25 Mart 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

25 Mart 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

hakkak ki «Harbe artık müdahale edinize Tek- | lifini alacaktır. Fılnlh)ı- | Hariciye Nazırı her- halde böyle bir teklife serden geçmeden «evetp cevabını veremiyecektir.. —— - Yazan: ETEM İZZET BENİC Balkanlarda bugünkü vazi; tin inkişaf şekli ve ehemmiyeti me olursa olsun, günün ve harbin Hmumi neticesi bakımından, ©en | dikkate şayan olan bir hâdise de, hiç şüpbe yok ki, Japon Hariciye Nazırı Matsuoka'nın Berlin ziya- retidir. Bu ziyaret, mihverin elin- deki son koz olmak dolayısile de, | bilhassa ayrı ve hususi bir mana | ve mahiyeti haiz bulunmaktadır. Almanya ve İtalya için barbe başlandığı zaman demokrasileri gafil avlamak ve bazırlanmıya yakit bırakmadan yıldırım barbi ile yenmek birinci gaye idi. Bu, elmadı. İkinci hedef; Amerikayı harbin dışında bırakmak ve İn - Biltereye yardımdan uzak tutmak- tı. Bunun için de Amerikanın kar- Şısına Japon kerkusu — çıkarıldı ve Japonya üçler paktının azası | oldu. Bu pakta göre; eğer her- bangi bir devlet, İngiltere Jehinı harbe müdahale ederse, mihverin heyeti ümuümiyesi ile mubasama- | ya girişmiş sayılacak ve bu suretle Japonyayı da karşısıda bula - | Gaktı. Pakat, Amerikan retisı hu- nu da şekillendirdi. Yardım ka- Bunu ile Amerika hem harbin içindedir, hem de değildir. Vazi- Yet ve hareketi bütün sınal — ve ziral kaynaklıklarını İngiltere le- hine tahsis etmiş olmasına Tağ - men, resmen ve bukukan harp ilânını davet edecek mahiyette değildir. Binaecaleyh, bu bakım- dan, Almanyanın Japonyayı mih- vere alıp siyasi ve askeri bir kor- kuluk halinde, Amerikanın kar - şısına üçler paktı ile çıkmasındaki tesir, şimdi sılıra inmiş ve yep- yeni bir vaziyet ortaya çıkmıştır. Almanya, harbi bitirmek bakı - mandan kendisini müşkül ve ça- resiz vaziyete sokan bu yeni va- ziyet karşısında, Japonya Harici- ye Nazırını Berline davet etmek- te hem gecikmiş, hem de son ko- zunu oynamak vaziyelinde kal - (Devama 5 Mmel sayfada) —— Yazanı —— $ Rahmi Yağız & Yugoslavya bugünden itibaren üç- lü pakta ilti- hak etmiş bulunuyor Belgradda mmuaz- zam nümayişler devam ediyor, halka beyanna- meler dağıtılıyor Vesikadaki (askeri bazı hükümler kaldırılmış ! Nazırları götü- ren tren sıkı ibir muhafaza altına ılınmlştıl Belgrad 25 (AA.) — Yugoslav Başvekili Svetkoviç ve Hariciye Nazırı Markı refakatlerinde Almanyanın Belgrat sefiri Herren | olduğu halde, Almanyaya gitmek | üzere dün akşam saat 22 de hususi | trenle Belgraddan aytılmışlardır. İstasyonda Başvekil muavini Ma- vek, hükümet azaları, İtalyan, Bulgar, Macar, Ramanya, Slovak- ya setirleri tarafından uğurlan mışlardır. İngiltere elçiliğinin hiç bir mümessili yoktu. Zannedildiğine göre, Yugoslav- yanın Üçlü pakta iltihakı, bugün öğle üzeri Viyanada imzalanacak. tır, 'Bıılmıınmhıınk muhtemel reaksiyonu nazarı dik - kate alan Mihver devletlerinin pak- Yugoslav Başvekili Svetkoviç mahiyetteki hükümlerden feragat N | ettiği, Yugoslav topraklarından Al- Muharrir, yakın İl tarihi aydınlatan 5 | bu mühim eser Tarablustan İstanbula geken ücün- Â € hey'el — Tarablus halkının Ğ ’:"'n bit Tlcası — Fas Bullar G gönderilen H - İstanbuldan —ı—“— Illl'_h;ıl"“_ y | man harp malzemesinin geçirilmesi hâakkındaki hükümden de sarfına. zar edildiği öğrenilmiştir. (Devami 5 el sayfada) Viyana, kan çukuru.. Viyanaya, toryom tedavisi- ne giderlerdi. Viyanaya opera şaheserlerimi dinlemeğe giderlerdi. Viyanâya kurtizanlık yapmağa bizim mahuda sordum da, gu cevabi aldım: 2 Şimdi, dedi, Viyana, şeret ve kstildâl postlarının, fidyei necat vüdile yüzüldüğü bir kan çukarı. .. | | idare Şayet harbe girersk, Sov- temin ettiler | Bu hususta An- | | kara ve Mosko- | | vada bir