30 Nisan 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

30 Nisan 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Sa; SON POSTA Ni ğa i (Baştarafı 2 nci sayfada) Çünkü, elbiseyi Gplak vücudümüze giymiş olsak vücudümüzle elbise rasında bir tek hava duvari bu - Hann olurdu. Çamaşır giymekle ava duvarlarının sayısını arttırmış wluyoruz. N Fakat, elbiseden maada çarıaşır igiymemizin sebebi yalnız bu değil 'dir, Elbisemizi çıplak vücudümüze giyersek elbisemiz çabuk kirlenir. Halbuki elbiseyi yikamuk âdet de- ildir. Binaenaleyh çamaşırın, vü - cudümüzü sıcak tutmaktan masda İbir ikinci vazifesi de elbisemizin İenmemesini temin etmektir. Çünkü, çamaşırı değiştirip yıkamak pek ko. e. Yün hararetten çabuk müteessir olur. Şayed yünü kaynatacak olur- sak yün keçeleşir. Çünkü; yün elyafı pamuk veyahud keten elyafi gibi düz değil kıvırcıktır. Sicağın tesi- rile bu elyaf birbirine dolaşır ve a- çalmaz bir hal alır. Yünü ancak altını; dereceye ka- dar ıstabiliriz. Bunun içindir ki yün lü kumaşları ütülerken ütünün fazla kuzgın olmamasına dikkat edetiz Veyahud ütünün harareti, mek için yünlü kumaşla bir islak bez koruz. Halbuki keten den ve pamuktan yapılmış eli Hatayın güzel ve zengin bir kazası : Reyhaniye (Baştarafı 6 ncı sayfada) ve başarmışlardır. Bunca istilâ ve idarelere ve Fransız omandasinin yirmi yıl hüküm sürmesine rağmen geniş arazide bir tek karış toprağın dahi Türkten gayrisinin tasarruf ve tapamuna geçememiş olması, toprak ve millet sevgisinin yüksek bir mi- salidir. Reyhaniyede toprak, eşsiz bir ve- rim kabiliyeti arzeder. Çiftçi, ziraat bakımından en fena geçmiş seneler. de bile ektiğinden fazlasını almiş- tr. Bunun iyi yıllarda vereceği ran- dımanı hesab etmek müşkül değil- dir. Onun içindir ki, Reyhaniye, Hatayın en zengin zahire ambarıdir. Hububatın, bakli ve sınai ziraatin her cinsi üstün bir berekette mah- “Osul verir. Toprak mahsulleri ihra - dati, kazanın başta gelen varidat membaini - teşkil Oeder. (Fakat Reyhaniye, bu sahada senedir mühim bir terakki kaydetmiş bulü- muyor. Kavuştuğu kendi öz hükü - metince gönderilen makineler saye- sinde iatihsalâtında büyük bir artiş kaydettikten başka 940'da başladı- ğı çelik ziraatinden iki milyon lira gibi ehemmiyetk bir ce almiş ve bu suretle manda idaresi müdde- tince uğradığı zararlardan bir kıs - mini olsun fakat yalniz bir tek sene © içerisinde telâfi etmiştir. Meyva ve sebzecilik de müterakkidir. Bilhassa şekerpare rekoltesi yüz tonun Fev. kindedir. Reyhaniye, ayni zamanda davarı bol bir mıntakadır. Mevcud hayvan sayısı yüz bini mütecavizdir. Gerek canlı hayvanat ve gerekse hayvan mahsulleri ihracatından mühim bir varidat temin edilir. Amuk gölünün! taşması neticesi husule gelen butak- liklar kurutulduğu takdirde Reyha- niye en parlak iktisadi inkişafinı ya. pacak ve yalnız Hatayin değil bütün genubi şarki Anadolunun bir zahire ambarı haline gelecektir. Gerek An- © Otakya, Kırıkhan ve İskenderuna, © gerekse 60 kilometre ile Halebe