21 Haziran 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 4

merikada gelecek 940 sene- A sinde Reisicumhur intihabı yapılacak. Fakat mücadele başlargıçları şimdiden görülüyor. Reis Ruzveltin mali ve harici po- Hüikasına muhalif olanların yeni #ntihab vesilesile harekete geçe - eekleri anlaşılıyor. Amerikargn dünyanın başka taraflarında olup biten işlere karşı seyirci kalarak herhangi bir kavgaya sürüklen « mesinden korkanlar da failiyete geçerek Rols Ruzveltin -Avrupa meselelerinde sulhu korumak yo- lundaki mesaisini münakaşa edes cekler demektir. Fakat şu da anlaşılıyor kı Reis Ruzvelt Amerikada Devlet Reisi olarak kaldıkça dünya sulhunun korunması ve milletler arasında hak ve adalet esaslarının hâkim olması yolundaki mesaisinden ge- ri kalaçak değildir Amerikanın harici politikası iti- barile şu Bon günlerde nazarı dik- kati celbeden pek mühim bir key fiyet bitaraflık kanununun de - Biştirilmesi yolundaki cereyan - dır. Geçen gün hariciye müsteşa- sulhun kotunması mücadelesinde - Amerikanın mevkıi ne kadar mü- him olduğunu söyliyerek bitaraf- lik kanı N sulhu seven dev- letler lehine olarak değiştirilmesi lâzım geldiğini ileri sürüyordu. Çünkü Eğer Avrupada taarruz ve tecavüz emelleri besliyenler ta- rafından başkalarına ilişilecek o- lur ve bu yüzden br harb çıkarsa Amerikanın bitaraf kalması doğru görülmiyecektir, Tasrruza uğra- miş olan tarafa Amerikanın silâh ve mühimmat ve saire göndermek süretile yardam — edebilmesi için bitaraf olmaması lâzım — geliyor. Halbuki şimdi mevcud olan ma- ti Simner söylediği bir nutukta | Kralın Ziyaretinden Sonra uzvelt Yeniden eçilecek mi? lüm kanüun buna münidir. Reis Ruzveltin politikası bu kanunu de- Biştirmektir. Çünkü yine umumt bir harb olursa Amerikanın bita- raf ve seyirel kalması imkânsız « görülmektedir. Çünkü Avrupa harbi Amerik da emniyetini tehdid etmiş caktır. Bugün Amerika şu mühim me- selenin karşısındadır: Başka dev- letlerle herhangi bir taahhüde gir- memekte devam edilecek mi, yok- sa umumi bir harbin çıkmasını bekliyetek harb çıktığı takdirde ne yapmak lâzım gelirse onu mü yapacak?. Fakat hari balin türlü iki noktayi 1— Amerika öyle kuvvetli ol - malı ki herhangi bir taarruza uğ- | camasın. Eğer Amerika kıt'asında diğer bir komşu devlet taarruza uğrarsa onun yardımına koşula- bilsi 2— Bitaraflık kanununu — öyle tad'l etmeli ki het tarafa yu ka « | maati versin: rika harbi istemez ve har- | Fakat buna bakarak taarruz ve tecavüz emelleri bes- liyenler de cesaret almamalıdır. | İşte Amerikanın bitaraflığı bun- | ların cesaretini arttıracak tarzda anlaşılmamalı. milerine karşı şu i sürmektedir: Amerkanın harici politikasının | | en salâhiyettar biri tarafından söylenen bu sözler acaba Alman- yada nasıl karşılandı? Almanyanın yarı resmi matbu- atı tarafından bu nutuk şöyle kac- şılanmıştı Bu sözlerin Almenyada tesiri yoktur. Çünkü Almınlar için A- merika işlerine keriçmak — zaten mevzuu bahis