7 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 sahife me 20 — No, 7084 — Fiati her yerde 5 kuruş ariciye Ve AKŞAM AKBABA 7 Sayfalı Fevkalâde Yaz sayısı bugün 3 renkli resimlerle süslü çıktı, Bugün 10 Kuruşa Bir san'at harikası alacaksınız. PERŞEMBE 7 Temmuz 1938 Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 vi mn kilimizle Fransız isefiri beyanatta bulundular “ Anlaşmalar, yeni bir dostluk tlevresinin başlangıcı mahiyetindedir, Suriyenin Ankara mümessili, Türk - Fransız dostluğunun Suriyede nasıl Fransız büyük elçisi B, Ponso Ankara 6 (Telefonla) — Türkiye « dostluk muahedesi ve iyi kom- # Şulük mukavelesinin temdidine dair Müşterek beyannamenin evvelki gün Ticiye Vekâletinde imzasından son- Ta Hariciye Vekilimiz B, Tevfik Rüştü Aras ile Fransız büyük elçisi B. Ponso fi beyanatta bulunr Hariciye Ve akşam Hari tiği Ajans mi Ankara muhabirine miştir ki; deti e Finâsiye'nin beyanatında de- Türk ve Fransız askeri kuvvetle- İmme Hatayda iş hirliğine dair genel 1 aylar arasında Antakyada akdo- uman anlaşmaların ertesi günü, neş- İm, olmak hasebile bildiğiniz ve arın imzası, Türk - Fransız dos- Ne münasebetleri yolunda, hiç şüp- İZ, yeni bir merhaleye işarettir. ürk dostluğu çok kıymet, Suriye mümessili ile bir konuşma Ankara 6 (Muhabirimizden tele- fonla) — Geçen pazartesi günü bu» rada parafe edilen Türk - Fransiz anlaşmalarının imzası merasinsin- de Suriyenin Ankara mümessili B, Emir Âdil Aslanın da bulunduğu yazılmıştı. Bugün kendisile gö- rüştüğüm B, Emir Âdil Aslan bu anlaşmalar münasebetile bana de- di ki: — Türkiye ile Fransa arasında daimi bir dostluk tecessüs etmesi- ni arzu ederim. B. Emir Âdil Aslanın bu sözle- rile Suriye hükümetinin efkârına tercüman olup olmadığını öğren- mek istedim ve kendisine şu suali sordum: — Türk - Fransız anlaşmaları Suriyede nasıl karşılanmıştır? Suriye mümessili bu sualime şöyle cevap verdi: — Bu hususta hükümetimden henüz bir telgraf almadığım gibi Suriye gazetelerini de görmedim. Bu itibarla bir şey söyliyemiyece- Eim. B. Emir Âdil Aslan, Türkiye ile Suriye arasında akdedilecek dost- luk muahedelerine ne vakit baş- lanacağı yolundaki sualime de; — Bilmiyorum. Cevabını verdi. Böyle bir anlaş- manın vakti gelip gelmediğini sordum. Vaktin geldiğini söy- ledi, Ö. Köstem verilecek bir unsurdur Temps gazetesi yazdığı makalede böyle diyor ve Fransız diplomasisinin siyasetini tebrik ediyor Bütün Alman matbuatı Türkiyeyi tebrik etmekte ve atay ihtilâfının hallini memnuniyetle karşılamaktadır Paris $ dostluk. mı den Debats gazetesi diyor ki: «BU müâhede gösteriyor ki Fran. | 81Z Siyaseti hem bizim için ve hem Sulhun tarsini yolunda pek ziya- memnuri: i'bir vee miştır.5 yet — verici bir veçhe'al- Temps zik bir saha hüsnü suretle VE Mevzuu bak anlamak hug Yeslizmden velsrde müh, Diyeti için gerek Fran, Nazırı B, Böne'yi, ok Aras'ı tebrik etmek lâzımdır. Türkiyenin Balkan ântantında Oy madığı rolü, Yun; Ygalarını nasıl Yasetii arzetmiş olan bir işi neticelendirmelerinden 1i5 meşru menfaatleri usunda © gösterdikleri dolayı ve keza müzake- Hariciye hallettiğini ve ki. i- sayesinde Şarki Ak- (A.A) — “Türk - Fransız | mahedesini mevzuu bahse- | Büzetesi de şöyle yazıyor: «Na. cm oldukları dostluk zih- gerek B. Rüştü | anistanla olan eski | denizde nasıl bir müvazene kuvveti olduğunu herkes bilir, Bütün bunlar Türk dostluğuna lâyik olduğu haki- ki kıymeti verdirecek birer unsurdur. Hiç bir suilefehhüme meydan bi- rakımiyacak-bir şekilde bugün