zannediyorum. o Onlar da halefime hediye olsun... Aşağıya indik. Baskitnbete tayin edilen sadaret müsteşarı Ali Fuad Bey henüz sa- raya gelgemişti. Pek riyade nazik ve za- rif olan, herkes tarafından hürmet ve mu- habbetle karşılanna bu zat selefler toma mile terki mevki etmeden yeni makamına geçmekte teahhürü münasib bulmuştu. | Ben odamın henüz isgal edilmemiş ok masından istifade ederek orada kalan «ş- yamı, evrakımı almak istedim, yanımda bir bekei bulundurarak gidin bunları top- Indım. Yalnız tela ile yazıhensmde duran güzel bir mineli oturtma küclik saatle bir telttin, bir timsah derisi iki cüzdanı unut- müsum. Ali Fuad Beys gelince: İ Epeyce bir zaman sonra, kıp fptidala- rında, hünkir beni sarava | celbetmisti. Dolmabaheeve inilmisti, Ben bu vesileden istifade ederek helefimi ziyaret etmek is- din. Alacak yüzünden arkadaşını yaraladı Kurbafahderede Hürriyet sokağında © sayıda oturan temizlik Oamelesinden Hali, arkadaşı Ahmedie bir alacak meselesinden kavga etmişler, bu arada Halil Ahmedi bi. çakla kalçasından yaralamıştır. Ahmed, te. davi edilmek üzere Nünmne hastanesine kal dırılmıs, suçlu halkında iakibata başlar , maştar. Bir çocuğun Li araba tekerleği id Ziya Uşaklıgil ayrılışım ——— — Ali Fuad Bey yerinden fırladı, tâ kapı da beni istikbal etti, önünü ilikliyerek, ve bir türlü makamında oturmak istemiyerel küçük bir sandalyadı karşıma geçti Bu derece nazikâne başlıyan mülâkat hep a kibâranç eda ile devam etti ve ben ayrı» lırken beni diş sofaya kadar teşyi' etti. Yıldızdan müfarekat günü, sarayda bize den kalan hattsların ne kadar iyi olduğu na şahid olduk. Bütün saray erkânı ve mes murini, bir çokları ağlıyarak, zZaptolunas muyan hıçkırıklarını sahvererek, kalabalık, bir matem kafilesi halinde bizi koltuk kas pısına kadar geçirdiler. arabalarımıza biz nesiye kadar beklediler ve işte böyle öm- rümüzün en tatlı ve en acı yıllarını geçir diğimiz saraydan ayrıldık... Hünkârn bana karşı takayyüdü devam etti, Hemen hergün konağa 'ya bir müsa- hib, ya bir bey (bendegândan biri) gelir ve padişah tarafından bir iltifat, bir ta- kayyüd eseri getirirdi. Her şeyden evvel hünkâr benim konaks ta yaz bekiyesils gelecek kışı geçirmemda israr etti, bem de her şeyden evvel bura» dan kaçmak, köyümün asude muhitine kas yuşmakta ısrar ederek icüsande | istedim. Yalnız yapılarak bir iş vardı: Vi ne, her türlü ihtiyata riayet edetek meftu- şat idaresine tanzim ettirdiğim resmi def- ter mucibince eşyayı teslim etmek, kızma ve bize aid eşyayı ondan sonra almak... Bu defter soba maşalarına, mutfak tavalar rına kadar iğneden ipliğe kadar bütün ha- zineye aid eşyayı evsafil» havi bir cild idi, Melruşat idaresinden bir heyet | istedim, Sonra köyde evime gidecek eşya içir de Istablı Âmirenin arabaların: istedim. Bu iki iş te gö . O defteri gelen bes yetin imzalarile bir yadiyir olarak sakh- yorum. Diğer eşya da Istablı Âmirenin pek mükemmel olan yük arabalarile (o taşındı. Yalnız konakta da telâş ile unutulan beş on parça eşya kaldı. Bu meyanda kızımın gelin odasında büyük bir ayna ile pek ç zel bir