11 Temmuz 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

GÜNÜ - Bir fabrikanın temeli daha atılırken 2—SON TELGRAF —11Temmuz Celâl Bayar'ın bir yıla yaklaşan Baş Vekilliği daha şimdiden mem. lekette istenilen feyzi vermeğe başlamıştır. Yaz_an; ETEM İZZET BENİCE emleketi bütün varlığı ve büviyetile Büyük şefe medyunuz. İnkilâp mevkü iktidarı onun nurlu dehasından aldığı işık ve direktif ile memlekete refah, umran ve inkişaf getiriyor. Her iyi şey, ber haşarılan işi onun eseridir ve. onun yüksek varlığından alınan Alhamın başarılışıdır. Celâl Bayar da onun Başvekilidir ve.. onun yetiş. B #rdiği, onun ışıklandırdığı ve feyizlendirdiği bir inkılâb elemanı ve — gyerini bihakkin dolduran bir Başvekildir. İş Bankasınn kuruluşun. dan itibaren tuttuğu ekonomik yol ile İktisad Vekâletindeki yüksek mesaisil ı!:yiıkrhliı—ııl&ılmvımwıidnlll“ bulunuyor. Başvek'lliğe geçişi de henüz bir yıla bu kısa günlerin çerçevesi içinde memleket kendisinden beklediği feyiz ve — gandımanı almıya başlamıştır. Dün bir fabrikanın daha temeli atıld. Bu fabrika İzmit kimya Yabrikasıdır ve beş yıllık plânı aşağı yukarı tamamlıyan eserlerden | iekilüp mevkü iktidarı rejimin siyasi kudretindeki yayımı ta. — mamladıktan, dahilde, hariçte kendine lâyık olan prestiji tahkim — etlikten sonra bütün hız ve gücünü memleketin sınai ve iktısadi kal. — kıaması hedefi üzerinde seferber etmiştir. —.. — Bu seferberliğin başında da geniş düşünüşü, yüksek todbirleri ile — Celâl Bayar bulunmaktadır. Celâl Bayar, memleket halkını en kısa — yoldan relaha sevk etmenin, devlet hazinesine çok gelir temin et. — menin ve memlektin iktisadi ve mali bünyesinin en kestirme mesafe — melhumu içinde kuvvetlenmesinin sırrını keşfelmiş, beynelmilel birinci plânda kıymetli bir devlet rüclü ve iktısadcıdır. O en kuvvetli devletin ayni zamanda en kuvvelli iktısadi bünyeye sahib olan devlet olduğunu — iyider iyiye kavrıyan ve kendi mesaisine bu prensibi hâkim kılan bir — Başvekildir. — Büdeedeki artış, ticaretteki genişleyiş, iş haemindeki çoğalış onun — İktsad Vekilliğindeki ve Baş Vekâletteki bu gidişinin ve tatumunun “eseridir. İtiraf etmye mecburuz ki, memlekette onun İktisad Vekil. /— liğinden başlıyarak geçen her gün memleket iktısadiyatının, sanayiinin, — halk refahmmın artışına ve yükselişine yardım etmiştir. Bilhassa ku. Orulan büyüklü küçüklü devlet fabrikaları ve bankaları hem memle. — ket sanaylinin teessüsünü, ekonemik inkişafını temin etmiş; hem de memlekette halkın iş ve refah sahihi olmasını temin eylemiştir. Bülhassa şimdi Şarkta açılacak olan iki şeker fabrikası bu havaliyi de ihya — edecek, zürraa ve işçiye beklediği refah nimetini verecek, ayni zaman. (da memleketin şeker ihtiyacını hariçten tamamlamasını ölnyecektir. ç Bunun içindir ki, her kurulan yeni bir fabrika, her atılan bir temel bize günün en büyük hazzını veriyor. © temellerin yükselişinde refah “ve hayat