25 Aralık 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

25 Aralık 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

Tarih denen Ülm kadar geniş ve Mmanalı bir başka ibret levhası var mi- dırt. Dünyanın bütün büyük adamları €n fazla tarih okuyanlardır. Ben de, a- Cizane tarihe meraklıyımdır. Bu xö - ümle, büyük adam olacağımı lddla ct- Mmiyorum.. E, kimbilir, belli olmaz. Mele | Ki birgila. Herkesle gözlünde bir ars- dan yalarmış.. Naysa.. Efendim, geçen şün, bir kitap karış- Gırıyordum. Şunu öğrendim: 17 inct asra kadar, erkeğin elbiselerinde ecp dencn şey yakmuş! Acaba, o zamaaki Aasanlar, cebe ihliyaç hösetmezler mi Amiş?, Paralarını nereye keyarlarmıç!, Halbaki, asıl, şimdiki eibinclerde cebe Tüzum yöok, gibi gelir bize. FIRINCILARIN KAGIDI 'VE KIRTASİYECİLİK Ekmeklerin kâğıda sarılıp sarılma - ması da bir mesele oldu. Malüm ya, | farıncı ekmeği kağıda sararak salmağa mecbur.. Amma, kaç kişi bamu yapı- yert, Orasını sormayın.. Şimdi erlada bir kâğıl bubranı var.. Fırıncalar, kâ- Bıda sarmak mecburiyetinin kaldırı!- masını istiyorlarmış! Ekmeğin kâğıda karılması, sıhhi bakımdan, zarari.. Fa- Kaf çu İstanbulda e kadar çok «carri Kıkhir kdiseler vardır ki, sıra kağıda Belinciye kadar sabab olur! Piranciları kâğıttan kartarmalı, bir #ey değil, sanra, onlar da kırtasiyesiliğe alışırlar. Mer işi kağık üzerinde yap « Taağa kalkışırlar. ÜSTÜ KAPALI BEKLEME YERLERİ Şa yağmurda, karda, soğukta. haf kın tramvay bekleme yerlerinde çek - HĞi sakınlıyı aörüyorsanuz. Tıpkı, be- Him, sizin gibi, belediyemiz de . Allah Yazı elsun - bu manzarayı görmüş; bu | Bunun gayel güzel yaprağı varmış.. yerlerde, bir <üstü kapalı mahala yap- furlmaya karar vermiş.. Tabil, şimdi Kış. İnşasl olmaz.. İnşaallah kbaha- Fa.. O zaman, güllük, züneşlik havada, ne gürel Üstü kapalı yerler yapılır, de- BU mit. Kahve ile çayın pabalammasına ku- dak asmayım, hiç üzülmeyin! M Kirler, flatları, istedikleri kadar yük- sekisinler.. Neden derseniz, anlatayımı — Cenubi Amerikada yeni bir nebal keşfedilneiş! Kayustılıp içildiği vakit, gaydan da, | kahvedem de daha gek, insana keylf ve rahallık veriyormuş! Üstelik, bu mad- denin sehiri de yokmuş! Adı Müle olan bu yaprağı, meğer, genubi Amerika yerilleri ve valışileri, asarlardanberi” kullanar, — dururlarmış! Avrupada pek ziyade taamımlim eden bu maddenin yakında — İslanbula da gelmiyeceğini kim temin eder?, Azman, sakın, bu bevadisi, ihtikâreı- lar duymasın! Daha gelmeden, flalı artlırırlar. BAYRAM, MATEM NİGDE ELMASI Göçen gün, Niğdeliler, elma bayra- münr kulladılar.. Niğde ve civarında, gek güzel ve kokulu, renkli elmalar ye- tişir.. Pakat, birlm ça İstanbulda, ca- mana, bir gün, Niğde elması çekse, ba- dabilir misiniz?. Ne geser.. İlâç için, bu- dabilseniz bile, hizabilir, kilosuna kaç kuruş islerler.. Yurdun binbir köşesinde yetişen bu güzel meyvaları, memlekelin ber tara- fına, wotuz fiakla göndermek yolunu bu- damadığımız müddelee, bayram değil, matem günü yapımalıyız! ARMET RAUF Sen kendine başka kız ara.. Çarşıkapıda cereyan edem bir «nl- gan bozmar ve bakarci — hüdisesinin