18 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18-7-93$ he SAVAŞ MES'ULLERİ BARIŞ MES'ULLERİ Versailles sulh mwahedesini tadil “etmek için son aylar içinde İngilte- başladı. Almanya ile İngiltere arasındaki denir an * Jaşmasından sonra hır alan bu cere- | yan gittikçe kuvvetleniyor, Gün geç- “nez ki bu barış andının haksızlığı hakkında İngiliz gazeteleri yazı yaz- masın. Mushedenin Almanyaya cebir ile imza ettirildiği, tarihte şartları bu kadar ağır olan bir muahedenin hiçbir devlet tarafından imza edil mediği rsrarla ileri sürülüyor. Sanki bu muahedeyi Almanyaya imza etti. zen devletler arasında İngiltere yok- miş. Fakat hu vasiyetin en garip tara- fı, eski İngilir Başbakan Lloyd George'un bu cereyana taraftar olan- Yar arasında bulunması, hattâ bunla. İyın başında gelmesidir. Geçenlerde “İngiliz Avam kamarasında yapılan bir müzakerede Lloyd George, on senedenberi işbaşında bulunan hükü- | metlere Versailles andını değiştirmi- İyerek tatbik etmekte rstar ettikleri için hücum etmiştir. Versailles mus- hedesi, Almanyays İngiltere, Fran se, Amerika, Japonya ve İtalyanın mümessillerinden — teşekkül (eden Beşler Meclisi, yahut Ali Meclis ta- rafından cebren imza ettirilmişti, Muahedeyi bu meclis hazırladı. İm- zasmı da bu meclis temin etti. Bu meclisin en fas! uzvuda Lloyd George ile Clemencesu idi. İtalya bir müddet konferanstan ldiğin- den muahedenin yapılmasında mües- sir olmamıştır. Japonya da yalnız Uzakşark işle- zile alâkadar olduğundan Almanyaya empoze edilen şartlar İle pek ar meşgul olmuştur. Amerikayı temsil eden Wilson, Avrupa işlerini anla madığından kolayca kandırılırdı. Bi- meensleyh Versailles, Lloyd George ve Clemencesu'nun eseridir. Şimdi bu politikacımın kendi eseri aleyhi. ne dönmesi hâdiselerin en garip cil Vesidir. Fakat Lloyd George'un İngiliz parlâmentosunda söylediği sözler ce- vapsız kalmadı. Eski Hariciye ba. kanlarından Sir Austen Chamber- Jain, Lioyd George'un yaptığı Var sail, les andının tatbikatta relarını N A lu ade sü parlar çok çalıştığımı Gİ tarik hatırlar atırlamı. yorsa, hiç olmazsa i aaa iç kendi tarihini ha- Yerinde bir cevap, Fakat il parlâmentosunda LAMA SR Srsliğr hakkında söylenen sözler kar. şsrnda ayni şey bütün İngiltere hakkında da söylenebilir: — epi ya İngilteredir. umi tarihi hatirlâmı. yorlarsa, bari hı il m atırlakınlar, EE “Ne garip vaziyet: dün harp #uileri aranırken, şimdi de sulh ii sulleri aranıyor. ri mmm Kondilis'in seyahati Ve Balkan paktı Atina, 17 (Özel) — General Kon- dilis Yugoslavyadan dönmeden ev - vel, Yunan elçisi ile birlikte Ople - maça giderek kral Aleksandrın mera- sına çelenk koymuş ve Kral Petro ile Kara Yorginin mezarları da zi- po etmiştir. na gazeteleri general Kondili- sin Romada Mussolini ile yaptığı konuşmalardan bahsederken bu ko- muşmalarda İtalyan Başbakanının Or ta Avrupa uzlaşmasmın Balkan and- laşmasma zit olmadığını Kondilise izah etmiş olduğunu yazıyorlar, Atina ajansı, bazı gazetelerin Bel gradda Kondilis ile Yugoslavya B bakanı arasında Yunanistanda reji) işi için yapılacak hakkında uyuştuklarına dair verdikleri