17 Haziran 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Haziran 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Makineye Verilirken Suriyede . muharebe şiddetlendi Fransızlar mukabil taarruza geçtiler Berutta Fransızların 100 esir aldıkları bildiriliyor Vişi 17 (A.A) — Harbiye ne- zaretinin tebliği: mühim bir mimtakasın da Fransiz kitaatı mekabil hücuma geçmişlerdir. Diğer cephelerde düş man kuvvetleri durdurulmuştar, Hermen dağı ile Cebelidürüz a- tamndaki mintokada Fragsiz rirhle kiv'aları e piyade kıtaatı düşman mevzilerinin içine bir hayli girmiş ve İngilizlerin işgali nltinda bulu - Ban müteaddiğ köylere hücum ey temişlerdir. Hermon dağının garbindeki dağ hk mirmtakada dahi taarruzi ha - rekete geçmişler ve şayani kayıd muvaffakiyetler elde etmişlerdir Sahilde düşman kolu | Saydanın ötesinde ilerliyememiştir. - Fransiz Mayyateleri vasati Suriyede bulunan krtant tecemmülerini muvâffakiyet- ke bombardıman etmiştir, 16 Hazi- Yanda Fransiz hava kuvvetleri ve tayyareleri İngiliz cüzütem - larina hğcuni* etmişlerdir. Bir gemi ağır surette hasarâ uğramıştır. Ak- şam geç vakit geminin hâlâ bulun- duğu yerde kaldığı müşahede edil. miştir. Diğer bir muhribde de yan - çın çikarılmiştir. Bu harekâta işti - vak eden tayyarelerden bazilari Fransiz hava kuvvetlerini takviye eylemek üğere beniz bü sabah Gladyatör Epinde üç İngiliz avci tayyaresi muhakkak surette düşi rflmüştür. Bir diğer tayyarenin dü- şürüknüş olmasi melhuzdur. Fransızlar 100 esir almışlar Berut 17 (AAjJ — Bu sabah gelen son havadislere nazaran Ko- Winetre muhtakasında Fransız kuv wetleri tarafından girişilen taarruz hareketleri neticesinde 108 esir ve miüfüm miktarda harb malzemesi alınmıştır. 16 OHaziren “öğleden #mra Gik şiddetli - Muharebeler vukubulmuş ve , Fransız kıtaatı ercayumu istindad eylemişler « Vişi 17 (A.A.) — Hava müste- Şanı general Bergeret Suriye ve Tübnandaki Fransız hava kuvvet. leri umum kumandarlığına tayin €dikniş olduğu. bildirilmektedir. Fransızların tekzibi Vişi 17 (A.A,) — İngiliz tayya, relerinin Suciye arazisi üzerinde Alman tayyareleri ile harbe gi - rişmiş oldukları hakkındaki ha - berler kat'iyetle tekzib edilmekte-| dir. İngiliz filosunün ve Alman tay- Yarelerinin hücumuna maruz bu. handuğu hakkında bu iki hareke. tin tamamile ayrı bulunduğu tas- rih edilmektedir, Fransızlar Merceyun'a girdiler Londra II (AA) —B.B:.C: Dün bir askeri sözü OFransız kuvvetlerinin Merceyün sarp min - takasında hücuma geçmiş oldukl, dini bildirmiştir. İki İngiliz kolu «. tasından geçen Fraüsiz kıtaatı Mer- teyun şehrine girmişlerdir. “© Fransızların hücumu her ne ka dar müteaddid tanklarla takviye €- dilmiş ise de ba kuvvetlerin mü - him miktarda olmadıkları —sanil - maktadır, Kuvvetlerimiz taarruza geçen di- ğer bir Fransiz kolile temasa geç - işlerdir. İngiiz kuvvetleri sahil #üntekalarında mevzilerine — iyice yerleşmiş bulunmaktadır. Bu kuv- etler halen Saydanın ötesinde bu - lunnaktadirlar. Libyada harekât devam ediyor Kahire 17 (AA) | tar nekeri mahalle “yöre” ihl | Orta tedrisat öğretmeni olmak istiyenler