dekla- | | rasyon neşredildi | | Ankara 25 (A.A.) — Türkiye ve 1 Sovyet hükümetleri, bugün An - karada türkçe ve Moskovada rusça | olarak aşağıdaki — tebliği neşmet - mişlerdir: Bugünlerde Sovyet ve Türkiye (Devamı & imct sayfada) yetler bitaraf | kalacaklarını | Almanlar Bulgaristanı böyle işgal etmişlerdi. (Solda) Tuna üzerine tombazlardan geçebilecek büyük bir köprü kurmuşlar ve (sağda) mevcut demir köprüden kıt'alarını sahıvermişlerdi Sovyetlerin Balkanme- selesine alâ- kasız kalamı yacağı Bel- grad hüküme tinebildirildi Almanyada bu haber hakkında tefsirattan cti nap ediliyor Madrid 25 (AA.) — Mad- | idde çıkan Alkazar muhabi - rinin bildirdiğine göre, Sov - yet Rusyanın — Belgrad sefiri Lavrentiyej, — dün, Yugoslav hükümeti nezdinde teşebbüs- de bulunarak, Sovyet hükü . metimin Balkan meselerine a- lâkasız kalamıyacağımı bildir- miştir. Alman hariciye mehafili bu habe- hakkında tefsirde bu - Tunmaktan içtinap etmektedir . Parti Grupu toplantısı Ankara 25 (Hususi muhabiri - mizden) — Parti grupu bugün saat 15 de Büyük Millet Meclisinde top- danacaktır. Başvekil ve Hariciye Vekilimizin harici siyasetimiz hak- kındaki toplantıda beyanatta bu. lunmaları muhtemeldir. "Öuliğalyar inasda ni üi ze D Tardaki Alman orduları Başkumandanı Mareşal List Japon hariciye nazırı Mosko- vadan ayrıldı bugün Berlin- de bekleniyor Matsuoka Al- man hükümet merkezinde se- kiz on gün lacak Moskova 25 (A.A.)— japon Ha- riciye Nazırı Matsuoka dün ak- şam 2315 de hususl trenle Mos- kovadan Berline hareket etmiştir. Matsuoka Molotofla yaptığı mi 'ı Kâkatı mücakip İngiliz büyük el- Cumhuriyet Halk Partisi tara - fından hazırlanan «bugünkü dün- ya vaziyeti karşısında Türkiye» mevzulu konferanslara her tarafta devam olunmaktadır. Şehrimizde ilk konferans bu akşam saat 17 de Üniversite konlerans — salonunda Büyük Millet Meelisi Rets Vekili Şemsettin Günaltay tarafından ve- rilecektir. Ayni hatibin şehrimizde vereceği diğer konferansların pro- gramı şudur: 27 mart $41 perşembe saat 17,30 da Eminönü Halkevi binasında, BDünya vıhyeu karşısında 'l'llrk_ı!o 'Şehrimizde Partinin 'tertip ettiği ilk konfe- rans bugün veriliyor ——— . — Memleketin her tarafında verilen konferans- lara halk heyecanla mukabelede bulunuyor 28 mart S1 cuma saat 17,30 da Beyoğlu Fransız Tiyatrasunda. 31 mart 941 pazartesi sağt 20.30 da Kadıköy Süreyya Sinemasında. 3 Nisan 941 perşembe saat 11,30 da Şile Halkevi binasında. Konferanslır herkese — acıktır. Memleketin diğer taraflarında da bu konferanslara devam edilmek- tedir. Ankara Halkevi Başkanı ve İçel meb'usu Celâl Güven Tokadda Cumhuriyet meydanında bir kon. (Devamı 5 el sayfada) İngilizler Ke- rene karşı şid- detli bir taar- ruza geçtiler Şehrin beş kilo- metre yakınında muharebelar ce- reyan ediyor Kahire 25 (A.A.) — Kerene beş, altı kilometre mesafedeki tepelerde — İtalyan ve İngiliz kuvvetleri arasında — şiddetli muharebeler olmaktadır. İngilizler, İtalyan müdafaa tertibatını yarmak için şiddet. Hi bir mukabil taarruza geç . | Falı otelin müsteciri (Devamı & inel sayfada) | mişlerdir. Erenköyünde 40 odalı büyük bir köş İçeridekiler yat k yandı ak kıyafetlerile kendilerini dışarıya zor attılar Dün gece saat 2420 de Erenkö- yünde bir yangın olmuş, Böcekli cami mahallesinde Tüccarbaşı so- kağında Zihnipaşa köşkü mamile maruf sabık şürayi devlet aza - sından Reşat ve kızı veresesine ait bulunan 8 mumaralı, 8 bin li- | raya sigortalı üç katlı ahşap bi- ma tamamile yanmıştır. Yangın binanın en üst katın - da çıkmıştır. Binanın veresesi - lan ev halkı kendilerini yatak kı- yafetlerile dışarıya atarak kur - turlabilmişlerdir. İtfaiyeyı ç ve ancak civardal Güçlükle su bulun; verilmesi kuyulardan lmesi 40-50 ber odalı büyük köşkün tamamen yan- masına sebep olmuştur. Erenköy, Kadıköy ve Üsküdar itfaiye grup- ları yangın yerine geldikleri va- kit binayı tamamen alevler için- de bulmuşlardır. Bütün çalışma- Tara rağmen yağlı boya ve exki olur (Devamı 5 inci sayfada ) İngilî;ı;;sker topluyor Londra 25 (A.A.)