23 Aralık 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

23 Aralık 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

SAYISI KURUŞ a— : 1005 Telefon: Başmuharrir: 20827 — İdare İstanbul Nuruosmaniye No, 4 Müdürü: 23300 En Son Telgçrafları Ve Haberleri Veren Akşam Gazetesi CUMARTESİ 23 linci KÂNUN 1939 ETEM İZZET RUSLAR HAREKÂTI iLKBAHARA BIRAKTI Balkanlar ve İtalya İtalya ancak Balkan- larda kendi hudutları- | nın emniyeti ile .uı.ı. bir rabıta ve ıımiıııi,“ güderse Balkan devlet- | lerinin mukabil hüsnü- | niyet ve samimiyetini kazanabilir. Yazan: ETEM İZZET BENİCE | — —— —— | Kont Ciyano'nun putku üzerin- | deki tefsirlerin henüz tamamile | arkası alınmamışlır. Bilhassa, nut- | kun Balkanlara ait olan kısını Ü- zerindeki neşriyat devam ediyor. Birkaç defa tebarüz ettirdiğimiz Gibi, İtalyanın Balkanlar üzerinde dasavvur ettiği hayati — alâkanın mâna ve bedefi istenildiği gibi ve istenildiği şekilde hâiâ tavaz- Zub etmemiştir. İtalya, Balkan - lardaki — berhangi bir. hareketin kendisini şiddetle alâkadar etti - | Bini ve Balkanlarda cereyan ede- | p bilecek muhtemel hâdiselere karşı/ $- lâkayıt kalamıyacağını ifade et - | | mekte srarla devam ediyor. Bu | alâka ve ısrar Hadesi karşısında kse Balkanlar efkârı umumiyele - rini alâkadar eden ve henüz ce - | Vapları verilmemiş olan — sualler | şuntardır: A — İtalya Balkanlarda bugün Mevcut olan coğrafi taksimin ve Müesses DİZaMIN aynen mahiuz (u-| tulması taraftarı mıdır?., Bu mah- | fuziyet ihlâl edildiği takdirde mü tecaviz aleyhine harekele mi ge çecektir?, B — İtalya, Balkanların bugün- kü coğrafi taksimi ve müesses Zamını tasvip etmiyerek sadece Balkanlara Sovyetler veya Al manlar tarafından vuku bul: lecek bir hareketi mi önlemek rarındadır?. | — İtalya, Balkanların bugün- kü statükosu üzerinde kendi hi maye ve nüfuzunu ikame etmek ve kendisine göre bazı bede a tabakkuk ettirmek imkânını mu derpiş ediyor ve bu imkâna karşı | vukua gelecek hareketlere müda hale etmeği mi kendi hayati alâ- kası farzediyor | Bu çeşit, sualleri daha genişle . | terek ve çoğaltarak saymak müm- | kündür. Ne kont Ciyano'nun mub | | ' Finlanmıya cephelerinde karşı karşıya Londra 23 (Hesusi)— Kareli berza- kanda Rusların Fin hatlarına yaptık- a bin kadar tank kullandıkları anlaşılmıştır. Bu tank- dardan 250 si tahrip edilmiştir. Rusla- ku, ne bu nutuk etrafında İtalyan matbuatının yaptığı tefsirler yu- karıdaki — soruların ve müphem | noktaların hiç birisini bu dakika- Finler bütün ( cephelerde mukabil taarruza geçti Ruslar 30 kilometre gerilediler, Şimaldeki nikel madenleri tekrar Finlerin eline geçti MİLLİ ŞEF Halkevlerine yeni direktifler verdiler Ankara 22 ÇALA. Rebstcami İnönü buzün aaat L1 de Halkevine ge- derek Halkevleri danışma komitesinin | isilmana riyaset buyurmuşlardır. Mülli Şef, bu teplantıda. Halkevleri- nin bugüne kadar olan çalışma tarıla- rını ve elde edilen neticeleri telkik ey- lemişler ve Evlerin bundan sonraki me- salleri için yeni direktifler vermişler - dir. | Göbelsin son gelen (hi ordu Başkumandamı: Mareşa — Mannerhay m, — Müreşal Voroşilof vin büyük kuvvetlerle yaptıkları bu Yaarrun azim saylat verdirilerek dur- durulmuştur. Bilhasta Balla mıntakasındaki