için hazırlanan ” Ankara, 16 (Hususi) — Orta tedrisat öğretmenleri kanununun yedinci maddas: mucibince İmdi. hanla öğretmen olmak istiyenler hakkında Maarif Vekâletinte ha. arlanan talimalnamesinin mer'i yele konulması Vekiller Heyetin. ce kararlaştırılarak bugün neşre. edilmiştir. - Talimâtnamede orta tedrisat öğretmenliği meslekine dahil olmak istiy n ne gibi tulacakları yazılıdır. Bu şartlara göre; yaşları yirmiden aşağı ve 45 den yikari olmamak, tam dev- reli liseden mezun olmak, olgun- Müttefikler Şam kapılarında bekliyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Şu cihet hatırlatılır ki, uzami dercede insan hayatmı korumak kaygusu ile biraz ağır giden bir başlangıçtan sonra bu muvallaki. yetler elde edilmiştir. Türkiyeye gelen hür Fransiz generali Londra, 16 (A.A) — Bu sabah rüşmek ve Şamın teslim, için müt- tefikler Beruta 12 mil mesafede bulunmaktadır. Müttefik kuvvet- lerin “leri (o harekeli, (general Deniziri Saydadan geri çekilmek- e olan çsaş ördusunu ikiye böl- mek tehdidini göstermektedir. Bu esnada başka kollar, Şam kapılarında bir tevakkuf devresi geçirmeğe deyim etmekte ve şeh- re sulh yolu ile girilmesi için ya. pilan (o müzakerelerin neticesini beklemektedir. Fakat ayni zaman. da şehrin muhasara altına alınma. sı da devan. eylemektedir. Şamın düşmesinin şimdi pek yakın oldu- u hakkında hür Fransız kaynak. larından verilen haberden bahse. den sabah gazeteleri, Şamın bu A saat zarfındı düşeceğini söylemek tedir. Teshhürün sebebi, Frahsa- nn Sofya elçisi B. Blondel ile gö- Tüşme kive Şamın teslimi için müt. tefiklerin ileri sürdüğü şartlan kendisine bildirmek üzere Türkü yeye gitmiş olan general Del İomme'un pek yakında vukubula- cak arzusunun beklnemesidir, Vidhy, 16 (ALA) — Fransız de- niz tayyarelermin şüdahalesi sa. yesinde İngiliz donanması Suriye #shillerinden © © uzaklaştırılmıştır. İŞamdaki Fransız: kuvvetleri: üç İ muhtelif istikametten taarraza geçmişlerdir. Haleb çevrilmedi mi? Vichy, 5 (AA) —D.N.B. ajansı bildiriyon: Of: ajansının Beruttan bildir. diğ'ne göre İngilizlerin Halebi çe. virerak Akdenize indikleri ohak- kındaki haberler hakikâte tetabuk İ etmemektedir. Bu habetler daha İönce 13 ve 15 Haziranda da tekzib edilmişti. O günlerdenberi ise Fi- ırt mayakasında düşman hücuma geçmemiştir. civarında Kudüs 16 (A.A) — Reuteri Ordu umumi karargâhinın söa. cüsü, hörekât hakkında şu lafi - İâtı vermiştir: Müttefik kuvvetler, bir ileri hü- cum hareketile, Kisve'nin şimali şar kisinde ve Şama takriben 16 kilo. metre mesafede Mabta'yı işgal et. mişlerdir. Kisve de zaptedilmiş bu- lunmaktadır. Bir müttefik kolu; Kisve'nin 12 Tlometre kadar şarkinda, çöl ke- narında Adliye'nin şarkinda iler - ni arkında Lübnan tepe Terinde Jezzin şehrinin müttefikler tarafından zaptı, burada harekette bulunan kolu; sahil boyunca Be « ruta doğru ilerliyen kolun hizasına getirmiştir Itaktaki İngiliz kuvvetlerinin Su riye - İrak hududundan 80 kilo metre mesafede Firat üzerinde Dey tüzor'u zapletmiş olduğu doğru de- ğildir. kıt'alar ile takviye edi'en İngilizler wx Salâhiyet | Sollum, Kübozo, Halfaya