Türk « Fransız mükaronetinin tıpkı Türk - İngiliz mukareneti gibi artık bir ha- kikat olmuş bulunması umumi vazi- yette bir hereüümerç . vuku bulduğu gün, tesirini göstermekten hali kalmı- yacaktır. Fransız diplomasisini kiyâ- setli ve realist bir siyaset takib ede- | rek bu neticeyi araştırmış olduğundan dolayı tobrik ederiz. Alman matbuatının | memnuniyeti | Berlin 6 (A.A ) — Folkişer Beobah- | ter gazetesi «Fransa, Türkiyenin mü- talebatını kabul etti. başlığı altında «(Devamı 4 üncü sahifede) karşılandığı hakkında bir şey söylemiyor i ii zi e Hariciye Vekili B, Rüştü Aras Hatay ihtilâfının izalesi için iki ta- rafça sarfedilen gayretlerin bu suretle neticelenmesi, vakıâ, bazan engellere tesadüf etmişse de, bu engeller iki hükümetin uzlaşma zihniyeti, müm- taz Fransız devlet adamı bay Bene'- den gördüğümüz anlaşma fikri, ve Fransanın Ankara büyük elçisi bay Ponsonun dostça elbirliği sayesinde berataraf edilmiştir. Akdedilen anlaşmaların heyeti ümu; miyesi, bize, Fransa ile Türkiye ara- sında yeni bir dostluk devresinin başlangıcı olacağını samimiyetle ümid ettirecek mahiyettedir.» B. Ponso'nun beyanatı Fransız büyük elçisi B. Ponso da Ulus gazetesine şu beyanatta bulun- muştur; (Devamı 4 üncül sahifede) bili katlem: m üddetini azaltmak meyli Haberler geliyor: - Devairin erken kapanması ticd- rete de tesir elli. Bazı meslek erbabı, iralarında anlaşa: saat altıdan n dükânlarını kapatıyor. Diyorlar ki; —Aynt suretle anlaşarak hafta ta- tilini iki güne çıkaranlar da var. Muhtelif zümrelerden mektuplar geliyor: — Biz de az çalışmak isteriz! Bizim de mesleğimiz memurlar gibi tatil yapsın. Memurlar yazıyor: — Saat on dört tatili kışın da tat- bik edilsin! Hulâsa: Az çalışmağa doğru bir ce- | reyen ki, iyice düşünürsek bu haleti ruhiyeyi yerinde bulmamamız lâzım- dır. Zira biz her milletten fazla çalış- malıyız.. Bir taraftan da, insanlığı: mız anlayalım, oh diyelim, eğlenme- sint bilelim, inkişaf için boş zamanı- muz olsun; doğrul... Fakat hiç değilse, | normal çalışma zamanlarında mesai- mizi kesifleştirelim, randımanı artt. ralım... Milletce çok yaptlacak işimiz var; işde, malüm, zaman zarjında yapılır. Boyuna iş müddetini azallmağa mey- Jletmiyelim. —a — a MA Atatürk : “Duyulan sevinç yerindedir,, diyor Yurdun her tarafından gelen telgraflara Büyük Şefin cevabı İstanbul 6 (4.A.) — Relsiciimhur Atatürk, yurdun her tarafından ge len ve vatandaşların sevinç ve heyecanını bildiren telgraflara aşağıdaki ce- vabın Anadolu ajansı vasıtasiyle iblâğını emir buyurmuşlardır: «Hatay milli meselemizin dostça tedbirlerle müsbet neticeye ulaştırılmasından duyulan sevinç yerindedir. K. Atatürk» Atatürkün Hataylılara cevabı İstanbul 6 (A.A.) — Reisicümhur Atattirk Hataydan aldıkları tazim ve teşekkür telgraflarına aşağıdaki cevabı vermişlerdir: «Sizin için artan saadet ve refah dilerim. K. Atatürke Pazar günü İzmitte büyük deniz eğlenceleri ve yarışlar yapılacak Başvekil Gelâl Bayar yarışlarda bulunmağı kabul etti Sabahleyin kimya sanayii fabrikasının temeli atılacak, geceleyin büyük eğlenceler yapılacak, balo verilecek İzmitten ve İzmit körfezinden bir görünüş İzmit (Akşam) — 10 Temmuz pazar |dır, Öğleden sonra da donanmamızın ve günü Başvekil İzmitlilerin misafiri ola-| bütün deniz sporcularımızın iştirakile caktır, O gün öğleden evvel kimya sa- | geç vakte kadar deniz yarış ve eğlen- ının tsinelatma töreni vars (Devamı 4 üncü sahifede) 2. .. Kadın şapkalarını ilham “eden Şeyleri... —— - —