21 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

21 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

a 21-41-0936 | Ankara - Emlâk kıymetleri meselesi mk kymelkri meselesi Maliye Vekili Kamutayda erdi takrire cevaP V < Buşra ' ke“ Kamutay toplantısmda Berç er rin emlâk ve akar kıymetleri Lİ Ankara, 20 (A-A.) ri Conker'in sahibi Afyon saylavı Berç Takrir bi kanun! himaye & kısmın | Türker ve dün takrire cevap veren Si Ene sere BYE Mmünlmekle id Maliye Vekili Fuat Ağralı Di , Takrirde İŞA” | ge 7,5 eytama faiz Me a eğ Şiduğunu ara ila mürkiyede emllk İbuki evvelce yüzde 15 idi Kene ği ika Istanbul | eyt faizleri yüzde 12 den yüzde &. ayanetleri üze lerde dü-İz indirilmiştir. Lâzim gelen İzmir gibi mühim merkezi ya, | ğa kadar İİ imkân dairesinde a- süklük vardır. Tahrir sahibi Wi dü | tedbirler icap ve im i ında birinci | amuştar. Maruzatım bundan ibarettir... Türkerin cevabı ve saylavı Berç Türker finans bakanının cevap plarak de- “e Ankara şehri, müstesna çe Istanbul ve İzmir gibi diğer büyü : şebirlerdeki erlâk kıymetinin gün den güne tedenni etmesine dair su: takririme cevaben finans mi Tütfen verdiği izahatı büyük alâ! ği la dinledim. Takririmdeki maruza' i ma ilâve olarak söyliyebilirim el mevzuubahis mesele, halkım ie i ve maliyenin menfaati nokta ni de deylet elin tışma, ikinci sını en deri mallarm satış çıkarı senli gm Alayın b hakiki Amiller İyi Ba, “ le gi ütered his edebildiğine bendeniz mi öl Maalesef mütaleasma İştirak edemiyeceğim. Fuat Ağralı bundan sonr? > fiyatlarının geçirdiği tahavvüll atmış ve demiştir ki: Yine şunu söylemeliyim Ki ii. ge nişlik, yükseklik zamanlarında bazi: j Sym a 0 eni pe rından çok önemli bir m EA idi. O zaman! rjee nin i Sekili kat kat fevkinde idi. ye sene e Sermayesinin çi Cetvellerden iktibas olunmuş birkaç im meniden ir a he ipi lunan mütedavil sermaye ile kendisin yaral emdi mal o tralık em | den beklenen hizmeti. “e edemiyor. Yale satılmıştır. 1927 senesinde 5 mil asrâzi sahiplerine emlâk satılmıştır. mı ibaret olan dalar temin € Ji» emlâk satılmıştır. 1981 sene ie kiii 1.926,000 liralık emlâk satılmıştır. 1992 senesinde hazinece 1.117,00 liralık emlâk satılmıştır. #ER ? »İdan sonra, mevduatı ” İlâk bankasmın vaziyeti kuvvetlendi - RAPLAR Yeni parti üyeleri için giriş töreni Ankara, 20 (Tan) — Cümhuriyet Halk Partisinin dördüncü büyük Ku- rultayımda kabul edilen tüzüğü, par- tiye yeni Üye olma işleri tamamla. nan yurttaşlar için her üç ayda bir bir giriş töreni yapılmasını emreder. (Cimhuriyet Halk Partisi, Ankara il- yön kurulu da, ilk defa olmak üzere, yarım saat 18 de Halkevinde, partiye girme İşleri tamamlanan 250 yurttaş için hir giriş töreni yapacaktır. Bu tö rende yeni giren üyelerle partinin il örgütünde çalışanlar; ilyön kurul, gen yön kurul üyeleri bulunacaktır. yön kurul adına başkan vekili Erzurum saylavı Şükrü Koçak bir söylev ve rerek Cümhuriyet Halk Partisine gir- menin önemini ve partili olmanın ö- devlerini yeni partililere anlatacak ve onları kutlulayarak kendilerine ba - şarılar dileyecektir. —— — ———— veti ise durup durduğu yerde devri - ip gidiyor. Milli servetimizi korumak için kurulmuş olan emlâk bankası, büsbütün yeni usullerle mühtaç hal- ka hizmet etmelidir. İş spekülâtörler mevzuu bahis