seviyesinin de yükselişini bütün inanımızla görebiliyoruz. İymit kimıya fabrikası da Türk milleti için bu haz kaynaklarından — biridir. » Beledî yelerin | Gümrük Etem İzzet BENİCE Diyarıbakır Van / Hissesi hazır! ' Şimendüferi " 3ay için; belediye güm- rükten “392,, bin lira alacak — Gümrük varidatından her sene — Belediyeler hissesine bir mikdar “ para verilmektedir. Yüzde bir he- Babile tesbit olunan bu istihkak. lardan 937 mali senesinin son üç — aylık tevzlat listesi de hazırlan - ) mışlr. — Bu listeye göre göre Ankara Belediyesine 56) bin 500 lira, İs “fanbul Belediyesine 392 bin 629 “Hira, İzmir Belediyesine 90 bin 268 lira, Manisa Belediyesine de 16 n 152 lira isabet etnıştir. Yeni hattın geçeceği yerler tesbit ediliyor. Devlet Demiryolları inşaat he. yetinden bir grup bugünlerde Di. yarbakır - Van - Kotor yeni yapı. lacak demiryolunun geçeceği is. tikametlerin son etüdünü yapmak Üzere tedkikata — başlayacaktır. Yolun Bitlis üzerinden geçerek 'Tatvan kazası merkezinde Van gölüne ve ondan sonra da gölün cenub istikametini tak'be başla. yacağı zannedilmektedir. Diğer taraftan “ yeni hatta ray ferşiyatı Erzincan istikşmetinde devam etmektedir. — ASK, HEYECAN ve Tetrika ON S1 B Balıkçının ifedesine göre “ bu adam kendini akıntıya bıra- karak, mahir bir yüzücü gibi, Ru. “Melibizarı kıyılarına zadar deb - — zeşmeden gitmiş.. Ve orada sağile taka polisi oralarda ara. — mamaş mi bu adamı — — Aramışlar.. Biz tek çoraptan " başka birşey bulamamışlar. — Ferhunde ne d'yor bu hâdi. seye? e— Bi ralle dostu idi. Arnavud. “köyünden — Bebeğe geçiyorduk. D dalga da yoktu amına. İHTİRAS ROMANI Yozan: İskender F. SERTELLİ Nasıl oldü bilmem, birdenbire devriliverdik. Ondan ötesini bil. miyorum, Kendimi sahilde bul - Gum!» diyor. Naci Demirel telefonu açtı. Ar. navudköy merkez mernurunu bul. duü: <— Azizim, bu sabahki deniz kazasında kaçan adamı hâlâ bu. Tamadınız mı?.. Hayır.. Hayır.. O, kolay kolay bağulmaz — azizim. Keşke Anadoluhisarında -— adam. akıllı bir tarama yaptırsaydırız!. Ne dediniz? Sahilde mi aradınız? Böyle meşhur bir kumarbaz sa . | lara ve mesire yerlerine, plâjla. | ra akın ettirmiştir. Dün herkes Sokaklara — Döküldü ÜHave çok sıkıntılı Idi, kat senenin en sıcak günü değildi Dün, kızgın bir güneşin altın . da bütün İstanbul senenin çok sı. cak bir gününü daha geçirmiştir. Bilhassa öğleden sonra bunal. ftıcı ve ezici bir hal alan hava, herkesi şehirden akın akın kır . Ezcümle dün Yeşilköy banliyö trenleri 30 bin Akay ve sevahili mütecavire vapurları 70 bin, Şir. ketihayriye vapurları 50 bin kişi taşımıştır. Bütün şehri bir kâbüs gibi sa. ran sıcaklık; akşamüzeri ve hatta Bece de ayni şiddetle devam et . miştir. Bu hususta bu sabah görüş! ğümüz Kandilli Rasadhanesi; dün. kü hava vaziyeti ve sıcaklık hak. kında şu izahatı vermiştir: «— Dün sıcaklık derecesi azami Yunanistan; Bizden her ay Kasablık hayvan Satın alacak Memleketimizden