5 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

5 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

m—— 4 451 No. 98 ve Ziya ŞAKİR İntihap faaliyeti İtilâf devletleri mümessillerini endişeye düşürdü Marâşın um umi mânzarası (stitrat olarak arzedelim ki, (An- Urfa milli müda- parlak tep, Maraş, Adır rihini birer zafer incisidir. Gönlümüz, bun - ları birkaç tefrikaya sığdırmaya razi olmadı.. Elimizde bulunan -bilhassa İngiliz ve Fransızlara ait fevkalâde mühim ve mahrem- muhaberata; bü- tün o kanlı hâdisata şahit olan alâ - kadar zevatın hatıratına; ve.sonra da yedi, sekiz sene evvel o muhitte biz- Heyeti Temsiliye; İstanbulda açi» laçek Meclisi Meb'usanda , tatbik edilmek için bazı kararlar ittihaz et- mişti, Bu kararlar da şu esas Üze- rinde birleşmekte idi; (Vatanın tamamiyetini, devlet ve milletin istiklâlini teminden ibaret olan gayeyi muhafaza we müdafaa için mecliste müttefik ve azimkâr bir grup vücuda getirmek...) Bu grupun teşkilini temin için de zat icra ettiğimiz teti'kata istinaden, | yine göyle bir program tertip edil. o şerefli, müdafaalardan ayrı ayr)z müstakil birer eser vücude getirmek, | en büyük dileğimizdir.) Işte; bu çarpışmalar devam eder - ken, Anadolunun her tarafında oldu- Ea gibi cenup vilâyetlerinin de intiha- ba iştiraki baş gösterir göstermez, bu hareket itilâf devletleri mümessil leri arasmda endişe husule getir-| miş; derhal halkın fikirleri parçalan- mak istenilmişti. Bunun için de, (Maraş) ts bulu - nan bazı haris ve menfaat düşkünleri elde edilmişti. Bunlar; güya kendile - rine (umum Çerkezler nahtna) harö- ket etmek salâhiyetini haiz gibi'bir süs vermişler; Antepteki Fransız as- keri kumandanma müracaat ederek, (Cebelibereket Fransız guvernör'ün (Maraş) a gönderilmesini talep etmiş. Verdi. Bundan haberdar olan (Maraşi mm hamiyetli Türkleri, derhal heyeca- na gelmişler; telgrafla (Mustafa Ke- mal Paşa) ya müracaat ederek alma- cak vaziyet hakkında emir ve talimat istemişlerdi. (Mustafa Kemal Paşa), Fransızla- ra müracaat edilmesine müsaade e - den (Maraş) mutasarrıfına teessüfü. nü beyan etmiş; yurtlarını derin bir ağk ile seven (Maraş) halkına da şu kısa emri vermişti: (Guvernör geldiği takdirde, kendi. #ini istikbal etmeyiniz ve temasa gi- rişmeyiniz.) Bu kısa emir; zeki (Maraş) halkı ha kâfi gelmişti, Fakat ne çare ki Türk milletinin asil ruhuna yabancı kalan ve milli istiklâlin zevk ve saadetinden İezzet alamıyan milfsitlerin o hainane ha- reketleri yüzünden — bir müddet sonra — o muhitte pek feci ve pek korkunç hâdisat zuhür etmiş. Si- nesinde asırların tarihini taşıyan Maraş, yirmi gün kan ve ateş İçin- de yuğrularak bir harâbe haline gelmiş.. Fakat (Kahraman Maraş) adı da, tarihin en şerefli sayfasına hakkedilmişti. * Heyeti Temsiliye, bütün gayreti- ne rağmen (Meclisi Meb'usanın İs- tanbulda toplanması) hakkmdaki cereyanın önüne geçememiş; fazla wrar göstermek suretile yeniden İs- tanbul ile bir ihtilâf çikarmamak için bu fikri zarurt olarak kabul