22 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

22 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

SE EKONOMUI Gaziantepte endüstri Antep çok eski bir endüstri yuvasıdır Dokumacılığın yıllık istihsalâtı bin beş yüz tondur. Faaliyette 3.000 küsur tezgâh vardır & Dokuma tezgâhlarında masura sarılıyor. Antep, (Tan) — Antep, eskiden- | sı amildir. Bugün de üç bin tezgâh beri bir endüstri yuvasıdır. Bu du- rum bilhassa cümhuriyet idaresin - den sonra hakiki çeb etmiş ve ölmek üzere bulunan bir- çok san'atler eskisinden daha can- li olarak diriltilmiş ve hattâ bunlara yenileri de katılarak tez; kine geçilmiştir. Bu iddi den seneye çoğalan fabrika #aytsile de ispat edebiliriz. İstiklâl savaşın- dan öncebir tek fabrika - bugün iki mensucat, bir ip- lik ve diğer sanaylie ait fâbiimu ve Amalâthaneler açılmıştır. veut sanayi şubeleri iyecek kadar çoktur. Dokumacılık, kilimcilik, sabunculuk tabaklık, kolonyacılık, pekmezcilik, zeytinyağcılık tatlıerlık, her nevi marangozluk, hasircilik, sapancılık, torüacilık, körükçülük, bakırcılık, dökmecilik, kumculuk tenekecilik ve saire gibi. Fakat, bu san'atleri B.aden ayrı ayrı bahsetmek uzun 0- Tur, Onun İçin yalnız muhitin ihti- yaçlarını tatmin edenleri bırakarak Türkiyeye ve ecnebiye ihracat ya - panları değerlerine göre sıralıya- im: Dokumacılık Alacacılık, şehrimizin çok eski bir #an'atidir. Geçmiş günlerin en ileri ve civcivli zamanı 913 yılma rastlar. O vakit memlekette beş bin tezgâh vardı. Bu tezgâhlarda san'atin mü temmimi olan oboyactlik, tarakçılık gibi işlerle beraber usta, kalfa, ka- din erkek yedi sekiz bin nüfus çe lışırdı. Yılda iki milyon kilo mal dokur ve bedeli iki üç yüz bin Türk altın: tutardı. O tarihte Antebin veşâne rakibi Halepti. Oradak! tezgâhlar da fazla mal çıkararak ihraç ediyor ve fa- kat, Anadoluda Antebinki kadar sü- Tüm yapamıyordu. Malın nefaset ve metaneti tanınmıştı, Ne çare ki, Umumi Harp, İlerle miş olan bu san'at şubemizi de dar- beledi ve 1923 te tezgâh sayısı bine kadar düştü. Hükümet vaziyeti tak- dir etti ve gümrük tarifesile kon- tenjan usulü tehlikede bulunan san- ate eski durumunu verdi. O kadar ki, 983 yılının istihsalâtı 913 ten fazla oldu. Bu istihsalât, 913 ün 5 bin kalfaşma mukabil 2.500 kalfa ile elde edildi. 935 tezgâh sayısı üç bin küsurdur. Miktarm azalmasında mahalli fab- rikaların kurulması ve diğer mies- #eselerin rekabete geçmiş bulunma» “İnan ve kirkidi ta ta çalışanlarm besledikleri âlle künu iki bine yakındır. Dokumacılığın bir şubesi olan ki- limcilik te çok müterakkidir. 9: unun istihsalâtı 16 7 - 8 liraya vel iplik, saten k ve kadın gömlek ve bulüzları yapan bu şubeye ait makine sayısı 920 da 35 ve 933 te sekseni bulmuştur. Antep ev ve elişleri Dokuma tezgâhlarnm bir kismi evlerde olmak itibarile kadınları. nuz da çalışırlarsa da asıl ev işleri Antep elişleridir. o İptidaf maddesi » krepdöşindir. Önceleri E ev işlerine Amerika zengin bir müş teri iken bir taraftan iktisadi buh- ran ve diğer taraftan Halebe gayrı Türklerin daha fazla k masi sebebile Amerikaya olan ihra- cat çok azalmıştır. sasen, Ameri- kalılaren kenar ve köşeleri işlenmiş