22 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

hrir Ortasında Fındıkhdan Beyoğluna çıkan bir sürü yol vardır. Bunlara yol değil de sel yatağı diyenler olduğu gibi bu yolların büyük yağmurlardan sonra meydana geldiğini ileri sürenler de bulunur. Şu muhakkak ki,bu yol lar ne sahilleri dizi dizi saraylar ve odun depolariyle süslü Fındıklıyı Be- yoğluna kadar çıkarır, ne de Beyoğlu grat siyel'ciklerini Fındıklıya ka- dar indirirler, Bu yollar hattı müstakimin iki nokta arasındaki en kısa yol oluşundan bihaber, Cihangir apartımanları, ile, kalübelâdan falma tahta evlerin bir- tay hâsil olan piç sokaklar arasında döne dolaşa kaybolup erler. Beyoğlunun bütün günahları, kirlerini. önüne katıp denize kadar sürükliyen kuvvetli bir sel Taksimden aşağı inerken bu civarı olgun bir mar gibi yarmıştır. Ben baharı bu yardan çıkarken gördüm. Burası Nil nehrinin getirdiği toprak kadar mes'ut bir toprağın bütün valilerine ka- vuşmuştu. Beyoğlu ağner yolda değil, vitrin içersinde sevmeğe çalısır. ken, burada erikler çiçek açmıştı! Beyoğlundaki o sütçünün dükkân önündeki mukavvadan inek bir türlü kuyruğunu sallamağı beceremez- Se yoldan taşkın memeleri torbalara sığamıyan sahici keçiler geçi- yo, Kaytan bıyıklı gençler bilmem hangi pastahanede “yaşamak arzusu- nu” Greta Garbo mu, yoksa Marlen mi daha (güzel ifade ediyor diye ——— z7 Şe TAN Liman Yeni ıslahata ait mühim esaslar Ceza evi Hamallar Edirneye gidecek Son karardan sonra mahkümlar (| uzun bir münakaşaya girişirlerken ayni yolda, toprağın göğsünden bir kahkaha gibi fışkıran otların üzerine oturmuş altmışlık bir kadm üç günlük bir keçi yavrusunun pembe burnunu bağrına basıyor, öpüyor, #püyordu. Mussolininin cevabı On İçler komitesi sulhü yapama -| miş, konsey de bir defa daha İtalya- ya müracaata karar vermiş. Bir Fransız gazetesi şunu yazı yor: Mussolini son günlerde diyordu ki: — Beşler o komitesinin, On Üç “ler Komitesinin On Sekizler Komitesinin istediği malümat, sordu ğu sorular, gönderdiği muhtıra ve ül timatomlar içinde bunaliyorum. — Bütün bunlara ne şekilde cevap veriyorsunuz? — Mareşal Badoğlionun tebliğleri- BEDRİ RAHMİ Bilginizi Yoklayınız Sorular — Ipokrat kimdir? — Almanyanın inşa ettirmekte ol- duğu harp gemileri nelerdir? — Sağır - dilsizlerin dilini kim icat etti? —“Protestan,, ismi nereden gel - miştir? — Tehiste meşhur “Davis,, kupa- sını koyan kimdir? Edirnede, Yanıkkışlada, bundan Üç sene evvel, yapılan asri hapisha- ne binası civarında mahkümlarm a- çık havada çiftçilikle uğraşabilmele- ri için tertibat alınmıştır. Hazırlık - lar tamamlandığı için bir aya kadar faaliyete geçilecektir. İstanbul ha - pishanesinden de bir kısım mahküm- larm Edirneye nakilleri düşünülmek tedir. İstanbul limanmm ıslahma ait ka- nun projesinin Mayıs ayı ortaların- da Kamutaydan çıkacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. Projede esa8 0- larak Galata rihtimnm Kabataşa | kadar uzatılması ve mihanik tesisat | la teçhiz edilmesi, Antrepo ve umumi mağazaların gümrük