24 Ocak 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

24 Ocak 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

6—SON TELGRAF- 24 ?inci kümm T4T —İKİNCİ 'azan: İskender F. SERTELLİ Meşrutiyetten Mondros PERDE ARKASINDA 'OYNAYANLAR? Büyük Harpte Dönen Dolaplar ütarekesine kadar KISIM — No. 9 x Vatandaş şikâ- yetleri derhal tahkik ediliyor Emniyet Müdürlüğü imdadı sıhhi hakkında- ki neşriyatımızla hassa- siyetle alâkadar oldu (1 Met sahifeden devamı ) lediye doktoruna müracaatın söy- —- Sadaret meselesini Enverle görüştün mü ? | kendiğini bildirmiş v gece aradık- — Hayır uzaktan bazı Hacı Adil Bey bir gün, çok iyi seviştiği Talâta açıldı: — Şu sadarette siz bulunsay - dınız, memleketteki bu menfi pro- pagandalar hiç bir zaman buğünkü kadar alıp yürümezdi. — Adam sen de. Bunlar bir rüz- gürdir. Çabuk geçer, Zaten Sada- ret meselesi, halli icabeden mese- lelerin en başında geliyor. Şalt Ha-| lim paşa hiç de umduğumuz gibi çıkmadı. Sadareti Yeniköy bele - diye reisliğinden farksız gören bu! adamın hüsnü niyetinden başka bir meziyeti yokmuş. Maamafih ben bundan da şüp- beliyim. Enver paşa: <Bir gün Mı- sırı alırsak, onu Misir Hidivi yar pariz.» diyordu amma, ben de an- ladim ki, Hidivlik yapacak ikti - Garda değilmiş, — Sen, sadaret meselesi hak - ikındak Enverle görüştün mü hiç?.. — Hayır, Sadece uzaktan seze- bildiğim şey şudur: Enverin Sa- darette gözü yök. O, ordunun ba- gindan ayrılmak istemiyor. — ©O halde mesele kolaylaşıyor dentektir. Gerçi o benim arzuları- ma mümanaat etmez amma.. Ne de) olsa onun bir muvafakatinden önce| ... fikrini öğrenmek lâzımdı. Talât Bey seferberlikten önce, İttihat ve Terakki merkezi umu- misinde arkadaşlarının — efkâtını “yoklamak maksadile, bir gün evkaf nazırı Hayri Beye: «— Hacı Adil Beyi — Sadrazam yapsak nasil olur acaba?» Diye sormuş.. Hayri Bey sözünü esirgemediği için, bu suale samimf! düşüncelerini söyliyerek: e— Hacı Adil Bey arkadaşımız Arnavutlukta büyük bir hezimet ve muvaffakiyetsizliğe uğradı. S- darete getirilmesini muvafık gör- mem,» Demişti. Talât paşa bündan sonra, yine © günlerden birinde, Hayri Beye bandu: «— Ya Halil Bey (şimdiki İzmir meb'uslarından) - için ne dersin? Hem lisan bilir. Hem Avrupa hu- kukuna vükif. Değerli bir arka- daşr Hayri Bey, uzun uzadıya sebe- bini izah etmekle beraber, Halil Beyin de Sadarete geçirilmesi mah- zurlu olduğunu söylemekten çe - Kinmemişti. TTalât böylece arkadaşlarının ef- kârım yokluyor ve kendisine, sa- mimf düşüncelerinin Hayri Bey kadar sarih bir ifade ile söyliyen olmuyordu. 