9 Temmuz 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

9 Temmuz 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

KA İÇİNDEKİ LA İA N (U yazınımı metinleri Anaacıl AJansı büllenlerinden wanmış'ar) Telhis eden: Muammer Alotur Amerika hükümetinin İzlanda. daki İngiliz askerlerinin yerine Amerikan silânendazlarını gön. dermesi hâdisesi — bülüin siyasi mahtilleri meşgul etmektedir. Ja- pon iplomatik — mahfilleri bu hâdisenin neticesi olarak, Alman- ya ile Amerika arasında harp ih- timallerinin artmış olduğu mü lühazasındadır. Çünkü Amerika, Al yanın ilân eltiği harp min- takasına ginmiş bulunmakladır. Âyni mahfiller Asor adalarına ve Dakar'a da Amerikan — bahriye kuvvetlerinin gönderilmesi ih - Himaline karşı Almanyanın ala . taği vaziyeti büyük dikkatle ta. kip etmektedir. Vaşingtonda bu haber, halk a- * Tasında evvelâ hayret uyandır. - mıiştir. Maamafih böyle bir ha - reketi esasen bekliyenler de var. di. İzlandada işgalin tamamlan - mgvı ve Amerikalıların İngiliz - kr_m yerine geçtiği tolgrafı gelir Belmez, keyfiyet ilân edilmiştir. Vaşingtonda, bu hareketin AlL. manyanın mukabelesini intaç e. debileceği düşünülmekte ve AL- manyada doğuracağı aksülümel beklenmektedir. " Aı""'*ln güzeteleri, bu suret. * İngilterenln yükünün hafifle, tilmiş olduğunu yazıyorlar, Zira İztandadaki İngiliz askerleri ile bunların - hizmetinde — bulunan vapurlar başka yerlerde kulla . nılabilecektir, MISIRA KÜLLİYETLİ HARP MALZEMESİ GELDİ Amerikalılaar Mısıra halen ay- Ga yirmi ilâ yümi beş vapur harp Malzemesi — göndermektedirler. Harp malzemesi — bilhassa tank, man ve av tayyanesi ve :Dhımden >mürekkeptir. Gön - Tilen tanklar on üçer tonluk hafif tanklardır. Bunlar 37 mili. :.:r:llım toplarla ve mütesddit beng ! Mitralyözlerle müceh . HARBİN KAZANILMASI İÇIN AMERİKA HARBE GİRMELİ Ortaşark orduları yeni Başku- ;::lndanı General Auşinlek gaze- lere beyanatta bulunarak bil. ha aa | | Ö İzlandaya Amecika bele | riyenilerinin — çıkarılma- s1 hâdisesinin Almanyı da nasıl bir aksülâmel husüle getireceği bek- lenmektedir. japon me- hıfi!i bu hareketi ile A- merikanın harbe bir a- dım daha attığı mütale- asındadır.. ——— hassa demiştir ki «Harbin kazanılması için şimali Amerikanın da harbe bilfül iş « tiraki lâzımdır. Almanlar kendi lı_:ıımım Mmağlüp edilme - ir. Rus - Alman harbinin Ortaşark. la bağlılığı aşikârdır. Almanlar Rusları mağlüp ederse, Kafkas. ları, Bakü petrollerini zaptetmek- le kalmıyacaklar, Busraya inmeğe çalışacaklardır. SURİYEDE UMUMİ SEFERBERLİK Suriyede Hind kü'sları Domlr kapıdan garbe doğru yeni terak. kiler kaydetmişlerdir. Deyrizor- dan Humus istikametine ilerle - yen İngilizler bu şehre 25 kilo - metre kadar yaklaşmışlardır. Sahilde Avustralyalı — kıt'alar Damuür nehrinin cenubundaki bü. tün hedefleri tutmuşlardır. Paris radyosu, Suriye ve Lüb- nanda 19 ilâ 45 yaş arasındaki bütün Pransızlar hakkında sefer. berlik ilân edildiğini bildirmiş- tir. İngihz