Mmuhakemesine evvelki gün asliye 2 in- €i cezada bakılmışlır. Davanım saçlasa Zehra Bminde biz Kadınla kızı Metâhattir. Dava eden de Mayri kanizde genç bir işçidir. Fakir bir kadın olan Zehranın kızı Bultanhamamındaki bir çorap ima - Tathanesinde çalışırken orada işçiler- en Hayri ile tasışmaş, ikisi arasındakl Bu danışma; kısa bir ramanda sevgiye ve nihayet de alşanlılığa müncer el- aruşlur. Bayrlı eskf ve müklesli bir çorup Tetile o zamana kadar bankada 200 - va toplamış ve iddlasıma göre de bü paranın mühim bir kamına genç ni- şanlısı uğruna harcamıştır. Geçen aya kadar başbaşa ayırl fab- Bikada çalışıp — boş zamanlarında da Mmuhtelif eğlence — yerlerinde — gezen gençler, kalan parayı nikâklarına a- yırmışlarsa da harp vaziyeli dolayısile Amalâlhanenin — kapanması — dalayisile İkisinin de İşsiz kalmtası üzerine anne- deri evlenmelerice mâni olmuştur. İlk samanlarda Hayriyi zengin bir genç ranmeden Melâhatin anmesi: onda yaranın tükendiğini serince kızını ni- ı İ tehdit etmekti. Kurşun yan - $ hışlıkla Şebboya gelmiş. Ne ya - payrn? gimdi. Ben de sandım bi, görümü- zün önünde geçen bir vak'ayı ben- den de seklıyacaksın! — Böyle bir şeyi aklımdan ge- cirmedim. iğim! — Sen | benim bütün esrarımı — bilirsin! Şimdi bana söyle: Bu herifin ba- Yına yidecek miyiz gene? — Elbette gideceğiz. Eğer git- mezsek. bizden şüphelenir. Başımız #sıl o zaman derde girer.. — Öyleyse, saat dörtte seni bizim! Beklerim. , ! İşin sonu fenaya yarır, Zira, Sinasi, Sebboyun in- tihar ettiğini ileri sürerek yaka- ni kurtarmağa çalışıyor, Arka - Yazan ; İskender F. SERTELLİ aa ea gaa ee AA eee BAR ÇİÇEKLERİ ganlısından soğulmak İçin uğraşmağa Köy kahveleri |Hepsi kapatılıp yerlerine| Bazı maddelere yeni okuma odaları açılacak Halkımızı ve gençleri kahve - Terden tamamen uzaklaştırmak i- gin Dobiliye Vekâleti yeci ve gü- zel bir karar vermiştir. Bu karar — mucibince — tekmil köylerdeki kahveler kaldıcılıp ka- patılacaktır. Bunlarım yerine her köyde «okuma 'odaları» açılrcak- tır. Okuma — odalarımın köylüye fayda olabilecek eserleri —i eden xengin birer kütüpheneleri bulumacak ve her okuma — odası yevmi gazetelere ahbone olacaklır. Köyde muayyen bir yaşta olan- Yar mecburi olarak bu okuma oda- larına devam edeceği gibi, her köyde okuma bilenler de odalarda| yüksek sesle kitep okuyarak oku- ma bilmiyenlere faydalı olacak - lardır. Bu cümleden olmak üzere yakında İstanbul köylerindeki bü- tün kahveler de kapatılarak bun- her köyde bir okuma tanbul vilâ - cülük büresu şefi B. n Bu hususta da mahallen tetkikler yapmaktadır. | Reçetelerde doktorun isim ve diploma numarası Şehrimizdeki bazı — doktorların | yazdıkları reçetelere — isimlerile diploma numaralarını ilâve etme- dikleri görülmüştür. Bu halin eczacıları müşkül mev- kie dişürdüğünden bahisle bede-| ma her dektorun isim ve imza - armı okunaklı bir şekilde yazması ve reçetelere muhakkak deplema mamaralarının da ilâve ohmması | Sıhhiye Vekâletinden sıhhat mü- ! dürlüğüne tebliğ olunmuştur. ———————— © | KÜÇÜK IIABL'RLENI * Mületler Cemiyeti asamblesinde bulunmak üzere Cenevreye giden mu- rahhas