25 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Fare Saflık Iyi bir şeydir. Fakat ağır başlı bir gazetenin başmakalesinde yer almamak şartile, Fare haddi zatinde cana yakın bir hayvandır. Fakat, biraz evvel iştiha ile yediğiniz peynirin günlerce müşteri beklediği bir camekânda dolaş- mamak şartile, Karaköy civarında peynir, ekmek satan ufak bir dükkânda karnımı doyurmuş, sizaramı içiyordum. Dükkânsahibi sırtını bana çevirmiş, tramvay yoluna bakıyordu. Derken, camekânda bir fare, şimşek gibi ça- kıp, gözden kayboldu, Ben, daha “acaba doğrumu gördüm?,, diye gözle- rimden şüphe etmeğe kalmadı, fare ayni hızla, bir, bir daha çaktı, yine sır oldu. Dükkân sahibine baktım. O da işin farkında idi. Fakat bu ziya- rete alışkın olacak, yerinden kımıldamadı bile, Bu lâkaydiden cesaret alan fareyi bir kere daha gördüm. Artık camekânm içinde bir çizgi halinde dolaşmıyor, yalnız ufak sıçrayışlarla, daha demin bir parçasını yediğim peynir kalıbının üzerinde dinleniyor, sonra helva yığının üzerinden ta... Aşağılara bakıyordu. Ben, çoktan farenin pis bir hayvan olduğunu unutmuş, onun dikkat, zekâ, slirat damlıyan gözlerine, birçok hayvanlara nasip olmıyan ince şizgilerle işlenmiş seri hareketlerine baka kalmıştım, Dükkân sahibi aldırış etmemekte devam ederek bütün dikkatini, dışar- da kavga eden iki gazete müezzine hasretmişti. Neden sonra yavaş yavaş doğruldu. Bir taraftan dışarı bakarken, camekâna doğru yanaş- tı. Mütemadiyen kırmızı burnuna konmak istiyen sinekleri uzaklaştırdı- ğı mendilini sallıyarak, fareye çok senli, benli bir sesle; —Pyştti.. , dedi. Halbuki, güzel gözlü fare, o daha yerinden kalkmadan çoktan yer yarılmış, yere geçmişti, BEDRİ RAHMİ Deniz müesseseleri Kaçakçılık Bir eroin kaçakçısı hapse mahküm oldu 26 mart tarihinde Yenikapı deniz kıyısma çolak Hayrinin sandalile ya- nasarak sahilde 36 paket eroin ha zırlarken polis Nedim tarafmdan ya- kalanan Halilin duruşması dün do- Ikuzuncu ihtisas mahkemesinde ya - pılmıştır. Halil, mahkemede paketlerin İ kendisine ait olmadığını, bunlarm baş kaları tarafından oraya bırakıldığını iddia etmiş, fakat bu müdafaası va- rit görlülmiyerek suçlunun bir sene hapsi ve 200 lira para cezasile teczi- yesine 22 lira tutan muhakeme masra fmin da kendisine ödettirilmesine ka- rar verilmiştir. Adliye Bir ekmek hırsızı Hafriyat Arasta sokağında araştırmalara başlandı Sultanâhmette Arasta sokağındaki eski Bizans eserleri Üzerinde hafri - yatta bulunmak üzere şehrimize ge- len asarı atika profesörü Bakster dünden itibaren hafriyata başlamış - tır. Hafriyatın plânını hazıriıyan mü. zeler idaresi mimarları, dün profe - sörle temasa gelerek plân üzerinde bazı değişiklikler yapmışlardır. Plân bugün temize çekilerek hafri- yatm esas şekli belli olacaktır. Bu se neki hafriyat mmtakası geçen sene « kinden ayrı yerdedir, Profesörle bera jber Robert isminde bir mimar da ça- Uşacaktır. Bu seneki hafriyat programmda o civardaki Bizans zamanmdan kalan kemerlerin yıkılması işide vardır. Profesörüin nezareti alünda bu ke - | merlerin bazı yerleri açılarak kalım - lik dereceleri ölçülmüştür. Bir iki gü ne kadar kemerlerin yıkılmasına baş lanacaktır., * Tarife komisyonu Elektirik ve havagasi edecek olan tarife korsyU Metro hanında toplanacak İfistlerinin tetkikinden #08 sa havagazi