tayyareleri Halep ga « rına da hücum etmişlerdir. De- miryollarında ve binalarda infi - lâklar olmuştur. Beyrüttaki pet- Yol depolarında da büyük yangın. lar çıkarılmıştır. CENUBİ AMERİKADAKİ YENİ MUHAREBE Amerika Hariciye — Müsteşarı Vels Samner Birleşik Amerika- 'nın ve diğer bütün Amerika Cum. hüriyetlarinin Pery ile Ekuatör arasındaki muhasamatı durdür - mağa yardım arzusunda bulun « duğunu söylemiştir. Peru topçuları aradaki ihtilâfi teşkil eden sâha dahilinde Hua Killas köyünü bombardıman et mişlerdir. Poru kıt'alarının bazı kasabaları işgal ettikleri haberi tekzip edilmiştir. Ekuatör bit'a. darı mukavemet - etmektedir. Thtilâfı halletmek için Şili hü- kümeti ber iki taraf ârasında ta. wassut teklifinde bulunmuştur. Alman ve sovy *t | Amerikada harp malzemesi tebaları Ketler sefaret heyetleri ve tebaası ""“”'““—*: Yolile mübadele » v - İlk olarak iki gün vi L,::"?dıı şehrimize gel- MSWN sefaret beyetleri ndan mürekkep bir ka. Gonlarlş Va akşam yataklı. va - dele Ankara yolile müba. Ör. Müvkline hareket etmişler- ü ““'“_ Rusyadaki — şefaret heyetleri ile koloniler de Sövyet gelecekler ve iki yaniMaaya ve diğer Avrupa mem- b tleri ait ilk kafile Ml"l sonra mübadele mevkiln- şehrimize hareket edecek ve buradan memleke'lerine gidecek- Tiğımızda Siz memursunuz, Yerilm vabırı alıyoruz. Göcet areegi; tadli günlerindeki çulışmaları Kabil de hiç bir zam vermilyorlar. nizyollarının İstanbul ve diş havak Yupurlurındaki tekmil kaplan ve kinistler Bareme tâbidirler. Bizim de hükümetimizln bahşettiği kanunlar. dan İstifade ettrilmemizi yani Bare. ml_' bi tululmamızı riça, ediyoruz.> SON TELGRAF — Göce, gündüz, Soğuğa, kara, yüğmura karşı büyük bir teragati Kiçindiren bu vatandağtarın dileklerle TLK T ayıya bildiriyoruz, — Tekmil bir babâ şefkati ile alâkadar “evdet Kerimin — Liman İda- Kaplan ve makinistleri de UN Makinistleri gibi ve bu gu- Fim İnced: İşçilerle bi '*lun B. C Türinı imalâtı Vaşington 9 (A.A.) — Amerika harp gayretlerini hızlı bir tempo ile arttıfmakladır. Şimdiki. halde 31 Amerikan kumpanyası hükü- met hesabına. hatp malzemesi i. mal etmektedir. Bahriye dairesi 485 milyon dolarlık fevkalâde ye- ni bir kredi istiyen kanun lâ - yihasını hazırlamıştır. LN Sovyet tebliği (Birinci Sahifeden Devam) Novograd » Volinsk'de — şiddetli fank muharebeleri olmuştur. Al- manlar durdurulmuştur. Mogilev bölgesinde dün çetin tank ve piyade muharbbeleri ol. muştur. Besarabyada Kızılordu mukabli taarruzlarla Alman - Rumen kıt. alarını ağır zaylata uğratmışlar ve bunları Prut'un ötesine at - mışlardır. Düşman harp mey'dâ. nında esliha ve techizat bırak - maştır, Şimalde Sovyet kıt'aları müü- derit halde Fin - Alman kuvvet- lerile muharebe etmektedir. Dün Sovyet tayyareleri — düş- an tayyare meydanlarını, tank kollarını, kıt'a tahaşşütlerini, nak- Tiye kollarını ve diğer askeri he. defleri şiddetle bombardıman et- mişlerdir. 