21 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Çerkeşte tiyatro Bu kış, bir iş için Çerkeşte bulunuyordum. Evim Çerkeş ilk mektebinin karşısında olduğu için, sabahlarımı ervil evil kaynaşan çocuk sesleri dolduruyordu. Bu Gyıltıya alıştığım kadar karşı dağların üstüne çizilen mektebin kırmızı çatısı ve temiz beyaz du- varlarile senli benli olmuş idim. Çerkesteki işim bana pazar günlerini, iyi bir dostun mektubu gibi bekletecek kadar yorucu olduğu halde, tatil günle- rinde karşımdaki bahçede donuk bir sükütun, ve boş mektebin çatısında sağır bir sikmtnm dolaştığını hissediyor, “pazar,, günlerine karşı içimde | bir soğukluk uyanıyordu. Mektep müdürü çalışkan ve mesleğini seven bir genç olacaktı. Onun sabahleyin erkenden çocuklardan evvel gelip bir güverein köşküyle bir tavşan kümesi yapmak için nasıl çalıştığını görü- yordum. Velhâsıl Çerkeş ilk mektebile iftihar ediyor ve böyle güzel bir kom - Şuluktan zevk duyuyordum. Bu yüzden bir gün bana çalıştığım yerde: — Yakmda ilk mektepte bir temsil var. Dedikleri zaman sevindim. Ve bilmem ne menfaatine diye bir parça mü- balâğalı bir bilet parasını da ayni sevinçle verdim. Çerkeş çocuklarını sahnede görecektim! Güvercinlere köşk, tavşanla - ra kilmes yapmak için seve seve çalışan genç müdürden çok şeyler bek- liyordum Temsil saat 21 de başlanacaktı. Mektebin alt katmdaki salonlardan birinden kuvvetli iüiks lâmbalarm ışığı taşıyor,bu aydınlıkta silâhk bir- kaç jandarma nöbet bekliyordu. “Kapının önünde niçin silâh jandarma bekliyor, demeğe kalmadı, içeriden, dişsiz, ve iğrenç bir ağızdan kopup geldiği muhakkak olan, yürekler acısı, bayağı bir kanto beni olduğum TAN Adalar Güzelleştirme yolunda yeni kararlar alınıyor Adaları Güzelleştirme Cemiyeti, yıllık kongresini vali ve belediye re- isi Muhiddin Üstündağın başkanlı- ğında akdetmiş, idare heyetinin se - nelik faaliyet ropru okunarak tasvip edilmiştir. Bundan sonra Adalılarm dilekleri tetkik edilmiş, bu arada ada larda dükknların saat 21 de kapan- malarile halkm ve esnafın zarara uğ- radığı meselesi mevzuu bahsedilmiş- tir. Bunun Üzerine vali; boğazm çar şı olmayan ve alış verişin yalnız bir iki dükkâna inhisar eden muayyen bazı köylerinde dükkânların saat 20 den daha sonra kapatılmasınm bele- İ diyece de düşünüldüğünü, fakat ada- erde çiviledi. Bu iğrenç sesin bu temiz ilk mektep binasmda ne İşi var- «)? Kendisini görmeden, bu ses sahibinin biçimsiz yüzünü tasavvur et - mek en muhayyile fakirlerinin bile kolayca yapabilecekleri bir isti. Yanılmamışım. Benim, Çerkeş çocuklarmı göreceğimi sandığım sahne- de eski Şehzadebaşı kantoculurından, iğrenç kelimesinden yaşlı, ve bir ilk mektep salonundan bin kere daha çıplak bir kadın: Beni şadet Şadiye... Şarkısını, testere ile boğaziryordu. Işin en hazin tarafı, salon hıncahınç dolu idi, duvarlarda çocuk İşlerile, güvercin köşkleriyle ve tavşan kilmesinin resimleri asıltydı!.. Bana “mlübalâğa ediyorsun, bu bilmem ne menfaatine verilen bir mti- sameredir,, söyledir,böyledir diye bir sürü mantık yürüttüler, fâkat ner. de! Benim sevimli ilk mektebim bu geceden sonra sevimliliğinden neka- dar çok kaybetmişti, Kaça mal olmuş Habeşistan seferi için yeniden tah- &is edilen 850 milyon lirette dahil ol- mak üzere bu harbin masrafı, İtal - yanm resmi kayıtlarına göre, sekiz milyar yüz yirmi milyon lirete çık - maktadır. (Bizim para ile aşağı yu- karı