7 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

k 1 n Almanya Lihtenstein'i ilhak mı edecek ? Isviçre hükümeti bu hususta çıkan haberlere inanmak istemiyor kında şayialar dolaşmaktadır. Bern 6 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Resmi İsviçre mahfillerinde Lihtenstein'in Almanya- ya ilhak edileceğine dair malümat mevcud değildir. İsviçrenin bilaraflı- ğını tanımak suretile bir dostluk eseri göstermiş olan Almanyanın tarzı ha- reketine gelince, bu devletin bir uçtan öbür uca geçerek Lihtenstein'de bir ce- bir hareketi yapmasına katiyen ibti- mal verilmemektedir, Böyle bir hare- ket, İsviçre ile prenslik arasındaki gümrük, posta ve para mukavelesini © Hayfada bir muharebe başlangıcı! 3 yahudi 5 arap öldü, yahudi ve B arap yaralandı Hayfa 6 (A.A.) — Bu akşam Hay- fanın en büyük caddesinde mühim ve hakiki bir ihtilâl Şehrin dme çarşı içinde kalabalığın 'en fazla bulunduğu bir anda bir bomba patlamıştır, İnfilâk, yahudilerden üç ve arablardan beş kişinin ölümüne, yahudilerden 18 ve ve arablardan 8 kişinin yaralanması- na sebeb olmuştur. Mâdise, hakiki bir muharebeye baş- Tangıc teşkil eylemiş ve arablarla ya- hudiler birbirlerine tabanca #tmaya başlamıştır. Polis, meseleye müdahale etmiş ve bunun üzerine halkın hid- deti polislere dönmüştür. Polisler, taşlanmıştır. Gece dışarı çıkmak yasak edilmiş- tir. Sokaklarda (gevriyeler gezmek- tedir, Vakıflar idaresi aleyhine açı- lan dava talik olundu Ankara 6 (Telefonla) — Galata ve Kadıköy Rum ortodoks cemaati idare meclislerinin vakıflar idaresi aleyhi- ne Devlet şürasında açtıkları idari davanın görülmesine başlanmıştır. Dava, usule müteallik bazı icablar- .dan dolayı talik olunmuştur. Galata ve Kadıköy Rum ortodoks cemaati idare heyetleri bu dava ile, evkaf umum müdürlüğünün son'ka- bul edilen kanunla bu idareleri kon- trol etmelerinin doğru olmadığını id- dia etmekte ve bunun için ellerinde mevcud eski fermanlara istinad et- mekteğirler. Her vatandaş bütün mahkemeler- de ve bu arada Devlet Şürasında da- va açabilir, Bu gayet tabiidir. Bunun- Ja beraber Rum ortodoks cemaatinin kontrolden kaçmak istiyerek bunun için dava açması garib görülmekte- dir. Ankara Tıb fakültesi bina- sının projeleri hazırlandı Ankara 6 (Telefonla) —- Ankara Tıb fakültesi binasının dört tanınmış Av- Tupalı mimara yaptırılan awprojeleri © Sihhiye Vekâletine verilmiştir. Vekâ- ette teşkil edilen mütehassıs bir he- » yet bugünlerde bu projeleri tedkik ede- ” cek ve yerini inlihab edecektir, Pro- Jeleri intihab edilmiyen mimarlara © münasip bir miktar tazminat verile- İ Yeğolerpülka gelecek mil- © Jettaşlarımız hakkındaki ; müzakereler ti ii K i fena çimi Ankara 6 (Telefonla) — Yogoslav- millettaşlarımızın ana vatana Hi hususunda Yugoslavya elçiliği ile Ükümetimiz arasında Ankarada ya- “pılmakta olan müzakerelere devam gâlimektedir. Müzakereler teferrüata üzerinde ri ii “İdedir. Yakınd bir an ihlâl edecek mahiyettedir. Zannedildiğine göre, Almanyanın Lihtenstein'e karşı bir cebir harekeli yapması ihtimalleri hakkında İsviçre- de çıkan yazılar, bu prenslikte nahoş bir tesir uyandırmıştır. Bu tesirin yarı resmi akisleri İşviçrenin siyasi ma- kamlarına kadar gelmiştir, ILihtenstein, eski Avusturya ile İs- Viçre arasında müstakil küçük bir hü- kümettir. 