22 Nisan 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Nisan 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SİRİ Mamma” v.s verilirken yeni hatlara intizamla çekildi Atina 22 (Radyo) — Resmt teb- * Makedonya ve Arnavudlukta Yunan kuvvetlerinin geri çekilme tı zayiatsız ve muntazam bir şekilde yapılmıştır. Bu hare - kete müvazi olarak İngiliz kuy- yetlerinin de çekilme hareketleri W- hemen tamamlanmış bu - İinmaktadır. Bu harekât esnasın- da İngilizlerin zaylatı çok hafif » Avustralya ve Yenize - İândâ kuvvetleri setir hareketle - Tini büyük bir muvaffakiyetle hi- Müye etmişlerdir. Tesalyadaki Alman ordusu tayyarelerle iaşe ediliyor Bern 22 (A.A.) — Zürihte inti- Şar eden Nouvelle Gazette'in Ber- İin muhabirine göre, Alman kuv- Vetlerinin Tesalyada ilerledikleri te iaşeleri o güçleşmektedir. nun sebebi muntazam yolların lunmaması ve diğer tabil mâ - Mialardır, İaşe ve mühimmat nak- atı tavyareler tarafından va - Pilmaktadır. Bilâhare otomobiller Ve motosikletler bunları tayyare meydanlarından alp kıtanta tevzi etmektedirler, Tobruğa takviye kıtaatı gönderildi b Kahire 22 (A.A.) — Resmen İldirildiğine göre, Hind takviye kıtaatı Tobruğa DÜ Yugoslav Kralının beyannamesi Londra 22 (Radyo) — B.B.C.: Yugoslav kralı Piyer milletine hitaben bir beyanname neşrede - Tek Yugoslavyanın mücadeleye azmini teyid etmiş ve isini, Memleketine dönünciye kadar har be devam edileceğini söylemiştir. Ruzvelt Kanadaya gidiyor Ottova 22 (Radyo) — B.B.C: Kanada başvekili Mekenziking Vaşingtondan avdet etmiştir, Baş” vekil, Amerika cümhurreisi Ruz- Veltin Mayısın 10 u ile 15 | arâsin- da Kanadayı ziyaret etmesinin Muhtemel olduğunu söylemiştir. Rüzvelt Kanada meclisinin top- lantısında hazır bulunacaktır. Hitlerin Mareşal Petene mesaj gönderdiği tekzib ediliyor Berlin 22 (A.A) — Alman ha- Ficive nezareti, Hitlerin Mareşal Petaine bir mesaj göndermiş ol - duğu hakkında yabancı matbuatta Çıkan haberleri kat'i surette ya - lanlamıştır. Hariciye neazreti söz Güsü, Berlin ile Vichy (arasında müuallâkta bulunan meselelerin si- fahen Amiral Darlan ile büyük elçi Abetz arasında müzakere e dildiğinin herkesçe malâm bir keyfiyet olduğunu ilâve etm'etir. Şimdiye kadar düşürülen Alman tayyareleri Londra 22 (A.A,) — Radyonun bildirdiğine nazaran, mühasama - tın başlangıcındanberi bava dafi topları tarafından 1000 Alman tay Yaresi düşürülmüştür. Ağır suret- te hasara uğriyan tayyareler bu rakama dahil değildir. Sırf İngil- tere ilerinde düşürülen tayyare - in sayısı 500 den fazladır. Makineye | Memurlar, talebe | olamıyacaklar! Müttefik ordu Hükümetin tanzim ettiği lâyiha dün Mecliste müzakere ve münakaşalara sebeb oldu (Baştarafı 1 inci sayfada) tısında Antakya ve İskenderun €- lektrik o müessesele; mahalli belediyelere devri, vilâyet idaresi kanununun 6 ncı maddesini; dili ve memurların tsi selerinde talebe olamı aid kanun lâyihalar müzakerelerim yâ ştir, Bu s nuncu kanun lâyihası, üzerinde geçen müzakerelerden sonra öşü- #ıdaki şekilde tadil edilmiştir: | 3858 ve 3859 numaralı Kanunlar İra tâbi daire ve müesseselerde maaş ve ücret alanlar filen vazife gördükleri müddetçe