30 Eylül 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

?" Varşovanın leslimi Pek Feci Oldu (1 inci sakifeden devam) ı Polonya miralayımı, bir Alman ge- | merali karşılamıştır. General şöyle sormuştur: — Zannederim çok sıkıntı çek- mediniz, fakat mutazarrır oldu - nuz. Polonya miralayı boğulur gibi bir sesle şu cevabı vermiştir; — Şehirde sağlam bir adam ve sağlam bir bina kalmadı. Yoksa.. Bu kısa muhavereden sonra, Po- Jonya miralayı Alman karargâ - . hina götürülmüş ve mütareke im- * zalanmıştır. Muharebe durmuştur. Varşovadaki bütün Polonya zabit- leri ve etradı terhis edilmekle ve | İtalyanın (Birinci sahifeden devam) tır. Harbin karşılıklı ve cehen - nemi bir şekil alması takdirinde İtalya Almanyadan gelecek tek- liflere ve tezyiklere ya evet, ya- hut da demek vaziyetinde kalacaktır. Müsbet cevab, İtalya için ka- hir İngiliz ve Fransız kuvvetleri- e karşı koymak; menfi cevab ise ki, her iki şekilde de metice ne o- hursa olsun — İtalya bitarallığını mahfuz bulundurmak tedbirinden mraklaşmış olacaktır. İtalya için €n aranılan vaziyetin sulhü iade “ASKER GÖZİLE CEPHELER (Birinci sahifeden devam) nin eskisine çok mütefevvik ol - duğuna şüphe yoktur. Fransız er- kânıharbiyesinin de kendisine yar- dım edecek kuüvvetlerin tam mik- tarı belli olmadan bu cepheye ceb-, Ti bücumlar yaparak, toplu kuv- | vetlerini elden çıkarmak isteme - diğine şüphe yoktur. $ Acaba Fransızlar Siğfrid hattını. islerlerse düşürürler mi, düşüre - mezler mi? Şimdi stratejik faali - yetlerbiraz da ticari — faaliyetler gibi — hesaba — dayanmaktadır. Meselü eski Alman Veliahdi geçen, harpte Verdün önünde birkaç ki- | yarım milyon —insan harcamışu. Şimdi © zihniyetler kalmamıştır. Bugün eldeki tanklar ve toplar | Siğirid hattını kolayca düşürmeğe kâfi değildir. —Ancak çok zaman ve çok malzeme sarfile Siğfrid hat- tanı sarsmak mümkün olabilir. Bu- günkü harp vaziyeti — siyasi va - | ziyetle beraber yürüyor. Diplomat- Jar henüz sözlerini bırakmamış - lardır. pöyderpey memleketlerine sevke- dilmektedir. Almanlar, zabitlerin kılıçlarını muhafazalarına müsaade! etmişlerdir. Terhis bu ayın ikisine kadar tamamlanacak ve Alman or-! dusu şehre girecektir. Almanlar aç kalan Varşova halkına — erzak Ve su göndermekledirler. Varşova 30 (ALA.) — Polonya- [ hlar tarafından neşrdilen bir teb- liğde Leh kat'alarının hangi şerai! dahilinde teslim olacakları bil - dirilmektedir. Alman kuma-*anı, bütün Leh zabitlerine kılıçsarını taşımak kımı vermiş ve askerlere evlerine gönderileceklerini vadetmiştir. Almanların Majino'ya taatruzuna| gelince, böyle bir hareket İngiliz ve Fransız lehine olduğundan o da pek beklenemez. Zira hafif ve | sür'atli Alman tankları Polorya - | 'nın açık hudutlarında yıldırım har- bi yaptılarsa, Majino gibi tahki - | mata karşı iş göremezler. Fakat Fransızlar Polonya harbinden isti- | fade ederek Siğfrid hattının bur- | nunun dibine sokulmüşlar ve ken- di lehlerine mevzi almışlardır. Almanlar yarınki muhtemel ta- | arruzlar için yalnız gara mevzilin temizlenmesi zımnında uzun gay- retler sarfına mecburdurlar. ERANIHARP Mes'ut bir akit Liman müfettişliğinden müte - kait merhum Osman Beyin keri - mesi ve gazeteci arkadaşlarımız - dan Bay Hilâlinin Baldırı Bayan Şaziye ile genç subaylarımızdan Bay Şükrü Alpul'un nikâhları ak- raba ve destlarının