20 Haziran 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

PLÂJLAR, GAZIN İNOLAR. Plıılım ve yazlık gazino- lırııı açılmasiyle, ceza koıılı sizlikten dolayı cezaya çar- pılmış!.. Tarife yahut, tarife hilâfına para ıl- mışlar vesaire.. Gazino ve plâj sahiplerinin bu inadının sebebi ) ae caba?. Bu adamlar, cezalara rağmen, bu kadar lâübali ve — başı boş mu hareket etmek ı.uy—ıur. Yoksa, onların |— bir haklı tarafı var da, sözle- rini mi dinletemiyorlar?, Bu, tetkika muhtaç bir noktedır, KURU YEMİŞ VE KALAY Bir kuru yemişçi ile, bir Patatesçinin, dükkânlarında kalay sakladıklarını ve bu Suretle ihtikâr yaptıklarını gazetelerde okuduğum za- man, hayretten donakaldım. Kuru yemişle kalayın, pata- tesle kalayın ne alâkası ve münasşebeti var?, Patates, ka- j ı | yemiş, kalaya muhtaç m- dıt'f. Olsa olsa, kuru yemiş- leri pahalı satan dükkânlar- da, müşterinin mal sahibine karşı sarfetmek üzere, kalaya ALATURKA IIUSIKI Bi:okkıuı.ıır tır. Kimbilir, bu karar, nasıl bir mecburiyetten veya dü- şünceden doğdu. Acaba, rad- yomuz, bütün radyo abonele- rini alafrangalaştırmak mı i-- kiyor?. SIRA VE | SAYGIYA DAİK üzerinde yeni yapılan bina- lar, sıraya, hizaya dikkat et- miyor, ileri geri yapılıyor- muş.. Halbuki, bütün bina- ların muayyen bir hizada ve sırada olması lâzım.. n Fakat, dünyanın şu zama- ıınıdı, sırayı, hizayı sayan Edebi Roman:96 — Fakat bu bir nevi,, ğün gibi> bir şey... dir. — Ne ahlâksızlık! — Haminnem gibi * konuşma. Bunu yapun yalnız © olsa, belki sürelle üç beş delikanlı bulundu. rurlar. Şişenin tıpasını kapayıp bahse etti: — Haydi, kalk... Yavaş yavaş Bgiyinelim. g — Peki.., — Evet, bu bir nevi edüşündü- “aleyhinde bulunabiliriz. Fakat öy- leleri var ki evlerinde devamlı | Naci, cilinin ucuna kadar gelen | bir cümlenin çıkmaması için diş- | an. | derini sıktı. Hani az kalsın «senin ince bıyıklılar gibi» diyiverecekti. lıyı muhtaç mıdir?, Kurü | lerdir. TİCARET ve SANAYİ: "Almanlar- la Ticaret Yeni ve büyük bir ticart anlaşma yapı- lacağı tahmin ediliyor Almanya ile veni bir ticaret anlaşması yapılacağı — hakkında piyasada haberler vardır. Hatta bu hususta müzakerelere bile baş- Yevi ecza ve demir eşya üzerinde bütün ihtiyacımızı karşılıyacak şekilde mal gönderecek, buna mu- kabil tütün, fındık, yaş meyva - lar ve bazı hububat maddelerin- den alacaktır. Yeni anlaşmanın çok geniş olacağı tahmin olun « maktadır. Bahçeler Müdürlü- ğüne yeni tahsisat Yazın gelmesi dolayısile Beledi- ye Reisliği bahçeler müdürlüğü emrine 4000 liralık bir tahsisat vermiştir. Bununla yeni açılan meydanlara yeşillik ve çiçek konu- lacaktır. Ayrıca Topkapıda küçük bir de park yapılacaktır. KÜÇÜK HABERLER VİLÂYET ve BELEDİYE: *& Belediye Temizlik İşleri Müdür- a San'at kiymeti — olmuyan, zamanla bakımsızlık yüzünden harap olmaya yüz tutan tariki eserlerin ray- hafazasında fayda görülmediğinden Nüzeler İdaresi bunların yıktırılıması- *& Dün altın fiatleri sür'nüle — düş- Müştür. Bir Reşadiye altın 2528, 24 m- yar külçe 326 kuruş ve — beşibitarada 118 liradan musmele görmüştür. »& Ege tütün piyasasından sonra çılmış olan Marmara tütün piyasasın- da