idaresinden, tamamen limana devri teklif edil - İ mektedir. Ancak fazla Lodos olduğu havalarda Tophane rıhtımında va « pur barınamaması ihtimaline karşi- lık olmak üzere Sirkeci rihtrmmm da Sarayburnuna kadar uzatılması | kararlaştırılmıştr. Rıhtımlar uzatıl - dıktan sonra, bilhassa Akay ve Bo- Zaziçi vapurları için daimi bir tehli- ke teşkil eden aradaki şamandıralar | kaldırılarak bütün vapuralrın rıhtı- ma yanaşmaları temin eğiledektir. | Bu kararlardan sonra, İzmir limanı- nn ıslahı İçin de tetkiklere başlana- | caktır. Iktısat Vekâleti başmü: i Fon der Porteu bu hususta bir ra- por verecektir. Başmüşavir, Liman iş leri umum müdürü Ravfi ile birlikte cumartesi günü İzmire hâreket ede-| cektir. Diğer taraftan Mersin ve An- talya limanlarında senelik kontrolle- rini yapan deniz ticaret müdürü Mü fit Necdet te İzmire hareket etmek- tedir. İzmir limanmda tetkikatta bu- lunarak, Başmüşavirin raporundan ayrı olarak müşterek bir rapor daha vereceklerdir. Belediye Adliye sarayı Istanbulda bir Adliye sarayı yapıl- mak üzere, icrada sahipsiz kalan pa- ralardan Nafia Vekâleti emriyle Ve- rilen 500 bin lira ile arsa üzerindeki binaların istimlâki neticelendirilecek tir. İnşaata, gelecek sene içinde buş- lanması çok muhtemeldir, Denizbank kurulacak Iktisat Vekâletine bağlı bütün de - niz müesseselerinin birleştirilmesi için en muvaf'k bi rşekilde tesbit edildiği bildirilmektedir. Deniizyolları, Akay ve havuzlar ida relerinin muhasebe, Icvazım gibi gü - belerinin ayrt ayrı çalışmaları masraf bütçesinin lüzumsuz yere kabarması- nı mucip olmaktadır. Denizyolları idaresindeki muhasebe ve levazım mü dürlükleri takviyesi suretile difer müesseselere ait İşlerin de görülebi- leceği anlaşılmıştır . Bundan bâşka, İcaplara göre lâzım gelen kredilerin de temini ve bütün bu mtlesseselerin bir 'elden idaresi için (Denizbank) adile bir devlet ban | © kimse işsiz kalmıyacak Hamallığın ıslahı, asrileştirilme- si ve gürültü ie mücadele hakkında Dahil--» Vekâletince tesbit edilen ve Vekil Şükrü Kayanın imzasını ta- şıyan iki mühim tamim dün Vilâyete gelmiştir. Hamallığın ıslahı hakkm- da Dahiliye Vekili diyor ki: “— Büytk şehirlerde ve bilhassr dış ticârete ve toptan ticarete mer- kez olan limanlarımızda, eşya nakli- yatı, eski iptidai halini hâlâ muhafa- za etmekte ve insan sırtı ile yapıl wktadır. Hamaliik, nihayet bir kül olan nakliyat işmin kademelerin- den biridir. İnsan gücü ile insan sır- Inız ve doğrudan doğruya il vasıtası olarak kullanıldığı devirlerden bir bakiyedir. Sıhhat bakımından, bitin gününü ağır ylikler altında geçiren bir insa- nın, sağlam da olsa, bu işe uzun müd det dayanamıyacağı âşikârdir. Nete- kim, yük altında sakat olan ve ölen- lerin sayısı az değildir. Bu zorlu işin şahis üzerinde olduğu gibi nesil üze- rinde kötü tesirler yaptığma şüphe yoktur. Ağır yükler altında iki bük- | Tüm ezilerek geçen o hamalların ha- li, vaziyeti vatandaş gurur ve şerefi ni zedeleyen bir manzaradır. Islahatm bidayette birtakım vatan daşların ilk adımda işsiz