değildi. Alman İngiliz Kralının Amerika Seyahatinden Çıkan Neticeler Fransız Cumhurreisi ile refikasının Londrayı ziyaretleri zamanında alınmış — rerimler ların maksadı Amerikalılarla dost olarak yaşamaktır. Acaba Vaşing- tonda da Almanya ile dost olarak yaşanmak isteniyor mu, İstenmi- | yor mu?.. Mesele budur, İşte Al- man gazeteleri bunu söylüyor. Fakat Amerika Cumhurreisinin İngiltere Kral ve Kraliçesi şere fine verdiği ziyafette söyica ci nutkun bir parçası var ki dünya #ulhu için Amerikanın nasıl 'biz usul güzettiğini anlatmak itinarle az manalı olmasa gerek. Ro's Rez velt evvelce Amerika ve İng'lt hükümetleri arasında Kat »» denburi adalarınır hangi tarafa id olacağı meselesinden Çıkan ( tilâfın elli sene müddetle bu adı ların iki hükümet arasında müş- terek olarak idare edilmesi şek - linde halledild'ğin; hatırlatıyor ve eğer diyor, bütün ihtilâflar diğer devletler arasında da bu şekilde halledilmiş olsaydı milletlir arası münasebetleri bugün pek başka | Amerikanın dünya sulhunu ko- rumak iç'n en kestirme çare ola- etler arasındaki ihtilâf€ - üzakere ve hakem usiile- edilmesini tavsiye ettiği yeni değidir. Geçen sene Avrupa- da başgösteren buhran esnasın - da Amerika devlet adamlarının nutukları hep n sulhun muhafazası yolunda iİdi, Fakat son zamanlarda politikası dünyanın başka yerle- rinde cereyan eden vekayi kar-- şısında daha faal bir rol oynamak lüzumunu duymaktadır. Yukarıda anlatıldığı gibi bitaraflık kanunu- nün tadil: için başgöstermiş olan cereyan ise Reis Ruzveltin siyase- tine müzaheret ve kuvvet teşkil etmektedi. — — — —— — Nikâh... Denilen kapınım önüne de gö kötı kocalığımıza imza koyacak. k! görisi, ne ilerisi y Paşa Şadanı da sordu. — Kardeşim.. Terimi a onda bir sempati yaratışı. Mısiflilarda bu. semp: viye Hanımefendinin damatları, n çirkin adamlar, Fakat, rada: — Belkis Hanımefendi.. . — Dedim. Ahbablığimızın kardeşlikten daha ile- vi olduğunu söyledim. Fakat, Paşanın borguları da tuhafıma gitmedi değil. Sanki, istin- tak hâkimi gibi her şeyi öğrenmek istiyor, anne - sordu, babalarımızı sordu, nerede oturdu- gumuzu sordu, evlerimizi ayrı ayrı anlattırdı. renmedik birşey bırakmadı. Yalnız sıkmıyan bir tarafı vardı. O da konuşuşu ve çizkinliğinin başlı Emirgândaki Harün Bey Reşid. Prenses Ul- 1, Ayşe Hanimefendinin oğlu hep ayni seri - Bgöze batmıyor. Hele konuşmaları. Paşa bile sof- Derken bu türkçe ve onu getiren kalın, do - türecek, Bunun daha ne kanun bütün bu Zaten tanıdığım buluyorum. düşünün... Nadide Sultanın girkinlikleri hiç — layır. Seri nuk ses kulağıma öyle tuhaf geliyordu ki... Otomobile girer girmez Cahidi ortamıza al « dık. Şadan bir koluna girdi, ben bir koluna. Bo « yuna çocukcağızın kolunu çimdikliyor: — Şimdi evlere ne diyeceğiz.. Söyle bakalım?.. Diyorduk. O da: — Pirinci taşı pek ayıklanır gibi değil. Siz Diyerek, ikide bir: — Ben size yarışmıyalım, dadim. Kabahat si- zin. Evlere vereceğiniz cevabı da kendiniz