15 Kasım 1942 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

15 Kasım 1942 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

204 TELEPON Baş M zostt İDARE 23300| umumi bir bakış.. Kafkaslar-Rus seddi - Alman: ya - Muhtemel ka ve Akdeniz mücadelesi.. ETEM İZZET BENİCE Son n beş gün içinde dünya harbisin mahiyet ve münesı bir- denbire değişmiştir. Bu değişmeni numumi bulüsa- | söm şöyle bir cilmle ile çerçeveli- yebiliriz: — Almaoyamın dünyayı istilâ plânı tahakkuk etmemiş, mlitte- fiklerin Avrupa karasında harbe girişebilmelerinin ilk safhası baş- lamıştır, Göülüyor ki, dünya Harbi yeni ve dikkate çok şevan bir safha içine girmiştir. Bu wibal netice ba- kımından bir dönüm noktasıdır. Bu vaziyoti ihdas etmekte her şeyin başımda Sovyet müdalaası- nın ve Stalingrad mukavemetinin büyük h'ssesi vardır, Ladoga cenubundan Voroneç ke- #'mine kadar bir ateş seddi halim- de uzebun Bus müdalcası 200 Aiman ve mihver tümenini bu sed boyunda tutmuş; Surlisgradın taribte misli görülmemiş müda- faası Alman başkumandanlığının | Kafkas ve Orta Şark istilâ plünem suya düşürmüş; demokrasyulara Mosirt kürtarınak, Alökuyı temiz- lemek için büyük bir zaman ve hazırlık fırsatı kazandırmıştır. Şimdi vaziyet umumi — şekilde şöyle mütalea edilebilir: Rus cepbesinde; Almanlar mü- dalaadadır, Stalingradı en von ta- arruzlarma rağmen düşürememiş- derdir, bütün gayretlerine ve hâlâ mücadeleye devam — etmelerine rağmeca Kalkasyada ilerliyeme- mişlerdir. Bu durtunda » bütün kış, Sovyet yükümü omuzlurmda taşımak mec buriyetindedirler. Kış büyle oldu- ğu gibi İlkbaharda da Sovyet cep- hesinde şimdikinden hiç farksız bir şekilde mücadeleye devam 20- rundadırlar, Halbuki, hesapları 1542 sonuna kadar Kafkasyayı iş- gal eylemek, Orta Şarklı hiç o- mazsa tehdit altına almak, Rus müdafaasını yıkmak ve 1843 ilk- haharma bir bamlede tasliye gü- sebtecek biz Rus kavreti bırak- mak ve Alman ordulsrana serbost- Mğini kazandırmaktı, Bu, olmamıştır. Misır cephesinde: Bu cepheye gelince vaziyet aşikârdır. Alman ve İtalyanlar yıldırım darbesi ile ezilmişlerdir. Trabhusgarbı dahi brrakmak mecburyetindedirler, Bunu — tabi görmek lâzımdır. Nihayet Alman ordusu Sovyet cephesinden büyük kuvvetler çe- kip Mıs:ra getirmezdi ve getire- i, bülün İmkânlar ve fırsalur İugiltereye açık nun içindir ki, İngil'alerin üstün te, tenk, harp leva- züu de; talyan ve Framsız filolarmı cle her türlü fedakârlığı çöze ala- rak 5-4 yüz gemil ile Derne, Trab- his veya Tuntsa asker çıkanınlar. Ha'baki, Aksenizde 5-660 İtalyan Bermi'si nerede Şimali Alrika cephesi: Bu bir cephe değildir. Müttefikler bir yandan Mısır ve Libyadan mihve- rin ayağını koserken, bir yandan da şimali Afrika Frasız eyaletle- rin! harbin istikbali bakımundan laltana almıya mecburdular. Çün: kü Avrupaya taarruz etmek, Av- rupa karasında döğüşmek için Akdeniz ve Afrikanın