19 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

DUSUNDÜKCE BAYRAK SEVGİSİ, BAYRAK BİLGİSİ İzmirden aldığım M. Ali Se - ğenoğlu imzalı bir mektupti Türk bayrağına karşı gösteri - len birkaç saygısızlık . vak'ası, temkinli bir üslüba sarınmış hak Ik bir teessürle bildiriliyor: Bal kan güreşlerinin duvar ilânla - rında Türk bayrağı Alfabe sıra- sile en aşağı konmuş; bu sıraya ancak ecnebi devletlerin bay - arı içinriayet edilmek ve| Türk bayrağı başta gösteril mek lâzım geldiğini haber ve - ren okuyucumuz, İzmir pan. ında da komşu bir devletin bay m bayrağımızın üstü- suretile gösterdiği saygısızlıktan da pek haklı ola- rak şikâyetçidir. Keza İzmirde baştercümanı, tanınmış yüksek bir hane kapısındaki levhada türk- çenin alta Yazılmış olmasıda| okuyucumuzda ayni neviden milli bir teessür uyandırmış. Bunlara ben de Türk bayra - ğmı süs için gelişigüzel her ye- re, karakol duvarlarında yan - gın tulumbalarının üstüne, tah - taperdelere, sandıklara, bay - rak mefhumunun lâyik olduğu yükseklikten aşağılarda, türlü | ette asan vatandaşlarımı zım şüphesiz hiçbir kasit ile de | ğil, masum bir bilgisizlikle yap tıkları saygısızlıkları ilâve ede- ceğim. Biçimi, ölçüsü, asılacak yeri usule ve merasime tâbi olan | ayrak hakkında, bence, say - ade bilgimiz kıttır. | mübalâtsızlığı gö -| rülen evlere, dükkânlara, mües | seselere her vatandaş vakarlı ve | stekli bir dille, nazik bir ih- | tarda bulunursa, bilmeksizin | yapılan hataların hemen el- tileceğinden eminim, Hepimiz takdir etmeliyiz ki, bayrak say gısı ve sevgisi elvermez, bir mil letin bütün şerefini sembolize eden bu mevzuda hataya düşme mek için biraz baytak bilgisi de Tâzimdır. Peyami SAFA ürk vaziy itfaiyenin 13 üncü Yıldönümü İstanbul itfaiyesini 13 üncü y dönümü hazırlıklarma devam edi mektedir. Fatihte itfaiye grupunu önüne 500 kişilik bir tribün hazırlan. maktadır. Tören günd gece ol - mak üzere İki kısma ayrılmıştır. Gün rşafa atlama, isti - gın sön , gece tü reninde de incesaz, ortaoyunu, ve ti- yatro bulunacaktır. «Gece şenliğinde | herkes bulunabilecektir. İtfaiye mü- e bir şeref anrtı dikil zesinin #niştir. önü —— 16 kaçakçı ihtisas mah- kemesina verildi Dün, 9 uncu ihtisas mahkemesine 16 kaçakçılık suçlusu verilmiştir. Bunlardan beşi eroin, on biri de €s- rar ve sigara kâğıdı kaçakçısıdır. Suç iulardan bir kısmının İlk sorguları ya» pılmış, şahitlerin dinlenmesi için du- tuşmaları başka güne bırakılmıştır. No. 33 Cumbadan Rumbayal Server BEDİ Senin hiç resmin var mı Cemile? Bu sual kız sışratmıştı. Yatağın içinde doğrulmak istiyordu. Bir ilgi hamle yaptı, muvaffak olamadı ve bi sı düştü.Selim onun fotoğrafı aradığı Bı anlamıştı, fakat bilmemezlikten ge. lerek onun açılan arkasını örterken: — Ne var? Diyordu, sıkıldın mu? | Neye öyle birdenbire kalktın? Cemile gözlerini yine yarı süze - rek Selime baktı ve zahmetli bir ses- le sordu: — Resmimi ne yapacaksın? — İstiyorum, her zaman yanımda bulunmasını istiyorum, Cemile başını doğrulttu ve güzleri- | ni açarak, hümmâdan parlıyan bakış | Yarla sordu: — Kim o sizin Mektepteki kız? — Hangi kız? — Hani bir kız vârmış,.. Seviyor - | uş