7 Temmuz 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

ORTA OKULLAR Şehrimizdeki Yeni inşa edilecek orta okulla- Otomobillere rin yerleri tesbit edilecek Cumhuriyet kız orta okulu lis: olacak Kültür Bakanlığınca bu sene | yeniden yaptırılacak örtamekteb ve liselerin inşaatının ders senesi nihayetine kadar ikmal edilmiş | olması alâkadarlara tamim edil- | miş, bu meyanda her mıntakada Yptırılacak yeni mekteblerin aded Ve evsafını gösteren cedveller de mahalli Kültür Direktörlüklerine Şehrimizde yaptırılması evvel. ce aŞ bulunan 7 or. tamektebin 12 ye iblâğını bildiren Proje üzerine faaliyete geçen İs- fanbul Kültür Direktörlüğü yar. İzzetin idaresindeki ko. Tisyon marifetile inşaat mıntaka- Tarındaki temel yerleri tesbit edil. Miş, sür'atle temel atma işlerine başlanması için de muktazi tetri. bat alınmıştır. Örtamekteblerden 7 tanesinin bu ders yılı başına kadar iki bu- Çuk aylık tatil devresi zamanında Şaptırılmaları, bu suretie çifte Yeni ilk | Mektebler Açılıyor Taksim ve Lângada bi” ba aranmasına baş'andı! Bu sene yeniden İlk mektep- | lere yazılması muhtemel olan ço- Cakların sayıları; takip olunmak. tadır, Bu iş tamam olduktan sonra; Yeniden kaç tane daha ilk mektep Açılmasına lüzum olduğu hakkın. da son bir karar verilecektir. Ancak; ilk part'de Tasim, ve «Lângas nn yeni 2 ilk mektebe Ahtiyacı olduğu görüldüğünden buralarda şimdiden münasip bi- Halar aranmasına başlanmıştır. | Bu sene ilk mekteplere; evvelâ ::ıı döğumlülar kabul olunacak. Fakat sonra; kadrolar müsait Olursa 1932 doğumlulardan da tek tük alınacaktır. AKAY n aleti yaptırıyor Denizbank Akay işletmesi va. Purları için duman âleti satın a- 1 hakkında verilen kararın fatbikine dair hazırlıklar - ikmal edilmiş bulunmaktadır. ğ Akay vapurları için şimdilik 0 tane duman öleti yaptırılacak, | Ve bunlar sür'atle vapuc bacaları- Da takılacaktır. Akay işletmesi irektörlüğü bu e Sipariş işini yapmış, di. Ger taraftan da havuzlar ve fab. Tikalar müdürlüğünce bu kabil â- letlerin burada yapılıp yapılamı- Yacağı hakkında tedkikatta bulu. fulması alâkadarlara tebliğ edil. Miştir, : tedris usulünün kaldırılmasile a. çıkta kalacak talebenin mekteble. re yerleştirilmesi işi - gözününde bulundurularak işin sür'atle yap- tırılması ilçm de tedbirler alınmış buulnmaktadır. İnşaat işlerile bizzat meşgul o. lan yardirektör İzzet, ders sene. si başlangıcında mektebsiz talebe kalmıyacak - şekilde — faaliyetini tanzim etmiş bulunmakta, yeni yapılacak ortamekteblerle bu ih- tiyacı önlemek fırsatı elde edil . miş olmaktadır. Diğer taraftan İstanbul Kız li. sesinin de büyütülmesi etrafın - daki tedkiklerin sonunda mevcud Kız ortamekteblerinden — birinin liseye tahvili hakkındaki tasav. vurlar kat'i sahaya intiki ettiğin. den Nişantaşı veya Fatihteki cum huriyet Kız ortaokullarından bi. rinin bu işe tahsisi etrafında ye. Hiden tedkiklere