8 Mayıs 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

8 Mayıs 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

Edilmesi Belediye ali ve Belediye Reisi Lüt- fi Kırdar dün bütün be- lediye şubelerine ve kay- Makamlıklara mühim bir emir unda; şubelere veya mer- we müdiriyetlere — işleri İcabı gelen müracaat sahible- Finin, bilhassa dürüşi muamele e— Müracaatsahiblerine Nazik Muamele Vali Kaymakamlıklara ve Şubelerine Bir Tamim Gönderdi Lâzımdır 50,763,260 Lira Oldu Muhtelif İnhisar Maddelerinin ni Geliri Seneden İnhisarlar Umum Müdürlüğü - Bün yeni sene bütçesi, Kamutay encümeninin - tetkikinden Söçmiştir. Bu hafta içinde umumi heyette müzakeresi muhtemeldir. Bütçe encüreninin varidat ola- Tük teklif ettiği miktar 50.763.260 . Masraf yekünu da 8.656.468| " Hükümetin projesinde va- Tidat 49466.000, masraf 7370354 lr, Bütçe encümeninin tadil ettiği Takamlara göre bütçede memur ve| Müstahdemler — ücret yekünu 2618000 liradır. Merkez ve taşra Tussrafları 661.000 liradır. Daimi , Bemurin harcirahı 70.000, mu - Vakkat memurin harcirahı 45.000 » Bütettişler harcirahı 50000; tec- ıslah ve mübadele masrafı V0.000; kaçağı kovalama ve tütün masrafları 445.000; — sabit k’vnmleı masrafı 623.000; yaprak Hltün depo ve imalâthanelerile ve müskirat fabrikaları ve memur ve müstahdemler Ücreti 1.165.260; yaprak tütür. de- Po ve imalâthanelerile fabrikalar Kirası 26.000, fabrika, atölye ve İmalâthane bakım işletme evleri (e tuzlalarda çalışan müstahdem ve çocuk yuvalarına yar- Üm 60.000; yabancı mütehassıs Üctet ve harcirahları 45000; şarap- Yılara verilecek prim 5.000; sergi- İere iştirak ve propaganda mas - Tufları 390.000; yabancı memle - ketlere staj veya tahsil için gön - eklerin tahsisat ve harci- — Tahi 20.000; memurlar ikramiyesi 0.000; tekaüd sandığına içtirak ; geçen ve eski yıllar borç- İtrı 115.000; müakirat ve şarap fab- inşa ve tesit masrafları 250.000; Cümhuriyet Merkez Ban- Kasmına — verilecek itfa — karşılığı — 85708 diradır. İnhisarlar idaresinin 938 bütçe- tahmin olunan varidat .500 Jira idi. 938 sonunda bu ROMAN: 13 Janet, yatak odanında — kalmış, inüyor, o dakika mukaddera - mevzat bahrolduğunu an - İyordu. Çünkü kerüisı için en bü- Yük bir ikbal kanısı açılmak ü- Tneydi. Fakat Janet yine buna ayor, eski mahalle sokağı ki- Tnin Versey serarının muhteşem KölanlarınAa parlaması nasıl mü- '“dder olabileceğine bir törlü e- erdirem'yordu. Kendi zekâ - ve tecrübelerine de güvenmi- | Yör değildi. Pakat dünya bul Ya | İT gün müthiş bir hezimete uğ- Tarta? Ya aleyhindeki entrikalar Kalib gelirse? O zaman ne zekâ- Si ne güzelliğin para etmiyece « N akh kesiyordu ,, Fakat bir ara şöyle Kendisini 've bu işin en müşkül za- bile içinden sıyrıla - Seneye Artıyor tahmin 2.276.386 lira fazlasile ta- hakkuk etmiştir. Bu fazlalık muh- telif inhisar maddelerinin — satış kârından ve milli müdafaa vergisi hasılatından vuku bulmuştur. Bütçe encümeni, inhisarların tütün, tuz, müskirat, barut ve pat- layıcı maddelerden temin edeceği gelirin 45.703.260 lira — olacağını tahmin etmiştir. Bu miktar geçen sene 43413.500 lira idi. Varidat kısmında diğer kaynak- lar şunlardır: 700.000 muhtelif rü- sum, 50000 lira para cezaları, 260.000 türlü gelirler, 50000 istir- dad, 4.000.000 tütün ve müskirat müdafaa resmi. Yekün 50,763.260 lirayı bulmak- tadır. Elektrikle . Tedavi Nasıl Olacak ?. fcra Vekilleri Heyeti, radyoloji radyam ve elektrikle tedavi