9 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

9 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

Şehir işleri Fakir Halk için Banyo Havuzları Yapılacak Belediye Eunun İçin Bir Proje Hazırladı elediye, deni zhamamların- | B dan başka karada da içinde daima yıkanılabilir. havuz- lar açmak için tetkikat yapmak - | tadır. Fakir halkı pislikten kurtar- mak için muhtelif yıkanma ted- birleri alımacaktır. Beldiye, sıh - | hiye müdürlüğü ile temas etmiş | ve bu hususta bazı esaslar tesbit edilmiştir. Bu esaslara göre: 1 — Deniz hamamlarının sayısı Soğaltılacak, fiatları haddı asga- Tiye indirilecektir. Kaymakam - lar mıntakalarında deniz kıyısın- da boş yerler aramaktadır. Belediye tarafından idare edi - lecek bu hamamlarda bir kısmı Parasız ve bir kısmı da pek az Para ile yıkanılacaktır. 2 — Halk için sıcak su hamam- tesbit ları açılacaktır. Şimdilik bu ha « mamlardan üç yerde birer tane açılmış olacaktır. Yerleri henüz edilemiyen bu hamamlar, metrük hamamlar tamir edilerek vücude getirilecektir. Metrük ha- mam bulunamadiğı tâkdirde kira ile o semtteki hamamlardan biri tutulacaktır. 3 — Karada havuzlar inşa edile- cektir. İmar plânına göre vücude getirilecek meydanlarda kapalı olarak soğuk su havuzları yapılacaktır. Havuzların suları su- lar idaresinden veya denizden bu-| düşmamı geçinenlere de fam ye susi tertibat vasıtasile elde edi- | lecektir. Belediye, denizden mah-i rum semtlerdeki fakir halkın yı- kanması için ancak bu çareye baş, vurmak zarüretinde kalmıştır. EVRENYE MEKTUBLARI Kasabalılar Mendrek Yapılmasını üstleri Vekâletten İstiyorlar Halk Yolların İnşası İşinde Büyük Gayret Gösteriyor Şirin vrenye 7 (Hususi muhabiri- kadar çimento mevcuddur. mizden) — Kazanın yolları. — Liman inçasına pek müsaid olan| Gunacaktır. nın tamiri esnasında halkın da yardımını temin için toplantı- lar yapılmaktadır. Mendireğin da Uzatılması için malzeme tedarik #dilmektedir. Rıhtımın uzatılmas 1 İçin bir miktar para ve bin çuval İstanbul madeni — san'atkârlar temiyeti bir kooperatif kurmak ü- Zere bir müddettenberi faaliyette bulunmakta idi. Cemiyt bu işin » Saslarını hazırlamış ve bir muka-| Yelename tanzim etmiştir. Bu mukavelename, birkaç güne kadar noterce temyiz edilerek be- Tayı tasdik İktısad Vekâletine Zedilecektir. Esnaf bu işe büyük bir alâka göstermekte ve cemiyeti kında etmekter Na 9d Alemdar, kethüdasının arzı hiz-) Tet edişine ve İdris Paşa üzerine Yürümek hırsında bulunuşuna zi- Yadesile hoşnud olmuştu. Hem kethüdanın Boşnak ağanın yanın- 'da bulunması da lüzamdı. Derhal Sevab verdi — Ağam; teşekkür — ederim... Sen de hemen kuvvetlerle yola Ahmed Efendiye; Alemdarın *mri iksir gibi tesir etmişti. Şaka Geğil, canını kurtarıyordu. İstan- & kalan Ruscuk yaranının Vay başına gelenlerdi. ZORBALAR SALTANATI Yazan: M. Sami KARAYEL Boşnak ağa; biraz sonra ket- hüda Ahmed Efendiye listeyi ge- tirdi. Ağa yaman bir sergerde ol- duğu için derhal kuvvetlerini to- parlamış, geceden yola çıkacak- tı. İdris Paşa üzerine yürüdüğü nü kimseye belli ettirmemeli, p: şayı ansızın bastırmalı ve sırtın- dan vurmalı idi. Kethüda ağa; listeyi tetkik e- Dikkat —— Bir Tayin — O T E kasabamızın denizine bir men - direk