13 Aralık 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

13 Aralık 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

SAYISI KURUŞ Tz SAYI 1 995 SON TELGRAF Telefon: Başmuharrir: 20827 — İdare Müdürü: 23300 İstanbul Nuruosmaniye No, &4 En Son Telgrafları Ve Haberleri Veren Akşam Gazetesi Rusya Bugün Milletler Cemiyet ÇARŞAMBA 13 linci KÂN! Sahib ve Başmuharri ETEM İZZET BENİCE inden Çıkarılıyor YIL: 3 Sovyetler manen takbih edilecek ve dünya milletlerinden münferiden Fin A Türkîye'n_i;ı_w hâli ve istikbali Başvekilin nutku bize neler öğretiyor? Ve.. ne yapmak vaziyetin- deyiz?. Yazan: ETEM İZZET BENİCE | Milli tasarruf ve iktısat haftası Başlamış bulunuyor. Sayın Baş - Vekil Kefik Saydam'ın bu müna- ' — Bebeile irat ettiği nutuk çok mü- ve geçen yuların söylevierine Mazaran çok daha manalı ve de - | ir. Muhterem Refik Saydanı'ı ilhassa üç moktası üzerin- | de duracağız. A — İthalât ve ihracatımız. B — Patamiz, C€ — Hâlimiz ve istikb İhracatımız memleket Muvazene kaydetmek suüretile İn- kişaf eylemektedir. ea yıla na- :'"llıı bu şenenin on ayındakı it- 8l ve ihracı emleket lehine İâakal ikâi buçuk milyon liralık bir Ancak, Baş- leket ölçtisü içinde ğuna ve her sahada istihsali dahi| Çok arttırmak mecburiyetinde bu- duğumuza işaret etmektedir. Bu bakımdan Türk köylüsüne, çift. Çi ve müstahsiline düşen idrakli | &ç misline çıkartlmak ol fahsil gayret ve fedakârlığının Verimi üzerinde asla mütereddit olmamak, mahsulünün değeri ve geliri üzerinde asla şüpheli olma- mak vaziyetindedir. | Başvekilin beyanından anlaşı - hyor ki, Türk müstahsili her sa - hada ve bilhassa tenevvüe dikkat etmek kaydile yapacağı geniş öl çüdeki istihsalde en feyizli neti - veyi ve maddi refahi alacı Suretle memleket halkının refah ve zenginliğine de hizmet edeceklir. Yani dış piyasalarda müşteri - | miz vardır ve çoktur. İstihsalâ - | tımızı kâmilen ve değeri ile sa - tabiliriz. Bu şekilde memlekete de | çok şeyler getirebiliri. Bugünkü | İstihsalâtımız dış ve iç pazarların ihtiyacına dahi tamamile tekabül | eder vaziyette değildir. Bu itiba her aiâkalı vatandaşın çok çalış - | ması, çok istihsal yapması ve bu faaliyeti — sarfederken de malmı | değeri - ile iç ve dış piyasalarda | derhal satabileceğinden emin ol » ması lâzımdır. ki, Başvekilimizin itbalât ve ihracat mevzuu Üzerin- de Türk — müstahsili büyük W bir ihtimam ile tavsiye ettiği esas | hattı hareket de budur. Sayın Refik Saydam, para mev- | zuundan da bahsederken Türk rasının kıymetine ve sabit men muhafaza edişine Cumburiyet hü- kümetinin ötedenberi verdiği bü- | 'yük ehemmiyeti bir kere daha te- barliz etiirmekte ve bu suretle son beş on gündür. para kıymetinin düşürüleceği hakkında kulaktan kulağa fıslanan rivayetleri filen | tekzip etmiş bulunmaktadır. Dünya harbi karşısında ve kendi vaziyetimiz içinde milli ekonomi- mizin durumu hakkında Başvekil | bütün kalplere emniyet, ferahlık ve güven verir ve müstahsili bil- hassa iki Üç katlı mesaiye davet ederken bütün guyretlerimizin ih- resini teşkil eden siyasi vazi mize de temas eylemekte, bu ba- kundan bu günümüzlü