Yunanistana yapılan canlı hayvan ihracatı, gittikçe artmaktadır. Sevkolunan canlı hayvanarın başlıcalarını ko- yun ve sığır teşkil etmektedir. Yunanlı hayva ntüccarları, biz. de ndaha fazla canlı hayva nstın Bu cümleden olmk üzere Pire kasablar şirketi mümessili şehri. mize gelerek kasablar ve hayvan. cılarımızla temas etmiş ve mem. leketine dönmüştür. Bu temaslar neticesinde, çok| tanınmış bir firma ile beher ay 15 220 b niralık kasablık hayvan almak üzere br anlaşma yapmış. tır. Yeni açılacak Yollarda bina inşasına gölgede 29,5, güneşte 55,8 dir. Ge. çen hafta şhrimizde 323 derece hararet kaydolunmuşlu. Binaen « aleyh dün senenin en swak günü sayılamaz. Filvaki dün hava çok sıkıntılı geçmiştir. Fakat buna sebeb ba. Tometrenin düşük olmasıdır. Ba . rometrenin düşük olması, havaya fazla sıkıntı vermektedir. Dün de barometre 74355 e ka. dar sukut ettiğinden hava bunal. tıcı ve sıkmtılı geçmiştir. Fakat bu vazivet yavaş yavaş düzelmektedir. Ezcümle bu sabah barometre biraz yükselmiştir. Bu sabahki kayid 752,5 dir. Malüm olduğu üzere normal nor- mal barometre 760 dır.e Müzeler Umum Müdürlüğü Binası Fudla ahırları yıktırı!du. Müzeler Umum Müdü: ünü hâlen işgal etmekte olduğu bina. 'nan hem çok dar ve ham de, mem. leketimizi ziyaret eden eenâbile. rin sık sık temas ettikleri bu yerin gayrimüsasd bir şekilde bulundu. ğu görülmüştür. Bu münasebetle şehrimizde yeni ve modern bir. Müzeler Umum Müdürlüğü binası inşa olunması kararlaştırılmış ve bu karazın he. men tatbikine geçilmiştir. Bu yeni bina içn Topkapı sara. yının brinci avlusunu teşkil eden Saha dahilinde ve şimdiki Askeri Müze karşısındak tariht «Fudla» ahırarının metrük ve hsrab bina. İzin verilecek Açılacak yeni yolların kat't is. tikamet plânları yapılmadan ve seviyeleri tayin — edilmeden bu yollarda yeni binalar yaptırılma. ması hakkında Prostun ileri sür . düğü teklif şehrimizin hususi va. vaziyeti bakımından doğru görül. memiştir. İleride binalarda imar plânının tcab ettirdiği değişiklikleri yap - mak üzere, bu kabil yerlerde yine eskisi gibi inşaata izin verilecek - tir. Müstakbel şehir plânının Ada. lara ald kısmı İl henüz meşgul olunmamıştır. Prost, adaları büs. bütün modern tarzda imar ve 1s « | lah etmek fikrinde olduğu için | bunlara ald proje en sonraya bı. | dücü Mümtaz arasında yaş Buğdaydan son İhracat malarımızın tiplere ay. | Tılması hakkındaki tedkikler, hâ. len «Arpa>» mahsulü üzerinde ce. reyan etmektedir. Bu hususta ihracat tüccarlaril İktısad Vekâleti iç ticaret mü zamname ihzarı müzakereleri ne. tiçelenmek üzeredir. Bundan sonra Bay Mümtaz Rek Ege havalisine giderek yeni ni . zamnameler hakkında İrmirli ve Egeli tüccarlara Izahat verecek, onların da fikrini alacaktır. Mütcakıb günlerde de diğer ih. racat maddeleri gözden geçirile. cektir. Bu süretle sırasile — ve 939 yılı ortalarına kadaz, bütün ihracat maddelerimizin — standardizasyon * Dün, Lüngada