as. fal yollarla bağlı bulunan kazada çin-Nerede-Nasıl ? ! | çamaşırlar hararetten hiç korkmaz. çamaşırlarımızın yünlü olma- yışının sebeblerinden biri de yün - İlülerin hararete mütahammil olma. yışıdır.. Çünkü iç çamaşılarımızı! ewihtelif sebebler dolayısile bazan kaynatmak, bazan da çok sicak su ile yıkamak zarıreti vardır. i Hilâsa İ Odadaki seyahatimiz bu suretle sona erdi. Şöyle, yirmi, otuz adım ya athk ya atmadık, fakat, bir kâ- inatı gezmiş kadar olduk. Venedik- ileri, Fransızları, Almanları dolaş-| tık. Bu arada birçok bilmeceler de hallettik. Umumiyetle insanlar se - yahate çıkarken yanlarına rehber o- larak bir kitab alirlar. Bu kitabda dolaşilan memlekete dair birçok tafsilât vardır. Dereler, deniz, dai lar, orman! bu kitabda mufassa lan “gösterilmiştir. Sonra © gene bu kitabda dolaşan şehrin caddeleri, köprüleri, abideleri, kütüphaneleri, tiyatroları velhasıl göze batan her şeyi mufasalan yazılıdır. Yanında böyle bir rehbere malik olan adam hiç korkmadan seyahat edebilir. İşte, bizim de şimdiye kadar yaz- dıklarımiz odanin çinde (seyahat etmek ( #stiyenlere o mükemmel bir rehber vazifesi görür, (“Son Posta, nin, lisan dersleri | (Baştarafı 5 inci sayfada) tir, «Takes kelimesinin calmak: mı, yöksa eyemeks mi mânâsına! geldiği gibi «have. kelimesinin «malik olmak» mı, yoksa «yemeksi mi demek olduğu tamamiyle ko -| İnuşmadan ve cümlenin gelirinden anlaşılır. Text and translation: 1— A basina cup anda pot are vessels — Bir kâse, bir fin - can ve bir tencere kaplardır. 2 — Some vessels are on the tray — Bâzı kablar tepsinin üze- rindedir. 3 — This bottle is broken — Bu şişe kırılmıştır. 4 — Your arm is broken — Ko- kınüz kırılmıştır. 5 İ get an eğ from a basın — Bir köseden bir yumurta alırım, 6 — The eg is broken İ get my fingers wet — — Yumurta kı- rilmıstır. Parmaklarım ıslatırım. 7 — You get wet in the rain — Yağmurda ıslanırsınız. 8 —İ get food ready. İ do the work of a cook — Gidâ hazırlarım. Bir aşçının işini yaparım 9 — You take a meal — Bir ye- mek yersiniz. 10 — After your meal you hâ- ve'a cigarete — Yemeğinizden Sonra bir siçara içersiniz. Exerci > İngilizceye tercüme ediniz: 1 — Biraz gıda yersiniz. 2 — Bir yemek hazırlarım. 3 — Siz ve ben hazırlarız, 4 — Bir aşcının işini vaparım. # — Ceketimi ıslatrım. Exercise: Il. Pos'ukları doldurunuz: Lİputa mealona— | Pe — some food. 3: A — eşe is on theplafe 4: The — on the table is not a vessel, $- Me ridht leg — broken. Tarihten sayfalar (Baştarafı 2 nci sayfada) sadrazamlığa kadar (yükselmişti. Pezen hiç heyecana” kapılmadı. Gayet soğukkanlı bir şekilde şu cevabı verdi: — Padişah bir domuz çobanını vezir yaptığı gibi imparator da bir yazıcıyı setir yapabilir! Sinan Pasa fena bozulmuştu; lâkin biraz evvelki hamlığı son derece piskin bir sekilde unuttur- du. Burada bulunanlara döndü. Gülümseyerek dedi ki; -— Kâfir benim verdiğim parayı © cinsten akçe ile ööedi, Kadircan Kaflı ——— Denizde bulunan cesed Dün, Fenerbahçede Çiftehavuzlar