da mevcut malların kısmı — küllisi gatıldığından — kapanması — yaklaşmış- fır, Karadeniz mintakasında — satışlar devlin etmektedir. Socı günlerin tütüh satışları bilhassa Almanya, — Finlandi- ya, Amerikaya — yapılmaktadır. - Al- manyaya 10 milyon Isalık tütün göc- derileceklir. MÜTEFERRİK: & Dün, Mudarıyadan — gelmekteo- | lan Denizyollarının — Marakas vapuru Kizkülesi önünden Himana - golirken Haydarpaşadan gelmekte olan gümrü- a 39 mumaralı motörü c karşılaş- mıştır. Motördekiler. vapurun, —motü- rün üzerine geldiği zehabina kapılmış alacuklar ki evvelâ teiişa düşmüşler ve sonra altım hirden denize atlamış- dardır. Bu telâşli kazazedeler deniz- den toplanmıştır. *& Fiat Mürakabe Bürosunun dün- kü taplantısında — muhtelif maddelere yeniden ft ve.kâr haddi tesbit edil- KOLKOLA Müellifi: Nizamettin NAZİF — Hele şükür ifiraz etmedin. — Kifir! Nankör! Sana ne za- man itiraz edebildim ki... — Banyoya girecekmisin? So- ğuk bir duş... ” Ö, Ginlüriei SAD bozar. — Sıcak bir banyo yap.. — O da olmaz. Üşümekten kot. karım. — Oda sıcak. Bütün gün yatar- — İmkânı yok. Yola çıkacağım. — Hayrola. — İstanbula gideceğim, Ko - bir başka mecra vermeği tercih | camı tek başına gönderemem ya, — O da burada kalır. — Bu rezalete tahammül edil- mez, Kimbilir şu anda aşağıda bizi nasıl tefe çalmaktadırlar, .—a d < a Filezef Dürüst siyasetimizin ana hatları Bugün, dürüst ve açık politika- Tarzın bütün dünyaca anlaşıldığını görmekle iflihar duyuyoruz. Har- bin başındanberi takip edegeldiği- miz politika yolu hep ayni idi Avrupa kasırgasının en hâd, en mazik anlarında dahi, bir ihtilât vesilesi aramadık. Dalma, harbin dışında ve dürüst olarak kaldık. İngiltere ile ittilakımıza —dalma ayni hararetle bağlıyız. Bu ittifa- kan parafe edilen metinleri arasın- da da, gayet garih surette işaret edildiği gibi, Türkiye, kendi milli istiklâl ve emniyetinden başka bir gaye gütmüyordu, Kimseye karşı mahsus bir düşmanlığımız yoktu. Bize uzanacak her dost elini sık- mağa hazırdık. Geniş bir hüsnü- niyetle meşbu bulunuyorduk. Az- mimiz, vatan topraklarının istik. Vâl ve hürriyeti idi. Bütün cihan- dan bu mukaddes varlığımıza hür- met istiyorduk. Ankara, prensip bildiği bu dü- rüst politikada daima sabit kaldı. Hiçbir mütecaviz ve emperyalist emel beslemiyorduk. Tek düşün- cemiz, Türk şeref ve namusunu muhafaza etmek, bu aziz varlık- Tara bir tecavüz olduğu takdirde, derhal silâhla mukabele etmek. Bugün, ayni karar ve azimde | ayni hararetle sabit bulunuyoruz. Almanya, istiklâl ve şerefe ne kadar düşkün okluğumuzu anla- mıştır. Bugün Almanya ile dostuz. Bu daostluk sözünde samimi bulu- RESAT FEYZİ Milli Sanayimiz- döki inkişaf Fiyat mürakabe toşkilâtında ça- hışacak memurlar için açılan kurs- fta tedrisata devam edilmaektedir. Millt Sanayi B umumi kâ- tibi Halit ryüz dün kurs ta- lebesine mühim bir konferans ver- miştir, €Mülli iaşe meseleleri kar- şısında sanayicilerimizin vazifeleri ve sanayi varlığımız. mevzulu kon- ferans büyük bir alâka ile takip e- dilmiştir. Halit Güleryüz konferansını şu cümlelerle bitirmiştir: «— Bütün sanayi üzerindeki var- lığımmız mütemadiyen yükselmek- tedir. 