5 Ağustos 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

5 Ağustos 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

No. 57 Gökçeyi Takibe Sipahiler Her Tarafa Dağıldıler Civar ve Sahil Köylülerini Kasıp Kavuruyorlar, Bazılarını Kılıçtan Geçiriyorlardı | Hattâ; Paşamın şehzade Orhanı tahta getirmek için Bizansla mu- habere üzerinde olduğuna da' vü- kıf olmuştu. * Subaşı; Gökçenin takibi için gönderdiği akıncı sipahiler ber tarafa dağıldılar. Civar ve sahil köylerini kasıp kavurmağa baş - ladılar. Önüne gelen köylüleri kı- lıçtan ve sopadan geçiriyorlardı. Gökçeyi karşıya geçiren kayık- çı her nasılsa avdetini geciktir- mişti. Kayıkçının ortada bulun - maması da köylüler tarafından gizlenemeyip denize açıldığı ta - kipçi sipahilere söylenmişti. Nihayet; kayıkçı sahile yanaştı, Katen adamcağız uzaktan köyün içinde bir alay süvarinin yalın- kılıç bir aşağı bir yukarı dolaş « tıklarını görmüştü. Başına — bir felâket geleceğini anlamıştı. Her |berlere bakılırsa, evvelce Avrupada. halde karşı tarafa bilmiyerek ge- çirdiği adam tehlikeli bir adamdı. Karaya çıktıktan sonra; âmirane hitabesi de bunu göstermişti. Rum kayıkçı hem sahile doğru yavaş yavaş kürek çekerek geli- yor ve hem de sipahilere ne diye- veğini düşünüyordu. Yalan söyliyemezdi. Türk kılıcı karşısında yalan söylemek ölüme mahküm olmak demekti. Ne ya- par yaparlar yalanını ortaya ko- şyarlardı. Herhâlde sahile çıkar çıkmaz mgaya çekilirse ilk işi doğruyu söylemek olacaktı. Kayıkçı iskeleye yanaştı. Kayı- Ipm bağladı ve karaya çıktı. İki adım ya attı, ya atmadı, derhal si- pahiler yakaladı. İlk sual şu oldu: — Nereden geliyorsun çorbacı?. — Karşıdan ağam!. — Ne götürdün karşıya?. — Bir atla, bir adam... — Nasıl adamdı bu?. — Pejmürde kıyafetli bir adam- h. — Atı no renkte idi?, — Demiri kır... — Adamın şekli masıldı? Kayıkçı olduğu gibi anlattı. Ta- mam aradıkları adamdı. Subaşı- nın kendilerini takibe memur et- tiği adam bu Jdi. Sipahi müfrezesi kumandanı e- Hndeki kılıcın tersile kayıkçının sırtına şiddetle vurdu. Ve olanca Gfkesile bağırdı: — Ulan bire herifi, Niye ge - girdin o herifi karşıya... — Aman ağam, kurban olayım. Nebileyim ben bu adamı?. — Nasıl bilmezsin?. — Ağam; işimiz karşıya adam geçirmektir... Beş on para kazan- maktır. Ben, bu, adamı ne tanı- Tım ne bilirim... Her vakitki müş- | teriler gibi geçirdim. — Kaç para verdi sana? — İki flori altını. — Birşey söyledi mi?. — Hayır. Kayıkç, ne olur ne olmaz diye korkusundan Gökçenin söyledik- lerini söylememişti. Sipahi müf- rezesi kumandanı şu emri verdi: — Haydi ne kadar kayık varsa çabucak bazırlayın! Köydeki çekdiriler hazırları - mişti, Yirmi beş kişiden mürek - | keb sipahi müfrezesi derhal çek- rilere atlarile binerek pupayel - ken Anadolu'sahiline doğru yol almışlardı. * Gökçe karaya ayak basıp atını | Bursaya doğru sürdükten sonra; tam bir konakta dolndizgin Bur- sayı tutmuştu. Gece yarısına doğru Bursaya gelen Gökçe usuletle bir hana in- Eski tekâüd yeniçerilerden biri olan hancı Gökçe ile harb mey - danlarında savaşmış, kulağı delik bir adamdı. Gökçe; vaziyelinden emin ola- Tak hana girdi, atından indi. Han- cı Gökçeyi tanımıştı. Selân — ve merhabadan sonra; hancı ile baş- başa kalan Gökçe arkadı ke- derli ve şaşkın bir halde olduğu- nu gördü. Hancı da telâşlı idi. Hattü, Gök- .