mu- Harebeler pek Gehşetli olmuştur. Bu- rada Ruslar bezlmete uğratılmış ve Fin Ordaru takibe geçmişlir. Rus saylatı #luz bin tahmin edilmektedir. Ruslar sahillere de asker çıkarama- CDevamı 5 inci sahifede) ya kadar aydınlatmış değildir. Hal-| buki, bu noktalar aydınlanmayın: ca de İtalya ile Balkan devletleri | arasında tam bir teşriki mesaj ve karşılıklı samimiyet ve vifak te isi kabil değildir. İtalya Balkanlarda kendi — hudutları emniyeti ile alâkalı bir rabıla ve | samimiyet güttüğü takdirde Bal- kan devletlerinin mukabil hüsnü iyet ve samimiyetini kazanabilir. Orgeneral tekaüt edildi İkinci ordu müfettişi Orgeneral İzzettin Çalışların arzusu üzerine; tekatitlüğü yüksek tasdika iktiran etmiştir. 40 yıldanberi orduda hizmet e- den bu kıymetli asker 1906 yılında erkünıharbiye — yüzbaşısı olarak #çüneli orduya gönderilmiş ve muhtelif —fırka ve kolorduların erkânıharbiyesinde bulunm | nakkalede, Atatürkün Anat | dar zaferini kazandığı vakit eri | Saharaliğini yapmıştır. Bundan başka büyük barpte i- kinci ordu erkânıharbiye riyase - arttırdığı gibi bilbassa Yugoslav, Rümen ve Yunan — gazetelerinde tesadüf edilen izahlarda — Balkan | devletlerinin istiklâlleri ve tama: miyetleri üzerinde hiç bir nüfuz ve esir; hiç bir vesayet ve himayeye gerre kadar mütehammil bulun « madıklarını bütün — vüzuhile göz önüne koymaktadır. Binaenaleyh, İtalyan politikasının da Balkan - larda samimiyet kazanması ancak bu realite ile ayarlanmak şekli ile kabildir. Al dirde, bir tahsis ve menfant mi azasına istinat edebilecek politikanın diğer em - sali politikalardan hiç farkı yok - tur ki, böyle bir tutumun da Bol- kanlardan emniyet ve dostluk bek- lemesi ancak hulya ile avunmak- tan ibaret olabilir. Bu itibarla, İtalyanın Balkan - lardaki siyasetini ve tasavvur et - tiği alâkalarını henüz aydınlan - mamış ve veçbesini tam tayin et- memiş olarak görenler bütün dost- hak teminlerine rağmen tereddüt- lerinde ve tereddüt ettikleri nokta. lar üzerinde haklıdırlar. dürlüklerinde deruhde etmiştir İzzettin Çalışlar, Milli cidalde yazife almak üzere Mudanyaya ge- lerek istiklâl ordusuna iltihak et- miş, yarbay olarak 23 üncü ve 61 inci fırkaların kumandanlıklarını (Devamı B inci sahifede) mühim varifeler da yeni tayin ve terfiler yapıldı Çİsimler 2 inci sahifede) | İzzettin Çalışlar | | tinde ve umumi karargâh şube mü-| (Hâkimler arasın- | «Dosinlar ismindeki İngilir petrol ge- | | vinda bir mayne çarımış ve provasi a- Alman filosü bıfaraf limanlar önünde... Bu memleketleridaha ziyadetazyik için bir nümayiş yapacakmış Paris 23 (Hasasi)— Ahmazı hükü - metiala bu yakınlarda bilaraflar Üüze- rinde daha kuvvedi bir tazyik lera e- deceği zannedilmektedir. Söylendiğine göre Alman filesu iki arup balinde Hamburgdan ayrılmışlır. Ba gruplar- dan biri Şimal denizine, diğeri Baltık- | denizine döğru İstikamet almışlardır. Bitaraf memleketler Ilmanları önünde Bahri bir gösteriş yapacakları anlaşıl- maktadır. Landra 23 (Husasi)— Şimal denizin- de sön günlerde hava faaliyeti artmış- 'tır. Atman tayyareleri bir İngiliz ve bir Norveç balıkçı gemisini batırmışlı İngiliz tayyareleri, fayyare Almaz gemllerini şiddetle bombardıman et - mişlerdir. Şimal denizlade de her iki taraf