937 deki sanayi kudretimiz | Umumi ihtiyacın ancak yüzde 20 - 25 ini karşılarken bugün yüzde TI * ine cevap verecek bir seviyeye yükselmiştir.» Ürül idare mahkeme- sinde 4 mahkümiyet Edirneli Akif — Kabakyotiştiren adında birisi, Cemal Söyler adın - daki arkadaşile beraber esrar sa - larken — yakalanmış ve örfi idare mahkemesince her ikisi de dörder sene müddetle hapis cezasına mah küm edilmişlerdir. Diğer taraftan Bayramiç'in Ah- ldatlıburun köyünden Hasan Aydın adında birisi, çarık ipi ve eşya ba- ği yerins kullanmak üzere telefon hattından tel kesmiş, bu suretle de Muhaberatın inkitaına — sebep ol - muştur, Yakalanarak örft idare mahke - mesine verilen Hasan Aydın mu - hakemesi sonunda iki ay 20 gün müddetle hapis cezasına tır. Haydi sen banyoya gir de Molla. yı bekletmiyelim. Ne çabuk değişivendi bu kadın? Demin kocasını döğen bü muydu? Hayretinden ne diyeceğini bile - miyerek havlusunu bürnüzünü al | dı, soğuk suyuh altına geçti. ıya indikleri zaman Molla Beyi, iştiha He kahvaltı ediyor buldular. Şadi Bey, salonda tiç beş ahbap tedarik etmiş, kahkaha- lar âtıyor, hikâyeler anlatıyor « du. Karisını görünce neş'esi, bo- zulmak şöyle dursun, bilâkis arttı. Hemen ayağa kalktı. İskemleler- den birini çekip: — Buyür sevgilim... . dedi - Ve kadın oturunca, zarif bir ha- reketle — iskemleyi ileri sürerek Naciye döndü: — — Uykunuz bozuldu. Bu ka- dar acele etmemeliydiniz., Nari, utanarak, sıkılarak etre- fına bakındı. Fakat salanda hiç ikimsenin bu hâdiseye ehemmiyet yermemekle - olduğunu sesince l şehrimizde vefat etti | kendini alamadı Günün meselesi: Umumi sığınak Bu işte çalışacak mahkümlara 40 kuruş yevmiye verilecek Şehrimizde yapılacak pasif Tunma umümi — denemesine ait plânlar Vilâyet tarafından Anka- raya gönderilmişti. Vekâletçe bu plânlar kabul edilmiştir. Umumi denemenin gelecek ay yapılması kararlaştırılmıştır. Diğer taraftan kazalarda kay . mıantakalarındaki &- ğınak İnşaatı miktarını ay sonuna | Un sevki yatı Ofis vılay:hmıı ka- zalarına sevkiyatı arttırdı 'Toprak Ofisinin şehrimizdeki şubesi, civar kazalara verilmek - te olan günlük un miktarını art. tırmıştır. Bu arada Çatalcaya sevk edilmekte olan günde 18 çuval un 25 çuvala çıkarılmışlır. İhtiyaç - | ların miktarı kat'i olarak anlaşı!- dıktan sonra her farafa buna gö- re un verilecektir. Adana Sıhhat Müdürü Şehrimizde Cerrahpaşa hasta. nesinde tedavi edilmekte olan A- siper ve inşaatı kadar Vilâyete — bildireceklerdir. Bu hususta her tarafta kontrollere | geçilmiştir. Sığınak inşaatında mahkümla- rın istihdam edilecekleri yazılmış- tı. Bunlara verilecek ücret Müd. delumuminin de iştirakile yapıla- cak bir toplantıda kararlaştırıla caktır. Maamafih bunlara günde 40 - 50 kuruş yavmiye verilecek. tir. Mal tevziatı Hariçten gelecek mal- lar İaşe Müdürlügünce dağıtılacak Şehrimizde İaşe —Müdürlüğü teşkilâtı kurulduktan sonra ha riçten memleketimize gelecek bü- tün maddelerin Divasava tevzi - atını bu Müdülrük — yapacaktır. Bu zamana kadar tevziata Vilâ . yet tarafından vapılmakta devam olunacaktır, Gülyağı istihsalâ- tımız arttı Bu sene gülyağı