— Dün akşam bildirildiğine göre, 37 yaşında &- | Janlar orduya yazılacaktır, Bir kişi iki kişiyi birden yaraladı Balatta Toptancı sokağında 35 numarada oturan Osman oğlu Ke- mal Karagün ile Sirkeci Hocapa- şada Kemal sokağında 52 muma- Recep oğlu Abdi Öğün dün akşam Fatihte Vo- dina caddesinde karşılaşmışlar ve aralarındaki eski bir kin yüzün » den kavgaya tutuşmuşlardır. Ab- di belindeki bıcağını çıkarmış ve Kemali başından ve vücudünün | muhtelif yerlerinden ağır surette V yarolamıştır. | Bu sırada Kemalin yanında bu- dunan arkadaşı Errurum otelinde oturan Osman oğlu Hasan Tezcan Abdiyi yakalamak istemiş, fakat Abdi Hasanı da kolundan yaralı- yarak kaçmağa teşebbüs etmiştir. Fakat yetişen memurlar suçluyu bıçağile yakalamışlar ve yaralı - ları hastaneye kaldırmışlardır. Şehrimizde gaz ve benzin fiatı Bu sabahtan itibaren benzin ve gaz tiatları değişmiştir. Şehrimizde çift büyük teneke gaz yağı T10, çift büyük — teneke benzin 900, çift büyük teneke mo- torin 500, gazyağının dökme ki » losu 20,35, motorinin dökme kilosu 13, gaz yağının dökme litresi 16.70 Cebelüttarık'ta |büyük hareket hazırlığı var Algeziras 25 (A A.) — Cebelilii tarıktan mühim bir kafile har kete hazırlanıyor. Dün, bir zirhl, bir tayyare gemisi, 5 torpido, bir gok ticaret gemileri bu'lumana gel miştir. Silivri Limanı ve Haliç esas- li şekilde te- mizlenecek Yalnız SilivriLima- nı temizlenmesine 65 bin lira ayrıldı Münakalât Vekâleti, kendisine bağlı müesseselerin bütçelerini bize zat hazırlamaktadır. İstanbul Li « man Reisliği bütçesi bu sene her senekinden daha fazla olarak teste bit edilmektedir. Bilhassa, muh « telif limanların — temizlenmesi ve mendirek rıhtım — inşaatı işlerine ehemmiyet verilmektedir. Siliyri Hmanının temizlenmesi için bütçet ye 65 bin lira konmuştur. Halicim temizienmesi için de yeni bütçeye ve ben: dökme litresi 25,20 ku- para konulacağı baber verilmeke | tedir. ÇERÇEVE HASTA ADAM NECİP FAZIL KISAKÜREK Osmanlı topluluğunun asrında Türke verilen (Hasta adam) dı. Hasta adamın teşhisçileri, başta Fransa olmak üzere bü- tün Avrupaydı. Şimdi Merih yıldızından bi- taraf bir göz, başta Fransa e- mak üzere bugünkü bütün Av- rTupaya ve dünkü Hasta adama baksın!, Hasta adam, biricik Sağlam adam... İhtiyar Avrupa ise şimdi bir büyük hastane; ve bu hastanenin, eski Hasta adamı ibret ve istikrahla teşhis eden eski doktarları, şimdi gi dasız birer hasta... Dünün doktorları ve bugü » mün hastaları içinde, milli - ve ruhi bünyelerindeki sağlamlık yüzünden kendilerinin ve dü- yanın sıhhatini keramak ehli- yetinde ya bir, ya iki millet sa- yabilirsiniz. Gerisi, (Kuduz)- dan üstün, (Veba) dan taşkın, (Kolera) dan salgın bir hasta- son isim hık müsibeti içinde kıvranıyarıe Mikrobun, mikrobu. aşılıyanımı ve mikropla aşılananın birbi « rinden farkı yok sağlamlık örneği yar ki, Edirneden man, Tuna nehrinde küçüle küle çüle kaybolan dalgacıkların sas yısını tutabiliyor.. Bir yüreği yar ki, atışındaki intizam, santiş zescindeki sıkılık demiri kate kandırıyor. Bir beyni ki hâdiseleri HE lf ayıklayıp der met demet bağlamakta benzetk siz bir marifet yaşatıyor... Halbaki gözler bu dünyada, alçi dolü heykel — gözlerindem daha farketmez; — yürekler bul dünyada erzilmiş böcek ceset « l:rlııleıı daha kıpırdamaz; ve eyii yamıyan, düşünemiyen?. Şimdi yalnız gördüğünle kale mıyacak, göstereceksin de; vit gduyduğunla kalmıyacak, duyus racaksın; düşündüğünle kalmaa yacak düşündüreceksin... Ve kurtulduğunla kalmıya « cak kurtaracaksın da.,