Sepetçi soka. ğında oturan 25 yaşlarında Cema. Jeddin isminde birisi anası Emine. yi döverek dşlerni kırmıştır. Birinci sulh mahkemesinde ya. pılan muhakeme neticesinde Ce. maleddin 26 gün hapis cezasile 2 lira mahkeme masri ediyesine mahküm edilmiş, tevkt? olunmuş. | tur. * Vali ve belediye reisi dün Kadıköy yakasında yeniden ya - pılmakta veya tamir edilmekte 0- rakılacaktır. Dün gece geç vakit Şehremi - Binde garib bir kız kaçırma vak'a. S1 olmuştur. Hâdisenin nasıl bâş. layıp, nasıl bittiğini vak'a ma . hallinde tahkikat yapan muhar . ririmiz şöyle anlatıyor: Çapada Ördekkasab mahaile - sinde 3 numaralı evde bekçi Şu. ayiple karısı olurmaktadır. Bun.. ların Hayriye isminde 13 yaşla . sı yıktırımıştır. Müzeler Umum Müdürüğü bin. sının burada vücude gefirilmesi. ne başanmıştır. Yeni bina, kimya lâboratuvarı, fotoğraf ve heykeltraş atelyeler ve mulâ dershanceri gibi yeni ve müteaddid salon kısımları havi bulunan muazzam bir eser ola- caktır. hilde iz bırakır mı hiç?.. Evet, &. vet. Ben onu çok iyi tamyorum.. Ferhunde istediği kadar saklasın. O, meşhur hilekâr oyunculardan ressam Gültekindir.» Arnavudköy merkez memuru, Naci Demirelin verdiği izahat ü. zerine tekrar Anadoluhisarında araştırma yapacağını söylemişti. Naci Demirel: — Ne talihli herif bu! diyordu. Denize düşüyor da yine boğul . muyor.. Faruk Bey birdenbire eşki bir yarışı hatırlıyarak söze karıştı: — Birkaç yıl önce — Bebekten Beylerbeyine geçmek üzere bir yarış yapılmıştı. O zaman bir res. sam bu deniz yarışında birinci gel. mişti. İsmi hatırımda kalmadı ama. ma, hiç şüphe yok ki . bu hâdise. ye bakılırsa - © yarışta birinci ge. Ten yüzücü, bu vak'anın kahrama. nidir. Naci Demirel: — Ne diyorsun? dedi. Gülteki. rında bir üvey kızları vardır. Bu kızcağız yodi sekiz ay evvel Hüs nu isminde kırk yaşlarında bir adamla nişanlandırılmış, ve o ta. Tihten İtibaren bunlar berabır yaşamıya başlamışlardır. Fakat Hayriye, kendisine zorla kabul ettirilen bu hayattan hıç momnun değildir ve fırsat bal - dukçâ annesinin evine kaçmak - tadır. Son defa da bir ay kadar nin yüzücülüğü de var demek?!.. — Öyle hatırlıyorum dedım ya. Kâmil güldü; — O, her sahada meşhur bir yü. zücüdür, beyim! İnsanın cebini, derisini de iyi yüzer. Gülüştüler. Faruk ayrıldı. 'Taharri memuru Kâmil Efendi: — Ferhunde Hanımı ayrıca sör. Bguya çekseniz fena olmaz, Naci Bey! dedi. Naci Demirel de bu fik — Ben de bunu düşüni Bu esrarlı bir kutuya - benziyor. 'de idi. Ferhundeden çok şeyler öğrene - | Artık ona kim olduğumu biliri; tanıtmağa mecburum. Hüviyeti « mi gizliyerek estarını öğrenmek istedim amma.. Bu kabil kadınlar | nezaketten ziyada tehdidle söyle. tilirler. Ve ayağa kalkarak: 13 yaşında bir kızı zor- la 40 yaşında bir ada- ma vermek istemişler Kızı kaçırmak istediler, fakat.. | ler göndererek kızı istetmiş, fa. lan yolları teftiş etmiştir. evvel kaçmış, bir daha da Hüs. nünün yanına gitmemiye