bava filoları arasında şiddetli bir. harebe olduğu Osledaa bildiriliyor. Karmş şehrinden şiddetil —mi vesleri işlillmiş ve elli kadar tayyare - vvamı 5 inei sahifede) SOn Telgra Fl ar Bir İngiliz gemisi mayne çarptı Londra 22 ÇAA) — K033 tsalak | hüdise mahalline yetişerek vapuru el- var bir llmana zötürmüştür. «Dosinlar harbin başlangıcındanberi balan veya hasara uğrıyan 13 üncü İn- giliz petrol zemisidir. misi, İngilterenin şark sahilleri civa - | dar bazara uğramlıştır. Bir- remorkör (Diğer telgraflar 5 inci sahifemizde | | üsleri civarında dolanan Alman harp | yöz | nutkuna cevap Londra 23 (Mususi)— Alman Pro- paganda Nazırı Göbels Noel tile bir toplantıda - söylediği nutukta; «Ya büyük bir millet olmaktan vazge- geceğiz, ya galip geleceğiz.r — demişti. Londra radyosu bu uutka şu cevabi vermiştir; «Almanyanın büyük — bir devlet olarak kalabilmesi için yecâne güre, harbi kaybetmesidir.. Taksiler dünden itibaren dolmuşa müşteri alıyorlar Taksi etomobillerinin otobüsler | gibi tek tek müşteri belediye ed ginden bu kararın tatbikıma başlanmıştır. İlk olarak Eminönü, Karaköy 'Taksim ve Pangallı arasında tec- rübe seferleri yapılmaktadır. Üc- | retler adam başına 10, 12,5 ve 15 kuruştur. Bu kabil taksilerin duracağı yer- | lere de tabelâlar asılmaktadır, Yakında Eminönü - Beyazıt ve Aksaray - Fatih arasında da dol- | musa müşteri nakline müsaade o- hunacaktır. Papa kralın | ziyaretini iade edecek Landra 13 (Hususi)— Önümüzdeki perşembe günü Papa on ikinci Pi Ki- rinal sarayına gelerek İlalyan hüküm- darlarının Vatikana yaplıkları ziyareti iade edecektir. Kmsali görülmemiş olan bu ziyaret büyük bir alâka uyandırmıştır. $ > PUnuttun mu a.. beyim?.. | ve Fin makineli tüfeği gibi SayInIya : ve sormuya başladı Unuttun mü a. beyim, Hitlerin Celâl Bayarın. nutku. . diye inkılasız nutkunu iğini” Unuttun mu a.. beyim, yesi oku başlıyan memleketle cehalele bi #çtğınızdan ötürü sıgaya çeki Unuttun mu a.. beyimi, daha evvelki ün İstanbul Valiliği İle Belediye Reis- | ginin ayrılacağı hakkında haberin —Anadolu Ajan: yafta halinde bütün gazetelerin üğiniz tarafından ea ederim bir nokta koy. Dedim ve. sordum: — Kimden ve seden bahsediyorsan?. Bizlm mabui, haşlarını çatlı, — Sörüm sana değil, aSan Postayar | dır. Dedi ve ilâve eti: — Gözlerindeki merlefi gürmeder, | J başkasının arpacığına dokunurlar! almalarına | | tevessül edeceklerdir. Bizlm mahat arkadaş karşıma reçti | Sovyet tayyarelerı dört gündenberi şimaldeki — bütün Fin şehırlermı bombardıman ediyorlar Bir motör kayalara çarptı kaptanla üç tayfası boğuldu Akıbetlerinden endişe edilen kırk balıkçı kurtuldu Dün sabah şehrimizde başlıyan kar- dan sonra kava açmışta da akşamüstü ve gece bir miklar kar daha yağmıştır. Kar bu sabah durmüştür. Fakat haz rek safırın altinda 1 dereceye düşmüş. tür. Denlilerde firlıma devam elmek- tedir. | 10 BALIKÇI KURTULDU Evvelki akşamki şiddetii fırtına eana, Boğariçili 40 ba hkçınm âkibedlerinden endişe elun Guğunu yazmıştık. | Ülgen Ereşliye ittica etmişlerdir. Trak da Müdanyaya sığınmıştır. Kemal vaparu da demiri rak Kuzkı Yalçınkaya islmli 9 tonluk bir mö- tör de Sirkeci önlerinde batmıştır. Bir İngilir rar gemisi de Karadenizde pal- maıştır. 