21 Nisan 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

2 — SON TELGRAF HADİSELER KARŞISINDA SON TELGRAF PLÂj MEVSİMİ BAŞLARKEN Allah kısmet ederse, Flor- ya Plâjları, geçen yıldan ta- mam iki buçuk ay erken, Ma- yıs başında açılıyor. Açılsın, açılsın.. Florya plâjlarının ıçh—- Iııhılqıııd-ıııı giren bir plâj meraklısı sanmayın.. Ha- yır.. Plâjlar başlı başına bir movzudur da, ondan.. Bütün yaz imdadımıza İstanbulun plâjlar safası yetişir.. DARÜLACEZEDE TASFİYE . Gazetelerin yazdığına gö- re, Darülacezede bir tasfiye yapılacakmış.. Çünkü, son za- manlarda, bu müeseseye yüz- lerce çocuk ve insan luydo-l hunmuş.. Darülacezede — yapılacak tasfiye maamelesinin müşkü- Çâtını düşünüyorum. Oraya gığınmış vatandaş: «— Ben âcizim'» diye, bir nevi istida vermiş addedli- mek icap etmez mi?. Bir arkadaş şöyle dedij: «— Hayır, Darülacezeye aciz içinde olanlar değil, aczi mutlak içinde olanlar kabul edilecek!.» PROST'UN MUKAVELESİ Şehircilik mütehassısı Mös | yöProst'un mukavelenamesi, Üüç sene müddetle uzatıldı. Şe- hir Meclisi, bu meseleyi uzun münakaşalardan sonra kabul etti. Prost methedildi, Hakikaten, —İstanbulun i- marında, Prost'un çok hiz- meti görülmüştür. Prost üç #ene daha bu şehirde kalaca- ğına göre, yapacağı daha bir çok işler var, demektir. - Prost'a, yeni vazifeleri için muvaffakıyetler diler- ken, İstanbula da güzel ve Amamur istikballer temenni ©- deriz. Sayın Prost, bimmet - etse de, bir türlü açılamıyan ve tanzim edilemiyen şu Üskü- :lr meydanını da ikmal et- MEVZUSUZLUĞA BİR ÇARE Mıdq—ı Naci Sadul- lah, şu günlerde Babıâlide ııuıhq bir salgın haline |ı— len mevzusuzluğa karşı bir dığı mektuplardan, bergün birini sütunlarına geçiriyor. Bu suretle, yol parasınadan da kurtulmuş - olduğundan, bir taşla iki kuş vuruyor, de- mektir. Fakat, bilmiyorum, bu işten, Halil Lütfi haber- dar mıdır?. BÜRHAN CEVAT — 21 NİSAN 1961 Yeni yol programı Bu yıl kenar semtler yollarının tamirlerine itina edilecek Belediye Reisliği — haziranda başlıyacak olan 1541 yeni malf yılı içinde — tamirleri icabeden yolların ve sokakların acele birer zarfında şehrimizdeki yol tami- rat ve inşaatı için sarfodilen pa- kısmı ana şoselere harcanmıştır. 1941 mali yıh içinde yapılacak inşaat ve tamirat için de bütçeye konan tahsisattan mühim bir kı- mı konar semtlere ayrılacak ve bunlar hazirandan itibaren pey- derpey yapılacaktır. Bu ara E- dirnekapı, Topkapı, Fener, Cibali, Hasköy, Boğaziçi ve Üsküdarda muhtelif sokakların yolları esaslı bir şekilde tamir edilecektir. | KÜÇÜK HABERLER MAARİF, ÜNİVERSİTE: ** Talim için silâh altına alı- nan yardımcı muallimlerden ha- riçte vazifesi olanlara da askerlik esnasında muallimlik maaşlatı - nin verilmesi kararlaştırılmıştır. * Bugün Fenerbahçe stadyo- | munda 19 Mayıs Gençlik Bay - Tamı provaları yapılacaktır. Y Orta Ticaret Okullarından | bazılarının Lise haline konulması kararlaştırılmıştır. ve Bugün ilk mekteplerin be- şinci sınıflarında imtihanlara baş- lanmaktadır. TİCARET ve SANAYİ; * Ticaret Vekâleti Fiat Müra- kabe Müdürlüğü tarafından tes- bit olunan yapağı fiatları tekmil Vilâyetlere tebliğ olunmuğtur. * Bakırköy, Nazilli, Ereğli ve Kayseri bez, basma, iplik fabri- kaları umum Müdürleri — birkaç gün evvel Kayseride Sümer Bank Umum Müdürü B. Bürhan Zihni Sansusun relsliğinde bir toplantı yaparak istihsalâtı betkik etmiş - lerdir. Bilhassa son aylarda is - | tihsalâtın mühim miktarda art - dığı memnuniyetle görülmüş - tür. * Ticaret Vekâleti Karadeniz mıntakasından kilosu 7 kuruştan mısır satın almağa başlamıştır. MUTZFERRIK * Tf Adliye Vekâleti Avukatlık kanununda geniş değişiklik yap- mak üzere tetkiklere geçmiştir. * Galatada Kuledibinde otu - ran Bahar oğlu İsak isminde bir Musevi mezkür yerde 2 numarada köfteci Arifi çakı ile yaralamıştız. *& İnkılâp şehidi Kubilâyla ar- Hasan ve Şevki için Menemende büyük merasim ya- pılmış ve hararetli nutuklar söy- lenmiştir. Bir hatip autkunda ez- cümle: «Harp bizim ezeli sporu - muzdur. Geleceğin geleceği var- sa göreceği de vardır. — Yaşasın | 'Türk milleti. Yaşasın Mehmet- cik» demiş! * Rumelihisarında Serçe soe- kağında 9numarada oturan Ha- dicenin 2 yaşındaki oğlu Arif Et- yıas bahçe duvarının üzerinde ov- Lazken düşmüş yarslanmıştır. KOLKOLA Müellifi: Nizamettin NAZİF Rezzanın bunları dinlerken ken- Gini zaptetmede çok - çalıştığı da her halinden belli oluvardu. Par- #mağını havai mavi yorgan üze-in de pek Jerzetli hatlar resmeden baldırlarını örtemiyen kombine- zonunun dantel eteğine daldırmış büküp duruyordua, Raşide sözlerini bitirince bir müd- det düşündü. Sonra gözlerini ka- dının gözlerine dikti. Dudakların- dan tekrar bir: — Sahi mi söylüvorsun? Çiktı. Raşide bu suale gözlerimi Rezzanın gözlerine dikerek cevap, — Demek ki aramızda bir mü- Cadele başlamak Üzeredir. — Ben böyle olmasını istemi - vorum. — Ya nasıl olmasını istiyorsun? — Olmaz. — Peki amma, bugüne kadar bizim birlikte sevdiklerimiz el - madı mı? — Naci onlara benzemez. — Erkekler birbirlerinin ayaı- dır. — Olabilir. Fakat benim Naciye karşı olafi seygim biraz başkaca, — Kendini bir yokla bakalım... Şöyle biraz... Benim hatırım için bir fedakârlık yapamaz mısın? | — — Sen nicin bana böyle bir te- | dakârlık yapmıyorsun? — Yapıyorum ya? — Anlıyamadım. — Onu seninle paylaşmağa razı E LK Filozofu Bu harbin hususiyetleri pek çok. Askeri mütehassıslar, tâbiye sahasındaki yenilikleri her gün anlatıyor, Diplomasi, yepyeni bir zemin üzerinde koşuyor. Hukuku düvel kaideleri altüst olmuştur. Bir takım beynelmilel hukuk 1s- tılah ve unsurları mana ve mahi- yetlerini ya kaybetmiş, yahut tağ- yire uğramıştır. Bu harp, bazı milletler için de, kiıymetli şefler kaybedildiği — bir devir olmuştur. Yunanistan, üç ayda iki Başvekil kaybetti. 1939 eylülünde başlıyan harp i- çinde kaybedilen Başvekil ve Ha riciye Nazırlarından hatırıma ge- Tenleri sayıyoruın: İngiliz Başvekili Çemberlaya öldü, Eski Masır Başvekili Nahas utuk söylerken Nazırı Çaki uzun süren bir hastalıktan sonra öldü. Yunan Başvekili Metaksas on gü lıık kısa bir hastalıktan ar Başvekili Kont ıçı-ııı ulunduğu şartlara daha fazla tahammlll edemiyece- Hini bildiren bir mektup bırakarak intihar etti. Ve nihayet de dest Yu- manistan, ikinci bir defa Başvekil