karar vermiştir. Hüsnü, mütemadiyen haberel. kat kız gitmemiştir. Hüsnü bu . nün üzerine kızı zorla kaçırmıya kârar vermiştir. Ve dün akşam saat dokuza doğ. ru yanında dört arkadaşı da ol. duğu halde sarhoş bir halde ni - namesi de bitiyor KÜÇÜK HABERLER İllracatmadtdelerimiztiplere ayrılıyor Her mahsulhakkın dayeniihraç nizam namesi yapılacak ra arpa nizam- nizamnameleri hazırlanmış ola. caktır. Diğer taraftan yerli buğdayla. yımız hakkında hazırlanan ni - zamname, kat'i şeklin! alarak İk. tısad Vekâleti tarafından tasdik olunduktan sonza tatbikine başla. | mıilacaktır. | Bu şekle göre, ihrac edilecek 0. lan Türk buğdaylarının - tipi üç ana vasfına ayrılmıştır. Sert buğdaylar, yumuşaklar, miksefler. Her sınıf, vasıflarına ve yaban. cı maddelerine göre bir numara. dan 3 numaraya kadar derecelen. dirilmiştir. Bu vaziyete göre Türk buğdayı 9 dereceye tefrik edilerek ihrac olunabilecektir. * Muallim mektebine bu sene girecek olan falebenin müsaba - ka imtihanları — eylülün birinde yapılacaktır. — İmtihanlara orta mekteblerden pek iyi ve iyi de - recode çıkanlar kabul edilecektir. * Eyüb mezarlığında yapılan numarataj bu ayın sonunda bi . tir. mezarlıklarda numarataj müamelesinin geleceg yıla kadar tamamlanması kararlaştırılmış - tır. Tarihi mezarlıkların birer fo. toğrafları çektirilecek ve albüm yaptırılacaktır. * 507 bin lira sarfile şehrin muhtelif yerlerinde yapılacak a. falt yollar salı günü bir müteah. hide ihale edilecektir. — Şişhane Kuledibi yolu da asfalta çevrile . cektir. Kuledibindeki harab baraka ve binalar istimlâk edilecektir. * Beş senelik sanayi plâm hak. kında alâkadarlarla temazlar yan pan İngiliz fabrikalaraı mümessili Aleksandr Gibs ve müşaviri Lon. draya dönmüştür. Mümessil bi « rinciteşrinde tekrar menileketi - mize gelecektir. 4 Soyahat acenteleri dış mem- - leketlerden buraya ucuz fiatla sey. yah getirmek ve onları İstanbul, Bursa, Yalovada dolaştırmak ü . zerc bir proje bazırlamışlardır. * Büursa muallimleri, Edirneye bir tenezzüh tertib etmişlerdir. 14| temmuzda buraya geleceklerdir. ——MMM—LTLDLTMLE rinden — vazgeçmiş bulunmakta şanlısının evine gitmiştir. Bun . lar bir taksi otomobili ile sokağa gelmişler, içlerinden biri kızın 0. turduğu evin kapısını çalarak: - Ben polisim. Hayriyeyi mor. keze götüreceğim, demiştir. Kızın annesi ve üvey babası da artık çok küçük yaşta olan bu kı. zın zorla bu adama verilmesi fik. Kâmil: — Biraz evvel Arnavudköyün. göndermişler, dedi. İsterseniz bir- likte gidelim. — Ferhunde seni tanır mı? — Şüphesiz. Ben o mıntakanın €en eski memurlarındanım. Apar- tımanlarına — bitkaç kere gidip geldim. Benim Taksim merke - zinde sivil memur olduğumu pe. kâlâ bilir. 