Üç Yerden Birden Ani Bir Hareket ( inci sahifeden devam) Tin, sağdan soldan topladıkları ha- gerginlik husule getireceği söyle- nen ağustos ayı gonlarında bazı hâdiselere intizar etmek lâzımgel- diği anlaşılmaktadır. Avrupada bugün üç mıntakada, ani bir as- keri hareket yapılması mümkün ve muhtemel görünmektedir. Bun- lardan birisi Danzig, ikincisi Ma- caristan, üçüncüsü Makedonya - dır. Macarların Almanlarla şim- diden anlaştıkları zannedilmekte- dir. İtalyanın Makedonya üzerin- de açıkca söylenmektedir. Binaen- aleyh ani bir harekette bulunul - ması muhtemel görünmektedir. Eğer İngiltere ile Fransa ve Po- lonyanın kuvvete karşı küvvetle mukabele edecekleri hususundaki müşerek azimleri gösterilmemiş olsaydı, Danzigde emrivaki şimdi- ye kadar çoktan tahakkuk etmiş olurdu, Son haftalarda Danzigde aske- Ti ve yarı resmi faaliyetler art - mıştır. Polonya, İngilwır— ile sıkı Çıkarılan | deki emellerini tahakkuk ettir- | meğe azmettiği Roma mahafilin- | | bükümeti Köstence Yazan: M. SAMİ KARAYEL İ çenin elinden atını bile alp bu- yür etmiyordu. Gökçe arkadaşının -bu hayret etti ve sordu: — Neo, Yobaz Ali?, Telâşın ne- dendir?. Hancı; korkak bir tavırla, Gök- çenin kulağıns ağzını yanaştırdı ve şunları fısıldadı: — Aman Gökçe sakın durma bu | ralarda... j haline (Arkası var) bir teması muhafaza etumekte - dir, Serbest şehir mıntakası dahi- linde büyük çapta topların yer - leştirilmesine devam olunmakta- dır. Bu toplar, Polonyanın Ganya limanımnı da hâlâ tehdidi altında bulundurmaktadır. İstanbula İki Hava Taarruzu (3 üncü sahifeden devam) mesele bir memleket ve yurd mü- dafaası meselesidir. Bugünlerde, göazeteler ve diğer vasıtalarla, iki hava (aarruzu tecrübesi esnasın- da herkesin ne gibi vazifelerle mükellef olacağı halka bildirile- cektir, İstanbula taarruz edecek hava kuvvetlerinin, İstanbul halkını adamakıllı hazırlanmış ve tedbir- de kusur etmemiş bulacağı mu - hakkaktır. REŞAD FEYZİ VRERETLRERİA TALRERİ Meslek Seçmek Istiyen Gençlere (Çocuk babaları ve velileri ile kendilerine bir meslek intihab etmek istiyen genç- lere bir kolaylık olmak ü- zere memleketimizdeki mek-| teblerin kayıd ve kabul şart- larını sıra ile derce devam ediyoruz.) | I — Ticaret Lisesi Ticaret lisesi yüksek iktısad ve | ticaret mektçbine geçecek olan - ları, bu tahsili hazım ve temsil e- debilecek bir seviyeye çıkarmak, yahud mektebi- bilirdikten sonra yüksek iktisad ve ticaret mekte- bine devam etmeden doğrudan goğruya hayata atılacak olanları pratik sahada Muvaffak olabile- cek bir kabiliyette yetiştirmek maksadile açılmış bir