başlarımış bu - Tunmaktadır. Yeni vapurumuz İskenderunada Sefer yapacak Denizyolları idaresi tarafından Almanyaya ısmarlanan — vapur- larımızdan «Sus»; 8 gün sonra li. Mmanımızada olacaklır. Bu vapur gelince Bandırma ve ya İzmit körfezine davetlilere mahsus yapılacak muh'eşem bir deniz tenezzühünden sonra Ban- dırma hattına işliyecektir. Almanyada yaptırılan 3 üncü yeni vapurumuz «Etrüsk, vapu. | Tunun inşası da bitmiştir. Bu vapurumuz da bugünlerde provası yapılarak İstanbula gele. cektiz *Etrüsk> Mersin hattına işliye. cektir. u suretle Bandırma - İstanbul ve Mersin - İstanbul deniz yolları da kısalmış olacaktır. EBisüsk vapuru İskenderun körfe- zine de sefer yapacaktır. Ehliyetsiz Motörler Yakalanıyor Yeniden bu kabil 2 motör daha cezıalandırıldı Limanımızda — ehliyetsiz. kap. tanlar tarafından kullanılan mo- tor ve taklar bulunduğu atâkadar- larca anlaşıldığından bu hususta başlanan sıkı tefrişe devam olun. maktadır. Son defa yapılan ani kir araştır. mada «Devrişe ve *Solümete is- minde bu kabil ? motor yakalan- Bu defalık bunun para cezası kesilmiştir. DELİ GÖNLÜM YAZ AN NUSRET SAFA COŞKUN EDEBİ — Benlm çiftlikte olduğumu bi. Tliyorsun. İlhan Hanım, kazamızın kaymakamının kıtıdır. Balora pe- derlerile beraber geleceklerdi. Lâkin rahatsızlık maalesef teşrif. lerine mâni oldu. İlhan Hanım da Mecburen benim sıkıcı refakatim. de gelmek bedbahtlığına uğradı. Yüzüne sitemle baktım: — Rica ederim Suzd Be; Muharrir bana dönmüştü — Saşırdım hanimelendi, dedi, Süad - balolardan, kalabalıktan ı;ı- yen boşlanmaz. Nasıl oldu Suad, arkadaşının sözünü kesti: —E, İstanbulda ne var, ne yok 5 ROMAN : y — bakalım! Gazetede İşler nasıl gi. diyor?. Konuştuklarını kelime kaçır - mamıya gayret ederek dinliyor . düm, — Pek iyi denmez. Her tarafta senin eksikliğin hissediliyor. Onlar konuştukça merakım ar tıyordu. Suadin gazete ile ne alâ. kaşı vardı. O olmayınca içler ns. den bozulmuş oluyordu, Niçin ek- sikliği hissediliyordu? Bir sürü istifham ki, İnsara hay. retten hayrete, meraktan meraka sörükleyebilir. Muharrir Suad Cemil Bey bir sual sordu. Üzerinde bilbassa dur- dum. Dedi Yeni plâkalar Knnacgk_ Hususi etomebiller için bu sefer; siyah renkli plâkalar hazırlanıyor Şehrimizde işlemekte olan bil- umum otomobil plâkalarının ye- ndien değiştirilmesi bildirildiğin. den yeni levhaların sür'atle ha. zırlanmasına geçilmiştir. Bu yeni pilâkalara göre resmi otomobillere ekırmızı», taksi oto- mobillere de Ankarada olduğu gibi «siyah» renâte plüka takıla- caktır. Yalnız hüsusi arabalara aid plâkaların altında bir «H.» içareti bulunacaktır. Bu yeni plâkalar; 15 Temmuz. da başlıyacak olan vosa'ti nakli. yenin umumi — muayenesinden sonra ehliyetname verilmiş olan arabalara takılacaktır. Şimdiden «1500> den fazla yeni plâka hazırlanmıştır. LA Halkalıda Yeni fidanlık Halkalı Ziraat mektebinde te . sisi kararlaştırılan yeni ve üçün- cü fidanlığın bu sencki inşaata ald kısımları tamamlanmış, ayrı- lan bölmelere dikilecek fidan a . dedlerinin tesbiti işine giriş'lmiş. tir. 