etmiş- ti. İntihap faaliyeti, artık her yerde en hararetli devreye girmişti. Ve bu faaliyet bazı yerlerde büyük bir sü- künetle, ancak birkaç yerde de az gok mücadelelerle geçmişti. İntihabım umumi şekli, tamamile Müdafasi Hukuk Cemiyetinin lehin- de idi. İntihap edilen meb'uslarm berten hemen büyük bir ekseriyeti, milliyetperverlerden mürekkepti, Hürriyet ve İtilâf Fırkasının, İn giliz Muhipler Cemiyetinin, gizliden gizliye muhalifler hesabma çalışan büyük ve küçük hükümet memurla. rile belediye reislerinin sarfettikleri gayretlere rağmen, millet reyini ta- mamile ((milliyetperverler) 6 ver- mişti, Bu da millette hâsıl olan in- tibahm derecesini göstermekte idi. Her sancaktan birer meh'us, | :skişehire davet edilecek. Heyeti Temsiliye de Eskişehire gidecek. Orada umumi bir içtima yapılacak, Esaslı bir surette konuşulacak. Bu arada — bilhassa, — (İstanbulda, meb'usların emniyetlerine müteal lik tedbirler) tesbit olunacak. Bu son madde, cok mühimdi. Çünkü, İstanbulda toplanacak olan meclisin başma ergeç bir felâket ge- leceğine, muhakkak nazarile bakıl- makta idi. Anadoluda bu hüdisat cereyan ederken, İstanbulda da baş döndürt- dü bir faaliyet hüküm sürmekte idi. Koca İstanbul muhiti, akla ve haya- le gelmiyen bir entrika kaynağı ha- line gelmişti, Anadoluda milliyetperverlerin ks- (hir bir ekseriyetle intihabı kazan- dıklarını gören saray takımı ile mu- halifler, biç olmazsa İstanbulda ol sun bir zafer temin edebilmek için artık son kuvvetlerini sarfetmeğe karar vermişlerdi... Daha düne ka- dar intihaba iştirak edip etmemek hususunda nazlanan patrikhaneler de, ayni maksatla iştaba gelmiş ler, birdenbire faaliyete geçmişlerdi. Hattâ şunu da ilâve edebiliriz ki; milliyetperverlerin İstanbulda kaza- nacakları galebeyi, kendi varlıkları- na karşı bir darbe telâkki eden İti- lâf Kuvvetleri ve bilhassa İngilizler de ayni cereyana karışmağı ihmal etmemişlerdi. Milliyetperverlere gelince... Onlar, haklarından ve İstanbul halkının hamiyetinden emin idiler.. Aziz yurtlarında iğrenç bir gurur ve aza- metle dolaşan düşman askerlerinden nefret eden İstanbulluların; bunla- rm sayesinde yaşamak ve mevki sa- hibi olmak istiyen sefil ruhlu (hain muhalifler) (1) den de ayni derece- de tiksindiklerini biliyorlar; hakkın tamamile (milletin arzusu) şeklinde tecelli edeceğine kanaat besliyorlar- dı. Böyle olmakla beraber, yine bü- yük bir alicenaplık göstermişler; Hü- zumsuz entrikalarla milletin hakkını ihlâl ettirmemek için, muhaliflerle temasa gelmeği tensip etmişlerdi. Istanbulda, Kuvayi Milliye namr- na çalışan zevattan Miralay Müteka- idir Kara Vasıf Bey; intihap hakkın- da görüşmek için Hürriyet ve İtilâf Fırkası rüesasından bir mülâkat atte, Hürriyet ve İtilâf Fırkası mer- kezi umumisine gitmişti. Bu mübim mülâkata; fırka rücsasından Zey" nelâbidin ve Mustafa Sabri Hocalar- la, esbak Dahiliye Nazırlarından Mehmet Ali, Ali Kemal, Adil Bey- lerle, fırkanın Umumi Kâtibi Adana” Lu Zeynelâbidin Bey, fırkanın (Müf- ritler Grupu) Lideri