müessesedir. Orta tahsil fevkinde milli ve u- Diğer taraftan İngiliz başveki- Hi Çemberlayn iki ay içinde vahim hâdiseler olması muhtemel bulun- duğunu söylüyor. RUMEN ASKERİ HEYETİ ANKARAYA GELİYOR Ankafadan verilen malümata göre, bir Rumen askeri heyeti bu hafta Ankaraya gelecektir, KÖSTENCE MÜSTAHKEM LİMANI Bükreş 5 (Hususi) — Ramanya Timanını da tahkim etmekledir. Bu tahkimz- ta İngiliz mühendisleri de neza- Tet etmektedirler, FRANSADA ÇEK PİLOTLARI Paris 8 (Hususi) — Çekoslo - vakyadan Fransaya kaçan tayyare pilotlarının miktarı sekiz yüze yaklaşmıştır. Bunların hava or sunda hizmete alınmaları düşü- nülüyor. | ülm (1 inci sahifeden devam) Harbiye Nezareti ile Parlâmento komisyonu tarafından neşredilen ve birbirini tutmuyan iki tebliğ - den, Bulgar hükümetinin gazete- ler tarafından hâdisenin büyütül- mesi ihtimalinden çekindiği anla- şılmaktadır. Zaten siyasi mahafil ( inci sahifeden devam) den evvel Çankayada Riyaseti- | Cumhur köşküne giderek defteri mahsusu imzalamış, müteakiben Genelkurmay başkanı — Mareşal Fevzi Çakmağı, Milli Müdafaa ve Hariciye Vekillerini ziyaret etmiş, bu ziyaretler iade olunmuştur. Öğ- le üzeri Mareşal tarafından şeref- lerine Ankara palasta bir ziyafet werilmiştir. Cumhur Reisi İsmet İnönü saat 15 de Amiralı kabul buyurmuş - lardır. ç FİLO YARIN GİDİYOR Amiral gemisi olan Urspit urh- hası bugün halk tarafından 16 dan 17,30 a kadar gezilebilecektir. ğ Hancı Gökçenin tanıdığı idi | — Amiral Şükrü Okan bu gece sa- Alman Askerleri mi: ————— —a | Bulgarıstanda Sivil | D | hâğisenin izama değer bir cihe- | Misafir İngiliz Filosu Yarın Gidiyor ti olmadığını söylemekle beraber, bu hâdise Bulgar gazetelerinin ilk fırsatta efkâri tahrik etmeğe sa- | vaşacaklarım göstermektedir. Gazeteler, Türk — ordusunun 'Trakya hudutları civarında ya - | pacoği sön mânevralar hakkında da bir şey yazmamaktadırlar, | at 20,80 da Sümmerpalasta filo kumandanı çerefine bir veda zi- yafeti verecek, filo yarın limanı- mazdan ayrılacaktır. 1 | İstanbul ö inci Sulh Hukuk hâ- Kimliğinden: 938/146 Tereke, İstanbul Divanyolu civarı Bin- birdirek Işık sokağında Askerlik şubesi karşısında 1 numaralı ha- nede ikamet etmekte iken ölen Mehmet kızı ZüMiye mirascıları- nın işbu ilân tarihinden itibaren Üç ay ve alacaklı ve vereceklileri- nin ise bir ay içinde Divanyolun- daki mahkememize müracaatları Jüzümüu ilân olunur, mumi kültürü takviye eden bir meslek Hsesl olan bu mekteb ne hari ve parasızdır. Burada tedrisat, kız, erkek ka- rışık olup pazardan maada her gün öğleye kadar devam edet. Bu mektebe girmek için orta derecede bir mektebi bitirmiş olmak, 15 yaşından aşağı, 21 yaşından yu- karı olmamak, sıhhat raporu, nü- tus kâğıdı sureti, 6 fotoğraf ibraz etmek, 'Türk tebaası olmak şart - tır. Bu lisenin tahsil müddeti de üç senedir. Mezunları resmi ve hususi iktışadi mücsseselerde ko- abilecekleri gibi hu- lere gitebilmek için | icab eden kabiliyeti de kendile - | rinde bulabilirler PUREERARDELARAR Büyük Trakya Manevraları —| (2 inci sahifeden'devam) | rinci ordu kıtaatı tarafından da- Ha geniş mikyasta yapılacaktır. Mnnma!