24 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAN CUMA 24 | NİSAN Era e TELEFON: 24318 24318. | 12 Ankara enddesi No 100, h ıl 1936 <A to 383 | e A! “ Boğazların tahkimi için eşebbüsümüz NAYİR. LA lele eğ ER Romanya ile Türkiye arasında bir noktai nazar ihtilâfı varmış Fransız Dışbakanlığında hükümetimize cevap hazırlanıyor sara, 23 (Tan) — Boğazları da- ye notamıza devletlerden peyder- pey cevaplar gelmektedir. Daha ce - vap gelmemiş olan devletlerin Boğaz- lar hakkında haklı talebimiz karşı - sındaki düşünceleri de elçiler vasita- sile öğrenilmiş bulunmaktadır. Anka- ra siyasi mahafili teşebbüsümlüzün her tarafta müsbet akisler uyandır. - dığını görerek davamızın arzuhmüz da hilinde halli için ciddi hiçbir bar e karşılaşılmıyacağına — KANİİF- eni bir Boğazlar mukavelesi tanzimi gelecek ay içinde Cenevrede temaslar olacağı tahmin edilebilirse yirmi kerelerin Cenevreğen başka bir pin hakle cereyap edeceği zannolürmak- tadır; Meselâ Japonyanın e » için Cenevrede Y pılacak er çi İştirak etmesine imal verilmekle beraber herhalde artık azası bulün - madığı Uluslar Sosyetesinin merke - zinde müzakerelerin cereyanma ta - raftar olmasına şüpheli nazarla bakı! maktadır. Kararlaşacak olan mahal- Fransız Dış Bakanı Flanden de başlamasına İnitzar edilen müza - kerelere esas teşkil etmek üzere 10 zan muahedenamesine bağlı Boğuz- avelenamesi yerine “geçecek eni mukavele için tarafımızdan oje tanzim ve teklif edileceği anlaşılmaktadır. Bu proje ile “nota - mızda da işaret edildiği veçhile Akde niz arasmda ticari Seyrisefainin dai mi inkişafı için en liberal bir rejim teklif olunacaktır. dan başka ma yıs ayı başımda Dr. Tevfik Rüştü A- rasn relsliğinde Belgratta toplana - cak olan Balkan antantı Konseyinde toplantı ruznamesi dışmda olarak Boğazlar işinin de görüşüleceği an - laşılmaktadır. Fransız cevabı hazırlanıyor bildiriyor: Flânden dün müşa' te, Türkiyenin Boğazların tekrar as- keri hale konulması hakkındaki tale bine verile zlmasiyle meşgul olmuştur. Dış Bakanlığınm salâhiyettar me. | TArkası 7 incide) abesler muzaffer Dessie yolunda bir zafer kazandılar Londra, 23. (Tan) — Adisababa- dan bildirildiğine göre Habeşler Depsie - Adisababa yolu üstünde bü- yük bir zafer kazanmışlardır. Paytah tın 100 mil Şimalinde üç günden beri devam eden kanlı ve eyi ça: dan sonra, Habeş kuvvetle- ri ibayet İtalyan kıtalarını geri püskürtmeğe muvafak olmuşlardır. Adisababadan verilen o malümata Dazaran İtalyanlar bu çarpışma neti eesinde binlerce ölü ve yaralı Ver mişlerdir. Diğer taraftan Habeş as- kerleri Dessie yolunu tahrip etmekte iyorlar, İz ” Sayyarelerinin şiddetli | bombardımanlarına rağmen, Habeş kıtaları Dessie yolunun muhtelif nok talarmı tahkim ederek, yeni yetişen kuvvetlerle Adisababayı kahraman- ca müdafaa etmeği âzm etmiş bulu- ir. Mana kuvvetlerine refakat eden ecnebi muhabirlerine we Glee di süren kani Zamani iki İtalyan tayya- resi aşağıya düşürülmüş ve büyük miktarda İtalyan cephanesi ve mit- rayözler iğtimam edilmiştir. İtalyanlar derhal ilerleme. mekle hata ettiler Londra, 23, (A.A.) — Şimal cep- besinde Habeşler, İtalyanların Des- sie'den Adisababa üzerine yürüyüş- lerini geçiktirmek için son gayreti sarfetmektedirler. Adisababaya giden yolların dağ- lardan ve bilhassa Şolameden geçen kısımlarını obombalarla tahrip et- mektedirler. Gönüllü kıtalarla takvi- ye edilen bir çok Habeş müfrebeleri bu işle meşgul olmaktadır. İtalya tayyareleri bunları mitralyöz ateşi- ne tutmakta ise de bombardımandan katiyen çekinmektedir. Çünkü bom- ba atarsa, yolların tahribine yardim alyanlar yaralı verdiler Ialyanların yaptıkları yolda İtalyanlar, Dessieyi alır almaz el- lerindeki motörlü Kuvvetleri derhal ileriye sürerek Habeg kuvvetleri ye- niden tensik edilmeden Adisababayı tutmaya çalışıcaklardı. Vakta böyle bir hareket tehlikeli olurdu fakat mu vaffak olduğu taktirde de harbin neticesi üzerinde çok milessir olabi- lirdi, Selâhiyettar Habeş makamatında deniyor ki * Habeşistan © azimle o mücadeleye devam edecektir. Eğer hükümet mer kezi