da herşe başında elde olması lezımdı, Müt telikler, işte bunu tam vaktinde aa | cepheler - Afri: | yaptılar ve hareketlerinde muvai- | fak oldular. | — Yalnız ve münbasırsa Masş kı- yılarından Almsayaya taarrua et- | miye kalkışmak müttefikler - için ancal. bir macera denemesi olabi- kirdi. Hakikatte, — Avrupa kot'ası | üzerinde henüz kudretli bir AL- maaya ve mihver ortakları var- dar, Hzlihazarda dünyanm en bü- | yük kuvveti bu kuvtettir. Avrupaya çıkmak, bu kuvveti yeamek behemebal çok esaslı, çok ihatalı hazırlığa ve üstün kuvvete | bağlıdır. | Şimdi; Afrikanm tam işgali ve İs- kenderundan Fas uçlarına kadar bütün şark ve cenup Akdeniz kı> yısının müttefikler elide kalması | tabakkuk ettirilince, şu karşılıkla durum artaya çıkmışlır. | Almanyanın İsviçre, — İspanya, | mühim B iğe Bakkallara yarın bah saat 8 den itiba- ren şeker verilecek Yarım sabahtan itibaren yeni fi- atla şeker satışlarma başlanacak- tır, Bu münsebetle bakkallar ce- Yarm sabahtan itberen tramm yalniz. mrcbur dra, 15 ÇAA.) — «BBC. : lakt Cenova Bimanı tek- rar şiddetli bir akına uğramıştır. Uçaksavar müdafaası ne kadar kuvvetlendirilmiş ise de, bu akın- da bir tek tayyare kaybedilme İsveç dışında bütün Avrupayı iş- | haberler böylelikle teyit — dilmiş Bali ve her tarafta düşmen taarru- | bulunmaktadir. (Devamı Sar 3. SÜ: 3 de) (Devarai Sa: 3, £ de) Yeni fiatlarla şeker satışı yarın başlıyor —a Başvekilimizin miyeti bu sabalı şehrimizdeki bak- — Tramvaylara Fazla Yolcu Alma Tedbirleri | Tekmil arabalarda yalnız ön- | deki iki sıra kanapeler bırakı: hp diğerleri kaldırılacak Bazubend taşıyan memurlar bu kanapelere | | hasta, ihtiyar ve malülleri oturtacaklar Ansaldo fab;ikalarî 'şiddetle bombalandı Büyük yangınlar çıkarıldı, ingiliz uçak. | ları bir tek kayıp vermeden döndüler | Lomdta, 15 (A.A.) — Şimali Af rikadan bu sıbba pek az haber alınmtır, Sahil boyunca, doğu - dan batıdan ilerleyen - orduların hareketi inkişaf etmiştir. Motgomery emrindek; — İngila kuvvetleri Gezaleya girmiyler ve Bingazi yolunu tutmuşlardır. Bazı haberler Amerikan kuv - yetlerinin Tunus hududunu geç tiklerini söylemektedir. Şimdi öğrenikliğine göne, Tu « ve hududüna 60 kilimetre mesa- fede bulnan Bono limanını İngi- liz ve Amerikan parişütçüleri ip gal cimişlerdir. RUZVELT AMERİKAN — KUMANDANINI TEBRİK ETTİ Londra, 15 (AA.) — Reis Ruz- vek, Şimali Afrikadaki müttefik kuvyelderin başkumandanı gene- ral Kinsenlwwer'e bir tebrik me- Sajı göndermişt: Bu mesajda hava ve de Diz kuvvetler da işbirliği nin mükemmel olduğu bikliril - mektedir. ALMANLAR RUS CEPHESİN- DEN PİLOTLAR GETİRMİŞLER Nevyork, 15 (AA) — İngiliz mareşali Pedder, Şirm ha kuda edilen Alman pilotları de yden getirilmiş bulunenlar olduğunu ifşa etmiş » tir. SON TELGRAF EN SON TELGRAFLARI VE HABERLERİ VEREN AKRŞAM GAZETESİ Dün ymâ harbinin Müttefikler girişilen taarruzda