mendiller çok istenmektedir. Cüm - huriyet devrinden sonra ise bu san- at te ileri adımlar atmış, sofra ör- tüleri, peçeteler, çay takımları, ki yola takımları ve bulüzlar işlenm başlanmıştır. Kızlarımızm uzun ve devamlı emekler sonu meydana getirdikleri bu âsar, Türk kadınları arasında ol- | dukça büyük bir rağbet görmüş, İs-| tanbul ve İzmirden siparişler alın- mıştır. Sabunculuk Bu san'at il kurağile Kilis ve Ni zip İlçelerinde müterakkidir. Son üç yıldır kurak geçen mevsim 935 se- nesinde en olgun ve bereketli çeh- resile görünmüş, bu İşle uğraşanla- rı kertesiz sevindirmiştir. Bazı yerlerin mağşuş mamulâtı sabunlarımıza rekabet eder bir du- rum almış ise de zamania bunun da önüne geçilmiştir. o Sabun ihracatı mız Edirne ile doğu ve kuzey Ana- doluyadır. Son dört yıldanberi to- valet sabunu imalât ve ihracatı da yapılmaktadır. Tabaklık Dahilden ziyade harice ve bilhas- İsa Suriyeye ve Umumi Harpten ön- ce Afrikanm şimal snhillerile Suda- na giden gül şeftali ve sarı sahfi- e. | tahmil 210 liret; İtalya ordinair der - sene dış memleketlere ihrarat yap- TA Ceviz piyasası | Mevsim geçiyor | stoklar azaldı İstanbul cevir piyasasında son hafta içinde yeni muameleler kay- dedilmemiş, eski satışların sevkiya- tma devam edilmiştir. Son fiyatlar İ İç ceviz kilosu 3-8 > İ Kabuklu ceviz kilosu 9-11 10 Ege mıntakası ceviz piyasa ve fi- yatlarında bir değişiklik yoktur. Misir, Filistin ve Suriye ile az mik- tarda kabuklu ceviz üzerine müsme- le yapılmaktadır. İhracat için ka- buklu cevizlerin kilosu 9 kuruştur. Mevsim geçmek üzeredir, stoklar azalmıştır. Samsun mıntakasında ihraca el- li iyi cins mal kalmaması ve isteklerin azalması yüzünden ceviz üzerine olan muamelenin ve ihraca tn azaldığı bildirilmektedir . Son fta içinde Samsunda kabuklu ce- cevizlerin — ise - 23 kuruş üzerinden muamele görmüştür. Samsunda ceviz stoku pek azal mıştır, Tokatta 1.000, Falsada 3.000 kilo stok olduğu yazılmaktadır. Kars mıntakası ceviz fiyatlarında bir miktar düşüklük kaydedilmiştir, Kabuklu cevizlerin fiyatları 10, iç cevizlerin 30 kuruştur. DIŞ PİYASALARDA — Ham- burg Borsasında ceviz fiyatları 100 kilo başına cif olmak üzere şu Su- retledir: Türkiye derhal tahmil, 12 Türk lirası; İtalya sarrento derhal hal tahmil n Romanya der- hal tahmil 5ö rı Arpa ve buğday Bu sene ihracat yapabileceğiz Bundan bir müddet evvel bu sene buğday ve arpa ve alelümum hubu- bat mabsulünün bol olacağından bahsetmiştik. Anadoludan gelen ha- berlere göre, evvelce bolluk hakkmn- an bu tahminler gittikte te- ktedir. Buğday ve arpa İmahsul bolluğu karısında bu mak imkânları elde edilmektedir. 834 senesinde dış memleketlere 84 N BORSA - PİYASA 21 NISAN SALI Para Borsası Alış Sterlin i Dolar 20 Fr 20 Belçii 20 Deahmi 20 İsviçre #e. 20 Çek kuron 20 Ley 2. Dinar Liret Florin Avusturya şilin Marke 618. mgr BO— 20.— 315.— İsveç karosu Altm Banknot Çekler Avastorya Mark İsveç karonu İspanya pereta Esham 82.