mü - esseseleri hakkındaki — nizamna- meyi kabul etmiştir. Bu nizam - namede münhasıran röntgen şuaı vasıtasile teşhis veya hem teşhis ve hem tedavi yahut radyam veya radyom emanasyonu yahut rad- yom mürekkebatı ile veya her türlü elektrik aletleri ile tedavi yapan müesseselerin bina vasıfları ve hastalar ile mütehassısları ve orada çalışan veya bulunan baş- kalarını elektrik cereyanı ve rönt- gen şuar ve radyam arızalarından koruyacak tertibler ile — bunlara aid levazımın şartları ve radyom için bir mücssesede bulunması lâ- ım gelen en az miktar ve elektrik ile tedaviye mahsus aletlerin va- sıf ve gartları esaslı bir şekilde tes- bit olunmaktadır. bileceğini akb kesiyordu. Bir Kra- lin tahtına çıkmak, enunla yan - yana eturmak, bir kadın için ne büyük mazhariyetti. Janet bunları düşünürken, ma- zideki hayatı da gözlerinde can- lanıyordu. Bir Nikola vardı ki, onu sevmişti, onunla kaç defa ge- zintilere çıkmıştı. Şimdi Nikola kimbilir nerede? Mahallenin eski kadımları acaba ne baldeler? Hulâsa Janet, büyük bir mace- ranın eşiğinde bulunduğunu his - sediyordu. Fakat iztikbal gözlerin-| | Ge o kadar azametle büyüyordu - ki, bir an ürperiyor, içinden kor- kular geçiyordu. Ya muvatfak e- lamazsa?, Bu düşüncel: içinde, bu kadar tehlikeli bir ihtişama kuvuşmak - tansa, kaçıp uzaklaşmak daha mu-i vafık olacağını bile aklından ge- | gçiriyordu. Kont Jan Dubarry ile Löbel nhisarların Varidatı «Kaya»ya Çarpar! enizbank teşkil edildiği va- kit, vapurların bacaların - daki forsun da tebdili için, tam 40 bin lira Fakat, bu sefer de mi yine 40 bin lira sarfedilecek diye merak edi- yorduk. Bir arkadaş, endişemizi giderdi, dedi ki: — Nerede birader, Bu sefer «Kaya» var © bolluk?. «Kayar ya çarpar. Dileriz ki, vapurlarımızın bu son forsu olsun! BÜRHAN CEVAT Vekâlette Yeni Bazı Tayinler Yapıldı Açık bulunan Ziraat Bankası U- mum müdür muavinliğine ayni ki Alisbahın tayini yüksek tasdi- ke iktirak etmiştir. Devlet Şürasında açık olan bi- rinci sınıf mülâzimliğe ikinci sınıf mülâzimlerden Hidayet Sanel ta- yin olunmuştur. Açık bulunan 80 lira maaşlı pos- ta telgraf umum müdürlüğü baş- müfettişliğine İzmir P. 'T. T. mü- dürü Tevfik Dinçel yetmiş lira ma-, banka ticari krediler müdürü Hul-| BE e ğ A rr <a Vez Mahkemeler Bu Usul Yeni Çıktı Dükkânda Garib Bir Çikolata Pazarlığı Geçenlerde, bazı esnafı dölan - dırdıkları için yakalanrak mah- kemeye verilen Ömer ile arkadaşı Salmin muhakemsine asliye bi - Tinci cezada devam edildi ve do- landırılan esnaftan şekerci Jazef, gahld sıfatile sorguya çekildi. Bu zat nasıl dolandırıldığını, mahke- mede şöyle anlattı: e— Bir gün dükkânımda yal - mizdim. Bu iki kişi içeriye girdi. Sonradan adlarının Ömer ve Saim) olduğunu öğrendiğim bu adam - lardan Saim kapınım içinde dur- du. Ömer yanımma geldi. Ön aded beşlik çikolata ıstedi. Ben de iste- diği kadar çikolatayı bir kâğıda sararak, ona verdim. Ömer cebin- den bir on İiralık çıkararak, bana delini tutarak, dokuz buçuk lira- yı tade ettim, Ömer kendisine ver- aşla tayin edilmiştir. Beyoğlu tapu sicil muhafızı Ta- Vât Doğu Diyarbakır grupu tapu sicil müdürlüğüne terflan tayin edilmiştir. Açık bulunan - Bingöl vilâyeti İzmir Türkofis müdürlüğüne ta- yin edilmiş olan ataşe kamersiyal Muzaffer Türkofis ikinci reisliği- ne tayin edilmiş, 'Türkofis ikinci reisi Cemal Ziyada İstanbulda ye- niden teşkil olunan mınfaka tica- ret müdürlüğünü yapmak üzere şimdilikeski vazifesi