istihsalâtımızın dazla olacağı anlaşılmıştır. Gül . yağı fabrikaları faaliyete geç - mişlerdir. Gül fiatları diğer se - nelere nisbetle pahahdır. Şimdi- dana Sihhat Müdürü doktor Ke- mal İkizer vefat etmiştir, AA UĞU SA RIŞA —— ADLİYE ve POLİS — Karısını sokak ortasında öl- katilin Mezbaha işçisi Fazıl Ağır Cezada yedi sene dört ay hapse mahküm oldu Bundan on gün evvel — Fatihte V Aşıkpaşa caddesinde Gelenbevi or | ta zmektebi önünde karısı Müker- zemi kasap bıçağı ile vurarak öl « düzen Fazılın — ikinci ağır cezada devam etmekte olan muhakeme - si dün neticelenmiştir. Mahkeme, Fazılın suçunu sabit Bgörmüş, ancak hâdisedeki mühim | hafifletme sebeplerini nazarı iti - bara aldığından suçluyu 7 sene 4 | ay ağır hapse mahküm etmiştir. Floryada yeni tesisat Flarya deniz hamamlarının ve bilhassa kabinelerin etrafına tah- fa parmaklıklar yıpl.mınh.rır' Taştırılmıştır. Nezarethanede bir hırsızlık Beyazıt polis merkezinin neza - rethanesinde bulunan Ahmet is . minde bir genç yine bir suçtan do- Tayı karakola getirilmiş olan Sab- dedi - uyan- dığımız iyi oldu. Görmüyor mu- sunuz, herkes kalkmış, kahvaltı etmiyen bir biz kalmışız. Bu sırada metridotelin pek neş- eli olduğumu farketti. Sormaktan — Ne oldu sana? Dün bu saat. lerde pek somurtuyordun. Halbuki | giderken cadde üzerinde açık bira den hariçten gülyağı talepleri yapılmağa başlanmıştır. mahkümiyeti rinin cebindeki bir lirayı çalmış - tır. Diz adliyeye & velilen Tnit | Sultanahmet üçüncü —sulh ceza mahkemesinde tevkif — olunmuş . tur. Elddetin sonu — | Fatihte, Hasanbey mahallesinde Feryatçı sokağında 17 numarada Voturan Mustafa oğlu Kâzım Çapa, Vevvelki akşam sarhoş — olmuştur. Kâzım sokakta yalpa — vura vura gatan İsmaflin dükkânına girmiş ve hiddetlenerek vitrine bir yum- ruk vurmüştür. Bunun — üzerine dükkânda kavga başlamış ve Kâ . zım yakalanmıştır. Bu yılki at yarışları Bu sene at yarışları Temmuz 13 de başlayıp geçen senöye nazaran * halta daha fazla devam edecek- tir. Yarış yerindeki bilet gişeleri adedi de iki misline çıkarılacaklır. Ayrıca gişelerin önlerine de güneş- ten korunmak için tenteler gerile- eektir. murta pişirtmişti. Onu yemekle meşgul gibi gözüküyordu. Neden sonra: — Vallahi... Ne İYi etmişsiniz de buraya gelmeyi düşünmüş - sünüz... . dedi - İstanbulun o yo- ğurt gibi havası nerede, buradaki hava nerede? — Evet... - diye mırıldandı Na- ci - hakikaten.. j şimdi eteklerin zil çalıyor. — Gece pek eğlendik de. Naci, onun dilinde bir şeyler dolaştığını hissetti amma metri- dötel işi kısa kesti; — Emriniz? — Bir gütlü kahve, — Taze yumurtalarımız var, — Üç tane haşla! — Siz hanırmefendi? — Bana da öyle ... Naci, Molla ile göz göze gel - meameğe dikkat — ediyordu. Söze npereden başlıyacaklarını kestire- medikleri için bir müddet sustu. lar, Naci bir ekmek parçası üze- rine bir parça kara biber serperek ağlına atl. Molla, sahanda yu- — Hazır gelmişken, şunun şu. rasında birkaç gün de ben kal- Ne dersin Rezzan? Ben valizimi hazırladım. 