— 990 200 24.50 İş Bankası Mü. Kupon kesik Mİ eğ . * Hamiline Anadolu “ 60 300 Şirketihayriye Tramvay Bomonti Nekta, Terkos kupon Reji Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Şark Merkez Eczanesi İstikrazlar Türk Borcu 1 n anl GA İstikrazı dahili Ergani A. B. C. K. kenik Sıvas Ersurum | Kupon kesik Mısır Tahvilleri 1886 1 1903 TI 1911 MI Kukesik #4. Tehvilât Rıhtım Anadolu T ve TI Kupon kesik Ti ere Anadolu Mümessil s1— ————————— — Romen orkestra heyeti Romen Karol orkestra heyeti Kı- bin ton buğday ihraç edilmişti. Bu | zılay kurumunun daveti üzerine şeh- sene İse 834 senesine nispetle daha | rimize gelerek konserler verecektir. fazla mahsul alınacağına göre, buğ- | Seksen kişiden mürekkep olan bu he day ihracatınm daha fazla olacağına | yete Blikreş operası sanatkârları da şüphe yek! iştirak etmektedir, Konserler 28 Ni“ Türkofis, bu senenin bol mahsul | san Pazar ve 28 Nisan salı günleri ak tahminleri karşısında buğday ihra- | şamı Fransız tiyatrosunda verilecek- catı için pazarlar aramaktadır. Su - | tir. Kızılay kurumu konser için lâ - İriye ve Filistine buğday ve arpa ih- | zımgelen hazırlıkları ikmal etmiş ve raç etmek için, Telaviv sergisine, |davetiyelerini bastırarak davetlilere Şam sergisine buğday mümytcleri | göndermiştir. Romen heyeti şehri - gönderilmiştir. mizde yalnız iki konser verecektir. yanlarımızla meşinlerimiz 60 bin madeni altın raddesinde bir gelir sağlamaktayken Cihan Harbi Afri- İkayı ve ağır gümrük Suriyeyi kay- bettirmiş olduğu cihetle mühim nis- bette sarsılmış ve istihlâk vergisi de bu mevanie katıldığı için ihraca- İtt hemen hemen dürdurmuştü. Dördüncü kurultayda murahhas larımızm teşebbüsü üzerine sahti yanlarımızdan almmakta olan istih- İlâk vergisinin kaldırılmış bulunmu sı sayesindedir ki, ölmek tzere bulu- nan san'at bir parça dirilmiştir. Ha- len ayak yemenilerile postal, sandal ve terlikler doğu Anadoluya yollan- maktadır. Dahile ve ecnebiye 1928 de 256 bin lira kiymetinde 214 ton bam ve işlenmiş deri ile deri mamulâtı gön- derildiği halde bu miktar 930 yılın- da 133 ton ecnebiye ve 37 ton Tür- kiyeye olmak Üzere 181 bin liraya düşmüş, 983 yılmda dadaha çok ham deri olmak üzere 125 binton ecnebiye ve 31 ton Türkiyeye olmak üzere 97 bin liraya inmiştir. Bakırcılık Cümhurluktan evvel Türk olm - İ yanların elinde bulunan bakırcılık simdi de ayni müterakki vaziyetini muhafaza etmektedir. Gerek örsler ve gerekse 930 da çalışmağa başlı- yan bakır kap fabrikasında yapılan kaplar mahalli ihtiyacı tatmin et- tikten başka Anadoluya ihracat yapmaktadır. Ucuza mal etmek ve daha güzelini yapmak suretile ka- çakçılıkla da rekabet edilmiş ve bu çeşit kaçakçılık kendiliğinden orta- dan kalkmıştır. Senelik bakır kap *malâtı elli beşle altmış beş ton ara- . |icst eden Arif Bilge sonraları sındadır. Nikelâj Türkiyede İstanbuldan sonra ikin- ci olarak Antepte atelyesi açılan bu san'at şubesinin müessisi, Arif Bil ge adımda çalışkan ve genç bir An- tepli yurttaştır. Daha ilkmektep si- ralarında iken bir küçük makine ku- yumculuğa geçmiş ve o sahada da bazı muvaffakıyetler elde ettikten sonra yurt sağlık evinin değerli Başhekimi Nuri Aktan'ın teşvik ve yardımlarile Istanbula gidip nike- lâj san'atini elde etmiştir. Teşviki sanayi ve fabrikalar Cümhuriyetten evvel mahdut bir kaç un fabrikasına inhisar eden mo- tör kudreti bugün zeytinyağı, sa- bun, mensucat, iplik gibi mühim fabrikalardan torna İşlerine kadar kullanılmaktadır. Şehrin O tenviri için yapılan elektrik fabrikasından sanaylimiz ehemmiyetle istifade et- mwekte olduğu gibi bostanlara konu- lan tulumbalar da elektrikle çalış maktadır. Teşviki Sanayi Kanunu- nun temin ettiği muafiyetler tesiri- le sanaylimiz çok ilerlemiştir. 