Miralay Sadık Bey, Muavini ve Müşaviri Kayserili Şaban Ağa, Karahisar Meb'usu Ömer Fevzi, Gümülcüneli İsmail Hakkı Beyler de iştirak etmişlerdi. Arkası var) m © Polis Bir kadın kocasını tabanca ile korkutmuş Beyoğlunda oturan Mustafa adın- da biri, evvelki gece polis merkezine giderek karısı İclâlin kendisine ta- banca çekerek ölümle tehdit ettiğini söylemiştir. Mustafa: «— Asileye sit bir işten aramızda kavga çıktı. İcâl, öteki odaya gidip geldi. Elinde bir tabanca vardı. Bu nunla üzerime yürüyerek beni tehdit etti. Evden kaçtım. Şimdi nasıl döne- ceğim?,, demiştir. Polis memurları, Mustafanm evi - ne giderek karısı İclâli merkeze ge- tirmişler ve tabancayı da almışlardır. Bundan sonra Mustafa evine gidebil- miştir. Araba tramvaya çarptı Fatihte Hoca İdris mahallesinde oturan arabacı Übeydin, sürücüsü A- Wâaddin tarafından idare edilen 2491 numaralı araba başiboş kalmış Ve İFevzipasa caddesinde giderken 24 nu maralı Edirnekapı - Sirkeci tramva- yma çarparak iki cammı kırmıştır. Alâaddin yakalanmıştır. Bileğinden ağır yaralandı Beylerbeyinde Sütlücede oturan marangoz Ahmet sarhoş olduğu hal- de evine gelmiş ve karısmı uyandır. mak Üzere pencereye attığı taşlardan cam kırılmış, bileğinden ağır surette yaralandığından bastaneye kaldırıl- mıştır. Kavgaya tutuşmuşlar İnebolulu mavnacı Haşan ve baca- nağı Sadık, dün Perşembepazarmda Hüseyinin kahvesinde bir alacak yü- zünden kavga etmişler ve yakalana- rak karakola götürüldükleri vakit İ- kisinin de üzerinde bıçak zuhür etti- ginden tahkikata başlanmıştır. (BULMACAMIZ| SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Nutuk (9). 2 — Hücre (3). Mihrace (4). 3 — işte (2). Duman lekesi (2). Almanların işgal ettiği yer (3). 4 — Yama (2). Bir hece (2). 5 — Bir meyva (4). Arka (3). Is- tifham (2). 6 — Habeş kumandan (3). Beygir (2). Şayet (4). 7 — Tok değil (2). Erkek (2). 8 — Bir kırmızı meyva (3). Bir hece (2).Su (2). 9 — Genişlik (2). Hâmile (4). 10 — Büyük anne (4). Nota (2). 11 — Lâkin (2). Akalliyetlerden biri (6). 'DUNKU BULMACAMIZIN HALLİ; 1 — Çatal (5). Alık (4). 2 — Atak (4). İbate (5). 3 — Tasa (4). An 2). Fıs (3). 4 — Aka (3. Ece (3). Re (2). 5 — Daire (5). 6—a0a3)., 7 —inci (4). Demir (5). 8 — Ab (2). Erdek (5). Re (2), 9 —LAf (3). Tez (3). 10 — Itır (4), Tire (4). 11 — Kese (4). Reze (4). talep etmiş; tayin edilen gün ve sa- | Abone ve ilân şartları: Türkiye için Dıyarıiçin Lin K Lira K. :— u— 3 Bir aylik 150 Ş 4 $ . 10 1 yillik — Ün için İlâncılık Şirketlerin müracaat edilmelidir Küçük ilânlar doğrudan ruya idaremizee almabilir. Küçük Anlarım 5 satırlığı bir defalık 30 kuruştur. 