yeni safhasına ilk KÇ Gazeteye gönderilen evrak iede edilmez a Fo Kkilen 3 SAYISI | ». | zti CC O SS kamsl, KURUŞ İSüğar 4 hedefin Trablus şehri olduğunu bildiriyorlar Gazale geçildi, 8 inci Ingiliz ordusu şimdi Bingaziye doğru 2 koldan ilerliyor Tunusta uçakla getirilen Mihver kuvvetlerile muharebeler devam ediyor - Ayzenhover kuvvetleri Bizarta limanına doğru yürüyor “ERANSIZ. SİMAL AFRIKASI Bundan bir müddet evvel, milr verin Rus cephesinden binçok ha wa teşkillerini çekörek Maır cep- e gönderdiğ'ne dair verilen l izahatı kallara bitaben bir tebliğ ıqı-ıı-[’ rek bakkalların — nahiyelerdeki «bakkallar cemiyeti mümessilleri me hemen müracaat etmelerini ve nah'yelerdeki bu mümessillerin de şeker almak üzere yarın sabah sa- at sekizden ilibaren cemiyet mer- | kez'nde hazır bulunmalarımı bil. | dirmiştir. Mavamu Sa: 3, Sü: 4 e) 1 tacafları tromvaylara — daha n bazı tedbirler İderesin. Bu sefer Ansaldo fabrika- | det tutulmuştur. Bu fabrika silâh imal ediyordu. Büyük yangınlar çıkarılmış ve iç llman Bölgesi de Fddele bombar *Devamı Ba: 3, Büş 4 d4) | Yeni Emniyet Üzümden de şeker çıkarıl- masına çalışılıyor. Kimler ucuz şeker alacak ? | Kiymetli idarecilerimizden yeni İstan- Militf Şef Vekiller heyeti toplantısına riya- set buyurduler Ankara 15 (Telefonla) — Milü | Şefimiz düm Paşvekâlete gelerek bir müddet meşgul olmuşlar — ve bilâlrare Heyeti Vekilenin toplan- tısına riyaset buyurmuşlardır. Müdürümüz ; bu sabah geldi | bul Fersiyet Müdürü B. Halük Nihad Burdur Vasfiğinden İslanbul Bnai- | yet Müdürlüğüne tay'n olunan B. Ha. İâk Nihad Peperi bu Sabahıki ekepres- | le Ankaradan çekcimize golmistir Haydarbtşa İstasyonundu taki Emni- yet Müdüsü Kâmraa 'le Emnmiyet Mü- dürlüğü erkâna ve döstleri tayafından kuretanan B. Halük Nüihd Pepeyi yak Findan itibaren yeni — ve başlayacaktır. SON — TELGRAF — Evvelce Fatih dye Yazı İşle Kaymakamlığı, Be lüpe KBü intiza- tie, hüsnü idaresi Te tmayüz eemüş olan B. Rajük Nihad Peperi çak değerli ida- mizdendir. Genç Bemiyi lürünrümü — tehrik yeni vezifesinde de başarılar çrimim Mareşal Peten Afri- kaya mı gidecek ? Londea, 15 (ALA.) — Müreşal Peten ve Veygand'ın bie hüki met kürmak üzere yakında Afri- kaya geçecekleri söylenmektedir. Stalingradda ve Kafkasyada Ruslar Tuapse şehrini boşalttı Petrol kuyuları Almanların üç ayda bir damla Petrol alamıyacakları şekilde tahrip edildi Moskova, 15 (AA.) — Kınlyık z gazetesine göre, Alman ordu- ları Kafkasyada ele geçinememi oldukları iç'n, şöddetli benzin ve akar yakıt sıkınlıs; çekmektedir. Bu güzele, Rusların Tuapae (Devamı Sa: 3, Bü: 2 de) BAŞVEKİL Bir Muhtekir 3 yıl hapsedilecek —- Dükkünındaki kakao yağlarmı 640 kuruşa satacağı yerde 13 lira- ya satlağından milli korunma mah kemesine verilen Tahtakalede şe- kerel Panayot dün 3 yıl ağır hapse ve bin Tira ağır para cezasına Gazetecilerle «-htüm edilmişür. hasbıhalde