olan İstan- bul Türkofis müdürlüğüne tayin olunmuştur. ada Bina Temyiz KomisyonundaTayinler Bina temiyiz komisyonu aza - sından Fahrettin Tiritoğlunun Ba- likesir meb'usluğuna seçilmesi ü- zerine bu komisyanda açılan B0 li- Ta maaşlı azalığa, adliye vekâle - tince Tarsusta avukatlık yapmak- ta olan eski Adana müddetumu - misi Abdullah Ruhi, Dahiliyi Ve- kâletince Mardin vali muavini Sü- leyman Sırrı Aras, Maliye Vekâ- letince de dördüncü umumi mü- fettişlik maliye müşaviri -Amir Süden namzed olarak gösteril - mişlerdir. İcra Vekilleri Heyeti bu üç ramzedden Amir Südenin almakta olduğu seksen lira maaş- la bina temyiz komisyonunda a- Ççık bulunan azalığa tayinini ka- rarlaştırmıştır. îMa rünüyorlardı. Kort misafirini ara-| basına kadar teşvi etti ve sonra Janetin yanına çıktı: — Güzelim, dedi, artık bu sefer meseleyi kat'i surette — hallettik. Benim de bir büyük Allahım var- mış. Bugün en büyük yardımını gördüm. Janet merakla serdu: — Doğrasu, beni ne yapmak is- tediğinizi bir hayi — düşündüm. Kraliçe mi yapacaksımz? — Aşağı yukarı öyle... Ve bak, bu iş nasıl olacak? Löbel ile ko- nuştuk, karerımız. — verdik, Sen Korsikaya gönderilen işgal ordu- başa görüşmelerinde anlaşmış gö- | sunun iaşesine yarılım olsun. diye Çeviren: Musmmer ALATUR diğim parayı saydıktan sonra: — Bu para noksın dedi. 975 ku- Tuş verecek yerde, 50 verdin! Ona; çikolataların beherinin yüz, paraya değil, beş kuruşe olduğunu| söyledim. Ömer: — Ben bu çikolatalara yüzer pa- radan fazla veremem, dedi ve pa- ket ile dokuz buçuk lirayı Bana uzattı. Ben de aldığım on İrayı kendisine aide etmek istedim. Fa- kat Ömer bu parayı almadı. Ka- pıdaki Saimi işaret ederek: — Para arkadaşındır, ona ver, dedi. Saim de yanımıza geldi, uyuş- Mmamızı söyledi. Ömerle yine pg3- zarlığa başladık. Paketi yine ona werdim. Ömer iade ettiğim dokuz Hirayı ceketinin cehine koydu. Pa- kat diğer liranın üstünü almadan tekrar söylenmeğe başladı. Birkaç| dakika münakaşa etlik, nihayet kozarak, sert bir sesle: — Siz mal alacak adama ben- zemiyorsunuz! Dedim ve on lirayı verdikten, dokuz lirayı da aldıktan sonra, on- ları dükkânumdan koğdum.. Ömer ile Salm dükkünımdan çıktıktan sonra aldığım parayı say-) dım, üç lira eksik çıktı. Dolandı- rıcıları yakalamak için arkaların- dan koştum, fakat tutamadım. Bu- nun üzrine ben d karakola git - tim ve keyfiyeti haber verdim.» uzattı. Müşterinin aldığı malın be-| Saçluların sabıkalarının soruk- ması için muhakeme bu ayın an sekizine bırakıldı. halle Sokağımiıdan Saraya! MADAM DUBARRY sarayın iane deflerine para ver - mek bahanesile ora;a gideceksin, 'Yalnız orada bu işlere nezaret e- den Şuazöl'dür. Bu adam da hiç benim dostum değil!r. Onun için kendisine görünmel: istemem, Yal-| Yüz senin yapacağın şey iaşe işleri muavini! Furnive'ye bu hususta bir| haber göndermekliktir. Versayda harbiye büroları açıldı. Hatta sen sen bizzat gider, kendisine müra- caat edersen, daha iyi olur. Baş - kaları gibi, senin de müracaatin gayet tabif görünür. Bir köntesin ordu iaşesine şahsan yardımı mü- him bir meseledir. Zaten harbiye nezareti de şatonur parkı yanın- Koğuşun Demirini Söken Kim Hapishanede Geçen Garib Bir Vak'a Umumit hapishanete koğuşlar - dan birinin pencere — demirlerini bıçak haline koyup, mahpuslara satmak için söken, fakat bunları işlemeden, demirlerle beraber yar kalanan karısını öldürmekten küm İbrahimin muhakemesine as- liye dördüncü cezada