çekildiği takdirde ehemmi- yeti bir kat daha artacaktır. Bu işlerde genç muhtar Ahmed Nu- | ri büyük gayret sarfetmektedir. Gazetemizde ne evvelden ne de) şimdi Muzaffer adında muharrir, mürettib, idareci olarak hiç kim- se yoktur. Herhangi bir iltibaşa mahal be-| rakmamak üzere keyfiyeti tavzih eylemeyi lüzumlu gördük. Antalya kültür direktörü Kemal Kaya Maarif Vekâleti yayın di - bu hususun biran evvel intacı hak-| rektğrlüğü bölüm direktörlüğüne | tayin edilmiştir. — Ağam; Paşa hazretleri be- nim de seninle beraber gitmemi emrettiler... Ne zaman hareket e- decek isen söyle de ona göre ha- zırlanmış bulunayım. Çok Mes'uduz illi Şef İsmet İnönü, Üni - versitede söylediği son nut- kunda, Türk matbuatına iltilat eti Türk gazetecilerinin vazifelerini müdrik ve şuurlu bir lattı. Şefin bu yüksek ve emsalsiz iltifatları bizleri çok sevindirdi. Guüruür duydük. - İltihar ettik. dilmek ne ölçülmez bir saadettir, Bu vesile ile şunu söylemek teriz: İnönü'nün takdirine, iltifa- tına mazhar olan Türk gazeteci- leri, vazife görürken, bazı za - man, yerlerde olduğu gibi, zer - | Tuk değil, kolaylık görmelidir. O zaman matbunt istihbar va- zilesini daha İyi görecektir. Milli Şefin son nutku, ayni za- manda, ezeli ve ebedi gazeteci rinde bir ders oldu. BÜRHAN CEVAD Kösele ve Deri Fagq(gları Yeni İdare Hey'eti Seçimi Yapıldı İdare merkezi Yedikule dışında kösele ve deri fabrikaları muhi - tinde olan Türk sepiciler - birliği evvelsi gün toplanarak idare he- yetini seçmiştir. Birliğin senelik umumi kongresi olan bu toplan - tıda yapılan idare heyeti seçimin- de, Mahmud, Fahri, Oskar, Kamhi, Sotiriyadis, Ziya idare heyeti a zalıklarına seçilmişlerdir. Yeni çıkan çemiyetler kanunu mucibince, sepiciler birliği nizatn- namesi tadil ve tashih edilmiş ve bu nizamnameye bazı maddeler ilâvesi karar altına alınmıştır. Bu hafta içinde bir toplantı ya- pılar ( birliğin başkanı intihab çalızma içinde olduklarım an - | büyüğümüz tarafından takdir e- | (MÜZE İŞLERİ) | Sehrimizde Binalar Yapılması Yirmi Sekizi aarif Vekâleti müzelerdeki eserleri tasnif — ettirmiştir. Vilâyetlerdeki müze bina - ları genişletilecek eserlere daha fazla yer verilecktir. Avrupa mü- zleri çok geniş binalar işgal etmek- te, bir esere birkaç salon tahsis e-| dilmketedir. Müzelerimizde bu - hanan birçok eserlerin eşlerine dün yanın hiçbir tarafında tesadüf et- mek imkânsızdır. Bu arada birçok| eserlerimizin kıymetinae Avrupa müzelerinde eser bulmak — kabil Ağildir. Eserlerin — bulundukları yerlerden kaldırılmaması, asırlar- ca ayni yerde bırakılması lâzım gelmektedir. Halbuki binalarırm- zın azlığı yüzünden bizde buna im-) kân hasıl olmamaktadır. Maarif Vekâleti İstanbul müzelerine mül-| hak olarak birçok binalar yapmağa karar vermiştir. Yeni binalar ya- | İstanbul Eski Eserler Müzesi Kararlaştı | Türkiyedeki Müzelerin Sayısı Bulmaktadır pıldıktan sonra müzelerimizin sa-| hası genişliyecektir. Türkiyede 28 müze mevcuddur . Bunlardan on iki tanesi depo ha- lindedir. En zengin müze İstanbul müzeleridir. İstanbul müzelerin - de 2823 Sümer, 1424 Asur, 948 Bti, 68 Firikya, 29 Ege, 3074 Arkaik, 328 Milâddan önce ve beşinci yüz yıl, 3340 Helenistik, 3113 Romen, 768 Osmanlı, 18968 