9 Temmuz 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Temmuz 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Üniversite heyeti bugün Erzuruma hareket ediyor Erzurumda açılacak Üniversite haftasında Halk- * evlerinde konferanslar verilecek, hastanelerde mesleki konuşmalarda bulunulacak Erzurumda ilk Üniversite haftasını aça- cak olaln Rektör Cemil Bilselin riyasetinde- | da bulunulacaktır. ki Üniversite heyeti, bu akşam Ankara yo- Jile Erzuruma hareket edecektir. Üniversi- te Rektörü Cemil Bilsel memleketimizde * ilk defa olarak tertib edilmekte olan bu Üniversite haftası hakkında dün kendisile rüşen bir muharririmize şunları o söyle- miştir — Üniversite haftasının kuruluşundan gaye, her yıl bir veya iki vilâyetimize Üni- versite bilgilerini götürmek ve orada y pılan araştırmalarla buraların hususiyetle, ni Üniversite araştırmalarının yakın mev- # zu yapmaktır. hafta; şımızın sebebi Milli Şefin memleketi demir ağlarla ören siyasetine Üniversitenin. bir şükranını ayni zamanda ifa içindir. buriyet Halk Partisi Genel Sekreterliği şebbüsü en büyük bir ilgi ile karşılamış ve gidenlerin seyahat masrafını temin elmiş- tir. Buradan yarın (begün) akşam hareket edeceğiz. Çarşamba gününü Ankarada ge- gireceğiz. Hükümetimize bu vesile ile ta- zimlerimizi arzedeceğiz. Ertesi Perşembe sabahı Ankaradan hareketle 13 Temmuz Cumartesi sabahı Erzuruma varacağız. Bir bafta orada kalacağız. Bu bir hafta zarfın- da Halkevlerinde umumi on konferans ve- rilecek, hastanelerde tesbit #- Sovyet sefiri Odesaya gitti Evvelki gün Ankaradan şehrimize gek miş bulunan Sovyetlerin Ankara büyük ek gisi Terenitef, dün Sovyet bandıralı Sva - netya vapurile Odesaya hareket etmişiir. Sefir rıhtımda Sovyet konsolosu ve kon- solosluk erkân, Rus kolonisi (o tarafından uğurlanmıştır. im. te © “Tedbirsizlikle arkadaşının ölümüne sebebiyet veren bir çocuk hapse mahküm edildi Bultarahmedde bıçakla elindeki futbol topunun ipini keserken, topu almak istemesi Üzerine kazaen arkadaşı Refeti yaralıyan ve vefatına sebebiyet veren Sıtkı ismindeki ço. Cuğun, duruşması İ nei ağırcezada dün bit- miştir. Mahkeme, suçu sabit olan Sılkıyı tedbir. sizlik ve dikketsirlikle ölüme sebeb olmak - # tan, 6 ay müddetir hapse ve 20 lira para ce. #nsına mahküm etmiştir. “Edremid hap'sanesinden kaçan bir mahküm yakalandı Hırsızlıktan mahküm bulunduğu Edremid © hapisanesinden firar eden İnee Mehmed is. © minde bir mahküm, İstanbulda yakalanarak 1 adliyeye verilmiştir. Suçlu, Sultanahmed 1 inei sulh cezada s0r- guya çekilmiş, tevkif edilerek Bdremide sev. İ kine karar verilmiştir. Kırmacılar işsiz kaldıklarından şikâyete başladılar | Toprak mahsulleri ofisi şehrin ekmek ihti. 'yacını karşılamak Üzere verdiği 300 ton buğ. “dayı doğrudan doğruya şehirdeki dört de- Birmene wermiye başlamıştır. Bu vaziyet karşısında ötedenberi unları değirmenlerde Üğüterek fırınlara veren kırmacılar kendi, lerinin işsiz bırakıldıklarından dolayı muh. telif makamlara başvurmaya (başlamışlar, dün de Ticaret Vekâletine ve mıntaka ikti. Bad müdürlüğüne müracaat ederek buğday- Jarın kendi vasıtalarile değirmenlere verili. mesini (istemişlerdir. Ofis, buğday ve un Miatlarına fürüli bir zam yapmasına sebeb olan bu mutavaasıtların şikâyetlerini yersiz! bulmakta ve şehrin ununun doğrudan 40ğ- ruya değirmenlerden fırınlara o verilmesinin ekmek fiatlarını yükseltmemekte daha mü. 