'Talât Bey, #adaret —meselesini Fkide birde kurcalar ve fakat ken- disinin bu mevkie namzet olduğu- nu hiç kimseye hissettirmezdi. Görülüyor ki, Talât, sadarete se- ferberlikten çok önce göz dikmiş- ti. Merkezi umumil içinde kendi- Bine şahsan bağlı olan iki üç şah- giyetten biri nihayet bir gün bu meseleyi kendiliğinden ortaya a- tarak: — Neden sadarete şunu bunu 8- Taştırıp duruyorsunuz? Fedakâr - lığı, memleket severliği, dirayeti 've bilhassa zekâsile tanınmış olan kiymetli arkadaşımız Talât Beyden daha muvafık biri tasavvur edile- bilir mi? Demek suretile dilinin altındaki baklayı çıkarmış.. Ve bundan son- ra bu fikre taraftar olanlar da ya- vaş yavaş bu zata açılmışlardı. Evkaf Nazırı Hayri Bey, şurada burada; *«— Sadarete, çok değerli ve bil- bassa Avrüpa siyasetini yakından ve vükufla takip eden birini bulup geçitmeliyiz! Dediği gibi, tesadüfen veya kas. den, bu sözler! aynen Talât Beye de söylemekte mahzur görmemişti. şeyler sezdim 'Talât Bey kurnaz bir adamdı. Hayri Beyin bu sözlerine fena hab- de içerlemekle beraber, işi şakaya vurarak: — Günün birinde beni Sadrazam yapmak isterseler, demek ki, benim için de (Avrupa siyasetini yakın - dan ve vukufla takip etmiyor!) di- yeceksin, öyle mi? Dedi. Hayri Bey kırdığı potu ta-| mire lüzum — görmedi ve sözünü göyle tevil etti: — Ben, senin hiçbir zaman sa- v4rete geçmek aklından geçmedi- Bini bilirım. Olgun ve tecrübeli bir. zatın o makama gelmesini benden 2iyade istiyen sen değil misin? Talât, bu, sözünü sakınmıyan ar- Kadaştna: «— İşte, o aradığın olgun ve tee- Tübeli adam benim.» Demeğe hazırlandıysa da, bunu söylemenin henüz mevsimi olma- dığımı anlıyarak, kendini tutmuş, derhal başka mevzua geçmişti. — | Hasılı, Talât Bey - âmiyane ta- birile - sadarete geçmek ve Rabı- âliye bir Sadrazam gururile gidip gelmek için can atıyordu. (Devamı var) | MAHKEMELERDE ı (3 Üneti sahileden devam) kıt'anın da hakareti tazammün et- mediği anlaşıkı:ğından maznunun berseline ve mahkeme masrafının| davacıdan tahsiline ... | Davacı ve maznun mahkemeden İ vi — Aşkoltun Halil efendi, diyor, Böyle mi yapacaktın? — Öfke baldan tatlıdır. beyim, diyor davacı.. Âşir Efendi öyle de- yince, ne yaptığımı, ne yapacağı- mmı şaşırdım. Affedersin!.. Biz bir mahalleliyiz. Ne zaman olsa yüz | yüze bakacağız.. Bu akşam da gel, kahveyi benden iç de, istersen ye- di ceddime söv... Ağzımı açarsam namerdim. Böyle sövmeğe can Askere davet Eminönü As. Ş. Bşk. lığından: 1 — Bu sene askerlik çağına gi- ren 337 doğumluların ilk yoklama- ları 23 ikincikânun 9dl günü baş- liyacaktır. 2 — Yoklamaya geleceklerin a- şağıda yazılı günlerde nüfus cüz- danı, 5 adet fotoğraf, san atı olan- ların şubeye hitaben yazılmış san- atlarını gösterir ticaret odalarından tasdikli vesizaları ve ikamet sene-, dile birlikte şubeye gelmeleri. 3 — A) Eminönü merkez nahi - yesi: 23, 28, 29 ikincikânun B1 ta- rihlerinde. B) Alemdar nahiyesi: 2, 4, 4 şu- bat 841 tarihlerinde. C) Kumkapı nahiyesi: 6, 11, 12, 18 şubat 51 tarihlerinde, D) Beyazıt nahiyesi: 18, 19, 20 şubat M tarihlerinde. E) Küçükpazar nahiyesi: 25, 26, T7 şubat 9di tarihlerinde yoklama- ları yapılacaktır. ; 4 — İhilyat yoklamaları ayrıca ilân edilecektir. Eminönü As. şubesinden: Nakliye TGM. Mahmuat oğ. Hü- seyin Cihat 328 (44966) Piyade TGM. Ahmet oğ. Niyazi Yönel 315 (20297) Kayıtları tetkik edilmek üÜzere şubeye müracaatları Doktor A, Emanvelidi Sirkecideki