basma, 1669 yazma eseri vardır. En çok Selçuk eseri Konya mü- zesindedir. Müzelerimizin idaresi için bir senede 237,568 lira tahsi - sat verilmektedir. Kuşadasında tasnif edilmemiş 946, İspartada 245, Manisada 178, Niğdede 65 parça vardır. Sinop de- posunda 279, Sıvas müzesinde 374, Van deposunda 93 parça eser mev- cuddur. TÜTÜN MAHSULÜ Mahsullerimiz Dış Piyasalarda Büyük " Rağbet Kazanıyor DCDIZbank Müstahsil Yeni Sene Vaziyetinden Ziyadesile Memnundur İşleri Denizbank umum müdürü Yu- suf Ziya Erzin banka işleri etra- fında izahat vermek üzere bu ak- şam Ankaraya gidecektir, İktısad Vekâleti açıkta kalan memurla - rın barem sırasile sicillerini iste- miştir. Yeni vazifelere tayin edile-| ceğinden bahsedilen bu memur - lara açık maaşı verilip verilmi - yeceği bilinmemektedir. Etrüskü gözden geçiren heyet vapura bir kazan daha ilâvesini muvafık bulmuştur. Kazan ilâvesi| için gemi Almanyaya gönderile - cektir. Deyince kurnaz Boşnak ağa; Ahmed ağanın İstanbuldan uzak- Taşmak istediğine — hükmetmişti. Belli etmeden mukabele etti: — Çok güzel olmuş ağam... Se- ninle sefere çıkmak benim için kuvvettir.. Hem de Rusçuğa bir hile etmiş oluruz. Hemen bu ge- ceden hareket etmek İstiyorum... Vidin üzerine yürüdüğümüzü kim-| #e bilmemeli. Malüm ya: İstanbul kumkuma yatağıdır. Derhal Paşa- ya el altından haber salarlar.. — Doğru... O, bize karşı terti- bat almadan bastırmalıyız.. — Evet; görsün Boşnak ağa kim-| dir?. * Alemdar öğle yemeğine daire- sine çekildiği zaman sofrada kar- gısında oturup beraber yemek yi- yen gözdesine sevinçli bir haber verir gibi gülerek: — Kamertab, dediğin gibi yap- | tım.. Boşnak ağa bu gece on beş geneki yekündan — fazladır. Müstahsil bu seneki mah - sulden çok memnundur. Havaların! Tuıun mahsulü bu sene geçen | hcı bolluğu mahsulât yekünunu çoğaltmağa vesile olmuştur. Ege mantakasının tütünleri ta- mamen alıcı bulmuştur. Marmara mıntakasındaki tütünlere yapılan yakındır. Dünya tütün piyasala - —— talebler henüz pek az miktarda- dar. 1939 yılı İlk aylarında yapı | lan ihracat yirmi milyona yakın- | dır. Bu miktar senenin diğer ay- ları için ümid vericidir. Ege tütünlerinin miktarı bu sene| otuz üç milyon kilodur. — Bunun | bin kişilik bir kuvvetle habersizcel hareket ediyor.. Ahmed de bera. berdir. İdris herifini sessizce arka- dan vuracaklar.. Boşnak yaman- dır... Zaten Bütün boşnaklar ya- man ve biamandır... İşte; benim gibi... Kamertab. Paşanın bu sözü ü- zerine: “— Paşam; siz de boşnak mısı - mız?.. — Tabii; hem de koyusu... — Boşnaklar hangi ırka men - subdurlar... — Silâv urkına... Hırvat der - | ler bize... | — Sonradan müslüman olmuş- | sunuz demek? — Evet; Osmanlı - Padişahları müslüman etmişler bizi... Fakat; bir çoğu daha hâlâ Mıristiyandır - lar. — Türk değilsiniz demek?.. — Hayır canım, bizim Türklerle/ her şeyden haberdar olmuştu. 