haber- leri yalanlayarak diyor ki: — Bunlarda Kondilisin Romadaki konuşmaları hakkında e e Mü türlü asılsız haberler gibidir. Belgrat, 17 A.A. — General Kon. dilis, Belgrattan ayrılmazdan evvel, Balkan paktmın çizdiği siyasada de, Zişiklik olacağı hakkındaki bütün haberlerin asılsız olduğunu söylemi ve: "Balkanlardaki statükoyu kon? mak isteriz., demiştir. ii Yahudi düşmanlığı Berlin, 17 A.A. — Havaş dan: Dün Berlinde yeniden Yapı di düşmanlığı yüzünden karışıklık. Öte Kurfuors- bir durum Yanlış haberler Atina, 17 (Hususi muhabirimiz den) — Çaldaris ve Maksimosun An. karaya gideceklerine dair Sofyadan verilen hâber dün yalanlanmıştır. Başbakan Çaldaris Glosta çıkan ga zetenin kendisinin cumuriyet taraf. tarı bulunduğu hakkında verdiği ha- beri yalanlamıştı ——— FRANSIZ BÜTÇESİNDE başına on santim azaltılacaktır. laşılmaktadır. doğru akın etmeğe başla; gin güçlükle söndürülmüştür. etmekte ve şöyle demektedir: düşmesi Kutup yolu ile Uçakla seyahat Moskova, 17 A.A. — i Sr ektadi Şimal deniz yönetge (idare) si Moskova - Sanfransisko arsa Kuzey kutbu yolu ile düraker e hava servisi hazırlıklarında bulunu. yor. Uçağın mürettebatı üç kişi ola, caktır. Birinci pilet Sovyetler bir liği kahramanı Levanevski'dir. Dış komiserliği, Kanada üzerin - den uçuş için İngilterenin ve Ame- rika üzerinden uçuş için ve Sanfran- siskoda karaya iniş için de Ameri- kanım muvafakatini istemiştir. Ame- rika muvafık cevap vermiştir. İngil- terenin cevabı da yakında beklenmek Büyük bir bombar- dıman uçağı Seattle, 17 A.A, — Bir uçak fabri- kası, ordu için yapılan yeni bir bom- bardıman uçağının uçuş denemesi hazırlıklarını bitirmektedir. Hakikiğ bir hava kalesi olan bu uçak, Amerikada yapılan uçakların en büyüğüdür. 15 ton ağırlığında, 21 metre uzunluğunda ye 4,5 metre yüksekliğindedir. Kanatlarmın uzun luğu 32 metredir. Beş makineli tüfek taşıyan bu ye. ni harp uçağı, 7,500 metre yüksekli. ğine çıkabilecek, santte 402 kilomet- relik bir çabuklukla 6 veya 10 saat kadar devamlı bir uçuş yapabilecek- tir, Yeni uçağın, Amerikada bir yeni- lik teşkil eden tazyik edilmiş hava frenleri olacaktır. Kral İngiliz filosunu teftiş etti Londra, 17 A.A. — İngiltere kra- li dün İngiliz sahiti ile Wight adası arasındaki Solent boğazında toplan- mış bulunan 160 parçadan milrekkep İngiliz filosunu teftiş etmiştir. Bu #ren, kralın tahta çıkmasının 25 in- &i yıldönmü ilgisile yapılmıştır, e A ŞAN Tasarruf Yapmak için Memur Maaşları Kesiliyor Paris, 17 (A.A.) — Kabine dün sabahtan gece yarısına kadar yalnız yemek zamanları çalışmasına ara vererek toplanmıştır. Bakanlar, yemeklerini de toplantının yapıldığı Dış Bakanlıkta yemişlerdir. Bakanlar saat 24 de Elize'ye giderek yeni ekonomik kararnameleri imza edilmek üzere Cümurbaşkanına sunmuşlar. dır, Sanıldığına göre, alınan tedbirlerde bilhassa şunlar vardır; “Devletin ödeyeceği aylıklarla, tekaüt paralarından, Bayındırlık işleri bedellerinden, satın alınan malların tutarından yüzde 10 kesilecek ve ayrıca işyarların aylıkları da azaltılacaktır. Bundan başka kira bedelleri yüzde 10 indirilecek, ekmek fiyatı