56 düşman tayyaresi düşür - dük. a w:lnm 4 tayyare kayıbımız Şimalde Kızıl filo Sövyet kara ve hava kuvvetleri — harekâtına müessir sürette müzaberet et - miştir. Filo sahilde bir mevkle takviye kuvvetleri — çıkarmıştır. #engö mınlakasında, Sovyot top- gusu iki düşman kolunu imha et- Miştir. ŞEHİRDEN /(Ruzvelt beş milyar dolar daha istiyecek Vaşington 9 (ALA.)— İyi malü- mat alan mahfillerde Öolaşan şa- yialara göre Ruzvelt yakında kang. reden 5 milyar dolarlık munzam tahsisat istiyecektir. Bu paranın bir kısmı ordunun, bir kısmı da donanmasının arttırılmasına sarfe- diecektir. İngiltereye yardım için de toptan bir meblâğ tahsis oluna- caktır. ingilterede harp istikrazı Londra 9 (AA)— Milli harp tasarruf komitesi reisi Lord Mot- tistone, son hafta içinde hanp is- tikrarına 395.000.000 İngiliz liralık kayıt muamelesi yapıldığını ve bu meblâğın 120.000.000 İngiliz lirası. nın Londralılar tarafından temin olunduğunu bildirmiştir. Cebelüttarık önle- rinde bir alman denizaltısı batırıldı Madrid 9 (AA.)— Lalincadan alınan bir habere göre dün sabah İngiliz donanmasına mensup tay- yereler Cebelüttarık açıklarında bir Alman denizaltısını batırmış- lardır. isveçte Komünist partisinin faaliyeti Stokhalın 8 (A.A.) — Afton Bladet gazetesi, İskandinavyada bir komünist tedhiş faaliyeti mev- cut olduğu hakkında yapılan if. Şaat münasebetile komünist par- tisinin İsveçteki faaliyetine ni « hayet verilmesini İsveçin dahili ve harici siyaseti bakimından İs- temektedir. Meyhane safası Pangaltıda oturan Kemal ile arkadaşı Arnavut Cafer Tarlaba. şında bir meyhanede — içlikten sonra şakalaşmağa başlamışlar, şaka kavgaya — çevrilmiş, Cafer sustalı çakısı ile Kemali kalça - sından yaralamıştır. Suçlu yaka. lanmıştır. A Tramvaydan dışarı- ya kol uzatmamalı Kurtuluşta oturan döşemeci An- tuanın oğlu Stelyo dün babasına yemek götürmek için, Harbiyeden tramvaya binmiş, ramvayda gi- derken kolunu dışarıya çıkarmış, fakat yolun kenarında taş yükle- mekte olan kamyona çanpan kolu dirseğinden — kırılmıştır. Çocük Şişli hastanesine kaldırılmıştır. (Birimci Sahifeden Devam) etmektedirler. Besarabya bölge- sinde büyük kısımlar henüz Din yester ile Prut arasındadır. Sovyet tebliğine göre Duna netr Fi şimalinde, Minak şarkında ve Volinsk civarında Alman taarruz ları mukabil taarruzlarla durdu- rulmuş, yani Alman kıl'aları ne Dinyeper nehrini şarka geçmiş ve ne de Stalin hattına girebilmiştir. Bu umumi vaziyet içinde —ü mühim nokta dikkate değer: 1— Duna nehri şimalinde Sov: yetler evvelce cenuba doğru - bir faarruz koltuğu teşkil ediyor ve donanmaya bir istinat vazifesi gö rüyordu. Sovyetler bu bölgede kuvvetli kaldıkça Alman ordula rının Görmel - Mohilev arasında Dinyeperi aşmaları ve Moskovaya doğru ilerlemeleri tehlikeli olabi Tindi. Fakat Alman oedusu Duna şimaline geçerek Sovyetleri geri atmağa ve bu taarruz koltuğudu şarka sürmeğe muvaffak olmuş gi bidir. Hattâ vaziyet öyle inkişaf e diyor, ki bu bölgede yani Leton. yya ve Estonyanın şark hudütların- a