değildir. Bunun için - dir ki, bu önemli mesele üzerinde fi- nans bakanmın nazari dikkatini cel- bediyorum. İcar edilmiyen emlâk Bundan başka (engeller var, me- selâ: Kazanç vergisinin varidatı gay ri safi üzerinden alınmadığı emlâk kıymetinin düşmesine sebebiyet ve - riyor mu? İstanbul, İzmir gibi en iş- lek yerlerde bile dükkânlar ve büro- lar kapanmış bulunuyorlar. Fakat icar edilmiyen emlâkten de vergi alı- nıyor. Maksadım halkın menfaatini koruyacak umumi tedbirler almaları ni finans bakanından rica ediyorum. Avrupadan getirilen mütehassısların iştirâkile maliye ve iktisat bankalar milşavirlerinden milli bankalar mü - dürlerinden ve birkaç eshabi emlâk - ten mürekkep bir komisyonun bu işi celemek için teşekkül etmesi fay - dah olur. “muhterem finans bakanı, koruma kanunu misillü bir emvali gayri menkule koruma kamu - nunun Kamutaya sevk etmelidir Bu kanunda emlâk ipoteği ami ye t ya, bankaların işleme de lah edilmelidir. Bu vesile ile em- rilmesi çok yerinde bir tedbir olmuş TAN ASKERLİK Badoglio'nu raporundan Ögremndigğimiz iü Şive muharebesi Mülügeta, Seyum, Kassa kuvvetle- rinin imhasından veya geri püskür- tülmesinden sonra sira İmmeruya gelmişti. O İmmeru ki bizzat Mare- şalin raporuna nazaran yalnız İtal- yan sağ cenahmı ve gerisini müte- madiyen iz'aç etmekle kalmamış ve fakat müteaddit defalar geri püskürt müş, zayiat verdirmiş ve iki defa E-| ritreden sarkmış, bu mıntakaya ye- ni yeni fırkalar sevkini zaruri kıl mıştı. Ancak bu kuvveti İmha veya tamâmen geriye tard için, diğer kuv- vetlerin temizlenmesi gerekiyordu. Sonra diğer bir mühim nokta da İm- merunun muharebe yaptığı sahanın sol yanı ve gerisi | geçilmez, hattâ Avrupalılarca ayak basılmamış bir saha bulunduğu için buraya taaıru- sun da çok çetin olacağı mareşalca hesap olunuyor, ve diğer Habeş kuv- vetleri ayak üzerinde dururken mi- him İtalyan kuvvetlerini böyle hayli güç bir işe memur edemiyordu. 15 Kânunuevvel 935 te İmmeri- nun Aksum istikametinde taarruzun dan ve İtalyan kuvvetlerini geriye tardetmesinden sonra ikinci İtalyan kolordusu bu kuvvete karşı Aksum garbinda bir mevzi vücuda getirmiş ve müdafaada kalmıştı, Şimdi bu kolordü bu mevziden çıkarak garbe taarruz ederken, kismen Erit- re arazisinde teşkil edilmiş olan ye- ni dördüncü kolorduda Mareb nehri- ni geçerek İtalyanların şimdiye ka- dar ayak basmadıkları Debri Mari- am mıntakasına taarruz edecekler ve İmerunun arkasmi o keseceklerdi. Daha 26 şubatta ikinci kolordu em- rindeki iki ordu fırkası ile bir milis fırkası, bir Eritre livası, çok kuvvet- ii bir kolordu topçusu ve bir alay Trablusgarp süvarisi ile mevgiinden çıkarak garba doğru taarruz emrini almıştı. Üç gün sonra yani 29 mart- ta bu kuvvetler Mai Mescerab boyun ca mevzi almış İmmerunun 15.000 kişi tahmin edilen kuvvetleriyle te- masa gelmiştiler, İki gün de keşifle geçti ve 1 Mart 936 da iki ordu fır- olmak fzere taarrur başladı. 