birini.. — Evet? — Kim o kız — Bir kız... Hukuktan... Niçin sor SEHİRDE OLUP İTENLER | TAKSI VE HUSUSİ Kasımpaşa, Bakır- | köy Ortaokul | istiyor Şehrimizdeki bütün lise ve orta ©- kul disektörleri dün teleionla kültür direkti üne çağrılmıştır. Öğleden sonra kültür direktörünün başkanlı - Ne Dersiniz? —. GRAMER VE ÇOCUKLAR Ilk ve ortaokullarda cak gramer kitaplarının bu yıl i- İ kitap olmadı, çin listeden kaldırıldığını biliyo- ruz, Öğretmenlerin, gramer der-« okutula- | öğretmenlerimiz, ellerinde hiçbir ğı halde, çocuklara nasıl gramer öğretecekler? Verilecek direktiflerden bahso- KUÇUK HABERLER * Eczacı mektebine | dendo: tır. ı kalbinden ağır hastaydı. İstanbulda bir bilgin | doktora götürmemizi söyledi- ler. Bizim oradan taksi) attık, vapura getirdik. Vapur, tıngır mıngır yol alıp köprü yanaştı. Koluna girdim, dışarı profesör Bu- un getirilmesi kararlaşi fesörle « Bu mukavel ye göre profesör beraberinde bir y | dımı da getirebilecektir. * Tatbik edilmekte olan bir e tra ğında genel bir toplantı yapılmıştır. Bu.toplantıda bilhassa açıkta kalan talebenin yerleştirilmesi işi görüşül - müş ve bu huşusta Bakanın başkan- Uğında yapılan toplantılarda alman tedbirler dircktörlere — bildirilmiştir Bu arada muhtelif kültür işlerine ve talebe durumlarına da temas edil miştir, Bu yıl Üsküdar orta okulunun tar besi de çoğalmış ve 1000 i bulmu: tur. Bu okula yeni yazılan talebenin bir kışmı Haydarpaşa lisesine gönde- rilerek sınıflardaki kalabalığın önü- ne geçilecektir. Diğer taraftan Kasımpaşa ve Ba - ünevver olan bir konsolos | kırköyde de orta okul çağına gelmiş | bulunan talebenin durumu da pek na. zik bir şekil almıştır. Evvelce bura - larda orta okul açılması takarrür et- miş ise de sonradan bina ve muallim bulunamamak yüzünden geri kalmış- tır. Bâkırköyünde de Kasımpaşada da birer orta okul açmak zaruridir. K sımpaşadaki fakir aile çocukları tâ E- yübe veya Ortaköydeki Kabataş lise- sine gitmek vaziyetinde kalmaktadır» lar,Diğer taraftan Yeşilköy,Orhaniye ve Bakırköyünde ilk okulu bitirip or- ta okul çağına gelmiş 767 talebe bu- gün okulsuz bulunmaktadır Şimdiye kadar da birçok Türk ço gukları Bakitköyündeki ni lise sinde ve para ile okumak mecburiye- tinde kalmışlardır. Bunlar arasında bütçesi mliesit olan sileler de çocuk- larını İstanbula göndermektedirler. ve civarında tam teşki- ört ilk okul vardır. Bunlarda halen 2500 çocuk okumak! Bu sebeple gelecek yıl orta okul çağına gelen çocukların adedi çoğalacaklır. Bütün bunlar önemle gözönünde tu- tularak son bir inceleme yapıldıktan sonra Bakırköyünde de bir orta okul açılıp açilmaması kat'i bir karara bağ laracaktır. —— Muammer Eriş geldi İş Bankası Genel Direktörü Muammer Eriş dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Muammer Eriş bankanın buradaki işlerile meşgul olacak ve birkaç gün sonra Ankaraya dönecektir. İMezbahadan vergi isteniyor ediyenin Karaağaç mezbahasın- daki soğuk hava depoları için maliye kazanç vergisi istemiş ve yapılan he- sap sonunda bu verginin 200 bin li- luğu anlaşılmıştır. V. ettirilmiş. Fakat tetkik itiraz komisyonu yaptığı incelemeler sonü- cunda mezbahalardan vergi