21 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

21 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

SA 2(.3.335 Laval'in LAVAL / Berlin, 20 A.A. — Karakovi den gelen Laval Berlinden geç- miştir, İstasyonda dış işleri ba- lığı batı bölümü başkanı Pin telen ile Fransa büyük elçisi Ponse taraflarmdan selâmlan - miştir, Bir çok gazeteci ve meraklı- İar istasyonu doldurmuşlardı. Bunlar da Lavali selâmlamış - lardır. O da elile karşılık ver - miştir, Neler konuştular? Paris, 20 A.A. — Lavalin et- rafındaki kimselerin söyledikle- rine göre, Krakovideki Laval - Göring konuşması, tamamile şahsi ve yarı resmi bir çerçeve Siyasal bir sondaj olmaktan baş ka, bir sonuca (neticeye) vara- maz. Göring, Pilsudskinin cenazesi Mmünasebetile Krakovideki Fran Sa otelinde verilecek yemekte Laval ile görüşmek arzusunu bildirmiştir. Yabancı gazetelerin ortaya oydukları ihtimallerin tersine “larak, Lavalin Berline gitmesi Mevzuu bahis değildir. ,Laval - Göring © konuşması, ringe tercümanlık yapan bir man İşyarı (memur) ve La- Valin kabine sefi Roşa önünde Yapılmıştır. öring, evvelce, Hitler - Si- on - Eden konuşmalarından Sonra belirmiş olan Alman siya- int anlatmıştır. ai val, hiç kimse için bir teh- KE olmiyan Fransız genel em- İyet politikasını söylemiştir. aval, Fransanın bu politika- kabul edecek her ulusla ko- atmış hazır olduğunu hatır - J mii Met, ve Srakovideki . Laval - Göring Varşovadaki Bek - Göring nğ gi malarının, Hitlerin salı gü le, ç“ischtag'da vereceği söy teyizerinde ne gibi bir etki iri) olacağı şimdiden ii Miamaz. (Tahmin edilemez). Paris, 20 A.A. — Gazeteler, Bigi : Göring konuşması ve da Ş ir yarınki söylevi hakkın Bü yazmaktadırlar. ei it Parisien diyor ki de, Salı günü vereceği söylev- are ağünün belli başlı sorum - Riy, karşı durum alacak olan in ral işini kolaylaştırmak İ- Yanlar in alanı yokladığını Bu ak mümkündür. Yed, örlev, Hitlerin Fransa ola, stlarr ile çalışmağa hazır lardan Yahut, anlaşamamaz- ğin; An istifade ederek özgen Ve da tliğini) korumak Mek 5.4 İyi bir durumu bekle - Zin, Danevralarna devan N Hi, ni Bösterecektir. ün söyl tarafından verilecek 0- Ve ye, iievin uzlaştırıcı olacağı ” Şİ impala yol bıraka ktadır. Fakat, silâhları azalt- Göring'le Konuştuktan Sonra Berline Gitmesi Muhtemel Hitler Bugün Bir Söylevle Dış Siyasayı Anlatacak HİTLER ma işinin nasıl olsa ortaya çıka cağı muhakkaktır. Hitler ve Göring, bu sorumu (meseleyi) incelemeğe (tetkik etmeğe) hazır olduklarını söy - leseler bile, acaba arsıulusal bir kontrolu onaylayacaklar mıdır? Bu kontrolu kabul etmezler - se, Versay andlaşmasına yaptık ları gibi, bu yeni andlaşmayı bozmıyacakları hakkında bize nasıl inan vereceklerdir? Bu sorumun halli, göründüğü kadar sade değildir.,, İntransigeant gazetesinin hu susi muhabiri diyor ki: “Fransız dışarı işleri bakanı- nin tebessümü, her sözden ziyâ- ie. Gügia, ile yaptığı görüşme: tedir. Filvaki bu görüşme, iki nemi e Bi noktai nazar taatisinden fazla bir şey idi. Denilebilir ki bu gö- rüşme, bir aydanberi bahsedil - mekte olan Laval - Hitler ko - nuşmasınm birinci adımını teş- kil etmiştir. Övre gazetesi, müzakerata tekrar başlanacağını ve bir müd det sonra da Berlin seyahatinin icra edileceğini ilâve eylemek » tedir. Mamafih hali hazırda Fran- sa, Rusya ve Almanya arasında bir anlaşma vücuda getirilme » sinin mümkün olmadığı kanaa- ti vardır. Fransa, Lehistanın Al manyadan yüz çevireceğini um- muşsa da bu umud boşa çıkmış- tur. İyi malâmat almakta olan ma hafilde Lavalile Göring ara- Jarındaki görüşmeye dair hiçbir şey meşretmemek hususunda mutabık kaldıklarına inan ve - rilmektedir, Londra gazeteleri Londra, 20 