5 satırdan fazlası için satır başma 5 kuruş alınır. Bir defadan fazla İçin ye kündan * 10 kuruş indirilir, AN MEML | Şirin bir nahiye , Hamdi Bey kamununda | satılan tütünler Balikesir, (Tan) — Kazdağının şi- mal eteklerinde çamlar arasinda ku- rulmuş olan Hamdibey kamunu, Ba» likesir « Çanakkale şösesinin 90 ncı kilometre mesafesi dahilindedir. Edremit ilçesine bağlı bulunan ka” mun ilçeye dört kilometre uzaklıkta” dır. Çok zengin ormanları vardır. Or- manların getireceği servetten ziyade bir gelir temin eden tütüncülüktür. Uzun yıllardanberi tütüncülüğü ile çalışan halk bu yöndeki anlayışlarını arttırmışlar ve bu suretle bu kamun- da çok nefis tütün İstihsal etmeğe| muvaffak olmuşlardır. Bu yıl içinde burada 180 bin kilo tütün yetiştirilmiştir. Mahsul Her- inan ve Felemenk kumpanyaları ile inhisarlar idaresi tarafmdan satma - lımmuştır. Bugüne kadar yapılan a » lm 140 bin kiloyu bulmuştur. Müba yaata devam olunmaktadır. Kamuna üç kilometre mesafe da - bilinde bulunan bir kaynaktan içme suyu getirilmiştir. Koyuneli ve Kurt» lar köyü arasında tarlalarında çalış- makta olan köylüler çift sürerlerken çok eski yıllara ait kıymetli bir taş bulmuşlardır. Bu taş İlimiz halkevi müzesine getirilmiş ve yilzlerce kişi» ye gösterilmiştir. Kamunda beş sınıflı bir okul var. dır, Üç öğretmeni ve yüz kadar tale- besi mevcuttur. Kamunun en büyük dertlerinden biri posta olmaması ve diğeri Edremit ile Hamdibey arasm- daki derenin kışın yol vermemesidir, İBu köprünün yaptırılmasiyle dertle- rinden biri savılmış olacaktır. Çok geniş ticaretiyle tütüncülükte şöhret kazanan bu yerin posta şube- lşverişine. tesirini göstermektedir. Burada posta şubesinin açılması çok yerinde olacaktır. Memlekette konferanslar Aydin, (Tai) — Partimiz tarafın- dan tertip olunan inkılâp ve istiklâl mevzulu konferanslar dün kamunu- muzda Aydın Halkevi yönetim kuru- lundan Asaf Gökbel tarafından veril- miştir. Kamunbay ve parti başkanı- mız tarafından vaktinde alınan terti- bat neticesi bu konferanslar kamu- numuzun bütün köylerine duyuruk muş ve her köyden kadın erkek bin- den fazla halk gelerek konferansla» rı dinlemiştir. Konferanslar halk Üze rinde çok derin ilgi ve heyecan uyan- dırmıştır. Gönende imha edilen hayvanlar Balıkesir, (Tan) — Bu yıl Gönen ilçesinde 500 domuz, 150 çakal ve 50 kurt öldürülmüştür, Avcılar vurmuş oldukları kurt derilerini koyun sahip İerine göstererek bahşiş almaktadır- lar. Kısa bir zamanda bu kadar do- muzun imhası köylüleri çok sevindir- Küçük Telgraf Haberleri ———— * Sıvas, (Tan) — İstanbulda top- lanan inhisarlar leri ko « misyonuna katılmak için giden inhi- 'sarlar başdirektörü Muhtar Yayat imize dönmüştür. * Sıvas, (Tan) — Sıvas şar kurulu * Yozgat, (Tan) — Tekirdağı na- fıa mühendisi Lütfi Yozgat nafıa di- rektörü vekilliğine ve malmüdürü Ah İmet de Boyabat mal direktörlüğüne atanmışlardır. rek avları tertip edilmek suretiyle başlıyan mücadelede geçen ay içinde 309 den fazla domuz öldürülmüştür. * Izmit, (Tan) — Şehrimizin en eski spor klübü olan Akyeşil spor, ye ni idare heyetini halk sinemasında seçmiştir. Yeni heyete Zihni, Ayse, Zeki, Nazmi, Yunus, Mahmut, Tahir. Muammer seçilmiştir. pe —— EKETTE TAN 5-4-936 Kaleciğin görünüşü Bağcılığın ıslahı için | yeni tedbirler alınıyor | | Son tecrübeler Kalecik üzümlerinin şarap imaline fevkalâde elverişli olduğunu gösterdi si