herhangi bir tahsil müessesesinde asli (talebe Jolarak devam edemezler, Muhtelif fakültelerde ilmi yar- dımcı veya asistan olarak vazife görenler ve 2824 numaralı ksnun hükmüne tevfikan orta öğretim müesseselerinde yardımcı öğret» menlik edenler ve münhasıran hu- #wst ve yabancı ve ekallivet okul- larında öğretmen olanlar birinci maddenin şilmulüne girmezler. Devlet daire ve müesteselerin- ce kendi memurları için açılmış o- lan kurslar ve okullar birinci mad denin şümulüne dahil değildir. 1940-42 yılında herhangi bir yüksek tahsil mitessesesine devam bulunanların, her sene an sınıflarını terfi et- mek sartile, tahsijlerini ikmal et- melerine mensub oldukları Vekil liklerce müsaade edilebilir. İ Meclis Cuma günü toplanacak- tır, Müzakerelere aid tafsilât Ankara 21 (Hususi) — Bugün- kü Meclis toplantısında Antakya ve İskenderun elektrik müesseseleri nin mahalli belediyelere devri hak- kındaki kanunun müzakeresi sira - nda »öz alan Hamdi Selçuk, Ha - tay, uzun seneler ana vatandan -20 yıl. ayrı kalan bu vilâyetin beledi - İyesine istisnal bir muamele yapıl - masını ve tesisatın bedelsiz bele - diyeye devredilmesini teklif etti. Diğer bazı Hatay meb'usları da ayni fikirde olduklarım: ileri sürdü - ler. En son söz alan bütçe encüme- ni reisi İsmet Eker (Çorum) bu te- sisati hükümetin para ile satın al - dığını, bedelsiz belediyeye devre - dilmiyeceğimi beyan etti've eğer bedelsiz verildiği takdirde diğer be- lediyelere bu işin bir misal teşkil e- deceğini, bu esisatin gimdiye kadar hep para ile devredildiğini ilâve etti, Enetimenin teklifi olduğu gibi ka- bul olundu. Memurların tahsil müesseselerin- de talebe olamıyacaklarına. dair lâ- yihanın müzakeresinde ilk sözü a - br Mazhar Müfid, ezcümle demiştir Memur sekiz saat çalışmakla mü kelleftir. Amme hukuku geri kali - yor, vazife ile tahsil bir arada yü - rüyemez diye iki sebeble bu kanun teklif edilmiştir. Bu sebeblerin le - hinde ve aleyhinda birçok şeyler söyliyebiliriz. Öyle zaman oluyor ki, B santten az çalışılıyor. Bir teklifte bulunacağım. — Fakir kimseler vardir ki yüksek tahsile rini yapabilmek için 25 - 30 liraya çakşırlar, bunun beş lirasını da a - nalarına, babalarına gönderi Bu kanundan sonra bu fakir tale beler nasil tahsil edeceklerdir? We- kilden rica ediyorum. bu gençlerin tahsil yapabilmeleri için akşam kure ları açtıramaz mı? Bu sayede ço - cuklar tahsilsiz kalmamış (olurlar. Bu hususta Vekilın fikrini öğren mek istiyorum. Ziya Gevher Etili — Lâyiha mad delerinde tezud vardır, nedense ma liyenin memurları da bundan ha - tiç tutulmun, Maliye Meslek mek - tebine gidenler memuriyete devam edeceklermiş, Bir karar verilecekse, kurar stisnasız verilmelidir. Diyerek memurların talebe ola * rak vazife görmelerinin fena — bir usul olduğunu tebarüz ettirmiştir. ayatinin mühim kıs mini bir ücret mukabilinde devlete yermiş adamdır. onun bu mesaisini başka bir vadide enrfetmesi doğru olamaz. Talebe varlığını ilme ve fenne vermiş kimsedir. Memur ta - lebe, talebe de memur olamaz. Da- irelerde devam © mecburiyeti tatbik edilemiyor. Talebe olanlar me de - vam edebiliyorlar, ne de İyorlar. Bu bakımdın