şimdi Almanlar yeni bir taarruz koltuğu hazırlamağa gayret edi yorlar. Bu vaziyet Ruslar için tet» Bkelidir. Donanma fena bir âkıbete yak- laşmıştır. Alman taarruzu bu bök şarka doğru inkişaf ettiği tak dirde Finlandiya cephesi de çözü- decek ve Moskova istikametlerini - MEMLEKETTEN - BÜTÜN DÜNYADAN * SON HABERLER z Londraya giden ü Sovyet hey'eti- * * * nin vazifesi Londra 9 (A.A.) — İngiltereye bir Rus heyetinin gelmesi, İngi- liz - Rus İşbirliğine hız verecek yeni bir safha telâkki edilmek - tedir, Bu işbirliği askeri, mali ve iktısadi sahalarda kendini göste- recektir. Sovyet heyetinin başlıca iki â. zası Kızılordu Genel Kurmay i- kinci başkanı General Golkof ile Sovyet donanması Genelkurma. yından Amiral Karmalof'tur. He- yetin diğer âzası ise Sovyet hava küvvetleri ile teknik servislerini temsil etmektedir. İngiliz heyetinin birçok gün. denberi Moskovada bulunması Sovyet heyetinin buraya gelme- gindeki ehemmiyeti isiçlir veç | hile azaltmamıştır. Bu beyetle - | rin we gibi işlerle tavzif edilmiş uklarını alenen söylemek şim- | dikk mümkün değildir. — Fakat | Sovyet ricalinin Londraya gön- derilmesinde —saik olan şey, her | halde prostije, mezarete ve siyasi teamüle riayet gibi mülâhaza « lardan çok farklı bir gdüşüncedir. Izlandanın işgali | Londra'da iyi karşılandı Londra 9 (AA) — Ruzvelt'in, İzlandanın Amerikan k'aları ta- rafından işgaline karar vermesi Ççok müsait bir tesir — yapmşıtır. İngiliz siyasi mahfilleri, bu su- retle, İngilterenin 15 Inci arz da. iresinin garbindeki külfetlerden kurtulacağı ğanaatindedirler. Bir- leşik Amerika devletlerinin, İn - giltereye mahsus harp malzeme- sinin yarı yola kadar salimen git. mesini temin elmeğe karar ver- dikleri bir sırada İzlandanın işga. N bu âşi çok kolaylaştıracaktır. Pasifikteki gerginliğin arttığı bir sırada Amerikanın böyle bir kületi yüklenmesi büsbütün şa- yanı dikkattir. B. Rüzvelt bu hareketile, Pasi. fikte zühur etmesi muhtemel olan vahim hâdiselerin Amerikayı At lantikte ve bilhassa böyle psiko. lojik bir anda müdahale etmekten menedemdiyeceğini isbat etmiş bu- lunmaktadır. Bu, ayni zamanda, hiçbir tazyik ve tahdi kayı ürkütemiyeceğini bir surette göstermektedir, Şimdi mesele, Japonyanın da ayni derecede sarih bir Vaziyet ahlp almıyacağı noktaşından iba- ret bulunmaktlağır. ARP VAZIYETI | kapatmak müşkül olacaktır. Biz ötedenberi Sovyetlerin Du. | na boyunda sıkı dürmalarını ce huba doğru ihliyat ordularile mu kabil taarruza geçmelerini düşüm müştük. Düşündüğümüz fena h- #imaller bugün birer vükia halin- de cereyan etmektedir. 