A.A. — Pazar ga- zeteleri Laval ile Göring ara - sında yapılmış olan görüşmeye büyük bir önem atfetmektedir. Bu gazeteler Lavalin yakında Berlini ziyaret etmesi muhte - mel olduğunu kabul etmektedir ler. Hicaz veliahtı italyaya geldi Napoli, 20 (A.A.) — Hicaz veliahtı Suud bin Abdül, dün Viktorya vapuru ile buraya gel miştir. Yanında Hicaz dış işleri müsteşarı Fuat Hamza vardır. Veliaht, Avrupaya batı me - deniyetini incelemek (tetkik) için geldiğini söylemiştir. Bugün İtalya veliahtiyle bir - likte öğle yemeği yedikten sonra, Romaya gidecek ve ora- da dört gün kalacaktır. Kral ile Mussolini tarafından kabul edilecek olan veliaht, son ra Paris, Lahaye ve Londraya gidecektir » i SON HABER Leh-Alman Dostluğu Göring'in bir bildiriği Varşova, 20 A.A, — Göring dün akşam, iki buçuk saat Bek ile görüşmüştür. Alman bakanı bu görüşmenin pek candan ol - duğunu ve dönen bazı şayialara rağmen Polonya ile Almanya arasmdaki dostçasma ilgilerin (münasebetlerin) crklaşmakta devam eylediğinin andlaşması- na yardım ettiğini söylemiştir, Göring, geçen şubatta, bera - ber tilki avma gittiği ordu mü- fettişi general Sasnkovski ve Fabriçi ile birlikte, Almanya bü yük elçiliğinde yemek yedikten sonra saat 22 de Berline hare - ket etmiştir, Varşova, 20 A.A. — General Göring ve yanındakiler dün ak. şam saat 22 yi 12 gece Varşova- dan ayrılmışlardır. Göring'in bildiriği Paris, 20 A.A. — Matin gaze- tesinin Varşova muhabiri Gö - ringin Varşovadan ayrılmazdan evvel aşağıki bildiriği neşret - miş olduğunu bildiriyor: “Almanya ile Polonya arasm daki ilgilerin, Mareşal Pilsuds- kinin sağlığında olduğu gibi ay- nı dostluk havası içinde devam edeceği kanaati ile Varşovadan ayrılıyorum. Almanya ile Po- lonyayı ilgilendiren ortak so - i rumlar (müşterek meseleler) İ hakkında iki ülkeyi de memnun edecek şekilde görüştüm.,, ———— Maksim Gorki Uçağı Yerine | Yeniden üç uçak yapılıyor Moskova: 20 (A.A.) — Halk komiserleri meclisi ile Sovyet / Rusya Komünist Partisi merke- zi komitesi, parçalanmış olan Maksim Gorki tayyaresi yerine aynı tipte ve aynı hacimde üç büyük tayyare yapılmasına ka - rar vermişlerdir. Bu tayyareler- den birincisinin adı Vladimir Le nine, ikinci: ve üçüncüsününki de Maksim Gorki olacaktır. Türkiyenin taziyeti Moskova, 20 (A.A.) — Tür - kiye büyük elçisi Vasıf Çınar Maksim Gorki tayyaresinin uğ- ramış olduğu felâketten dolayı Dışarı işleri komiserliğine tazi - yette bulunmuştur. , Moskova, 20 (A.A.) — Mak- sim Gorki tayyaresi kurbanları- nın naşı belediyenin ölüleri yak- mağa mahsus olan binasında ta butlara konulmuştur. Dünyanın her tarafından taziyet telgrafla- rı gelmektedir. Alman elçisi de aralarmda olduğu halde bütün elçiler Dışarı işleri komiser! iği- ne taziyetlerini beyan etmişler- dir. Pravda gazetesi, bazı Sov - yet tayyarecilerinin disiplinsiz- İliklerine ve külhan obeycesine hareketlerine şiddetle hücum et- mektedir, Voroşilofun bir emir- namesine göre akrobasi yapan tayyareler tayyare meydanların. dan bir kilometreden fazla bir mesafede bulunmak mecburiye- tindedirler, Bu mecburiyete si - vil tayyareler de riayet edecek- lerdir, Sivil tayyarecilik şefi, kaza - ya sebebiyet vermiş olan tayya- reci Blaguine'in bu hareketinin cinayete yakın olduğunu söyle - miştir, Bir beyanname Moskova, 20 (A.A.) — Gaze teler, Stalin, Daladkp ve Molo- tov tarafından imza edilmiş bir beyanname neşretmişlerdir. Bu beyannamede Maksim Gorki tay yaresinin uğradığı kazada kur - ban giden arkadaşların ölümün den doğan kederden bahsedil - mekte, âile ve dostlarına taziyet İ te bulunulmaktadır. - TAN ki Yossif Staline | İCMAL Uluslar Derneği Konseyi Toplandı Uluslar Derneğinin konseyi dün