ekiş ya müyon Hira). . Italya kasının şon idare raedli- Bi toplantısındaki beyanata göre 1985 genesi nihayetinde bankanın altm ih- tiyatları ancak üç milyardı. Bu mik - tar, iki ay daha evvelkinden 907 mil. yon liret eksikti, İtalya bankası bundan sonra bilân- Ço neşretmemeğe karar vermiştir. Zehirli gazlar Adisababadan memleketine yeni dönmüş olan İngiliz kızılhaçına men- sup yüzbaşı Stefens İngiltere gaze - telerine verdiği malümatta diyor ki; “Habeşistan en feci şekilde bir ka- Baplığa sahnodir. Müdafaasız binler- ee kimse, erkek, kadın, çocuk İtal -| yan zehirli gazlerinin müthiş tahri -! bâtmın kurbanıdır. Son ay içinde bu zavallılardan üç bin kişi tedavi ettik, Bunlardan binde yirmisi öldü. Fakat BEDRİ RAHMİ larda buna lüzum olmadığını zannet- tiğini söylemiş, maamafih meseleyi bir kere de daimi encümende tetkik ettireceğini vadeylemistir. Bundan #onra Muhiddin Üstündağ geçen sene Heybeliadada yollarım ya- pılmasr, rıhtımların tanzim edilmesi, bir bahçe vücude getirilmesi yüzün- den Heybelide de hayatın biraz can- landırıldığnı söylemiştir. Büyükada- /da bir çiçek bahçesi tesisi, vapur ta rifelerinin eemiyetle istişare edildik- ten sonra hakiki ihtiyaca göre tanzi- mi, yeni seri vapurlar almması hak- Kındaki dileklerin de tetkiki kabul e- İdilmiş ve büyüklere tazimat telgraf- ları çekilerek içtimaa son verilmiş « İltir. 25 Bilginizi Yoklayınız Sorular ir ““Gazete,, ismi nereden gelmiş - ir” — Amerika istiklâl harbine istirak İeden başlıca ecnebi kumandanlar kimlerdir? — İtalyanın insa ettirmekte oldu- ğu harp gemileri nelerdir? — Cava adasının nüfusu nekadar- dr? — Meşhur Edison hayatmı kazan- mağa hangi işle başlamıştı? Dünkü soruların cevapları $ — Naftalin ne vakit ve kimin tarafından keşfedilmiştir? C — 1820 de Garden tarafmdan. $ — (Dük dö Rayhştadt) kimdir? C — Napolyon Bonapartın ve Ma- ri - Lülzin oğlu (İkinci Napolyon) $ — (Neşomal Galleri) nedir ? C — 1812 de Londrada kurulmaş olan meşhur resim sergisi. $ — (Nemrut) ile (Harun) nele- rin timsalindirler ? yine bu zavallılardan yüzlercesine hiç | bir tedavi yapılamadı. “İtalyan tayyarelerinin kanatları altına tesbit edilmiş aletlerden, hava- dandaha ağır gazler, görünmiyen bir ölüm havası gibi aşağıya salrveril - mektedir. Bu gazlerin kurbanları an- cak bir saat sonrs zehirlendiklerinin farkma varmaktadırlar. Bu yüzden, birçok kadınlar zehirlenmeyi çocukla rma bulaştırmakta ve çocuklar derhal ölmektedirler, Habşistanda Çinliler Bir Avrupa gazetesinin verdiği ma- Wmata göre, İtalya, Habeşistandaki yolları yaptırmak için artık amele gönderemiyormuş. Bunun için Sin - gapurdan tutulan Çinli işçiler Habe- gistana sevkedilmekte imiş. Nitekim 5 nisanda Singapurdan hareket eden alyan bandıralı Viktorya ismindeki | vapurile birçok Çinli amele Habeşis- tana gönderilmişlerdir. Yedi bin Hitler Almanya Hitlerin yıldönümünü kutlulandı.Daha yıldönümü gelmeden bütün Alman gazete ve mecmuaları Hitlerin muhtelif resimlerile dolu i- di. Bu vesile ile Hitlerin resmi fotoğ- | rafçısı Hofman'ın dosyalarında Füh- rer'in tam yedi bin muhtelif fotoğra- fı vardır. Ilk resim 1921 de çekilmiş- tir, İngiliz futbolü Brown - Barkaa, Blenkinsop - Bray, Barker, Betmead - Brook, Bastin, Bavers, Bovden, Birkett Bu takım, isimleri (B) harfile baş- $ — Port Ârfür muhasarasında Petropavlosk amiral gemisiyle batıp ölen meşhur Rus ressamı kimdir? C — Vasili Veresçagin (1872-1904) LL pılmış İngiltere milli takımıdır. Cordon » Cooper, Channell - Cop- ping, Covan, Crayeton - Cunliffe, Co- leman, Camsell, Carter, Crooks. Bu da (C) harfli futbolcülerin teş- kil ettikleri ikinci bir milli takımdır. İsterseniz bir de, gene hepsi milli futbolcüler olmak üzere, isimleri (H) harfile başlayanlardan bir milli ta - kım yapalım: Hibbe - Hapgood, Holderoft - Hil, Hart, Hove - Houshton, Hammond, unt, Hodgson, Hulme, Sonra bir de İngiltere futbolile boy ölçüşmek hülyasmda bulunanlar var! Hakova köşesi Belediye Floryada yeni tesisat tamamlanıyor Belediye Floryaya gezmek veya banyo için gidecek halkın ihtiyacını karşılamak Üzere yirmi dükkân yap- tırmaya karar vermiş, İnşaata baş- lanılmıştır. Bu dükkânlar belediyece müazyede ile kiraya verilecek ve bun lar da bakkaliye, meze ve sair şeyler | satılacaktır. Bundan başka belediye Floryadaki kabineleri bu yil banyo mevsiminden önce dört bine çıkar - maya karar vermiştir. * Belediyeye bağlı sular idaresi bu mevsimde Büyükadaya su verebil - mek için hazırlıklara baslamıştır. Bu meselenin ne suretle helledileceği bu * Ekmek ve francala fiyatları ö - nümüzdeki on beş gün için bugünkü fiyatlar üzerinden aynen ipka edil - miştir. * Gazetelerden birisi Çubukluda eski Hidive ait binanın belediyece #a tın alinarak bir hastane haline ifrağ kikata göre bu haber asılsızdır. Vilâvette Başvekilin Âbideler hakkında tamimi Başvekil Ismet İnönü, tarihi anrt- larm harabiden muhafazası için vi- layetlere yeni bir tamim yapmıştır. Başvekil, tamiminde, tarih! anıtlarm muhafazası yolunda verilen emirle - İ rin lâyrle olduğu derecede nazarı dik- İ kate almmadığma işaret ererek han- ! gi daireye ait olursa olsun, Türk san" ' at ve medeniyetinin kıymetli belgele- ri olması dolayısile memleketin malı olan ve muhafazası herkesçe milli | bir vazife telâkki edilmesi lâzımge - ilen bu gibi eserlere karşı lâkaydinin | hiç bir veçhile mazur görülemiyece- ğini, kadro harici dahi olsa bu gibi eserlerden hiç birinin alâkadarlardan müsaade almmadıkça başka şeye tahsis edilemiyeceğini ehemmiyetli surette bildirmiştir. * Istanbul Maliye şubelerinin, mül- ki teşkilâta uygun olarak yeni bir şekilde kurulmasını tetkik eden Ma liye mürakıbı Raşidin başkanlığında ki komisyon işini bitirmiş ve son ra- porunu Maliye Vekâletine göndermiş tir. Istanbul, Usküdar, Beyoğlunda mevcut 40 tahakkuk, 40 tahsil şube- lerinin sayısı 20 tahakkuk, 20 tahsil şubesine indirilmektedir. Fakat kat'i kararı vekâlet verecek ve Haziranda Mayan arsulusal futbolcülerden ya-No. 8 — Hakovanm sol içi Mansner | tatbikata geçilecektir. hafta yapılacak idare meclisi içtima- | nda kat”i olarak kararlaştırılacaktır. | edileceğini yazmıştı. Yaptığımiz tah- | ŞEHİRDE OLUP Adliyede Hırsız talebe mahküm oldu Talebe Birliği pansiyonundan par- desü, palto çalmaktan suçlu Hukuk Fakültesi talebelerinden İsmail Sa- fanın duruşması, dün üçüncü ceza mahkemesinde yapılmıştır. Mahke - me, suçu sabit görmüş, Safanm on ay on İki gün hapsine, ayrıca mahke- me masrafı olan on yedi lirayı öde- mesine karar vermiştir. * Paşaköyündeki köy kooperatifi kasasından Kâmilin mührünü taklit ederek sahte bir senetle elli bira çe - ken Mehmedin dün ağır ceza mahke- İ mesinde duruşması yapılmıştır. Suğ- lunun suçu sabit görülmüş, fakat ei- rüm af kanunundan evvel işlenmiş olduğu için mahkümiyeti