sahilinde denizde 35 yaşlarında ka- dar tahmin olunabilen bir erkek ce- sedi görülerek sahile alınmıştır. Ya. pılan muayene ve tahkikat netice- sinde boğularak öldüğü kültür hareketleri oldukça canlıdır. Reyhanhlar zihniyet itibarile ileci ve maarifperver © kimselerdir. Manda idaresinin maziye intikalini mütea- kib başlıyan kültürel hareketler hal kın isteğine en iyi şekilde uyduğu ve cevab verdiği için süratle (inkişaf etmiştir. Sıhhi durum da normaldir. © Hülümetimizce açılan ttahom dis - pamseri ve musyene, tedavi evi w © mumüi sıhhati garanti etmekte ve ağır hastalar Antakya ve İskende- © vandaki müesseselere gönderilmek- tedir. Reyhaniyenin her bakımdan mü- © bim bir vatan parçamız olduğunu takdir eyliyen Cümhuriyet hükâ - meti, bura kaymakamlığına mülki- © ye mülfettişlerinden Halil Tekini ta yin etmek suretile yüksek alâkasın göstermiştir. İlk işe başladığı tarib- © ten bugüne kadar birçok dekili bü- > Bi Klanı çan ve b made hai ei An ll e © we mükemmel başarılar gösteren bulmana aid olduğu tesbit edilmiştir. değerli idarecinin tayini: muhitte o Cesed Morga kaldırılmış, vak'a memnuniyetle karşılanmıştır. etrafında tahkikata başlanmıştır. Toprak mahsulleri ofisi İST. şubesi müdürlüğünden Beşiktaşta çöp İskelesi civarındaki Afyon depomuz için depoda mev - | ew nümunes gibi tahta raf yuptırılacağından talip olanların nümu. » esini depoda görmeleri ve açık pazarlığı yapılmak üzere 3/5/941 Cumar, tesi günü anat onda Limani hanımidaki ofisimize müracaatları, (3337) ü anlaşılan İyi ve güzel traş olmak isterseniz ER POKER Traş bıçaklarını MUHAKKAK KULLANINIZ. ve hör yerde POKER tıraş bıçakları isteyiniz Li Erg İstanbul Levazım Âmirliğinden Verilen Harici Askeri Kıtaatı İlânları Beher metresine tahmin edilen fiatı 85 kuruş olan 25,090 metre harb pa. keki sarmak için bez 65/41 Pazarlesi günü saat 11 de Ankarada M. M. V. Satın alma komleyonunda perarlıkla satın alınacaktır. Taliplerin 2125 liralık kat'i teminatlarile belli miele komisyona gelmeleri, (246) (3363) Nakliyesinin beher kilosuna 3 kuruş fiat tahmin edüen 600 ton arpa nar. Miyesi Erzurumdan Karaköseye nakletürüccektir. Pazarlıkla ekaltmesi 25/ 941 Cuma günü saat 10,30 du Erzarümde sekeri satın alma komisyonunda yapılacaktır. Tahmin tutarı 18000 lira kai teminatı 2700 liradır. Şart- namesi komüyonda görülür. Taliplerin bell vakitte komisyonu gelme - leri, (2338) (3351) Keşif bedeli 54,5)7 lira 38 kuruş GE & anbar iişası kapalı sarfla eksüt. meye kolumuştur. İhalesi 10/5/941 Cüma günü saal 15 de Ankarada M M. V. Satın alma komüyonunda yapılacaklır. İlK teminatı 3978 lira 37 ku- ruştur. Keşif ve şatlnamesi 27) kuruşu komisyondan alınır. Ta: ihale saatinden bir saat evvel kanuni vesikalarde teklif mektaplarını ko. misyona verseler, ( (2334) (3347) * 450,000 kilo sir veya keçi eti kapalı zarfin eksiltmeye konmuştur. İbalesi 16/5/941 Cuma günü sast ll de Ankarada Lv. Âmiriiği satın salma komüsyonunda yapılacaktır. Evsaf ve şartnamesi komisyonda