13 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

13 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

Ujpeşt Amatörleri Ankarada $ -3 Macarların mağlâbiyetile biten maçta Macarlar ve Gençler Birliği futbolcuları bir arada — Gençler Birliğinin kalesi önünde heyecanlı bir an Kürek Sporu Avrupada yapılan en: eski sporlardan biri kürektir Kürekçiler idmana çıkarken a Pfansanın en salâhiyettar spor ya- tayarından Gabriel Hanot kürek spo ey 2 tahsis ettiği bir yazıda, bunun yaşi #porlardan biri olduğunu Ea yaramın Ba”yirliihe “ğe zdirelim: dky Brek, dünyanın en eski sporu - ia va kford » Kembriç yarışı ilk de- Tem 2? da yapılmıştır. Her sene ai Pi nehrinde devam edilen bu ya- Mir, Büyük Britanya halkını o kadar ayar ki, hiç değilse yakalarnda Kayaları işaretlerle bu halkın bir (koyu mavi), öteki kısmı (açık “gp, taraftarıdır. iş, fek, Fransanın da en eski spo- Bu jip Şünkü Sen nehri şampiyonlu- Bilge defa 1853 de yapılmıştır. Şu May Köreğin Fransada yapılan öteki kğ,ala yirmi beş, otuz, kırk sene vi vardır. Klary Yola ve buna benzer vası- hi | armulusal yarışlar program- üş #meyenleri bırakırsak büyük di Ky Üsabakalarının yapıldığı ye « X Ni tekne vardır: 1 — 8,40 metre i Ve 16 kilo ağırlığında skif ği kürekli bir kürekçi kullanır. 2 te skif ki iki defa bir skiftir, deki kürekçi düre eder. 4 — Dümeneili iki e ,Pümencili dörtlük ki düme- €N öndeki kürekçi ayağile © — Dümencili dörtlük. 7— . Şeye güzeli ve serii olan se- dı ekizliğin boyu 18.50 metre 110 kilodur. ik ki kürek çok nankör bir âsrafı yapanlar için çok ol avam bir çalışma ister, ir arasında belki de kü- lay olay cmanz en ağırı ve enaz leşi dir. Oksford - Kembriç kü yap aydan fazla bir zaman he lar, siki bir rejim takip ©E gün ve hattâ birçok za- günde birkaç dakika birlikte le iler, ii derler, Maranda değilse bile dünyanm bu güzel spora büyük Harekete hazır kürekçi kadın önem verilmektedir. Bunların arasın» da İngiltere, Almanya, Belçika, İsviç- re, İtalya, Ispanya, Yugoslavya, Ma- caristan, Çekoslovakya, Lehistan, Ts- veç, Danimarka, Amerika, Kanada, Brezilya, Arjantin. Avüsturya ve Ja | ponyayı sayabiliriz. “Kürek dünyayı sarmış bir &por ol makla beraber teknelerin arasnda en önemlisi skifle sekizliktir. Çünkü skif bir kürekçinin bütün ferdi kabiliyeti. ni ortaya döker, Sekizlik ise teknele- rin en uzunu, en çabuğu ve en güzell dir, bu da bir takımın, bir klübün, bir bölgenin, bir ulusun kiymetini en iyi ortaya vuran bir teknedir. “Eğer bir sekizlik 2000 metre me- safe üstünde dakikada 32 ve sıkı za- manlarda 36 kürek atarsa takım va- sifesini yapıyor demektir. —— Eyüp klübünün kongresi Eyüp idman yuvasının yrilık kon gresi toplanmış, yeni idare heyeti sc gimi yapılmıştır. Yeni beyete, Ke - mal Üçer, Adnan, Alâaddin, Ömer, Macit, Neşet, Yusuf seçilmişlerdir, | İtalya - İngitere anlaşması Fransa- İ tahriki ile Habeşist | muna şikâyet ediyor. Italya ve Ingil- TAN Üçler Arasın- daki Görüşme (Baş tarafı 1 incidel Ingiltere ve Italya arasında imzala nan ve Paris müzakerelerine konu teşkil edecek olan muabededir. Bu üç tarafir muahede önce Habeşistanda istatlikonun muhafaza edileceğinden bahsediyor, Üçüncü maddesinde deni liyor ki: “Üç devletten biri, diğer iki- si ile anlaşmadan Habeşistanın iç iş lerine karışmayacak. Her üç devlet te Habeşistanm mülki tamamiyetini muhafazaya çalışacaklar ve şu husus- ları korumak için birlikte hareket edecekler: ! 