2 Haziran 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

2 Haziran 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

' Hıpodroma Toplanan Halk Ortodoks Ayini Yapıyorlardı | Başlarında Papaslar Bulunan Halk Coşmuştu: “Kahrolsun Katoliklik!,, Diye Bagırıyorlardı (Strp Kralı Jorj Brankoviç'in kızı Mari müstema - güzellikte yaratılmış bir kızdı. Bulgar, Ma- car, Ulah prenaleri bu kıza Gşık olmuşlardı. Bilhassa Bizans İm- paratoru ve o vakitler Mora prensi olan Kostantin. Fakat Sırp Kralı kız tantine vermek — istemiyordu. Kral kızını öyle birisine ver - meliydi ki, Türklerin Rumelin- deki zorunu, gücünü — kırarak | Anadoluya döndürsün .) İstanbul sokaklarını bir cemmi - gafir halinde dolduran — Ru: önlerinde sürülerle papasları ve ellerinde eizze ve İsanın, Merye- min resimleri olduğu halde kili- selerden dışarı uğrıyarak kato - liklik aleyhine dualar okuyarak bipodroma doğru gelyorlardı. Şimdiki Sultanahmed —mey - danının bulunduğu yer olan hi - poürom, o vakitler büyük bir ko- ŞU ve spör meydanı ( NS sarayı, Ay nündeki Ogüsteon meydanından fyanın ö Yuanis Paleologos güzel Sofi - | nin kaçırılması dolayısile Cene- vizlilere kızıp hiddet edeceği yer- de bilâkis Ceneviz balyozuna tes şekkürler ve tebrikler yolluyor- dü. Çünkü Sofiden kolaylıkla kur- tulmuştu. Çünkü Yuanisin mak- sadı başka idi. Trabzon imparato- runun kızı Marikaya âşıktı. Bu aşk alevlendi. Dalbudak - saldı. Partideki Değişiklik (1 inci sahifeden devam) | | Milli Şefin Kastamonu ve Üni — versite nutuklarından başlıyarak her vesile ile Cumhuriyet Halk Partisinin takviye edileceğinden bahsedişi Partinin teşkilât bakı- du. Beşinci Büyük Kurultayı a- | sış utukları ile de bu bahis üze- rinde duran Milli Şef'in arzuları- başlar, denize kada- imerdi. Üç kı- sımdan ibaretti: Kake, Dafı Mukaddes saray Hopodroma toplanan papaslar | ortodoks üyini yaparlarken halk | bağırıyordi Kahrolsun katoliklik!!, Kahrolsun Bizans im; Kahrolsun bendegânı ve ku - —mandanları!!. Biz dinimizden — ayrılmayız! Kâdirlere meydan vermeyiz! Floransadaki kararlara lânet ol- Yaşasın ortodoksluk Yaşasın Bizans... Halkın bu mühacematı ve isya- ni karşısında Bizans saray: fesleri arkasına sinmiş sessiz, se- dasma duruyordu. Bizans sarayı bütün hassa varilerile, zırhlı muhafızlarile gü- zel imparatoriçeleri ve gözdele - rile sanki bir başka mekâna göç etmiş gibiydiler. Saraydan ses ve seda çıkmıyor- du.. Kapılarının geniş avluları - inde gezinen zırhlı mubafızların parlak kırmızı çizmelerinla gü - neşle kaynaşan ve pırıklıyan renk- derinden haşka birşey görülmü - yordü. Papaslar halkı galeyana getir- mek için seslerini yükseltmişler.. Gözlerini İsa ve Meryemi arıyan çilekeşler gibi semaya dikmişler, gözlerinden yaş gelerek içleri ka- vuran bir seda ve âhenk ile dua okuyorlardı. Halk bu ortodoks âyininin ver- diği manevi tesirle büsbütün ken- dini kaybetmişti Hele sarayın bu binlerce halk sarşısında sakit ve sâmit duruşu remiyeti büsbütün çileden çıkar- mişti, Bizans sarayında