ve yarını - mızı da aydınlatmaktadır. Bu ay- | dınlatısn özünü ve hedefir” sayın Başvekilin şu cümlelerinde bolu boluna bulmak mümkündür: «— Büyük Türk milletinin ba- | Müşterilerinden birine | bunun için yeni sene am ediyor Finlandiya ordusu üç Rus taburunu daha imha etti . Fin ağır topçusu Rusların istifadesine imkân bırakmamak için göllerin buzlarını dağıtıyor Londra 18 (Hususi)— Finlandiya ve Rus tebliğleri bütün noktalarda bir » birine kearız etmektedir. Kuslar, umumi bir Herleyiş hareke- Hünden ve memleketin — merkerine 92 kilametre mesafede bir köyü zaptet - tiklerinden bahsetmektedirler. alandiyalılar birçok Ras laarr ranm pöskürtültüğünü ve Üç Rus la- baranun imha edildiğini bildirmekte- dir. FİNLER. BUZLARI TOPLA KIRIYORLAR İema 13 (Hususi)— Petsumoda çok şiddelli muharebeler — olmuştur. — Pek seyyal bir halde bulunan Fin kuvvet- leri, düşmân gayretlerini felce uğrat- maktadır. Ağır topçu, Ruv döumaş güllerden istifadesie — mâni Kudlar Finlandiya cephesine bir bu çuk milyon asker ve bin tayyare yığ- mışlardır. Söryeller — Finlandiyadaki harekkti | gür'atle bitirmek azmindedir. PETSAMODA 160 KİŞİ MUKAVEMET EDİYORMUŞ | BRomâa 18 (Radyel— Petsamoda mü- W him Rus küvvetlerine Karşı 160 kişi | Mükavemet etmektedir. | Eliv taf)anğalı | sarhoş kahveci beş el ateş etti Dün akşam Kadirgada Liman cadde- sinde kahveel Onnik sarhoşluk yüzün- den çıkan kavta izerine, Gedikpaşada Oleran Azeban üzerine tabanca ile n- teş elmiye buşlamıştır. Beş el ateş et- aalş e de kurşunlar başa gilmiş. ta- Banca sesleri üzerine gelen mrmurlar | sarheş kahveciyi yakalıyarak — lahıki- | Kala başlanımız Fin ordusu Başkümandam General M annerhâym — erkânilarbiye reisi Öş ile birlikte harita Üzerin de tetkikak yapıyorlar ipla Kareli muntakasında Rus- | dar yavaş yavaş ilerlemektedirler. ESTONYADA ASKERİ KARARLAR ALINIYOR. Boskova 13 (ALA.)— Siefani ajan- stndan: Batı diplomasi mehatili, Es- ihtikârla mücadele 'Depoların kontrolüne bugünlerde başlanıyor. A RRARIREDRE İ Havadan korun- |vaziyeti ve maske salışı landiyaya yard_ııjny etmeleri istenecek ]Finlafıdiyada muharebeler bütün şiddetile dev; Hollandaya karşı bir. /| taarruz hazırlığı mı ? /Almanlar Hollanda ve Lüksenburg hudüdundaki köyleri boşalttılar | t" D 7 Kömaon Ç Milli Şefimiz Erzurum'da Kayseri 12 (AA.) — Reisicam- hur İsmet İnönü bu sabah saat 9 da hususi trenle şehrimizden ge- çerek Sıvasa gitmişlerdir. — SIVASTAN GEÇERKEN Sıvas 12 (ALA.) — Relsicumhur İsmet İsönü saat 15,30 da hususl trenlerile şehrimizi şereflendir. - mişler ve otomobillerle ufak bir gezintiden sonra Erzuruma müte- veccihen yollarına devam etmiş- | lerdir. ma için yeni tedbirler Benzin depolarının bir karara bağlandı tonya erkâmharbiye Teisi Wle Sevyet | almamdarlarının Estonyada askeri ma- biyetle mühim kararlar ihrar etmekte | oldaklarımı tahmin etmektedirler. saaman a kanda görüşülmek “üzere BüYünei vilâyet seferberlik müdürlüğün - de büyük bir içtima yapılmıştır. ik mütehassısların işlirak et- tiği bu içtimada şehrimizdeki gaz we benzin depolarının Boğarzın A- Paris 13 (Hususi)— Müilletler