1 — Bu mıntakadaki Italya menfa. atlerine balel gelmemek şartile, Ingit- terenin ve Mısırın yakın menfaati le alâkadar olan ve Nil nehrini besle. yen kaynakları tanzim etmek. 2 — Italyanm Eritre ve Somalide- ki durumu karşısında Habeşistan üze | rindeki menfaati ve bilhassa bu 85 - mürgelerin kinterlandı ile iki sömür- genin Adis Abeba garbinden geçecek | bir hat ile biribirine bağlanması, 3 — Fransanın Somalideki duru- mu karşısında Habeşistan üzerinde» ki menfaati ve bilhassa bu sömür - genin hinterlandı ile Ciburi.Adis a- beba şimendiferlerinin inşası için 14 | zım gelen arazi mıntakası. Bundan sonra genel savaşa kadar Habeşistan üzerinde yeni bir anlaşma yapılmamıştır. İtelyayı genel savaşa getiren 1915 Londra muahedesile In giltere ve Fransa Afrikadaki sömür- gelerini Almanyanın zararına olmak | üzere büyültecek olurlarsa, Italyaya da taviz vereceklerini ve bilhassa İtalyanın Eritre, Somali ve Trablus | Garptaki sınırlarını genişietebileceği- ni kabul etmişlerdi. Bu hesaplar, İngilterenin savaştan | sonra Italyaya Somalide, Fransanm j da Garp Trablusunun güney sınırın- | da toprak vermelerile tasfiye edilmiş sâyılmakla beraber, İtalya, son 1935 Roma protokolüne kadar hesaplann kâpanmadığını idida edip durmuştu. Hattâ bugün Habeşistan hakkında ileri sürdüğü iddialar da bu hesapların tasfiyesi cümlesinden sayılabilir, Habeşistan 1923 yılında Uluslar kurumuna aza olunca, üç devlet ara- | sında yukarıdan beri saydığımız an- laşmalar şebekesinin hükümsüz kala. cağı sanılmıştı. Çünkü Habeşistan mülki tamamiyeti, istiklâlinin korun. ması artık Uluslar kurumuna intikal etmişti. Hiç te böyle olmadı. Kurum azlığından bir yıl sonra İngiltere Ha beşistanı sı rinde birtale Haheslerin mukavemeti karşısında buna muvaf » fak olâmayınca, ertesi yıl Ttalya ile bir anlaşma yaparak Habeşistandan İngiltere için Tsana yölü imtiyazı, İtalya için Adis Abeba garbinden ge- gecek bir şimendifer hattı inşası imti- yazını almak maksadile Habeşistan üzerinde müşterek tazyik yapmaya çalışıyorlar Fransaya sorulmadan yapılan bu Fransanın Uluslar Kuru- nın itirazile karşrlaşıyor. tere gerilemek mecburiyetinde kair - yorlar. Bu 1925 hâdisesinin dikkat edile- Sek noktası şudur: 1925 de Italya, In giltere ile uzlaşarak Habeşistan üze- rindeki emellerini gerçekleştireme - yince on yıl sonra 1935 yılında Ro- mada Fransa ile anlaşarak bu emelle- Ti daha geniş mikyasta gerçekleştir mek istiyor, Fakat 1925 yılında Ulus- Jar derneğini öne sürerek buna engel olan Fransa olduğu gibi, bu defa da İngiltere, ayni siyasal tabiyeyi kul - lanmak istiyor, ÜÇ ahbap çavuş. iki taraflı anlaş- malar ile biribirini atlatamıyacakları- pi anlamış olaçaklardır ki şimdi Pa- riste yapılacak gö, öşmelerde her üçü de biribirini, bütün kâatlarını masa nın üzerine koymaya ve meseleyi açık görüşmeğe davet etmiştir. A. Şükrü ESMER Vefalılar Beyazıtta bir yurd açtılar Bir senedir Beyazıtta Gedikpaşa- da yurt binast açan Vefa idman yur- du ağustos başımdanberi Gedikpa - şada Çarşıkapıda tramvay durak ye rinde yeni bir bina tutarak yurtları” nı oraya taşımışlardır. Yeni yurt, Vefa için modern bir lokal olmıya başlamıştır. Yirmi sekiz yaşında olan (Vefa) nın böyle bir binaya malik olması sevinilecek bir şeydir. Vefalıları kutlularız. Tenis turnuvası Gazetemize bildirildiğine göre Ni- şantaşı C. H. Partisinin tertip ettiği tenis turnuvası 17, 18, 25 ve 26 Ağus tos tarihlerinde yapılacaktır. Tek ve çift erkek, tek ve çift