muayenchanesinin is- timlâki dolayısile ayni sırada Mer. ikez Lokantası üzerine nakletniştir gıkıyorlar.. Koridorda, maznun da-| kurban!.. | KULAK MİSAFİRİ | ları diğer doktorlardan hiç biri - | nin yataklarından kalkıp evlerin- den çıkmadıklarını, nihayet tele - fonla çağırılın gelen imdadı sıhhi otamobili şeförünün de: — Has- tayı götürürüm lâkin yersizlikten hastane kabul etmezse sokakta ka- lır!» beyan ve şartile aldığını, has- tanede nöbetçi doktorun hastayı ağır görüp kabul ettiğini ilâve ede- rek alâkadarların nazarı dikkatini celbetmemizi rica eylemişti. İmdadı sıhhi otomobillerinin teş- kilâtından maksat; hastalanan, ya- ralanan vatandaşları acele hasta- neye nkledip icabeden muayene ve tedavinin en seri bir şekilde ya- pilmasını temin olduğundan bu o- ftomobillerin celbi hususundaki for. malitelerin — kolaylaştırılması ve tatbikatında hastanın ölümü gibi büyük netice doğurabilecek her hangi küçük aksaklıklar varsa bun- ların alâkadarlarca yukarıdaki şi- kâyetten de görülüp hemen izale- sine çalışılacağı kaantile kaydet - tiğimiz ve mahiyeti hakkında der-| hal tahkikat yapılmasını istediği - miz hâdisenin emniyet müdürlü - Bünü alâkadar —eden cephesinin | sür'atle tahkik olunduğunu bugün memnüniyetle öğrenmiş bulunu - yorüz: Hüdise ile bizzat emniyet mü- dürümüz B. Muzaffer Akalın meş- gel olmuş ve derhal tahkikat yap tırmıştır. Neticede; merkezin va- ini tamamile ifa ettiği ve hatta işin üzerinde hassasiyetle durarak belediye doktorunun rapor sor - masına mukabil hastanız vaziyeti- nin tehlikeli olduğunu bildirip e- tomobili acele getirttiği tebeyyün etmiştir. Mevzuubahs hastanın zevci B. Selim Erdoğandan aldığımız aşa- Bodaki mektupta da keyfiyet bu şekilde kaydedilmektedir. daş gikâyetlerine olan bu alâkasına teşekkür ederiz. —« DİĞER ALÂKADARLAR DA 'TAHKİKAT YAPMALIDIRLRAR Diğer taraftan o gece hastaya çağırılan doktorlardan hiç birinin gelmemesi ve âcil yardım icabeden bir hasta valandaştan gece vakti Tapör isteyip bu formaliteyi uzat- 'tığı iddia olunan mevzuubahs bele- #iye doktoru İle hastayı: — Al - mazlarsa sokakta kalır!» şeklinde darip bir eda İle kabul eden yoför nakkında da alâkadar makamların tahkikat yapmalrını talep ediyo - ruz. B. SELİM ERDOĞANIN MEKTUBU Beyoğlu 5 inci ilk mektep maal- limlerinden B. Selim Erdoğandan aldığımız mektup şudur: «5-6 ikincikânun pazar aksamı gecesi saat ikide zevcem — Şefika Erdoğan Müthiş bir karın sancısı geçirerek . çok ırztıraplı bir durum- da idi. Doktor getirmesi icin Hasan Basriye müracaat ettim. O da el- vardaki doktorlara — gittiği halde | bulamadı. Nihayet polis merkezine müracaata mecbur olduk, Nöbetçi Mmuavin bastanın raporunu mordu. Olmadığını söyledim. Muavin de * polise telefon etmesini söyledi. Bir- Hkte telefon başına gitlik. Bele - diye doktoruna telefon ettik. Dak- tor Bekir rapor sordu. Polis has - taağın tehlikeli olduğunu ve ara- dedi. Araba geldi. Rüştüye çayet hastane pısına kadar götürür bırakır ge - Tirim!» dodi ve öyle do yaptı. Be- Çünkü hastalığı tehlikeli anandi - termistir. Alâka göstermiven pholis | değil bolediye doktoru Bekirdir. | Şofür Rüştüdür.