heyelimiz memleikete dönmüş- tür. Neemettin Sadak Sevyetlerin Mif- ketler Cemiyetinden ihracında reyümiz bulunmadığinı söylemişlir. Başlamış ve mühielif vesileler icadile bu emelinde de muvalfak olmuştur. Para tedariki içim dolaşmakla geçen bir günün akşamında Maşri eve dön- düğü vakik; kapı açılmamış ve pence- geden başını waalan Zehra; sadece: «— Melâhat İzmire gilti.. Orada ak- rabamızdan bir gençle evlenecek.. Sen kezdine başka bir kuz ara'.m Hitabile genç adamı savmak iste - meiştir. İşle bu suretle ikisi arasında baş- Tiyan münakaşa biraz sonra ağız kav- gacna dünmüş ve bu ara Zehra May- Fiye hakaret etmişlir. Evvelki şgünkü muhakemede Zehira gürmünü inkâr etmiş. Hayri ise kom- gulürdan İki kişiyi şahit göslermişlir. Muhakeme bu çahitlerin celbi için baş- Ka bir güne kalmışlır. Halkın vesaiti nakliye iltiyacı Belediye, şehrin nakil vasıtaları meselesini esaslı bir sekilde tet- | kik etmektedir. Bugünkü tram - vaylar, otobüsler, otomobiller kâfi değikdir. Vali, geçen gün — bizzat bu işi tetkik etmiş, kalabalık bir saatte, boş bir (ramvaya bine! sanda da Janet gibi, Fransız zabil- lerine dıy.ı...iıuıw.u'ı bir deste-| Ki ver. Oraya gidersen, esmayı ü- zerine sıçıratırsın! — Yok.. Yek.. Sen merak etme! * İlk tuzakl.. Madama Janet.. Fransır yüzbaşım Jan Korbey.. Doğru yolda Mulâtye postane- sinde laş bir köşeye oturmn Janet anlatıvar: Seni temin ederizi ki, bizim bardaki (Zambak) denilen Türk kızı. Kemelisilerin cok — sadık ve fedakâr bir befiyesidir. Eğer onu tevkif ve tazyik ettirirsen, Fransız. hükümeti hesabına büyük bir iş görmüş olacaksın! — Böyle bir genç kızın şantöz- lükten başka bir iş görebileceğini tahmin eftmiyorum, Janet! Eğer elinde vesikaya benzer bir şey var- sa, bana ver. Şefime göstereyim. | ©O zaman takibat yapabiliriz. — Elimde vesika olsaydı, seni | Tahatsız etmezdim. Doğrudan doğ-| Tuya ecnebi zabıtasına müracsat eder ve meseleyi kökünden halle- — © halde?!, — Canım, sen Ççok - beceriksiz, * Polbayadan alacaklı bulunan tüe- carlarımızın ikincikinun 15 ine kadar “Ticaret Vekkletine mürarasli biderl- mektedir. * Maarif Vekili Hasan âlü Yücel Sark vilâyetlerinde tetkiklerine devzm ediyor, Vekil Diyarbakırdan Gazian- vebe gelmiştir. ** Terfi eden hâkim ve müddeiumu- milerin son listesi do alâkadarlara bil- dirilmiştir. ** Yeşilay cemiyati dün yülık kong- resini yapmıştır. * Karaküy meydanımın açılmazı da Eminönü ile birlikte ilkbabarda ta - mamlanacaklır. Karaköyde Mehmetali Paşa hanı istimlâk edilecektir. nakliyenin kifayetsizliğinden ileri çelmektedir. Vali, yılbaşından sonra Anka - raya giderek, şehre ait birçok me- seleler etrafında hükümetle temasi edcektir. korkak bir erkeksin! Casusluk ya- Pan İnsaniar üzerinde vesika ta - şırlar ma ki, benden onu seruyor- sun? Yüzbaşı sigarosına yaktır — Ufak hir şey.. Ufak bir şey maşeri! Başka türlü tevkif ellire- mem otu.. — Demek ki, bu kızm Anadalu- ya gilâh kaçıranlara yardım etti- Bini, her gün otomobille şuraya buraya gizli mektuplar götürdüğü- nü söylemek kâli gelmiyor.. Üy- le mif İ — Hayır.. Hayır.. Bunu şimdi | sı:iyladiı, Janet! Sen