Cenevrede Soviyet Rusya Dış Ba- kanı Litvinof'un başkanlığı altında | toplandı. Soviyet Rusya Uluslar Derneğine gireli ilk defadır ki kons sey, bu devletin dernekteki mümes- | silinin başkanlığı altında toplan- maktadır, Konsey toplanmalarına münavebe ile ve alfabe sırasile bu kurumda aza olan devlet mümes - silleri başkanlık yapar. Dünkü top- lantıya kadar bi nlık Türkiye mümessili Aras'ta idi. T harfinden sonra Soviyet Rusyanm resmi adı olan “USSR,, yani Sosyalist Cum - huriyetler Birliği o sözlerinin ilk harfi olan U harfi geldiğinden dün. den itibaren başlayan devre için Litvinof reis olacaktır. Aras'ın başkanlık yaptığı devre- de Uluslar Derneği çok önemli me- seleler karşısında kalmıştı! Önce Sar meselesi halledildi. Sonra İta- ya - Habeş davası görüldü. Alman- ya'nm barış anda rağmen silâh- lanması takbih edildi. Aras bu na- zik mesele müzakere edilirken, başkanlık vazifesini iyi yaptı. Dündenberi açılan devre, sonuna varmcaya kadar dünyada neler o- lup biteceği malüm değildir. Ancak bakılacak olursa, bu pek o kadar ö- İmiyecektir. En ra - Habeş dava- ir kaç defadır Bundan ele almadan, bir devlet çı- kar ve Italya ile Habeşistanm bu meseleyi kendi aralarında görüşüp halledeceklerini ileri sürerek konsey tarafından müzakeresine yer verilmezdi. Bu meselenin bu defa nasıl bir muamele göreceği malüm değildir. Konseyin ruznamesindeki diğer meselelere gelince; bunlar arasın - da Uluslar Derneğinin demirbaş meselelerinden biri olan Asuri mül tecileri meselesi, Macar - Yugos- lav anlaşamamazlığı, Irak - İran hududu ve Dançig”'e ait bir kaç me- sele vardır. Asurileri yerlestirmeği Uluslar Derneği uzerine almıştır. Bunların İngiliz imparatorluğunun bir yerin. ine de yaşamalarına elverişli bir bulunmadığı ileri sürülerek Suriye, de iskân edilmelerine karar veril. miştir. Hatırlardadır ki bu karar verildiği vakit, Aras, bunların sr- nrlarımızdan uzak yerlere yerleş- tirilmelerini talep etmiş ve Fransa da bunu kabul etmişti. Irak - İran sınırı meselesi, Şattül. arap nehri meselesidir. Sınır İranın ia ettiği gibi, nehrin Talveg de- nilen hattın ortasından mı, yoksa Irak'ın iddia ettiği gibi doğu sahi- linden mi geçecek? İran, nehirler snr olduğu za- man iki ölkeyi ayiran hattın ortadan geçtiğini iddia ediyor. Irak ise, bu smırın Osmanlı imparatorlu- ğu zamanında doğu sahilinden geç- mek üzere iğini iddia ediyor ve bunun kati olduğunu bildiriyor. Irak meseleyi Lâhey mahkemesine bavale etmek taraftarıdır. Cenevrede hafta sonunda topla. nacak olan önemli bir içtimada nisanda teşkil edilen komisyon. Versal andının silâhsızlanma hakkını hükümlerini bozduğu için Almanyayı takbih ettikten son- ra konsey, bundan böyle and bozan devletler hakkında tatbik edilecek sanksiyonları tayin etmek için bir ki on teşkil etmişti. müeyyideler misakın desinde (sayılmaktadır. o Ancak devletler bunların ne dereceye ka- dar tatbik edileceğini bir defa da komisyon tarafından tetkik ettir. mek istediler. İşte komisyon hafta sonunda Cenevrede toplanacaktır. * Habeşlerin Silâhları Adisababa, 20 A.A, — Habe- şistan silâhlarının modern oldu ğu hakkmda İtalyan gazeteleri tarafından yazılan yazılar tek « zip edilmektedir. : Habeşistanm hava kuvveti e- emmiyetsiz ve süel bak: hazırlıksızdır. Bundan banaz Habeşistanın boğucu gazları ol madığı gibi, bunları yapacak teknik araçları (vasıtaları) da yoktur. Napoli, 20 A.A.) — Pollen- za vapuru, 200 topçu, 260 katır ve harp levazımı ile doğu Afri- kasına hareket etti, sİmiştir i RejimeDa İ Atina, 20 (Hususi muhabiri « İ miz bildiriyor) — Bugünkü du- rumu temizlemek için anormal bir usul takib edeceği muhte - mel olduğu hakkında Selânik »« ten verilen