17 Ekim 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

17 Ekim 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

TTTT UŞT , : | | OAYA S AF U SAA 'T ELGRA POLEA — İHABERLE Otelde para çalan I yakalandı Bir müddet evvel, Beyazıtta, | Yıldız otelinde Bilecikli, Ali adın | da birinin 68 lirası çalınmıştı. Po- lisçe yapılan araştırmalar netice- sinde sabıkalılardan Asaf yakala Nnarak paralar çıkarılmış ve tahki- kata başlanmıştır. Bacayı temizlerken Dün, Kadıköyünde Nüzhet te- pesi sokağında bir kaza olmuştur. 45 numaralı evde oturan Yako oğlu Aleko evinin bacasını temiz demek üzere bacaya dayadığı mer divenin birdenbire kaymasile üç katlı binadan yere düşmüş ve vü- cudünün muhtelif yerlerinden ya ralanmıştır. Yaralı, tedavi edil - mek üzere derhal hastaneye kal- dırılmıştır. Üşü birlik olmuşlar Kürüçeşmede, Aslan vapurun- da, kömür taşıyan Osman adında, birile ayni yerde bulunan Tur- gut, Şerif ve İbrahim adında üç arkadaş arasında kavga çıkmış - $- Bu üç arkadaş birlik olarak Osmana hücum etmişler, İbrahim (Osmanın ellerini tutmuş diğerleri de sapa ile Osmanı başından ya- ralamışlardır. Yaralı Beyoğlu has tanesine gönderilmiş, suçlularda yakalanmıştır. Acaba sebebi ne ? Beyoğlunda Küçük parmakka- | pıda 19 numarada oturan İbrahim oğlu Hamit, dün gece, saat 1 de evine gitmekte iken, birdenbire karşısına, Kasımpaşada — oturan| Kenan adında bir çıkmış ve ara- larında bir kavga başlıyarak Ke- man İbrahimi dövmüş ve yarala - mıştır. Vaka üzerine suçlu der- hal yakalanmıştır. Garib bir hadisa 0Obiriliralık tini kubura kim düşürdü? Bütün Haseki hastanesi ve zabıta seferber hale getirildi, âlet nihayet abdeshanenin kuburundan çıkarıldı Dün Hascki hastancsinde herke- Bi telâş ve heyecana düşüren bir hüdise olmuştur. Hüdisenin tafsilâtı şudur: Haseki kadın hastanesinde kan- | serli hastaları tedavi etmiye mah- sus yüz bin lira kıymetinde bir radyom âleti vardır. Haseki has- tanesinde rahimde kanser hasta - ği bulunan Fatma isminde bir | kadın yatmaktadır. Bu âlet nö - | betçi doktor tarafından dün sabah buü hastanın konulması lâzım ge- len bir yerine konulmuştur. Ara- 'dan bir saat kadar geçlikten sonra doktor radyom âletini hastaya ko-| nulduğu - yerden — almak — için | gittiği zaman âletin yerinde ol - | madiğımı görmüş ve telâşa düş - müştür. Nöbetçi — doktor derhal şeflerine, lâzım gelenlere ve ça - | Hınmak ihtimalini de gözönüne a- larak zabitaya vüziyeti haber ver- miştir. Her şeyden evvel hasta - nin yatmakta olduğu koğuş abloka altına alınmıştır. Sorguya çekildn hasta âletin muztarib olduğu yere konulduktan sonra halâya gitti- | #ini ve başka bir yere çıkmadığını söylemiştir. Hâdiseden haberdar | Aralarından geçmek isterken Ehliyetsiz amatörlerden Satmin idaresindeki otomobil Fatihde şo- för Mehmedin idaresindeki 2760 numaralı otomobil ile vatman Fa- ikin idaresindeki tramvay ara - sından geçmek isterken her ikisine çarpmıştır. Otomobil