'Yaa? Demek gidiyorsun? — Evet... Seninle beraber... Ve Naciye döndü, emreder göbi söyledi: — Siz de bizi götürecek araba ile meşgul olsanız... — Derhal mi gidiyorsunuz? — Fakat bu bir işkence olur Molla Bey için... Buradan Yalo- Yüzme havuzları Şehrimizdeki çocuk bahçelerinde küçük havuzlar yapılacak Çocuk Esirgeme Kurumu bazı çocuk bahrelerinde küçük yav - rular için vüzme bavuzları yap- Mağa karar vermeitir. Bu havuz- lar fazla derin olmuyacak, suları dalmi olarak değişecektir. Havuz başlarında rocuklara nezaret ede. cek kimseler bulundurulacaktır. Havuzardan yanız küçükler isti. fade edecekler ve yüzmeğe alış- tırılacaklardır. Milli iktısat ve Ta- sarruf Cemiyetinin büyük kongresi Memleketin birçok yerlerindeki Ulusal Ekonomi ve Arttırma Ku- rumu şubeleri mınlakalarına alt ve zamanın icablarına uygun o- lan dilekleri hazırlamaktadırlar. Bunlar bu ay içinde Ankaradaki umUmi Merkeze gönderilecek v ayın 28 sında yapılacak umumi senelik tonlar sörüsülerek ka- Tara bağlanacaktır, Dilekler ara- sında tasarrufa ait olanlar bil - hassa fazl-tır Halkevlerinin muhabere ücreti Münakalât Vekâleti tarafından bazırlanan yeni bir kanun pro - jesine göre Halk Odalarının ya - Pacağı — muhabere evrakının ve nakliyat ücretlerinin diğer resmi dairelerde olduğu gibi maktu bir | ücrete tâbi tutulması kabul e - dilmektedir. Kanun yakında Mec- listen gaçecektir. Üsküdar tramvay- larının idaresi Üsküdar, Kadıköy ve havalisi Tramvay Şirketi tamamen Bele- diyeye geçtikten sonra müstakil olarak Beled'veve bağlı bir Mü- dürlük halinde idare edilecektir. İdarenin İstanbul Elektrik - Tram- vay ve Tünel Umum Müdürlüğü- ne bağlanması muvafık görülme- | mektedir. Küi Earagöz hakkında konferans Yarınki çumartesi günü saat 15 de Sarıyer Halkevinde profesör İsmail Hakkı Baltacıcölü tara - fından fKaragözün karakter ve estetiği) mevzuu üzerine bir kon- ferans verilecek ve konferanstan sonra meşhur karagözcü vordarir Bay Mehmet tarafından (kârika- dim) bir karagöz ovunu gösterile cektir, Giriş serbesttir. ü Askerlik şubesinden: Görülen lüzum üzerine sakat eratın muayeneleri yapılmaktadır. Bu muayencler için tayin edi - len müddet öolmak üzere oldu - ğundan raporlarında veya nüfus cüzdanlarında sakat, silâhsız, gay- ri müsellâh kayıtları bulunanların acelenüfus cüzdanı ve 2 kıt'a fo- tograflarile şubeye müracaatleri ilân olunur. vaya kadar — ötomobil... Olmaz? Vallahi olmaz, y — Gideceğim diyorum. Kocamı alıp gideceğin. — Vah benim şeker kârıcığım.. Bensiz de olamaz. Varsa ben yok sa ben... — Ne sandın ya... Nankör! Naci, bir saat evvelki sahnenin tokrar edilmesinden korkarak mı. Tıldandı: — Rezzan... Rezzan. — Ne var? Sana ne oluyor? Ne iyetle işlerimize karışıyor - sun? Molla lâhavle çeker gibi bir Iki saniye dudaklarını — oynattıktan sonra karısını yatıştırmağa ça - Yıştı: — Sinirlenme yavrum. Peki... kalmayız, gideriz. — Yalnız beni affettiğini söyle de gönlüm Tahat etsin. — Ah canım kocacığım... Hiç sana kızar miyim ben? — Öyle ise yavrum... Kalkayım, gu arabayı temin edeyim. Carkası Ver) | Amerika endüstrisini D G i| olitikl Amterika'da yeni tedbirler 'azan: Ahmet Şükrü ESMİ Cumhurreisi Ruzvelt, bir y dar evvel, Amerikada «fevl veziyetin» mevcut olduğunu İ etmisti. Fevkalâde vazivet, zin zuhür