2— İkinci nokta Almanlar Biya listokda intihap ettikleri esas yan ma istikametlerini değiştirmediler Bu istikamet Minskten sonra Mos- kovaya uztnmaktadır. Bu maksat. la asıl Alman kuvvetleri yani tan ve zırblı birlikleri Deresina nehri ile Dinyeper nehri arasında yem meydan muharebesine atılmışlar" dır. Bu itibarla şimdiki halde Sov yetlerin elinde bulunan Vitelisk, Smolensk, Mohilev, Gomel şehir leri garbırda çok kanlı muhare beler olması muhtemeldir. Sovyetler bu vaziyeti ancak bir büyük mukabil taarruzla düzelte bilirler. Taartuz için en münasip bölge Duna nehri şimalidir. Bura- dan cenuba doğru bir taarruz At man ilerleyişini durdurabilir. Bu- nu yapmasalar da Sovyetler şim- diye kadar yaptıkları artçı muha- rebelerile Stalin hattına ve geri sine yerleşmeğe vaki! bulmuşlar ve ihtiyat ordularını yeni müdafar mıntakasında tertiplendirmişlerdir. Alman orduları ikinci mühim bir | mukavemet mıntakası önündedir. | Meksika umu- mi seferberlik:- mi yapacak ? Londra 9 (AA.) — Müstakil Fransız ajansına Meksiko'dan ve- ilen bir telgraf haberine göre ün askeri izinler kaldırılmış. tır. Gayri muharip hizmetlerde vazife gören subaylar kıt'alarına iltihak için emir almışlardır. Harbiye Nezareti — tarafından neşredilen bir tebliğde, Hali ha- zir dünya Vaziyeti ve bilhassa A. merikadaki müştacel vaziyot do- fayısile bu tedbirlerin — alındığ bildirilmektedir. Beklenmedik bu tedbirlerin a. Hinmâsi Möksikada heyecan u - yandırmıştır. Bunlrun umuml se. ferberli Biman - Sovy harbine bir bakı (Birinci Sahileden Devam) 2 Temmuzdan $ Temmuza — kadar 142216 ecir almmıştır. İğtinam olunan pek büyük malzeme arasinda 384 tank, mülesddir. zarhli trenler ve 550 top yardır. Almanlar, Sövyet müstahkem hatla- rimi Şimalden dt yarınış / olduklarını bildirmektedirler. Besarabya cephesiade Almanm- u- men küvvetleri Soövyelterin — şiddetli mukavemetini — kırmışlar ve Sovyet- der Dinlestr'e —atılmışlardır. Esir gönsim çoktur. Stokholmden gelen hüberlere göre, Almanlarin Stalin müstahkem hatl- mü karşı Preskau, Palsenk ve Borisot, Novograd ve — Volhinlden — yaptıkları dük taarruzlar Sevyetlerin ikinci — ve | son müdafas hatlını — yarmağa tahsis edilen Alman kuvayi külliyesinin al- mış oldukları İstikameti açıkça — gör | tesmiyor, Tar hat Alman — taarruzumün Hi mühim bedelleri olan - Leningrad, Maskovik ve Kiyefi himaye etlmekte- dir. ve Ukrayna - cephesinden avdet eden bir gazete muhabiri, şu kanaattedir ki, Alman Umümi Karargâhi 1940 ta Fransiz harbinde olduğu üzere - bir gürpriz bazırlamakladır. Üyle zanvediliyor ki “Almanların gimdilik en başta —istihdaf ettikleri mevkiler, Musmousk, — Tallin, Sımo- denak, Kiyef ve Odesadir. SOVYET İ A KADIN ASKERLER D. N, B. Ajansının öğrendiğine gö- re Stalin hattına karşı ileri hareketi- 'ne devam eden bir Alman piyade kıt'- ası bir düşman istihkâmını İşgal estiği alrada ba İstihkâi Müdafilerinin si- | yösl kemiseeleri tarafından — kalenin içinde kilitlendikleri ve bunlarin ken- dilerini feda etmeğe mecbur edildik- ler görülmüştür. — Kısmen istihkâmın elt koridorlarında cereyan eden şidddetli çarpışmalardan sonra müda- filerden aa kalan 20 kişi teslim ol- muştur. Bilâhare yeraltı dehlizlerinde B de kadın bulunmuştur. Sövyet mün kümlarının bu kadınlara şilâh vererek” ordu. ile birlikte muharebe etmeğe Bövyet istihbarat