başlandı. Katll İbrahim, suçunu inkâr e- derek. dedi ki: — Bu demirleri kat'iyyen pen- cerelerden ben sökmedim. Bir ak- şam bunları, hırsızlıktan mi Lâz Şevket ile şimdi ismini hatırlı- yamadığım arkadaşının ellerinde gördüm. Kendilerine demirleri nerede bulduklarını sordum. Şevket, ko- Kuşlardan birinin penceresinden söktüklerini söyledi. Ben de gardi- yanlardan birine teslim etmek için, demirleri anlardan aldım. O gece, demirleri başımın ucu- ma koyarak yattım. Ve ertesi sa - bah kalkar kalkmaz. bunları gar- diyan Mehmede götürdüm, ver - dim.. Hapisanedeki başgardiyan Osman benim bacanağımdır. — Karısının kız kardeşini öldürdüğüm için ba- na muğberdir, daima canımı yak- mak ister.. Lâz Şevket ve arkadaşından a- dığım demirleri, gardıyan Meh - mede götürüp teslim ettiğimi ha- ber alınca, derhal Mehmedi ya - nina çağırtarak ora" — Biliyorsun ki, İbrahim benim düşmanımdır. Onu ezmek. için fır-| sat bekliyordum. İşte şimdi tam zamanıdır. Bir zabst varakamı tu- talım ve pancezelerden sökülmüş olan demirleri. bu gece, İbrahimin yatağının yanında bulduğumuzu zapta geçirelim, demiş. Mehmed de) Onun bu teklifini kabul etmiş.» Şahidlerin de dinlenmeleri için duruşma 8 hazirana bırakıldı. Afyon Fiyatları 'Toprak mahsulleri elisi umum müdürü Şakir Rifat dün şehrim> 7e gelmiştir. Ofisin tayin ettiği eski afyan fiat- larının değiştirilmesi için teşeb - büsler yapmak üzere Ankaraya Bgiden afyonculardan — mürekkeb heyet de dün İrtar.hbula dönmüş - tür. dadır. Kral allesi de bu parkta serbestçe dalaşırlar. Senin gide - ceğin gün Löbel güya tesadüfen Kralın yanında bulunacaktır. Krahl, senin orada bulunduğun sırada mü-| yacaat edenleri gözden geçirmek üzere oraya gelecektir ve tabil se- ni gördüğü zaman, Löbel üzerine aldığı vazifeyi ifa edecektir. Kral senin yanına yaklaştığı zaman... Kont durdu- Janet, bu plânın bu, suretle nasıl tetbik edileceğine hâ- lâ inanamıyardu. Bu plân hakika- ten baş döndürücü hir şeydi. — Vaz geçseniz. hu işteni demek istedi ve bu fikrini de açıkça söy- —SON TELGRA ğ OMAYIS 199 | Temizlik Amelesi Kadrosu Yazın İlk Aylarında İhtiyaca Kâfi Gelmiyor İstanbul Belediyesi bilhassa ba- harın İlk aylarında temizlik kad- rTosu amelesinin azlığı yüzünden müşkül vaziyette kalmaktadır. Be- lediyeye nazaran bunun iki sebebi! vardır: Biri yaz mevsiminin gek mesi hasebile çoğu taşrah olan te- mizlik amelesinin memleketlerine ve köylerine dönerek toprak mah- süllerile meşgul olması ve diğeri temizlik amelesinin maaşlarının 15 lira gibi çok az bir para olma- sıdır. Vali ve Belediye — reisi doktor Lütfi Kırdar şehirde temizlik işle- Tine azami ehemmiyeti vermeğe başladığındanberi bu ameleyi her zaman yerinde tutabilecek tedbir almağa başlamıştır. Bu arada temizlik amelesinin maaşlarına 96 5 zam yapılmıştır. Belediye amelesinin kaçmamasını temin maksadile ayni zamanda da amelenin yattığı ve barındığı yer-| lerin de iyi bir şekilde tanzimine karar verilmiştir. Belediyeler bankarından yapı - lacak 5 milyon Hralık — istikrazla temizlik amelesi işin geniş koğuş- lar yaptırılacaktır. —— İçki Düşmanı olmak Mukaddes Bir Gaye Yeşilay Kurumu tarafından dün saat 14 de Beyoğlunda Fransız ti- yatrosunda bir propaganda mü - sameresi verilmiştir. Bu müsamerede evvelâ bir nu- tuk söyliyen Dr. İbrahim Zati; 'TTürkiyede mevcud 30-35 bin mah- küm bulunduğunu — ve bunların hemen yüzde 80 ının içki yüzün- den hapishaneye düştüklerini be- yan etmiştir. Bunu