almamı- acağını ileri sürerek itiraz etmişt Bunun üzerine maliye Şürayı dev- te müracaat ederek: bir dava aşmış” Yalova gezmesi Balkan festivalinin dünkü günü Yalova gezisile geçmiştir. Bal kanlr misafirler sabah sekizi on beşte Yalovaya hareket etmişlerdir. O den sonra kaplıcalar gezilmiş ve a şam Üzeri avdet edilmiştir. Bugün gruplar akşama kadar se best kalacaklar, 18,30 da milli kıya fetlerile Galatasaray lisesinde topla- naçaklardır. Buradan Taksime kadar bir fener alayı yapılacaktır. beşir — Kimi seviyor? için sordun? — Niçin cevap vermiyorsun? — Tuhaf... Nasıl batırladığına şaş- tim, — Cevap versene... — Bizden ,., Atıfı seviyor. Sevişi- r. Çemile göz bebeklerini hayret ve- risi bir dikkatle geren şüphe dolu ba- kışlarını Selimin gözlerine dikmişti Genç talebe kaşlarını ve omuzla #t'bir tek refleks hareketile kaldıra - rak — Ne var? Dedi, niçin sun? Câmile bağını yaştığa bıraktı. Yüzünde sevince benzer bir çözül me.vardı. Göz kapakları deruni bir bazı örtmek ister gibi düstü. Bu se- fer Cemile Selimin parmaklarını kuv- vetle sikmiş, Aşağıdan ayak sesleri geliyordu. Selim yüzünü buruşturarak: — Eyvah, dedi, geliyorlar... Cemile de yüzünü buruşturmuştu Birdenbire gözlerini açtı * — Gece onlar yattıktan sonra gel! dedi — Gizlice mi? — Evet, Asiye Hanımla Şahinde içeri gir - leri zaman Selim onlara doğru yü erek: sotuyor - Li — Iâç iyi geldi, Cemile Hanın ais sini, talebeye, not tutturmak su- retile belletecekleri söyleniyor. Oz Türk dillinin. nüz hazırlanmadığına göre, öğret- grameri he- menler, bunu gelişi güzel not et- tirecekler, demektir. Gramerin listeden çıkarılması çocuk» lara belletmemiş olmamak içindi. kaideleri, bilmiyen özdile uymıyan kaideleri, Henüz yeni Kültür Bakanının Tetkikleri Kültür Bakanı Saffet Arıkan tet- kiklerine devam etmektedir. Bakan dün de Kültür direktörlüğüne geli ve başkanlığında bir toplantı yapıl. mıştır. Bu toplantıda muhtelif kültür işleri etrafında görüşülmüştür. Ba kan bugünlerde Üniversiteye gidecek ve incelemelerini bir iki günde sonuç- landırarak, alâkadarlara gereken rektifleri verdikten sonra Ankaraya dönecektir, — Tramuay şirketinin borcu Tramvay Sosyetesi hükümete borç- lu olduğu bir milyon yedi yüz bin irayı ödemek Üzere şimdiye kadar 31 martta 300 bin, B ağustosta 350 bil re 680 bin lira vermiştir. Sosyete 30 Eylülde de 20 bin lira verecek ve bun den sonra her ay 20 borcumu ödeyecektir, Avrupaya gönderilecek talebe yıl Üniversitenin muhtelif fas den Avrupaya gönderilmesi kararlaştırılan 23 talebe için kayıt müddeti bu ayın sonunda bitmekte - dir, Şimdiye kadar epey müracaat o muştur. Teşrinievvel İçinde de ta benin seçme imtihanı yapılacaktır. —— Darlişşalakalıların...elbise uprarı “değişiyor N Darüşşafaka Lisesi talebeleri şimdiye ka dar yeşilli siyahlı resmi bir elbise gi- yiyorlardı, Kültür Bakanlığınca bu wbiselerin değiştirilmesi hsrarlaşmış ve bu, okul idaresine “bildirilmiştir. Talebenin yeni elbiseleri düz siyah o- | lacaktır. l ——— Cumhuriyet Gençler mah- teli çalişiyor Son yeniliklere göre değiştirilen ve daha modern bir şekle getirilmesi için çalışılan Cumuriyet Gençler mah | feli sahnesi