> Emniyet müdürlüğünün vatan- | banın acele gönderilmesini söy - (B Polisler snför | reket versin hastane kabul erti. | sitti. Hâdisede polis alâkasını göz- | Ereğli Havzası Kömürleri Satış birliğinden 9780 namaralı kantna müsteniden neşredilen 2/12899 numaralı kararnamenin 3 sayılı kararına göre teşekkül eden Ereğli havzası kömürleri satış birliği, ahiren mevkii mer'iyete konulan 3867 nu- maralı kanun ve 2/14547 sayılı kararname hükümlerinin - tatbiki neticesi olarak 1 kânunusani 941 tarihinden itibaren tasfiye haline konmuştur. Satış birliğile şimdiye kadar aktedilmiş olan mukavelelerin kö mür teslimine müteallik vecibeleri ve işbu — vecibelerden doğacak hakları Ereğli kömürleri işletmesi tarafından kabul olunarak kö - mür teslimatı işbu mukaveleler hükümlerine göre yapılacağından bu hucus için alâkadarların Ereğli kömürleri işletmesine ve tasfiye tarihinden evvelki muameleler için dahi merkezi Zonguldakta bu- lunan, hali tasfiyedı Ereğli havzası kömürleri satış birliğine müra- Istanbul Ziraat Mektebi Müdürlüğünden : Mektebimiz sabit sermaye çifiliği koyunlarından bu yıl elde edile- ceği tahnin edilen (12000) kilo süt 1380 lira muhammen bedelle 31/1/941 edilecektir. İsteklilerin mezkür günde teminatı muvakkatesi olan 103 lira elli kurüş ile Mektepteki kormsyona müracaatları. Şartname İstanbul Ziraat Müdürlüğünde ve Mektepte sabit sermaye | muhasipliğinde görülebilir. omu HD RE NS Ereğli Kömürleri işletmesinden $780 numaralı kanuna müstctiden mneşredilen 2/12899 numaralı kararnamenin 3 sayılı kararına göre teşekkül eden Ereğli havzası kâömürleri satış birliği, 3867 numaralı kanun ve 2/14547 sayılı ka- rarnamenin tatbiki neticasi olarak 1 kânunusani ©MI tarihinden iti- baren tasfiye haline konmüş olmasına binaen sözü geçen birlikle tasfiye tarihine kadar aktedilmiş olar, mukavelelerin kömür teslimi vecibeleri ve işbu vecibelerden doğacak haklar işletmemiz tarafın- dan devren ve naklen kabul edilmiştir. Binsenaleyh 1 kânunusan! 1941 tarihinden itibaren kömür teslimine mütesllik talepler için Zonguldakda mahdut mes'uliyetli Ereğli kömürleri işletmesi mües- sesecine müracaat edilmesi ilâ « olunur. DEVREDİLECEK İHTİRA BERATI «Kiymetli Sulfanomidler müştakla- vi imaline mahsus usül ve ameliyeri hakkındaki ihtira için İktisad Vekâle- tinden istihsal edilmiş olan 17/1/939 | İeni değil, o civarda bulünanlar, ma- tarih ve 2740 No lu Ihtiza beratının | balle ve semt halkı için de bir tehlike ihtiva ettiği hak bu kerre başkasına | teçkil edeceğinden herkesin bu hususla devir veyahut icadı Türkiyede mevkli | çok itinalı davranması, bu hale gelen- fille koymak için salâhiyet verilebile- | yer olursa onların heyecanımı yatışlır. beği teklif edilmekte olmakla bu busu- | mak, sükünete getirmek için el birli- a Cazla malömat edinmek İsteyenlerin” (— Bi harekel