4 — Çok iyi, Hemen gidelim öy- le ise. Ferhundenin — apartımanında durdular. Kâmil: — Ben kapıyı çalayım da, siz benim arkamdan girersiniz, dedi, belki birdenbire korkar.. Naci Demirel | salladı.. Kâmil tecrübeli bir memurdu. Kapıyı çaldı. Bir Rum hizmetçi tapıyı açtı: idiler. Bekçi Şuayb polisim diyen a. damın vesikasını sormuş, bu adam kaçamaklı cevab verirken hâdise anlaşılmış, takside Hüsnü görül. müş, ahali üşüşmüş, kızcağız kor. kudan yere düşüp bayılmış, Hüs. nü ve arkadaşları da korkudan kaçıp gitmişlerdir. — Kimi arıyorsunuz? — Taksim merkezinden geliyo. den bir otomobil ile aparlımanına| rum.. Ferhunde Hanıma birşey söyliyeceğim. Hizmetçi kadım çok tabil bir ta. varla: * — Hanımefendi dün gece Bo . gaziçine gitti. Diye cevab verdi. Henüz gelmedi.. — Boğaziçine mi gitti? — Evet.. Teyzesinden — telgraf geldi. Çok hastalanmış. Oraya git — Yalnız mı gitti? Ferhundenin hizmetçisi, polis memurlarından çok korktuğu için iki memur karşısında mühakeme. sini kaybedivermiş gibi görünü - yordu. ü — Dün gece bir bey geldi.. tey- yavaşça başını | zeniz hasta.. hemen sizi görmek istiyor!) dedi. Bir otoya atladılar. gittiler. Bütün bildiklerim bundan ibaret... 4Devamı var) Polonya'nın politikaâ! Yazan: Ahmed Şükrü ES Orta Avrupanın bugünkü V8f yeti ve bilhassa Almanya « Çt koslovakya — meselesi K Polonyanım durumu nedir? Bi şimdiye kadar çok mürekkeb çatmış, fakat Varşova hüki tarafından takib edilen poll nn aZ çok derin bir di hakkında bütün yazılmış o ra rağmen, henüz aydınlanı mış bir meseledir. Malümdr /| Polonya ile Çekoslovakya daki münasebetler uzun 24 danberi pek iy halde d dir, ve Pulonyalılarla Çeko lar arasında emniyeti - tesis | yapılmış olan teşebbüsler ye kadar beklenildiği kadar miyetli netiecler — verm Fransa ve İngiltere menfaat İŞ”| Taklerinde hiç şüphe olmıyan * anlaşmaları sulhun idamesi Mmühüm bir unsur teşkil c olan iki millet arasındaki suitefehhümleri dağıtmak — İff| Varşovada ve Pragda gayret Tetmişlerdir. 21 mayıs telâşı * bu yüzden Çekoslovakya Cuti * huriyeti Üzerinde ağır basmış * lan Alman tehlikesi, dikkati tersasyonal buhranın bu hi cephesine çekmiştir. k Bu manada benüz kat'i bir * dim atılmış olmamakla a Folonyanın — vaziyeti - muht bazı hâdiselerin zuhuru muayyen şartlar dahilinde vabif ihtilâtları önliyecek surette $#f) surette tayin edileceği isteniyor. W Varşova ile Berlin Mmünasebetleri sarahatle — gört daima kolay değildir, çünkü F lonyanın dış politikası bazan derece değişiklikler geçirir. Polonya . Almanya anlı istinad eden bu mür resmen mükemmeldir; — hakikf halde ise, ehemmiyetsiz sıkıntı ve itilâf sebebleri çarpar. J Polonya topraklarında A” azlığı doğrudan doğruya nas' mal sosyalist sındaf ham alan bir siyasi faaliyet & termektedir, ve Polonya makif Hasyonal sosyalistlerinin faalif, tine karşı da — Polonya görünürdü. Bir Rus genis ne ve Alman hegemonyasın? kavemet hususunda ayni de ADevamı & wnc: Sağlık Kuponu Bu kuponun yirmi toplayıp idaremize getireti kuyucularımız SON TALGİŞ F'in birinci nnf mütehas ! Ti tarafından meccanen #EĞ edileceklerdir. - Kuponlar' | gün idarehanemizde di mektedir. a