kalmaları- nı icap ettireceği hatıra gelebilir. | Zaruri de olsa, bu netice kısmidir ve dir. Ayni vatandaşlar, ıslah e- dilecek nakliyat işlerinde iş bulabile- wer 22-4-936 ŞEHİRDE OLUP BİTENLE Xüçük Haberler * Falih Rıfkı geldi — NİS nan beynelmilei parli to ği konferansında Türkiyeyi hazır bulunan Ankara saylı, Rıfkı Atay dün akşam avdet * Türkistanlı Hacılar Hacca giden Türkistanlı tiren Adnan vapuru © sam, Anadolu kavağındaki # dan rıhtıma gelerek hacılsrt © tır, Hacca gidenlerden bir # zanteriden ölmüş ve Anadol! na gömülmüştür. Hacılar pir İ kadar memleketlerine dönü * Gümrük baş müdürü Istanbul gümrüklerinin şia üzerinde yaptığı tetkiklerin WE için vekâletle temas etmek İZ karaya giden baş müdür 3 ri bugün şehrimize dönecekti, Mustafa Nuritin, Istanbsl lerinin bütün ihtiyaçları üs€ rapor tesbit ederek vekâlet& bildirilmektedir. İ * Ingiliz seyyah vapuru £' velki gün şehrimize geler dıralı Atlantis isimli seyyaf dün saat 16da avdet etmişti * Akay idaresinin yeni W Akay idaresinin ilkbahar sabahtan itibaren tatbik e lanacaktır. Yeni tarife geci nin tamamen aynidir. Anadol #1 ile Adalar halkı tarife üre 7 değişiklikler yapılmasını dir. Bu istek tetkik edilecekti” * Eminönü Halkevinde kon” Universite profesörlerinden din Gökay dün Eminönü Hal! inkılâp psikolojisi mevzulu ferans vermiştir. Yeni vapurlar Devlet Denizyolları idi le! Dünkü soruların cevapları $ — “Gazete” ismi nereden gel miştir ? C — Venedik için ticaret ve deniz haberlerinin ehemmiyeti büyüktü. Bu nun için matbaacılık icat edilir edil - mez Venedikli bir açıkgöz bu haber -| Bıkmış Sulh işi suya düştince Eden bir nu- tuk daha vererek zecri tedbirlerin şid Cetlendirilmesinde israr etti. Bunun sonu ne çıkacak bilemeyiz. Fakat İ lememiştir. Belediye bu mesele hak- Köprü üzerine asılan | afişler | Köprü üzerine afiş koyduğundan dolayı belediye ile Şirketi Hayriye 8- rasında çikan ihtilâf sulhan halledi- kında şirketle son bir temasta bulu- kası kurulması ve her üç idarenin de | bu bankaya bağlanması için hükfme | 6ekleri gibi, nihayet birkaç yüz va - tn Kamutaya bir teklif yapacağı bil | tandaşın memleketlerine avdet ede- dirilmektedir. rek toprakta çalışmalarının temin €- Bu suretle teşekkül edecek banka ! ölmesi, kendileri için ve devlet icin deniz müesseselerinin ıslahı için İCAP | üye küler ve redaktırlık teşkil et- eden tedbirleri de alacaktır. Dew) bankm bir ürnuml müatirü, bir ri - ci dür muavini ve beş kişilik te bir ida- | Bittabi, almacak tedbirlere sıhhi ve Londranın muhafazakâr gazetelerine den (Morning Post) bütün bu siyasal teşebbüslerden bıkmış olacak ki, bir- kaç gün evvel şöyle yazıyordu: “Hükümetin millete bütün hakika- ti söylemek ve ona Habeş harbinin ortaya attığı soruyu sormak cesare-| tini göstermesinin nihayet zamanı gelmiştir. “Bu soru, şudur! “Britanya milleti İtalyaya karşı, Almanyanm menfaat görebileceği, bir harp teşebbüsünde bulunmağa hazır mıdır? “Eğer evet ise, hükümet sözü evi- | tip çevirmeden takip edeceği politi - kanın bu olduğunu