edilmesi, koşanlara, boğı- Galatada, Aslan Han 5 inci kaf 1-3 nu | L y selğlkee Sahip ve Başmuharriri: Etem İzret Benloe | Neşriyat Direktörü: Cevdet Karabilgin «SON TELGRAF» — Matbaası Pasif korunma tecrü- besine hazırlık 4 üncü Sahifeden devam Hanralara MÜRücaalar İ aa o unmas ve menedilmeleri herkesin gözi önünde bulunduracağı ve umumun s0- Tâmeti noktasından en ebemmiyetli hir keyfiyettir. TÜRKİYE CUMHUR!YE ri Ziraat Bankası Kuruluş Tarihi: 1888 Sermayesi: 100,000,000 Türk Lirası Şube ve Ajans adedi: 265 Zirai ve ticari her nevi banka muameleleri u— 1 Hııı Tan tarihlerinde cekflecektir. cuma günü sazl on eğbte mevcur şartnameye göre âçik arttirma ile ihale| Güzell Sebebi var 4 .ve igın Sırrı yok RADYOLİN dişleri mikroplardan, çürükler- den iltihaplardan koruyarak sağlamlaştıran, hem de mine- lerinin bozulmasını ve sarar- masını menederek daimi bir güzellikle mubhafaza eden asrın en kuvvetli diş macunudur. Sabah, öğle ve akşam yemeklerden — sanra günde 3 defa I! RADYOLİN Diş macunu kullanınız. Tn Dalga Urunluğut 1648m. 182Xe/s. IĞ AP.3LTIm. 9465 Ke/s. A, 19.75m. 15195 Ke) ECNEBİ DİLLERDE İf LER NEŞRİYAT PROĞ Birinci servis İrsnca — Saat 1200 Arapça . 215 Ellence » BAS5 İngilizce —» MA5 Fransızca —» 1400 18.00 Program ve mom ayarı. 18.03 Müzik: Radyo «£ arteti (İ. Özgür ve Ateş 18.30 Müzik: Şarkı, ti gimler. 19.00 Müzik fasıl hey 19.30 Memleket saat 8) jans haberleri, 1945 Müzik: Peşrev, şarkılar. 21.30 Konuşma (İktısat 2145 Müzik: Radyo salü trası (violanist Necip sinde). 2230 Memleket saat aye” haberleri; ziraat, ecâham - kambiyo - nukut borsasi Ü 2245 Müzik: Radyo sald tram programının devamıl 2300 Müzik: Dans müzi 23:25/2330 Yarınki pro kapanış. Fatih Sulh 3 Encü Hukuk Hinden: Kocamustafapaşa Canbaziye «i çeşme sokak 19 mumaralı mutsarrıfı iken mezkür han nusani 841 ilk altı günü içinde den Al karısı Sevğilinin ilân den itibaren alacak ve bo ay ve iddiayı veraset ay içinde mahkememize | aksi taktirde tecekelerinin devredileceği ilân olunur. İSTANBUL BELEDİYESİ İLÂNLA Kadıköy Kaymakamlığından : Blediye Sıhhat İşlerinde 15 lira maagla bir kâtiplik Maliye Vekâletinden Gümüş Yüz Kuruşlukların Teda Kaldırılması Hakkında İlân Gümüş 100 kuruşlukların yerine gümüş bir liralıklar darp ve pi Miktarda çıkarılmış olduğundan gümüş yüz kuruşlukların 31 İkincil tarihinden toara tedavülden kaldırılması kararlaştırılmıştır. Gümüş 100 kuruşluklar 1.Şubat 1941 tarihinden İubaren artık yecek ve aacak yalnız malsamdıklarile Cümhuriyet Mekkez Bankası W kabul edilebilecektir. Elinde gümüş 100 kuruşluk bulunanların bunları malsandıklarile Ö merker bankası şubelerine tebdil ettirmeleri ilân olunur. 289-380 Devlet limanları işletme Umum Müdürlüğünden İdaremizin Tephane ve Kurugeşme depolarında biriken 4000 Ki kömür çevalyesi pazarlıkla satılacaktır. Almak isteyenlerin pararlığa işlirek etmek üzere 77/1/MI pazürtesi günü seat on Beşte Galata rıhtımindaki — umum toplanacak olan salın alma komisyonuna müracmatları. (448)