22 Ekim 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

22 Ekim 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SON POSTA Sava 1/1 Hergün (Baş tarafı & uci suyfada) Birinci sebeb harb mes'ulleri- ni muhakeme etmek için İngik tere ile Amerikanın vermiş ol dukları kararı Rusyaya danışma dan vermiş olmalarını etmektir. Bu hareket ağır hata olmuştur. Halbuki taya düşmemek mümkündü. İkinci sebebe geli Rus hiddeti Avrupada bir ikinci cep- he açılmamış olmasının Rusya- da doğurduğu hayal sukutudur. «Eğer bu ikinci cephe açılmış olsaydı Hesden bahsedilmiyecek ti. «Hess» in şahsının ehemmi- yeti yoktur. Mühim olan şey müttefikler arasında strateji bir- liğidir, politika birliğidir, müs- takbel OAvruvanm gelişmesini temin için müşterek plânlar ya- pılımasıdır.» Taymis gazetesinin bu şekilde hülâsa edilen yazısından çikan maha tefsire muhtaç olmıyacak kadar açıktır. Bu manayı iki nokta ile hülâsa edecek olursak görürüz ki: I — Rusyada müttfiklerine karşı hoşnudeuzluk vardır. 2 — Müttefikler © arasında ne strateji, ne politika, nede «e konomi birliği tesis edilmemiş - tir Rusyanın bir büçuk: yıldanbe- ri durup dinlenmeden il bir cephenin açılmasını istediği, bu cepheyi açtıramayınca da sinir- lendiği meydandaydi, müttefik - ler arasında strateji, politika, e- konomide plân birliği bulunma- dığı da biliniyordu. Tarafsız ga- zetelende defalarca söylenip ya- zılmıştı Bu bakımdan Taymis'in mezi yeti gizli kamış bir derdi keşf. mesinde değil, taraflardan b olduğu halde bilinen derdi dile ahp sövlemesindedi Koştadilir teşk mularsk el m protesto) "İferklıdır, farklı olduğu arasında devası o ulunamıyanlar tabi koy lem öde! Din gene bazı da vardır. Sovyet ve Anglo - Sakson âlemleri yalnız müşterek düşma! wi yikmak hedefi üzerinde birleş tiler, bu hedefin getireceği nes itice üzerinde bile iki tarafın ü- mid: -we.hayeli > yekdiğerinden içindir ki zaferin Sovyet zaferi mi, yok- sa Anglo - Sakeon zsferi mi ola- 'cağı suali barbin sonuna kadar tazeliğini rmıfınfaza decektir. | Müşterek emekle kazanılan zaferin hakkaniyet ölçüleri dahi linde paylaşıldığı şimdiye kadar hiç görülmedi 919 un sulh masasına oturan- ların sayısı beş ortaktı, önce faz- la kabarmış iştahları görünce Vil son kızdı. Hak sandığını alama- yınca darılmak sırasında ikinci- lik İtalvaya düştü. Japon mu- rahhasının konferansa aldırdığı bile yoktu. Kala kala Fransızla İngiliz dünyayı düzehmek vazife sinde beş başa kaldılar. Nihayet onların arası da açıldı, konfrans ile sulh müshedesi de bu şartlar icinde tezadlerla, o haksızlıklarla dohu olarak bitti, “Franeiz murahası Klemanso sulh konferansından sonra yo- rulmuştur, bastelanmıştır, hele i Cümhurreisi seçilmeyince için - İde bir acık duymuştur. Seya- hate çikiyor, dönüste de I.ondra ye uğrayarak müzaksrelöri İngi lix murahhas olarak idare etmiş jelin Loyd Corc'u görüyor. Ara- İdan geçen müddet zarfında Fran Jsız - İngiliz münasebetleri biraz a soğumuşstur. Klemanso: — Bize âdeta düsman gibi imüamele ediyorsunuz, cümlesile şikâyet ediyor. Loyd Corc'tan da: — Göreneğimiz değil cevabını alıyor. 