'Tammamen beton olarak ayrı bir kısımj halinde tefrik edilen bu fidanlığa, bu yıl fida nmevsimine kadar hazırlanacak toprak kısmı- na itina edilecek, yeni sene toprak bayramı günü merasimle açılacak olan fidanlığın seçilecek fidanlar- la doldurulması işi de tamamlana. caktır. Fidanlıkta yetiştirilecek seçme meyva fidanlarının da diğer sene. lerde halka ve civar köylüye teve zil hakkında da bazı tasıvyurlar mevcud bulunmaktadır. ! Hatır, gönül, tavsiye Kambiyo direktörlüğünde bir hâdise olmuş, oradan da cürmü. meşhud mahkemesine intikal et. miş, Vak'a kısaca şu: Bir vatandaş iki saat Müdürün kapısında bekliyor. Kart ve mek. tupla gelenler işlerini gördürüp Eidiyorlar, fakat o hâlâ çağırılmı. yor. Buna hiddet ediyor, dosdoğru Müdürün yanına çıkıyor, arala. rında bir ağız kavgası da oluyor ve Müdür davacı, valapdaş suçlu olarak mahkemye düşüyorlar. Bu hülâsayı mahkeme safahatı mı nakleden gazeteden alıyoruz. Şu cümleler de Müdürün mah. kemede söylediği sözlerden alın. mış ve gazeteye geçmiştir: *— Mahkemede davacı Müdür, kart vizit gönderenlerin meb'us, mütehassıs ve saire gibi hatırlı zevat olabileceğini bunların mua- vine gönderildiğini, işlerinin tes. hil edildiğini suçlunun da bu şekil de muavine müracsatının hüsnü kabul göreceğini söylemştir.» Kim haklı, kim haksız hilmi. yoruz, bunu tayin etmek de bize düşmez. — PFakat, vatandaş söylü. şor, ve Mi bir hatır, gönül, tavsiye keyfiyeti vardır. Ancak vatandaşlık hakkı bütün bunların fevkinde olmak — lâzim gelmez mi?, Diye irsan gayri ihti. yari bir lâhza olsun düşünmekten kendisini alıkoyamyor! BÜRHAN CEVAD Maliye Şubeleri Ayni tarzda olacak Şehrimizdeki Maliye Tahsil Şu- belsrinin bir tarzda ve modern mimari sistemine uygun olarak yaptırılması işine devam edilmek. tedir: Tik plânda ları karar « ıı.m:ı' KMW Be- şiktaş Şubelerinin projeleri ta - mamlanmış, Kadiköy Şubezinin inçaat işlerine yarayacak malze. menin taşınasına başlanınıştır. Yeni bir emir Herkes turizm fotoğrafı çekip satamıyacak Memleketin güzelliği fena resimlerle körlendi-. 1 rilmemesi için tedbirler alınması kararlaştırıldı. , Söttamstardan mürekkep - Son zamanlardı birçok fotoğ - rafçıların, şehirlerimizin tarihi â- bidelerinin ve güzel manzaraları- nın istedikleri gibi resmini alıp çoğalttıkları turizm- bürasunun nazarıdikkatini celbetmiştir, Her ne kadar, her vatandaşın, kanun dairesinde istediği her ye- rin resmini serbestçe çekmesinde ve bunu çoğaltmasında bir mah- zur yoksa da, böyle gelişigüzel ve Tastgele kimselez tarafından âdi makinelerle çekilen fotoğrafların rie memleketlere satıldığı görül- düğünden bu hal, zararlı bulun- muştur. Yeni emir mucibince, satmak üzere çekilecek fotoğrafların mu- hakkak