müsellesi|t hakkını dahilinde vöteyan etmektedir. şartlar dahilinde ittihana tâbi bu. | İpilmakta talimatname İlk imtihanının ibdas eğildiği ta- Tihten sonra mezün olanların ay. İrıcâ olgunluk imtihanı vermiş bu- lunmaları veya yodi senelik ida- di, yahud #ört veya beş, altı sene- İlik öğretmen okulu * diplomasını| Jbiniz bulunmaları, öğcetmen okulu mezunlarının en az iki sene ilko- kullarda öğretmenlik ekmiş olma. Jarı esas tutulmuştur. İrtihanlar, türkçe, tarih, coğ- rafya, yurdbilgisi, matematik, ta-| biye, musiki, - resim, i almanca, / İ fransızca, ingilizes zümrelerinden “açılacaktır. “Amerika harbe girerse Japonya da dahil olacak,, Japon Başvekili ve amiral Suetsugunun nutukları Tokyo, 16 (AA.) — Başvekil ve «Milli hizmetler birliği: adin- daki çemiyet peisi Prens Konoye merkür birliğin merkezi komitesi. nin isişad celsesinde irad ettiği bir nutukta beynelmilel vaziyetin Japonya etrafında günden o güne daha ziyade karışmakta olduğunu söylemiş ve şunlar ilâve-etmişlir: Avrupa hâtbi. durmadan “geniş. liyor. Bütün dünyanın gayet bü. yük bir kargaşalığa atılması her zaman mümkündür, Buhranlı dev. reyi atlatmak ve imparatorun zih-| nini beyhude yeri yormamak için! bütün tasiletin “vazifesini yapması | ve heriesin kendi faaliyet saha. sında ühtesine düşen işle meşgul olması lâzımdır. Prens Kohoyeden sonra birlik ikinci reisi amiral Suetsugu da bu. günkü vaziyetin vahametini kay- detmiş ve Japon gençlerinin daha İiyi bir tarzda yetiştirilmesi nokta- sında ısrar etmiştir. Amiral, Çin işine bir nihayet vermenin Japonya için en müstâ- cel meselelerden biri olduğunu söyledikten sonra sözlerine şöyle devam etmiştir. Üçlü pakt, milletin arzularına “ercüman olmak maksadile imza edilmiştir. Bu pakt dünyada yeni bir nizam kurulmasında hayati derecede alâkadar bulunan devlet. leri bir raya toplıyan bir muahe- dedir, Bu itibarla pakt, hodbinane mütalealar veya besablar ihtiva etmemektedir. Eğer Amerika Bir- leşik devletleri Avrupa harbine girecek olurlarsa Japonya da hay- siyet ve şerefini korumak için har- be girmeğe hazır bulunmalıdır. ingiliz ve Fransız filoları çarpıştılar Berut 16 (A.A) — Ori ajan - si bildiriyor: Bu sabah şafakla beraber harb gemilerimiz Berut açıklarında | iki kruvazör ve torpidodan mürekkeb bir İngiliz kuvvetins karı harbe tutuşimuşlardır. Hiçbir hâdise olma miştir. 5 Alman . Fransiz işbirliği mi? Berlin 16 (AA) — Yarı ret mi bir kaynaktan bildiriliyor: Dün Alman bömba tayyareleri nin Suriye sahili açıklarında olduk.) ça kırvvetli bir İngiliz filosuna yap- tıkları taarrıznn Fransiz kuvvetle- rile. işbirliğinin bir ifadesi (olarak telâkki edilip edilmeyeceğine dair güzetecilerin sus'ins Berlinin siya - si mahfellerinde şu cevab verilmiş. tri «Bu tanrrüz İngiltereye katşı ya olan mücadelenin bir saf. hasıdir. Alman hava kuvvetlerinin İnskeri bedefine gölince bu tâli bir ! Belediyeler tekaüd sandığı Ankara; 16 (Telefonla), — Bes lediyeler ve bunlara bağlı müeme- seler ve Belediyeler o Bankas me“ murlari tekaüd sandığı teşkiline dair kanun Hâyihası Meclis ruzmı ve Ankara