'Taarrurun ilk safhası düşmanı ta- mamen yıldırmak için muazzam top- çu kütlesiyle üçer bataryalı dokuz taburun şiddetli bir bombardımanidi. Bu bombardıman öğleden sonra saat bire kadar bütün şiddetiyle devam etti ve tek bir topla dahi bu- na cevap veremiyen Habeş mevzileri» nin tamamen tahrip edildiğine hük- olur. Emniyet sandığı ile diğer mü - esseseler bir emlük bankası vazifesi- 'ni ifa edeceklerse bunların da işleme tarzı kanunla tesbit edilmelidir. Çok muhterem Ismet İnönü hükü- meti, büyük zekâ ve meharetle her müşküle bir çare buluyor. Binasna - leyh mevzuu bahis emlâk işinin de| çok yakın bir zamanda bertaraf edi - leceğine imanım vardır... Fuat Ağralı cevap veriyor Fuat Ağralı tekrar söz alarak Berç Türkerin bu son mütaleasma | karşı da şu cevabı vermiştir: “Saym saylav, söylediklerime mu- halif bir şey söylemediler, bilâkis te yit ettiler. Şurasını arzedeyim ki, deminki maruzatımda da, Emlâk ban kasmın herhangi bir suretle tekâmü- lü için çalışmakta olduğumuzu ve bu nun için mütehassıs getirdiğimizi de ilâve etmiştim. Vereceği rapor üzerinde komisyonca tet- kikat mi yapmak lâzım gelecek, yok- sa başka bir şey mi yapmak icap ede cektir. Ne icap ediyorsa onu yapmak ta kusur etmiyeceğiz. / Tâveten şunu da arzedeceğim ki, tasvir ettikleri gibi herhangi bir va- tandaş, herhangi bir suretle bânka- dan para alıyor, sonra borcunu ver- miyor ve bu yüzden mağdur oluyor ve binaen aleyh bankanm faizi çok- tur. Onu indirelim. neticesine var - mak, zannederim ki, mantığa muva- “ İfik olmaz. Yanlış hesap elbetteki za rarmı sahibine getirecektir. Mashaza, hükümet cephesinden a- Imacak tedbirler ne ise hepsi alınmış tır ve alınmak üzeredir. Bu izahatı müteakıp ruznameye geçilerek 1935 yılı bütçesinin muhte Uf fasıl ve maddeleri (arasında 179,212 liralık münakalesine ihtiyat zabitleri ve ihtiyat askeri me murları kanununun 19 uncu maddesi nin değiştirilmesine ait kanunlarla vakıflar umum müdürlüğü 1036 yrir bütçesi müzakere ve kabul edilmiş- tir. edelim, | Kamutay çarşamba günü toplana- caktır. molundu. Öğleden sonra saat birde her iki fırka birden taarruza geçti, Düşman müdafaa mevzilerine yaklaş tı, Fakat mareşalin raporuna naza- ran Habeşliler burada yalnız büyük bir mukavemet göstermekle kalma- dılar, fakat o kadar şiddetli bir mi- kabil taarruz yaptılar ki, bilhassa 'Gaviana fırkası, bu çetin taarruz kar şısında bocalamaya başladı. Kritik anlar geçirip, bu fırkanın bir alayı İgeri çekildi. Diğer alaylarm durdu - rulması için de fırka kumandanı ve Kralm yeğeni Dük dö Bergamo'nun bizzat cepheye yetişip işe müdahale- si icap etti. Ancak bu sayededir ki, geri çekilen kıt'nların tekrar İleri ta- srruzu temin olundu. İhtiyat milis fırkası dn sağ yandan dolaşarak İle- ri sürüldü. Maamafih bütün gayretlere rağ- men bugün zarfında İtalyanlar hiç bir şey elde edemediler. İkinci gün taarruz yeniden başla- dr, fakat müdafaada bütün şiddetile devam etti. Her üç fırka bugün zar- Tapu ve kadastro | Ölsüler müfettişliği direktörlüğü bütçesi Ankara, 20 (Tan) — 996 yıl büt- çe projesi Kamutay bütçe encüme - ninde tetkik edilirken tapu ve kadas tro direktörlüğünün Finans Bakanlı- ğından ayrılarak Adliye bakanlığına raptı düşünülmüştür. Ancak, mese - lenin esaslı bir tetkike tâbi tutulması lüzumlu görüldüğünden bu hususta verilecek kat'i karardan evvel keyfi- yetin adliye bakanlığı tarafından e- tüt ettirilmesi karalaştırılmıştır. Türk İtalyan ticaret anlaşması uzatıldı Ankara, 20 (Tan) — Bugün müd - deti biten Türkiye - Italya ticaret anlaşmasının üç ay daha temdidi ka- rarlaştırılmıştır. fmda da en büyük kudretlerini gös- terdikderi ve Dük Bergamonun