mütehassıs kimseler ta - rafından alınması ve sikı bir kan- troldan geçirilmesi icab edecek- tir, Bu emir hilâfına hareket eden- lerin makineleri müsadere oluna- cak ve kendilerine ceza verilecek- kartpostal haline getirilerek ba- | tir. — Yeni bir şey yazıyor musun? Suad, yan gözle benim kendile. rini dinleyip dinlemediğime ha- kıyordu. Yavaşça: — Eveti.. Dedi. — Roman mı?, — Evetl. — İsmi net., — Henüz isim bulamadım. — Memnun musun?.. — Zararsız... Caz, güzel bir tangoya başla . mıştı, Genç Mmüharrir onün yüzüne baktı: — Hanimelendi ile dansetineme müsaade eder misin?.. Ağır ağır başını çevirdi: — Kendileri arzu ederlerse.. Ben ilk dansı onunla yapmak istiyordum. Lükin masamıza ge- Ten misafire karşı; — Hayır!.. Demek münasebet almıyacaktı. e SA TP TA muallim mi bilivordunuz? — Peki.. Demeğe mesburdum. Ve dedim. Maamafih bu dans benim için faydalı oldu. Ne öğrendimse bu dans , Dansediyorduk. Sordum: — Suad Beyi eskidenberi mi tanı yorsunuz?. — Çok eskiden . beni yetiştinen odur... — Hayır, üstadı. — Üstadınız... — Evet! Bizim gazetenin yazı işleri müdürü idi. — Muallim olmadan evvel mi? — Muallim olmadan mı? Lâkin Sund Sadi eskiden muallim değil. di ki.. — Değilmi Idi? — Evet. tanmmış bir muharrir. dir o kadar, Başka bir vazifede bulunmuş değildir. Siz kendisini * K teyid ediyor, ki | Bu sene yağ ve peynir fiatları pahalıdır. Halbuki her gün İstan. büla, memleketimizin muhtelif yerlerinden yüzleree tencke pey- nir gelmektedir. Hattâ bu peynir. leri İstanbul piyasısında satanlar da, fiatların ucuzluğundan bah - sederler. Bir taraftan peynir müstahsille. ri ucuz peynir sattıklarından bah. sederken, diğer taraftan müsteh- liklerin pahalı peynir aldıkların. dan bahsetmeleri, biribirine pek tezad teşkil eden bir hâdisedir. Demek oluyor ki ortadaki bu pa. halılığın sebebleri nelerdir? Bu mesele hakkında alâkadarlar ara. sında bir tedkik yaptık, öğren - diklerimizi aşağıya yazıyoruz: SOĞUK HAVA DEPOLARI Bir yağ taciri diyor ki; — Soğukhava depolarının yağ | ve peynir fiatlarında oynadığı rol | mühümdir. | hava depoları pek doludür. Tüc. car, sıcaklarm tesirinden ne ya. pacağını şaşırdığı için. elindeki malı soğuk hava depolarına di | durmaktadır. Her işte olduğu gi. | bi, soğuk hava depoları bu kadar geniş taleb karşısında tarifeleri arttırmışlardır. Bundan bir ay ev- vel bir teneke yağ, soğuk hava de. posunda 40 kuruşa muhafaza edi. Üirdi, Şimdi fiat 60 kuruşa yük - selmiştir.r Soğuk hava depoları şehrin ha. yat pahalılığında büyük - bir rol oynamaktadır. Soğuk hava de - posu demek, şehre ald umumi hizmet ifa eden bir müessese de. mektir. Bu depolar, kışın sarfedi. lecek malların muhafaza edildiği bir yer olmak itibarile bir nevi şehrin umumi ambarı addedilebi- lir, halbuki bu müesseseler, ferdi sermayedarların elindedir. Soğtuk- Son günlerde soğuk | Aradaki fark halka zararlı TT