edebilecek — tehlikt karşı hazırlıklı olmak için Cü hurreisine icabeden tedbirleri'i mak salâhiyetini veren bir Cumhurrelsi, geven gün Nef york limanının — mavnlanmı emretmşitir. Bu, Nevyork lim nını denizaltı gemilerinin ta ruzlarına karşı müdafaa icin &) lınmuş bir tedbir ise de tehliki bu derece yakın olduğunu Ami rikaklara anlatması bakımınd ayrı bir manası vardır. Nevyork limanının mayınl msanıdan başka Amerika Cum' hurreisi iki tedbir daha almış lunuyor: j 1 — Ruzvelt, gene bu fevkali vaziyetin Cumhurreisine verdi salâhiyetlere dayanarak Ameri | kada Mibver dövletlerine ait P raları bloke etmiştir. 2 — Daha mühim ve adeta yasi münasebetlerin inkıtamı duran bir tedbir olmak üzere Ğ Alman kansolashanelerinin ka * patılmasını emretmiştir. Bu iki tedbir, Mihverin - merikadaki propaganda taj hareketlerini önlemek 1 sadına matuf olmak gerekt yük Harbi hatırlıyanlar, Amfi kada Alman ajanlarının Ameril elkârı umumiyesini kandırmabi felce Vik ratmak ve Amerika hükümetit Amerika halkı nazaranda (tibil rını düşürmek yolundaki faali, yetini bilirler. Filhakika bugli! totaliter — muharebede böyle mücadele, 1914 harbindeki mü ! cadeleden daha ehemmiyetlidi Totaliter harbi icat eden totali ter devletler, mücadeleye DSİ lamazdan çok zaman evvel, bi Şit tehlikelere karşı kendi bü yelerini korumak için lâzım len tedbirleri almış bulunuyof lardı. Bu memleketlerde mat! yoktur. Gazeteler hakika:te hi kümetin bültenlerini neşredeii ganlardan ibarettir. Ecnebi Tr: larını dinlemek menedilmiştir. nebilerin faaliyeti sıkı mür: altına alınmıştır. Her gün decekleri paranın miktar: hük” met tarafından tayin edilmişt Amerikâa gibi bir memleketle gerek ccnebi hükümet ajanlari gerek ecnebi tebaa, en geniş riyet havası içinde yaşamakta * faaliyetleri pek az tahdidata' olmaktadır. Bunlar matbuata, 'yoya ve her nevi propaganda ganlarına nüfuz ederek ve hütü bazan gazeteler satın alarak tesis ederek muztr telkinatta B Junmak imkânını elde etmektif İşle Amerika Cumhurrsisi, * ver devletlerile bu devletlere * olan mmnleketlerin paralarını ke etmekle bu faaliyete köküf den baltayı vurmuş oluyor. MAf lümdur ki bu çeşit faaliyet, yük miktarda para ile idame lebilir. Bu paradan mahrura K lacak olan teşkilât ya faaliyet büsbütün kesmek, yahut da dit etmek mecburiyetinde H caktır. Konsoloshanelerin kapatılır doğrudan doğruya bir devlete gı itimatsızlık ifade eden VE hesiz dostane addedilemiyecek dan bir harekettir. Bunun şüf lü üzerinde durmuya lüzum tur. Ancak şunu söylemek de vu olur ki, başlıca vaziteleri, ? memleket arasındaki — ticaret, mübadeleyi ve seyahati kı tırmaktan — ibaret olan kons0? ların, bugünkü — şartlar ai hikmeti mevcudiyetleri kalt mıştır. Almanyanın da mü! bilmisil olmak üzere, Almaf daki Amerika konsolosh ilga etmesi, Ruzvelt - tari verilen bu kerarın en tabil b ticesi olarak kabul edilmelidi Bu hale göre, iki devlet 4 daki münasebetler, — yalmıf memleketin merkezinde bulif büyük elçilere inhisar ede Esasen her iki devlet de öylt çığır üzerinde yürüyorlar muk ipliğine bağlı olan bü sebetlerin de uzun zarnan ÜCp edemiyereğini söy banet sayılmaz.