bulunan be degân, gözdeler ve kumandan Murmaraya nazır mühteşem — bir salonda mahmurluğunu dinlen - diremedikleri aşk şarabının - son demlerini yaşıyotlardı. Yuanis Paleologos, fazlasile iş- rele ve kadınlara düşkündü, Bü- tün hayatı zevkü sefa ile geçiyor- du. Gece gündüz sarhoştu. İmparator eski karısı Monferra Markis ikinci Janın kızı güzel So- fiyi türlü hakaretlere maruz bı- rakarak kaçırmıştı. Güzel Sofi bir gün tebdili kı- yafet ederek saraydan - çıkmıştı. Bir kolayını bularak Galataya geç mişti. Oradan da bir Ceneviz ge- ne binerek babasının mem - leketine giderek Yuınlıduı ya- | cevabın muvafık bir mal | dilmiyecektir. Maamafih bu tek - ma Kurultay, nizamnamedeki- ta- | dilleri yapmak suretile filen uy- muş oluüyor ki, bu tadillerin fay- dalı neticelerine şüphesiz önü - müzdeki devreden itibaren gerek Mecliste, gerek Parti teşkilâlında ve Halkevlerinde bolu bolunca şa- hit olacağız. Köyden — başlıyarak €n yüksek iktidar mevküne ka * dar zincirleme bir sây ve enerji yahdeti içinde çalışacak — Parti mekanizması muhakkak ki, mem- Teketin irfanı ve istikbali kadar siyasi ve sosyal halk terbiyesi için de €n büyük kuvvet ve feyz kay- | nağı olacaktır. ETEM İZZET BENİCE Sovyetler Teklifi Tetkik Ediyor (1 inci sahifeden devam) miştir. Bu mülâkatta İngiltereye verlecek bir cevabın esasları göz- den geçirilmiş olsa gerektir. Bu -acağlı tahmin edilmektedir. Sövyetlerin cevabr alınmadan İngiliz - Pransız teklifleri neşre - liflerin şu üç mül nad ettiği anlaşı 1 — Üç âkid di birisine karşı Avrupada bir taar- | ruz yapıldığı takdirde, diğer ikisi taarruza uğrayana yardım edecek- tir. 2 — Âkid devletlerden birisi, Avrupada garanti ettiği devlet - | lerden birisinin yardımına koş - tuğu takdirde, diğer iki devlet de derhal buna iştirak edecektir. 3 — Âkid devletlerden - hiçbiri tarafından garanti edilmemiş ol - makla beraber, Avrupada hücu- ma uğrıyan herhangi bir devletin talebi üzerine âkid devletlerden biri harbergiriştiği takdirde, di - ğer iki devlet buna yarıdm edecek-i tir. n 1:» 'a işti- Rece:;Feker (1 inci sahijeden devam) maktadır. Bu arada eski Parti Genel Sekreteri Receb Pekerin de Kurultayca mühim bir hizme- te seçileceği kuvvefle tahmin e- dilmektedir. Kurultay bu defa ni- zamnamedeki değişiklikler müna- sebetile umumi reis vekili de se- | der vasıtasile kaçmasile teskin ol Yazan: M. SAMİ KARAYEL Ni güzel Sofinin Ceneyizli- du. Marika İstanbula gelmişti Marika, fevkalâde güzel, f N, bir erkeği memnun edebilecek | bir kızdı. | Yuanis, Marikayı o kadar sevdi ki, bu sevgi tedricen aşk halini | aldı ve Marikayı imparatoriçe ilân etti. (Devamı var) Malüllerin Üç Aylık Maaşları Emlâk ve Eytam Bankası Tediyeye Başladı Mütekald, eytam ve eramille Emlâk ve E kası dün sabaht teşrinisani maaşlarının yapılmamdiş taksim edil - | 1 gekli düşünü | Fakat malüller istihkaklarının yine eskisi gibi verilmesini daha doğru bu t ve bu arzularını bankaya bildirmişlerdir. | — Esasen maksad ve gayesini bu vatandaşlara küçük bir