huzurunda ak- tedilmiştir. Yeni evlilere saadet a on 24 Saatte Neler Oldu? Varşovadaki Leh as- keri çekiliyor Son 24 saatin en mühim hâdise- #i; Almanyanın son Moskova an - laşmasına dayanarak yapacağı bü- tün sulh teşebbüslerinin Paris ve Londra tarafından kat'iyetle red olunacağının anlaşılmasıdır. Çem- berlayn pazartesi günü bir nutuk- la bunu resmen bildirecektir. Di- ğer taraftan Londraya göre, Mos- kavada bir Alman - Sovyet askeri paktı imzalanması hususunda Fon! Ribbentrop'un bütün emekleri bo-; şa gitmiştir. Bu askeri paktın ile- | Tide de yapılamıyacağı ve Alman- | yanın harpte yapayalnız kalacağı da kuvvetle temin olunmaktadır. | Bir İsviçre gazetesine göre Mo- lotof teşrinlevvelde — Almanyaya gidecektir. Ayni tarihte Berlinde doğu ve cenup Avrupası hariciye nazırları bir Balkan konferansı ak-) tedeceklerdir. Cephede son 24 saat oldukça ha- | reketli geçmiştir. Ezcümle, mütte- fik tayyareler Siğfrid hattı geri - sine kadar sarkarak muvaffaki - yetli keşifler yapmışlar, Fransızlar çok şiddetli bir top ateşinden son- ra içi yaralı ve ölü Alman asker- | lerile dolu bir ormanı zapta mu - vaffak olmuşlardır. Dün İngiliz hava kuvvetleri şiddetli bir mu - kabil hava ateşine rağmen Heli - goland civarında Alman filosuna taarruz etmişlerdir. Alman tah - telbahirleri de 3 Norveç ticaret ge- | misi batırmışlardır. Varşoadaki Polonya askerleri dünden itibaren şehri terke baş- lamışlardır. Bu iş bugün ve yarın da devam edecektir. Alman kuv- vetleri ancak pazartesi günü Var- şoyaya gireceklerdir. Şehirdeki si- vil ahalinin iaşesi temin olunmuş-| bar. Ayni suretle Modlin kalesin- | deki 200 subay 30 bin asker de ka- | leyi tahliyeye başlamışlardır. Kar dede 4000 de yaralı bulunmakta - | dir. ı Leh ticaret ataşesi döndü ı Balkanlarda kısa bir seyahattne | avdet eden Polonyanın Ankara se-! fareti ticaret aleşesi Bay Somayski dünkü konvansiyonel trenile şeh- | rimize gelmiştir. Diyor ki | *— Seyahatim iktısadi bir mak-! satla yapılmıştır. Polonyanın ma- ruz kaldığı telâkete rağınen yeni- den ihya olunacağı kanaatinde - yim. Romanyaya iltica eden va- tandaşlarımın vaziyetleri, ve bu- raya gelip gelmiyecekleri hakkın- da bir malümatım yoktur » fTaiye Için Yanmaz Elbise Bu Elbise İle Ateşe Girildiği Zaman Teneffüs Etmek te Kabil Oluyor Kadınlarda ihtira kabiliyeti erkek- lerden fazla müdir? — Herkalde — seziş kabiliyetlerinin daha fazla olduğuna şüphe edilmezse de ihiira kabiliyet - isminde bir amele kanıdır. Bu kaz, ma- #i denize girmek için medern dalgıç elbiseleri mevcut ise, aleşe Karyı da Bir elbise imali mümkün olup olamı- yacağını düşünmüş ve bu düşüncesini hakikat sahasına çıkarmağa muvallak olmuştur. Bu cibise aleşle yanmadığı KiDİ, alevden ve dumandan iharet olun havayı deneffür etmek Mmakânını da vermektedir. Amele kazi kendi elile imal ettiği bu elbisenin tecrübesini de yapmış ve | büyük bir ateş yakarak bir müddet içinde durmüştür. Bü yeni elbisenin daha mütekâmi! bir hale getirilerek Hitler teklifini hazırlıyor (1 inci sahifeden devam) tam bir fikir mutabakati olduğunu, orduları urun müddet cephede tut- amak pabasına dahi olsa, mihai zafere | kadar sebat edileceğini bildirmekle - dir. ANLAŞMIYA AİT VESİKALAR Paris 30 (AA)— — Ayan bharkeiye encümeni rebsi Beranger. Sovyet - Al- man paktına mütcallik fevkalüde e- hemmiyetli