büresu şefti zavaki gazetecilere, harbin - başımdan beri Almanları bir gündü 700 bin za- yiat verdirildiğini ve harp şiddetlen- | dikçe bu imdkların artacağını süyliye- | Tek demştir ki: İ «Hitlerle Napolyon — arasında fark gudür: Napolyon — Moskovaya — kadar gelmiştir. Halbuki Hitler, Kramlin sa- rayının fotoğrafınrı görmekle irtifa e- decâktir.» ŞERRİ HARABE HALİNDE Sövyet kit'alarının çekilirken, —Al- manların eline işe yarıyacak hiç bir #ey birakılmamazı hakkındaki — emri- min büyük bir taassupla tatbik edildi- Ki anlaşılmaktadır. Filhakika Sövyet kat'aları Almanlarin karargâh kurma- darına mâni olmak için Minak şehrini famamiyle ishrip etmişlerdir. Soyyetlerden İstirdat edilen — Besa- rabyadaki biz çok şehirler de tahrip edilmiştir. Devredilecek İhtira Beratı «Tuğla imilindelâ ameliyatta islâbat» hakkındaki — ihtira için alınmış olan 22 Temmuz 1961 ta- rih ve 1280 numaralı (htira bera. tının ihtira ettiği hukuk bu ker. sına devir ve yahut ihti- raj Türkiyede mevkiü flile koy- mak İçin icara dahi verileceği teklif edilmekte olmakla bu hu. | susta fazla malümat edinmek is- | teyenlerin Gülatada Aslan Han 5 inci kat 1.3 numaralara müra- * caat eylemeleri ilân olunur. Sahip ve Başmuharriri: Etem İzzet Benice - Neşriyat Direktörü —| Cevdet Karabilgin j Basıldığı Yer: İ SON TELGRAF Matbaasi (| B Amerika'nın |Boğaziçi halkı Emniyet Tedbirleri (Başmakaleden Devam) dür, mümkün olsa dahi bir netice almak kabil midir?. Almanyanın şimdi ve sonra böyle bir tasavvuru var mı?. Bunlar ayrı ayrı mütalea ve münakaşa mevzuu olan keyli- yetlerdir. Ancak, herşeyin başında kanın İngiltereye yardımı. Avrika gerek kendi, gerek İn- giliz salâhiyettarlarının ilade et- tiği gibiş bu yardımı lâyıkile yapa- mamaktadır. Yardımın yapılma- sına Atlanliğı iş olan Alman denizallıları, bücum botları, kor- san gemileri ve tayyareleri mâni olmaktadır. İngiliz donanmasmın ve hava kuvvetlerinin bütün gay- retine rağmen Atlantikteki Alman fanliyeti mülessir olmakta ve toni- Tüto yekânu her ay yüz binleri geçmiye başlıyan gemi zaylatına xebebiyet vermektedir. Bu bakim- dan İngiltere hem nakliye gemi- lerini kaybetmekte, hem Ameri- rdımından tam bir şekilde istifade edememekte, hem de yine resmi ağızlarda ve istatistiklerde resmen beyan olunduğuna göre; aylık gemi inşaatı ile zayiatını kar- şılıyamamaktadır. Bu vaziyet; İn- gilterenin de, Amerikanın darişine ve menlfaatlerine — elvet ve bir an evvel Atlantiğin Alman tahrip kuvvetlerinden — temizlen- mesini icap etlirmektedir. Alman denizaltılarının ve diğer muharip ve mücadil kuvvetleri- nin Atlantikteki adalardan, Nor- veç, Fransa, Afrika sahillerinden, İzlandadan, Amerika sahillerine yakın diğer serpinti halindeki ndu kümelerinden istifade ettikleri ve buralarını üs balinde kullandıklar yi muhakkaktır. Bu vaziyetin de- yamı, bilhassa Sevyet - Almı harbi; Almanya lehine bir netice yerdiği takdirde; İngiltereyi daha sıkışık bir vaziyete sokacak, Aene- rikan