brenz tavan lâmbasını, bir büyük sobayı, diğer bir odada bir halıyı sonrurlan tahattür ettik. Bunları istemek pek çirkin bir şey olacaktı, vazgeçtik. | Hakiksten hünkünn devnm eden ütılet asarının yas nında bunların Iğfim etmek pek abes o- lurdu. Hünkünn bana takayyüd âsarını hemen burada kaydedeyim: Köyüme, evime kavuşup sonra bir ay henüz geçmem bir gün Sabit Beyle sermüsahib oraya kadar bana geldiler. Bir aralık, Enver ağa bahçeyi gezmek üzere uzaklaştı: Sabit Rey beni a- ıp köşke, yarı odama kadar beraber gö- türdü, ve ancak orada dedi ki: — Şevket- meab efendimiz, sizi düşünüyorlar, Size ber ay cebi hümayundan münasib bir ma aş bağladılar... Bu güzel haberi mütenkıb cebinden kır- mızı atlas bir kese çıkardı ve bana verdi. Ben lâzm geler teşekkürü itadan baska hünkâra hitaben bir ariza yazarak kendi- sine verdim. Ve her ay, tâ irtihaline karlar hünkür tarafından cebi ayan — kâsbi sevimli Hacı Hakkı Bey köye kadar gelit ve altınla dolu kırmızı keseyi teslim eder- di. Ben Darülfümr kü: ten ve diğer bir vesile ile maisetime genis lik geldikten sonra bile hünkâr bu. aylık atiyede hiç intizamma halel gelmeden de- vam etti, Bana böyle her ay gelen para Li müsaid şerait dairesinde (o bağlanabilecek olan tekaüd maaşından fazla ve maişe herhalde kâfi idi. Hacı Hakkı Bey için sevimli sıfatını kul- Tanmak pek yerindedir. Onu tanıyın ta sev- memiş olan var mıdır, bilmem. Onun tün mevcudiyetinden hulüs ve mubabhet taşar. Kendisile uzun yıllar refakatte bu- ınduk, hiçbir zargan hiçbir vesile znhfr etmedi ki an be hills ve muhabbet san -dan başka bir şeye tesadüf etmis olayım Hayatta bu tiynetie inennlarin telâki et- mek ne kadar nadi- pimetlerdend Halid Ziya Usaklığil tile ye Prof. Vitmor Avasofya mozavıklari üzerinde tekrar çalışacak Ayasofya mozayıklarını meydana çıkarmak la olan profesör Vitmer Amerikadan şehri. mize gelmiş, müzede tekrar çalışmağa buş- Tamıştır. Belediye makine şubesi müdürlüğü İstanbul Belediyesi makine şubesi müdür. Yürüme Kavseri tayyare fabrikası mühendis. lerinden Nuri Esad tayin edilmiştir. Köprü üstünde tramvay altında ezildi Erenköyünde Etemefendi caddesinde (o 12 sayda oturan İbrahim adinda bir çocuk. Baslansı caddesinden geçmekte olan Hü - seyinin yük arabasına atlamak isterken &. yağı tekerleğe sıkışarak ezilmiştir. Yaralı çocuk Nümüne hastanesine kaldı. Tulmış, arabacı hakkında takibata başlan maıştar. I Türkiye Demir ve Çel Müdürlüğünden: aşınmaktan muhafaza eden ve ayni zam« kullanılan. «SİYAH KATRAN BOYASI» re müracaalları ilân olunur. 40 Fabrikalarımızda her bürlü demir, çelik, boru vesair d& tahta ve tuğla işlerinde de boya ola bir adama çarptı Kasımpaşada Karabaş sokağında 5 saylı evde oturan Ahmed dün köprüden geçerken vatman Talâtın idaresindeki 197 sayılı Maç, ka . Beyazıd tranivayının swdmesine vörn - mıştır. Bu çarpma neticesinde vücudünün muhtelif yerlerinden yaralanan Ahmed te , davi edilmek Üzere Beyoğlu hastanesine kal- dirilmister. ik Fabrikaları Müessesesi medeni aksamı paslanmak ve cak Alâlkadarların müessesemi. 1 edilmektedir. erleştikten .$