vesikaları ayan meclisine tevdi etmiştir. Bu vesikaların muh » teviyalı hakkında kelum davranıl - maktadır. FRANSIZLAR DA REDDEDECEK Paris 30 çilamasi)— Yramsız kabi - nesi dün toplanarak Sovyet - Alman anlarmasını tetkik elmlişlir. Bu toplan- 'tıda General Gamlen de hazır bulun- muştur, Verilen karar şudur; Hidle - zkzmi yıkmaklan iharel olam harp ga- Moskovadaki Polonya sefaret heyeti gidiyor Moskova 30 (ALA.) — Moskov: Gaki Polonya sefareti heyeti, ağ- lebi ihtimal pazartesi günü Fin - Paris 30 (A.A.) — Paris, Mar- silya, Tolon ve Dungerk ve Bâl'de, Fransadaki Polonya ordusunun başkumandanlığı Paris 30 ÇA-A.) — Parise gelmiş! Fransız topraklarında teşekkül et-| kumandanlığına tayin olunmuşı olan Polonya generali «Sikorski> mevsli Framssz hareketlerinde yeni bir. fakişaf görülmüştür. Pramsız ağır ba- Yugoslav heyetleri arasında per | şembe günü Belgratta başlıyan ik-| | tısadi müzakereler hakkında ga - | zetecilere beyanatta bulunan ti | caret ve endüstri nazın, hıhhınr-! daki ahval dolayısile müzakere - | Almanlar İngiltereye hava taarruzlarına ba.ğlıyaeı Roma 30 (Hususi) — İtalyan ga- harekete geçeceklerini tahmin et- | İngikereye hava taarruzlarına b zeteleri, Moskova anlaşmasından | sonra, Almanların garp cephesinde Londra 30 (A.LA.) — İstihbarat | nezareti, İngiliz hava kuvvetlerine mensup olan ve Atlas Okyanusu üzerinde karakol gezen bir pilo - | tum bir yağ izini nasıl bombardı - man etmiş ve bir tahtelbahirin â- ı kıbetini gösteren bir yağ sütunu- | nun yükseldiğini nasıl müşahede | İtalyanlar İngiliz Roma 30 (AZÂ.) — İstefani ağan- sından: Giarnale &'İtalis gazetesi, deniz barbi hakkında yazdığı bir maka- | lede ileri sürdüğü mütalcalar ara- | sında Londrada kaçak eşyalar için yeleri tahakkuk edinciye kadar har- be devam etmek,.. Üsküder icra memurluğundan: Mahçuz ve satılmasına karar ı-ş; Tilen benzinle müteharrik motörle bir adet beygir 6/10/9399 tarihine | müsadif cuma günü saat 10 dan | 13 e kadar Çubukluda 2-saylır bos- tanda birinci arttırmada ©& T5 ini | bulmadığı takdirde 10/10/989 ta- | ribine müsadif salı günü ayni saat| ve mahalde icra edileceğinden ta-| Jp olanların mahallinde hazır bu- hunmaları ilân olunur. — 939/4641 pek uzun Jisteler neşrinden sonra şimdi de şimal ııııfıkuuıın! bütün deniz ticaretini konlenjana tâbi tutmak bahanesile ve huku- , kan müdafaası kabil olmıyan bir | şekilde İngilizler tarafından tam | bir kottrela 1âbi tutulmasından | bahsedikliğini kaydederek şunları| yazmaktadır: | *Bunun manası şudür ki, İngil- tere geçen sene bilaraf liman - Göbels bir sanatoryoma hapsedildi Faris 30 ÇAA )— Petik Parizlen za- zeterinin Stokholm muhabiri, Propa- Önnlik. Gödüeleti neind zerinden bir seyir yaparak ilerliyor- | lardı. yanakkaleden değru gelen bu cesim velveleli geçitini gören- | der havf ve hayrete düçar aldular. — bağlıyacaklarını -e kendilerini büsbütün kaybetmiş - POEa iri hayıklı Ne. 101 Eski perişanlıklar hatırdan çıkmamıştı, eğer | 'Türkler bir daha yürürse netice nice olurdu ? Marmara — ve Boğaziçi sahillerinde bulunan Hum ahali bayatlarında bu derece muazzam bir donanma ihti - şamı görmemişlerdi. Koca kavuklu, çıplak baldırlı ve kol- Türk kalyoncularının üç, dürt katlı kadırgalar üzerinde yel- ken toplayışları, güvertede talim ediş- | deri, zabit ve kumandanlarına mutlak manada