yardımlarını daha çok sar- sacaktır, Çünkü, Almanyanın Sov- yet Rusyada muvaffak olması ne- Hicesinde, eğer bir sulh yapılamaz- sa; Almanyanın bütün serbestli. Bini temin etmiş olarak ve yine bütün imkânları ile İngillereye karşı harbe devam edeceği ve her türlü deniz vasıtalarını Atlantiğe süreceği aşikârdır. Böyle bir va- ziyette ise; Amerikanın İngiltere- ye yardımı inkıtasız ve mebrul ol- “mak ihtiyacındadır. İşte, gimdi Amerikaya hâkim olan gidiş ka- rarının başlıca âmili arasında bu Ahtimal de vardır. Almanya; bü- tün gücü ile Rusyaya saldırmış ve arkasına bakamaz bir bal almış- ken; Amerika da kendi emniyet tedbirleri ile bir arada şimali A- merika - şimali İngiltere yolunu evvelemirde hazırlamış bulunu- Bu hareketin Asor, Yeşilbu- saire gibi mahallere teşmil de, yine izahımı yaptığımız sebepten ileriye geliyor.| Amerikan denanması ve Amerikan kıtaatı bu mahallere yerleştikten Atlantiğin durumu; Almı ya karşısında daha bir başka va- xiyete geçecek, İngiliz - Amerikan denir bölgeleri karışık hir hal ala- cak, Amerikanın kara ve emniyet alarını ayırmak müşkül olacak we binnetice, Alman denizeltıları we diğer tahrip vasıtaları . eğer Amerika ile bir ihtilâta sebebiyet vermek istemiyorlarsa ve vermek istemiyoceklerse - daha mütcenni hareket mecburyetinde kalacak- (ilirinc Sahifeden Devam) da bu civarda oturan bir çok karie lerimizden şikâyet mektupları al- maklayız. Yenimabâllede Kayık- çıl sokağında oturan Ba- yan Müzeyyen gönderdiğ tupta diyor ki: «— Sarıyer hamamı, hemen bü- tün Boğaz köylerinin yegâne ha- mamıdır. Kavaklardan, Yenima- halleden, Büyükdereden ve diğer küylerden bütün halk yıkanmak için buraya gelir. Çünkü bu civar- da başka hamam yoktur. İşte bu vaziyetten hamam sahibi icap et tiği kadar istifade için birçok lüks sınıflar icat etmektedir. Şehrin başka hamamlarında 36 40 kuruş sarfile yıkanmak kabil i- ken, burada 75 kuruştan aşağı çı- kılmamaktı Halbuki hamamın küks denilen köçeleri diğer ha- mamların alelüde yerlerinden fark- sızdır. Bu yüzden Boğaz köylerin- de fakir halk hamama gidemez ol- muştur, Esasen bu civar halkının ekserisi fakir kimseler olduğundan Sarıyer hamam: yalnız zenginlerin istifade edebileceği bir yer haline gelmiştir. Belediyemizin, civardaki fakir halkı düşünerek hamam üzerin- «de sıkı köntroller yapmasını — ve Boğazlı fakir halkın daha ucuz o- larak bu en mühim ve tabil ihti- yacını gidermesini temin etmesi- ni bekleriz,» SON TELGRAF: Karlimizin ne kadar baklı olduğu meydandadır. Boğaz gibi başka hamamı olmıyan bir yerde Belediyemizin bu işe da- ha fazla eçhemmiyet vermesini ve halkın yıkanma ihtiyacını — daha ucuz bir şekilde temin etmesini biz de temenni ederiz. Yeni Kahve tevzlatı (Birinci Sahifeden Devam) bazı semtlere hiç tevziat yapılmadığı iddia olunmuştur. Bu meyanda — Bü- yükada, Fatih ve Eminönü ile Boğazi- Çinde bir çok evlere fiş vermek için müracaat bile — yapılmamıştır. — Paşa- bahçede de yalnız