fiatlerinin OZEN dar tenzil edileceği umuliği, * Kuduz hakkında nisan perşembe günü E mikrobiyoloji cemiyeti duz hakkında bir konfe dilmiştir. Konferansı si baş doktoru Zekâi Mi recektir. a * Rıhtım şirketinin körü ların hükümete devrinde tım şirketi, mühim miki miştir. Bu kârdan, ay bS9 baren hisse başma 75 temettü tevzi edecektir. * Şirketi Hayriyenin f in ilkbahif bir mayıstan itibaren : caktır. Yeni tarifede, mem ğişen mesai saatlerine kın lehine olmak üzere 9 yapılmıştır. Sabahları köprüye 8 i 5 geçe gelecek © İla memurların vazifelerine Umumi heyet toplanıyor Denizyolları umumi beyetinin ma- yıs ayının ilk haftasmda Ankarada toplanması kararlaştırılmıştır. Toplantıda, bundan evvel tetkik o- lunan Denizyolları, Akay, havuzlar ve fabrikalar idarelerinin yıllık bilân- çoları ve bu bilânço hakitındâ Tkti - sat vekâleti ile divanı muhasebatın verecekleri raporlar tetkik olunacak- tr, İ Umumi heyet bu bilânçoları tasdik İ ederse Denizyolları; Akay ve havuz i fabrikalar idareleri ibra edilmiş ola- caktır. Umumi heyet toplantınma istirak etmek Üzere Den Mları müdürü Sadettin, Akay müdürü Cemil, ha - vuzlar ve fabrikalar müdürü Cemil bir hafta sonra Ankaraya gidecekler dir, Yapilacak toplantıda, deniz müesse selerinin tevhidi ile bir banka tarafın den dare olunması işi Üzerinde de gö | rilşmeler yapılarak bir karar verilme | temin GUNUN — Bilginizi Yoklayınız Sorular — Tuna, nehri, senelik vasati akı- şına göre denize saatte nekadar su döker? — Kurşun kalem ne zaman ve ne - rede icat edilmiştir? — Ehli salip muharebeleri hangi asırda nihayetlendi? — Gamalı haçın aslı nedir ve neyin remzidir? — Küba adası ne zaman ve kimin | tarafından keşfedilmiştir, eski isimi! nedir? Dünkü soruların cevapları $ — Fosfor kimler tarafından ve hangi tarihte keşfedilmiştir. * C — Brandt ve Kunkel 1669 da, 8 — Filokâera viedir 9 C — Asmalara âriz olan fidan biti nev'inden çok küçük bir böcek. $ — Platin ilk defa ne saman ve nerede bulunmuştur? G — 1735 te Kolümbiyanın altanlı kumları içinde, $ — Verter (Werther) kimin ese- ridir ? € — Götenin. 8 — İspanyadaki Vigo köyü tarih- te hangi vak'a ile şöhret bulmuştur? C — 1707 de içi kocaman altın ve gümüş külçelerle dolu kalyonlar İngi- liz - Holanda müşterek donanması ta- rafından bu koyda batırılmıştır. LL LL Erbabı bilir Dün öğle üstü, yağmurun srkı bir anında sucuk kesilmiş birisi kendisi- he bir siğınak ararken ayni endişe ile hareket eden birisine diyordu ki: — Sırsıklam kesildim. Rahmettir mübarek ama bu kadarı da fazla! Öteki cevap verdi: — Sen git te bu yağmurun kıymet! ni Habeşlere sor. Her şeyin değerini erbabı bilir. Cevap ne olabilir ? İngilterenin Almanyadan soracağı Suzller arasında, Almanyanm mi temleke bakımından isteklerinin ne o- lacağı da vardır. Almanların, eski müstemlekeleri « nin kendilerine iadesi düşünceleri he men hemen büyük harbin ertesi gü - nünden başlar. Bu düşüncenin başlıca mürvicleri Şnel, General Liebert, Hu- genberg ve meşhur bankacı Şaht idi 1929 da Yung plânı münasebetiyle toplanan Paris konferansında doktor Şaht bu müstemleke isteğini açıkça ortaya atmış, fakat İngiliz diplomat- larında şiddetli bir reaksiyonla kar - şılaşmıştı. 