açıkça söyleme - Vdir , “ Eğer hayır ise hükümet Cenevre- de ve başka yerlerde bir diziye tek- rarladığı karıştırıcı teşebbüslere ve beyanata bir nihsyet vermelidir., | Morning Post bu yazısile “ tık artık, ne olacaksa olsun!, istiyor. Tsana kimin ? Talyanlar Tsana gölü mıntakasını ele geçirdikten sonra çok zaman geç- meden Adisababanm tahliye edilmek te olduğu bildiriliyor, 'Tsana gölününün Italyanların elin- de bulunması herkesten evvel İngi - Bizlerin alâka göstereceği bir iştir. Çünkü, daha geçenlerde, Italyanlarm isterlerse Nilin sularını başka tarafa çevirerek İngilizleri Mısırda vurabile- cekleri Avrupa gazetelerinde şöyle yazılıyordu: Anlaşılan bu tehdide cevap olmak Üzere, Londrada çıkan Daily Express göyle yazıyor: “İtalya bayrağı Tsana gölü kıyı - larında dalgalanıyor. “Bu göl Habeş topraklarmda bu - lunmakla beraber şimdiye kadar İn - gilizlerin sayılmakta idi. Tsana gölü- vün suları Nile doğru akıyor. İngi - liz mühendisler tarafından ram ve Idare edilen Nil de Sudan ovalarını sulayor ve Mıstra can veriyor. “Fakat telâş etmiyelim! Tsana gö- Wi dalma İngilizlerindir ve öyle kala- caktır. “Italyan askerler gölün kıyılarmda çadır kurmuşlardır, fakat İngiliz bah riyeliler Süveyş kanalında bekliyor - lar. Eğer İtalyanlar Sudan ve Mısırı demek sudan mahrum bırakmak tecrübesine leri bildiren bir bülten çıkararak bir mukabilinde i; satıyordu. “Gazetta,, o devirde Venediğin bir parası idi. İşte “Gazete, İsmi bura - dan gelmiştir? 5 — Amerika istiklâl harbine işti- rak eden başlıca ecnebi kumandanlar kimlerdir * C — Fransız La Fayet, Ingiliz Gör- goyn, Prusyalı Fon Ştöyben, Lehli Kosluska ve Pulaski, Fransız Amira- | li dö Gras, 8 — İtalvanın tusa ettirmekte ol duğu harp gemileri nelerdir? C — Otuz beşer bin tonluk iki gerı b, sekizer bin tonluk İki kruvazör, 1675 tonluk bir torplto muhribi, yedi yüzer tonluk yeli torpito, bir açık de nizaltı gemisi, iki mayn gemisi, on sa bil denlzaltı gemisi : 8 — Cava adasının nüfusu ne ka- dardır ? C —34 milyon, 5 — Meşhur Edison hayatını Ka- zanmağa hangi işle başlamıştı ? C — Mişigan hükümetinde bir şi- mendifer hattında işellikle, LL Hakova köşesi so, 9 — Bu sabah şehrimize gelecek olan Hakovanın harrkez mühacimi 1 ERLİH Bugün limanımıza iki Fransız torpidosu geliyor Bugün limanımıza iki Fransız tor- pidosu gslecektir. Torpidolar limanı- kalkarlarsa, İngiliz donanması İtalya | mızda birkaç gün kalacaklardır. Tor nasak, yine uyuşulamazsıw iş mahke- meye intikal edecektir. * Belediye fakir “cenazelerinin techiz, teKfin ve tetfin işini münaka- saya koymuştur. Bu isi deruhte e « den, iki söne müddetle bu vazifeyi ölü başina muayyen bir ücretle ya- pacaktır. * Sütçüler Cemiyeti köylerden ge- len sütlerin kontrolü için belediyeye müracaat etmişlerdi. Belediye daimi encümeni bu hususta bugünlerde bir karar verecektir. Maarif İmtihan talimainame- si son şeklini aldı İmtihan tallmatnamesinin sınıf geç miye taallük eden son kısmı da tes- bit edilmiş olup bugünlerde Maarif | midürlüklerine tebliğ olunacaktır. | * Mazeretine binaen derse gelmi- yen musllimlerin en çok üç gün zar- fında vaziyetlerinden Maarif müdür- lüğünü haberdar etmeleri, ve maze- retlerini nihayet bir hafta içinde tev- sik: eylemeleri, aksi halde kendileri- nin müstefi addedilecekleri dün bü- tün mekteplere tamim edilmiştir. * Üniversite dil mektebinde dil derslerinin bundan sonra sahahları saat sekizle dokuz arasında yapılma- 8 kararlaştırılmıştır. * Maarif Vekâleti omekteplerin müfredat programlarında bazı tadi- lât yapmaya karar vermiştir. Bu te- dilâtta bilhassa oeski programların verdiği tecrübelerden istifade edile- | cektir. ve meclisi bulacaktır. Iktisat Vekâleti tarafıdan Ginan bü projenin yakmda ka ini alacağı anlaşılmaktadır. Çiçek bayramı Bu sene Büyükadada bir çiçek bayramı yapılacaktır. Geçen seneki tecrübelerden istifade edilerek bu yılki bayram daha geniş ve büyük bir programla meydana getirilecek tir. ar şek: için zer 23 nisan bayramı, her sene olduğu gibi bu yıl da büyük merasimle kut- lulanataktır. Yalnız bu sene bayra » min geçen senekilerden farkı, tali » lin bugün başlamasıdır. Geçenlerde Kamutayda kabul edi len bir kanun mucibizce, resmi daire ve müessesclerle, yazihaneler, mek » tepler, bankalar bugün saat on üçte kapanacak ve yarın da kapalı kala « | caklardır. Daire ve müesseselerle yazihaneler ve üniversite cuma sabahı, diğer mek tepler 27 nisan pazartesi sabahı açi- lacaktır. Yarından itibaren ayni zamanda çocuk bayramı başlıyacağı cihetle mekteplerde hem 23 nizan hem ço - cuk bayramı tes'it edilecek, talebe kendi: muhitlerinde gezdirilecek, ders lerde 23 nisan hakkında talebeye konferanslar verilecektir. Çocuk bayramı Çocuk kütüphanesi bugün açılıyor |, Gerükönsemıprerum eetyek Çocuk Esirgeme kurumunun ba -İsaat onda çocuklar Fatih parkında zırladığı çocuk kütüphanesi bugün |toplanacaklar ve çocuk esirgeme ku saat 16 da Alemdar nahiyesi merke- | ramunun bayrakları ile süslenmiş 0- rinde merasimle açılacaktır. Kütüp- | tomobillere binerek, önlerinde şehir haneyi vali ve belediye reisi Muhid-| bandosu olduğu halde belediye, Par- din Üstündağ açacaktır. Merasimde | ti Halkevi, çocuk esirgeme kurumu, kurum azaları, muallimler ve mek-| maarif müdürlüğü, vilâyet ve İstan teplerden getirilen talebeler hazır bu | bul kumandanlığını ziyaret ederek, Inacaktır. Kütüphanedeki kitaplar- | saat on ikide Taksim Cümhuriyet â- dan ilk mekteplerin dördüncü ve | bidesine varacaklardır. besinci smıf talebeleri serbestçe is| Buradaki merasim tam saat 12de İ ifade edebileceklerdir. Mektep pay- | şehir bandosu tarafından çalman İs- dosundan sonra, çocuklar grup grup | tiklâl marı ile başlıyacakı âbideye çe- Yarın her 1 içtimai bakımından olduğu kadar 8 konomik bakımından da müsbet ne- üceler verilmelidir. Yani nakliyat fi- yatları, bu yüzden ucuzlamış olmalı» dır. Büllin bu noktalar gözönünde! rupaya ısmarlıyacağı vapui yapılan müzakereler şimdilik muştur. Ingiliz şantiyeleri mümessili, ihale şartları ü28 maslarda bulunmak üzere m ne