31 Aralık 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

31 Aralık 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

HL A L Adli Tebligat Posta Tecrübesinden Sonra Telgrafla da Yapılacak li evrakın posta ile gön - derilmesi hakkında yeni bir proje hazırlanarak Bü- yük Millet Meclisine verildiği » ni yazmıştık. Bu projenin ihtiva ettiği mü - bim ve yeni işlerden birisi de, memleketimizde telgrafla tebli - “gat da yapılabilmesidir. Ancok telgrafla tebhgat usulünün; pos- 'ta ile tebligattan yani; bu işlere alıştıktan sonra yapılması muva- fik görülmüştür. Diğer taraftan projeye göre; mübaşirler tarafından yapılmak- ta olan adli tebligat; ayni zaman- da ve her yerde posta - telgraf ve telefon idaresi tarafından icra o- Yunacaktır. Hazırlık tahkikatında ve geriye bırakılmasında zarar umulan di- Üer işlerde ve ayni yerde bulunan muhakemelerle adli daire ve mü- esseseler arasında ve bu mürsse- gelerde bulunan şahıslara yapı - lücak adli tebligat, adli muhs ke- melerce kendi Mmemurları veya ” Zabıta marifetile iera olunacak - tır. Tebligatın hangi hallerde tel - grafla yapılabileceği alâkadarla - rin talebi üzerine mahkeme rels- leri veya mahkemeyi yapan mer- €i tarafından tensip olunacak'ır. Telgraf masrafı, bu vasıta ile tebliği isteyen taraftan posta üc- retinden ayrı olarak alınacaktır. Posta, telgraf ve telefon idare- sinin tebligat İşireinden dolayı alacağı ücretler ayrı bir tarife i- le tesbit olunacaktır. Bu suretle yapılacak tebliğlee 1- çin, adliye harç tarifesi kanunu- 'nun 12 inci maddesinde yazılı o- lan tabliğ masrafı alınmıyacak - tir. Tebliğ ücretleri peşin olarak ödenecektir. Diğer taraftan bu yeni kanu - mun ilk tatbike başalndığı zaman- daki müşkülleri karşılamak — ve küzumlu görülen diğer tedbirleri almak üzere bir heyet teşkil clu- zacaktır. Bu heyet, posta, telgraf ve telefon umum müdürünün rels- liği altında Adliye ve Nafia Ve- Jetlerile posta, telgraf ve telefan idaresinin mümessillerinden te - şekkül edecektir. Dökmeciler Iktısad Vekâletine Müracaat Edecekler ökmecilerin — vaziyeti »ir ç mesele oldu. Nuruosmani - ye, Kalcı hanı ve Unkapa- n Kesercilerde bulunan döküm- Cülere, etrafa duman saçarak ra- hatsızlı kverdikleri cihetle bele- tiye tarafından, maden kömürü Şakmaamları ihtar edildiğini dün- kü nüshamızda yazdık. Bu esnaf, maden kömüründen başka bir şeyle işlerini yapamı - 3 irını, mâaden eritme baş - Ka suretle kendilerince mümkün tlmadığını ileri sürerek mensup #Oldukları madeni sanatkârlar ce- Miyetine tekrar tekrar baş vur - Makta ve cemiyetten, icap eden “Yerlere müracaat ederek kendi - |İerinin bu müşkül vaziyetten kur-| farılmasını istemektedirler. hımu üzerine, madeni sanat- lar cemiyeti, dün 40 istida ile - Eminönü Kaymakamlığına mü - Tacaat etmekle beraber diğer ta - / Tuftan İktisat Vekâletine de vazi- li bildirmeğe karar vermiştir. — Cemiyet, dökümcülerin, eğer u yerlerinin değişmesi 1â- n geliyorsa, bunların Vekâlet - tesbit edilecek herhangi — bir fakat toplu bir yerde ça- ilmasının teminini İktisat Ve- nden dileyecektir. Esnaf, bir taraftan İktisat Ve - n ebaş vürürken, diğer ta- köleti ” N ü — No.29 Sultan Mustafa ve taraftarlar” ve baltalarla kapının k- işitmişlerdi. Alemdarın sesi harem da- bulunan kadın efendi - i *ti ve gördeleri ürkütmüştü. “Rumelinin Balkarlarından ko - Pup gelen bir takım daği adam - £ saray, Padişah, harem nedir