Belediyeleri hariç olmak üzere şimdiye kadar hiçbir tekaüd teminatına mazhar olmuyan beledi yelerie bunları (bağlı müosseseleri çerçevesi içine almaktadı Çörçi in Amerikalılara hitabı (Baştarafı 1 inci sayfada) -—- Bu itimada lâyık olmak için galiba çalışacağım. Fakat beni en ziyade mütehâssis eden şey ara. mızda mevcudiyetini o hissettiğim kardeşlik ve birlik o duygusudur. Bana öyle geliyor ki, Şu anda, AL las denizinin her İki sahilinde bit. den bulunuyoram,- Dünyamn bu buhranlı devresinde zin Atlantiki < âşarak biribirlerile bulüşmalar ve kakblerimizin Hep birlikte çarpması benim Için bir cesaret ve ilham kaynağı: olmak- tadır, Dünya ulvi bir kararın do. ğumuna şahii oluyor. Bu kararın ne olacağı hususunda hiç şüphem yoktur. Beşeriyetin omukadderatı maddi bir takım hesablarla tayin edilemez. Gözlerimizin önünde . efsanevi bir tarih tekevvün ediyor, Bunun nasıl biteceğini bilemeyiz, : Fakat Atlas denizinin her iki kıyısında hepimiz, tekrar ediyorum hepimiz hissediyoruz ki bugün bizim istik. balimizle daha birçok nesille is- tikbali twücadele mevzuudur. Be- ger camiasının möstakbel k- terinin alacağımız kararlar ve ya. ratacağımaz menkubelerie taayyün edeceğine eminim Henüz muzaffer gibi görünen müthiş bir hastalık Avrupa ve As- ya üzerine gölgesini salmış bulu- nuyor, Kanunlar ve âdetler kırı. mış, adalet yuvasından koyulmuş, Ruzveltin dar müteheyyiç bir lisanla bahsettiği aziz hürriyet ig tihfafla zincire vurulmuş, insanlı. ğin bütün azameti, dehası. başarı- edığı, bir program tahtında maki. neleştirilmiş. barbarlıkla teşki landırımaş bir tethiş sistemi tara. fından hurdahaş | edilmiş o bulun- maktadır. Şımdi ihtiyar aslan, yavrula. rile beraber öldürücü silâhlar taşı. yan ve nevmidi ile kudurmuşçası. na saldıran avcılara tek o başına mukavemet etmektedir. Düşman facianın bir kere daha tekerrür edeceğin: ümid ediyor. Fakat hayır bu, tarihin sonu de- gildir. Nuru hirriyet o kadar kolay sönemez, Fâkat vakit azdır. Geçen her ay, katetmek mecburiyetinde olduğumuz yolu uzatmakta ve teh- İikelerini arttermâktadır, o Mütte. hid olursak dayanacak, - parçala. nırsak yenileceğiz. Birlik olmaz- sak dünyayı yeniden 7 hıyacaktır. Birleşmiş ola; ket edersek dünyayı k İve ona yol göstermeğe muvaffak olacağız Avrupa ile tren münakalâtı Bir o müddettenberi (şehrimizde bulunan Nafia Vekili o Ali Fuad Cebesoy dün akşam Ankaraya ha- reket etmiştir. Vekil hareketinden evvel şu beyanatta bulunmuştur: — Trakyada yaptığım seyahat- lerde bilhassa yol faaliyetini tetkik ettim, yalnız Trakyada değil, mem. leketin her tarafinda esaslı bir yol faaliyeti vardır. , eş çil ile yapılacak şimendi. fer münakalâtiain temini için ta - mir edilen köprülerin inşaati ya kinda bilecek ve trenler işliyecek - tir. Bu işlerle Münakalt OVekâleti meşgul olmaktadır. “Hazıtlamakta oldüğümüz bü - İ meseledir. Alman hariciye nezere. önde beyan olunduğuna göre Al , man » Fransiz işbirliğinin teferrüs. da hiçbir şey bilinmemek « yük su projesi etüdleri bitmiştir. E- İektrik işleri de su işleri gibi Vekâ. lete intikal etmiştir. Kütahyada bü. yük elektrik santralı kurulması eldir. mesine alınmıştır. Lâyiha İstanbul! tayfalarımı-| zayıfların hakları çiğnenmiş ve B.