hizmette bulunmak teşkil eden Emlâk ve | Eytam Bankası idaresi, — hemen Ankaradaki umumi merkezi ile temas ederek bu arzuyu tatbik sa- | basına koymuştur. | — Bu süretle malül istihkak sahib- | lerinin 3 aylık maaşlarının tevzi- ine derhal başlanmıştır. Bankanın | bu kararı bütün malülleri mem- | nun etmiştir. —— Kurultay Çalışmaları Yarın Bitiyor Cumburiyet Halk Partisi Ku- rultayı dün öğleden 0: toplantısını yapmıştır. Dünkü toplantıda, kurultayı C. Halk — Partisi “programının maddeleri üzerinde müzakereye geçilmemiş ve kurultay programını heyeti umumiyesini kabul etmiş- tir. ra üçüncü ltay bugün de saat 15 de topfinarak dilekler encümeninin | raporunu tetkik edecektir. Kurul- | tayın çalışmaları yarın bitecek, | Genel Başkan, Kurultay — azaları | şerefine Marmara köşkünde bir | Bardenparti verecektir. eei e Nikâhlı olduk! halde ayrı ayrı metres hayatı yaşıyan Şeh - reminli Niyazi ve Müzeyyen İs - minde bir karı koca dün tevkif ©-| Tunmuşlardır. * 15 yaşından küçük Eveniya isminde bir kızı Dalmabahçe ci- vârında bir gece vakti hücumla kirleten Celâl ve Mehmed isminde| iki kişi dün 10 ve 14 er sene hap- se mahküm olmuşlardır. yetinde sadece Genel Sekreter bulunacaktır. |Makineye Verirken: Sovyetler Ne Cevab Verecekler ? Moskova 2 (AA.) — Diplomasi mehalili, bir taraflan Sovyetler, diğer taraftan Pransızlarla İngi- lizler arasındaki başlıca nokta$ na-| | zar ihtilâfının Baltık devletlerine verilecek garanti hakkında oldu- ğunu ve Molotof'un bu nokla üze-, rinde israr etmiş bulunduğunu be-| yün etmektedirler. İngiltere — hükümetinin başka memleketlere doğrudan doğruya yapmış doduğu — tzahbiii Gevletlere teşmil etmeğe müte - | mayil olmadığı, fakat bir tanrruza uğrıyacak olan Baltık devletleri- nin yardımıma koşmak mecburi- iyetinde kalacak olan Sovyet Rus- yaya yardım etmeği kabul edece- ği tahmin olunmaktadır. Sövyetlerin Milletler Cemiyeti misakına olan telmih hakkındaki itirazlarına gelince, buradaki ec - nebi mehafili, bu itirazların kolay- Tikla bertaraf edilebileceğini beyan etmektedir. Bir Tahtelbahir Daha Battı Londra 2 (A.A)— Dün saat 13,30) da Birikenheaudan 50 mil açı ize duldığı hakle tesbit bittiği hat-! çıkmamış eki yeni tahtelba- #kibetinden deniz mahfel - endişe edilmektedir. 20 mühendisi ve ame lesi ile Amirallığın bazı eksperleri -— bulunmakta idi. Birçok harb gemileri »burada | dolaşmakta, birkaç ticaret gemisi araştırmalar yapmaktadır. Deniz mahfellerinde öğrenildi- Ka göre “Thetis» de 100 kişi bu- lunmakta idi. Bu şerait altında enin 36 saat içinde mdi içindekilerin sağ — ve salim oldukları zunnediliyor. Yeni Program Hazırlanıyor Ankara 2 (Hususi Muhabirimizden)— Maarif Vekâle ilk tahsili bütün memlekete teşmil etmok hususunda yeni ve müessir tedbirler almak üzere hazırlığa girişmiştir. Bir nevi ekuma selerberliği mahi- yetini ifade edecek olan bu — program bilhassa az nüfuslu ve dağınık vaziyete bulunan köylerdeki çocukları okulmak için de bir hususiyet arzeyliyecek çok miktarda pansiyon ve