bona onün — Bunun itin de vesika mr lâ- zımdır? — Yok.. Yok.. Bunu bizim za- Brtamız tesbit edince işt derhal | meydana çıkarır. Demek © gürel | kızcağır ayni zamanda böyle mü- him ve tehlikeli işlerle de meşgul oluyor ka?!.. — Evet. © müthis Bir ezsmstur, Korbey! Onu hemen tevkif ettir- melisin! Yoksa, dindaslarımızdan bir coklerımm ennim yakacak., Ve sen bu facimya wzaktan seyirei kal- dığın zaman derin bir viedan azabı. duyacaksın! Bir mektup.. (Zambtk) pansiyonundan Bara | gitmek üzere sokağa cıkıyordu. Postacr, (Zambak) 1 kapımın ö- | münde gördü: îlnbh'ı»hıınıudk | verdi — ——— ——— n Damga resmi hükümler konuyor Damga resimleri hakkında yeni bir lâyiha hazırlanarak — Büyük Müllet Meelisine verilmiştir. Bu yeni lâyihaya göre fenni göz- Tükçülük ruhsatnamelerinden 1 li- Ta, haylarlıkta ve doktorlukla kul- Tamılan tıbbi ve ispenelyari müs - tahzarlar içim verilen ruhsatname- lerden 1 lira ve uzunluğu ne - Tursa olsun sinemalarda göste - rilen reklâm filimlerinden 50 ku- ruş damga resmi alımacaktır. Ayni reklâm filmi 7 günden faz- Ta gösteriürse ber gün ve küsuru için ayrıca 50 şer kuruş almacak- tır. Ayni reklâm filminin kopye - leri dahi 50 kuruş damga rzesmi - ne tâbidir ve bu resimler filimler Bgösterilmeden evvel ödenceektir. Buna #iayet etmiyenlerden 10 misli teza alınseaktır. Bu yeni kanun önümürdeki haf- ta Büyük Miltet Meelisinde mü - zakere olmnacaktı —. Köy muallim'erine konferanslar İstanbul köy muallimlerine mah- sus olmak Üzere — verilecek olan kenferanslara şubatta başlanması ki . Bu konferans- lar Şile, Yelova, Karial, Beykoz, Sarıyer, Eyüp, Balırköy, Silivride| verilecektir. Bütün köy musllimlerinin kon- feranslara devamları mecbuzi ta- , tulmuştur. Plâka resmi | | — Şofürler cemiyeti ressi B. Hak- kı Vali ve belediye relisi B. Lütfi Kırdarı ziyaret ederek plâka res - şimdiki — şekilde değil de | benzinin üzerine bir miktar zam yapılarak etamobilcilerden tahsil ol 1 rica etmiştir. Bu keyfiyet belediyece tetkik e- lunmaktırdır. —— Ucuz kömür depoları Belediyenin muhlelif kazalar - da açtığı ucuz kömür depoları bü-. yük Bir rağbet görmüştür. Halkın ucuz ve hilesiz — satışa karsı gösterdiği tebalük güzönüne| alımarak belediye kooperatifi va- sıtasile muhtelif semtlerde diğer Mizumlu — maddeler için de ucuz satış depoları açılıp açılamıya - cağı tetkik olunacaktır. |Meydan darlaşıyor mu?! İstiiytük edilen Sılalarına tahsiz edilen taralı yine çak dar burakılmaktladır. Tahta bir duvarla mevakkalen kapalılar duvarın önüzde yapılan tanzim İşi, Talbuk! meydanın genişlekitmesi, ay- Bi zamLanda, makil vasataları içlm, deha müsatt bir yer açılmasını temin elmek değli mekdir?. BÜRHAN CEVAT Hasta bahtsızların ızlırabi İhülkür, şehrin nermal hayalı için- de didişen, çalışan valandaşları değil, #analoryomlarda, — prevantoryomalarda yataa muztarip, kaviz bedbabtları de Tabalsız ediyor, sinirlendiriyor, Çamlea preyantoryumunda, aylar - danberi hasta yatam çok sevdiğim, kıy- melli bir dostum var, Ona, yalağında dahi hareket imkâmı veriniyen vücuk Arızaları, ihlikârın korkunç ve iasamı gıldürlmn ifratı