İtaatleri sahil halkını sındır.. Hulâsa; Marmara ve Boğaziçi sahil- lerindeki Rura ahali, bu ana kadar bu Sulurda mislini hiçbir kimsenin gör- mediği Du mühip Türk donanmasının Beçişini mütkiş bir Ümltsizlik kçinde Bördüler. Bu manzara karşısında İslan- bul halkının da kalpleri dehşet tesiri ile donakaldı. Türk denanması, nisanın oe ikisin- de İstanbul ve Boğaziçine geldi. Ve z yani Dolmabaliçeden biraz aşağıda bulunan yere demir attı. Haareti Fatih, çadırı etzafına top - lanmış olan yirmi bin yeniçeri ve A- $ “Yazan: M. SAMİ KARAYEL ! tayin eylemişti. —. İşteç burası, Hazreti Fatih tarafın- dan müdafaanın en zayıf noktası ola- rak seçilmişti. Di 'Turhan Paşa; Tirâlyada eli altında bulunan bir Türk ordüsile Rumları kıs pırdamaz hale getirmişti. Turhan Puşa- 'nin oğlu esasen Morayı baştan beşa ka- sıp kavurmuştu. Morada kımıldanacak hal kalma - maştı. Morada bulunan İmparater Kos- tantinin kardeşleri İstanbula kat'iyyen yazdım edemez hale getirilmişti. Papanın teşvikile tertip edilmek is- tenen ehlisalip ordusu da akamete uğ- ramıştı. Macarlar, Hırvatlar, Ulahlar, Bul- garlar ve Sırplar, Fatih Sultan Meh- medin korkusundan dizçökmüşlerdi. Papanın, hıristiyanlık namına ba- gırtılarına kat'iyyen ehemmiyet ver- miyorlardı. Çünkü; âkıbetlerinden kor- bazırladığı kuvvetleri yüzgeri edip de üzerine yürüme büsbütün mevcudi- yetleri ortadan yek olurdu. Bu sebeple, Balkanlarda ve Tuna üstünde bulunan devletler — Papanın teşviklerine kapılmaktan korkmuş - lardı. | Hattâ Sırp Kizh, Brankoviç İstan- | bul üzerine yürüyece. olan ikinci Sul- | tan Mehmet ordusuna Küvvetler dahi | vermişti. Sırp Krahi, istikbelini kuztarmak i- | gin Padişaha, hizmet elmek mecbu - | Tiyet ve zarüretini hintetmişti. İlinel Mehmedin ordusunda müs- düman olmuş birçok Sup askecleri vazdı. Arnavutlukta bulunan İsken - der Bey takip edilerek kuvvetleri bas zulmuştu. Canını kurtarınak için dağ- dara iltice etmişti. Anadolu, sükün içinde idi. San Ka- yaman vak'ası; bütün beyleri ürküt- müş ve Sultan Mehmedin başmetine kazşı hepsine bayum eğdirmişti. Hattâ Kardman Beyi maiyetile be- Taber Edirneye getmişti, Hazreti Patih orduyur teftiş ederken, üstleri başları perişan Bazı süvayilere rasgeldi — ve maiyelinde bulunan Sadrazamı Halil Paşaya çıkışarak: — Bu ne hül?. Bunlar ne biçim sü- vari?, Böyle hazırlık e olur?. Halil Paşa; işim içyüzünü bildiği $ çin derhal cevap verdi: — Podişahım; bunlar Karaman az kerleridir. — Net, Karaman askerleri mi?, — BEvet Padişahım?. — Çağırın şa Karaman Beyini... | tü Özür bile diliyemez olmuştu. — Osmanlı Padışahlarının böyle az- kere ihtiyacı yektur. Bunları tersyüz edin.. Dedi.. Karaman Beyi, Pudişahın bu acı sözleri karşısında ezilip büzülmüş- Hazreti Petihin; hiçbir yakadan koc- kusu kalmamıştı. Bvvelce, Bursada, ve elan — Yeniçeriler süt dökmüş kediye dönmüşlerdi. Hazreti Yatih; yeniçerilerin en ufak bir yolsuzluğunu müsamaha ile geçiş- tirmiyordu. Derhal olduğu yerde bas- Hiryor ve önayak olanları kalıçtan ge- giriyordu. Edirneden, ordu İstanbul üzerine yü-| Tüdüğü zaman, yeniçeri ortalarından bazı ağalar, bazı hususi işleri için yo- la çıkmıyarak şehirde kalmışlardı. Fatih; Vizeye geldiği zaman yeniçeri esamizini yoklattı. Yeniçerilerden — bazılarının — ortada meveut olmadığını ve yevmiyelerinin, tayınlarının işlediğini