mühim su- rette hasara uğramış nüfusça za- yiat olmamıştır. Bir etemebil direğe çarptı bir yelcu yaralandı Şotör Cemilin idaresindeki 2643 | numaralı otomobil Beşiktaştan al- dığı yolcuları Bakırköye götür - mekte iken Etyemezde ani ola- rak karşısına çıkan bir çocuğa çarpmamak içi nmanevra yapmış, fakat bu sırada bir elektrik dire- | ğine çarpmıştır. Otamobilin - sol tarafı parçalanmış, yolculardan Muzaffer başından yaralanmıştır. Mania atlarken yaralındı Beyoğlunda — Aynahçeşmede ©- turan ve dünkü Sipahi Ocağı mü- | sabakalarına iştirak eden 18 yaş- | larında isminde bir genç kız manis atlarken atından düşe- | rek başından yaralanmıştır. Genç kız Amerikan hastanesine kaldı- rılarak tedavi altına alınmıştır. Kavgadan sonrı Dün, Yeşildirekte, Sultan mek - tep sokağında oluran kahveci Os- manla, ayni semtte oturan va cı İsmail arasında bir kavga çı miş Osman İsmaili çakile, hafif | sürette yaralamış, ve suçlu ya- | kalanmıştır. rayoum âle- edilen Alman profesörü de has - taneye gelmiş arama işini kendi idare etmeğe başlamıştır. Niha - yet zadyomun bulunduğu yeri ke- şif ve gösterir bir âlet getirilmiş ve bu âlet sayesinde — radyomun abdesthanenin kuburuna düştüğü anlaşılmıştır. Saatlerce uğraşıldık-| tan sonra bu kıymetli - ve nadir #let halâ kuburundan — çıkarıl mıştır. ( politikadan devam) | e LA dikilmektedir. Dört büyük dev - letin tam abenk dairesinde çalı - | şabilmesi için yalnız — bugünden | değil, yarından da emin olmaları | lâzımdır. İngilterenin ve Fransa- | nn hükümetleri değil, reimleri * Almanyaya bu itimadı telkin e - demiyor. Hitler, kendisini İngil - | tere ile değil, Çemberlayn ile an- | Taşmış telâkki ediyor, Filhakika | | bugün Çemberlayn demek İngil- | tere demektir. Fakat yarın kimbi- lür? Nazi şefi — Sarbrük'te bunu | söylemek istemiştir. Ve bu gö - rüşte isabet olduğuna şüphe yok- ' tur. | Ası.sm, SF VONL N İle SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM h r yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalaâyınız. | yor, sokağa çıkıyordu. Koltuğu - nisini HİTLER (5 inci sahifeden devam) Guğu için kadın o günün hatıra- sını tazeliyerek şunları anlatmak- ladır: © günü sanki dün imiş gibi hatırlıyorum. Hiç aklımdan çiık- muyor. Bir bahar günü idi, Orta- lık aydınlık, güneşli bir pazfr gü- nü idi. Öğleden sonra genç bir adam geldi. Kiralık olgn - odayı görmek istediğini söyledi. Ben de kendisini alarak odayı gösterdim. Oda döşenmiş olarak kiraya ve - | rilecekti. Fakat 6 zaman şimdiki kadar iyi döşenmiş değildi. Yal- nız bir karyola vardı. Bir masa,| bir kanape ve birde sandalye. O- | danın bütün eşyası bunlardan iba- | retti. Yalnız şimdiki gibi yine du- | varlarda asılı resimler vardı. Genç adamla konuştuk. Nihayet anlaş- | tık. Diğor taraftan evin öbür tara- fındaki mutfakta bizim çocuklar gürültü ediyorlardı. Biri on bir, diğeri de yedi yaşında olan bu çocuklara seslenerek gürültü et- memelerini tenbih ettiğimi