karşısında, bir an « Kuvvetli afyonla uyuşturulmaş — gibi, dostunu, bütün Up lavsiyelerine hyun etitrmniş ve Kendisini kaleme Küğıda | saldırimıştır. Hasta düşeğinde, binbir xrtrap lçta- de kıvranarak bana çu aatırları yazı- yeri «ier saman kullandılım diş macu- mundan aldırmak üzere, birisini, dalma alnşveriş ettiğim eezaneye gönderdim. Kullandığım macan, 40 kuruşla, u- Kai, bu geler, hayzet değll mi, 70 ku- Rasat işleri Hava vaziyetini haber vermek için yeni mez- | kezler açılacak Devlet meteoroloji işleri umum müdürlüğü yeni yıl bütçesine ko- yacağı tahsisatla muhtelif yerlerde yeni rasat morkezleri açacaklır. Bu suretle halkımıza ve köşlü- | Yere hava vaziyetleri günü gününe haber verilecektir. Bunun için de muhtelif kaza ve vilâyet merkra. lerinde en görünür yeriere «hava | Fasat tabelâimris asılacaktır. Diğer taraftan halen muhtelif vilâyetlerdeki devlet metcoroloji teşkilâtinda bazı vazifeler münhal bulunmaktadar. Bunlara da ay bar| şında imtihanla yeni memurlar | alınması kararlaştırılmışlır. Lise mezanları ayın & inci günü- ne kadart gevlet motesrelaji işteri tımum müdürlüğüne müracaat © | debilecekicrdir. ——0i —— Belediye talimatına uymıyan yerler Tuş islemişler ve almışlar.. Diş ma; zumun amıbalah Üzeri: iati göcle. | ven mafbu rakamların balunduğu eli- Kele göz attımı: Değra idi, 70 kuruş.. Fakal, gu farkla ki, mafban harflerile Basalımaş 40 rakamı bir çakı veya Hlel Gcile kazınmış, yerine mürekkeple 70 yazılmışlı. Bu ihtikâr hödisesi. beni, | |: Barla döçeğimde çok sinirlendirdi. Bm- BU yazmanızı rica edarim. Yaz.. Kaç para edert. Vicdumaz ve | drmadsız mrahtekir, lübiyatınr bötün bir | tajedya açıklığile devam ettiriyor. Yeni tip asfalt | Belediye reisliği İstanbul yol in- şaxtında «kırmızı asfali> ismi ve- rilen yeni tip bir asfaltı tocrübe el- meği kararlaşlırmıştır. Bu yeni nevi aslalt ile ilk yollar| mühendis mektebi önündeki perk ta yapılacaktır. Kırmızı — astaltın kalmlığı 2,5 santimetro olacaktır. Avrupa Harbinin . Fin harbikarşısında Alma Alman mafbasönın, Alman mu - Barrirlerinin Fransadan — bahsederken maktadır. Bunun gibi Alman diple - anatlarımın da Framsaya karşı olan va- siyeti Şayli şayanı dikkaldir. Vransa ile Atmauya bugün harp halinde bulunu- yortar, Fakal Almanlar Framaya karşı sarih bir vaziyet almamaşlardır. Yani tereddüt içinde görünüyorlar. Atman matbunlı Fransanın — Dü karbe niçin zirdiğine, ne slediğine ve aaireye dair Beşriyali günden güme artmaktndır. Evek. Meselâ göyle bir aai Fransa ne İstiyor?. Framsa ba harbin sonunda Almanyayı masf görmek e- metindedir?. gibi.. Almazların İngillereyo karşı açık- dan açığa me daygular besledikleri ma- Küadür. İnziliz imparalorbuğunu orta- dan kaldırmak sözleri ekrar edilip darurkar Framsadan bahsetmek l4 - zım gelince çok ihtiyallı davranıldığı görülmekledir. Bunda şimdiye kadır Almanların takip etliği maksat Fransa (Zambak) posta müvezziinin u- zattığı mektubu aldı.. Yavaş ya - vaş yürüdü. Zarlı açtı. O ne?! *S..» Imzalı birkaç satırlık kısa bir mektup. Yazıyı tanıyamadı, Heyecanla göz gezdirdi: ! «Bu akşam samt dörtte Azapka- | pida, köprünün