tamir ve ilâveleri bitiril- | miştir. Sahne, pek mükemmel bir hale ge- tirilmiş, otomatik fonlar yapılmış, bilhassa elektrik tesisatı tamamen ye- $ nileştirilmiştir. Ayrıca sanatkârları makyaj yapabilmeleri için sahneye makyaj kabineleri ilâve olunmuştur. Mahfel gençleri Birinci yedi günü içinde gazetecilere ve sa- | Bat mensuplarına büyük bir şölen ve- recektir, Şölene birer piyes ve ko - medi temsil olunacağ, ayrıca bir koro heyeti tarafından konser verilecektir. İ gıldıt Dedi, İ ve Selim dışarı çıktıktan sonra: yor! Dedi, duz — Oh Biraz değil belli, Kimbilir nerelerde. dolaştın. Son zamanlarda sana bir hal oldu za dedi, sahi fark var biraz, ve 31 ağustosta da 30 bin olmak üze- | in lira vererek | Asiye Hanım Selime teşekküt etti — Bu çocuğun hali hoşuma gidi - | hasmı getirmişti. Sonra Cemilenin başına elini koy» damakıllı.. Uşütmüşsün, | lunuyor. Fakat bu direktifler bü- kabiliyette telâkkiye, surette tef- tün öğrelmenler ayni bulunmadıkları için, bilgiye göre değişik sir. edileceğine şüphe yoktur, Bu takdirde ise gra: bir sene müddetle, talebe için hiç bir istifade beklememek lâzımdır. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? r derslerinden Telefon idaresine Verilecek yeni şekil | telefon yönetgesi muvakakt yönetim kurulu çalışmala tını sürdürmektedir. Yönetim kuru- lun ödevi henüz bitmiş deği İ alışmaların daha bir müddet cağı sanıları kuvvetlidir Yönetim kurul, bugünlerde yönet- genin çalışma şekilleri ile tesisat rinde incelemeler naktadır, Kuru- | dun henüz işi bit yönetge direktör | Yeni Ista uzaya» Bununla beraber, yö ve Eylülün başındanberi idari işler üzerinde" çalışan şimdiki yönetim kus rulu başkanı Kadrinin bu direktörlü ge atanacağı umulmaktadır. Şube di- rektörlüklet il hakkında Bayındırlık Bakan nüz bir bildirikte bulunmamıştır. Öğrendiğimize göre, telefon tesisa | tında asrın ihtiyaçlarma uygun bir- çok teknik yenilikler yapılacaktır. Bu arada bilhassa. muhabere merkez- lerine sesi kuvvetlendirici araçların da ekleneceği söylenmektedir. Yöne- | tim kurulun tesbit ettiği program b tün yenile; gözönün - de bulundurulacaktır. ——— Şirketi Hayriye yaptıracak Birin, Beyriyenii vapur Dün bir başından itibaren Şi güzetede terinin tatbik edeceği yazılıydı. rektörü Yusuf Ziya bize-demiştir ki de mış bir kararımız, ne de bazı tasav vurlarımız vardı zilâels bi Haber verildiğine göre, sosyete ib- tiyaer olan iki vapuru İstanbulda ken- | di fabrikasında yaptırabil için teşkikler yapmaktadır. Vapurların İ siradikilerden daha modern ve asri yaçları karşılayacak şekilde olması temin olunacaktır. - Bu mesele Üzer ne alın Şimdilik böyle ten. tarife düşünmüyorüz.., Almanyadan getiri'en merinosiar Almanyadan getirilen Merinos ko- İ yunlarını muayene ötmek üzere şehi- rimize gelen Tarım Bakanlığı Tavuk- İ Suluk enstitüsü direktörü Kadri, 70- | gotekni koyun şubesi direktörü Na- zım ve Karacabey harası Merinos ve tiştirme çiftliği koyun mütehassrst SU | leyman, koyunlas üzerindeki tetkikle- rini bitirmişlerdir. Hazırladıkları ra- por Tarım Bakanlığına gönderilecek- ör. ten, Alıp başını çıkıp gidiyorsun. Sesli bir soluk braktı. Biraz