biz- zat piyade hattma gelip taarruru İ- dare etmesine rağmen düşman hâlâ mukavemet ediyor ve arada sirada taarruzlarda bulunuyordu. Bizzat Mareşal muharebenin bu İkinci günü, İtalyan kıt'aları için (çok çetin) bir gün olduğunu itiraf etmektedir. Ancak üçüncü günü tekrar edilen topçu bombardımanı, bir yan çevir. mesi ve piyade taarruzu ile düşman | mukavemetinin akşama doğru gev - sediği görüldü. Bütün gece İtalyan kıt'aları silâh elde beklediler ve çok yakın mesafe dolayısiyle düşman yaralılarınm iniltilerini, bunları arı- yan arkadaşlarınm bağırmalarmı dinlediler. Ertesi sabah Habeşlilerin terkettikleri zayıf ardoilarlâ muha- rebe ederek ilerlediler. Ayni gün Mareşal Badoglio da elindeki bütün tayyare kuvvetlerinin bu ricati takip ve düşmanı bombalarla imha için harekete geçmesini emretti. Fakat şimelde İtalyan hava kuv- İvetlerini bundan daha mühim bir vazife bekliyordu. İmmerunun cephe- sine taarruz eden ikinci İtalyan ko- lordusunun yükünü şimalden taar - raz edecek olan dördüncü kolordu- nun hafifleteceğini daha plânm ba- sında görmüştük. Filhakika bu kolor du da 29 şubatta harekete geçti, Ma- reb nehrini mukavemet görmeden atladı ve gene biçbir o mukavemet görmeden kayalık, çalılık ve susuz bir çölden ibaret olan harekât saha- İsma daldı ve dalış da o dalış oldu, bu korkunç ve tahammül edilmez derecede sıcak sahadan kurtuldu, İkinvi kolordunun ileri müfrezeleriyle irtibat temin et- tği gün ise, artık her gey bitmis, İmmeru kuvvetlerini bizzat İkinci kolordu ve tabii büyük zayiat vere- rek mağlüp etmek zorunda kalmıştı. Dördüncü kolorduyu ise mareşal tayyarelerle takip ettirerek yiyeceği- ni, içeceğini ve hattâ hayvan yemini | yukardan paraşitlerle attırmak 20 - runda kalmıştı. Yalnız bir günde a- tılan erzak, tam 19 tona baliğ ol- ler belle Kolordu açlık- | Ve susuzluktai yecek mecal bulamıyacaktı. Nihayet 50 ki- lometrelik bir mıntakayı ancak dört günde katederek ve muharebe tama- men bittikten sonra kendisine veri- Jen hedefe vardı ve İtalyanlar da"Hiç keşfedilmemiş bir mmtakada yapıl - mış bu hareketi, .tebliğlerinde methet mekle iktifa ettiler, Maamafih müt- hiş topçu faikiyeti ve bundan başka da adedi üstünlük bütün gayretine rağmen gene tek bağına harbeden bu | Habeş kuvvetini de mağlüp etmiş ve | geriye atmıştı, Asi büyük İtalyan | ilerlemesi de bu son Habeş kuvveti: | hin mağlâbiyetinden sonra başladı. | M. ŞEVK! Di i TRe Van Gü Lin kadrosu tamamlandı Ankara, 20 (A.A.) — Mıntakasına ait bazı işler etrafında izahat ver - mek ve direktif almmak Üzere şöbri- mize gelmiş bulunan Marmara mm - takası ölçü ve âyarlar baş müfettişi De bu akşam İstanbula dönmüş - Öğrendiğime göre, mmtaka ölçü ve Ayarlar müfettişliği kadrosu tamam- lanmış ve işler normal safhaya gir - © Hariçten girecek mall. Ankara, 20 (Tan) — Dışardan tedariki zaruri olan tarifenin 346 C pozisyonuna giren demirle mürekkep 7 PEEİ > - Doğmamış oğluma —.