yanabaşındaki bü-| yük sarı boyabı binanın kapısı ö- | dünde seni bekliyeceğim. Mühim ve acele söyliyeceklerim var..» B (Zambak) yarı sevinç, yarı te- reddüt ve şüphe içinde sendeli - | yerek yürüyerda. Saat ücü on gecmişti. Acaba bu mektubu Şinasi mi yazmıştı? O yazdıysa, neden — Unkapanı körüsü civarında veri yordu? Beyoğlunda buluşacak. konuşa- cak ver mi yoktu? | — (Zambak) bu muammayı hallet- mek için: — Beni yemezler ya., Giderim, Dedi.. Bir otoya atladı. Mektupta tarif edilen yere gitti. Bari boyalı büyük bir bina. Burss acaba bir otel miydi? | Zamhak otomobilden indi. Şo- | förün besabını gördü. | Birkaç adım yürüdü. — İste.. Tarif edilen binayı bul- dem. Büyük, sarı boyah bir bimanın kapısına doğru. yaklaymıştı. © nezt | | | ( Devemi Var ) | iki mütlefik her surelle içşriki mesal İle İngiltereyi ayırmaklı. Fekat bunua olamıyacağı arlık anlaşıldı. — Çünkü gümiş bulunuyorlar. Arlık Pransa ile İngiltereyi ayırmak kabil olmadığı x- Tüldüklen sonra Almanların yeni meş- viyatı Framamın bu harplen sonra Al- Mmanyayı mazıl görmek İsliyeceğine da- ir yürülülen törlü türlü tahminlerde foplanıyor. Almanyanın nasıl bir âkı- bele uğruması — Pramsa içim muvafık olacağı Alman matbuatında şöyle dü- şünülüyor. Pek eshi zamanlardanberi, eski kral- hk ve sozra da Ronaparlın İmparator- Toğu samasımda Pransanın takip etüiği Kaye daima Almanyayı parça parça bir Balde görmek olmuşlar. Bunun en soa Mdsalini geçen umami harbin mihaye- finde Almanyanın mağlâbiyeti üzeri- me görüktü. İşte Almanların yeni — seşriyatırda fa göre Framsızlar hiç harbetmek iste- miyorlar. Almanların bu mevzu etra- fında dedikleri şöyledir: Framsanın harbetmesi icin bagtin bir. gebep yoktur. Almanyadam Pransaya bir tehlike gelecek değildir. Onan için Almanya ile Pramsanın — aslaşmınsı mümkün olacaktır. — Fakat Pramsaya karşı Almanyanın harbetmeyi evvelce Güşünmediği söylenirken şimdi artık Barbedeceğini anlatmaktan zeri kal- meryorlar. Wransaya karşı yarılan, söylenen söz- | olunmuştur. İstanbul otel ve hanlarile lokan- talsmımın belediye inlimalnı im kendilerine verilen müh- | Tet özümdüzdeki cumartesi akşamı | biteceklir, Pazartesi gününden iti- baren bu kabil yerler umumi bir uu':'!ı ve mürakabeden geçirilecek- & Elsik ve noksanları görülen yer Ter Birinci defasımda tecziya ikin - eisinde de kaf'iyelle kapatılacak. tur. Koska ve Beşiktaşta yeni mektepler Mwarif müdürlüğü Koskada ve Beşiktaşta yeni birer lk mektep Binası İnşasını — kararlaştırmıştır. Bu mektenlerin yerleri de tesbit Diğer taraftan — buzurlanmasına | pet yakında başlanacak olen yeni yıl maarif bütçesine — müterddit yeni ilk mektepler inşası için tah- sisst konulacağı Fİbi ayrıca $ ilk mektebin yanındaki vve arsa- | Jarın da islimlâk olunarak yıkılıp bu mekteplerin genişle de icabeden para ayrılacı Yeni Meseleleri nya #ihere uleybindeki neştiyalın da perde perde olduğu görülüyor. Moselâ İn- Sillerenin ortadır kaldırilimasi — cibi Dek yakarıdan ada — Bkırdılardan Başlıyırak derece derece ses bafille- mokirdir. Buzun misalin; Döyçe Alge- paralorluğu ile meşgul olsn, Avrupa- dan