bulundu la) — Başvekl. araçoğlu dün esat 15 be mreralebetin mühtelif — mahallerinden gelen gazetcederi Heloyinde — katrıl ederek krrebleri: encasleleri, bağd gi Kadunu, asemur ve dac gelirli mee yapılacek yar Üvey kızını kız- gın maşa ile dağlıyan kadın! (« | Merhametsiz üvey | ana 14 ay hapse mahküm edildi Kumkapıda oluran Şaziye is- minde bir kadının üvey kızı Za- | rifenin yülcudüng kızgın maşa ile | dağladığını ve zavüllı kucağızın | bir müddet sonra Haseki hastane- sinde öldüğünü yazmıştık, —Bir müddetltenberi asliye 6 mcı ceza mahkemesinde muhakeme edil- mekte olan bu merhametsiz üvey Ana evvelki gün bir yıl iki ay müddetle ağır hapso mahküm e- dülmiştir. I cuzçsvsl | EKMEK ' FİATLARI | | Bu sabah yeni şeklin tatbikatına başlandı Bu sabahtan itibaren iki fiatla ekmek salışına başlaminuştır: Halk 600 gram ekmeği karnele- rile 27 kuruşa, memur, mütekalt | e mahdul gelirli vatandaşlar da 17 kuruşa almaktadırlar. Şimdilik ber farın iki tip karne üzerinden deekmek satacaktır. ( Yakında memür — karneler'le hangi fırınlardan satış yapılacağı * bildirilecektir. Yedikule'de 7 saat süren bir yangın! (Yazısı Sa: 3, Sü: 1 de) Bu aşı tutsa... Fransa 140 ta mihver ordula- zinm tek balyoz darbesi altında Ü£ lif çözülmüştü. O memlekette olrumuş, dünya irfanile temasını © memleketin dik vasıtasile elde etm'ş bir ferd Olarak, © günlerde, (Ne yaptın Pransa???) isimli bie yaz yaz- mıiştira, Bu yazıda, en güvendiği hüvi- yetlen en acr inkisarı duymuş ve artık nefrete geçmiş bir aşkın naba atıyordu. O gün, bugün Fransa'ya, hâdi- selerin malüm akış çer - de, hemen hemen - kay hi 'aşamış ve bilirim lerin sonunu tersile başlımış; bir an evvel aziz, bir an sonra merdut bir varlık gözüe bakmağa başladım. O gün bugün PFransa'yı, ona olan aşkımını Hile an evvelki bü- yüktüğü zshetinde, bir an sonra en büyük inkisar kutbum halin de seyrettim, Bir (Dögol) benim için, muh- teç olduğum büyük sermayenin çovesi bir meteliğiydi. Vükıâ hak — ve bürriyet cephesinin büyük ve kaybetimez sermayadarı İngiltere elinde bu metelik en kısa zaman- da eski Fransa çapında bir kiy- met olmağa namzetti. Fekat ne olursa olsun, ben Fransa'yı; bü- tün Garp medeniyeti vüksasının NECİP FAZIL RKISAKÜREK Düzac'mda kapısı olan Fransa'yı kendi içinde mayalaşan, kabaran, kavamını bulan ve bütün eeki haklarına Jiyakat ifade eden bir şahlanma içinde görmeğe —müh- taçlım. Bu içinde bile onu aradır Henüz (Aradğımı b yemem! Fakat 1940 ta m'hver öosdularım tek bülyoz darb ı İmparatorluk bütümüne son el atışı; ve (Dögol) a, temsil ettiği soylu hak ve liyakatle mütanasip bir devlet sermayesi temin edişi etrafında, ben, hümbi süratle nee irecek bin bir sevkülceyş başka bir de Fran- 'yı giriltecek bir hayat eksiri tedbirini görüyorum. Bu aşının tutmasın: bümem ki benden daha hareretle dileyecek kim varde? Bu aşı tutsa, keşke trten..,