bulunmaması, ticaret üzerindeki a- | (Husust muhabirimiz bildiriyor” Çankırı, 1 Kalecik, Irmak - Pilyos hattı Üze- rinde 900 haneli ve 4200 nüfuslu bir kaz& merkezidir. Kızılırmak vadisin- de uzanan toprağında her cins mah- #ul elde edilir. Iptidaf madde mahreci olmakla beraber, yaş meyve ve bilhassa üzüm Kaleciğin yegâne hususiyeti ve geli- rini temin etmektedir.. Son tecrübe- ler üzümlerinin şarap imaline fevka- lâde elverişli olduğunu teyit etmiş. tir. Zaten Kalecik, şarabı ile namı al- mış bir yerdir, Fakat şimdiye kader tamamiyle istifade edilemediğini göz. önünde tutan belediye.bu gelirli mah Suliln randımanmı artırarak, şehrin | Iktısadiyatmı korumak ve kurtar. sevinç vericidir.Ziraat Bankası bu yıl muhtaç çiftçilere elli bin kilo buğ « dayı tohumluk olarak vermiştir. Merkezde iki ilk okul vardır. Kala- balık köylerinin . ekserisinde mektep bulunduğu gibi bu yıl Sulakyurt kö- yünde açılan yatılı okul kültürel bir varlık olarak anılabilir. Kalecikte, geçen yaz bir spor klübü teşekkül etmiştir. Gençler, Çankırı gençliği ile bir iki defa temas etmişlerdir. -K. A. Olur şey değil.. Adana, (Tam — Türksözü gazetesi nin aldığı bir habere göre, Şamda bir polis komiseri 60 yaşinan hir vatani- yi değnek kırılmcaya kadar döğaw.. Kazı çevresinde zirsi vaziyet, çok | mak için halkı, yeni bağlar yetiştir. | müş, ibtiyarın ellerini ve ayaklarını meğe teşvik edecek kararlar ve ted- | polislere tutturarak kazıklatmıştır. birler almaktadır. Istikbalde bağcılık | Vatani, komiser hakkında dava aç - noktasından Kalecik kayda değer bir | mıştır. Tahkikat, hadisenin vaki oldu önem kazanacaktır. ğunu göstermiştir. ER İV Sinemasında Bu nafta gem 2 film birden 1—BAYANLAR 14 artist - 8000 figüran ve 120 kişilik orkestra iştirakile sene- nin en muhteşem eseri. Bir zarafet ... RUBY KEELER - DİCK PO- WELL - JOHN BLONDEL Oynıyanlar : ; COLETTE LAYLA Kadınların mahbubu, güzel JOSE MO SAADET İhtişamların ihtişamı, film kırallarının kıralı MICHEL STROGOFF ADOLF WOHLBRUCK - CHARLES VANEL - 2— PATRON OLSAYDIM Max Dearly bir komedi a DARFEUİL jörprömye ve altın sesli JİCA'nm Enfes dansöz ROSİTA MORENO ile beraber çevirdiği GECESİ son filminde nefis aşk şarkılarını dinliyeceksiniz. Paramount Jurnal'de: Bütün yeni LOS'un ölümü ve cenaze merasimi, BANANA, AAA Bugün SÜMER SİNEMASINDA | 5 METUESATEAANAŞAN wn hi YE arayana Bugün i PE K Sinemasında 2 büyük ve sonderece güzel film birden * 1— GizLi YUVA Heyecan ve merakla dolu bir mevzu, herkesin beğeneceği Fransız- ca sözlü bir film. Baş rollerde : ROBERT MONTGOMERY - Mauren O'SULLİVAN 2—UNUTMA BENİ İstanbul ve Ankara sinemalarında senenin ep çok beğenilen şaheseri. Baş rollerde : BENJAMİNOGİGLİ - MAGDA SCHNEİDER Seanelar : Gizli Yuva : 11 - 2,15 . 5.20 -830 Unutma Beni : 12,80.3,35-6,45-0,45, SMMM mmm gı 936: BROADVAY MELODY: 936 — E Bir harika: Bütün dünya veryete ve orkestraları bir arada. Şaheser & film. Ayrıca: FEDAYİLER ALAYI, Konrad Vayd ve yenidünya > WMAMMMMMAS haberleri. FERAH sinemada"''!ının ”