'estir olacağını kabul etmiş bulunmaktadır. Buğday mevrudatı hergün artmaktadır ve İbir hafta zarfında gelen buğday miktarı 3920 tonu bulmuştur. Anadoluda istihsale başlan. mış bulunduğundan, önümüsdeki haftalar çinde buğday mevrudatının artması ve fiat- Yarın birax daha diişmesi beklenmektedir. Erzürumda açı-| | dere r yerlerde mesleki konuşmalar. Konsültasyonlar, an- ketler programımızda yer almaktadır. Konferansların ve konuşmaların münaka- şalı olması kabul edilmiştir. Erzurumun münevver muhitinde hayırlı bir alâka uyan- dırabileceğimizi ve bunun hem orası için hem bütün memleket için ve ayni zamanda Üniversitemiz için faydalı olacağına inan yorumun Rektör, üç gün exvel Üniversitenin ku- ruluşundanberi ilk defa olrak yapılan me- zuniyet merasimi hakkında da şunları söy- şti — Üç senedir talebe böyle bir merasi- min yapılmasını istiyorlardı. Kendilerine devrede mezun olanların üçte iki nis- beti bulabildiği sene bunu yapacağımı söy- lemiştim. Muvaffak olan talebe bu yıl bek- lenen dereceyi geçtiği için arzuleri yerine getirilmiştir. İkinci bir sebeb ilâve etmek e. diyeceğim ki Hukuk Fakül dört yıl olarık değiştirdik. Hukuk Fakültesi dört senelik rejime göre memlekete ilk mezunlarını verdiği gibi 3.5 yıl evvel kurduğumuz İkhand Fakültesi de ilk mezunlarını bu sene verdi, Bu itibarla merasim Üniversitenin normal yılına tesa- düf etti, Sofya elçimiz dün | Bulgaristandan geldi Sofya sefirimiz Şevki Berker din sabah- ki Semplon ekspresile Bulgaristandan geh- mize gelmiştir. Sefir buradan Ankaraya giderek hükümet erkânile temaslarda bu Yunacaktır. Şevki Berker Türk - Bulgar münasebatı hakkında şunları söylemiştir; mevcnd değildlir. Mün. rece dostane ve sami tebarüz ettirmek isterim. Türklerin vaziyetleri de çok iyi garlar bu Türklere çok iyi muamele edi- yorlar.» C Küçük haberler | Bulgar kooperatifçiler toplantısı — Bulgar kocperatifçiler birliğinin 25 incel yıldönümü münasebetile Sofyada yapılan kongreye da- vet edilen Türk Kooperalifçiler Cemiyeti Te isi Trabzon meb'usu Sırrı Dayım reisilğinde- ki heyet, dün sabah şehrimize dönmüştür. Kongrede Türkiye, Yugoslavya, Romanya Macaristan ve Sovyet heyetleri bulunmuş . tur. Bulgar kooperatifçiliği çok ileri ve mu. azzam bir teşekkül belini almıştır. Ankara Kooperatifeller Cemiyeti Bulgarların ileri ko. operatifçiliğinden istifade etmek üzere Bul. garlarla temasa geçecektir. Başvekâlet müsteşarı — Başvekâlet müste. şarı Vehbi dün akşamki trenle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Emniyet Müdürü Ankaradan geldi — İs . tanbul emniyet teşkilâtını alâkadar eden ba- m mevsular etrafında Dahiliye Vekâleti ve Umum Emniyet Müdürlüğü ile temas etmek üzere üç gün evvel Ankaraya giden Emniyet Müdürü Muzaffer Akalın, dün şehrimize dön müstür, Halk plâjı — Salacıkta belediye tarafından meydana getirilen parasız halk plâjı bu 6€-|, .. ne de açılmıştır. Kabine adedi çoğaltılmış, rıhtımın esaslı bir şekilde inşasma bâşlar miştir, Taksi zamları — Taksi Ücretlerine yapılan yüzde onun tatbikine bu sabahtan itibaren reciimis olacaktır. Şoförler şehir baricinde- ki seferlerinde ve gece zamlarında yüzde on farkı müşteriden fstemeğe mezun değildir Taksi ücretlerine yapılan yeni zam yalnız şehir dahilinde ve gündüz