hazır - Diye beni iğneliyordu. Fakat çocukcağız. ev - lere ne söyletileceğini düşünmekten ziyade kaza- yı bu kadar hafif anlattığımıza o kadar seviniyor du ki... Durmadan: lletler arasında | Amerika | Meraklı Şeyler DEYNELMİLEL FİLM FESTİYALİ arla belediye meclisi arasından Pnı—ıı oej Pradenin teklifi üze- Tine Hariciye, Talim ve terbiye ve Naha Nemretleri önümüzdeki ey- İül ayında Kanda beynelmilel bir film festiyali tertibini muvafık zörmüşler 've maddi yardımda bulunmayı videt- mişlerdir. Festivalin programını hazırlamak i- gin bir komile teçkil olunmuştur. Festivale iştirik edeceklere a | teshilât gösterilecek; deniz, hava, ka- va yollarında fenzilii yapılacak, güm- rük muamelâtında kolaylık yapilacak- tır, DÜNYANIN EN UZUN 'YOLU NEREDE?. Bu uzun yöl Nevyorktadır. 12 inci sokakla $ Inci caddenin — küşesinden başlar. Bu köşede bir direk, direğin ü- verinde de gu levha vardır: Linksin - San Pransisko yolu.. Ba yolun urunluğu 5055 kilemetro, | zenişliği 25 metrodur. Oa iki hükü - metin arazisinden geçer. | BALTIK HÜKÜMEYLERİ AA0 — Estonyanın mesahal saihiyesi 47550 kilometro bin nüfusa vardır. Merkezi — cskiden Reval denilen Tallin şehridir, zathiyeni 65.000 Riza şehridir. Litvanyanm mosahal sathiyesi 55,000 kilemetro murabbardır. Nüfusu 2 mil- yen 500 bindir, Merkezi Kunasdır. (E4- Ki Kovono). Bu üç hükümetin sanayli, ziraati çok müterakkidir. UMUMİ HARBDEN SONRA İSTİK - | UMUMİ HAREDEN OA LALLERİNİ İLAN EDEN MEMLE - YALLEBİNİ İLAN TOEX M - KETLER HANGİLERİDİR? ŞerTLrr AO Umami harbden sonra İstiklâllerini | ilân eden hükümetler şunlardır: Lit- yanya, Letonya, Polonya, Finlandiya, Estonya, Çekoslevakya. Bu memleketler; Rusyadan, Alman- yadan ve Avasturyadan ayrıldılar. Al- manyanın Dançiç şehri serbest bir şe- hir ilân olundu. Macaristan da Avus. duryadan ayrıldı. Doktorun Öğütleri Ağız Kabarcığı Dilin kenarında ve alt du » dağın iç taraflarında ve ale - lümum ağız içinde husule ge- len küçük beyaz kabarcıklar - | | dan mütevellid rahatsızlık Ekseriya tütün içenlerde, baharlı şi enlerde, diş- leri, midel da, kadınların âdet ve gebelik zamanlarında çıkar. Tedavisi için bazı gargaralar kullanıl- dığı göbi kabarcık bulunan yere cehennemtaşı kalemile dokun- mak kifayat eder. Gargara içir. bir tertib: | Asldborik ser || Karadut şurubu — 20 > Biraz yanmış şapla yapılan buruşturucu bir mahlülün da- hi bu kabarcıkları körletmek hususunda faydası olabili Çocuklar için şu tertib | dir: Asid sülforik 10 damla. Dut şurubu 10 gram Bu tertib bir fırça ile ka- barcık yere r. çocuklarda ağız kabarcığı emziklerin temizlenmemesin- den ileri gelir. Bunun için em- zikler da:ma temiz tutulma - lıdır. HASTA VAR Yazan: Etem İzzet BENİCI — Ya, sana bir şey olsaydı. Ben de kendimi rürdüm. Diyordu. Onun bütün aklı fikri bende. Evi, <. Öyle ya, erkek.. filân düşüna 2- Neredeydin?.. Seseler bile.. — Arkadaşlar bırakmadılar... Der, geçer. Koca mülkiye talebesine de çocuk moamelesi