kadın müsaba- kalarına İstanbulun tanmmış tenisçi- leri girmektedir. Kaydolunmak için Zeki Riza sper mafazasma ve Nişantaş Ç. H, Parti- sine başvurmak lâzımdır, FRANSADAKİi Herriot Laval'i Tutuyor Ve Yapılan işleri Methediyor Brest'te çıkan karışıklıklardan bir enstantane Montrrevil - Sur - Mer, IZ A.A. — Dün, Decreguiy'nin saylavlığa seçil- mesi ilgisile Radikal Sosyalistler ta- rafından verilen şölende on bin kişi bu lunmuştur. He: şölene başkaniık etmiş ve verdiği söylevde bilhassa de miştir ki sankı koruyaçağız. Bütçeyi denk leştirmek için, Laval kuvvetli karar- lar vermiştir. Bu kararlar sonucu ola Tak hazinenin durumu düzelecek ve buhran kalkacaktır, Herriot, söylemiş ve vam ettirileceği! ve Radikal sosyalist part mek olacağını ilâve ederek sözünü bi tirmiştir. Hazır bulunanlar Herriot'yu alkış» lamışlardır. KALKINMA Takkikat komisyonları Tulon, 12 (A.A) — Son karışıklık lar hakkında araştırma yapmaya ge- len sol partiler delegasyonu üyeleri, iş borsasında toplanmışlardır. Gösteri lerin sebebi ve bu gösterilerin, işçi te şekküllerine yabancı unsurlar tarafın dan istismar edilmesi hakkında, işçi yönetim kurulları nezdinde gerçin yapmak üzere Komünist saylav Mi- dolu atayacaklardır. Delegasyonun ö- teki üyeleri, Var ilbayın: ve Tulon il bay muavinini görmüşlerdir. Kargaşalık sırasmda ölen Lirand ile Ercoli'nin cenazeleri büyük bir sü İ kân içinde kaldırılmıştır. Hükümet, cuma günü getirttiği âsker kıtalarını, Hyeres ve Dragulgman'daki kışlalar na iade etmiştir. Habeş İmparaforunun Diyevi (B.; tarafı 1 incide) to etmiştir. Şimdiki stoklarm Güney Afrika ihtiyaçlarına karşı gelemiye - cek kadar az olduğunu kaydeden kot sey, hükümetin, İtalyan - Habeş har- binin patlamasının önüne geçmekle mükellef olduğunu ve bunu yapmak» 5 yalnız Güney Afrikaya değil, ay- ni zamanda bütün dünyaya hizmet et miş olacağını bildirmiştir. imparatorun sözleri Adisabaha, 12 (A,A.) — Habeşis- tan İmperatoru, Havas Ajansı aytarı- na şunları söylemiştir: jinin de azalmasını iste- mez, Ekonomik ve Finansal menfaat- lere mukabil topraklarımızın bir kıs- tun: bırakmağa hazırız.,, Oğâden,in bir kısmının İtalyaya verilmesi imkân: mevcut olduğunu söyleyen İmparator, bu esas Üzerin- de bir anlaşmaya varılabilmesi için birçok tali meselelerin konuşulması gerektiğini ilâve etmiştir. Habögista. nm yabancı finanslara karşı vereceği inanca (teminat) hakkında söz söyle yen imparator, ülkenin gelişimini ba- şarmak isteyen Habeş hükümetinin başlıca çalışmalarını kanunların islâ- hına tahsis ettiğini söylemiştir. Pa - rİSte toplanacak üçler konferansının esasen 1906 andlaşması ile sağlanmış olan Habeş erkinliğini muhaza ede- eği umudunda Bulunan İmparator, slar sosyetesi konseyinin 4 Eylül de Habeş çaeselesinin tamamını koru şecağını söylemiş ve bu busustaki se vincini kaydettikten sonra: “Uluslar Sosyetesinin kararlarını takip etmek - le bahtiyar olacağım.,, demiştir. Bütün ümit Fransa ile İngilterede Habeş Kralı, Havas Ajansı aytarı- na diyevinde şu sözleri ilâve etmiş - tir bilhassa ümidimiz. büyük a ve Fransadadır. Habeşistan wk ve mezhep farkı gözetmeksizin kendisi ile elbirliği yapacak bütün u- luslar ile çalışma beraberliğine hazır dir. Yalnız Habeşistan erkinliğini ih lâl edecek Hükümrani haklarımı zâfa uğratacak ve imperatoru ile ulus ve ordusunun prestijini haleldar eyleye - cek hiç bir şeyi kabul etmiyecektir. Habeş Kralı, sözlerini şu sretle bi- tirmiştir; “Bir