1719 danberi istiklâlini mu- hafaza etmektedir. Mesahası 58 kilo- metre murabbai, nüfusu 12bindir. Merkezi 1500 nüfuslu Vaduz şehridir. Prenslik İsviçre ile gümrük ittihadına dahildir.) Fransaya giden Ispanya altınları 18 Barselon ve ve Burgus hükümet- leri kendilerine teslimini isti tiyorlar Paris 6 (MA ) — Paris mahkemesi 1931 de Mont - de - Marsan'da Fran- sz bankasının kasalarına yatırılan İs- panya bankasına ald 40 tonluk altı- nın, bankanın kasalarında hıfzedilme- sine karar vermiştir. Burgos ve Barselon makamları, ,kendi idareleri altında bulunan İspan- ya bankasının hakiki yegâne İspan- yol bankası olduğunu iddia etmekte ve Barselon Cümhuriyet hükümeti, Bar- selen İspanya bankasının müdürü vasıtasile bu paranın kendisine veril- mesini istemektedir, Burgos hükümeti İse ayni şekilde müracaatte bulunmaktadır. Hâkim, bu işi halletmek salâhiyetini kendi- sinde bulmadığı için Barselon hükü- metinin müracaati üzerine, mesele Paris mahkemesine aksetmiş ve mah- keme de altınların Mont - de - Mar- san'da kalmasına karar vermiştir, Türkiye - İspanya ticaret anlaşması parafe edildi Ankara 6 (Telefonla) — Hükümeti mizle İspanya Cümhuriyeti hükümeti | arasında akdedilen yeni ticaret ve kli ring anlaşmasi bugün Hariciye Vekâ- letinde Hariciye umumi kâtip muavini B. Nebil ile İspanya elçisi Begoniya arasında parafe edilmiştir, Begoniya bu akşamki ekspresle İstanbula hare- ket etmiştir, Kontrplâk ve çimentolarin normları Ankara 6 (Telefonla) Devlet Şürası kontrplâk ve çimentoların normları hakkındaki nizamnamelerin tedkikini bitirmek üzeredir. Her iki nizamname de bugünlerde Başvekâ- Jete verilecektir, Orta tedrisat umum müdürü İstanbula gelecek Ankara 6 (Telefonla) — Kırşehi- “ re giden orta tedrisat umum müdürü B. Avni buraya dönmüştür, Bugün- lerde İstanbulda açılacak yeni orta mekteplerin vaziyetlerini tedkik et- mek üzere İstanbula gidecektir. Erenköyünde bir köşkün kuyusunda silâh ve cephane bulundu Dün Erenköyünde bir köşkün kuyu- sunda araşlırmâ yapılmış, bir kaç si- Yâh ile bir mikdar fişek ve çok eski, patlamaz hale gelmiş bumbalar bul. muşlardır. Bunların mütareke zama- nında kuyuya atılmış ve çıkarılması unutulmuş olduğu zannediliyor. Kadıköy vapurunda bir vaka Dün Kadıköy vapurunda kıskanç- ık yüzünden bir vaka olmuştur. Köp- rüden onu 20 geçe kalkan vapurda Fahri adında bir genç, kendisini bıra- Kan eski metresi Hayrünnisaya rasla- miş ve 3 kurşun sıkmıştır. Etraftan ge yakanın kanlı bir enik ak Antakyada sevinç Ordumuz bugün Antakyaya girecek Antakya 7 — Bütün Hatayda neşe ve sevinç devam ediyor. Her yer do- nanmıştır. Ordumuz bugün Antakya- ya dahil