yapacak değiller ya?.. Onun şünmesi, cevab hazırlaması bile yine hep beni dü- şürdüğünden, benim üzülmememi Şadan da eve gelinciye bahsetti, durdu: — Ne çirkin adam! Yalı değil, manastır.. Bekâr mı acaba?. | larını çattı: kadar, hep paşadan c Ha - N nımın bütün düşüncesi 15 * kilo daha kaybet- n O, rejim yapmağa başladığı gün tamam 99 ki- lo geliyordu. İne ine 15 olmuştu. Fa- kat, 60 kilo olmak onun için bir ide- aldi. Boyu tam 1,60 idi. Önü 99 kilo |- ken görmeliydiniz. Yusyuvarlak, fiçi | gibi birşeydi.. O - turur, dakikalarca ağlardı. Bir gün, bır ga- zetenin — «Kadın » Şişmanlık has talıktır; — başlıkl bir yazı okumuştu. O gündenberi, endişesi, merakı artmıştı. Boyuna kocasına çıkışır: — Ben hastayım da hiç aldırış etmiyorsun, derdi Kocası, onun haline bakar, gü - lerdi. Adamcağız, ne yapsin?. — | Nermin Hanım boğazına müthiş düşkündü; bir oturuşta bir kilo piczolayı, koca bic tabak yaprak dolmasını, büyükçe bir porsiyon | makarnayı, bir kâse dolusu kom- postoyu siler süpürürdü. Fakat, rejim yapmağa başlıya- hıdanberi, artık öyle eskisi kadar yemiyordu. Fakat, hani, kendini de zor tutuyordu. Bir gün doktora gitti: — Ah.. Ne olür. 15 kilo dahâ in- setn.. Bunun,bir çaresi doktor, di- ye yalvarıyordu. Doktor gülüyordu. Sörini küş - — Eâki halinizi düşününüz.. Şim- | di, siz çok iyisiniz.. Bu kadar kâ - hidir, daha fazla zayıflamak iste- meyiniz. Bu sefer, başka türlü bir takım hastalıklar davet edebilir. 60 kilo olmak.. Hayar... Hayır... Bu sizin için tehlikeli bir kilodur. Sizin bünyeniz için bu, şimdiki vü- ziyetiniz. normaldir. Nermin Hanım evo geldiği va - kit onu, saatlerdenberi bir düşün- ce almıştı. Acaba, doktorun söy- lediği şey nedir?. Fazla zayıflık da hakikaten tehlikeli mi... Akşam kocasına meseleyi açtı... Pişkin adam yine gülüyordu: — Doktorun söylediklerini ya- bana atma, Nermin, dedi... Ken- dine dikkat et... Sanra başına iş açarsın... Nermin Hanım, artık, gizli gizli biraz birşeyler yemeğe başladı. Fakat, kocasındar, — evdekilerden de utanıyordu. O ayni zamanda zayıflamaktan, daha doğrusu za- yıflık dolayısile gelecek hastalık- lardan korkardı. Bilhassa verem- del O servet, o mide ister. Bizden başka Ki hiç ayrılmamızı istamiyordu!.. Cahid, ne iyi kabli, ne sabırlı çocuk. Şadanın bütün bu sözlerine ayrı ayrı cevab verdi. Hepsin- de de paşanın tarafını tuttu: — Ne yapsın adamcağız. Kendi motörü bir ka- zaya sebeb oldu. İyice gönlümüzü almak, bizi ken- disinden memnun ayırmak için üzülüyordu.. — Hepimizin künyesini çıkartması da mem - nur olmamız için mi?.. —E. O kadar tecessüs herkeste vardır... evi dü - istemesinden. Ber Bakkaliye dükkanlaı Her akşam sofraya yalnız mi eturuyor?.. Bü akşam dalkavuksuz kalmış olacak... Hele, o siyahlar.. Sabah akşam onlarla beraber bulunmağa da Belki, hanımefendiler Mısırlıdırlar.. Yoksa yalıda ayrıca bir harem mi var?.. Sanki, nüfus kâğıdı verecekmiş gibi yaşımız- dan annemizin karnına girdiğimiz güne