da kilo 80,000 franktan fazla kazançlardan yüzde elli fevkalâde bir vergi almacaktır. Bu suretle devlet tasarruflarının yedi milyara ve departman ve komun tasarruflarının da 3 milyarı bulacağı an- Formoz'da Yeni Depremler Taikolin, (Formoz) 17 (A.A.) — Bu sabah Şiüşiku bölgesinde kuvvetli depremler duyulmuştur. telefat olup olmadığı belli değildir. Bu deprem, Formoz adası. da nisandanberi kaydedilen depremlerin beşincisidir. Amerikada Sıcaktan Ölenler Los Angeles, 17 (A.A.) — Amerikanın Güney batısında şid- detli sıcaklar hüküm sürmektedir, Sekiz kişi sıcaktan ölmüştür. Dünyanm en sıcak yeri olarak tanınan Kaliforniyadaki “Ölüm Vadisinde” sıcaklık 126 fahrenhait dereceyi bulmuştur, Petrol Deposunda Yangın Bâl, 17 (A.A.) — Bir petrol deposunda büyük bir yangın çık- mıştır. Yangının alanı, 10,000 metre murabbaı kadar tutmakta- dır. Ardı kesilmeden patlamalar olmaktadır. İki yaralı vardır. Gece yarısı verilen tehlike işareti üzerine halk, felâket yerine ıştır. Birçok evler boşaltılmıştır. Yan- Zararlar çok büyüktür, İnsanca Frank Düşürülmiyecek Paris, 17 (A.A.) — Hükümetin Cümurbaşkanlığına vermiş ol- duğu rapor « ki kararnamelerin özetini (hülâsasını) kapsamakta- dir (ihtiva”etmektedir) « hükümetin maksat ve niyetlerini izah Delimanfa kini fenne üdsiaümna çağırmakla para siyme tinin düşürülmesine karşıt karar vermiş oluyor. Biz, frank de- gerini düşürmek istemiyoruz ve düşürmiyeceğiz. Çünkü frangm si türlü sosyal tabakalarm haksız bir takım özverilere (fedakârlıklara) katlanmasını icap edecek ve hele finansal du- rumları müsait olmıyan Fransızları müteessir ederek ispekülâs- yona hizmet etmiş olacaktır. Bundan başka frank değerinin düş- mesi, işlerin gelişine engel olan dünyadaki dursuzluğu (istik- rarsızlığı) daha ziyade arttıracaktır. Nihayet frank kıymetinin düşmesi, hükümeti bütçenin denk bir hale getirilmesi için sartı lâzım glen uğraşta alıkomayacaktır. i Bir posta uçağı Düştü ve yandı mürettebat hafif yaralarla kurtula bilmişlerdir. Kaza, tayyare onaya sından ileri gelmiştir. Belfast'ta yeni Hadiseler oldu göstermiştir. Bu karışıklıklarda öldürülen adamın ölü alayı tir, Papa Almanyayı Protesto etti v. vi atikan, İT ALA, — Röyter MİS | ederek riyazi bir tahlil ya sinin öğrendiğine göre, papa sön kordatoya karşı hareketlerden d0li- yı Almanyaya bir protesto notası Ver E.K Bender Buşir, 17 A.A, — Bağdada gitmekte olan bir Hollanda mostâ tayyaresi yere düşmüş ve yanmıştır. Tayyare ile posta muhteviyatı tama” men mahvolmuştur. Yedi yolcu VE yükselir yükselmez motorun durma” Belfast, IT A.A. — Sıkı inzibat tedbirleri almdığı halde, evvelki bö” diselerin olduğu York-Street'te YENİ karışıklıklar çıkması tehlikesi ba$ * bir geçerken tabutun arkasından giden halka bir e) taban- ca atılmıştır. Halk penceresinden 8 Jâh atılan eve hücum etmiştir. Polis» binayr korumak için süel kuvvetle re müracaat etmek sorunda kalmis N Tıpkı kuş gibi ... 