'dün her tarafından ve Balkanlar- dan alman haberlere zöre kar devam etmektedir. Evvelki sabah Ankaraya da fik kar yağmıştır. ENKAZ TOPLANIYOR Dün dalgalar Vsküdar Şemsipaşa sahllne atılarak parçalanan beyaz ve üzerinde 2825 mumara. yazılı bir sandal ile üzerinde (Sakarya İne- 1 bulunan bi muştur. Bunların kime akt olduğu ve işindektlerin ne oldukları henüiz anla- slamamışlır. Bevlerbeyinde de büyük Bir ağaç devrlir. — :elefon tellerini he parmıştır. Piyasada mahsüs bir tenezzül var Hükümetin ithalât birlikleri kuracağı şimdilik mevzuubahs değil DERİ VE KÖSELE PİYASA TENEZZÜL Ticaret Vekilinin beyanatını mütea- kip piyasada ferahlık başlamıştır. Çly deri fiatları 110 kuruştarı 90 X ruşa iamişlir. Köcelenin kilosu, 10 ruş tenerrül etmiştir. Ticarel Vekâleti, ayakkabıcılara çiy deri getirebilmelerini temin için bir miktar. akredilif verecektir. Banka Komerçiyale İlalyana müdü- rü de Ticaret Vekilini uiyaret ederek Hecarlarımızın İtalyadan getirecekleri mallar için teshilât rösterileceğini vi- detmiştir. YAĞCILAR, MAKARACILAR VE KONSERVECİLER Nebati yağ iüccarları da dün Tica- Tet müdürlüğünde toplanmışlar — ve akreditif iştemeyi kararlaştırmışlardır. (Devamı 5 inci sahifede) 4 önüne Bu balıkçıların hepsi mühtelif yer- dere İltica etmek süretile kurtuldukları anlaşılmıştır. Zonguldaktan kömür 29 tonlek Sulucakaya farafından ikle gelen rü Boğaz mefhalinde kayalara earparak parça- Mmmarş ve Batmıştır. Kaptanla Üc tay fası boğulmuştur. BATAN MOTÖRLER VE SIGINAN GEMİLER Fırtınadan Aksu vapurü İnebolura, el yaraka bulun. Ticaret Vekilinilz Nazmi Topçuoklu Dün de tetkiklerine devam elmiştir. Dün çavalcılar, gaycılar kendisini ziyaret etmişlerdir. Çuvalcı- lar fiatları kal'iyyen yükşeltmiyecek- 'ekile vöd ve temin etmişlerdir. Bunun Gzerine Vekil manifatoracılar ve çuvalcılarla çivicilerin çaycılar gibi bir ltmited şirketi kurmalı retle kendilerine de akreditif ceğini söylemiştir. Çuvalcılarla çivletler, bir limited şir- keti tesisi için icap eden NDA inünmeleye Diğer taraftan Amerikadan celbedi lecek demirin şubat ayında getirilebi. leceği umulmaktadır. Amerikan firma- Jarı, halen demiri Fransa ve İngiltereye vermekte olduklarından bahisle siparişi ancak nisan veya mayıs ayında gön- derebileceklerini bildirmişlerdir. ÇERÇEVE Kar altında lstanbul anda (Pierre Loti) göklerde, «Geceler> şalri (Alfrec dalr konuşuyor. İkisi de, bembeyaz bir kay üzerine yüzükeyun uzanmış. (Loti), uyla, üzerinde yattığı bulutun bir ta: arak (Musset) ye gösteriyor: de Musse Şu beyaz gi #emasin da uçuştuğu İşle ona İstanbul derleri Bu ne kadar çok güvercin < me! Orasi bir güvercin mahşeridir, ve arudı şüir. Bak sokaklarda gezinen vercin kanadı gibi sütbeyaz sakail var, Bes amları olabilir. Pakat dikkat et bite İlünbdi ö yumüşak, ipek kaldırımlar. &: Su ra! Kadı: Parisin taht nebat, herşey gü- rman ) erkek herkesin, birer v asallarda Üzerlerinde tek leke göremezsin. Sanki oru Ah Boğeziçi, Boğaziçi!. Bak, iki tarafına yahlık namına yalnız bu vapı €etme; cennet belediyesine yakırı bir kemal sahib bir gün o dumanları da beyaza boyıy acal Mimar Sinmin n — Papuç eekisi dolü antikacı vitrinleri kadar boş kafalı kâf karın ettiği kadar ben bile imar edemez görüsürüz. NECİB F.