işi kökünden jhalletmek lâzimdir. Dünyanın ba - şindaki şa badireleri atlatalım. bu- nün gibi görülecek daha pek çok işler vardır demiştir. Feridun Fikri; Besim © Atalayın fikirlerine iştirak ettiğini söylemiş, «Devlet işinin tam ve yerinde ya - i'pılması için memurun yalniz kendi işile meşgul olması izim gelir. Bu kunun yerindedir. Hattâ geç kalmış tir. İki kârpuz bir koltuğa sığmaz» demişir.» Bunu müteakıb Maarif | Vekili kürsüye gelerek ezciimle şunları söy lemiştir? — Kanunun mucib O sebebleri hakkında bir şeyler söyliyecek de- ölüm, Arkadaşlarımın bu kanunun xeç kaldığı yolundaki © mütalsaları çok doğrudur. Bu kanunun ileri sür düğü prensip doğrudur, Devlet me- İmuru aldığı para ile bir iş gören in- sandır. Talebe olarak bu vazifeyi ve hem de okumuk maalesef müm. ün olmuyor. İki tarafta da noksan iş görülüyor. Aynı zamanda bu mü samahanın o devlet © memurlarının memleket hudul ve şumulü gözö - nünde tutulduğu tekdirde bü; haksızlığa da insydan verdiği gö » rülmektedir. Ankarnda, İstanbulda olan bir msmur tahsil yapabiliyor, fakat meselâ Krzurumda olan bir İmemur bu haktan mahrum oluyor. Ankarada bir devlet dairesi taheile müsaade ediyor. bir diğeri müsaa- İde etmiyor, bir diğeri sened alarak İo kimseyi kendine bağlamak mak - sadile müsaad> ediyor ki bu işin tasfiyesi çok yerinde bir iştir. Vekil, bunu müteakıb meb'us - ların sorduğu suallere cevsblar ve- rerek Mazhar Müfidin akşam kurs lar: açılması hakkında ileri sürdüğü fikrin bugün için imkâneiz olduğu. cevab vererek kanunda istima ya - pılmasının sebeblerini anlatk— ve buna mecburiyet o hâsl olduğunu söyledi. Bu imisninin bazı asistan ve doçentler için olduğunu, bu gi- bi kimselerin yüksek tahsil görmüş olduklari için vardımcı muallimlik gibi bir vazife almasında mahzur ol- madığını söyledi. Yardımcı öğretmenler meselesi- ne temas ederek bunlarm ekserisi - nin İstanbu ılduklarını, bu usu. Ölüm maa İlpvi ından doğduğu- nu, buna devam edileceğini ilâve Yuyoslavyada mukavemet hâlâ devam ediyor Nevyork 21 (A.A.) — Nevyork Times gazetesinin Berlin muhabiri Sırbistanda bir yerde bulunan Bir diplomattan aldığı haberlere isti - naden Yugoslavyada hâlâ devam eden mukavemet hakkında bazı taf silât vermektedir. Muhabir telgrafında ezcümle şöy le demektedir: Bariz düşmanlık o hareketlerinin divanıharblerd3 muhakeme edilece- ği hakkında Almanlar ve İtalyan - lar tarafından yap'lan o tehdidlere rağmen Yagoslar çetecileri Alman devriyelerine ağır zayiat verdirme- İğe devam ediyorlar. ik garbisindeki kişi kadar tahmin edilen bir grup mücadeleye devam edebilmek eme- ile ve Yunanlılarla birlermek üze. re kı İsrins cenuba doğru bir yol iy çalışmaktadır. *e- canhelerda da mukavsmet İbareketlerinin tanzimi için süratle çalışılmakta r. Sırb espheleri müs tevlileri geçirmek istedirleri yerlere mayaler yerlestirmekte ve Alman - la: bu mıntakala » doğru sevket menin yolunu bulmaktadırlar. Bu suretle lar ölü vs yaradı ol - mak üzere bir çok zayiat vermek tedirler. Alman va İtalyan Hariciye nazırları görüşecekler Berlin 21 (A.A) — Roma siya- mahfelleri, pek yakında bir Rib- çAlışabili.