sonra Şehinde hastanın çor- Kız bunu iştahla içti, Sonra başını yastığa bırakarak: — Uykum geliyor, dedi. Yalan söylüyordu. İlâve etti — Siz de — Şu müshil — Müshil filân ip yatın artık... de verelim de... temem. İyileşiyo- tarifesinin üş Ay daha uzatılması | aştırılmıkıştır. Uç ay sonra tek toplanacak olan komisyon İ eyi tespit edecek ve B: kanlığına gönde ir tiyatrosu £ Teşrinievveide sillere başlayacaktı r başlamıştır. Tiyatroda © İstanbulda bulunmakta olan Ital muharrirlerinden Lu mo M Casa &'Ttaliz'da “T ve âdetler,, mev 5 vermiş r konfera © Fransanın Bükreş hava kumandan Beaune gezinti şehrimize gelmiştir. * Kahire elçimiz Şevki Iskenderi- İ ye tarikile Kahireye gitmiştir. * Çocuk Esirgeme Kurumu Anne- ler birliği dün toplanarak Cumuriyet bayramında'fakir çocuklara yapılaca yardım işlerini görüşmüş, bazı ka - rarlar verilmiştir. Bu sene geçen s€- neye nazaran daha geniş tertibat alı- nacaktır. Bu yıl 600 çocuğun giydi - rilmesine çalışılacaktır. * Atinada Birinciteşrin içinde top- İJanasak olan çocuk kongresine Ço - çuk Esirgeme Kurumu namına doktor İhsan Sami ve doktor Salim Ahmet iştirak edeceklerdir, * Baytar Genel direktörü Sabri dün Ankaraya gitmiştir. Ateşesi ksadile * Vilâyet hususi idare baytarlığı- na eski baytarlardan Hüsnü tayin e- dilmiştir * Kızılay Kurumu, Eyüp verem dirpanseri için kereste teberru eden tecimen Mustafaya teşekür etmekte- | dir —— Derbendde yine orman yangını Dün, Derbend civarında bir nan İ yangını daha olmuş, fakat civardan yetişen köylü ve jandarmaların yar azla büyümeden söndütül. idir unun »yakaivam eh kizütni do. | dımlarile müştür, Yanan saha, büyük de Ormanın, oradan geçen bir yo Fuse rinleştirmektedir. —— Üniversitenin yeni yıl mezunları Üniversitenin muhtelif fakültele - rinden haziran devresinde 313 talebe mezun olmuştur. Bunun yetmiş üçü kukuk, ellisi sivil doktor, yirmi yedi- şi askeri doktor, altmışı dişçi, yirmi sekizi edebiyat, yirmi yedisi fen ve ©- iri de eczacıdan mezun ol - muşlardır. Bu fakültelerden ikmale kalan talebe çoktur. Bilhassa fen fa- kültesinde talebenin yarısından çoğu haziran devresinde muvaffak olama mıştır. Mezunların genel topluluğu ik mal imtibanlarından sonra belli ola - caktır, —— Evkaf genel direktörü Bursadan geldi Evkaf genel direktörü Fahri Kiper dün sabah Bursadan şehrim - miştir. Bursa kaplışaları sosyetesinin yıllık toplantısında bulunan genel di- rektör, evkafta yapılacak ıslahat Ta- porlarını Başbakanlığa sunmuştur. Verilen karara göre, vakıf paralar daresi bugünkü vaziyetinde bırakıla- — Inadın kurusun. Annesi Cemileyi iyice örttü. Lim- bayı #flemek için kevsola doğru gir diyordu: Cemile sordu: — Kibrit var m ki kalkarım, — Var, Asiye Hanım lâmbayı söndürdü, büyük kıziyle beraber odadan çık Cemilenin uykusu hiç yoktu. Ken- İ disini çok canlı ve iyi hissediyordu. Kulağını evin içindeki en küçük ses- lere vererek Selimi bekledi, İlkönce biribirinden beş on dakika fasıla ile iki oda kapısının kapandığını duy. muştu. AÂnnesile ablasının odalarına çekildiklerini anladı. Onlar erken ya» tar ve yatar yatmaz uyurlar, çünkü çok erken kalkarlardı. Yalnız. Seli» min yulerıya