20 Saniyede 1200 Metre Yol Alan Adam Rus'ların. kanatlanarak uçtuklarnı gazeteler yazdı. Filhakika son gelen haberlere göre, bu deneçlerde kullâ- nlan aletler, hususi birtakım paraşüt- lerdir; uçuş, bu paraşütlerle yapılmış ulki bir gidiş mahiyetinde olmuştur. os Sovyet memleketinde buna: " adam” adı veriliyor. Bunun kı ve bacaklarına bağ ş ka vardır. Koldakiler, hakiki kanat rolü oynar, ayaktakiler de, mahmuz adı İ verilen ve istikameti temine yarıyan kanatlardır. Böylece donatılmış bir adam, sçuş halinde bir uçaktan atlı- yarak, kanatlarını açar ve bu müte- harrik paraşüt güzeyinde plâne uçuş- lar yapar. 1935 yılının 17 Nisan günü, meş- hur paraşütçü Georgui Shmuth bu kanatlarla donatıldığı balde 1400 met- re yükseklikte bir kilometre üzerinde mükemmel bir plâne uçuş yaptı Ayak kanatlarile manevra yaparak. INSAN KUŞ aksi istikamette, yani perkuru yapa" bildi. 4$ saniye süren bu yol esnasın” da yliksekliğinden ancak 200 metre İkayhetti, Sonra hakiki paraşütünü aç» tı ve zedelenmeden karaya indi. Az sonra ikinci bir “kuş adam” Sa- rakhonoff bir uçaktan 300 metre yu- kardan atıldı. e Kolları ve bacakları açılmıştı. 20 saniyede 1200 metrelik ufki bir yol aldı. Bu iki paraşütçü, yalnız bu rekor- larla iktifa etmiyeceklerini söylüyor- lar. Mühendis Smikol'un yarattığı yeni bir aletle ve sırf insan adalesi ile bu yolda ileriye doğru ye- ni bir adım atabileceklerini ümit edi- yorlar. Bütün bu sonuçları kaydetmekle beraber, itiraf etmek gerektir ki, ha- kiki bir uçuş karşısında bulunmuyo- ruz, Bu olsa olsa bir plâne uçuştur. Çünkü, kanatları çırparak havalanıp uçmak büsbütün başka bir meseledir. Insanlar, uzun zaman oluyor ki, kuşlar gibi kanat çırpmak ve uçmak istiyorlar, Ancak şimdiye kadar ya pılan bütün deneçler, kısır kalmıştır. Ani güçlük yerde havalanabilmek» tedir, Kuşların nasıl havalanarak uçtuk» larını inceliyelim. Önce ufki uçuştan bahsedelim. Işe, güvercinlerin kanat- larını nasıl - harekete (getirdiklerini araştırmakla başlıyalım. Bunu bize en güzel sinema izah eder. Sinema ile kanatların bütün hareketleri tesbit olunur. Bunun için birçok kuşların ve böceklerin sineması alınmıştır. Bu yolda yapılan müşahedeler göstermiş" tir ki, bir kuşla bir böceğin kanat vurması ve havalanması hep ayni $€- kildedir. Ancak kuşun kanat vuruşu sayıca böcekten daha ardır. Güver- sin saniyede 7 - dela kanat çırpar, halbuki böceklerin saniyede 100 defa yemi vurduğu müşahede olunmuş» UR. Bu sonuçları riyazi bir düstur ha- line sokmak istiyenler, bu lerinde muvaffak ol va mukavemet kanunlarını, tayyi cilikte olduğu gibi, kuşlara da tatbik pmak isti- yenler maksatlarına mail olamadılar. Bu kanunlar tatbik edilince $u garip miştir. Protesto, Almanyada katolik | peticeye varılır: Kuşlar uçamaz. Hal- lere fena muamele yapılmasına d8 yanmaktadır. Bir uçak rekoru Roma, 17 A.A. — Mario Stefani, mesa» iden kırmıştır. Evvelce elinde bulundur duğu rekoru, o Kruva dü Süd adir Fransız deniz uçağı, haziran ayında deniz uçaklarile yapılan uzun fede uçma dünya sekorunu! yeni kırmıştı. Stefani, kuzey İtalyada Moufalko- ne'dan havalanarak İngiliz Somali- sinden Berbera'ya kadar durmadan buki açık bir gerçeklik var: Kuşlar ve böcekler uçuyorlar. Bundan anla- sıldığna göre tabiat kuşlarla böcek- lerin