Ce- (Devamı * üncü zahitede fabrikaları depolarının yeraltın - | da inşası, şehir içindeki mayii mah-, rukat depolarının da maskelen - | mesi işi görüşülmüşti İ | / Diğer taraftan. Dahiliye Vekâ - | leti bütün memurların 6 lirayı üç taksitte ödemek üzere mecburi - Sivil, asker ve mühendis olarak » V' Sare sarekktından bir resln Londra 13 (Hususi) — Holanda | Lüksenburg hududlarında Al- mların son gütlerde — kesalet peyda eden faaliye “.ri nazarı dik- kati celbetmektedi nadolu sahiline nakli ve hava gazi t Balsadüyi iamel veris, Mij tler tarafından tehir edi- Ten kararın bik sahasına konu- bazı delillere a Helandaya Üü Sanitede) istinaden, Alma: (Devamı Tasafruf haftası a yalner eeei Şiillne Bdi Bu akşam Maarif Vekili Hasan Âli Yücel radyoda bir nutuk söyliyecek Buzün tasarruf ve yerli mallar haf- «Türk milleli vakur ve temkinli dü> Manifaturacılar bugün mallarda yeniden yüzde on tenzilât yaptılar Vali ve Belediye Reksi Lâtfi Kırdar şehrimizde İhtikâra kalkışan ticaret- | hanelerle bizzat meşgul olmaktadır ve —.. —— Polis kurslarında seyrüsefer dersleri Emniyet müdürü B. Muzafler Akalın Ankaradan dönmüştür. B. İstanbul poli e kodeks usulüne göre yeni bir azşiv tesisatı yapılacağını ve bütçesine icabedşa tahsisatın konulacağını söylemiş ve şu beyanatta bulun - muştur! rüsefer usullerini tek - mil polislerimize öğretmek üzere şehrimizdeki polis kurslarında her| hefta birer sant seyrüseler dörs - keri ve sektir. Bunları halkımı- | zin öğrenmesi için konferanslar | gazetelerle de neşrolunacaktır.r —| —— , kiki hissiyatına tercüman olarak | emniyetle söyliyebilirim ki, Milli | Şefin etrafında tek kalp ve tek |— çalışan milletimiz ikbalinden emin - vücut olarak inden ve | ; | O halde, bire, hepimize, Türk milletine düşen vazife de her sa- | hada bugününden ve yarınından cinin bir halde bulunarak çalış - mak, çok çalışmak ve azami bir Kayret selerberliği içinde bilhassa istihsali her sahada arttırmak e- luyor. ihtikârla şiddelli surette mücadele el- mek zareretinin başgöslerdiği buzün- derde, bilhassa depolarda mal toplıyan | Mmühtekirlere karşı harekete zeçmeğe karar vermiştir. Yapılan tetkiklerden, bazı tüccarı ileride büyük kazanç temin etmek bi sile flatları yükselmeğe yüz tutan ban müddeleri, piyasadan toplıyarak, bi susi Gepolarda sakladıkları meticesine varılmışlır. Bu gibi ücarethanelerin gerek ma- Kazalarında —ve gerek — depolarındakl mal mevcutları, ciddi bir kontroldan geçirilecektir. Kontrol yapılırken, zu- hur eden malların hangi tarihle mem- dekete ithal edilmiş oldukları da ayrıca araştırlacaktır. Kantrollara bugünlerde başlanacak- fır. Bu suretle tüccarların sakladıkları malları piyasaya çıkaracakları Ümül 6- Tunmaktadır. YENİ FİAT YÜKSEKLİKLERİ Diker taraftan bazı mallar üzerinde | B;ıgün 6 ıncı sahifemizde Okuyucularımıza Finlandiyanın mufassal bir haritasını takdim ediyoruz yük olmamak için ayda 50 kuruş larak maske almalarını tebliğ et- | miştir. Hasinın ikimci zünüdür. Bu münase - | Mekteplerde de talebe velilerine, üt Maarif Vekilimi Haa Ai Yü | el hu akşamı saat 19.10 da rudyoda mutuk