1933 te de Londra konferansında Hugenberg ikinci bir hücuma geç -| miş ve Afrikadaki eski Alman müs temlekelerinin geri verilmesi için bir muhtıra tevdi etmişti. Nağiler başlangıçta müstemleke is- teğinden uzak duruyorlardı. Hattâ Hitler “Mein Kampf,, isimli eserinde bunu açıkça yazmıştı. Fakat yavaş Vaziler, müstemlekeci Alman. larm düşünceli kendi programla- rı arasma soktular. Bugün müstem - leke işi, Almanların isteklerinin ba - şında gelmektedir ve en fazla tsrarla istedikleri de Afrikadaki müstemle - kelerdir. Şu halde, Almanların İngilizlerin kendilerinden soracakları şeyler ara sındaki müstemleke işine verebilecek leri cevabı tahmin etmek güç olmasa gerektir, Düşüp bayılacağım İngilterenin Almanyaya soracağı geyler arasında şu aşağıdaki çok dik kate değer bir şey: — Bütün müstemlekelerin mi, yok- sa bunlardan birkaçmın mı geri ve -| rilmesini istiyorsunuz? Hani meşhur bir hikâye vardır. ilerden biri Istanbuldan gelen birisi ne: — Istanbulda ne var, ne yok? Di- ye sormuş. — Sadrazamlığınız kuvvetle söyle- Biyor, devabmı alınca: — Yalan da olsa, söyle! demiş. Onun gibi, müstemleke sözünün a- çılması bile Almanya için büyük bir kazançtır. Sonra yine meşhur bir fıkra var - Tilkiye sormuşlar: — Tavuk yermisin? — Aman etmeyin, demiş, şimdi dü şöp bayılacağım! Güneş Hakova ikinel maçını yarım Güneş- le yapacak. Güneş, 7-1 kazandığı Al tay maçından sonra ikinci defadır ki, tam kadrosile sahaya çıkabilecek: Cihat - Safa Reşat (Faruk İsmail (ORiza (OYusuf Rabit, Ibrahim , Salâhattin, Necdet, Melih iBriç köşesi Mp ve Y 83616 pr kesisi gövel 134 ge ni e gesi” ge ane | lde ver gıvi Çazev : ovm3$7. Koz kör. Oyuna (0) trefl rüasile başlar. (N-S) büyük şlem yapacak - lar. (Bu meselenin hallini yarınki sayı muzda vereceğiz) Vilâyette Heybelide kurulan mandarina fidanlığı Heybeliadada plâj arkasındaki sa- hada ilk defa mandarina fidanlığı vü- cuda getiren Istanbul çiçek ve fidan bahçivanları cemiyeti reisi Mehmet Sadık, Ziraat Vekâleti tarafından tak yetiştirmek suretile vilâyet bahçelerinde örnek ©- lacak şekildeki mesa! ve muvaffakı - yetiniz vekâletçe takdire şayan gö - rülmüştür.., demiştir. Vekâletin takdirnamesi, dün vilâ - İyet ziraat müdürlüğünden Mehmet Sadığa verilmiştir . * Sıhhat Vekâleti, kuduz hastane - si kadrosunun genişletilmesine karar| Bizim tahminimiz bu, gerçeğini sa- bada göreceğiz. vermiştir. Hazirandan itibaren kadro! )20 ekmekten bir tanesini yerinde bu- Muhakeme edildi Gedikpaşada bir fırmdan bir kilo ekmek çalarken yakalanan Ali ismin- de birinin, dün Sultanahm. ikinci sulh cezada duruşması yapılmıştır. Ali, hemen de çırılçıplaktı, Üzerin-| de, paramparça bir mintandan başka | bir şey yoktu. Jandarma refakatinde mahkemeye getirildiği zaman, elle - rini açarak: | — Allahım! Benim senden başka kimsem yok! diye mırıldanmağı baş- ladı. Ve yapılan sorgulara cevap ve - rerek: — Ekmeği ben çalmadım. Bunca senedir, kimsenin on paralık bir şeyi- ne el sürmemişim. İftira ediyorlar. dedi, Fifinin sahibi Yani, suçluyu ek - mek çalarken görmediğini, bıraktığı Inmayınca, polise haber verdiğini, bu aralık Alinin elinde ekmekle yakalan dığını söyledi. | Fakat suçlu Ali: — Hayır, dedi, bu adam, beni ken- di ekmeğimi yerken gördü üstüme a- tılarak arkamdaki gömleğimi parçala dı. — Ekmeği nereden almıştın? — Gezginci bir esnaf vardı. Ondan! yüz paralık ekmekle elli paralık zey- tin alıp oracıkta