T olmaktadır hava depolarına sahib olan kim. seler, piyasanın talebleri karşı - sında, flatları arttırmaktadırlar. Mamafih meseleyi ;tek cebhe. den mütalâa etmek doğru değil. dir. Soğuk hava depolarını işleten kimselerin de fikirlerini dinlemek ! lâzımdar. Soğuk hava depocularının fi - kirlerine göre, elektrik tarileleri de pahalıdır. — Eğer soğuk hava depoları .. çin daha ucuz elektrik tarifesi tatbik edilseydi, biztabi soğuk ha- va depolarının tarifeleri daha u. cuz olacaktı.» Demek oluyor ki, ortada bir so. ğuk hava depos1 diye, ele ahına- cak ve halledilecek bir mesele mevcuddur. Bu meseleyi şehrin hayat pahalılığı hesabına hallet. mek zamanı gelmiştir. Biz, soğuk meseleyi basit bir tarzda ele ala- depolarınım üzerine yükletmedik. sızlık etmiş olurduk, Bazı iktısadcıların - fikirlerine göre, şebirde urumi kizmeti ifa eden müeseselerin Belediyeye a. id olması lâzımdır. Soğuk kava depolarını da umumil hizmeti ifa eden bir müesese diye kabul eder- sek, Belediyeye geçmesi icab eder. Fakat biz bu iddiayı kuvvetli bir surette ortaya atacak değiliz. * Soğuk hava depoları, ister Be- lediyenin olsun, isterse ferdi ser. mayedarlara aid bulunsun, ucuz tarifeler tatbik etmesi Vâzımdır. Bizim en ziyade aradığımız nokta da budur. Hayat pahalılığını sebebiyet veren her hâdisenir. önüne geç . meliyiz. Z Bazıları öyle ikide işlerini bitirip istirahate çe. kiliyorar. Bunun lch ve aleyhinde yapılan dedikodular mekte olan ve herkesi memnun — ettiğinden asla şüphemiz bulun. mıyan kararım isabetini ihlâl eder mabiyette değildir. Yalmız bazı dairelerde ve şirketlerde bazı me. — murların öğleden sonra dahi ifayı — yazife ettiklerini ve bunlardan — şikâyetçi olduklarını heber alıyo. aK İ boneman, Levazım gibi kısımlar. da hattâ hat bakıcılarının bile iki. — bava depolarından — bahsederken, | rak yalnız kabahati soğuk hava | kususiyet teşkil etmenin manasını — da derpiş etmeğe çalışmadık değil. Bunu bu tarzda düşünseydik, hak- | ğ herkese birlikte gelmesi fikrinde — bulunduğumuzu anlatmak istedik. — Beyaz Park'da 9 Temmuz Cumartesi Yeni şeker- Fabrikalarımız Nerelerde. Açılacak Teşkil olunan 2heyet çalışmaların başlıyor Şark Vilâyetlerinde kurulması kararlaştırılmış ulan yeni2 şeker fabrikamızın yerini 2 heyetin ta- etmesi kararlaştırılmıştır. heyet; bugünlerde Erzu. rum ve Erzincana gidecektir. Mebuslardan mürekkep - olan 2 inci heyet de önümüzdeki ay tetkiklerine başlıyacaktır, Teşekki Şirketimizin pek muhterem ve sevgili meclisi idare reis vekili Nuri Akanın cenaze merasimine gelmek zahmetinde bulunan ve şirketimizi taziye etmek !