işgal edilirse hükümet başka yere gidecek ve muharebeye sonuna | kadar devam edecektir. Ogaden cephesinde yağmurlar do- layısile - İtalyanların ileri hareketi maniaya uğramaktadır. Ialyanlar ye etmiş olacaktır. Yollarm tamamiyle tahribi yazi halde İtalyanları muvakkatan dur- duracaktır. Ve bu da, Habeşlere mü- dafaayı hazırlamak imkânmı vere- cektir, Habeş muharipleri Şimal istikametinde Adisababa civarından hareket etmeye başlamışlardır. Bun- lar, yola birçok noktalardan hâkim bulunan dağlık arazideki o mevkileri tutacaklardır. : Adimababadaki bitaraf müşahitler Myor ki : ni mevzilerini takviye etmekte ve pek ağır olarak ileri hâreketlerinde terakki eylemektedirler. Habeşlere nazaran Ogaden harbin- de binlerce Italyan ölmüştür. Habaş- lerin de çok ağır #aylata uğradıkları teslim edilmektedir. Reuter Ajansının Adisababa mu - habiri, Ras Nasibunun resmi bir teb- liğini telgrafla bildirmektedir. Bu tebliğde deniyor ki: Sassabaneli'n garbında ve Birku - (Arkası 3 üncüdel Hâlâ Cenevreden medet uman Mabeş imparatoriçesi İSTANBUL is, 23 (A.A.) — Havas Ajansı) yle birlik « k Fransız cevabının yar | A A A vuku bulmuştur. Bu takdirde, Mari - | Kanım ve rağbetin oeksilmemesini de jyar, bugüne kadar olduğu gibi daima Erkânı harbiyeler! arasındaki temas Belçika ve Hollandayı müdafaa edecekler Londra, 28 (A.A.) — Fransız - Bel çika - Ingiliz erküniharbiyeleri arasın daki mlizakerelere dair şu tafsilât ve- rilidn- İna edilmesi hususunda bir anlaşma not hattı İstihkâmlarınm müdafaası münhasıran Fransız ordusu tarafın- dan deruhte edilecektir. Haber veril- çikn kıt'ala, sanın şimali şarkisinden | Belçikanın şarkına giden geniş bir sevkülceys yo lu vasıtasiyle temin edilecektir. Bundan başka, İngiliz hava kuv » vetlerinin Belçikada ve Fransada iki tayyare istasyonu bulunacaktır. Belçika âyanı ve meb'uslar meclisi dağıldı Brüksel, 23. (A.A.)-—- Senato ve saylavlar kurulu, Kral emirname- iyle dağılmiştir. Yeni seçim 24 ma- yısta yapılacak ve yeni parlamento 23 haziranda toplanacaktır. ———— ———— EE "TAN,, dün 2 inci yılına bastı... “Tan,, dün birinci intişar yılını bi. tirerek ikinci yıla bastı, Gazetemizin bu bir yıllık ömrü zarfında aziz oku- yucularından gördüğü sevgi ve alâka- dan mütehassis olmamasına İmkân yoktur, Filvaki, “Tun, m 1985 yılı 2 nisanmda çikan ilk sayısı, henüz Türkiyede hiçbir gazeteye nasip ol - mamış bir rağbet ve alâka gördüğü gibi gazete hayatı bakımmdan kısa bir zaman olan bu bir yıl zarfında “Tan,, , yalnız mesleki emek ve gay» retlerinin, okuyucuya karşı samimi - yetinin, neşir vazifesinde daima dü - rüst kalmak hususunda gösterdiği iti. na ve dikkatin mükâfatı olarak, o alâ- temin edebilmek mazhariyetine er - di. Bu suretle gazetemiz bugün büyük merkezlerde en çok rağbete mazhar bir halk gazetesi vaziyetini kazandı. ğı gibi, bütün memleket dahilindeki yayım kabiliyetinin günden güne in - kişaf ettiği de gözle görülür bir ha. kikat haline gelmiştir. Ikinci yılımıza basarken, bize ba su retle gösterdikleri alâka ile büyük çalışma şevki vermiş olan aziz okuyu- cularımıza teşekklir etmeği vazife sa onların dileklerine sadık bir tercüman olmağa çalışacağımızı zevk ile tekrar ederiz, Hikimiyeti milliye ve çocuk bayra | mı, dün bütün memlökette olduğu gi-/cuk alayının geçeceği bütün cadde - bi, Istanbulun her buca; diğine göre, Fransız kıt'alarile Bel - |) arasmdaki irtibat Fran | — Viyanalılar güzel oy Okuyucularımızı sigorta ediyoruz (Sigortaya sit tafsilât 11 incide) Taksimdeki Cumhuriyet Abidesi önünde genç mektepliler "Hâkimiyeti Milliye ve Çocuk . Bayramı heyecanla Kutlulandı Taksim Abidesi önünde çelenkler ve çocuklar da da bü -İler, kesif halk ik bir coşkunlukla kutlulanmıştır. | geçit resminde Hakoa müdafiinin bir kurtarışı nadılar Hakoa Fener takımını bire karşı beşle yendi Askeri mektep talebeleri Taksimde bir spor bayramı yaptılar ve çok iyi neticeler aldılar Sabah saat dokuzdan itibaren, €0- tabakası tarafından (Arkası 10 uncuda | Seneux spor Bayramını KutTulayan askeri Deniz Lis0s1 sporcuları (Yazısı 7 inol sayfada)