de hiç unutmam. Onlara yeni bir kiracı geldiğini, rahatsız olmamasını söy lemiştim. Sonra yine genç adamın yanıma gelerek deftere hüviyetini yazmasını söyledim. Genç adam adını yazdı. Yazısı küçüktü. Deftere şöyle yazdı: Adolf Hit- ler. Mimar, ressam, Viyanadan gelmiştir. Kiracı odaya yerleşti. Devrisi sabah olunca Her Hitler sokağa çıktı. Fakat çok geçmeden yine | döndü, geldi. Anladım ki kendisi- ne resim yapmak için lâzım olan bazı şeyleri almıştı. — » Böyle odaya kapanarak suat - lerce resim yapıyordu. İki gün i- çinde iki güzel resim yaptı, bitir di. Kiracı her sabah erken kalkı- nun altına çanlasını alır, giderdi. Belli ki yaptığı resimlere müşte- ri aramağa çıkıyordu. Bir. kısım müşteriler vardı ki onun yaptığı resimleri beğeniyor, alıyorlardı. O da anlar için resim yapıp gön- deriyordu. Fakat kiracı günün bü- tün saatlerini resim yapmak, son- ra müşteri aramakla geçirmiyor - du. Birçok sâatlerini de resmi kü- tüphaneye giderek orada okumak- la geçiriyordu. Oraya gelen yeni kitapları sorar, araştırırdı. Oda- sına da kitab getirerek okur, gece- leri saatlerce bunların üzerinden başını kaldırmazdı. | İlk zamanlarda bir Jakantaya a- lışmış, orada yemek yerdi. Bir iki hafta sonra artık sokaktan 4- lacağını alarak odasında gelip ye- diği görülüyordu. Öyle tahmin ediyordum ki ki- racının bir yerde biriktirdiği az çok bir parası vardı. Fakat öyle an laşılıyordu ki kendisi bizde otur- duğü zaman ilk senede çok B - kıntı çekmiş ve çok defa karnını doyuramıyarak sofrasından kalk- mıştır. Lâkin Adolf son derece saygılı bir gençti. Bizden izin al- madan mutfağa girmez, oradan bir parça su almak lâzım geldiği zaman kapıyı vurarak müsaade ister, bunu pek nazlı bir tavırla pardı. Biz kendisine istedi. a girip çıkmasını söy- ledik. Fakat o kimseyi rahatsız et mek istemediği cevabını verirdi. Ben ömrümde bu kadar nazik bir genç görmemiştim. Sonra öyle zamanlar geldi ki Adolf sokağa çıkmaz — olmuşlu. Günlerce, haftalarca odasından | çıkmaz, kendi kendine yalnız ka- lırdı. Başını iri, kalın bir takım kitabların üstüne eğerek, burmu- nu © kitabların yaprakları arasına saklar gibi bir vaziyette saatler- ce okumağa dalmış görünüyordu. Dünyayı terketmiş bir adam gi bi kimse ile görüşmiyerek soka - ğa çıkmıyarak haftalarca böyle ka palı kalıyordu. Sabahleyin erken- den gece yarılarına kadar hep böyle çalışarak, okuyarak vakit geçiriyordu. Adolf Hitler bizimle on iki se- | ne kalmıştır. Bu müddet zarfında kendisini ziyarete gelen hiç kim- se bilmiyormu. | Ev sahibi kadın daha başka şey- || ler de anlatıyor. Fakat bunları yyazmak sırası yarın gelecektir. ZAYİ | 1934-35 ders yılında Çanakkale : Cumhuriyet ilk okulundan aldı - | ğim şahadetnameyi zayettim. Ye-|| Mahir Doğrul- || Silâhların tahdidi ve müstemleke işleri t (Birinci sahifoden devam) mıya devam edilmesi için Hitler tarafından emir verilmiştir. Almanya, günün birinde İngil- terede bir teboddülât olduğu tak- dirde