İbentrop - Ciano görüşmesinin vu -İcaya kadar işlers bakmak üz kua geleceğini tahmin etmektedir. görmek, yani hem tahsilini görmek! nu söyledi, Ziya Gevherin suallerine |” JUN FU e Amerikaya bir mukabele mi? Yazan: Selim Ragıp Emeş âdiselerin binbir Utecelli- yatı arasında gözden “kaç- ması mümkün bir baber vardı ki dün, her nasılsâ dikkatime takıldı, Bu heber, Japon hariciye nazırı Bay Mâtsuokanın Berlin Zziysreti esnasında esasları kurulmuş geniş anlaşma plânının teforrüatına aid bir safhadan bahsediyordu. Yani bir cümle ile Japonyanın, bazı harb malzemi şılığı mukebi- linde Almanyaya bir takım harb! gemileri veteceğini kaydeylemek- te idi Mahiyeti itibarile geniş bir e- hemmiyeti halz olmayan, fakat i- fadesi bakımından dikkati çeker bu haberden su cihet anlaşılmış oluyor ki, Mihver bloku, Ameri- kanın Avrupa harbine karşı gös- İterdiği alâka ile mütenasib olmak İüzere Japon kozundan istifade et- İmek fikrindedir. Fakat Amerika- nın bu sahada İngiltereye yaptığı İgeniş yardım ile Japonvanın Mib- ver devletlerine ve bu arada Al- İmanyaya gösterebileceği müzahe-| retin şümul ve hududu oraşında büyük fark olmak lâzımdır. Bir defa Japonya, kendi öz do- nanmasından işe yarar harb b ği ayırıp bunları Almanyaya remez. Amerika donanması ve 0 nun istinad ettiği kaynaklar kar- şısında Japonyamn bizzat kendi- si takviyete muhtacdır. Bu sebeb-| le bu yardım haberini, Mâdiseler üzerinde müessir olabilecek bir vâkıa değil, sadece bir tesanüd te- zahiirü ve bir nümayiş savmak elbette ki daha doğru ve mantıki- dir. Esasen Japon donanmasından ayırılabilecek bazı birliklerin 'Av- rupaya kadar Japon bayrağı al tında getirilip Mihver devletleri- ne teslim edilmeleri de kolaylıkla mümkün olal k bir şey değil- Böyle bir yardım hareketine ingiliz donanmasının fiilen müsa- İmaha gösteremiyeceğine inanmak | İicab eder. Bu ise Japonyanın oto- matik bir suretso harbe girmesi demektir. Bundan dolayıdır ki Bay Matsuokanın Berlin dönüşü- nü müteakıb ortaya çıkan ve Ja- ponyanın Mihver devletlerine 'ba- zı deniz harb birlikleri vereceğini kaydeyliyen haberi ihtiyat kaydi- le telâkki etmek lâzımdır. Maamafih bu ihtiyat telâkki, hidbir zaman, dikkat uyandırıcı bazı hâdiselere icab eyliyen & hemmiyetin verilmemesi manasi- nı tazammun eyliyemez. Japon - Alman görüşmeleri, herhalde, bir! müddet sonra ortaya bir takım neticeler çıkaracaktır. Yukarıya kaydeylediğimiz haber, bu neti- celere müteallik iskandil edici bir 2 Gİ Afrikada son vaziyet İngilizler Pardiyaya bir ihraç teşebbüsü yaptılar Nevyork 21 (A.A.) — Associa. ted Press'in bildirdiğine göre, şarki Afrikadaki İtalyan umumi valisi dük HAoste İtalyan ve Habeş kuv vetlerinin kayıdsız ve şartsiz teslim olmaları hakkında İngilizlerin yap- tığı teklifi reddetmiştir. İngiliz tebliği l Kahire, 21 (A.A.) — Resmi tebliğ: Libyada: Tobruk bölgesi iş'ara değer bir hareket olmamıştır. Sollum'da kaşif müfrezelerimiz ye niden faaliyat göstermişlerdir. Ha - beşistanda Dessiye civarinda çar -) pişmalar devam ediyor. Daha ce -| nubda düşmanı yakından takib e -| den ka'alarımız bütün bölgelerde | memnuniyet verici terakkiler kay - detmiştir. Alman tebliği Berlin, 21 (A.A) — Resmi tebliğ: Şimali Afrikada düşman tar fından Solluma karsı vapılan hi cumla, Tobruklaki İngiliz gar zonu tarafından şehri saran kuv- vetlerimize karsı yap'lan hücum ülmüştür. Bu puntakada bes dü nan tayyaresi düsürü'müştür. İtalyan tebliği | Roma 21 (A.A) Resmi | M Afrikada Bardia civarın. işmanm bir karaya çıkma te. sebbüsü süratle tardedilmiştir. K. raya çıkmağa muvaffak olan bütün kıt'alar esir edilmi Basraya asker çıkarılması İngiliz gazeteleri; uBu sayede! icab ederse Türklere yardım. etmek mümkün olacaktır» | diyorlar Londra 21 (A.A.) — Gazeteler fagilizlerin Basraya üstel çıkarma - ları meselesile rraşgul olmaktadır - r, Taymis diyor kis «Bü harekât gerek Londrada, gerek Ankarada memnuniyetle kar İsnacaktır. İngiliz o hükümetinin giliz - İrak muahedesinin tam bir! şekilde tatbikini temin etmek maksa dile yaptığı seri hareket tatmin e - dici neticeler vermişe benziyor. Niyuz. Kronik! şöyle bir tahlil ya öncüden #barettir. Onun göreceği kabul sekline göre gerisine icab eyliyen düzün “verilecektir. Silim Razıp Kralı getiren tayyare hücuma uğradı, nazırlardan biri öldü Kudüs 21 (A.A.) — Ofi: Yugoslav kralı Pierre Atinadan, i lile Kudüs civarında Lida'ya gelmiştir. Başvekil general Simoviç, başvekil truavini Yuano - viç, hariciye nazırı Ninçiç ve saray nazın krala refakat etmektedir. Kral ve uazırları taşıyan tayyare Akdeniz üzerinden geçerken düş - man tayyarelerinin hücumuna uğ - ramış Ve nazirlardan biri ölmüştür. Maçek Hır kalimıştar. Fransada hükümete mu'alefet eden belediye melisleri Vişi 21 (A.A.) — Amiral Dar- dahiliye nazırı sfatile 22 bele- diye meehisini feshetmiştir. Bunlar dan bir kismi vazifelerini lâyıkile ifa ödememi, diğerleri ise devlet ve hükümete muhalif bir vaziyet alı tur. Bu babda yeni bir karar alını İsusi komiteler teşkil olunmuştur. İ mmuhsireb istanbul ile Ankara arasında yeni tren seferleri Arkara, 21 (A.A) — Yolcuların çoğalması münasebetile 22 Nisan dan itibaren Ankara İstanbul arasında bir yolcu tren. ilâve eği- lecektir. Bu tren hergün saat 14.25 de “” Havdarpaşadan kalkacak ve 655 © de Ankaraya gelecektir. Bu trenin yolcuları isterlerse . Eskişehirden zmire ve Ankaradan da geçerek şarka gidebileceklerdir. 23 Nisandan itibaren de hergün Ankaradan saat 17 de bir tren kal kacak ve saat 7.45 de İstanbula varacaktır, Yunanistanda son vaziyet (Baş tarafı 1 inci sayfada) Alman avcı tayyareleri kendi. leri zayiat vermeksizin düşmanın beş bombardıman ve bir avcı tay- yaresini düşürmüşlerdir. Akdenizde kafile arasında fler- Mi büyük bir düşman vapuruna ik çapta bombalar isabet et- miştir. Alman ve İtalyan © tayyareleri Maltada Ta Valetta limanına mu- vaffakiyetle hücum etmişlerdir. İtalyan Rom 21 (A.A.) — halyan or. dular? umumi karargâhınin 319 ma marah tebü Dün kıt'alarımız, Arnavudluk be dudunun müstahkem mevzilerinde anudane (Obi: mukavemet gösteren Yunan kit'alarinı ric'ate mecbur e mislerdir. Cereyan eden şiddetli muharebelerden biri esnamnda dör cüncü Betsaglieri alayı Ma tahşidatına ve makineli vesa ite taarruz etmislerdir. Bu vessitin mühim bir kısma tahrib edilmiş ve hasara uğratılmiştir. Atina üzerinde