harp çıkacak olursa, Habeşis- | ten kendisini son nefesine kadar mü- dafaa edecektir. İlalya asker yığıyor Habeş Kralı, Habeşistanın çağırıl mamış olduğu üç taraflı Paris konfe- ransı görüşülerinin sonuncu hakkın- da şimdiden birşey söylemek müm - kün olmadığını bildirdikten — sonra sonra şöyle demiştir : Yağmur mevsimlerinin sonu yakla şiyor. İtalya ile aramızdaki anlaş - mazlığın barışçıl bir surette kotarıl - mas: için harcanan bütün cmeklete rağmen İtalya, komşu iki sömürgeye asker ve malzeme göndermekten ge- ri durmuyor. Harp tehlikesi, gitgide ciddi bir şekil alıyor. Bununla bera - ber ümidimiz Uluslar sosyetesinde - dir, ; ğ | İtalyan gazeteleri ne diyorlar Röma, 12 (A.A.) — Gazeteler, beş İmparatorunun Havas Aytarma verdiği diyev hakkında henüz tefsi - satta bulunmuyorlar. Yarı resmi çe - venler bu yeni diyeve hiç bir ehemmi yet vermemektedirler. Bu çevenler, neküsün yapmaya âmade olduğu söy i tavizlerin, mathuat yolu ile de- jil, resmen yaptığından daha âz ehem miyetli olduğunu ve çünkü Habeşis- tanın Oğgaden çölüne mukabil Habeş") tehdidini arttıracak kuvvetli ibr si » | lâk olan bir mahreç istediğini kaydedi yorlar. Ru çevenlere göre, imparato- run daha barışsever olan bu hattı ha- çeketi Italyan süel tedbirleri yüzün- dendir. İmparatorluk kurulu — | Adisababa, 12 (A.A.) Habeş | imperatoru, imperatorluk kurulu top | landığı zâman, büyük bir söylev ver- | meği kararlaştırmıştır. Bu kurulda, Habeş Bakanları ile İsviçreli, İsveçli ve Amerikan müşavirler hazır bülu » nacaklardır Amerikada İtalyanla rla zen ciler arasında kanlı kavga Jersey City, 12 (A.A.) — Yüz ka- dar İtalyan ve zenci, ellerinde biçak- lar ve sopalar olduğu halde şehrin s0 kaklarında vuruşmağa başlamışlar » dır. Etrafta toplanan 500 seyirci. bun ları yaygaralarla teşvik etmekte idi « ler. Polis kuvvetleri dolaşanları da - ğıtmak üzere gözyaşı döktüren gaz - lar kullanmışlardır. Döğüşenlerden beşi yaralanmıştır. 11 kişi tevkif edil miştir. Döğüşün sebebi, Italyan * Ha baş meselesi ve zenci boksör Joe Lo- nis'in, İtalyan boksörü Carnera'yı döv miş olmasıdır. Mabeşistan için asker E Londra, 12 (A.A.) — Londradaki Habeş elçiliği, harp çıktığı takdirde, 1,500 kişinin Habeş ordusuna yazıl - mak için müracaat sie raşit » Elçili eteri, bu gönüllü. | iin kabi edilmesi hakkımda Habeş hükümetinden hiç bir emir almadığı. | m söylemiştir. Eden bugün Pariste Londra, 12 A.A. — Eden, yarın ya trenle saat 14 de ve yahut uçakla sa- at 18,30 da Paris'e gidecektir, a eN Normandiyadan büyük Newyork, 12 (A.A.) — Tecim gü zetesine göre, Kraliçe Mari ve Nor - mandi vapurlarından daha büyük ve daha bızlı iki Amerikan vapurunun yapılması incelenmektedir. Bu vapur Jardan her biri elli milyon dolara mal olacaktır. Yahudilere karşı , Dortmend, 12 (A.A.) — Havas A- ajnsı bildiriyor: Polis bir Yahudi pan siyonunun direktörü ile üç Yahudi müşteriyi yakalamıştır. Bunlar genç Alman kızların: kirletmekle suçludur ar. Hamburgta Yahudi işyarlar kulla | man bir kurum, genel güvenlikği koru * mak için kapatılmıştır. LE İ KUÇUK HARICI HABERLER | * Bangkok, 12 A.A. — Siam'da ka rışıklıklar çıktığı hakkındaki yayın tılar, tamamile asılsızdır. Bangkok * Nankin, 12 A.A. — Pekin sücl konseyi başkanı ve Sü Bakamı Gene- ral Hayingşin, İstifa etmiştir. * Kahire, 12 A.A. — Bir otokam- yon, Akanalda bulunan bir geminin üzerine düşmüştür. Yirmi kişi boğul muş ve birçok kişi yaralanmıştır. 