1914 ün iç politika, dış poli- mi? i semilerde ekmek sıkıntısı görüldü (Baş tarafı 1 inci sayfada) Yeni karneler iki kısımdır, Bir kısmı devletin masraf bütçesin- den para alan sabit gelirli, di. ğerleri de mütehavvil gelirli va- tandaşlara aiddir. Memur kart. ları sarı, halk kartları gri renk- te ve küçük, büyük, ağır işçilere mahsus olmak üzere üç çeşiddir. Memurlara verilecek ucuz ek meğin bugünkü fiata nazaran birkac kuruş fazla olacağı anla- sılmaktadır. Diğer taraftan mahdud gelirli olan ve devlet masraf bütçesin- den para almayan vatandaslara da vcuz ekmek temini etrafında tetkikler Bu vatandaşlara verilecek ek. mek fiatın memurlardan fazla ve halktan noksan olacağı zan- nedilmektedir. iss Doktor |. Zali Özet ma, I Belediye karmmndaki muayene hünesinde öğleden sonra hasta Gremazm larını kabul eder. gı e — sında zaferi müteakib beliren ay nlıkların hafifletilmeleri bu ka- dar güç olduysa her sahada yek- diğerininkine zıd ölçü kullanan ortokların birlik kalmaları elbet- te daha güç, hattâ imkânsız o- ur. Zafer eğer Anglo Sakson - na daha çok zaman vardır. böy- le olduğu halda günün ölçüleri dahilinde, mahdud sahalar üze- rinde bile müvakkat anlaşmalar tam olarak temin edilemiyorsa maniaları istikbelin doğuracağı çok büyük fırtınaların şimdiden düşünülmekte omasında aramak doğrudur. «Hess» — hâdisesinin, o bilmi- yenlere de öğrettiği hakikat işte budu Sovyet âlemine mukadder ise o-; muaşeret dersi (Baş tarafı 1 inci sayfada) İ birine sımstkı yapışarak, tek bedefe diği zaman, artık bu höcrelerin ga- yesi, kendi kendileri için değil, ha- yatını İdame eltikleri vücud için yaşamaktır. Bu parçalar icab ederse kendilerini bütün için feda ederler, Milk bir taazzuv içinde de ferdie. rin ideali, kendi kazanç ve menfa- atleri, kendi menfaatleri değil, men sub olduklari camianın selâmetidir, Ahlik, ferdin kendisini e topluluğun saadeöne vakfetmesidir. Kendi sa. adetini bu taazzımvun ârizasız fonk- siyonunda arayan ve kendine bunu idesl yapan ferd için herhangi bir ablâk kitabmdan alınacak (hiçbir itiyad yoktur, Ahlâk ki bir itiyadlar i yekünudur; kitab onun kendisini de- gil, ancak yarım yamalak şuurunu verir, Bir memlekette ablâk fesadı baş. İamişsa, orada milli taazzuv çözül- meğe, böcreler birbirinden ayrılma ğa ve her biri bütün selâmeti için değil, kendi varlığı için yaşamağa başlamış demektir. Bu, milli tefes- sühün sebebi olmadan evvel netice. ! sidir, Artik ahlâk kitabinin, hattâ terbiyesinin yapacağı hiçbir şey kal- maz: Bünyeyi kurtarmak lâzımdır. Mili bünye, içindeki yabancı irk larin fesad unsurlarından kurtarıla- rak tasfiye edilir; Kozmopolit un. surlar, Insaniyetçiler, beynelmilelel. ler, farmasonlar ve bu ruhu taşiyan- lar, kazanç hirslileri, para vurgun.| suları tasfiye edilmeden, bir milleti millet yapan müşterek ruhun fesa. da uğramasına mâni olmak İmkân. bünye fesadıdır..» sızdır, göre işleyen bir uzviyet haline gel.