uçmasında hava mukavemeti ka- nununu başka bir şekilde tatbik edi- yor, daha başka bir prensip kullanı» Bütün deneçlerden çıkan sonuç budur. Küçük bir depresyon, güver- sini havada otomatik bir halde dur- durur ve tutar, 500 gramlık bir gü- vercinin havada durması için 500 gramlık depresyon lâzımdır. Hayvan uçuşlarında ileri sürme, uçuş yapmak suretile, 24 saatte 4969 | keyfiyetinin hangi prensibe dayandı- kilometre uçmuştur, ğini bize mekanik kanunları kolayca ' İnsan Ka Kanad hareketini gösterdi . Bu prensip, hava fişeği prensibidir. ZE İnsan, kuşların kanat hareketlerini taklit etmeğe muktedirdir. Ayni 7- manda kanatların indirilmesile husür le gelen hava depresyonunu husule getirebilir ve havayı geriye atabilir. Doktor Magnan'ın kuşlara benzer ve kanatları çarpan küşük bir tayya- te ile yaptığı deneçlere göre, insan bir kuş gibi uçabilir. Bu bahiste, uç mak için hayvanlara gereken kudret meselesi de incelenmiştir. Zannolu- Bur ki, uçma, kuşlar ve hele böcekler için yorgunluksuz bir iştir. Böcekler: den çoğu gündüzün durmaksızın uçar- Jar ve yorulmamış görünürler; Yazdıklarımıza göre “uçuş, kuşlar ve böcekler için yorgunluksuz bir iş» natla Uçabiliyor. | gösterir bir resim tir. Uçmak için kuşlara lâzım olan kudret azdır. Hayvanın beher kilo sıkletine mukabil saatte iki kilogram metre kudret kâfidir. Bu kuvvet ka- natların motörleri olan adalelerin ağırlığı ile mütenasiptir. Acaba insan böyle bir enerji sarfı- na kadir midir? Yapılan deneçlere göre bir insan müsavi sikletle bir böcek kadar kud- retlidir. Fakat bir kuş kadar enerji si yoktur. Demek ki. insan kanatları. a çırparak ufki uçuşla havada dura- bilir. Doktor Magnan derslerine göre, insan, küçük bir motör yahut adale kuvvetile kanat çırparak uçabilir. Bu- na bakılırsa, Rus'ların yaptıkları de- neçlerin özel bir önemi vardır. Tu ME Türk Kuşu İçin (Başı 1 incide) Genlik ve Bursada tetkikat yapaca- gız. İcap ederse İzmire kadar gide- ceğiz. Motorsuz tayyare uçuşlarına n yerleri arayacağız. Mo- torlu tayyare ve yelken uçuşları için | yer “seçmedim: önce, bava vaziyetle- Konyada Kalan Paralar Konya, 17.A.A. — Genel değişme çağında buradan Atinaya giden Ar- tapulos oğlu yani 1$ sene sonra hü- kümetimize başvuracak Kürkçü $0- kağındaki evinde sakladığı paraları rini ve muhtelif Gönye süreleri ame tutacaj G ra — nesinden kl muhtelif mevsimlerindeki hava vaziyetleri ct rafında tetkikler yaptık. Rusyaya derilen talebeler Tür- Kiyeye, ie kadar meydan hâ- zırlanmış olacaktır. Halen A ve brövelerini almış olan gençler 20 dir. Bu gençlerin sekizi Rusyaya gönde- Diğerleri, yelken uçuşları" na müsait bulduğumuz meydanlarda kuracağımız mekteplerde muallim olarak yetiştirileceklerdir. Rusyaya giden gençlerle beraber, muhtelif şe- hirlerde tesis edilecek mekteplerde muallim olarak yetiştirileceklerdir. Rusyaya giden gençlerle böraber, muhtelif şehirlerde tesis edilecek mekteplerde muallim olacaklardır. Mektebe yüzlerce genç girmek is- tiyor. Bu rağbet çok takdire değer bir derecededir... Mütehassıslardan Anohin plânör- Yüğe nasıl başladığı hakkında şunla- rı anlatmıştır: «— Beş Sönedenberi plânörlüğe başladım. Rusyanın en iyi bir parâ- şütçüsüylüm. Rusyada plârörle 2300 metreye kadar yükseldi. Burada, mü sait saha olmadığı için yalniz talim uçuşlarile meşgul oldum. Esasen faz Ta vakit te yoktu, Motor işleri cazi- beli bir spor olduğu için 1930 sene- sinde öğrenmeğe başlamıştım. Şim- diye kadar hiç düşmedim... Fenni şartları bilen dikkatli bir pi- lotun hiçbir zaman tehlike karşısın- da kalmıyaçağını söyliyen mütehas- sözlerine şöyle devam etmiştir: , ”— Ankarada bulunduğum iki ay içinde Türk. gençlerinin uçmak ka- biliyetlerini takdirle gördüm. Ge - rek nazari, gerek ameli derslerde çok muvaffak oldular. Yalnız gençlik tahsile gittikleri Kırımdaki Koktabel mektebi Assa- viahim adı verilen bir teşkilâtın ida- resindedir. Burada yalnız yelken w- şuşları yapılır, Bir talebe, 3 - 4 ay içinde mükemmelen yetiştirilebilir. Yüksek filotaj (akrobati) hareket- leri de dahil olduğu halde bütün w- çuş tekniği öğretilmektedir. 1,5 ayda yetişen ve şimdi Rusyaya giden talebelerin muvaffak olacak- larını şimdiden söyliyebiliriz... Diğer mütehassıs Romanof 1928 de “plânrlüğe başlamış, ikinci tahailini Kırımda bitirmiştir. Mütehassıslar, bugün Kalamışa giderek tetkikatta bulunacaklardır. Yarın veya öbürgün Yalova ve Bursaya gideceklerdir. aramak için izin istemiş ve aldığı İ- zin üzerine buraya gelerek ilgili iş- yarlarla birlikte araştırmalar yapmış ve 295 buçuk lirası ve 13 beşibirlikle karışık yabancı (paralar ve biraz mücevherat bulmuştur. Bun lar ilgili makama teslim edilmiştir. Celâl Bayarın Moskova gezisi Monkova, 17. A.A. — Celâl Bayar- İa yanındaki zevat ve büyük elçi Ze- kâi Apaydm dün Stalin otomobil fabrikasını gezmişlerdir. Banka direktörleri Eriş ile Sümer, Devlet Bankası yönetim kurulu baş kanı Mariasin'i ziyaret etmişlerdir. Basın genel direktörüne Romada Şölen Roma, 17.A.A. — Yabancı basın genel direktörü, Türkiye basın genel direktörü Nedim Tör onoruna bir gö“ len vermiş ve bunda dışarı işleri ba- kanlığının ileri gelenleri ile basın ©- runtakları ve İstefani ajansı ile bay- hea gazetelerin (direktörleri bazır bulunmuşlardır. Yeni Sovyet traktörleri Moskova, 17.A.A. — Stalin, Orjo- nikldze, Kaganoviç. Kalinin, Yada- nof ve Çubar dün otomobil ve trak- tör endüstri teknik deneç enstitüsü- nü gezmişler ve orada Stalingrad ve Harkof fabrikalarında yapılan teker- lekleri şeritli yeni sistem (traktörle- rin tecrübelerinde — bulunmuşlardır. Bu şeritlerin traktörlerin kuvvetini iki defa artırdığını görmüşlerdir. Madam Şuşnig'in ölü töreni Viyana, 17 A.A. — Aşağı Avustur- yada, Ebelsberi le'deki otomobil ka- zasında ölen Madam Şuşnigin ölü tö teni dün öğleden sanra yapılmıştır. Kardinal İnnitzer, törende hazir bu- lunmuştur. Şuşnig b Başbakanlığa gele- rek işine tar, ep Başvekilin oğlu Kurt Von Şuşni- sıhhi durumu çabuk iyileşmiştir. ugün Linz hastanesinden çıkabile- cektir. Şoförün hali ağırlaşmıştır. Doktor Jar kendisini (o kurtarabileceklerini ummamaktadırlar. AZiMET Gülhane hastanesi muallimlerin » den Dr, BÜRHANETTİN OSMAN tetkik seyahati için dün Avrupaya İ gitmiştir,