seferlerindedir. Porya plâjt — Florya plâjmi işletmey! &. zerine alan müteahhid kanuni kefi temin edemediği için evvelki gün ve dün plâj be. lediye tarafından işletilmiştir. Müteahhid dün aksama kadar da kefili belediyeye ge - tiremediği Için bugün de plâj emaneten Be. iediye tarafından kletilecektir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: n a Bir fincan kah, venin... — Hasan bey 6s - kidenberi söylenir... Kırk yıl hatırı Hasan bey — Bi vardır, derler... botte olur. Baksana gazinolarda 1 Tira ya veriyorlar... — ÇAM elm dn ilke mk Mühim bir döviz kaçakçılığı hakkında tahkikat yapılıyor İstanbul zabıtası iki gündenberi mühim miktarda döviz kaçakçılığı yaptığı iddia ve ihbar olunan bir firma hakkında takibat yapmaktadır. Dün de bu maksadla mücasesenin def- terleri mali polis ve kaçakçılık bürosunca tetkik edilmiştir. Zabıta bu husustaki tahkikatına büyük bir ehemmiyetle devam stmektedir. Bir katil idamı talebile mahkemeye verildi Tavşantaşında işlenen bir cinayetin muhakemesine 2 nci Ağırcezn mahkeme- sinde dün başlanılmıştır. e Cinayetin faili Hızır, hakkkında iddin edildiğine göre kıs- kançlık snikasile ve taammüden metresi Ferihayı bıçaklıyarak öldürmüş, Ferihanın dostu Aliyi de ağır sürette yaralamıştır. Hızır, mahkemeye 450 udi maddenin 4 ncü bendine tevfikan idamı talebile sevkedil. miştir. Mahkemede okunan tahkikat evra- kina nazaran, vak'anın cereyan sekli şudur: Hızırla Feriha, hâdiseden 6 ay Okadar evvel tanışarak sevişmişler ve birlikle ya- samağa başlamışlardır. Fakat zamanla a-! ralannda geçimsizlilk baş göstermiş, bu s- rada Mizir hastalanarak, hastaneye yatmış- r. Genç kadın da bunu fırsat bilerek Ali) isminde bir başkasile teşviki hayat etmiştir. İşte, bunu haber alan Hızır, hastaneden çıkmış, 8 Kânunusani gecesi bahçe kısmın- dan usulca eve girmiş ve sevgilisini rakibi- nin kolları arasında bulunca, malüm <ina- yeti işlemiştir. Katil, dünkü duruşmasında o kendisinin! Ferihanın daveti üzerine eve gittiğini söy- lemiş ve demiştir ki: 4 — Odadan içeri girince, kibrit çaktım. Ortalık yan aydınlandı. Bu sırada içeride bir kımıldanma ve bunu takib eden kapış- ma oldu. Ben, korkarak, dışarıya kaçtım. | Fukat, kimseyi öldürmedim ve yaralama- dım.» Muhakeme, şahidlerin celbi için talik edilmiştir, Kamyon altında kalan bir çocuk öldü Dün Haydarpaşada bir çocuğun ölümi- İc neticelenen feci bir kamyon kazası ok muştur, Selimiyede Şahinmescid sokağında 3 sa- yılı evde oturan Cevdet adında kul 1213 sayılı kamyonla Haydarpa: nünden geçerken Kadıköyürde Mi savat sokağında 26 sayıda oturan yaşlarında Muammer adında bir alir Bu çarpma neticesinde kamyonun teker- lekleri altına düşen Munmmer, feci bir şe- kilde ezilmiş! Kazayı müteakıb Nümune O hastanesine kaldırılan çocuk bir müddet sonra aldığı ağır yaraların tesirile ölmüştür. Kazaya se- beb n Cevdet yakalanmış ve hakkında takibata başlanmıştır. on üç çocuğa .Dün üç yaralama vak'ası oldu Dün şehrin irahtelif yerlerinde üç yara lama vak'ası olmuştur. Tophanede Necatibey caddesinde 118 sayılı dükkünda işkembecilik yapan Koço ile müşterilerinden ve o civar sakinlerinden Ziya adında bir seyyar sitıci alacak meselesinden dolayı kavga etmişler. dir. Bir müddet karşılıklı küfür ve hakarete deram eden bu kavga esnasında Ziya biça, Zını çekerek Koçonun üzerine atılmış, işkem- kalbinden