görülür, İlk teminat 1248 Ira 75 kuruştur. Taliplerin ihale saatinden bir saat evvel kanuni vesikalarile teklif mektuplarını komisyona vermeleri (2308,2900) in Keşif bedeli 54.507 lira 98 kuruş İni bir inşaat kapalı zarfla eksütmeye konmuştur. İhalesi 1475/941 Çarşamba günü saat ll de An- karada M. M, V Satın alna komisyonunda yapılacaktır. “Taliplerin 4008 Hin 6 kuruş ilk teminat ve teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel komiayona vermelen Keşif ve şartnamesi 773 kuruşa komisyondan alınır. (2342) (3355) erk Keşif bedeli 54,190 Ira olan iki anbar inşası kapalı #arfia eksiltmeye kormuştur, İbalesi 8/5/9$1 Perşembe günü saat 11 de Ankarsda M M V. #ain alma komisyonunda yapılacaktır. İlk teminatı 3059 lira 50 kuruştur. Şartnamesi 271 kuruşa Komisyondan alınır, Talipierin kânun! vesikalarile teklif mektublarımı ihale saatinden bir sast evvel komuyona verme - leri. (2295-3071) Sıhhi müesseseler arttırma ve eksiltme komisyonundan Bakırköy omrazı akliye ve ssabıye hastenek dahilinde mevcud kantin (ki sene müddetle kiraya verilecektir. 1 — Arttırma 14/5/D41 Çarşamba günü anat 15 de İstanbul Cağaloğlunda sıhhat ve iştimal muavenet müdürlüğü binasında kurulu komisyonda yapı, Jacaksır. 2 — Muhammen kira seneliği «390» Uradir 3 — Muvakkst teminatı 54 liradır. 4 — İstekliler şartnamesini çalışma günlernde komisyonda görebilirler. $ — İsteklilerin bu gbi işlerde bulunduğuna dair vesilkaları ve muvak. kat teminat makbuzu veya banka mektubu de belli gün ve saatte kömiz. yona gelmeleri, (5337) Gümrük muhafaza Genel Komutanlığından Gümrük muhafaza teşkilâtında ve Urfa mıntakasında istihdam edimek üzere açık bulunan 17) ra ücretli mahsile formalı veya sivil olarâk binbaşı ve daha aşağı rütbede emekli ve müslafâ tabiblerden veyahnd si- vil tabiblerden istekli olanlar bulundukları hizmetlere aid ibraz edecek. leri vesikalara göre tesbit edilecek Ücrelle tayin edilmek üzere vesika- larını dilekçelerme bağlıyarak Ankirada gümrük muhafaza genel ko - mutarlığına müracaai etmeleri ve dilekçelerine emeklilerin sisli ve si. villerin diploma numaralarile doğum tarihlerini ve doğum yerlerini yaz- maları ilân olunur. O C2304) (3290) 63 No.lu Hân: Yeni peynir imalitı başladığı ve mal kendi kendine bol, landığından 40/4/9$1 tarihinden itibaren bil'umüm taze peynirler için aza. mi fiat tesbitine lüzum görülmediği dân olunur. (3371) — ——— ———— Darülâceze menfaa- tine büvük müsamere $ Mayıs Perşembe akşam: saat 21 de Şehir Tiyatrosu komedi kısmında Da. rülâçese menfaatine büyük bir mü. samere verilecektir. Bayan Peyha Ta- lay tarafından viyolensel rewta ve riecektir. Kendisine bayan Heşe re.| fakat edecektir. Bundan başka Şehir| "Tiyatrosu artisileri tarafından Baz :l Caz operetinden bir perde temsil i HAYAT YARIĞIKIN ,DİREKSİYONUDUR > İŞ BANKASI Küçük tasarruf hesapları 1941 İKRAMİYE PLANI Keşideler: 4 Şubat, 2 Mayın, 1 A. tustes, 3 İkinciteşrim tarnlermede yapar, 1941 ikramiyeleri adet 2000 lralık — 2080.