yiyordum. Polisler gelip yakaladı! Hâkim Salâhattin Demirelli, Alinin serbest bırakılmasma karar verdi. Du ruşmaya gayri mevkuf olarak devam edilecektir. * Hacı Ömer zade Mustafa, maden- ci Arif ve diğer bazı kimselerin harbi umumide ciheti askeriyeye mal ver - diklerinden bahsederek sahte mazba- ta yapmak ve bu mazbatalardan bir kısmını, deyin ilmühaberine tebdil e- derek hazineyi 270 küsur bin lira za- rara uğrattıkları iddiasile haklarmda tahkikat yapılmış ve bu suçtan dola- yı ağır ceza mahkemesine verilmiş - lerdir. Dava dosyası, adliye yangı - nında yanmış olduğundan, ayrıca, ye- nileme muamelesi yapılmış bulunmak tadır. Dünkü celsede, vaktile tahkikatı idare etmiş olan maliye müfettişi Lüt (inin çağırılmasma ve inhisarlar mü- fettişliğinde bulunan Mümtaz, müfet tiş muavini Celâdet, mülkiye müfet - tişi Ömerin nerede bulunduklarınn tahkiki için müddei umumiliğe müzek kere yazılmasına karar verilerek mu hakeme başka güne bırakılmıştır. Çocuk haftasının ikinci günü Dün çocuk haftasmın ikinci günü idi, Küçükler, yer yer mekteplerin- | de toplanmış, Halkevlerinde müsa - | mereler verilmiştir. | Eminönü Halkevi, mintakasında | bulunan kimsesiz ilkmektep talebe | leri için Ferah Tiyatrosunu tahsis etmiş, mubtelif mekteplerin el birli- ğile hazırladıkları müsamere pek canlı olmuştur. Bu arada, Çocuk Esirgeme Kuru- mu kaza ve nahiye şubelerinde de toplantılar yapılmıştır. Kaza ve na- hiyelerdeki küçük yavrular, kurum şubelerinin angaje ettiği sinemalar- da grup grup akşama kadar eğlen- mişlerdir. e —— — e ya bir doktor ve bir hemşire ilâve €- dilmiştir. * Mersin valisi Rüknettin Sözer,| şehrimize gelmiştir. Buradan Arka - raya gidecektir. | mütehassıs baytarlarm nezareti al si mühtemeldir. Tamir edilecek vapurlar Denizyolları idaresinin bir kısım va purları yakında havuza almarak ta- mir edilecektir. Bu suretle seferlerde bazı değişiklikler olacaktır. Bugünkü ihtiyacın tamamen karşılanamaması meselenin ehemmiyetle tetkikini icap etlirmiştir Dün, Denizyolları idaresin de idare âmirlerinin de iştirak ettiği bir topl yapılarak işletme işleri ü- zerinde tedbirler alınmırtır. Bu tedbirlerle, gemiler havuza gir dikten sonra da seferlerin aksamama sına çalışılacaktır. Necmettin Sadık gitti Uluslar Sosyetesi Türkiye Daimi Delegeliğine tayin edilen Sıvas Meb- usu Necmettin Sadık dün geceki ekspresle Cenevreye gitmiştir. Romen koro heyeti bugün geliyor Römen kore heyeti bütün sehri-| mize gelecektir. Avrupanm muhte - if şehirlerinde türneye Çıkmış olan höyete Bükreş Operasından birçok artistler de dahil bulunmaktadırlar. Yolcu tayyarelerimiz Hava Yolları İdaresinin İngiltere- ye ısmarladığı 3 yolcu tayyaresi, iki gün sonra Londradan hareket edecek ör. Tayyareler, doğruca İstanbula gelecek ve idarenin mütehassısları tarafından Yeşilköyde ilk teknik u- da yetişebilmeleri Ayrıca talebeler için de rüye gelecek bir vapur Akşam postaları da 16,30 ve 20,50 olmak üzere tesbit tur. * Fransız feministi geli gelmesi beklenilen meşhur *4 ministi Malater Sellicr, BAM lunu tercih ettiği için bugüğ, İze gelecektir. Hariciye d iki memur kendisine mihm yin edilmiştir. Ni * Prustun gelişi gecikecek “oi bulun müstakbel plânı lan Prust bu ay sonunda $X gelecekti. M.Prust Paristeki! zünden buraya gelmesini B sma talik etmiştir. * Etibba