kadar 1cı- ğimizi cıcığımızı. sordü. Netmin Hanim, yine eskisi gibi | yemeğe başladı. l Aradan beş on gün geçt. gün köşebaşındak; eczaneye gi - derek tartıldı. Tamam 80 kilo idi, 80 kilo tamam Karardı.. Fakat ye- mekte devam ediyordu. Bir kere, Br € korku düşmüştü. Aradan yine on beş gün geçti. Yine tartıldı. Tamam 85 kilo idi. | Nihayet, iki ay sonra, Nermin Hanım eczanede baskülün üzeri- | ne çıktığı vakit; gözleri faltaşı gi- bi açıldı. Çünkü, tamam 90 kile gelmişti. Biraz yemekten kendisi. ni çeker gibi oldu.. Fakat, bu re- ir kere alışmışlı yemeğe - ancak üç gün sürdü... Tekrar pirs golaları yutuyor, pilâvları, makar- naları kağıklıyordu. | Aradan bir hafta kadar geç - | mişti. Nermin Hanım aynada ken- yet, jim « DiİKKAT 9 'nlük baze . halis ve Geminatlı 4 | Gercih ediniz TELSLİİ arayınız hiç yakışmıyor nsan yüzü gördüğü yok galiba (Devamı var) seyrederken — birdenbire hayretten — A... Diye bağırmı: Çünkü, o en eski halinden belki de, daha fazla şişmandı. Acaba, 99 kiloya yakın mıydı?. Akşam köcasına endişe 1le sıl olduğunu sordi rıcığım, dedi.,. , Nermin Hanım, ertesi erkenden soluğu doğruca ec- Hemen baskülün Üstüne koştu. Fakat, basküle çıkmasile: — Çat, diye makihenin içinden ani bir gürültünün gelmesi de bir oldu. Baskülün ibresi bozulmuş, saat akrebi gibi yerinde durmuyoc, bir rakkas halinde oynuyordu. End şe ile cezacıya sordu: — Kuzum ne oldu bu basküle?. — Hanımefendi. maalesef bas- külümüz küçüktür, 100 den fazla eçkmez. Birşey değil efendim, ya- yı kopmuştür. Ankara Radyosu BUGÜN 19 Program, 1005 Müzik (Melodiler - P. 1015 Türk müzigi (Fasıl heyeti). Memleket sant ayarı, ajans ve 20,15 Neşeli plüklar - R. 2020 Türk müziği (Müşlerek — ve ösle teçmnni). 1— Rauf Yekta - Eviç peşrevi. S— Hauf Yokla » Eviç beslesi - Hial- kal zülfü siyahın, 3— Salâhattin Pınar - Eviç garkı - Göz yaşlarınız. #— İsak Varanın - Eviç şarkı - Kal- bimde acılmış. ö— Bimen Şenin - Seçük şarkı » Sun da içsin yar elinden Aşıkın. 6— Ahmed Rasimin - Següh şarkı - Benim sen nemsin ey bor, 7— Eviç halk türküsü - Şakhane göz- ter şahstin. 8— Eviç halk türküsü « Biveda dost deli gönül. 9— Lem'inin - Hicazkâr şarkı - Pen- belikle imlizaç etmiş tenin. 10— Osman Nihadın - Hicarkâr şar- kı - Ellere uzaktan bak. Ti Konuşma, ELIS Müzik (Opora aryaları » Pi). BLAS Haftalık posta kulusu. 22? Müzik (Küçük orkesira - Şefi Necib Aşkın). 23 Son alanı haberleri, zirmak, c4- ham tahyllât, kambiyo - mukut bor- Sakı (fiat). 28,80 Müzik (Carband - Pl). 2356 - 24 Yarınki program. YARIN 1220 Program. 1425 Türk müziği. 1— BSalim Bey - Hicaz peşrevi. S Şevki Bey - Hicaz şarkı - De- mom cana beni yadet. 2— Refik Fersan - Micaz şarkı - Ey benim gonca gülüm, A— Bedriye - Hicaz şarkı - Müm- teziç aşkınla. 5— Ud taksimi, 6— Muharyer şaz bakarsın. T— Muhayyer saz semalsi, 13 Memlekel saat ayarı, ajanı meteoroloji haberleri EXI5 - LA Müzik (Karışık program- 1929, Ay 6, Gün 172, Hazır 47 21 Haziran ÇARŞAMBA