ve kasığından ağır surette yaralamıştır. Koço ifadeye gayri muktedir bir halde Beyoğlu hastanesine kaldırılmış, Ziya yakalanarak hakkında takibata baş. lanmıştır. Büyükadada sebzecilik yapan Hüseyin a - dinde biri de, arkadaşı Hidayetle bir karpuz meselesinden kavga elmiş ve fırlattığı bir dirhemle arkadaşının kolunun Xırılmasına sebeb olmuştur. Iidayet tedavi edilmek üzere Haydarpaşa hastanesine. nakledilmiz. carfh Hüseyin ya. kalanarak hakkında takibata başlanmıştır. Üçüncü yaralama vak'ası da Beyoflunda vukuğulmuştur. Nebizade sokağında 15 sayıda kabvecilik yapan Rireli Şaban bir para meselesinden dolayı aralarında kavga çıkan Neşet adında bir genci bardakla başından yaralamıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, Şaban yaka. lanmıştır. Buğday fiatları düşüyor Mersinden zahite nakledilemediğinden bu mıntakadan yeni sene arpa mahsulü gelme, mektedir. Bu sebeble şehrimizde arpa fiat - ları 10 para artmış ve 4,5 kuruşa yükselmiş, tir. Buna mukabil Anadoludan yeni mah . sml buğday mevrudatı az olmakla beraber fi. atlar düşüktür ve dün yapılan 7 : 8 çavdarlı buğdaylar 5 kuruş 35 paradan satılmıştır. Bu flat Toprak Mahsulleri Ofisinin fiatından 3 para yüksektir. Yakında gelişatın artacağı ve fiatların düşeceği muhakkak görülmek tedir. Buğday üzerine âlıvre satışlar yapıl - Serginin açılışmdan bir intiba Şehrimizde bulunmakta olan Maatif Ve-|17 ye kadar dühuliyesiz olarak gezilebiles kili Hasan Âli Yücel dün ektir. > Güzel San'atlar Akademisine giderek bir) (o Maarif Vekili Hasan Âli Yücel bu ak- müddet meşgul olmüş ve Akademide ter. |$tmki trenle Ankaraya dönecektir. j tib edilen heykel sergisini açmıştır. Sergi- a Pa NN nin açılış töreninde Akademi erkânile hey- keltraşlar ve diğer zevat hazır bulunmuş, Akademi Müdürü Büman Toprak bir nu- tuk söylemiştir. Maarif Vekili de Akade: Müdürünün nutkuna cevab vererek Aka- deminin güzel ve kıymetli bir sergi vücüde getirmesinden duyduğu memnuniyeti bil- dirmiştir, Gizli fuhuş yeri bir gazino kapatıldı Mecidiyeköyü civarında bir gazinoda gizli fuhuş yapıldığı dün zabıtaca tesbit” edilerek burada ani bir araştırma yapılmışlır. Bu araştırma meticesinde gazinoya wd müştemilâtla 7 kadının fuhuş yaptıkları gü. o rülerek yakalanmışlardır. Zabıta dün bu ya, noyu kapamış ve sahibi İbrahimi de Bey. oğlu müddetümumiliğine teslim etmiştir. 47 kiymetli eserin teşhir edildliği sergi 12 gün açık kalacak ve hergün saat 10 dan İsanbul Felediyesi İlânları | Keşif İlk © Keşitve şartname bedeli o teminatı bedeli 40287.15 / 5104.36 O452 Halkalı - Nalbant çeşme , Hadımköy iltisak yolu inşaatı, 2100622 16487 1,10 Topkapı - Maltepe . Halkalı yolunun ash tamiri, Keşif bedellerile ük teminâi miklarları yukarıda yazılı 2 parça yol inşaat ve tami. ratı ayrı ayrı ka Ye esi sulmuştur. Mukavele, eksiltme, Bayındırlık işleri gene hususi ve fenni şartnameleri proje kesif hülâsasile buna müteferri diğer evrak hizal nda gösterilen bedeller üzerinden nafıs müdürlüğünden verilecektir. İhale 12/7/940 ma günü aast 15 de İstanbul belediyesi da'mi encümen odasında yapılacıklır. 