Avrupanın içtinabı gayri ka-| bil bir harb karşısında kalacağını düşünerek bu suretle hareket ey- lemektedir. Maamalih Berlin dört büyük devlet arasında Münih'te başlı - yan anlaşma temayüllerinden is- tifade ederek kara, deniz, hava silâhlarının tahdidi için bu dev- letler arasında temaslar yapılma- sına ve bu dört devlet arasında | yapılacak anlaşmaların — sovunda | paktlar aktedilmesine ve bunun | bilhare diğer devleilere de teş- | yaptığı bir muahede ile deniz kuv- vetlerini — İngiltereninkinin üçte birinden fazlaya çıkarmamayı ta- ahhüd etmiştir. Şimdi İngiltere de hava kuvvetlerini Almanyanın - kinin üçte birinden fazlaya çıkar- mamayı taahhüd eylemelidir. Bu suretle deniz ve hava kuv- vetleri arasında iki devlet arasın- da yapılacak mütekabil bir feda- kârlıkla müsavi haklara malik iki büyük devletin tam centilmence ebedi bir anlaşma yapmaları te- min edilmiş olacaktır. Ancak bu hususta kolayca bir anlaşmaya — varılacağı muhak - kaktır. Diğer taraftan silâhlanma işile birlikte halledilmesi ileri sürüke- cek meselelerden biri de müs temleke işleridir. Almanya hukuk ve şerefini vi- kamlar şimdiden — Almanya ve İtalyanın noktai nazarlarını ihtiva, eden projeler hazırlamaktadır. Bu pı)d-ı--ııııı—ıııınpı] tına taallük eden projedir. İ Almanya bu proje ile şu gayeyi' takib etmektedir: İ Almanya 1935 de İngiltere ile | Macar - Çek | ihtilâfi — (1 inci sahifeden devam) han sulhunun yeni bir tehdide maruz kalması halinde sulhu bir kere daha kurtarmak için dört devletin müdahalede bulunmala- rının zaruret kesbedeceği müta- leası ileri sürülmektedir. Ordr gazetesinde Pertinaks, di- yor ki: e Çekoslovak seddi bir kere yı- kıldıktan sonra artık merkezi ve şarkf Avrupada Alman imparator Tuğunun önünde hiçbir mania kal mamıştir. Serbest bir saha vardır. Devletlerin hududlarını çizen- ler yirmi sene evvelki mağlüplar- | dır. Herşey onların önünde ser- | furü ediyor, fakat pek yakın bir istikbalde onlar bir unsurun kendilerini durduracağını ve ken dilerine: «Oraya kadar, daha ile- risine gitmek yok.» diyöceğini görüp işiteceklerdir. Bu unsur, Fransanın ve İngilterenin tesli- hatı, bilhassa havai teslihatı ola- caklır. Fakat bu askeri gayretin müsmir ve her hangi bir ültümü- tomun tehdidinden masun ola - bilmesi için Fransız ve İngiliz ka- binelerinin ilk iş olarak muka - vemet arzularını meselâ Fransa da iktısadi teşkilâtin ıslahi ve İngilterede mecbari askerlik h- dası gibi parlak icraat ile izhar etmeleri icab eder, BU SEYAHAT NİÇİN GERİ KALDI? Varşova 17 (AA)— Relsicum- hur bugün Cieszyn Silezyasnda yapacağı seyahali tehir etmiştir. Yalnız hükümet erkânından bazı zevat ve bu meyanda ticaret ve sanayi nazırı Roman ilhak edi - len mıntakaları ziyaret etmişler- dir. REFAH BAHARINA KAVUŞUYORLAR Ossig 17 (A.A.)