17 si Gaziantepte, on biri Kiliste ve altısı Nizipte olmak üzere 36 mü- essese bu kanundan istifade etmek- ledir. Bunlar: Bir elektrik, bir ip- lik ve mensucat, bir bakır kap ve tuvalet sabunu, bir zeytinyağı, beş fabrikasyon halinde ipek mensucat, dokuz un fabrikası ve on altı sabun- haneden ibarettir, Bunlardan baş- ka İnhisar İdaresinin modern soma fabrikası şehrimizin nefis Üzümle- rinden helis rakı yapmaktadır. " Sevişemedik Feneryolundan Gülçin imzasile: “Evleneli dört buçuk sene oldu halde eşimle aramızda en küçük Tu- hi bir rabıta yoktur. Ben ona karşı hürmet hissi duymadığım gibi, o da bana karşı bir muhabbet ve bir zaaf duymuyor. Hasta olduğum zaman ölümümü bekliyen hali var, Hattâ işte on beş gündenberi ya- taktayım. Yanıma nadir geliyor, hatırım bile sormuyor. Arada bir çocuk muhabbetinden bahseden bu taş kalpli, hararetsiz, soğuk ve son derece kendini beğenmiş adamdan bir evlâdım olmak üzere idi, olma- masına çok memnun oluyorum. Onu insaf ve merhamete getirmek için artık hiçbir ümidim ve iradem kal- madı. Ayrılmaktan başka bir çare bulamıyorum. Bana bir yol göster- menisi rica ederim.” Kadınların, son ümit gibi gördük- leri helde, her müşkülde ilk baş İvurdukları çarenin ayrılmak oldu. ğunu pek iyi biliriz. Yalnız bilme - dikleri ve anlamadıkları bir nokta var: Ayrılmak bir kadın için sonu biçbir zaman belli olmıyan ve bir- çok felâketler taşıyan bir ameliyat- tır. Bu ameliyata bir cerrahın mi racaati gibi baş vurmamaları lâ- zımgeldiğini tekdir (o edemiyorlar. Cerrah, ölümle alâkası olmıyan bir arızada da ameliyata baş vurabilir. Fakat evli bir in bunu son çare olarak düşünmeli, ondan evvel bir- cok ilâçlar olduğunu o öğrenmelidir. Okuyucumuz Gülçin'e on beş gün. | verdiği hüzün ve İümitsizlik geçince sakin ve makul | dü ye z. Dört İbuçuk sene beraber yaşadığı adam sert, soğuk, taş kalpli ise kendisi onu yumuşatmak ve ona evini 86 vimli göstermek İçin bir şey yap- İmiş mıdır? Çocuk muhabbetini iti- raf eden bu adam karısına karşı lâ- beklemese ondan bir çöcük beklet ni? Bizim şüphemiz. yok ki, onu şikâyeti kadar, eşinin de kendisin- âyeti vardır ve'bu şikâyet- ler iki tarafın karşı karşıya oturup anlaşma yolunu aramamalarından, Iyamamalarından ileri gelmiştir... » Bir red ve pişmanlık Sultanahmetten Ayşe imzasile: “Üç ay evvele gelinciye kadar pe- şimden gelen, bana karşı derin mu- habbetini mektuplarla ve arkadaşla» rım vasıtasile bildirmekten çekin- miyen bir genci son derece şiddetli bir tarzda veddettim. Ondan sonra bana görünmekten bile çekindi. Hal buki bir müddettenberi ben onu arı- yorum. Yolda giderken görmek için etrafıma bakınıyorum. Ona yaptığım muamele bent çok müşkül bir vasiyete düşürdü. Uykumun kaçtığı geceler bile oluyor. Ne ya- pabilirim?” ? Mademki