— » 0 » —i000— Jecektir. Bayan Feyha Talay 17 yaşında genç bir san'atkârdır. Ankara Hâlkevinde iki koter vermiş ve çok rağbet gör. müştür. Konserlerin birin Rescüm - hurumuz da şereflendirmişlerdir. Burhaniye İcra Dairesinden: Yaya K. den Hüseyn karısı Havva” YT. we küçük çocukları Cemal, Kemal, Ahmed velisi Havva vasisi İstanbulda ikametgâhı meçhul Gömeçli şoför Ahmed Yukarda ismi yanlı kimselerin Behçetten devren Gömeçten Ahmed Turlacıya olan 1048 kıyye yağ yahud) bedeli 627 Ilra 60 K. ve 168 Jira 30 ku. ruş icra masrafı borçlarısı ödemeleri akkında bi'vesaye namına çıkarı-| lan 16/41 tarihli ödeme eri İ İmeterâhımız meçhul olduğundan bilâ tebliğ iade edildiğinden tarihi dindan on gün içinde borcu ödemeniz, bir iti-| râzınız varsa bu müddel içinde büdir- meni we mal beyanında bulunmanız. tebliğ makamına kâim olmak üzere; ilân olrmur.- * 44/10 A | ı : 7 “ # s5 20 0 İstanbul fiat mürakabe komisyonundan NEVROZİ Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, Karıklık ve Bütün Ağrılanmın Derbal Keser lenbindu günde 3 kaşe ahnabilir TAKLİTLERİNDEN SAKININIZ. HER YERDE PULLU KUTULARI ISRARLA İSTEYİNİZ Deviet Demiryolları işletme U. M. den Muhammen bedeli (1024) lira (88) kuruş olan muhtelif eb'atta 1465 a- dod kaynak işlerinde kullanılan Forma kömürü (16/5/941) Cuma günü sast (10,30) on buçukta Haydarpaşada Gar binasi dahilindeki (Okomisyon tarafından açık eksâtme ususile satın alınacaklır, Bu işe girmek istiyenlerin (86 ira ($7) kuruşluk muvakkat teminat vo kanunun tayin ettiği vöğâikle birlikte eksiltme günü saatine kadar komis- yona müracaalları lâzimdir. Bu şe md şartnameler komisyondan parasız olarak dağıtılmaktadır. ” 48360) * Muhammen bedellerle miktar ve Mi aşağıda yazılı iki görüp mal- eme her gurup ayrı ayrı ihule edilmek üzere (95.941) Cuma günü hiza, larında yazli sesiğerde Haydo'paşuda gar binası dahilindeki komisyon tarafından kapalı zarf wsuile satın alınacaktır, Bu işe girmek #liyenierin her gurubun hizasında yazılı muvakkat te, minat ve kanunun yin ettiği vesekle birlikte terleri mühtew ka» pal zarilerini ekalame saatlerinden berer saat evveline kadar komisyon ressliğne vermeleri Huzmdır. 3 Bu işe aid şartnameler komisyondan parasız olazak dağıtılmaktadır. 1 — Mühter? ey'atta 70000 aded Amerikan sarğı, muhammen bedeli (12000) ira muvakkat teta'nalı (900) ira olup eksiltmesi saat ( 15 4 on beşle yapılacaktır. 2 — Muhtelir eb'atta 40009 aded gaz hydrotü muhammen bedel (3400) Ura, muvakkat teminatı (255) lira olup eksiltmesi saat (1530) on beş bu. çukta yapılacaktır. e Muhammen bedel; 71250 (yetmiş bir bin iki yüz eli) Uta olan W ton kaynamış İngiliz bezi 12/5/1841 Pazartesi günü sant 15 de kapalı sarf usulü ile Ankarada İdare binasında satın alınacaktır. Bu işe girmek istıyenlerin 4812.50 «dört bin sekiz yüz on iki lira elli ku- ruş) Liralık muvakkat teminat /l6 kahunun tayin ettiği vesikaları ve tek, Wilerini aymi gün saat 14 de kadar Komisyon Reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler (500) kurusa Ankara ve Haydarpaşa veznelermde sat, maktadır. (3116 Ankara Velliğinden: 1 — Ankara - İstanbul yolunun 27.4 600—32.4.000 üncü Kiloimelreleri arasında «5. Km. osenin esaslı surette tamiri iş 175.941 tarihine tesa . düf eden Piwartesi günü saat 15 de vilâyet daimi encümeninde ihalesi yapılmak Üzere kapalı zarf usulle eksiltmeye konulmuştur. 