| Amerikanın harbe doğru attığı adımlar Yazan: Selim Ragıp Emeç A merika, son günlerde bir ta. kım müdafaa tedbirleri al - maktadır. Bu cümleden olarak Newyork limanı civarına maynler İ dökülmüştür. Sanliyago ve Los-An. jeles limanlarında da buna benzeri bir takim muhafaza tedbirleri alın- İmasına karar verilmiştir. Fakat bu tedbirlerin mahiyeti benüz ifşa olun. mamıştır. Amerika, büyük bir donanmanın sahibi ve himayesi altında bulunan bir memleketi. Bu donanmanın harb kabiliyet ve kudreti teneler. denberi tecrübe edilmemiş'ir. Fa - kat ihtiva ettiği kuvvet anasirma İ bakılacak olursa bu donanma ile boy ölçüşebilerek vaziyette bulu - İman donanmalar İngiltere ile Japon. İyantn donanmalarıdır. İngiltere, Amerika ile işbirliği halinde bulunduğuna göre Ameri- i kanin şimdilik mahdüd bazı liman. larda almakta bulunduğu tedbir'e. ancak Japon donanmasına karşı ve Atlantik barbinin bi. icabi ola- rak ittihaz ödilmiş telâkki edilmek çdoğru olur. Bir de bu tedbirlerin İmatufunaleyhi Alman denizaltıları jolmak lâzım gelir. Buna mukabil lenilebilir ki Amerikanın Alman. ya tarafından açik denizden gele. bilecek herhangi bir tehlikeden kor. kusu olamaz. Filvâki — Almanyanıml ingilizler Sollumda taarruza geçtiler (Baştarafı 1 inci sayfada) İtalyan askeri teslim olmuştur. Göl Pralormo, tümeninin bakiyesile dağ lara kağınlş' Ve o zamandanberi Ha| baş vatanperverleri tarafından mü temadiyen hırpalanmiştir. Nihayet yerdımsiz kalan general teslim ol- muştur. Londra 16 (A.A:) — Öğrenil İdiğime göre şimali Afrikada Sol» İlim muntakasında yapılan: amahalli| ileri hareketi Nil ordusunun ileri müfrezeleri tarafından isra edilmiş tir. Şimdiye kadar hangi noktaya varıldığı maile değilse de il hareketin umümi olmayıp #nev olduğuna işaret edilmektedir. 13-14 Haziran gecesi Bardis'nin 60 kilometre kadar garbinde Gam- but muntekasından İngiliz kuvvet - leri bir İtalyan nakliye koluna bas-| kin yaparak 12 sakil vasitan tah. rib etmişlerdir. Londra 16 (AA) — İngiliz . erin Sollüm mınlakasinda o mevzil bir ilerleyiş elde ettikleri | öğrenil.! miştir, Tafsilâr bekleniyor. l ler muharebesinden sönme general) : büyük bir donanması yoktur, İngil- tereye malzeme ove iaşe maddesi gelmesine mâni olmak için kullan. dığı vasıtalar tahtelbahirlerle geniz uçuş kudretine malik tayyareler - dir. Bunlarin haricinde zaman za kafileleri istikametine man gemi büyük tonajda korsan geç karşı taraf kuvvetleri tarafın. dan bir köşede sikiştirilmakia. ve imha edilmektedirler. Graf Spee, Bismark gemilerinin o akıbeti bunu isbat eder. Demek oluyor ki Amerikanin si- makta bulunduğu deniz müdafa? tedbirleri tedafüi mahiyette olmak- la beraber behemehal bir taarruzs uğramaya intizar ettiği mânası tazammun etmez. Amerika zimamdarları, İngilte - reye yaptıkları ve yapacakların! beyan ettikleri yardım bahsinde memleketlerinin er, geç müsel'âb bir karş'laşmaya mecbur kalacağı kanaatindedirler. İaşe ve malzeme maddesi nekleden kafilslerin hi - mayerins matı * olarak alınan ted. birlerin ba yolda bir adim telâkki edildiği gibi bune, meselâ Allan - tikte karakollar ihdası tasavvuru - nun fül halinde takib edilmeile hâsıl olacak vaviyetin de bir diğer adım teşkil eylemesi umumi kana. at cümlesindendir. Amerika harbe girmektedir. Fakat bu siriş şimdi- lik betaetle vukubulmaktadır. abimi R, agıp Amerikadaki Alman konsoloslukları kapatıldı Vaşington, 16 (A.A.) — Arkasi. ka Birleşik devletleri Amerikada. ki bütün Alman konsoloslukları. hin kapatılmasını emretmiş ve bu konsolosluklar muntakaları dahi- dindeki Alman tebuasının seyah? tini menetmişiir. Amerika Japonyayı protesto etti (Baştarafı 1 inci sayfada) mez hariciye nezaretine gitmiştir. B. Grew, Amerika hariciye hezh. retinden .talima: b'le beklemeden keyfiyeti protesto etmiştir. Newyork, 16“(ALA.) — Çuriking- den Amerikan ajarslarına gelen haberlere göre, 27 Japon tayyare. Çunking üzerine yaptığı çok idetli bir hava hücumü esnasın. da Amerikan 'Tutefla töpçekeri hafif hasara uğramış ve Ameri kan alaşemiliterliği binası tâmâ- mile yıkılmı İtalya büyük ek çiliğine de isabel olmuş ve hasar kaydedilmiştir. Sabahtan Sabaha: Harb pisikozu Harb yalmız siyasi veya askeri bir hareket değil, ruhi ve marazi bir hâlettir. uzviyetin, ruh teşekküilünün bir Bezle olur gibi harb pisikozuna mek, üşümek gibi Bizim bu , kan dökmek, ölmek veya öldürmek insan ların idraklerile hâkim olabilecekleri hareketler değ dir. Bu hâlet aksesidir. Zamanı gelince insanlar tutulurlar, Nezle olmak için terle - i sebebler varsa harbetrsek için de gelişmek, yağ- lanmak, kaba siğamamak gibi sebebler vardır. Tarih vak'alarıni Büyük İskender için şöyle düşünürüz: — Genç yaşinda zaferler kazanmış, ülkeler zaptetmiş, şan, servet kazanmış, yedi milleti emrine baş eğdirmiş Bu kadar İaarifet insani mes'ud etmiye yeler de artar bile. Ne diye rahatmi, huzurunu bıraktı, Hind seferlerine kalkip eceline susadı.» düşüncemiz kendimize göre doğrudur. Fi batte olan bir kafa ile bunu düşünebiliyoruz. Halbüki gerek, aka biz sh. bi, Napolyon gibi, hattâ Cengiz gibi insanlar harb pisikozuna tu - kâkim olamamışlardır. nin rubuna da & sirayet eder ve sahibleri de cemiyetia bu azgın günkü Cermen - bir harb pisikozunun eseridir. Harb edenlerin ileri sürdi kozla alâkaları ün bastalardır. Onların uzviyeti, dimağı ve ruhu bu pisikozur tesiri altında işliyordu. Onün için hareketlerine fren yapacak kud - reti bulamıyorlardı. Hararet derecesi kırka fırlamış bir hasta nasl sayıklama nöbetleri geçirirse harb pisikozuna tutulan bu adamlar da muhakeme kabiliyetlerini kaybettikleri için fül ve hareketlerine Ferdlerin ruh ve uzviyetlerinde görülen bu hastalık bazan kütle- azlık kalan idrâk ve o muhakeme heyecanına kapılır ve bir sel halim- de akar, giderler. Tarihin en büyük dönüm noktalarını da beşerin bu marazi hâletleri yaratmiştır. Şüphe yok ki şahidi olduğumuz bu Anglosakson mücadelesi ü de hem ferdi hem cem'i lükderi iktisadi, siyasi iddiaların bu pini ü muhakeme ile halledilmiye- yoktur. yur ve cek hiç bir iktisadi ve siyasi dava olamaz. Bushan Cahid