uzaklaştın da!. Alasuyanm şim- Gki halde karp gayesi bu alacak. Pa: Kat acaba daha başka me ümclleri vardır? İngilla haparatorluğunu arla- dan kaldırmaklan 6 kadar çok bah. sedildi Ki kaç aydanberi dinivaen bu Zeşriyak unutmak kabif değildir. İn- | zillere aleşdine Resya, Almanya ve Japonyadan mürrkkep bir zümre teş- Kül edilcerğini de her vesile e yap - | makiâ olan Alman propagandası — bu | gefer Fialandiya vekayit ümerine AL - | manların nazarı dikkatini oradan çe virerek zihinleri yine İngiltere ile meşe Cul elmek islemektedir. Pinlandiyaya yarlım gönderimek süyenlerin sevki- yatına Almanların müni almak iste- Güklerine ingilizlerce kanast getirli « mişlir. Finlandiya iaarruza uğradığı dik srada Almaa fazalının bir tered- dül geçirdiği görülmüştür. Fakat bu- Tün anlaşılıyor ki Almaayanın Finlan- diya vekayil karşısında Rusyaya mü- malk bulunduğu. besbelildir. Bugün Finlandiyaya müesir surelle yardıma edebilmek Üzere Fimlandiyanın Talldalaasını — küvvetlendirmek — için Pransa ve d me yapacakları Keyliyeti Avrupalı askeri mülehassı- ları pek meşgul eden bir meseledir. Baltık denizt kıgiltz ve Fransız do- Banmalarına arlık kapalıdır. Nerveç ve İsveçi doltşarak sevkiyatı buralır. dün yapmak da İmkünsz görülüyor. Çünkü Norveç e İsvvç bilaraftırlar, Bunlar Finlandiyaya gönderilecek İn- Filir ve Pransiz küvvetlerinin kendi. Terinden geçnrcine nasıl razı olurtar Giye soralayar, Kolay olmuyan Bir tür. Yü sevkiyat daha batıra reliyor Ri o da Rahrimüncemidişimaliri dolaşarak Finizndiyanın Pelsamo körfezini bul- mük ve oraya asker çıkarmaklır. Pa « Kat bu da çek zor görülüyor. Çünkü Şinli çimalde rece hüklüm sürüyer, O- mun için Finlandiyoldara vasiyet mü- salitir. Pakat bu karandk Kotup ge- ceni içinde Wransız ve İngiliz kuvvet- derinin İhmer kolay görülmüyor. Hu- ler hep bu tarada görülüyor. Fakat Al- man meşriyaham asıl hücumu İngil- fereye karşıdır. Almanyanın hârp ga« * yeni İngillereyi Avrapa işlerine karı- | ganuyacak bir halg getirmekmiş. İne dasa Finlandiyaya milestir süretle yar: düm, yani küvvel göndermek keyfiyeti Büğün zihinleri meşgul ediyor demek- üz, ALİ KEMAL SUNMAN | Bakimindan Ağmanyanın yarıs Kdi mukavemeti Yazas: Ahmed Şökrü PSWTE 1989 karbinin iki sürprizi olmuştaf? Bonların birincisi, Polenyanın Almati faarruru karşısında seri tohidamı, ikil- Gisi de Pinlandiyanın Sovyol tazırtitif Karştunda mutayemeti, Polonya müfuf ÜÇ hafta içinde yıkıldı. Fialazdiya İti Kasyanın kırk beşie biri olduğu heli? makaremel ediyor, Polonyanım — sedk anağiğinyeli, Düyük devlecmrin izarrir gvma uğramak lehlikesi karçısında B* Tanen küçük müllelleri ne derece yekif ve ümilsizilğe düçürmüş se, kücük Vi Tandiyanın fak küvvetler karşısındakl mukavemeti, bu milleklere ümlt, cena” Tet ve kendi kuvvetierinç itimat bistl vermiktir. Finlandiya harbe başlıyalı bir ay #* Tüyor. Kuvvetli Sövyet kat'aları — bi memlekele üç cepheden Marruza ge0” Kiler; Biri cenepla Ladoğa gölü ile kör” fez arasandaki berrahtan. İkincisi, şarki Karelyadan. Üçüncüsü de şimalde Pekr same zuntakımından, Polooyamın Alman iaarruzu önündü sori