duyumları Başbakan ve Harbiye Bakanı tekzib etmiş ler ve demişlerdir ki: “İsyan ha reketi bizi muvakkat bir müd - det için idarenin şeklini bozma * ğa mecbur etmişti. Fakat $e - çim yapılmasının ilânı normal hale geldiğimizin delilidir,, Plebisit meselesi Atina, 20 (Hususi muhabiri » | mizden) — Katimerini gazete- si dünkü yazdığı bir baş yazıda hükümetin seçimden evvel rejim meselesi hakkında reyiâma baş vurmasının daha muvafık olaca- ğını söylemektedir. Bu hususta fikri sorulan General Kondilis isyan hareketinin verdiği şaşkm lıktan henüz kurtulmamış olan ahaliye rejim işinin sorulması doğru değildir demiştir. Son Bakanlar toplantısında Başbakan ile Ziraat Bakanı Zeo dokis arasında rejim meselesi hakkında hararetli münakaşa - lar olmuştur, Başbakan kendisi- le birlikte bugün ordunun başın da bulunanların da rejim mesele sinin seçimde partilerin rekabe- tine zemin yapılamıyacağı ka - naatinde bulunduğunu söylemiş ve bu husustaki merinuiyeti kal dıramıyacağını bildirmiştir. Seçim işi Atina, 20 (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — Siyasi maha- filde partilerin seçime girmiye- Türk-Bulg Paris, 20 (A.A) — bah Parise dönmüştür, üzeli , Japon G N Yukarıda resmini gördüğü- nüz Japon kızı Koko Mikdmi Ja ponyanın 1935 güzeli olarak i- lân edilmiştir. Bu kız Avrupada güzellik turnuvasına iştirak ede cektir. Acaba diğnya güzeli ola- cak mı dersiniz. m — Makenzen hasta Budapeşte, 20 (A.A.) — Mi- desinden hafif surette rahatsız olduğundan dolayı feld mareşal İ Makenzen, pazar şenliklerinde İ hazır bulunamamıştır. Maama - fih bugün için hazırlanmış olan programın icrası esnasında ha- zır bulunmak arzusunu izhar et in - YUNANISTANDA REJİM YUNANISTANDA REJİM ir Kayıtlar Şimdilik Kaldırılmıyor Başbakan Bunun Seçimden .Sonra Düşünüleceğini Söyledi ÇALDARİS cekleri hakkında umumi bir ka- naat vardır. İ Tipos gazetesi general Kon- dilisin, namzet listelerinden i- simlerinin silinmesi hakkındaki teklifi kabul edilmezse Çi ldaris kabinesinde Pa i kalmıyacağını söy” bilye betnit Rallis ile bazı ba- kanların da aynı fikirde olduk- larını yazıyor. İsyanın temizlenmesi Atina, 20 (Hususi) — Gazete lerin yazdığına göre şimdiye ka dar mevcut olan birinci, ikinci ordular müfettişliği ile mektep- ler müfettişliği kaldırılmıştır. 50 tayyare küçük zabiti kad- ro harici yapılmıştır. Bunların isyan hareketine taraftar olduk ları anlaşılmıştır. ar Ticareti Snilğ 20 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Bulgar dış baka- ni, Türk ua iyi bir su - söyledi, 00909 Laval Dün Parise Döndü Laval yanındaki delegelerle birlikte bu sa- “Türkiye Üniversitesi ,, i Cenevre, 20 A.A. — Anadolu * çajansının özel aytarı bildiriyor: ; “Bozkurt, Türk talebe cemi- i yeti, Cenevre üniversitesi pro- fesörlerinden E. Pitar ile karı- sı, arsrulusal yazmanlardan Ba- yan Noel Roje ve profesör Mal- $i cemiyetin fahri üyeliğine al maya karar vererek buuları bir toplantıya çağırmıştır. Bozkurt başkanı Aziz Sey « lan, profesörlere hoş geldiniz diyerek, Türk gençliğinin ken dilerine olan bağlılıkları an » İatmış, kendilerini cemiyet üye- leri arasında görmekten duydu- Şu kıvancı bildirmiştir. Yazılarile, konferanslarile yıl lardan beri Türk dostu olarak tanınmış olan profesör Pitar, Türk gençliğinin candan gelen bu hareketinden çok sevindiğini söyledi. Profesör Malş da Bozkurt ü « yelerine minnettarlıklarını söyle dikten sonra, Türk üniversitesi- nin yeniden kurulması gibi pek şerefli bir vazifeyi ifa etmekle duyduğu kıvancı bildirmiş ve demiştir ki: “— Türkiye üniversitesi doğu memleketleri üniversitelerin « den hiç bir farkr olmıyan bir ü- niversitedir. Bunu söylemekle haz duyuyorum.,, v ©