2 — Keil bedeli «22538» lira, muvakkat teminatı 1640 lira «35» ku ruştur. 3 — Taliblerin teminat mektub veya makbuzları, teacet odası vesikası ve ihale gününden en az üç gün ovvel vlâyele İstida de müracaat ederek bu iş için alacaklar, fenni ehliyet vesikalarile birlikte yukarıda adı geçen günde sani 14 de Kader teklif mek'ublarını daüni encümen ryasetins ver. meleri, — Bu işe aid keşif ve şartnamey! hergün Ankara nafa müdürlüğünde görebilecekleri ilân olunur. Kayseri Belediye Reisliğinden Kayseri şehirin meskün kisminin 1/6000 mikyasında ve weskün üe gayri meskün sabaları mecmuu olan 950 hektarlık kısımın 1/1000, 1/2000 ve 1/5000 mikyaslarındı tesviye münhanjli muntazam (haritalarının ye, niden alınm işi kapalı varf usulde ökzlitmeye çıkarılmıştır. Ekaltme ?3/Mayıs/$ii Cuma şünü #aai 15 de Kayssri belediyesinde top. ianacak olan belediy? encümeni tarafından yapılacaktır. Murakkat amina: 1206 liradır. Şartnameler bedelsiz olarak Kayeri böledire Mühendisliğinden veys Ankarada belediyeler imâr heyeti fen şefliğinden alınabilir. Tüliplerin toplu olarak meskün ve gayri meskün mecmuü'en 42 500 hek- tarlık bir şehir harilası yaptığına dair Nafın Vekiletinden alınmış vesika İ ie ibale gününden :ki gün evvel belediyeler imar heycü fen şefliğine mü, racaat ederek intirâik vesikası almaları lâzımdır. Haritanın kısmez tersimi için 068X065 eb'udında ve 1 milimetre kalınlı- Bında 54 pafta ve aynı eb'adda 3/4 milimetre kalınlığında 49 aded pafla ki cem'an 103 pafta alımyonlu vatman kâğıdı alınarak onlcdiyeler imâr heyetinde mahfuzdur. Bu küğıdların bedeli, bedeli ihaleye mahsub edile- İDARESİNİ BİLM İŞ BANKASINDA İKRAMİYELİ HESAP AÇAR Ankara Valiliğinden : 1 — Ankara , Kırşehir yolunun 26 4-000—28 4-000 inci kilörnetrelerin - do yapılacak şose ve menfez inşaat 128.041 tarihine tesadif eden Pa. rarfesi günü sant 15 de vilâyet daimi encümeninde ialesi yapılmak üzere kapalı satf usuli eksjtmeye konulmuştur. 2 — Keşif vedeli «414185 lira «10» kuruş ve muvakkat, tenunatı Ura <3ö» kuruştur. 3 — Taliblerın teminat mektub veya makbuzları, benret odası vesikası ve ihale gününden en as üç gün evvel vilâyele bir istidn üc mürücaat ederek bü iş için alacakları fenni ehliyet vesikalarle birlikte yukarıda adı geçen günde saat 14 de kadar tekli mektublarını dâiml encümen Tİyaso- tine tevdi etmeleri, 4 :— Bu ize mid keşif Ve şartnameyi hergün mafia müdürlüğünde görebi, lecekleri dân olunur. — (2277-3718) 423500 esasan es taana samanı mes HERAN PUAAE verene a rerA Son Posta Matbaası: Neşriyat Müdürü: Selim Ragıp Emeç ————— SAHİBLERİ: $, Rapıp EMEÇ. A. Ekrem UŞAKLIGIL