onunla aşinalığınız var, dan aşağıda cins ve mikdarl, ile satın alınacaktır, da yapılacakdır. de ihalesi caizdir. kefalet mektubu ve (2490) ta Komisyonumuza gelmele! Tahmin bedeli ME 658 49 35 120 09 00 720 54 00 Li # o 1 1498 112 35 kayt olsa ve onunla hayırlı bir son dört buçuk sene içinde biribirini an- | Gedikpaşada istanb Satınalma komisyonundan: Jandarma birlikleri için mevcud nümunelerine olarak Avrupa veya aynı örnek ve evsafta yerli ya? (Bu sütunlar için gönderilecek mektupların “Evlenmeler kaydile gönderilmesi ve mtimktin olduğu kadar kısa olması ric& - 5 şevişmiyoruz * bir selimmiz ve yanmızğ İtakdirde evvelce yaptığını lenin şiddetinden mütsessi” nuzu söylemeniz her şe! koyabilir; eğer kendisini b avutmak çarelerini bulmada z l Başkasile evlenen Tekirdağında Kadıköylü Eğ sile: “Bundan beş sene evvel karşımdaki tahsil görmüs “ şinas bir kadınla tanıştui İtik. Onun yilksek bir ailede s1 ve iki çocuğa sahip bulu ni bu aşktan menedeeeği deki hissi daha ziyade aleti Bir gün geldi ki, bizi biri layıracak hiçbir kuvvet ve © mevcut bulunmıyacağına # i miştik, 1 Lökin hayat mücadelesi Vİ makta gecikmedi. Şimdi “8 mizden çok uzaktaye. Bu sene evvel sevdiğim kad görmek istediği / saadeti ümidile başka birisile evlenâ kadar ondan âşığına sadık na dair mektuplar alıyorun sını sevemediğini, derhal © mizi istemektedir. Ben de 9 suz bir aşkla seviyorum, N€ yım?” Tesadüfler sizi biribirinizdef miş. O kadar ki aranızda eti adam olduğu gibi büyük safe de var. Artık onun # dan ayrılıp sizinle evlenmesi sile mes'ut olmasından dahâ Eğer sizden ümit görmese Vi almasa bu saudet muhakkak vo tan bir hakikat olacaktı. F8* casında gördüğü küçük önünde hemen size iltica 99 midi bu tasavvurları mü karşılamaktan onu slakoyu” siz günahsız bir-adamın bi mâni oluyorsunuz. - Yollarınıf mış, aradan seneler geçmiş» safe, bu seneler ve araya £ yabancı, sizin bugün tahayyW 3 #iniz saadeti de şüpheye düsÜ tür. Onları kendi hallerine niz, » Ağır bir nişan ! Hayreboludan E. 8. H. “Ben bir kızı dstettim. Fa” lesinin istediği mizanı | yapp! İğımı anladıkları için kısı mediler. Ben kızı sevdiğim 9 İda beni seviyor. Kıza bu nişöt rafının çok ağır olduğunu Mİ de söyliyeyim ki o da baba latsın?” : Yalnız sevdiğiniz kıza değil sine de her şeyi söylemenizd8 İ mahzur yoktur. Eğer bunu 9 zat söyliyemezseniz araya vız yaşlı başlı bi aileni larmı da koyabilirsiniz. EĞİ diğiniz kızla aranızdaki b3ğ vetli ise ona da vaziyetini ci ilk rastgeldiğiniz bir gün nazikâne maktan çekinmeyiniz. ul Jandarıfi bed” arı ile tasarlanan ilk güvenmeleri yağılı üç kalem teçhizat açık ek i Eksiltmesi 30-4-936 perşembe günü saat (on” Gedikpaşada Jandarma dikim evindeki Komisyonu” Almacak (3) kalem techizatın hepsinin bir ist€ ihalesi caiz olduğu gibi her cinsinin ayrı ayrı iste İstekliler her gün Komisyonumuza gelerek nümü ri ve şart kâğıdını görebilirler. İsteyecekleri mallaf* ilk güvenme Malsandığı makbuzu veya muteber Vi sayılı kanunda (yazılı | belgeleri de beraberlerinde olduğu halde belli gün v8 ri. (1979) j İlk güvenme Beherinin Mikdarı Cins fiatı .K. Aded 94 Avcı bor 480 Küçük dü 480 Cebfi 25 50