yatı okulları tesis İzmitte İğrenç Bir Adam Tevkif Edıldı ( inci sahifeden devam) Müahallinden aldığımız malü « mata istinaden bu şeni vak'anın bütün tafsilâtını yazıyoruz: Suçlu, Habip Kocabalkan ismin- de, evli bir Pomaktır. Çocukları 've hatta torunları olan Habip Ke- cabalkan 8 - 11 yaş arasındaki kü- çük kızlarla fazla meşgul bulun- makta ve ekser günler sokata, e- | başa görülmektedir, Kendisi mu- hitinde ayni zamanda «musikişi- nas>» tanındığından ve keman öğ- Tenmeği arzü edenlere müsait şartlarla hususi ders verdiğimni i- şae etiğinden bu vaziyet kimsenin Şüphesini mucib olmamakta ve herkes Habibin yanındaki küçük- leri talebesi zannetmektedir. Fakat haklat hiç te böyle de - Maznun & A kızlarla uzun ser günler evine top müddet kapanıp kalmakta; henüz pek kü- | aşla bulunan bu talebeleri- le aralarındaki münasebt ve mas normal hudutlarını — çoktan | aşmış bulunmaktadır. Birkaç torun sahibi bir sile isi ve bir musikişi olmasına rağmen küçük kızlara karşı gayri tabil hislecle mütehassis — bulun- | lan Ifabip Kocabalka- vaziyetleri nihayet mu- hitin nazarı dikkatini celbetme- çük e - - ğe başlamış, kendisi sıkı bir göz hapsine alınmıştır gün yapılan ani bir cür- akikati mey dana vinde bir kaç kızla beraber, baş- | çıkarmış, suçlu; bir kaç küçük kız arasında çirkin bir vazi kalanmıştır!... Bu vaziyet karşısını derhal Müddelumumiliğe, yete ve Vekâlete bildirilmişti «Keman dersi almak» gibi temi masum bir gaye ile koşa koşa İ tikleri bu hoca evinden, şeni maksad uğruna habersiz kirleti Miş, tecavüz edilmiş bir halde $i karılan yavrular derhal yenl ye gönderilmişlerdir. Çocuklari | tecavüze maruz kuldi yene neticesinde doktor raporil de sabit olmuştur. Bedbaht yavrular da; kendilf rinin keman öğretmek vadile € nası) çağırıldıklarını ve orada © süretle iğrenç tecavüze marl kaldıklarını masumane birer ifâ de ile anlatmışlardır. Bunun üzerine Habip Kocabal' kan derhal yakalanmış ve sorgü yu mütcakip de tevkif olunmuf tur. Izmit müddeiumum ile büyük bir hassasi olmakta ve bu adam banları olup olmadığın: maktadır. Avantürye bir maziye sahib o duğu söylenen Habib Balkan'i! bundan evvel bulunduğu şehir | lerde de bu kabil vak'aları bulü pup bulunmadığı de ehemmiyet araştırılmaktadır İzmitte olduğu gibi şuyu buk duğu her yerde Tena bir tesir bi rakan bu vak'anın muhakemesi * ne yakında başlanacaktır. | mış bir hakikat değildir. olunacaktır. Bugünkü vaziyette memlekette ilk tahsile başlamak vaziyı inde lyonu mütecaviz çocuk bulunduğu tesbit edilmiş olup şimdiki t ve mek'ebler bu yekümun ettedir. ancak üçte birini okutabilecek Yeni program ve alınacak tedbirlerle çocukların ilk hamlede ya- rısının ve ikinci hamlede de tamamının okutulabileceği umulmakta- dır. Bu program ile bizzat Man Vekili 'Hasan Âli Yücel meşgul ol- maktadır. Lüzum görülürse program kanuniyet de kesbedecektir. Ankarada Yeni Müzakereler Başladı (1 inci sahifeden devam) görmek maksadile Moskovaya git- mekte olduklarını yazmışlarsa da, Ankara mehafilinde — buna dalr makimat yoktur. Hariciye Veki - linin 15 hazirandan sonra Mosko- vaya gideceğine ve Moskova hü- kümeti tarafından bugünlerde İn- giliz tekliflerine cevab verilmek üzere bulunulduğuna göre, böyle bir tavassula mahal kalmıyacağı anlaşılmaktadır. Hariciye Vekili - min seyahati Türk - Sovyet anlaş- maları üzerinde dostane ve teyid- kâr bir ziyaretten ibaret olacaktır.