takiben söz alan Dr. Prof. Fahreddin Kerim de içki düşman- lığırı. «mukaddes bir gaye> ola - rak tavsif etmiş ve bilhassa ken- disinin bu ideal için konferanslar verdiği Ankara radyosunda hem de konferanslarının akabinde içki reklâmları yapılmasımı teessür ve «Boğaziçi» liseleri küçük talebele- Muhü Sadak P olmadığı anlaşılmıştır. Bu mevza üzerinde, bir lâyiha hazırlandığı da asılsızdır. — Kral bu kadar meşguliyet- leri arasında, iane vermeğe gel - Miş bir kadına bakmağs'bile va - kit bulamaz. — Öyle zannetme cicim! Löbel Kralın yanında! Matmazel Nike isminde bir kizı bir — kademede 'Versaya yükselten o değil mi? Sen hiç merak etmâl Göreceksin ne güzel şeyler olacak. Romarkur'da bir kasab kızı, sonra Şuazi'de bir kızı saraya girmediler mi? Daha bu kızlardan hangisini sayayım? Şiradi her biri ikbal ve ihtişam içinde parıl parıl parlıyor-. lar. Bilhassa Markiz dö Pompa - dur'n unutma! Bütün bu söyle- diklerim, kâfi misaller teşkil eder zannederim. Kont Jan Dubarry eyağa kalk- ti ve sanki hayata yeni giren mek- teb kızlarına hocalar:nın söylediği hitabeyi andırır bir tavırla sözle rine devam etti: — Kızım, dünyada hiçbir şeye Yeni Barem Kanunu mkaradan gelen haberlere göre, hükümet 1939 biltçe. sini tetkik ederken, bir ta- raftan da Bar fm kanunu üzerinde bazı değişiklikler yapan yeni ka- nun İâyihasını etüd etmektedir. Meclis tatil kararı vermeden önce, baremi değiştiren lâyihanır Mec- Tise sevkedileceği ve yeni mali yıl başından itibaren de kanunlaşa - rak tabik mevkiine konacağı ha- ber verilmektedir. Hükümet, baremde — değişiklik yaparken, memurların, bilkassa az maaşlı küçük memurların ter- fihini gözönünde tutmaktadır. Ye- ni lâyihanın en mühim hususiye- ti banka ve mümasil mücsseseler. de ücretle çalışan memurlar hak- kında da yeni bir barem - cetveli h bir şekilte maaş alacaklardır. Bu hal tarzı ile, memlekette ay- ni seviyede bulunan ve aşağı yu- karı ayıti işleri yapan vatandaş - lar, müsavi denecek bir miktar ü- zerinden maaş almış olacaklar - Yeni hazırlanan barem, devlet dairelerindeki aylığı azımsaya - rak, banka gibi hususi müessese- lere geçmeği düşünen elersanla- rı, bulundukları vazife ve daireyı daha ziyade bağlıyacaktır. Şüphe yok ki, bu, devletin umumi meka- nizmasında en verimli iş istihsal edilmesine yardım edecektir. Yeni — Barem Kanununun, mali yıldan itibaron tztbik edil - mesi temennisi her halde yerinde olur. REŞAD Fi YZ? Dahiliyede Yeni Tayinler Dahiliye Vekâleti, merkezde &- gık bulunan bazı münhallere ta - yinler yapmaktadır. Hazırlanan kararname yüksek tasdike arze - BirimizinDerdi Hepimizin Derdi Otobüs Yolculuğu leri okumadılar mı?, inanma! Ancak kendine inan! O- lup biten her şey gelip geçlcidir. Fakat insanların hayatında bu fani fasılanın büyük ehemmiyeti var- dir. Löbel Kıalnı geçtiği yerlerde, gözüne evvelden kestirdiği kadı- main hizasına geldikleri — zaman, mendilini çıkarıp atar. Bu, Kral ile Löbel arasında bir paroladır. Kral o zaman durur. mendil han- Bi kadının bizasında atılmışsa o kadına bakar. Ya beğenir, ya bes ğenmez. Beyenirse, Ladın derhal saraya alınır. Beyenmezse zaten mesele yaktur. Versaya giren ka- amlarn çoğu Kral tarafından hep böyle intihab — edilmiştir. Şimdi düşünüyorum. Sizin hizanızda biy Je bir mendil etil rsa, Kral senin huzurunda cğilmese bile, her ha de Löbel'in kimse farkana varma- dan elini sıkacak ve yavaşça kır lağına «Bravot, diyecektir. (Devamı var) Ö7 ,ı. *