kaybetti, Korizis ani olarak vefat ett. Bu harbin, bu en acı hususiyet tarafının, artık kapanmış olması temenni olunur, Bu harbe, yalnız ordular değil, milletler bütün varlıklarile, şef- ler bütün sinirlerile iştirak edi- yor. Beşeriyetin üstüne çöken — bu kâbusun, berrak, aydınlık ve pem- be ufuklara yerini terketmesini özliyen gönüllerin, şu anda, başka | hiçbir arzusu yoktur. REŞAT FEYZİ Lâstik tevziatı için tomobil TAstiği tevilat işleri et zafında yeni karatlar alınmıştır. Alman yeni kararlara göre olo - mobil lâstiği ihtiyacı bundan son- Ta doğrudan doğruya Vilâyetler- den alınacak motörlü vasıtaların miktarın ve ihtiyacları — esasına göre yapılacaktır. TENEKE TEVZİATI 'Teneke tevziatını bu işlerle uğ- raşan, tenokelerin şeklini değiş- tirerek piyasaya arreden umumi ve bazı müesseselerin hususi fab- rikaları yolu ile yapılması karar- Taştırrılmıştır. Şehir Meclisi âzala- rına gözel bir örnek İzmit (Hususi) — Yeni sene bütçesinde Belediye memur ve mmüstahdem ücretlerime zanı ya - pılmamıştır. Diğer taraftan İz - mit Şehir Meclisi ve Belediye Daimi encümeni âzaları, Bele - diyeden hiçbir ücret ve istihkak istemeden bu vazifeyi fahriyyen ifa etmektedirler. Bu Türkiyede münhasıran İzmit Belediyesi ta- rafından tatbik edilen güzel bir üsüle mümünel imtisaldir . Denize düştül. Taksitle metrük Şehir oto- mal satın alanlar Maliye vekâleti bunların tak- sitmüddetlerini 20 gıla çıkardı Emvali metrukeden müzayede ile taksitle mal almış olanların mesken, ziraat işlerinde kullanı- lan arazi ve binalarının taksit müddetlerinin yirmi seneye iblâ- Bi kararlaştırılmıştır. Bu gibi mal sahiplerinden çoğu mâlli emlâk Kdarelerine müracaat ederek 1940 senesi taksit bedelini iki defada ödedikten sonra borçlarını tecil ettirmektedirler. Bu gibilerin 15 sene taksitli borçlarınım 20 genelik tecilden istifadeleri için kânun mucibince 1940 senesi taksit borç- Zahire alımı Bu iş lçlıı ıınmıı. dit memurlar alınıp 2 yeni kurs açılacak 'Toprak Mahsulleri Ofisi Umum Müdürlüğü muhtelif mahsul alım işlerinde ver merkezlerinde ça - lıştırmak üzere yöni tmemuzlar h ve bunlar için de Anka- rada iki kurs açmağı kararlaştır- mıştır. Bu kurslardan «eksperlik» kur- suna Ziraat Mektebi veya Orta | mektep mezunlarından — zahire işlerinden anlıyanlar alınacaktır. Yaş haddi ellidir. «Muhasiplik» kursuna da Devlet veya muha - sebe işlerinde çalışmış bulunan- lardan en &z Orta veya buna mu- | adil tahsili olanlar alınacaktır. Yaş haddi ellidir. Talipler nisa- nın 25 ine kadar müracaat ede - ceklerdir. Maaş B0 - 100 lira ara- sında olacaktır, Unkapanında evvelki gece ce- reyan eden bir hâdisenin muha - kemesi dün görülmüştür. Vak'a şudür: Unkapanında oturan Ahmet kı- | zi Ayşe, Ahmet oğlu Mehmet ve Salih oğlu Mehmet, evvelki gece | Ahmet oğlu Mehmedin evinde an kadar misafirle beraber eğlen - mişler, içmişler, bora tepmiş - ler. Fakat vakit geç olduğundan ayni evde bitişik odada oturan Abdülvahit oğlu Ali ile kârisı Emine uyuyamamışlar ve kendi- lerimle susmalarını, vaktin geç ol- duğünu söylemişler, İki Mehmet ile Ayşe bunu dinlemiyerek eğ- lenceye devam etmişler. Bu sı - Sirkecide Büyük İstiklâl otelin- de oturan Durmuş Ali Kaya is- minde biri Köprüden kalkan Suat vapuruna atlamak isterffen de - nize düşmüşse de kurtarılmıştır. olmam bir fedakârlık değil mi- dir? — Bak sen hele. — Öyle değil mi ya? — Hiç de öyle değil. Bir kere Naci Galibi eline geçirmiş gibi ko- nuşmağa senin nereden hakkın olabiliyor? — Ya sen bu hakkı nereden alı- yorsun? — Naciyi sevmemden. — Ben de seviyorum. — Naci de beni seviyor. — Beni sevmiyeceğini nereden tahmin ediyorsun? Rezzan asabi bir kahkaha attı: — Seni henüz sevmemiş olma- sından, — Ya seni sevdiğini nereden ftahmin ediyorsun? — Orasını ben bilirim. Öyle ise beni de niçin mutlaka sevebileceğini ben bilirim. — Demek bana bir defi yapı - yorsun? — Aşağı yukarı, — Raşide, acırım sana... Bey- hüde yorujacaksın. rada da Ali ile karısı tekrar şi- kâyet etmişler, bu sefer de iki Mehmet ve Ayşe müştekilerin ü- zerine yürümüşler ve Mehmet ile karısı İlerine rakı şişelerini ala- | — Neden? — Bilirsin ki biz başka başka tipleriz. — Seni sevenlerden beni seven olmadı mı? — Hatırlamıyorum. Ş — Ya beni sevenler arasında sa- na da çılgınca vurulanlar? — Bazan oldu. — Zavallı yavrum. Sen haki - kalen çok — safdil bir kadınsın. Hatırlar mısın? Senin bir Albayın '—__î —— —— 6 ÂADLİYE ve POLİS —- Rakı şişeleri ve et satırı ile biri- birlerini yaralıyan kavgacılar vardı? Bir suvari albayı? — Ecey. Ne olmuş? — Bana yazdığı bir deste mek- tup emrine âmadedir. Ne zaman istersen sana veririm. Oku da gör. Sonra... — Daha başkaları da var m? — Kaç tâne istersin? Rüstem, Recai, Galip... — Yalan, — Sabırlı ol Bitirmedim daha. Semih... — Yalan. — Diğerlerile değil amma, Se- mih ile aşk yaptığımı — tekzibe hakkın vardır. Zira o soğuk ne- larını (bir kısmı tecilli olarak) i- ki taksitte ödemeleri şarttır. Daha evvelki seneler barçlarını ödeme- miş olanların da borçlarını öde- meleri lâzımdır ve tetkikata göre, milli emlâk idarelerine eski yıllar borçlarını ödememiş olanların a- dedi pek azdır. Milli emlâkten mal satın almış olanlar, yeni ka- nunun bahşettiği müsaadelerden çok memnun bulunmaktadırlar. Çünkü bu suretle uzun taksitlerle borçlarını sıkıntısız ödemiş ola- caklardır. Amele ihtilâfı Hava gazı gazı amelele- rinin zamı tarebi ha- kem komisyonunda İstanbul Havagazi Şirketi a - melelerinin zam istemesi üzerine Şirket He aralarında çıkan ihti- Mâfı halletmek için Vilâyette Va- Bnin relsliğinde bir Hakem Komis- yon toplanmıştır. Komisyon ih - tilâfın halline çalışacak ve mu- vaffak olamazsa ihtilâfı merkeze bildirecektir. Üç otebüs seferden menedildi Eyüp - Keresteciler arasında İş- leyen 3158, 2123 ve 3121 numaralı otobüslerin ölletçileri müşteriler- den fazla para aldıklarından bu etobüslerin plâkaları muvakka- ten seferden menedilmişlerdir. büslerinde Her hatta lııletlere 09/9 10 nisbetinde bir zam icrası s “ndi 'Taksim - Büyükdere arasında- ki otobüslerin bilet ücretlerine $ kuruş zam edilmesi hakkındaki karar üzerine diğer hatlarda iş- leyen otobüslerin — sahipleri de Belediyeye müracant etmişler ve yüzde on zam istemişlerdir. Bunların müracaatları otobüs komisyonu tarafından