emniyetle çıkabilmesi için onların bu âdetlerini öğrenmiş ciması lâzımdı... Yoksa onların uyu- duklarına emin olmak için fazla bek- Jemesi ve Cemileyi fazla bekletmesi icap edecek. Nitekim de öyle oldu. Asiye Ha- nımla Şahinde yattıktan belki bir sa- İ at sonra Cemile merdivende bir pıtır. dı duydu. Bu kedi basışından da da- | ha hafif bir sesti. Cemile Selimin ses siz yürümekteki mariletini beğeniyor Gree bek çıkt — Sen şurada biraz bekle de dim, ben şu köşeden bir taksi getireyim, O, “olur” dedi. Ben köprünün yanmda bilmem hangi bankanın yan sokağında * nöbet bekliyen taksilere gittim. En önde dura- na: — Şuradan, Kadıköy iskelesi- nin önüne açılan merdivenin önünde bir dakika bekliyeceksi- niz, oradan bir hasta alıp İstan- bula gideceğiz, dedim. Taksinin şoförü tü: — Olamaz, dedi. — Ne olamaz? Nasıl olam dedim. — Köprünün üstünde Ka köy iskelesi merdivenine yana- şıp bekliy m. Yasaktır, boynumu bük- e « — İyi ama,'dedim, has raya kadar yürütemem, Şoför yine boynunu bi “O yürümezse, ben de yüriye- mem, ne yapayım ?” der gibi yü- züme baktı Şaşırdım. Ne haltedeceğimi bilmez bir halde ters yüzü dön- düm. Bir de baktım ki, taksi- nin yanaşması ve bir iki daki! beklemesi yasak olan yerde, ar- | ka arkaya üç otomobil duruyor. sinin içinde şöförleri var. Bir esi bir spor ötömebili ve inde şoförü bile yok. Yine ters yüzü döndüm. Doğru bizim tak- siye. Şoföre adeta kızgın” bir | sesle | — Askolsun Jattı: |. — Neden? de — Neden olacak, dedim. Se nin yasak dediğin yerde ledim. Beni at- ii i, Se — Neye güldün? dedim — Onlar hususi, dedi. Husu- silerle biz bir olabilir miyiz? | Hususi istediği yere yanaşır, di- lediği yerde saatlerce durur... Tekrar ters yüzü dönüp has ta arkadaşı ahlata ohlata tak - si nöbet yerine getirirken hu » illerle taksiler ara» ayrılığına susi otomo sındaki bu şaşmadım. nt yaz Orhan SELİM Tapu ve kadastro okulunda dersler başladı Tapu ve kadastro meslek okulunun ikinci snsfı 16 Eylâlden itibaren şeh- rimizde derslete başlamıştır. Okulun birinci senıf için genel direktörlük 35 memur talebenin okula geleceğini bil- dirmiştir. Ayrıca lise ve orta mektep merun« larından da 65 kişi mektebe mürada- at etmiştir. Mektep idaresi İ sınıf için 85 talebelik yer hazırlamış- tır, birinci » Nihayet oda kapısı ha dadı. Biraz sonra Selimin çok yakı dan gelen alçak sesi: — Terliklerim elimde geldim. Fa» kat idare söndü. Karanlıkta keldim. Cemile konsolun üstünde kibrit ol duğunu söyledi. Selim kibrit fakat ilk mu — Eyvah — Boş mu — Boş. Gidip şimdi kibrit getir mek lâzrm. Halbuki ben aşağıdan bi raya kadar gürültü çıkarmamak için İ belki on beş dekikada geldim. Merdi venler çok gicirdiyor. — Dur öyleyse. Gitme. Karanlıkta konüşalım. Daha i dim karyolaya yaklaştı: — Burada bir sandalya vardı, de- di, — Annem kaldırdı. Yi rma otür. Selim yatağın kenarına oturdu. Bir müddet sustular. Selim elini kım alnına koyuyorum sanarak ilk önce göğsüne koyduktan sonra, hafif do - kunuşlarla yüzünü bularak sordu? — Şimdi nasılsın? — Daha iyiceyim. Biraz hararetim var & — Geçer tabii, kutusunu bulmuştu, enede mırıldandı: , Kutu boş! yn kena- Çok a. açıldım. (Arkası va