| Mektel proyramlarına ahlâk ve eri konmalı mi? Milli taazzuvun düşmanları milli ahlâkin da düşmanlardır.. Birçok. | menileketlerde bunlar, İçinde ya» şadıkarı milletten daha İyi gizli veya açik. teşkeilâtlıdırları Ajanslar ra, üniversitelere, liselere, maarif dır; gizli veya açik milli taarzuva, milli ideolojiye karşı cephe almiş- Hi ideslinden gayri hedeflere doğru kaydırır, ahlâkın tek payandası o- lan milli taazruvu fesada uğratır onun muhtaç olduğu teşkilâtin ger- çekleşmesi aleyhine çalışırlar. Taszzuvsuz ahâk olmadığı gibi teşkilâtisiz taazzuv da yoktur, da. ba doğrusu, bu son iki mfhum bir- birinin aynidir:.Taazzuv & veya teş. kilât — Organizasyon. Organize olmamış cisimler yan yana gelince, nasil, birbirlerinin i hedeflerine yabancı bir kuru kala” balik teşkil ederlerse organize ol mamış ferdlerden mürekkeb bir cemiyet de tam bir milli bünye İ teşkil etmez. Burada ber ferd öte- kine ancak kendi menfaatile bağ. bıdır ve bu menfsal oyarişinin ku- durttuğu o bencilik o (Hodgâmlık) İ ihtiras, 2x zamanda, © cemiyeti İ tuzla buz eder, Artik orada ahlâk. sızlık tefessühünün sebebi .olmak- #en çilemiş, bir neticesi ve arazi, bir işareti haline gelmiştir. “Herhangi bir memleketin bu ha. le gelmemesi içim milli bünyeyi tasfiye ederek İşe başlamak lâzrm- dır. Çünkü ahlâk fesadı, bir milli P. Öner bünyesine, matbuata £ sokulmuşler-) lardır. Halkı ve gençliği büyük mik | Yurdda ekmek vaziyeti (Baş tarafı 1 inci sayfada) müstahdem ve işçilerile ailelerine ucüz eenek yedirmek yayesile ek- meği 17 kuruştan vermekte ve ek- mek başına aradaki 15 kuruş farkı belediye ödemektedir. Müessesenin bu büyük İyiliği fab- rikalar mensubini tarafindan şük « ranla karşılanmıştır. Yarından itibaren müessese ken. di mensubininden (B) karnesini hâmil olanlara ekmeği 600 gram üzerinden vereçektir, Ni Gem'ikte Gemlik (Hususi) — Gemlikte bir müddettenberi ekmek bir gün (300, bir gün yüz elli gram olarak tevzi edilmektedir. Flatı otuz dört İ buçuk kuruş var be ekmekler iki İ gündür misir unundan imal edilme İğe başlanmıştır. Adapazarında Adapazarı (Hususi) — Kame İ harici ekmeğin 600 gram, 35.40 ku ruşa satılmaktadır. Karns İle ek. mek nüfus başına 300 gramdır. Ağir İşçi ve çocuk karneleri o kali” mrişter, ia Memurların ekmeklik hububatı Ankara, 21 (Hususi) — Alelü- Mam memer ve ücretlileri: müle- kald yetim, dul ve bunların besle. meğe mecbur oldukları kimselerin ve askeri bareme dahil olanlarin a. ilelerinin ekmeklik hububat İhtiyaç. ları toprak mahsulleri ofisince te- min edimek üzere bunlarin nüfus miktarı Ticaret Vekâletince vilâyet İlerden . Bu sorguya 19 vilâyetten cevab gelmiş ve bu vilâ. İ yetler emrine bu maksadla lüzumu İ hububat tahsisi yapılmıştır. Diğer İ wilâyetlerin de süratle cevab verme. leri istenmiştir. 1 — İşleimemizden tekaüdi, yedim, Devlet denizyolları işletme umum müdürlüğünden: dul mansı atmakla olân mülekald. eylam ve eimilin ekmek karnelerini deklurmak üzere nüfes hüviyet (o oüsdanlerile beraber 23/19/942 tarihine kadar idaremiz Zat İşleri Müdürlüğüne müra » HER ÇEŞİT KLİŞELERİNİZİ İSTANBUL | KLİŞEHANESİ ANKARA CAD, CAĞALOĞLU YOKUŞ0-29