affedilmiş- tir. * Süreyyanın 640 lirasını ve Btti- min 50 lirasını tramvayda çalarak kaçan Münirin mahkemesine dün ü- çüncü ceza mahkemesinde bakılmış ve suçluyu yakalayan 94 numaralı komiser Ahmedin celbi icin duruş- ma baska bir güne bırakılmıştır. * Çakmakçılarda Sümbüllü hanm bacasından girerek bina içindeki tü- tün paketlerini çalan sabıkalılardan Arşevi'nin duruşması üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılmıştır. Du- ruşma sonunda suçlu, on bir ay yir- mi beş gün hapse ve mahkeme mas- rafı olan on yedi lirayı ödemeğe mah | küm olmuştur. İngiliz seyyahlar Dün şehrimize İngiliz bandıralı iki İseyyah gemisile 500 İngiliz seyyahı gelmiştir. Bunlardan Moldavya, dün gece limanımızdan ayrılmıştır. Atlan tis gemisi ise bugün 16 da hareket edecektir. Seyyahlar, dün müzeleri, camileri ve diğer görülecek yerleri gezmişlerdir. Muhtelit mahkemede Türk - Fransız muhtelit hakem İ mahkemesi, dün Bavver Mareşal * Bankasile hükümet arasındaki da ya bakmın, iddia ve müdafaa yapıla- Yük mahkeme'karara kalmıştır. Muh telit mahkeme, bugün ve yarm aleni celse akdetmiyecek ve yalnız bugüne kadar rüyet edilen davalar hakkında karar tefhimi için tetkikatta buluna- caktır. Başından yaralandı Ortaköyde oturan #ekiz yaşlarım» daki Pepo Kabataş lisesi karşısmda- ki arsada oynarken, bir metre yük- sekliğindeki duvardan düşerek başm dan yaralanmıştır. Tahlisive idaresinin geçen sene yaptırdığı dört yeni fenere ait teslim muameleleri dün bitirilmiştir. Bu fe- nerlerden biri Kınrlıadaya, biri Ça- nakkale boğazmın Ege denizi ağzın- daki Tavşan adasma Morto mevkile- rine konulmuştur. Diğer taraftan, Akdenizde Kaledonya ve Adrasan mevkilerine konan iki fenerin de in- şaatı bitirilmiştir. Bunların muayene ve teslimleri için yakında bir fen he- yeti gidecektir. Diğer taraftan, Hazi- randa yeni sene inşaat faaliyetlerine başlanacaktır. Bu yıl içinde de üç fe- ner ve İki tahlisiye istasyonu kuru- lacaktır. Fenerler, Çanakkale Boğa- zından Galata bumuna, Ege denizin- de Bababurnuna, ve İzmirdeki Kara- buruna konulacaktır. Tahlisiye istas yonlarmın Zonguldak ve Samsunda tesisi kararlaşmıştır. İdare, yeni büt» çe vaziyetine göre Zonguldakta yeni bir tahlisiye istasyonu binası yaptıra caktır. Bunlardan başka, en yeni sis- temde seri motörlü bir de cankurta- ran sandalı almacaktır. Asarı atika tetkikleri Danimarkanm ulusal müzeler mü- Göçmenler İlk kafile Tuzla civarına yerleştirilecek Bu yıl. Romanyadan getirtilecek olan 25,000 göçmen için gönderilecek ilk vapur bu hafta sonunda hareket edecektir. Göçmenler, on beş günde bir sefer yapılmak ve her defasmda 2000 kişi getirilmek üzere 7 seferde naklolunabileceklerdir. Sarayburnun daki eski sevkiyat binasında yapılan tamirat ta ilerilemiştir. Bina Hazi. randa teslim olunacaktır. İlk gelecek | göçmen kafileleri: doğruca 'Tuzlaya götürülerek o civarda iskân edilecek- lerdir. Trakyaya yerleştirilen göçmenler Trakyaya yerleştirilen 70 bin göç- menin bir an'evvel “toprak sahibi e- dilmeleri için Sıhhiye Vekâleti tara- fmdan lâzmhgelen tertibat alınmak- tadır. Tapu umum müdürlüğü, bu İş İçin İstanbulda mevcut kadastro memurlarından bir heyet seçmeğe karar vermiştir.Kadastro fen başmli fettişi Halit Ziya şehrimize gelerek Trakyada çalışacak heyeti seçmiştir. Halit Ziya, umum müdürlüğün emri- ni almak Üzere yakmda tekrar Anka raya gidecek ve dönüşte heyetle be- raber hemen