ilmezlerdi. Maazallah, bunlar ba- hayale gelmedik densizlik- #r vücude gelebilirdi. Sttltan Mustafa, Alemdarın a- Bi acı feryadlarını - işitince aklı adan gitti. Lâf değil; tacı tah- tlinden gidiyordu. aftan Eminönü Kaymakamlığı - | mesi kararlaştırıldığından mü - ZORBALAR SALTANATI va yapılan müracaatın neticesini merakla beklemektedir . Madeni sanatkârlar — cemiyeti, bundan maada, kendi umümi fas iliyetine alt yeni bir teşebbüste daha bulunmaktadır. Kendi zflm- zesinden olan bilüâmum eesmpıtın, dertlerini, ihtiyaçlarını ve dilek - | lerini dinleyip muntazam suret - te cemiyete bildirmek üzere üç kişilik bir heyet vücude getirmiş tir, Şuayyip, Mehmet Fazlı, Artin adında üç zevattan müteşekkil bu beyet derhal faaliyete geçmiş bu- Tunmakatdır. Bundan başka, madeni sanat - kârlar cemiyetine bağlı her san- at zümresi kendi aralarından yi- ne üçer kişilik birer heyet seçe - rek tekmil ihtiyaçlarının en kısa zamanda cemiyete bildirilmesi « ni temin edeceklerdir. Beyazıttaki Satiye Binası Konulan Kıymete İtirz Edildi Beyazıttaki Elektrik Şirketine git büyük binanın istimlâk edil- | Tusan; M dumi KARAYEL Sultan Mustafa mahud Nezir a- gayı çağırmış ağzınageleni söy - Tüyordu: — Bire Allahtan korkmaz, kul-| aan baya etmez, beni nasıl olup da! bandırdın?.. Alemdar hanı bize ta- raftardır. der dururdun... Yazık oldu. Keşke Çelebi Mustafa ku - Jumun — dediklerini tuta idim... Ah! Rezil mel'un sen de onlardan- sın galiba!. Hele şu iş bitsin val- lah kelleni uçuracağım hinzir se-i zin.. Nezir Ağa; Padişahın ayakları'ı 'kapanmış yemin ve and ediyordu; — Etfendimiz, ne — haddime.. Vallahilâzim kusurum yok.. B'| derek devlet ve'millet maazallah | Gan on bostancı ee Bozulan Makineler G raber en büyük radyo acen- telerinden birinin mücssc- sesine gittik. Arkadaşın radyosu bozulmuş, tamire bırakmıştı. Onu alacaktık. Müessese sahibi ile rad- yo işleri etrafımda görüşürken, bir takım noktalar nazarı dikka- timi çekti. Alâkadarlar için fay- döli olur. mülâhazasile — buraya kaydediyorum. Şu kanaati edin- dim: | Radyo yapan fabrikalar, malın ka-| litesini gittikçe bozuyorlar. Her yıl daha çürük mal yapıyorlar. Çünkü her sene yeni model çıkarmak ve sotmak lâzum. Yalnız mallincnia zarafetine ehemmiyet veriyorlar. | Müessese, bir makineyi bir sene- | den fazla garanti edemiyor. Çün- Kü, bir sene sonra, makinelerde eçen gün bir arkadaşla be- mir işi de müthiş pahalı. Beş, en, on beş İira tamir parası alıyorlar, Her abone mutlaka bir teknisyen değildir. Makinenin içinde belki de küçük bir tel kopmuştur. Fa- kat, sizden birkaç lirayı ahyor- lar, Neresi bozulmuştur, değeri nedir, bilmiyorsunuz. Makineyi aldıktan iki, üç sene sonra, mecbur oluyorsunuz, yeni bir makine almağa.. Zaten, fab- rikanın, acentenin istediği de bu- dur. Hükümet radyo makineleri ni eline almak Üzeredir. Bütün yurdda radyo abovelerinin çoğal- ması İsteniyor. Her köyde dahi bir radyo bulunacak. Radyonun ne kadar faydalı ve mühim - bir vasıta olduğunu söylemeğe dahi Tüzum yok.. Fakat, bu anlattığım mabzur » ları mutlaka bertaraf etmek için bence, şunu yapmalı: Her nevi redyo makinesinin memlekete — girmesine — müsaade etmemek. Mütehassıs bir heyet, en iyi ve en sağlam makineleri tetkik ve tesbit etmeli. Memleke- te ancak bu makineler sokulmalı, * zmir Belediye reisi Behçet l Uz, muharririmize İzmir hakkında vâk! beyanatı a- rasında bilhassa demiştir ki: — İzmir Cümhuriyetin