ır 15 ağustostan 21 ağus- | tosa kadar altı gün devam edecek tir, Manevra sahası Kırklareli - E- dire srası ve Hasköyün şimal mün- takası olarak tesbit edilmiştir. 25 ağustosta Edirne civarında Marer. | şal Fevzi Çakmak'ın Buzurunda yapılacak büyük geçid tesmine ec- nebi ataşemiliterler ve gazeteci - ler de iştirak edeceklerdir. ee Satie İşi (1 tnci sahifeden devam) Bu sebeple kidianamede bazı | maznunların da bazı cihetlerden | men'i muhakemeleri istenmek - tedir, Faekat bunlar hakkında ithamı mucip diğer maddeler de | bulunmaktadır. Kuvvetle söylendiğine göre. iddianamede sulistimal ve kâğıt- ları yok etmekten asıl suçlu ola- rak iki veya Üç kişi göstleril - mektedir. Bunların arasında Yu #uf Ziya Öniş bulunmaktadır. İstanbul 5 inci kömliğinden: 838/146 'Tereke, * *Ölü Mehmet kımı Züifiyeye ait bazı ev eşyasının - ancak halı kis- mı hariç olmak üzere - İstanbul Divanyolu civarı Binbirdirek Işık sokak Askerlik şubesi karşısında- ki 1 numaralı hanede açık arttır- ma suretiyle 11/8/929 cuma günü saat 15 den itibaren satılacağı ilân Nunur, Hukuk hâ- Üi A İçin Tek Çıkar Yol (1 inci sahifeden devam) içinde tasavvur edemiyor ki, kı- mıldadığı gün ilk yanacak ve ta- rumar olacak memleket kendi memleketidir ve halk kendi hal- kıdır. Hem, İtalyan milletinin re- jimden müteneffir ve harbden fevkalâde muhteriz olduğu, zor karşısında ses çıkarmaktan ürk- tüğü de muhakkak olduğuna gö- re siyasi” askeri, coğrafi, iktısadi, mali bakımlardan olduğu kadar balk maneviyatı, efkârı umumiye psikolojisi ve temayülleri bakı - mından da bu kadar zayıf, gayri- mütesanid ve gayrimemnun bir kütlenin harbedemiyeceği, silâh patlar patlamaz siperden kaçacağı aşikârdır. İtalya, gözününe koyduğumuz bu mecburiyetler karşısında ha- kikaten içinden çıkılmaz bir mi küle saplanmıştır. Almanya ile teşriki İderat etmesi de ken- disine ümid değil, bilâkis karan- hk bir istikbal hazırlamışlır. A- vusturyayı ilhak eden ve Akdeniz kapısına inen bir Almanyanın ya- rın göreceği lüzum ile İtalyan sa- hil şehirlerine yerleşmiyeceğini, zaruretlerin Almanyayı bu icaba götürmiyeceği masıl temin edile- bilir?, Bu vaziyet karşısında İtalya için çıkar tek yol herşeyin başında Al. manyadan ayrılmak, Arnavutluk- tan çekilmek, kendi milli hudud- ları dışında hiçbir arzu ve emel sahibi olmadığını temin ve ilân etmek, sulh cephesinin dostluğu- ma ve yardımına iltica etmektir. Bu yolun dışında kalacak bir İtalya için hiçbir istikbal ümid edilemiyeceğini ifadeye mecburuz. ETEM IZZET BENİCE İstanbul Birinci İera memurlu- ğundan: Amasya hazinei maliyesine 1864 lira $0 kuruş borçlu İstanbul, Fa- tih, Çarşamba pazarında Beyceğiz İsmailağa çıkmazında 189 numa- rada eski Amasya Maliye vezne- darı — İsmasil —Hakkı — oğlu Mehmed — Hulüsinin — maheuz olup paraya ilmesine kar râar — verilen tamamiı 250 li- raya “karşı Emniyet Sandığı - na ipotekli bulunan ve tamamına 1050 lira kıymet konulan — Fatih, Çarşambada Kocadede mahallesi Firin sokağında eski 6, yeni 20 ka- pi sayılı arka tarafı müfrez 2 ha- rita numaralı mahal, «olu Havva harım emlâki, sağı Bahriye so « Kağı, cephesi Fırın sokağı ile çev« Tili 66 metre 50 desimetre murah- | badn evin borçlu Hulüsiye ait n sıf hissesi dalremizce açık artlır. maya çıkarılmış olup 6/9/939 ta- ine rastlıyan salı günü saat 14 den 18 ya kadar dairemizde satı - dacaktır. Arttırma bedeli hisseye göre muhammen kıymetin $6 75 - ni bulduğu takdirde abcısna sa- tılacaktır. Aksi halde en son art- tıranır taahhüdü baki kalmak şar- tile arttırma 15 gün temdit edi- lerek 20/9/939 tarihine Tastlıyan çarşamba günü aynı saatte yapı- | Tacak olan arttırmada en fazla be- delle ahcısına satılacaktır. -Satış peşin para iledir. Arttırmaya gir- mek istiyenler hisseye göre mu - | hammen kıymetin 9 7,5 u nisbe- tinde pey akçesi veya Milli bir bir bankanın teminat mektubunu ibraz etmeleri lâzımdır. Hakları tapu sicillerile sabit olmayan ipo- tekli alacaklılarla diğer alâka - darların ve irtifak hakkı sal rinin gayri menkul ü haklarım hususile faiz ve masra- fa dair olan iddialarını evrakı müs- bitelerile 20 gün içinde İcra dai- resine bildirmeleri akzi halde hak- ları tapu sicillerile sabit olmadık- ça satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Gayri menkulün arttırmasına dalr şartname — ilân gününden İtibaren 10 gün sonra herkesin görebilmesi için dalrede açıktır. Fazla bilgi edinmek iste- yenlerin 939/475 sayılı dosyadaki Vaz'ıyed ve takdiri kıymet zaptı - n görmeleri ilân olunur. 980/478 aa VaRi eli 'Taksimde : Mlete Caddesi İZZET Bahçesı'_ SAFİYE Çalı Kuşu LÜTF"' Anadolu Milli - Oyunları we arkadaşları, tarafından İKDAM Sabah Postas 14 ağustos pazarf Yeni şeklile çıkıyor Başmuharriri : Eski Tevh efkâr Başmuharriri Eb ziya Zade Velit Ehbüzriya Zade Velit, yıllarca Tevhidiefkâr gnıuı'" : hipliğini yapmış, memleketin en ceki başmuharriridir- | — Mkâr, Türkiyenin en çok satan ve okunan gazetesi İT Ebüzziya Zade Velidin İkdam başmuharrirliğini İte etmesini hakiki ve büyük bir kazanç addediyoruz Askeri muharriri ; Eski ToP” Müfettişi Emekli General K Siyasi muharrirleri: xa elkâr muharriri ve Yenigün gazetesi harriri Yusuf Osman ve Anadolu sı İstanbul Direktörlüğü Başm! Nizameddin Danton Fıkra muharrirleri : MaAm Yesari; Selâmi İzzet S Osman Cemal Ka yg" Hikâye ve röportaj muharrirleri * Osman Cemal, Faik Bercmen Spor muharrirleri;Hakem Adnan Hakem Ahmed Âdem Göğdün 1- Atatürkün son günl? 2- İşgal senelerinde M. Grupunun İstanbu gizli faaliyeti Yazan: M. M. Grupu Reisi General Kemal Koçer 3-Sevda geceleri : Fit Yazan : Mahmud Yesari 4.- Hazreti Muham Yazan: Ziya Şakir 5- İslâm tarihinde nifak ve çacı zalim Yazan:Kemaletlin 6 - Aşk Hançeri Zabıta Nakleden: Nizamettin Da 7-Çakıcı Efe Yazan:Zeynel ! g AĞA AAA A ŞN h K |