1d-| zorbanın İstanbuldan | ne alâkamız var?. Biz, işte müslü- yüzde seksene yakın kısmı satıl- mış ve yedi milyon kilosu zürra elinde bulunmaktadır. Henüz teş- kilât işleri ıslah edilememiş oldu-| | güzel gitmesi ve geçen seneki a - | ğundan elde kalan miktarın mü- | him bir kısmı ıslaha muhtaç bir | vaziyettedir. Samsun tütünlerinden — satılan | miktar iki buçuk milyen - kiloya | Tında tanınmış bazı Alman firma- ları Samsun piyasasından ehem- miyetli mikyasta tütün satın al- mağa başlamışlardır. Almanların Türk tütünlerinin nefasetini takdir ettikleri için Al Tnan alıcılarının miktarı her sene mnan olmuşuz... Birak şimdi bu- nü Boşnak ağa İstanbuldan git - mek istemedi. Bir takım saçma sapan fikirler ortaya sürdü.. — Ne gibi? — Dün akşam konuştuğumuzun| bir türlüsü. — Fakat, senin bana verdiğin fikri önüne — sürdüm.. Sustu. — E!.. Doğrusu da böyle değil mi paşam? Öğle yemeğini yiyip bir parça istirahat eden paşa tekrar divana gitmişti. Kamertab paşa — divana gider gitmez hemen haremağasını da - iresine çağırttı. Olan biten mese- leleri Hafid Efendiye yolladı. Hafid Efendi cübbesini toplu yarak Şeyhulislâma koştu. Mese - leyi Sultan Mahmuda arzetmek üzere olan biteni bildirdi. Sultari Mahmud çok geçmeden ris Paşaya bir haberci yollamak Hazırlığı Tüen Öcretleri Ucuzlayacak | Nafıa Vekâleti, dokuzuncu işlet- me banliyö hattında iki müfettişe tetkikat yaptırmaktadır. Müfettiş- ler, tetkikatını ikmal edecek ve ha- mrlıyacakları raporu Vekâlete ve-| receklerdir. — Vekâlet, Aanadolu hattında göstermekte olduğu ko - | Taylıkların aynını Avrupa hattın- | da göstermektedir. Banliyö hattı hususiyet göstermekte olduğun - dan bu kolaylık azamiye çıkar fa- caktır. Aylık ve üç aylık kartlar | ihdas edilmesi düşünülmektedir. Natha Vekâleti, bu yaz halkı a- | dalar ve Boğazdan vaz geçirerek banliyöye çekmek için her türlü tödbirleri alacaktır. Belediyenin Floryada yaptırdı- ğ ikinci otel tamamlanmıştır. Flor-| jyada bundan başka gayet ucuz fi- atla bir hafta, bir ay kalınabile - cek oteller yapılması işi tetkik e- dilmektedir. Yiyecek ve içecek - lerin nakillerinde, göçlerin eşya nakliyatında da kolaylıklar gös - terilecektir. Nafıa Vekâleti Sirkeciden Flar- yaya kadar imtidad — eden sahil boyuna verilecek yeni şeklin plâ-| nını Belediyeden — istemiştir. Bu kısmın imarı ile Nafıa Vekâleti meşgul olacaktır. ——— Türkçe Muallimlerinin Toplantısı Lise ve orta okul türkçe mual limleri dün. öğleden - sonra yine | İstanbul kız Jisesinde maarif mü- | dürü Tevfik Kutun riyasetinde u-| mumi bir toplantı yapmışlardır. 'Toplantıda üç komisyonun şim- diye kadar yaptıkları tetkiklerin neticeleri üzerinde görülşülmüş ve| türkçe kitablarının içinden bazı , parçalar çıkarılarak yerlerine e- debi şahsiyet kazanmış kimsele « rin yazılarının konulması ve bu gibi kitablarda bilhassa, pedagoji, Tisan ve vatanseverlik bakmıından olgun parçaların bulunmasına e- hemmiyet verilmesi lüzumu teba-| Tüz ettirilmiştir. Kuleli askeri liseler güreş şam-| Piyonu olmuştur. On altı puvanla birinciliği alan Kuleliyi sekiz pu- vanla Deniz harb okulu ve Mal - tepe lisesi takib etmekte, Bursa lisesi dört puvanla dördüncülüğe düşmektedir. ziyadeleşmektedir. Trabzon tütünlerinin son zaman-| larda rağbet görmesi bu mıntaka-| daki zürrar harekete getirmiştir. | Ahcılar, zürraa avans — dağıttığı için para sıkıntısı hissedilmemek- tedir. Tâzımdı. Enderun ağalarından çok! emniyet ettiği bir adamla Tdris paşaya lâzım gelen haberi yolladı.