olacaktır. Askerlerimizi istik- bal için büyük hazırlık vardır. Antak- yalılar geceyi uykusuz geçirmişlerdir. Herkes biran evvel 'Türk askerine ka- vuşmak istiyor. Antakyalılar Köprübaşı caddesinin adını Orgeneral Asım Gündüz cadde- sine geyirinişlendir. Gümrük gelirlerinden Bele- diyeler hisselerine düşen miktarlar Ankara 6. (Telefonla) — Gümrük gelirlerinden belediyelerimiz için ay- rılan yüzde onlardan 1937 finans yi lının dördüncü üç aylık tevziat Jiste- leri hazırlanmış ve İç Bakanlık tara- fından Belediyeler bankasına veril- miştir. Belediyeler bankası, bu para- lardan belediyelerin günü gelmiş borç- larını kestikten sonra geri kalanını belediyelere göndermiştir. Yüzde on- lardan belediyelerimizin hisselerine Ankaraya 56,560, İstanbula 392,627, İzmire 90,266, Manfsaya 16,152, Ada- naya 40,442, Tekirdağına 10,453 lira düşmüştür. Kayseride selden 200 hayvan telef oldu Ankara 6 (Telefonla) — Şehrimize gelen malümata göre Kayseri vilâye- tinin Develi kazasının Tomarza nahi- yesine bağlı Ferasa köyü civarına ya- gan yağmurlardan büyük ve şiddetli seller hasıl olmuştuk. Seller köye ald” ve merâda bulunmakta olan iki yüz- den fazla koyun ve sığırı gölürmüş ve yamaçta bulunmasına rağmen bir çok evlerin içerisini istilâ etmiştir. Vilâyet zararın tesbitine başlamıştır. Dreyfus bankası İstanbulda hububat muamelesi için şube açacak Ankara 6 (Telefonla) — Ajans Eko- nomik e Finansiyal muhabirinin aldı- ğı habere göre, L. L. Dreyfus bankası bilhassa Türk hububatı üzerinde mu- amele yapmak üzere İstanbulda bir şube açmaği kararlaştırmış ve bunun için teşebbüslere girişmiştir. Adı geçen banka hububat ve bil- hassa buğday üzerinde muamele ya- pan dünya ticaret müesseselerinin en büyüklerinden biridir. Son dakika Ingiliz - Italyan anlaşması Ingiliz Başvekilinin Avam kamarasında bir cevabı Londra 7 — Avam n kamarasında liberal bir mebus tarafından sorulan suale cevaben başveki! B. Çamberlayn demiştir Ki: — İngiliz - İtalyan anlaşması mu- ayyen şartlar yerine getirilmedikçe meri olamıyacaktır. İspanyanın Londra sefaretinin bir tekzibi Londra 7 — İspanya sefareti bir tebliğ neşrederek Frankocu tayyarele- rin Kartaca limanında” bulunan İs- panyol harb gemilerini tahrib ettiği hakkında Mesacero gazetesi taralın- dan verilen haberin aslı olmadığını bildirmiştir. Tebliğe göre bütün ge- miler sağlamdır ve vazifelerine devam etmektedir. Fransaya 200 bin Avusturyalı iltica etmiş Paris 7 — Siyasi mülteciler hakkın- da Evlianda bir konferans toplarımiış- tır. Konferans, Amerika cumhurreisi- hin teşebbüsü üzerine içtima etmiş ve daimi bir komite teşkiline karar ver- miştir. Komitenin merkezi Paris ola- caktır. Avusturyanın Almanya tarafından Ailhakındanberi Fransada 200 bin Avus- | kedilecektir. , İspanyadaki gönüllüler ine zaman çekilecekler! Bir Fransız gazetesine göre Noelde evvel bu işin bitmesi muhtemel de; Alman, İtalyan, İngiliz, Fransız, Cenubi ve Şimali Avrı gönüllülerinin nereye çıkarılacağı plânda