odasmda ko Varşova tıp fakültesi gentl bevf pataloji profesörü Dr eois Goebel tarafından dün damda Fransızca olar: cephesinden acidose) me konferans verjimistir. Ay öhatd dan 'da bir palmştar, * Kadıköy gazhanesinde Kadrköy gazhanesinde yel iğ : , vw tesisa! Alman ticaret heyeti are dr Müddeti bitmiş olan Türk - Alİ Belediye fen işleri müd s9 Diln, müzeler müdürü Aziz, profe- sörle hafriyat mmtakasma giderek tetkikatta bulunmuştur. Yalnız, eski eserleri koruma cemiyeti, hafriyat hakkında bazı itirazlarda bulunduğun dan bu cihetler ayrıca tetkik edile - cektir. Denizyolları tarifesi Geçen ay içinde yeniden tesbit olu- nan Denizyolları tarifeleri henüz ve- kâletçe tetkik edilmektedir. Vekâle- | tin, tarifeler üzerinde bazı tadilât yapması muhtemel görülmektedir. ei r Heybeli elektriğindeki arıza Evvelki gece, kablodaki bir arıza yüzünden Heybeliadada elektrik ce- reyanı birdenbire kesilmiş, Ada, sa- bada . katinin'dün sabah gön derdiği bir motör, arızayı tesbit ve tamir etmiştir. man ticaret mukavelesini yenilemek İni Necati, fen müşaviri üzere müzakeratta bulunmak (için | ketler komiseri Hakkı, dün Ankaraya gitmiş olan beş kişilik Al. | ye giderek bu tesisatı teti&” man heyeti birkaç gün İstirahat et-İler ve fenni muamelesini mek üzere şehrimize gelmiştir. Aza-İdir. Yeni tesisat sayesinde lar pazar günü tekrar Ankaraya | ve civarmm tenvirat ihtiysf ği çuş tecrübeleri yapılacaktır. döneceklerdir. edilmiş bulunmaktadır. Macaristana bir heyet gidiyor ! Yeniden getirilecek damızlık koçla” üretme mıntakalarına dağıtılacak * Memleketimiz için mubayaa edi-| lerek şehrimize getirilen damızlık aygırlarn tevzii işi bitirilmiştir. Ay- gırlar belli başlı hayvan üretme mıntakslarma gönderilecektir. An - cak, mevcut miktar buna kâfi gele- miyeceği gibi, bundan sonra muba- yaa edilecek veya üretilecek olanlar da ihtiyacı tamamile karşılıyamıya- caktır. Bu vaziyet göz önünde tutu- larak Avrupa memleketlerinin bir - çoklarmda yapıldığı gibi bizde de en | doğru Üretme çaresi olarak “sun'i çifleştirme,, usulü kabul edilmiştir. Bunun tatbikatına Sultanahmet- teki Hayvan Aygırları Ahıriarmda mütehassıs baytarlarm nezareti &l- tında başlanmıştır. Bu sayede mem- leketimizin her tarafına damızlık ay gır gönderilebileseği gibi, hayvan neslinin gürbüzleşmesi ve ıslahı da temin edilmiş olacaktır. İlk tecrübelere bugün de saat do- kuzda Sultanahmetteki (ahırlarda tında devam edilecektir. Bir heyet Macaristana gidiyor ii Bulgaristan, len . mizlik elen mi Ziraat Vekâ- ileti hesabıma Macaristandan da 78 damizlik koç getirilecektir. Bu İş için vekâletle temas etmek üzere An- karaya giden Pendik Hayvan Ens- ttümü Direktörü Şefik şehrimize Buttdan önde Gağıtılan sins boğalardan birl A kın zamanda getirilecektir. Koçların , fi Şefik, Karacabey ei bir kısmı Yüksek Ziraat Enstitüsü | Muavini Celâl, Yüksek çeliği Orman Fakültesinde, bir kısmı da |tüsü Baytar Fakültesi Karacabey Harasile Pendik hayvan | Kadriden mürekkepti j Enstitüsünde alıkonulacaktır. Vekâ- | iki güne kadar harek$” yp let hesabına Macaristana gidip koç-| Koçlar iri K ları mubayas edecek olan heyet 80-| lardan da damızlık çilmiştir. Heyet üç kişiden ibarettir. | fade edilecek, sun'i © yyf dönmüştür Damızlık koçlar, en ya- Ve Pendik Hayvan Lâboratuvarı Şe- | tatbik edilerek