| Enderun ağası ikindi üstü yola çıkmıştı. Her halde Boşnak ağadan evvel Vidine yetişecekti. | Nitekim yetişti ve Sultan Mah-i mudun iradesini tebliğ etti. | Boşnak ağa da, sanki harekâtımı İstanbul kumkumalarından sak- hyordu. Halbuki; işin içinde ka - dın parmağı vardı. Hem de mem- bamn başında bulunuyordu . Boşnak ağa; yatsı ezanından son- ra gizlice Edirne yolunu — tuttu. Kurşun atılsa yetişmezdi. On beş bin Rumeli zorbası dolu — dizgin gecenin karanlıklarını — yırtarak doğuya yol almıştı. A Alemdar, tamamile yalnız kal- mış denebilirdi. Sultan Mahmud derin bir nefes almıştı. On beş bini Refah Köyden Gelecek | düşman fırkasını esir eden Türk ——— öylü dileklerini söylerken, bütün arzular bilhassa şu — noktada toplanıyor. 1— Toprak istiyoruz. 2— Ziraat aletlerimizin maki meleşmesini istiyoruz. Milli Şef İnönü, köy, köylü ve ziraat davasının, en geniş bir memleket davası olduğunu her- kesten iyi biliyor. Onun içindir ki büttün dikkati ile köylüyü din « liyor, vüdedyor. Bir devlet Reisinin vâdetmesi €n büyük ümiddir. İsmet İnönü - nün vüdi ise yakın bir - refahım müjdesidir. Türk köylüsünün muhtaç duğu toprağı kolaylıkla verebi Fiz, zannediyorum. Geniş Anado- Tumuzun ekilmeğe, dikilmeğe has- ret çeken ne zengin düzlükleri — var, Toprak, Türk köylüvü için herşey demektir. Türkiye bir ziraat memleketi - dir. Köylünün refahı, saadeti bütün memlekelin refahını temin ede - cektir. İyi bir müstahsil hale ge- len köylü, ayni zamanda sağlam bir müşteri, ihtiyaçları çoğalmış Bugünkü dünya davalarının ba- şında da zaten bu vardır: Millet. leri verimli müstahsil ve ayni za- manda zengin müstehlik hale ge- tirmek. Biz Türküz. Herşeyi yaparız. Kurtuluş savaşında 77 allı ile bir çocukları köylüye toprak da ve- recektir, makine de.. j Garb cephesinde de başımızda İsmet İnönü yok muydu?. Bugün de © var. REŞAD FEYZİ Sıtma — mücadelesi Sihhiye Vekâletinin - sıtma ile yapmakta olduğu mücadeleye ha- — zirandan itibaren hız verilecektir, İstanbuldaki mücadele bu sene gevşetilmişti. Henüz Anadolu yas — kasmmdaki mücadele ile meşgul o- lan sıtma mücadele eti ya- kında yeni eleman YA S takviye edilecek 'dokütüncü' işlet- me banliyö boyundaki mücadeleye başlıyacaktır. <i Avrupadaki sıtma mücadele iş- leri tetkik edilmektedir. 'Teikikatı idare eden mütehassıslar hazırla- dıkları raporları peyderpey Sıh- hiye Vekâletine vermektedirler. Bütün memleketteki sıtma müca- delesine yakında yeni şekil verile- cektir. Bu ay içinde Ankarada yapıla- cak sıtma mücadele kongresine e- bemmiyet verilmektedir. Kongres de şimdiye kadar yapılan müca - — delenin bilânçocu gözden geçiri. - Tecektir. Birimizin Derdi Hepimizin Derdi Balıkhane Meselesi *— Yenecek şeylerin temiz 6l- ması ve temirlik şartları dahilin- dekel namına söylemek ve halır- klmak ihtiyacını düyüyer, Balıkhancmizde he balıkları- BW çamurlu yerlerde sürüklen - diğini, kanlara konulup karlıldı.. Rül ve sonra yine yerlerde satışa arredildiğini, diğer muhtelit ba- lıkların da yine ayni gayrisalihi gartlar içinde satılmakta olduğu. BU gördüm. İçim dayanmadı. Şu “salırları yazdım ve nazarı Mikkati celbetmenizi rica ederek seri - yorum: Balıkhanemlzi biraz mlah €ümek kabil değil midir?.. “Okuyucumuzun ba dikkale de- ması bir sevinçti. —( Ger İkaz ve talebini alâkadarların