meyda- na getirdiği güzel ve yeni bir Türk şehridir, İktisaden her gün biraz Gaha kuvvetlenmekte ve nüfusu artmaktadır. Geniş yangın harabelerini Türk-| ler bir asırda dahi temizleyemez diyenler orada Beliren mamure - derin her sene arttığım, İzmir en- O zaman, bu fabrikalara daha ge- | ternasyonal fuârı münasebetile niş mikyasta siparişler verileceği | gördükçe hayretler içinde kalı - için, devlet, istenilen — vasıfları | yorlar. fabrikalara bildirir. — Fabrika bu şartlara uymağa mecbur kalır, hem de ucuz mal satar- Çünkü büyük bir müşteriyi kaybetmek istemez. Radya için memleketten dışarı çıkacak servet de ekonemi ile harcanmış olur. BÜRHAN CEVAD İzmir, her sene 20 Ağustostan 20 Eylüle kadar devam eden çe - tin bir davanın imtihanını verir, İzmir, bu sene, bu imtihanı daha parlak olarak verecektir. İzmirin en yeniye, en güzele ve en iyiye aşkı okadar taşkındır xi. önüne gelen herşey erimeğe mah- Kümdur. İşte, yüz senede bitmez denilen harabeler bir imarla eri- di, gitti. Gelecek seneden itiba - ren de İzmirin eeski şeklini de - Biştirecek ve asıl güzel İzmiri do- furacak ve yanmamış — yerlerin ıslâhma başlıyacağız. Bunun da esasları hazırlanmıştır. KÜLTÜR PARK 420 bin metre murabbalık bir sabayı işgal eden ve Türk mühen - bendisler bu binaya 60 bin lira kiymet takdir etmişlerdir. Belediyenin bu kararı ve kıy- met miktarı halen mezkür bina- da bulunan Satiye şirketine teb - Tiğ olunmuştur. Fakat bu paranın — azlığından bahsedildiğinden belediye mu - hakemeden istimlâk kararı alma- ğa mecbür kalacaktır. Ancak ba karar alınıncaya kodar istimlâk isaliyetinin durdurulmaması * - | disleri tarafından hazırlanan bu çin 60 bin lira "0 20 fazlasile bir | geniş park içindeki her türlü spor bankaya yatırılacak ve yıkılma t- | ve kültür eserleri ve - hayvanat şine başlanacaktır. tahçesile bütün memleket çocuk- mazhiv ve inkıraz bulmasın... — Hayır Padişahimız, buna im- kân yoktur. Sizin tahtısaltanatta | bakanız Selim ile Mahmudun katline vabestedir. Derhal rah - sat verin. Biz haremi hümayüna girelim. Biz işimizi bitirip çıkın- cauya kadar Babüssuade kapısını — Sultan — Selim ile şehzade | bapalı tutunuz.. de Mahmud Efendiyi idam edip Jâ- | — Sultan - Mustafa, başka türlü şelerini dışarı atalım.. Bunu gö- | çerei necat olmadığını görünce 'ven zorbalar tahtı saltanata geti- | 1rade etti: Tecek adam bulamıyacaklarını an- — Haydi... Kârlarını itmam ey- Zayınca bırakıp gitmek mecburi- | leyiniz öyle isel... - yetinde kalırlar.. Nezir ağa Padişahtan ruhsat a: Başka türlü hareket — etmenin | lir almaz arkadaşlarını başına top- çaresi yoktur. Çünkü zorbalar çok| ladı kalabalıktır. Saray halkile başa Bunlar başçuhadar Abdülfet » çıkmamıza imkân yoktur. tah, hazine kethüdası Ebe Selim, — Sonra; bu bainler ve şehir, | Mahut Nezir, Emir Ahur, Deli E- saray, Padişah bilmez bu zorbalar| yüp oğlu Mehmet, Tebdil haseki- ışliyeceğimiz bu cinayet karşısında| si, Bağdatlı Hacı Ali, Avadan bos- bizi de artadan yok edip büsbü - | tancılarından deli Mustafa ve be- tün hanedanı âli osmanı yok e- | raberlerinde saray muhafızların- ve baltacı zi kandırmışlar... Canım size ha- iâl olsun padişahım... Diye yalvarıp — yakarıyordu. Padişah, irade etti: — Ne yapacağız şimdi? — Efendimiz irade — buyurun her şeyi bir anda haledelim. — Nasıl? İzmirde İmar İzmir Bu Sene Imtihanını Daha Parlak Verecek Külürpark - Otel Fuar ve Şehir İşleri İşleri