— Henlayn, dün 160,000 kişi huzurunda bir nutuk söyliyerek Südet memleketinin yakında bir refah baharına ka - vuşacağına kani — bulunduğunu söylemiştir. (ÜLÜM AKIN Midilli Nasıl Battı ? Tüdeği serkalkz Pek yakında Son Telgraf'da di ae B BK eai histanın da bazı haklar iddiz ey- Temelerine vesile olacaktır. | İzyı İspanya ve Çek işlerinin tas- fiyesinden sonra toplanacak dört- ler kenferansı çok mühim müza- kerelere sahne olacaktır. Komünistlik ve Hazilik gaddarlığı Bunlar iki isimle zikre- dilen aynı şeylerdir Çorçilin şiddetli bir nutku Londra 17 (A.A.)— Çörçil dün radyoda Amerikaya da verilen bir. nutuk söylemiştir. «Çörçil» muhtelif iki isimle zik- redilen, fakat ayni şey olan nazi- lik ve komünistlik gaddarlığın - dan bahsettikten sonra Amerika- hlara hitab ederek demiştir ki: «Büyük Okyanus — ve Atlas Okyanuslarının himayesinde olan siz Amerikalılar, bu facia ve ci - nayetlerin doğrudan doğruya git- tikçe alâkadar olan seyircilerisi - miz. Müstakil ve serbest bulunan dörtte üç nisbetinde kaybolmuş bir davayı yalnız ba- Şına müdafaa ederken mahvola- cağı ana kadar bekliyecek misi - niz'» Hatib bundan sonra berşeye rTağmen «medeniyet kuvvetleri - min uzakta daha azametli görün- düğünü» söylemiş ve şöyle demiş- tir: Biz tekrar silâhlanmak mecbu- riyetinde bulunuyoruz. Fakat bu kâfi değildir. İngiltere asırlık an- anesinden vazgeçerek bütün va- tandaşlara milli bir vazife tah - mil eden bir kararname neşrede- eektir. Çörçilsenetice olarak ebütün as- keri ve manevi tecavüzlere karşı koymaya hazır bulunan» millet- Jeri müteyakkız bulunmağa da - vet etmiştir. İspanyada: Gönüllülerin Çekilmesi Meselesi Barselon 17 (AA)— Milletler Cemiyeti tarafından ecnebi gö- nüllülerin geri alınmasını kontro- la memur komisyon kaat 15 de Barselorm gelmiştir. Komisyon a- zasını kabul eden Delvayo hükü- metin komisyonun işlerini kolay- laşlırmak azminde bulunduğunu söylemiştir. HARB VAZİYETİ Barselona 17 (AA)— Cumhu- riyetçiler tarafından — neşredilen bir tebliğde yalniz Ebr mıntaka- sında hafif top ve tüfek ateşi te- ati edilmiş ve Endülüs cephesin- de düşmanın Nertice Grajo ve Marten Alkaid mevzilerine Kurşı yaptığı bütün taarruzların püs - kürtülmüş alduğu bildirilmekte- dir İtalya'da faşizm ale darı bir teşekkül me dana çıkarıldı Teşekkülün başkanı bir Yahudi im etmekte olan diğer Yahud Roma 17 (A.A.)— İtalyanın şi- | malinde faşizm aleyhtarı bir te- | şekkül meydana çıkarılmıştır. Ir- | kan Yahudi olup Tirvestede mu- kim bulunan ve bir çok şubeleri | ihtiva öden bu teşekkülün reisi | olan profesör Öjenya Kolarni tev- kif edilmiştir. Kolorni, İtalyada l ve ecnebi memleketlerde ikamet | siyasi münasebetler idame te olduğunu itiraf etmiştifi Ber birçok Yahudiler de dilmiştir. Bunların arasılı hassa eski meb'uslardan yardır. Tevkif edilenlerin hususi mahkemeye verilmii dir. Filistinin taksimill den vazgeçildi Londra 17 (AA)— Daily He- | misyonuna tebliğ edi makta ve kabinenin koml rald gazelesi Filistini taksim si- yasetinden vazgeçildiğini ve milli Yahudi ocağının haddi asgariye indirilmesine karar - verildiğini