gösteriliy Londra 6 (A.A.) — İspanyadaki gö- nüllülerin geri çekilmesi hakkında dün tasvib olunan plâna göre, yaban- cı muharipler, Londra, Hamburg, Mar- silya ve Cenova limanları üzerine sev- Alman gönüllüleri Hamburga, İtal- yanlar Cenovaya, İngilizler Londraya ve Fransızlar Marsilyaya çıkarılacak- tır, İspanya Cümhuriyeti için harbeden Şimali Avrupa memleketleri gönüllü- leri, Londraya sevkedilecek ve oradan memleketlerine gönderilecektir. Cenubi Avrupa memleketleri gönül- Marsilyaya çıkarılacaktır. Franko kuvvetleri için herbeden Şi- mali Avrupa memleketleri gönüllüleri ise Hamburga ve Cenubi Avrup& mem- leketleri gönüllüleri de Cenovaya sev- kolunacaktır. Bu gönüllülerin mensup oldukları memleketlerin bunları, ekser ahvalde, geri kabul edecekleri tahmin ve ömid | olunmaktadır. Aksi takdirde, bunların / vaziyeti, tahşid limanlarına yapılacak İ Londraya giden heyetimiz döndü Kızılhaçlar konferansı, Kı- zılay cemiyetinin mesaisini takdirle karsıladı Anaya 6 (Telefonla) — Londrada toplanan 16 nci kızılhaçlar konfe- ransında hem Türkiye cümhuriyeti hükümetini ve hem de Türkiye Kızıl- ay cemiyetini temsil etmek üzere, Kızılay cemiyeti reisi Dr. B. Refik | Saydam'ın riyaseti altında Londraya giden heyetimiz avdet etmiştir. Heyetimize Kızılay umumi kâtibi ve Sıhhiye Vekâleti müsteşarı Dr. Asım Arar ile Kızılay umumi merkezi âzasından divanı muhasebat Yeisi B. Seyfi de bulunmakta idiler, Heyet âzasından birinin verdiği malümata göre, konferans müzake- ratı çok samimi bir hava içinde cere- yan etmiş ve Türkiye Kızılay cemiye- Xi tinin mesaisi büyük takdirle karşılan” muşlır, Her iki heyette de Türkiye Kızılay cemiyeti âza olduğundan heyetimiz bu içtimalar müzakerelerine de faal bir sürette iştirak etmiştir. Heyeti, murahhasa reisi Dr. B. Refik Sayda konferans ikinci reisiliğine, imdad v8 muavenet işleri ve teknik meseleler- le meşgul olan Ikinci komisyon reis- liğne de intihab edilmşitir. Könlerans murahhasına yapılan bir çok merasim meyanında İngiltere Kralı ve Hindistan imparaloru mâ- jeste altıncı Jorj tarafından bir kabul resmi yapılmış bütün heyeti murah- hasalar ve bu arada heyeti murahha- samız majesteye takdim edilmiştir. Viyanadan getirilecek profesörler Ankara 6 (Telefonla) — Viyana | üniversitesi profesörlerinden bazıları- nın Ankara ve İstanbul üniversiteleri için angaje edileceği ve sıhhiye vekâ- | leti müsteşarı B. Asımın Londradan dönüşünde Viyanaya ouğrıyarak bu | profesörlerle akdedilecek mukaveleleri imzalıyacağı yazılmıştı. Bu hususta Almanya hükümeti ile yapılmakta olan muhabereler henüz neticelenmemiş olduğundan B. Asım Londradan dönerken Viyanaya uğra- mamıştır. Bünunla beraber bu pro- fesörlerin celbi için gerek Almanya hükümeti ve gerekse kendilerile ya- pılmakta olan mauhaberelerin yakın- da o müsbet bir neticeye iktiran ede- | miden başka Trabzon valisi B. sevkiyatın hitamını müteakip te! edilecektir. Londra 6 (A.A ) — Gönüllülerin ri alınması hakkındaki İngiliz pl Batselon ve Burgosa gönderilmiş Metin, bir beyaz kitap halinde ö | müzdeki cuma günü neşredilecekti Londra 6 (A.A) — Ademi mü i hale komitesinde hasıl olan-itilâf | rine İngiltere, Fransa, Almanya İtalya hükümetleri ilk yapıla masrafların mukabili olmak ü? 12.500 er İngiliz lirası vermişler Komite, plân metninin iki İspan İ tarafına tevdi edildikten sonra r redilmesini İngiltere hükümetini istemiştir. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 6 (A.A.) — İngiliz plâmi ademi müdahale komitesi tarafınd Kabulü haklında Övr gazetesir Madam o Tabouis diyor ki: Görü şe göre, nikbinlik gösterilse bile, plânın Noleden evvel memnuniyet yan neticeler verebilecek bir şeki tatbik edilmesine imkân yoktur. Hükümet doktorları arasında tayinler Bir doktor Vekâlet emrin alındı, bazılarının da istif Tarı kabul olundu Ankara 6 (Telefon) — Hükün doktorları Srasında yapılan nakil tayinleri bildiriyorum. Bu arada hükümet doktoru da görülen Jüri üzerine Vekâlet emrine alınmış bazılazının istifaları kabul olunmü! tur: M. Kemalpaşa hükümet tabibi Al man Bandırına hükümet tabibliğine nisa sıtma mücadelesi tabiblerinden hir İnanç Konya sıkma mücadelesi takl ğine, Silivri hükümet tebibi Sami Çatalca hükümet © tabibliğine, Mai merkez hükümet tabibi Şemseddin Silivri hükümet tabibliğine, Haseki b tanesi hariciye poliklinik şefi Galib man ilâveten vayife olarak Haydarp emrazı cariye hastanesi ovperatörlü; Görele hükümet tabibi Tevfik Erçağ kat merkez hükümet tabibliğine, açı mütekatd tabib Celâl Fatih belediyesi bibliğine, Ankara sıtma mücadelesi taki lerinden Hayali Tarkan Bandırma bell ye tabibiiğine, Erzurum Nümune hast si göz mütehassıs Nihad Bayraktar kara Nümüne hastanesi ikinci göz mi hassıslığına, Manyas hükümet tabibi reddin Şerbetçioğlu Guraba hastanesi hiliye azistanlığına, Ezine hükümet bi Fahri Özkal Çanâkkale merkez h met tabibiiğine, Ankara sıtma mücad si eczacısı Zahit Dinarlıgii Birecik bel ye eczacılığına, Mersin Memleket basi si etki cozacı vekili Salih Mithat Suçü Amasya Memleket hastanesi eczacıl Surayköy #ezacım Süleyman Ali Akca! zara Nümune hastanesi eczacılığına edilmişler ve Tokat « Sivas irengi mi delesi tabibi Hâmid Dikmen başka bir yifeye geçtiğinden müstafi sayılmış, talca hüzümet tabibi Ekrem Uluğ Fasih belediyesi tabibi Fehmi, Teze Haydarpaşa emrazı sariye hastanesi © ratörü Kâni Uranın ve Birecik beleğl eezacıs Ali Dağdevirenin istifaları olunmuş ve Hadım hükümet tabibi ri 'Türkay görülen lüzum üzerine V€ Jet emrine atmnuştr. Beden terbiyesi umum wi dürlüğüne kim tayin edilecek? Ankara 6 (Telefonla) — Beden biyesi umum müdürlüğüne kimin” , yin edileceği henüz kati surette b olmamıştır. Umum müdürlüğe Ki vetle namzed gösterilenler arasi eski İdman ittifakları reisi B, Doğatı ismi de zikredilmektedir. | Beden terbiyesi istişare heyeti #| ıklarına eski Türk spor kurumu &jİ kanlarından Erzurüm mebusu B. Beyazıt mebusu B. Halid Bayrak. ! dın mebusu B. Adnanın se z