ütfunu gösteren muhterem zevata teşek. kürü bir vazife biliriz. İstanbul kazabları Türk Anonim şirketi Cevab vermedim. Başka bir su- ale atladım: — Nilçn çekildiler?.. — Bunu size sormalı hanıme . fendi. İtalyadan geldikten sonra pek az İstanbulda kaldılar, Sonra birdenbire ortadan kayboldular. Öğrendik ki, çiftliğe çekilmişler.. Yoksa anu buraya çeken — sakın &iz olmiyasınız?.. Manalı manalı yüzüme - bakı - şordu, Cevab vermedim, Artık kat'i olarak anlaşılmış o. luyordu ki Suad, bizden hakiki hüviyetini saklamıştı. O, eski bir rauallim değil, eserlerini zevkle okuduğumuz tanınmış bir roman. € idi. Bu hakikati öğrenir öğren- mez o kadar şaşırdım ki, tasavvur edemezsin İlhan!. Bu sevinç mi, yoksa hiddet mi, hayret mi bilmi. yorüm. Yalnız onu Suad Sadi o- larak karşımda buluşum beni i. simsiz hisler içinde bırakmıştı. ç Sovyetler Mal Alıyorlar Dün piyasamızdan Sov. yetlere tiftik satıldı Sovyet hükümeti; piyasamız. dan yeniden mal almağa başla- mış rit. Ezcümle dün bilhassa tiftik üzerine- iyi bir fiyattan Sovyet tüccarlarına bazı satışlar yapıl- mıştır. * Hayfada kanlı bir ihtilâl ma. hiyetini alan bir hâdise çıkmıştır. Çarşının en kalabalık bulun - duğu bir sırada ansızın bir bomba | patlamış ve Arablardan 5 kişi, | Yahudilerden 3 kişi ölmüş, Ya - | hudilerden 18, Arablardan 9 kişi yaralanmıştır. * Çin ordusu şimal cephesinde mukabil taarruza geçmiştir. Çin tayyareleri 4 Japon tayya. resini düşürmüşlerdir. Buna mu. kabil de Japon tayyareleri 2 Çin şehrini altüst etmişlerdir. Dans bitip de masaya döndüğü- müz zaman Esad Cemil Bey beni bıraktıktan sonra ondan müsaa. de istiyerek çekilmişti. Yalnız kalır kalmaz dargın bir eda ile: — Herşeyi öğrendim Suad Boy dedim! Niçin kendinizi gizliyor. sunuz bu kadar?. Kollarını masaya dayadı. (göz. lerini kırpıştırdı: — Neyi öğrendiniz İlhan Ha. nım?, — Kim olduğunuzu!. — Benim şimdiye kadar kim olduğumu bilmiyor muydunuz?, — Hayır... Kendinizi meslekten çekilmiş bir muallim olarak tak. dim ettinizdi. — Peki eski bir muallim olu . şum, Muharrir - oluşum arasında sizi alükadar eden bir fark var mı?.., (Devamı var) Nuruosmaniye caddesi Nd 5 de Dr. Şükrü Ertana müracaat; 33 Üsküdar Hukuk Hâk'mliğinden: Naime tarafından aleyhine açılan boşanma dolayı müddelaleyhin ikamı meçhal olduğundan ilânen tebliğat yapıldığı halde mahkemeye diğinden hakkında gıyab kararı ; tihaz ve müddeialeyhin şahidleri tima edilerek — şahadetlen müameleli gıyah kararı karar verilerek muhakemesi 3/10/ 938 pazartesi saat 14 tayin edile « Tek bu babdaki gıyab kararı mahkeme divanhanesine asılmış duğundan müddelaleyhin gıyab k rarına karşı yirmi gün zarfırlda Taz etmediği takdirde bir daha mah kerheye kabul edilemiyeceği ve vüe kaaları kabul etmiş addolunacaj ve icab eden karar ittihaz ilân olunur. | 2357 rüsel emaziyelevel Öğle İkindi Akşam Yatsı 3—SON TELGRAK— 7 Temma 18e 1 Şehir meseleleri Soğuk hava depoları Fazla taleb karşısında fiatlar arttı bazıları böyle Memurlar öğleden sonra — sant tatbik edil. Ezcümle Telefon idaresinde a. — Yani düğünün de, bayramın da HALK FİLOZOFU Büyükdere günü akşamı Mevsimin bu ilk Cai kocası Mal tebi 1554 gaa Haziran