bava muherebesi Kahire 21 (A.A.) — Ortaşark İngiliz hava kuvvetleri umumi ka » © rarsgâhenin tebliğ; Dün Yunnnistanda asgari 16 düş man tayyarasi düşürülmüstür. Bu, Almanyan'n taarruza baslamasın - danberi bir günde düsürülen en yük sek tayyare yekünudur. Bir keşif uçuşundan dönen İn - giliz hava kuvvetleri, bir Dornier- 17 tayyaresini alevler içinde düşür. müslerdir. z Atina üzerinde, çok büyük bir Alman ti re teşekkülü ile aver- larmız arasinda büyük bir hava | esi olmuş ve muharebede 14 düşman tayyaresi tahrib edilmiş- tir. Bunlardan 7 si Yunkers.88 ti- Ppiyor: «lrnk bizim elimizde oldukça Türkiye Mihverin bir tecavüzüne uğradığı takdirde o bu memleketin mukavemetini takviye oedecektir. Türklere Basra körfezile İraktan yardim etmek mümkündür. Yeni koordinasyon kararları Ankara 21 (Hususi) — Yeni iki koordinasyon kararının neşri bek İenmektedir, Bunlardan biri Ticaret Vekâleti ne lüzum göreceği ithal ve © ihraç maddelerine fiat tesbit etmek sâ -, Iâhiyetini vermektedir. Diğer karara göre İstanbulda bir un stoku vücude getirilmesi © için İstanbul Belediyesi emrine bir mil yon Kiraya yakın kredi tahsis olun maktadır. Yeni Yunan kabinesi Atina 21 (A.A.) — Yeni milli hükümet, yemin etmiştir. Hükümet söyle teşekkül etmiştir; Kral Birinci George Obaşvekil, amiral Sakellarin başvekil muavini ve bahriye naz'r, genernl Panago - ras harbiye ve ticaret nazıri, gene - ral Nikolaidis hava nazırı, general Kordas münakalât, maliye ve imu- vakkaten milli iktsad nazı eo - logos Nikoludis istihbarat ve umümi yardım nazırı, Aristid o Demetratos ziraat, iş ve kooperatifler nazırı, Kostos Manindakis dahiliye ve mil) li emaiyet nazırı, Sekeris maarif ve muvakkaten âdiiye nazırı, Stravos (Tespanides deniz ticareti nazırı, sre hü) (o Yeni kabine derhal tür. pinde pike bombardıman tayvarasi, 5 i Messerchmitt-l10 tipi tayyare ve 2 si tipi tesbit olunamamız düş” man tayyaresi idi. Bir Messerehmitt 109 tayyarasi de hava dafi batar. yalan o tarafından düşürülmüştür. Pek çok diğer Alınan tayvaresi cid di hasara uğratilmiş ve pek muh tembel olamk bu tayyareler üsleri- ne dönememiştir. Tayyarelerimizden 7 w dönme - miştir. Fakat || pilotlardan üçünün kurtulduğu öğtenilmistir. İnrihr ba va kuvvetlerinin baz! tajyare mey danlarında pek oz haser vukun gel miştir. Alman iddialari boşa çikti Newyork 21 (AA) — «Nev. york.Sunu gazetesinin askeri mu - harriri yazıyor: | İngilizlerin kaç - mak için Yunan limanlarına vapur. lar yiğmış oldukları hakkında Al - manlar tarafından ileri sürülen id- dinların arkas! kesilmiş olması dik. kate şayan bir noktadır. Filhakika Yunanistanda öereyan eden muha- rebeler hakkında gelen haberler karşımında bu gibi pronazandaların tutunamıyacağı bedihidi Orgeneral Kâzım Orbayın validesi vafat etti Orgeneral Kâzim Orbayın valide leri Bayan Fitnat Orbay vefat et » miştir. Cenazesi yarin saat 16 da Ni. santaşı Valikonağı caddesi Küçük- palas apartımatından kaldırilarak, Teşvikiye camisinde ikindi namaz kılındıktan sonra, silesi kabristanı- na defni ir, Merhume (saliha nisvandandı, Kendisine rahmet diler ve ailesi, taziyet beyan emi Ailesi cenazey- İenk gönde «