İzmir fuarından bir görünüş larını ve turistlerini saatlerce, günlerce Işgal edebilecek bir mü- ersese balini almaktadır. Ciğer - dere hayat, gönüllere ferahlık. si- virlere kuvvet veren bu — daimi yeşillik ve güzellik meşheri sağ - lik yüvası Cümhuriyetimizin en faydah eserlerinden biridir. Bu - Hu, bilhassa, bizden sonra gelenler| daha çok takdir edeceklerdir 'YENİ İŞLER Günlük şehir işleri muntazam yolunda gidiyor. Bütçemiz denk- tir. Her sene 150 bin lirasını ver- diğimiz istikraz borcundan başka borcumuz yoktur. Yeni yaptığımız| işlerle bütçemizi arttırmağa ça - lışıyoruz. İdaremizde olan hava - gazında yeniden islâhat yapıyo - Tuz. Tekmil motörlü vasıtaları için- de topliyacak ve bu asrın her tür- lü ihiyacına cevap verecek ve iki sene sonra belediye otobüslerile beraber 300 bin lira varidat temin) edecek garaj santral isi de ilerle- mektedir. Bu sağlalm binadan bizden sonra gelenler en az — bir esir istifade edebileceklerdir. 150 yataklı çocuk hastahanesi Inşaatı da oldukça İlerledi. Bu hastahane, herhangi bir ihtiyaç karşısında istikbalde, daha baş - ka pavyonlar ilâve - edilebilecek şekilde geniş bir bahçe içinde ya- pılmaktadır. OTEL Kacak | Eşya | Satışı — Maliyet Fiatlarından | Dun Olmiyacak Gümrüklerde birikmiş veya ka- çak suretile memlekete sokulur- ken yakalanmış eşyaların satışın- da bu kabil malların, gümrükleri ödenerek ithal olunan emteadan Gaha ucuza satıldığı görülmüştür. Bu kabil malları ucuza alanlar; pormal ve kanuni mal getiren tüccarlarla bittabi kolayca Teka- bet edebileceklerinden hem tüc- carların ve hem de gümrüklerin zararına olan bu vaziyetin ön - lenmesi kararlaştırılmıştır. Bu karar mucibince; kaçak eş- yalar satılırken yalmız açık arttır- ma usulü ile satılacaktır. Bu arttırmalarda — verilen en yüksek fiyat, normal görülmedi- İi takdirde de o müzayede fhale yapılmıyacaktır. Kaçakçıl k Gezaları Arttırılıyor Yeni Kanun Meclise Verildi Memleketimizde — kaçakçılığın gün geçtikçe azaldığı görülmek - tedir. Fakat bu menfur işin Tür - kiyede tamamen yok edilmesi az- minde olan bükümetimiz bu mak-, Muvaffakiyetler temenni ederiz. satla yeni ve mühim karar ver - miştir, Öğrendiğimize göre; bu yeni ka-| rarlara göre; kaçakçilik maksa - dile kurulacak teşekküllere da - hil olanlara çok şiddetli cezalar verilecektir. Ve bu cezalara mu- Tunacaktır. — * Ayrıca; gümrükten — kaçırma maksadile bavul, çanta ve burla- Ta benzer şeylerle vücude getiri- len gizli yerlere konulan Tesme tâbi eşya ve inhisar maddeleri hemen müsadere olunmakla be- ba şiddetli cezalar verilecektir. Hakikate muhâlif beyanname vermek suretile eksik resimle memlekete eşya soktukları anla- şılanlar da, bir seneden 3 seneye kadar hapis cezasına mahküm o- Jacaklardır. Bütün bu kararlar yeni bir ka- mun Jâyihası halinde hazırlanmış ve Büyük Millet Meclisine veril- miştir. İzmir, diğer şehirlerimize nis - beten daha ucuzdur. Çok güzel kullanışlı ve ucuz bir otel, yapa- rak, İzmirin umumi hayatında bir. değişiklik yapmak istiyoruz. Mu- vaffak olduğumuz zaman Enter- rasyonal Fuar günlerinde ve di- ğer zamanlarda, İzmirin büyük bir noksanına cevap verilmiş o - Otel, İzmirin çok mühim — ve | lacaktır. İnşaata bu sene başlana- âcil davasıdır. caktır. ları halde girilmesi memnu olan | adamdı. Zora döğüşecek takımdar karemi hümayüna satır balta dal- dılar. geğildi. Arkasında entarisi başında â Biraz evvel Selimi Salisi