tetkik olu- nacaktır. Diğer taraftan otobüslerdeki kıt'a farkına bilhassa Beyoğlu - İstanbul arasında işleyen ekseri ölobüslerde dikkat edilmediği me- selâ sra istasyonlardan binenlere 8 kuruş yerine 10 kuruşluk bilet kesildiği şikâyet olunmuştur. AYAKTA SEYAHATI Akşamları ve geceleri bu oto- büslerde en aşağı 6 - T kişinin ayakta seyahat ettirildiği görül- mektedir. Bu vaziyet seyrüsefer kontroilerinin geceleri de munta- zaman yapılmasını zaruri kilmiş- tır. Bir yarvru tren altında öldü İzmir 21 (Hususi) — İzmirden Öl ge hareket eden 1305 sayılı katar, Torbalının Hançer köyün- den 4 anda Veli kızı Raci- yeye çarpmış ve yavrucağızın ö- lümüne sebep olmuştur. Kaza hakkında Torbalı Cüm - huriyet Müddeiumumiliğince tah- kikat yapılmaktadır. DİĞER BİR TREN KAZASI Makinist Kâzrm oğlu “Osman Özdincin idaresinde bulunan ban- liyö katarı Karşıygkaya giderken Turan mevkiünde demiryolu ge- çidinde bayrak uçurtmakta olan Saffet kızı 11 yaşlarında Ayfere çarpmaş başından ve kulağından ağır sürette yaralamıştır. On sekiz ıııuıuı Unkapanında sarhoşluk yüzünden gece yarısı feci bir aile lavgaıı çıktı rak ve Salih oğlu Mehmet de bir et satırını alarak hücuma geç - mişlerdir ve bundan sonra da iki kadın, üç erkek birbirine girmiş. Bereket bu şişe ve satır bolluğun- da kan çıkmamış. Şâhitler — dinlendikten sonra Müddeiumumi Muavini Cevat Öz- Ppay, mütaleasını söylemiş ve Ay- genin Emineyi sömvesi, Salih oğ- lu Mehmedin de elinde bir ko - caman et satırı ile hücum ettiği şahit ifadesile anlaşıldığından tec- ziyelerini ve diğerlerinin de suç- ları olmadığından beraetlerini is- temiştir. Mahkeme, Salih oğlu Mehmedin | kavgada silâh cinsinden olan bir et satırını kullandığı sabit oldu- kıındın üÜç gün hapsine, Ayşenin de Emineye hakaret ettiği sabit olduğundan 3 gün hapis bir lira ağır para cezasına mahküm edil- melerine karar vermiştir. vlıımbmiı tekliflerini reddet- — Sunlh hiç de soğuk değildir. — Hem soğuktur hem pahalı. — Pahalhı mı? — Tabii pahalı... O kadar şı - marttın ki... Benim bütçeme ek vermez, — Ayy... Hani neredeyse oğlanı kiraladığımı da iddiaya kalkışa- cüksın? — Tddin edersem beni haksız çıkaramazsın. — Vay benim sevgili arkadı Raşideciğim... Denıîn sen _Ğ"—' temadiyen benim arkamdan hü- nerler göstermektesin, — Tıpkı senin gibi. — Ben ne yapmışım? — Misal göstermeğe beni zor- lamasan iyi edersin? — Neden? Bir tane göster ba- kalım. maddenin Hatları Tiftik, Arpa, Buğday, yapağı, deri, bakla, fasulya, nohut, fın- dık, yumurta, çavdar, kepek, mı- sır, zeytin, zeytinyağı, kilne, sa- | bun ve bağırsak gibi 18 madde - /| nin fistlarının her on beş günde bir kentrol edilerek piyasa vazi - yetinin Ticaret Vekâletine bil - dirilmesi hakkında şehrimizdeki alâkadarlara talimat gelmiştir. Bunların müracaatları #tlobüs İzmit (Hususi) — Şehrimiz Be- lediye Meclisi nisan ayı toplan - tısını — bitirmiştir. Belediyenin 1941 yıh bütçesi 172,900 lira 3la- rak tesbit edilmiştir. Bu paranın 18 bin lirası rıhtım inşaatına, 1500 — lirası kaldırım yapmağa, 28 bin lirası elektrik mazrafına, 4800 lirası istimlâk be- deline, 13500 lirası Belediye borç-| larına