— Oğlum Doğan Kuvvetli bir radyon varsa işitmiş- sindir. Buralarda hamallık kalktı de- nebilir, Artık sırtta yük taşınmıya < cak , Sen küçüksün! Daha yük nedir; hamal nedir? Bilmezsin. Sana anlata- yım; İnsanların bir kısmı kendisine ait olan yükü kendisi taşımaz, başka” sına tşıtır. Hattâ zaman olur ki, yum- ruk kadar bir paketi taşımak bile a- İyıp sayılır. Onun için başkalarının yü künü taşıyıp karnını doyuran bir ta- kım adamlar vardır: Bunlara hamal derler .. İstanbul sokaklarında şöyle bir gezsen bir takım adamların iki kat olmuş, sırtlarında ağır yükler taşı - dıklarımı görürsün! Belki bu yükler, onları taşıyanlara alttir sanırsam! Sakm aldanma! Bunlar, başkala - rınm yüklerini taşıyan hamallardır. Tasıdıkları yükün kıymetile ölçüle - miyecek kadar az bir para İle bu yilk- lerin altına girerler, Işte ba son günlerde menetmek Is- tenen şey bu zenaattir. Tosanlık day- gusu da İnsanların böyle ağır yükler altında kalmasına razı olmaz. Onun için bu yasak ediliyor. Artık herkes kendi yükünü kendi taşıyacak. Ağır veya hafif Diyeceksin ki, — Ben dünyaya gelirsem böyle a - gır yükleri nasıl taşıyacağım? Korkma! Sen de artık herkes gibi kaldırabileceğin kadar yük yüklene- ceksin bu cihetten tasasız ol! Yalnız şuna dikkat et!. Sırtma yilklendiğin yük nekadar ağır olursa olsun; dinlene dinlene, yavaş yavaş, ve ara sıra mola vere- rek onu taşıyabilirsin. Ama eğer her hangi bir hareketin ile boynuna bir vebal asılırsa bunu tasrmak, siirtikle mek güç olur. Zahmetli v eziyetli o- tur. Şimdi bana: — Vebal de nedir? Diye söraca - ğını biliyorum. Dinle!.. Vebal bir fenalığın cezasız mesuliyetidir. İşte bundan kaç! Veba- dan, koleradan, tifodan kaçar gibi kaç! Çünkü yük ağırlığile bükülen bel ve eğilen bas doğrulur, düzelir. Vebalin eğdiği beli kimse doğrulta - maz; Henüz kimseye somurtmadığın yanaklarından öperim, Yavrum. Müstakbel baban B. FELEK Bu hafta Ankarada oynar cak maçlar Ankara, 20 (Tan) — Altmordu, Ankara gücü, Çankaya, gençler bir. liği ve muhafizgücü klüpk ile maç yapmak üzere Anadolu, Besiktaş ve Galatasaray klüpleri şehrimize gele- cektir, Maçlar, 22 nisanda başlıya « cak ve 3 mayısa kadar sürecektir. Türkspor kurulu Ankara bölgesi başkanlığından parti işinin fazlalığı dolayısile çekilen Erzurum saylavı Bay Şükrü Koçanın yerine as başkan Ziya ateş getirilmiştir , Pataloji k..agresi toplantılarını bitirdi Atina, (Tan) — Beynelmilel mü- kayeseli Pataloji kongresi kralın bir nutku ile açıldı. Riyaset makamını bizzat Kral işgal ediyordu. Kongreye iştirak eden bütün milletlerin delege- leri söz aldılar, Türk delegeleri Akil Muhtar, Dr.Kâmile.Dr.Muzüffer Şev- ki,Operatör Fahri Arel Dr.İhsan Sük rü, General Tevfik Sağlam tebliğde bulundular. Atinalı profesör ve doktorlar dost Türk meslekdaşlarma fevkalâde mi- safirperverlik ve nezaket göstermiş» lerdir. Birçok resmi ziyafetler veril- miştir, Murahbaslar Atina eivarmda» ki tarihi yerleri gezmişlerdir, Kongre ye diğer memleketlerden de birçok mütehassılar o İştimk etmişlerdir. Fransadan profesör Achard ve Dive, Almanyadan Profesör Berkman, Kol hârd, Koh gibi dünyaca tanmmış â- Wimler de hazır bulunmuşlardır. Çamları kesenler Pazar günü Büyükadaya grup ha“ linde tenezzülhe giden yüksek mek - teplerden birinin talebesi, Adada ge- zerlerken bazı yerlerde çamlardan mukavva, kündüra düğmelerinin kon. tenjan kararnamesinin Ekonomi Ba- kanlığınm müsadesile ithali eniz mal. lar listesine almması Bakanlar He - yeti tarafmdan kabul edilmiştir birkaç parçayı kestikleri görülmüş, kendileri derhal zabıtaya davet edil- miştir, Çamları kesen talebelerin her ii beşer lira nakdi ceza kesilmiş»