9 Şanghay, 12 A.A. — Şanghay daki General konsolosunun bir mü- racaat: Üzerine, bu şehrin Çin hükü met makamları, bir müddet evel Ja- pon imparatoru nü yapmış olan Yisinın satışını yasak etmişleri * Moskova, 12 A.A. — Omintern kongresinde kırmızı sendikalar en - ternasyonali başkanı Lugavski sen - dikalar cephesinde de bir müşterek cephe kurulması lüzumunu ileri sür imüştür. © Londra,12 A.A — Surrey'de Oturan eski Siam kralmın sekreteri, kralın tahttan indiği gündenberi ne doğrudan doğruya, ne de herhangi bir araçla (vasıta ile) ülkesi ile te- masta bulunmadığını ve şimdi Siam devletinin işleri ile ilgili olmadığı» nı söylemiştir. * Stokholm, I2 A.A, — Sücl ve deniz makamları, Gotland a kimatını artırmak gerekti çok defa İsveç hükümetine bildirmiş lerdir. Bu teşebblislerin sonuncusu, deniz kurmayı şefi tarafından yapıl mıştır. Gazetelerin şimdi tesmen haber verdiklerine göre, hükümet, Gotland istihikâmlarına yerleştirilmek üzere 105 milimetrelik 4 sahil topu sipa riş etmiştir. italyaya gidecek Kömür, kok, bakır Ankara 12 A.A. — Türkofis Baş." karlığından : 31 temmuz 1935 tarihli İtalyan res mi gazetesinde basılan 28 temmuz 1935 tarih ve 1375 numaralı muvak- kat kanunla İtalya hükümeti dışar » dan alınacak kömür ve kok ile ba. kır, kalay, pikel ve bunların hurda- ları için devlet monopolu tesis et « miştir. Bu muvakkat kanuna göre, 1 ağus tos 1935 gününden sonra yukarıda sözü geçen maddelerin memlekete sokulması hakkı yalnız devlet de » miryolları levazım şubesine veril « miş bulunmaktadır. 1 ağüstos 1935 tarihinden önce bu maddeler için hariçle mukavele ak- detmiş olanlar 4 ağustos gününe ka- dar bu kontratlarını ve bunlara mahi suben şimdiye kadar ithal ettikleri ve bakiye kalan mikdarları demiryol ları levazım şubesine bildirmiye mecburdurlar, ae — Göcmenleri konuklat- mak için Muhtelif memleketlerden yurdu « muza gelecek göçmenler azâmi ko- laylık gösterilmesi işini önemle ele alan İç Bakanlık bu iş yeniden bazı kararlar vermiş ve yine bu yol- dan olmak üzere şehrimizdeki göç- men işlerinin teftiş mürakabesine me mur mülkiye müfettişi Feyziye bir tamim göndererek İstanbuldaki göç erinin sıkt bir surette tef « tişini bildirmiştir. Mülkiye müfettişi Feyzi bu yolda yapmakta olduğu tetkiklerini bitir « miş ve neticesini bir raporla Bakan- lığa göndermiştir. Bu raporda, muhtelif memleket » lerden ve muhtelif vizelerie. gelen göçmenlerin tescil işlerinin bir mer- kezden yapılarak göçmenlerin orada burada dolaştırılmamaları ile güm » rüğe gelen göçmen eşyasmın daha süratli çıkarılması yolunda önemli noktalar vardır. Bundan başka evvelce, elde bulu- nan bazi binaların tamir “edilerek misafirhane şekline sokulması ve böylelikle şehrimize gelecek göç « menlerin burada konuklatılmas: dü- şünülmekte idi, Fakat son yapılan tetkiklerde, bil hassa gelecek yıldan itibaren komşu memleketlerle yapılacak anlaşmalar sonunda yurdumuza gelecek göç men mikdarlarının çok artacağı an« laşıldığından bu binaların kâfi gel « miyeceği görülmüştür. Bunun Üzerine, bü iş için bir top- lantı yapan göçmen işleri hususi ko misyonu 250,000 lira kadar sarfedi « lerek şehrimizde modern bir misa » firhane yapılmasına karar vermiş * tir, Misafirhanenin isişası © yolunda elde hazır tahsisat bulunmadığı için bu sene 40,000 lira harcanacak ve ilerdeki senelerde de geri kalanı ve- tilecektir. Misafirhane binası hali - cin Kâğıthane taraflarında ve yahut ta şebrin kenar senetlerinde yapıla- caktır.