söyliyecektir. Başvekli Dr. Refik Saydam da dün Baftayı açarken bir nutuk söylemiş ve bu nutkunda bankalarımızdaki tasar- ruf hesaplarımızın 378 mülyen liraya | ruşu, samimi birlik manzarası ile bü- Kün clhamın masıl takdir mazarını cel- bediyora, —bakkında olanları da o kadar hayrele düşürmek- tedir. Türk milleti dostluklarına sadık. açık Kalble kendi milli hudulları da- taksitle rilecekti her talebeye müske ve - hilinde sakin çalışmak ve yaşamak az- Maarif müdürü Ankaraya gitti Maarif Müdürü B. Tevfik Kut | | bu sabah Askaraya gitmiştir. Mü-| dür, muhtelif meseleler hakkında Vekâletle temas edecek ve üç gün sonra şehrimize dönceektir. Halen Ünivershe rekiör mil bilsel de Ankarada bulun » | makladır. VAÖlüm bâ;en (insanı nasıl buluı'A (Yazısı — üncü sahifede) Patron - Deccal! — Vallabi, bilüki ben o maksatla yarmadımı. Sırf Vâtife YÜL Atfedersin. — Estajfirullah.. — Biliyorsun ki, biz doston. Biribi- Fimize karşi bir Edip ve bir muharrir mfatile de dalma desi kalacağır.. — Bunu şüpkesir telâkki ederim. | Zaten, bunun içindir ki ben de senim | adından bahsetmedim. Bizim mahut arkadaş bu mükâle - meye kulak misafirliği etmiş de dedi kiz — Biri patran, “Naci Sadullah a deccal rolünde iken çatışıyorlar. Yeksa aralarında me güçmişle, ne geçecekte bir meşele yok! Bir dei — Peki, öyle olsun. Dedik. Yali ve Belediye Reisimiz Dr. Lülfi Kırdar fiat yükselmesi hâlâ devam elmekte- (Devamı 3 üncü sahilele) | ticari hayatımızın bü- ilerlediğini sâylemiş bilmyemizin kudreti, milli sa- mayllnizin meşkür faaliyetleri ile se - merelerini anlatarak demiryollarımız- dan iftiharla bahsetmiştir. Bilâhare Başvekilimiz mulkumu çu B. Ce-; cümlelerle ikmal etmiştir: mindedir. Bu birliği, bu sükünu ve bu çalışma azmini bozmak isliyenlere iyi Közle bakmaz. <«Büyük Türk milletinin hakiki his- siyalına tereüman olarak — emmiyetle söyliyebilirim Ki Milli Şefin etrafında tek kafb ve tek vücet çalışan milleti- miz, halinden ve istikbalinden emindirâ C— M Şiddetli muharebeler tekrar başladı Hekinki 13 (ALA) — Petsamo | mıntakasında Ruslar, bir takım tahkimat vücude getirmektedir - ler, Son derece düşük olan hara - ret derecesi, her türlü faaliyeti fel- ce uğratmaktadır. | Kucolajerci gölü yakininde ve Finlandiyalıların Kusamo ve Seot- kamo gölü boyandaki müdafan hat-| larında şiddetli muharebeler baş - lamıştır. Finlandiya kıtaatının ha- zeketlerindeki sür'at, Finlandiya ile İsveç arasındaki — münakalâtı kesmek için Sordavala - Oulu mendiferini zaptetmeğe uğraşsı Rusların bu baptaki teşebbüsleri- ni akamete uğratmıştır. müruruna mâni olmak içi: puri'nin şimali garbisindeki lerin buz tabakalarını kırmışlar * dır. İtalyanın vaziyeti anlaşılacak Parit 13 (Hasasi)— İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianonun cumartlesi rünü faşist ve korporasyonlar — meclisinde söyliyeceği nulka ebemmiyel verii - | mektedir. Ba matok, bazünkü beynel- s (Diğer Telgraflar 3 üncü Sayfamızdadır) anilel ahval içinde İtalyanın vaziyetini fasrih etmiş olacaktır. Komt Cianomun İtalyanın Tuna ve Balkanlardaki mene faatlerinden de bahsetmesi muhte - meldir.