Trakyaya geçecektir. Bavul içinde ; yakalanan esrar Dün akşam saat 1930 da Selvili meşcitten Şeref sokağma çıkmakta olan bir adamın taşıdığı iki bavul 15 numaralı Mahmutpaşa bekçisi Lâz| Recep oğluMehmedin şüphesini davet etmiştir. Bekçi bavullarda ne olduğu- nü sormuş ve ismini söylemek İste - miyen adam çamaşırlarım var demiş- tir, Bekçi büsbütün şüphelenmiş ve Cağaloğlu noktasında bulunan polis Suphiden yardım istemiştir. Bavullar açılınca içinden 35 kilo esrar çıkmış-| tır, Kaçakçı ismini söylemekten imti- 'na etmiştir. Bu esrâtm #ehrimizin ma ruf tüccarlarmdan bir Yahudiye' gö -! *ürüllmekte ölduğü söylenilmektedir. Kaçakcı Alemdar polis merkezine teslim edilmiş polis tahkikata başla - mıştır. Ayasofya mozayikleri Uç yal süren devamir çalışmadan #onra Ayasofya müzesinin kıymetli mozaiklerini meydana çıkaran Prof. Witmore'un İki muavini şehrimize gelmişlerdir. Prof. Witmore bu ayın sonunda İstanbula geleceğini bildir. miştir. 'Tahlisiye idaresinin geçen sene Koy- durduğu fenerlerden biri Yörük Ali plâjı Belediye reisi Muhiddin Üstündağ, fettişi Henrich Andrup, âsarı atika- | Yürük Ali plâjmda yapılan yeni tesi- ya ait tetkiklerde bulunmak üzere) satı tetkik etmiştir. Bu plâjda yapı- şehrimize gelmiştir. Henrich Andrup | lacak kabineler bu mevsim yetiştiri- dün Müzrler direktörü Azizi ziyaret | lecektir. Gazino, ancak mevsim orta- ederek bir müddet görüşmüş ve İs -İsmda açılabilecektir.Bu yıl plaj hâsı tanbulun şayrnı temaşa yerlerini gez | latı adaları güzelleştirme cemiyetine miştir. terkedilecektir. ez 21-41-98 İTENLER Küçük Haberler *Bir profesör gitti — Iki göz beri gehrimizde bulunan pr0f- mon Kaivi, dün Yalova ve Bur$ ile Ankaraya gitmiştir. * Avrupaya gönderilecek © ler — Denizyolları idaresinin paya makine mühendisliği tabii İ göndereceği talebelerin seçme hanlarına önümüzdeki cumartesi nil öğleden sonra başlanacsktif* Imtihanlar pazar günü kadar devam edecektir, m * Şirket umumi heyetleri — | Karaaydm ve Fethiye maden £ leri senelik umumi heyet top dün yapılmıştır. Toplantıda idare meclisi raporu kabul ol senelik bilânço, kâr ve zarar ları tetkik ve kabul olunmustf, * Halk Opereti Ankaraya # Halk Opereti, sezon turnesine © ve Ankaraya gitmiştir. Heyet» luda bir seyahat yapacaktır. * Ağa camii tamir ediliyor — kat idaresi Beyoğlundaki Ağa “ İni esaslı surette tamir ettirmeğ$i rar vermiş ve tamirata dündeğ” ren başlanılmıştır. * Murahhaslar Ankaradan ler — 13 nisandan 18 nisana beş gün devam eden spor ne iştirak eden kllip murahi federasvon başkanları şehrimis#'f müşlerdir. Polis Bir esrarkeş grupu tutuldu / Firuzağada Külhan sokağısdf Osmanm evinde şüphe üzerine tırma yapılmıştır. Osman, Ali, arkadaşı Ahmet, kabak V€ | gile ile estar içerlerken yaka lardır. Tahkikat devam etme” Otomobil çarptı Şoför Bezminin idaresindeği! mobil Beşiktaş tramvay caddi geçerken on iki yaşlarndaki : çarparak yere'yuvarlamış ve dan yaralanmasına sebebiyet. Binden Bezmi yakalanmış Yaralı dün öldü” Martın beşinde ( Harbiyeöf tramvay kasasi olmuş, Nişan oturan Fatma adında bir kadi findan yarainmıştı. Ftma, teğil İtina alındığı halde iyi olamam İ hastanede ölmüştür. i Denize düşerek yaraldf Büyükadada rıhtıma bağlı sandaldan karaya atlamak - Şemseddin düşerek belinden yaralanmıştır. / Tahlisiye teşkilâtı takviye ediliyor Önümüzdeki yıl içinde üç fenerle iki tahlisiye istasyonu inşa edilecek