tanınmış kimselere kahve veridiği beyan edilmiştir. Ni- şantaşında, Şişli nahiye müdürlüğüne fişler yollandığı balde ekseri apartı- zaanlara fiş verilmemiştir. Şişlide olus Tan bir kimyağer aldığı kahveyi tah- Hü elmiş hileli bulmuştur. Bazı paket- lerin de on ikişer buçuk gram eksik olduğu söylenmiştir. Ticaret Vekâleli şehrimizdeki mü- fettişlerine tevzlat “hakkında teftişler yapmalarını - bildirmiş ve teftişlere geçilmiştir. Yapılan Ihbarlara — göre, bazi kimselerin hem çalıştıkları mü- eaeseden ve hem de evlerinden ayrı Ayrı kahve aldıkları ve hattâ bir kaç müsase e alâkalı olan kunselerin hep- Sinden ayrı yarı mübayaatta — bu duğü anlaşılmıştır. Bu bozukluğun den ileri geldiği de — araştırılacaktır. “Yeni tevzlatır çekirdek olurak yapıl- ması böklenmektedir. Şimdi tevziala muvakkalen san ve- rilmiş olmakla beraber şiklyetler göz önüne alınarak — yakında — buşüyacak tevzistin daha inzamla yapılması ve ber şikâyetin ehammiyetle telkiği lâ- zumdar. BAKIRKÖYDEKİ TEVZİAT Bakırköydeki tevrlatta 250 gram yerine 100 gram kahve verildiği Ge şikâyet olunmuştur. lar, faaliyetlerini tahdide mecbur olacaklardır. Şimdiki hakde, İzlandanın işga- “Tüne bakarak; «Amerika harbe gi- riyor, diye bir hüküm vermenin zamanı ve sırası henüz gelmemiş. tir. Amerikanın harhe girmesi, herşeyin başında Alman - Sovyet harbinin sonuna ve alacağı netice- deki inkişaflara bağlıdır. ETEM İZZET BENİCE DİKKAT Altıncı sahifesinde Haydarpaşa Lisesi Satın Alma Gazetemizin bugünkü Komisyonu ilânının İhale tarihi 14/7/M4X Pazartesi olmayıp 10/7/941 saal olacağı alâkadarlara bildirilir. “ Lise Mezunu memur alınacak İstanbul P. T. T. Müdürlüğünden 1 — İdaremizde münhal maüşlı ve ücrelli — memuriyetlere lise mezunları müzabaka ile alnacaktır. ? — Müsabakada muvatfak olanların idarenin teklit edeceği yerde memu - riyet kabul etmeleri şarltır. 3 — Müssbakada muvaffük ölanlara $0 lira asil masaş veya 75 lira Ücret vericcektir, 4 — Hteklilerin T80 sayılt memurin 2058 sayılı kanın — hükümlerine göre kanununun 4. üncü maddesindeki şart- darı hüir olmaları ve devlet memuriyetine ilk defa gireceklerin 30 yaşını geçe memiş olmaları Lizutdır. 5 — Müsabakaya girmek İsteyenler aşağıda yazılı evrakı müsbiteleri ile birlikte İst. P, T. 'T. Müdürlüğü kar 18/7/841 Cuma günü akşamına — kadar idart kalemi münmelât kırmina müracaat etmelidirler. © — Müzabaka 21/7/MM1 Pazartesi günü saat 10 da Beyoğlu P. T. T. binası- mın üçüncü katında icra ölanacaktır. Getirilecek evraka ratabiter — 1 — Dilekçe.. 1 — Aşı kâğdi. 3 — Zabıtadan iyi hal kâğıdı. 4 — Adliyeden mahkümiyet ve maznuniyeli olmadığına datr vosika. 5 — Lise diploması. 6 — Nüfus texkeresi. 17 — Askerlikle alâkası olmadığına Galr kayıtlı bulunduğu sekerlik şube ginden vesike <337 doğumluların ilk ve son yoklamalarını yaptırmış — olmaları ve möktebe kayıtlı talebe okduğundan dalayı tecil edilmiş bulunmaları lâzume —— dir> 336 doğum'ulardan bu vesika İslenilnez, «5407>