| YUGOSLAVYA — BALKAN ANTANTINDAN AYRILAMAZ Belgrad 2 (Hususi) — Ktal Na- ibi Prens Pul'un Berlini ziyareti , ecnebi. gazetclerde görülen ve Yugoslavyanın Bal - Xan Antantına olan bağlılığı hak- kında işaa edilen menfi haberler hakkında siyasi mehafilde hayret izhar edilmekte ve böyle bir ihti- malin kat'iyyen varid olamıya - cağı teyid olunmaktadır. e Cumhurreisi İsmet İnö-) yda söylemiş oldu-| nutuk, zaten mevcud bağlılığı daha kuvvetli bir hale | getirmiştir. Yugoslavyanın bugünkü vazi - yetinde bir değişiklik yapmıyacağı| Berlin mehafilinde de anlaşılma - GAFENKO AYIN il! İNDE GELİYOR Bükreş 2 (Hususi) — Hariciye Nazirı Gafenko hazi: İstanbulda bulunaı zün akşamı Ankaraya hareket e- decektir. Hariciye Nazırı son günlerde hafif bir rahatgızlık ge- çirdiğinden — birkaç gündenberi dajresinden çıkmamaktadır. Bu - munla beraber bu rahatsızlık, Na- mrın Ankaraya müayyen günde yapacağı seyahate mâni olacak kadar ehemmiyli değildir. Gafenko ayın onunda Daçya vapurile Köstenceden hareket &- " Nazır Ankarada üç gün kalacak ve Cumhurrcisi İsmet İ- nönü tarafından kabul edilecek - tir. Haziranın 13 ünde Ankaradan Ayrılacak olan Nazır yine Daçya vapurlle Pireye hareket edecek ve Atinaya uğrıyarak Yunan Başve- kili General Metaksas ile görüşe- cektir, Siyasi mahafilde Gafenkonun Ankara ve Atina seyahatlerine e- hemmiyet verilmekte, bu müna- sebetle bilhassa Bulgar taleble - rinin müzakere edlieceği söylen - n)'ktetir. Bulgaristanın Balkan antantına girmesi için, şımdiye kadar ortaya sürdüğü talebler et- rafında bir Tonmül bulunabilece- Bi ümid edilmektedir. FRANSIZLARLA ANLAŞMA BİTMİŞ GİBİDİR Paris 2 (Hususi) — Türk - Fran- sız müzakerelerine bitmiş nazarile) bakılabilir. Misakın bugün yarın | imzalanabileceği ümid edilmek - tedir, MISIR HARİCİYE NAZIRI DA GELİYOR Berlin 2 (Hususi) — Mısır Ha- | riciye Nazırının bugünlerde An- karayı ziyaret edeceği söyleniyor. Bu ziyaret Türkiye Hariciye Ve- kilinin Kahireyi ziyaretini iade için yapılmaktadır. Bu münase - betle iki memleket Hariciye Na- zomrları arasında Akdenizin emmi- yeti meselesinin de görüşülmesi muhtemeldir. FON PAPEN BERLİNDEN GELDİ Geçenlerde mezunen — Berline gitmiş olan Almanyanın Ankara sefiri Fon Papen dün akşam Ber- linden gelen tayyare postasile İs- tanbula gelmiştir. Sefir, bu akşam| Ankaraya gidecektir. BULGAR BAŞVEKİLİNİN BEYANATI Paris 2 (Hususi) Bulgar Baş - vekili Köselvanof Paris Soir ga- zetesnip Sofya mubhabirine, Bul- garistanın niçin Balkan ittifakına girmediği hakkında — beyanatta Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizm: Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser İN W icabında günde 3 kaşe alınabilir. GEH | İnhisarlar U. Müdür lüğünden' I— Şartnamesi mucibince 32000 kilo toz paket kola: vsülile eksiltmeye konmuştur. Il— Beher 100 kilosunun muhammen bedeli sif 17/64 lira hesabilel 5644,80 muvakkat teminatı 42336 liradır. Ili— Eksiltme 15/VI/989 Perşembe günü saat 15 de Kaba vazım ve Mübayaat Şubesindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. TV— Şartnameler her gün sözü geçen Şubeden parasız alınabilii- V— Mühürlü teklif mektubunu kanuni vesaikle © 7 güvenme parası makbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiva edecek kapal zarfların ihale saatinden bir saat evveline kadar yukarıda adı gı Komisyon Başkanlığına makbuz mukabilinde verilmesi lüzımdır. «3619! kapalı zat liradır. V— M güvenme para bulunmuştur. Bizim şimali Dobricede gö- zümüz yoktur. Çünkü şimdiye ka- dar bizim malbımız değildi. Fakat Rumenler cenubi Dobriceyi bize bırakmalıdırlar. -Orada binlerce vatandaşımız yaşıyor. Orası bi - zim Varna ve Burgaz imanımızın tabil bir hinterlandıdır. Bizim memleketimiz buğday memleketi değildir. Fakat Dobri- ceyi alırsak, kendi ihtiyacımıza kl- fayet edebilir. Bu meseleyi hal - Jetmek için Sofya ile Bükreş hi hümetleri arasında müzabereler yapıldığını herkes biliyor. Fakat son hâdiseler, İngiltere le Pran- sanın Romanyaya vermiş olduk- İsTı teminat yüzünden bu müza- kereler akim kaldı rile hirlikte hemen Dikimevine müracaatları ilân olunur. * * 1— Şartnamesi mucibince 75.000 adet yüz kiloluk üzüm çuvalı kı palı zarf usulile eksiltmeye konmuştur. il— Muhammen bedeli 31500 muvakkat teminat parası (2362.50) M— Eksiltme 19/VI/989 Pazartesi günü saat 1230 da Kabataş! Levazım ve Mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV— Şartnameler her gün Levazım şubesi veznesile Ankara başmüdürlüklerinden (157) kuruş mukabilinde alınabilir. akasaya gireceklerin mühürlü teklif mektuplarım 9 TA akbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiva edect! kapalı zarflarını ihile saatinden bir saat evveline kadar mezkür komi* yon başkanlığına makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. Tophanede İki Nolu Dikimevi İzmir vE (3838) Müdürlüğünden: Saraç el işi kalfası alınacaklır. Yaş nazarı dikkate alınmıyacaktıf- Askerliğini yapmış olacaktır. Taliplerin hüsnühal ve tifo aşı kâğıtlır (3784) İşte biz Balkan antantına bn yüzden girmiş değiliz. Birkaç- kilometro - müurabbalık toprak parçası ile, Ege denizi sa- hillerinde de yine birkaç kilomet- relik yerin bize verilmemesi yü- zünden, Yunanistanla da aramız bozuldu, Bütün bunları kolayca tamir etmek sauki nümkün deği midir? Biz de şimdiye kadar hüs- nüniyetimizi göstermiş değil mie yiz? Cenubi Sırbistanı teşkil eden koca Makedonyadan feragat et tiğimizi İlân etmedik mi?. Türki- yeye karşı da ayni müsalemetkâ- rane ruh ile hareket etmiş değil- Türklerle yaptığımız dost luk mukavelesi ile de Edirneden vazgeçmiş bulunuyoruz. Şu hab Ge Romanya ve Yunanistanla nb çin anlaşamıyoruz?, |