1â4ğ <r uk teminsi makbuz veya mektupları ihale tarihinden evvel nafıa müdürlüg”“ne müracaatla alacakları fenni ehliyet ve 940 yılma aid ticaret odası vesikalarile 2400 imralı kanunun tarifatı çevresinde hazırl . yacakları teklif o meklaplarını ibale günü saat 14 de kadar daimi encümene vermeleri i lâzımdır. «52277» d gar w Askeri liselere öğretmen yetiştirilmek üzere talebe alınacak | 1 — Askeri liselere askeri öğretmen yetiştirilmek üzere Harb okulu kadrosuna altı talebe alınacaktır. 2 — Bu talebeler; Harb okulu talebesi olarak Arıkarada Dil-Tarih.Coğrafya Fakültesinde yabanei dil tahsili görecek ve askeri üğrelinen yetiştirileceklerdir. 3 — Kabul şartları A — Harb okuluna giriş şartlarmı tamamen haiz olmak. B — Lise olgunluk imtihanını vermiş olmak. C — Yabancı dil bilgisi yukarı derecede bulunmak, 4 — İstekiilerden seçilmek suretile almnenr talebeler ingilizce, fransızen, almanca branşlarma taksim ve fakültenin 949 :041 tedrisatına iştirak ettirileceklerdir. 5 — İsteklilerin evrak ve vesikalarile Harb okulu komutanlığına ve fazla tafsilât almak istiyenlerin de askeri liseler müfettişliğine müracaat etmeleri ilân olunur. (5470) Babaeski Belediye Riyasetinden : Babüeski elektrik fabrikasının 1840 yıllık ihtiyacı olari «215 ton moforin “le el» tan makine yağı arttirma ve eksiltme kanunu mucibince 3/Temmuz940 tarihinden itiba, ren yirmi gün müddetle münakasaya vaz'edfimiştir. İhale 23/Temmuz/W0 tarihine raslıyan Salı günü sat 14 de Belediye dulresinde teşekkül edeetk'olan Encümen huzuri 16 iera edilecektir. «580. İstanbulda: Liseler Alım Satım Komisyonu Reis- liğinden: ; Cinat Beher fiatı Oo Mikdari (o İlk temine Eksilimenin o Şartname Er. 8. yapılacağı bedeti Ura gün ve saat Er. Tüvanen M. K. Tonu 1300 2000 Ton ) 2652 19/7/940 Cuma w Eriple M.K. Tonu o 1700 550 Ton ) günü saat 16, ; 15 de. Toz şeker 3150 o 66500 Kilo) 314035 » 15,45 40 Kesme geker 41 23000 Kilo ) —— — Komisyonumuza bağlı Galatasaray, Haydarpaşa, Kandilli Kabataş, Erenköy ve Çamlıca liselerinin 1940 mali yılı ihtiyaçları olan yukanda yazi yiyecek ve yakacek - ları kapalı zarf usulile eksiltmeye konmuştur. Bu hususa aid gerekli durum yukarıya çıkarılmıştır. Eksiltme İstanbul Beyoğlu İstiklâl caddesi No, 349 da Liseler Alım satım komisyo - Bunca yapılacaktır. İslekliler 1940 yılı Ticaret odası vesikâsi ve ilk teminat makbüzile, teklif tarakalarını bavi kapalı zarflarını yukarıda hizalarında gösterilen santten bir seat evveline kadar sözü geçen Xomisyon relsliğine makbuz mukabilinde teslim etmeleri muktazi olüp po&. tada olacak gecikmeler kabul edilmez, Teminat yatırmak ve şartnameleri bedelleri mukabilinde almak istiyenlerin Galata. saray lisesinde komisyon kütibliğine müraeaat etmeleri, (5408) Babaeski Belediye Riyasetinden : Münhal bulunan Belediyemiz elektrik memurluğuna 70 ilra ücretle ehliyetli bir me. mur alınacaktır. Taliblerin evrakı müsbitelerile Babaeski Belediye Relsliğine müracaat. ları Hân olunur. «58005 Kuleli As. Lisesi Md. den: Kuleli, Maltepe, Bursa nakeri llselerinin birinci sınıflarına islekli ve bütün girme şartlarını haiz olan mamzedlerin seçme sınavları 10/Temmuz/940 günü merkür lise - lerde yapılacaktır. Namzedlerin en geç 10/Temmuz/940 sabahı saat & de mürekkekli kalemlerle veya hokka kâlemlerile isbu liselerde bulunmaları ilân olunur. (224) Babaeski Belediye Riyasetinden : 20 lira maaşı aslisi olan Belediyemiz muhasebeciliği münhaldir. Ehliyet ve liyakati ha. iz olanların evrakı müstitelerile birlikte müracaatları. çe (5690) Sie Dikili ela ri iye klatne ik