Gazele, bu kararın Vudlud ko- İstanbul görücüleri 15 inci sahifeden devam) Fakat ortada işlenmiş bir kaba-| bat yoktu. İhliramla karşılamış, ihtiramla elini öpmüş, işte; büzül-| müş karşısında da oturuyordu. Damad bey, epeyce oturdu. Ge- lingelecek diye bekliyardu. Halbuki; ne gelen verdi ne gi- den?.. Biraz sonra; odaya ihtiyar bir kadın girdi. Damadın kayinvalde zannettiği hanıma hitaben: — Kızım; niye böyle sessiz otu- ruyorsunuz? Elendini eğlendir - mek lâzım değil mi?.. Diyince; adamcağız elini öptüğü kadının gelin hanım olduğunu an- cet edecekmiş tavrile- dışarı 'çık- | mak için müsaade istedi. | Ve sessizce merdivenlerden indi. İşte; size, imam nikâhı ile yirmi beş oluz sene evvel - İstanbulda evlenme tarzı ve görücülük... İster inanınız, ister inanmayı - mız bu, yazdığım gibi idi. Fakat; bugün böyle mi?.. Herkes Bgörücü... Binaenaleyh; hal böyle iken, ök- seyebasıp da, aman yandım diyen- lere acınır mu? Ben, kendi hesabıma — acımak değil, aldırış bile etmem... Bilmem; siz ne dersiniz? M. SAMİ KARAYEL TİYATROLAR İstiklâl caddesinae Şehir Tgıtren KOMEDİ KISMI YI/10/938 pazartesi akşamı sazt 2030 da YANLIŞLIKLAR — KOMEDYASI 3 perde komedi.. Yazan: V. Şekspir, Türkçesi: Avni Givda x Ertuğrul Sadi Tek TİYATROSU Taksim âbide karşısında bu, gece ÖTELLO 5 perde: Esere bir salon örkestrası refakat eder. Tel: 40009 » Beyoğlunda (Eski Çağlayan) — Halk Opereti Tiyatro- sunda.. Yakmda: (KINA GECESİ) M. Yesarı -Seyfettin Asal Telefon: 40325 Halk opereti j 3 perde Yazan V, Şekspir raporuna müsteniden muhaceretini iki sene n yâ tamamile men veya at de indirilmesini tavsiye iülâve etmektedir. Japonya'd a 'Tokyo 17 (AA)— Japotil Jarı Hankeu Üzerli ketlerine devam ederek Yangise nehri sahitinde takriben 18 millik bir ileri B bulunan Şinuriyao'yu işgel lerdir. DS Amerikada Casusluk yapı Almanlar yakalandı Kolon <“Onama kanalı» İ A.)— Askeri makamlar lesi ci n kalenin muhafız kıt'ası Ktf danının emrile l Yapılan tahkikat tertibatının - fotoğraflarışık | mekte olan biri kadın olu re dört Almanı tevkif etmi kufların casusluk cürmü il edilmeleri lâzım gelip tebeyyün A edecektir. İSTANBUL RAD' 12/10938 Pazartesi profi Saat 1830 Dams musikisi (Pi Snat 19.00 Konferans, İMurat (Fen musahabel Baat 1480 Karışik müsiki Saat 1958 Barsı baberleri. Saat 20.00 Hamiyet Yüceses daşları tarafından — Türk halk şarkıları. Saat 20.40 Ajans haberleri: Baat 2047 Örner Rum Doğrul |dan arapça süyler. Saat 2100 Saat ayarı. Bedriye Tüzün: San SE kestram rofakatile. Saat 21.30 Dürütt |Fahri Kopuz ve arkadaşları Sast 22.20 Hava raporu, Saat 2220 Keman konseri mar, piyanoda Saba. Saat. 2250 Son haberler ve 'Hün programı. 2200 Sant ayarı, |Akşam Heşriyalı: ŞEHİR TİY, YI/19/908 Pararlesi günü aat 20,80 ta n ROS YANLIŞLIKLAR Ft komnedi HALK OP! Beyoğlunda (eeki Çağ Öpereti. tiyatrasundi, Yakında: (Kına Gecesi) Seyfettin. Asal. Telalon: 400 Dr? Mide, harsak ve iç Y. Halla Höâmit türkçesi At DY PKY