görünce, yeni- geri ağasına sordu: “ — Ağ; bu zabitler nereded. Ağa; şaşırırışlı. Çünkü kendisinin de haberi yoktu. Cevap vecemedi. Ve sustu. (Devamı var) | statistiklere dayanarak fazla mal- landiyaya hareket edecektir. Varşovadaki Sovyet sefaret he- yetinin sağ ve'salim Almanyaya Fransada komünist takibatı şiddetlendirildi devam etmektedir. Pariste Bümanite gazetesi idare-| hanesinde ve Rusyaya iltica eden mekte olan Polonya ordusumun baş, Fransızlar yeniden bir çok köyleri ele geçirdiler Parka 30 Ren ile Mumel arasmdakt | taryalarınım şiddetli ateşi allımda bazı | ha işgal etmişlerdir. Ağır toplar Si Alman ileri mevzileri geri çekilmiş- derdir. Fransızlar yeniden elli kây da- | ğini söyliyerek demiştir ki: — Bu müzakereler bizim için büyük bir piyasa teşkil eden bir memlekette ticaretimizin - hayati menfaatlerini temin edecektir. mektedir. Belki de İngiliz iktı - sadi ablokasını gevşetmek — için | Bir Alman tahtelbahiri daha batırıldı mı ? etmiş olduğunu hikâye etmekte - l dir. Pilot, 15 dakika devam eden dik- katli bir tarassutlan sonra bomba- lar atmıştır. Bombaların sukutu üzerine su * yüzünde hasil olan beyaz daireler | grupunun merkezinde mühim mik- ablukasından şikâyete başladılar Jara çıkarılan mal miktarna ait | ların Alihanyaya sevkedilmesi kor-! kusile her şimal memleketi için azami bir deniz ticareti haddi te- sis etmek surelile bu hadden fazla! miktarların nakline mâni olacak- tır. Bu karar, birçok ihtilâflara se- | bebiyet vereceği gibi birçok men- | faatleri haleldar edecek ve ayni za-| marnda yüklenilmesi güç bazı tah-, ditler tahmil etmiş olacaktır. Bun-, dan başka, birçek anlaşmazlıklara | ve çekişmelere meydan verecektiz.| İngiltere hükümeti, müsadere | hakkımnı bir kantınla tesis etmek - | azledilerek bir sanaleryomda hapse - dildiğini haber vermektedir. Muhahire göre, Göbbela, dövüz W - Ağa han Hint müslümanlarına bir masaj gönderdi Londra 30 (AA)— Ağakan, Hin - | distan ve diğer dominyonları müslü- manlarına hitaben neşrettiği bir me- | Şelor. Hulüsinin idaresindeki — 2065 Bumaralı otomobil bu sabah Üsküdar- da G0 yaşlarında Hüseyin adında bi | yaza geçmiştir. Yağ, yeniden fış Feci bir otomobil kazası Bir ihtiyar bu sabah bir otomobil altında can verdi muvasalat ettiğine dair haber mesi üzerine Polonya selareti er- kân ve memurlarının hareketine müsaade edilmiştir. komünist meb'uslardan evinde araştırmlaar yapılmıştır. hattının birçok biokhavılarını da tah- — vip etmiştir. bitaraf olan mmleketimizin va ziyetile hemahenk olması (â: dır. Yunanistan, İtalya, Macarı hyacaklardır. tarda yağ kütlesi birdenbire si sathına yükselmiştir. Biraz bir yağ izi yavaş yavaş ilerlemeğe başlamıştır. Pilot, ikinci bir kırmış, sonra hiçbir hareket gi memiştir. B ten her zaman çekindiği için bita- raf memleketlere ait bütün men - faatler bu suretle amirallık daire sindeki bir encömenin bilflil hü- kümlerine tâbi kalmış bulunacak- tor. Halbuki Almanya, müsadere hakkına dair bir kanun neşretmiş- türe Mahale şu suretle bitiyor: *Bugünkü deniz harbinin şek- lini değiştirebilecek âmiller, İn « giliz tahdidatına karşı şimal mem- | leketlerinden gelecek olan reak - siyonlarla Almanyanın İngiliz ab- lokasına cevaben deniz harbini şide detlendirmek hususunda takip ee deceği hattı harekettir.» careti yaptığından dolayı rörden düş- munlur.