mağlübiyelinin bir takım busasl sebepleri olduğu gibi, Finlandıya tarar fimdan göslerilcir be kutramanca mü- kavemetin de bir takım sebapleri vaf” dırı i— Evvelü Söyyellerin, Fizlandiya” da büyük müukavemete marar kalmıya” caktarına imandıkları anlaşılmaktadır. Ezascn bu Finlandıya işisi vulmaları dâ Bunu gösteriyar. Moskovanım bazı me* Bafilinde garip bir hava vardır: Kos minlernin mütemadi telkinalile yara” fılan bu Ravaya göre, bazı memlekele ler burluva zilmreler tarafından idart edilmektadir. Haik tabakalarını ve işdi Sınıfını İstlanar eden bu zümreleri yık” mak İçin ekurtarıcın Sövyet küvveller fınla Budutlarda şöyle hafif tertip DİF nümayiş yapmaları kâfidir. Maskera böyle bir ekurlarılmaz İçin Finlandi- P sanm bilnassa olgun alduğuna ikna e- Gilmişti, Eğee Kusrinenla san samat- Tarda gözden düştüğüne dhir gelen har berler doğrü ise, böyle bir kanaatili yörleşmesinde kimlerin âmil oldağd anlaşılır. Moskoya küçük mamlekef « derdeki milli bizlerin derinliğini takdir edemilyar, Bu küçük mlllederin Sov- Fetler bakkında sempati benlediklerine güyhe yoktur. Pakat bu sempali, bure | duva kâkimiyekmden kurlarımıya nant- 'zet bir milletin sempatisi dağii, istike lllerine hürmelkâr bir devlet hak « Kanda beslenen sempatidir. Sovyeller Köçük milletlerin sempalilerini maha- faza cimek islerlerse bu noklayı dal- mna çözönünde talmahıdırlar. — İkinel âmil Finlandiyaldarın kah- ramanlıklarıdır. Flelandiyalılar, asker- Tğl sporsulukla zmescslmiş. azizakâfı melin ve çalışkan bir millettir. Tarik Kgüslermiştir Mi böyle bür müllek, tesa- Büle bir Üderin etrafında toplamıma, Bibaarı vatan müdafaası bahsinde bü- YÜK işler yapabilir. 3— Finlaadiyanın coğratya vaziyetl Mmüdalilere yardım etmektedir. Finlan- Tiyada allmış bin göl ve cesim orman- dar vandır. Toprağın her karışımı bilen Finler, mütecaviz kuvvetlere karşı falk vaziyettedirler. - Bühama memleketit şimal Kısımlarında değil — Göğüşmek, İkilme alışmuş olmüyanlar İçin barıne mak bile rerdur, Nakliyalın geşiklerle yapıldığı ve askerlerin ancak iskiler Üzermde hareket edebildiği bir mem- deketi istilâ etmek kalay değildir. Fakat Fin mukavemeli ne kadar de- vamı edecek? Napolyon generallerinden birine demiş kiz — Büyük ordu dalına küçük orduya maklüp eder. Kendisinin daba küçük ordularin bü- yük orduları mağlüp etüzi söylenince Napolyon şu cevabi vermiş: — Doğru; fakal büyük orduları ev- velâ Bölerim. Her bir parçasle ayıı ayrı döğüşür ve sonunda falk kuvvelle Bepsini birden mağlüp ederim. A $. ESMER Birimizin Derdi | Hepimizin Derdi «ehirligaz kursların- da soba yanmıyor Bir okuyucumuz yazıyor: «Biliyorsunus Ki bon günlerde Şehrimriz kaza ve nabiyelerinde ze- Hizli gaz kursları devam elmekle- dir. Ba kurdların beherine ssyari 60 Kişi kadın ve erkek devam ederek baflada üç gün elmak Üzere iki Baftalık Çon beş güzlük) aekiril gar kursları görmektedirler, Meselâ: Sultanahmetle (44) üncü Hik okulda devam eden — kurdara yukarıda söylediğim şeklide sımıf- fa gerek müallim ve gerekse de. 'vam edenler palte Üle oturmakia. dırlar. Alâkadarların alâkadar vi- Mmasanı rica ederim.s