gitmişlerdir. Danimarka landa mümessillerinin de Bö sonuna doğru gelmeleri beki 'Kat'l cevap'alındıktan s0 nizyolları müdürü Sadettin # ya giderek vekâletie temasa E ür. bulundurularak bu hususta verilecek kararlar ve varit olan mütalealar vekâlete bildirilecektir. Bu tamim, belediyeye gönderilmiş ir. Mesele bir komisyon tarafından tetkik edilecektir. Karahan birer söylev vereceklerdir. Cümhuriyet marşı hep birden söyle - nerek merasime nihayet verilecektir. Bundan başka, çocuk haftası mü- nasebetiyle, hafta icinde birçok top- lantdar hazırlanmıştır: 24 nisan Cu- ma günü. Alay köşkünde bir müsa- mere verilecektir. 25 nisan cumartesi günl, saat 19 da, Eminönü mıntaka- sındaki ilk mekteplerde kimsesiz ta - lebe için Ferah tiyatrosunda bir tem sil hazırlanmaktadır. Pazar ve pazar tesi gü Alay köşkünde ayrıca iki müsamere verilecektir. 28 nisan günü saat 16 da güzel okuma ve söy- leme müsabakası yapılacak, bunun haricinde her semtte çocuklar için birçok eğlenceler tertip edilecektir. Eminönü Halkevinde Büyük Millet Meclisinin ilk açılışı yıldönümü münasebetiyle, yarın Emi nönü Halkevinde merasim yapılacak- tır. Kutlulama merasimi sanat 15 te başlıyacak, şehir bandosu tarafım - dan istiklâl marşı çalmacak Mediha Muzaffer Baysal tarafından bir söy- lev verilecektir. Beyoğlu Halkevinde de akşam $a- at 2030 da bir kutlulama toplantısı yapılacaktır., Radyoda konferanslar Çocuk haftası münasebetiyle çocuk esirgeme kurumu ben tertip itibaren başlanmıştır. Tik konferans. saat 17 buçukta doktor Kütsi tarafın vafta büyük merasim yapılacak Hâkimiyeti Milliye ve çocuk bayra gin bir proğram hazırlandı! be birliği neşriyat" şefi Abdülkadi” , Romen talebeleri gi“? Romen talebeleri bugün R vapurile şehrimizden ayrılaifi Dün akşam Milli Türk ği tarafından misafirler şi ziyafet verilmiştir. 'hsan Hikmet, 23 perşembe i doktor Ali Şükrü, 24 cum8 doktor Nazım Bekir 25 cun gamı doktor Ali Rifat, 26 PEŞ samı doktor Fuhrettin Ker zartesi akşamı dokleor 28 salı akşamı doktor Şül 29 çarşamba günü akşamı © mail Hakkı, 30 perşembe a5” fesör Mustafa Şekip. Kazalardaki merasim Çocuk bayramı minas cuk esirgeme kurumu şub©.. programlarını tesbit ederek vilâyet merkezine göndü 23 nisan günü Eminönü # lemdar nahiyesi çocuk € rumu Gülhane parkının kısmında bir müsamere 18 çocuk eğlenceleri tertip e nin senei devriyesi o gün * cektir. 24 nisan cuma pazar şubesi edecek, gocuk dan mektej le muhteli yapılacaktır. 28 nisan paz” gg minönü merkezi Gülben” öf içinde bir çocuk toplanti ““ günün tarihini anlatan b lerini dinliyeceklerdir. kezi bayramın birinci günü fakir çocukların giydir $ dan radyoda verilmiştir. Diğer kon- ni yapacak, 23, 24 günl sinemaları çocuklara p i terecektir. ordusunun Italya ile bağını kesecek-| pido komutanı, resmi ziyaretler ya- tir.,, pacaktır. kütüphaneye getirilecek ve istedikle |lenkler konulacaktır. Eminönü Halke | feranslar sıra ile şu şekilde verile - ri kitapları okuyacaklardır. vi başkanı Agâh Sırrı Levent ve tale |cektir. 22 çarşamba akşamı doktor