karşılık olarak, 5500 wam Belediyeler Bankası tesisine, 2621 Hirası Beden Terbiyesine yardım olarak, 2000 lirası fakirlere yar - dim - için ayrılmıştır. Bundan başka Çocuk Esirgeme Kurumu- na, spor klüplerine 200 er lira yardımlar da yapılmıştır. ae eee N dinin gözünü çekti; — Al kendi elinle... Dedi. Rezzan, tembel tembel u- zanarak komodinin gözüne şöyle bir baktı. Fakat o anda zembere- gine basılmış gibi yerinden fır- ladı: — Nerede buldun sen bunu? — Nereden buldun sen bunu? — Ayyy! Söyle, çıldıracağım. Raşide onun sinirliği ile taban tabana bir soğukkanlılıkla ve ga- yet hafif bir sesle mıfıldandı: — Keşfet bakayım? — Ne bileyim ben! — Bir insan kendi elile yaz - dığı bir yazının nereden ele geçi- rileceğini kestiremez mi? — Düsürülmüs olabilir. | İ Birleşik Amerika yi beri devam eden müca gı alâkasını «icar ve nile ifade ettikten Amerikan yardımı vel netice elde etmekle gelinciye kadar vakit için İngiltere ile da bir yarış halini alı yardımın temposu Vaşingtondan gelen yardım temposunun gi Janmakta olduğunu a: dır. ğ cel Birleşik Amerika tarafı HJ günler zarfında alman birler dikkate lâyıktır. &ri: bazıları İngiltereye y &ör| Tesile doğrudan doğraya gibi görünmekle beral katte bunlar da do N ya yapılan yardımlar ehemmiyetlidir: 1— Bunlarım birincisi Teisinin Amerika Tim İtalyan, Alman ve D caret gemilerine var'ıyet dir. Cumhurreisi, 1917 yapılan bir kanıma di gemilere vaz'ıyet etmişt Birleşik Amerika harbi İmi” f hükümeti tarafından Gzerine, ansırın tahrip rini görmüştü. Bunun l1 şekilde — tahribatın müni olacak tedbirlerin için hlikümete salâhiyet kanun yapılmıştı. B kanuna :stinat ederek tiği ticnret gemilerini ya Teye devredeceği, yahut disi kullanacağı takmin t du. Rürvelt tarafından meelisine verilen bir V⪠görüşü teyit etmektedir. ka Cumburreisi, bu lâyil mız vaz'iyet edilen İtalyan ' man gemilerini değil, 5L tereye devretmeyip, bazı lara harp malzemesi ve tici fimsı nakletmek için kı fından kullanılacağı Ci Ruzveltin xan bir il maktadır. Bu karar ile i Amerikan ti milerine açmaktadır. Bu şümulünü anlamak için nn bitaraflık kanunlarını mak lâzındır. Amerika, mumiye büyük ölçüde tici milerini himaye yü ğini batırlıyarak, hir di bu yüzden harbe gir ticaret gemilerini harp sayılan limablara uğrı metmişti. Kızıldeniz de böyl mıntstası addediliyordu. | Ruzvelt bu denizin barp mif 5ı sayılamıyacağını ve bit j Süveyşe kadar bu deniz ki limanların Amerika tici milerine açık bulunduğunu liz ticaret gemisini kacağından serbest ı.ıııı ıüw ı.ılll!" darı anlaşılmaktadır. Yani rarla Amerika, Süveyş İngilterenin omuzları eline almaktadır. j 3— Nakliyat işinde sot © zarfında verilen y karar da Monroe kaidesi gali altında bulunan Dat aittir Toprakları işgal man bir devlet, işgal müddetçe, İstiklülini telkki edildiğinden, Dar bükümeti, Groenlandın © ratı hakkında söz sahil Fakat Amterika hükümtli marka müstakil olduğu da Vaşingtona tayin edil! elçi ile bir anlaşına yaplii Grocnland Menroe mül sahası içine girmiştir: | hınmış oluyor. Birteşik A0 icap ederse bu ada üz tesis edecek ve Kanada İ? land arasındaki mi (Devamı $ inci *