kurtar-| hani takkesi olduğu halde can mak ve Alemdarın huzuruna gö- türmek üzere gmir almış olan kızlarağası Mercan ağa bu cellâ- da katillerin haremi hümayüna girdiklerini gördüğü halde mü - Cahale etmek vazifesi dahilinde iken hiç ses çıkarmayıp görme - mezliğe gelerek dairesine çekili- verdi. Katiller, haremi - hümayünda tulunan saraylıların feryat ve fi- ganları arasında evvelâ Selimin bulunduğu odaya hücum ettiler, Sultan Selimin hizmetine me - mur olan gözdeler, efendilerinin başına geleceği “anladıklarından bulandükları daireden kaçıp ya- kalarını kurtarmak kaygusuna düştüler.. bhavlile olduğu odadan dışarı fır- ladı, Haremi hümayunun geniş sofasına doğru kaşmağa başladı. Fakat; ebe Selim haini peşin- den yetişerek bir hançer darbesile Sultan Selimi yere serdi. Diğer arkadaşları da başına Üşüşerek hançerlemeğe .başladılar. Harem dairesi yangın yerine Gönmüştü. Yüzlerce kadın avazı çıktığı kadar — bağırıyordu. 8ir yandan da Alemdar ve avenesi- nin sesleri ta, dış kapıdan işiti » Tiyordu. Sultan Mustafa ise Bağdad köş- kü sofasında bir aşağı bir yukarı dolaşıyor ve arada sırada kapıya koşarak Nezir Ağanın Sultar. Se- Hm ve şehzade Mahmudun idam -| 4 edildiklerine dair getireceği ha- —!!l TELGRAPF—BİLİ 1 inci Rünm b Maarif Vekâleti asan Ali Yücel Maarif Ve kâletine getirildi. Bu ta - yin memleket maarifi için hayırlı ve yerinde bir hareket du. Hasan Ali Yücel, şahsan © leketin ideal münevver tipidir. Bundan başka edebiyat ve yaza « cılık âleminde senelerce kafa yo muş, hizmet etmiş, tanınmış Sir şair ve edibdir. Maarifçiliğine gelince, Hasan Ali Yücel bugünkü Maarif Ve - kâleti teşkilâtmı, yurd maaril İş- lerini yakından ve içinden bilen bir şahsiyetlir. Veni Kültür Ba- ciye kadar, maarifin ber çeşid işinde hizmet etmiş bir eleman- dır. Yıllarca bocalık, müfettişlik, — umum müdürlük yapmıştır. j Onun gazetecilik hayatı vardı Gençliğinin uzun yıllarında matbuatının çeşidli - hizmetlerini görmüş, gazetecilikde de kendi- sini iyi tanıtmıştır. Vekülete geçtiği son dakikaya kadar da, mühtelif gazetelerde yazılar yazıyor, çok sevdiği neş- Tiyat hayatının içinde bulunu « yordu. Hasan Ali'nin insan tarafı da harikulâde kuvvetlidir. Onun ne- zaket, dürüstlük, tevazu ve şef « kati, kendisini yakından tanıyan- lar arasında dillere destandır. — Bir halk çocuğu olan Hasan Ali — Yücel, halkci bir Vekil olarak iş başına geçiyor. Kendisini tebrik etmeyi bir va- Maktu '_ Satış Muhtelif semtlerde pazarlıksız sa- tış kanunu bükümlerine muhalif hareket eden sesnaf ve dükkâün - tadır. y Ezcümle dün Beyoğlu, Beşik - taş ve Eminönü mıntakasında ya- pılanl teftişlerde 50 deh'fazla es- raf ve dükkâncı hakkıidd *zabıt — tutulmuştur. Bu husustaki eezaların arttırıl. — ması ve kontrolün şiddetlerimesi — de kararlaştırılmıştır. Â Büdarla temizlik işleri alâka ile | mevzun bahsolduğu çu günlerde gözümüze çarpanları sık sık halır- Tatıyoruz: Ahçılarda, masaların, tabakların, | yemek tezgâhının, kapların, kacak- | hların temiz olmasına, üstlerinde lox | ye zabılasınca dalma dikkat edilir, | $ bu süretle temlzliğe riayet etmiyen- | dere ceza kesilir. akat, birçok uhçı gükkânlarında Oaübim bir nokta | her zaman güzden kaçar; bu gök- | den kaçan bulaşık yıkama tarudır. | — Nasıil bulaşık yıkanıyor?. Bana dikkat edildi mi, ediliyar | tinin önüne konur! Halbuki zahiri temizlik pisliğin ağababası- | — dır, Tabakların masıl bir girkef i- |