24 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

24 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

e 4.4-936 O e <a TAN İngilterenin Almanyadan soracağı sualler “Almanyanın müstemleke bakımından isteklerinin ne olacağı da sorulacak Londra, 23. (A.A) — Dış ak lığı mahfellerinin Almanyalı Avrupa ve reg ler hakkındaki maksatlarma ee sunlleri havi İngiliz muhtırası se! on günden evvel gönderilmiyecektir. Eden hâlihazırda, eksperlerin bu hususta bazırladıkları raporu tetkik etmektedir. Bu raporu gelecek hafta İngilir kabinesine tevdi etmek niye- tindedir. Fransız Dışbakanlığında Paris, 23. (A4) — Dış bakanı dün Fransız ve ecnebi diplomatla- riyle görüşmüştür. Bu görüşmeler bugün de devam edecektir. , Sabah gazeteleri, bilhassa Flandenin — man büyük elçisile yaptığı görme den bahsetmekte ve Almanyanın giliz (o suallerine , vereceği —— kâfi görülmeyeceği haline ye rumun yakında tetkiki mez olduğunu kaydetmektedirler. LE Matin gazetesi, İngilteren ak #uaileri vermeden önce va “e det tereddüt etmesinden dol yi hay. ret göstermekte ve bunu Mağiliz hü- Kümetinin Cenevrede Fransanın oy- nadığı rolden memnun olmadığını İz- har etmek arzusuna atfetmektedir. Gavete ki: mall; imkân dahilinde çabuk bir cevap almmasma çalışılmadığı taktirde, İngilterenin mutavasartirk vazifesini ifa talebinden vazgeçile- bilecek ve kozlar açıkça oynanabile- “eiğer taraftan, Talya da heniz taarruz halinde Fransaya yapılacak hakkındaki teminat mektu- ermemiştir. ME Flandenin Papa vekili ile yaptığı mülükatta Habeş meselesinin mevzuu bahis olduğu ve Papa vekilinin kendisine Habeş ba- vısı hakkının yapılan teğebi m verdiğini yazıyor. Sörülacak süaller” Londra, 23. (A.A.) — Gazeteler, İngilterenin Almanyaya (vereceği sual projesi Deyli Telgraf göre, başlıca Sul tur: K i —— Hitler tarafından teklif edi- len iki taraflı paktlar Milletler Ce- miyeti çerçevesi içinde mi yoksa ktır ? daşmda mı olaca! ve gazetesinin tahminine İmesini İsti; ve a e manda altındaki arazi gözetiliyor mu 7 arasında bir fark bir “sıra le istişare edilmeksizin tespit edi- Dizi bildiriyor .Bununla beraber, Eden ile Pol Bonkur'un Cenevrede bu suallerin gi gö üklerine şüphe yoktur. An Mey gazetesi, suallerin Lo- karno devletleri adına, bir is mümessilinin de iştirakile um bir konferansı mümkün kılacak tesbitine (çalışıldığını Ya- tarzda zıyor. Taymis'in mütaleaları Londra, 23. (A.A.) — Taymis ga- ii — iyi barış başlığı ile iştigal etmekteğir.! aller şunlar olacak-| tenkil tedbirlerine iştirake oamade| midir değilmidir ? Muahedelerin ihlâline kan dökül- mesine ve zehirli gaz kullanılmasına karşı koymamak İçin sebep var mi- dır? İngiliz efkârı umumiyesi Fransa- dan açık ve kati bir cevap bekliyor. Britanya efkârı umumiyesi, Fran- sanm prensiplerin o masuniyeti hak- kındaki tezinin bu kadar geniş kay- di ihtirazlara tabi olmasından do- layi müteessirdir. Fransız müntehibi karar vermek mecburiyetindedir. Ne Fransa, ne de başka bir memleket, İngilterenin bir taarruz hareketine karşı yapa- cağı çok açık ve çok kati mukabe- leyi şliphe ile görmek hakkını haiz| değildir. İngiltere İtalyan - Habeş (anlaş mazlığındaki noktai nazarını muha- faza etmeğe meeburudur. Her halde Intizamı muhafaza etmek üzere emir zırhlı Kahire, 23. (A.A.) — Haber ve- rildiğine göre, Araplarla Yahudiler arasında çikan vâhim karışıklıklar peticesinde Filistin içinde her tür. lü müvasala yolları kesilmiştir. Yafada gerginlik artıyor Hayfa, 23. (A.A) — Yafa'da ger ginliğin arttığı söylenmektedir. Bugün umum! grevin ikinci günl. | dür. Polis tezahüratcıları dağıtmış- | tir. İstasyonun marşandiz deposun- | da büyük bir yangın çıkmış binler. Kayıp Alman Elçisi bulundu | “Kahire, 23. (A.A), — Von Stoh- per ve makinisti, mahalli saatle do- küz buçukta, Baharia civarında İn- giliz tayyareleri tarafından sağ ve sâlim bulunmuşlardır. Son hadiselerden kıymetli ders almiş tır. İngiliz efkârı umumiyesi ve siya- sası en İyi barış sistemini aramaya devam edecektir. İngilterenin başka türlü bir barış eserini aramakta bü- yük acil menfaatleri vardır. Alman ve Fransız barış plânleri- nı tetkik etmek lâzımdır. Bunlardan ne biri ne de öteki bir sureti tesviye ye varacak bütün tedbirleri ihtiva etmektedir. Bunun içindir ki, uzun sürecek olan müzakereleri açmadan önce saklanılması imkânsız bir za- man geçecektir. İngiliz hükümetine ihzari bazı araştırmalar yapmak va zifesi verilmiştir. Efkârı umumiye (OAlmanya ile Fransa arasında kati barışm tesisi için 1919 da yapılan kifayetsiz teşeb büsdenberi zuhur eden bu yeni fır. sattan en İyi neticenin çıkarılması için enerjik icraatta bulunduğunu görmek arzusundadır. filistinde vaziyet hâlâ gergin Son hâdise yüzünden bütün muvasale yolları kesildi alan Ingiliz askerleri ve sokaklardaki kamyonlarla ce İngiliz liralık ziyana sebep ol- muştur. Yangınm dikkatsizlik eseri olup olmadığı henüz malüm değildir. Son hâdiselerin bilânçosu Kudüs, 23 (A.A.) — Neşredilen resmi bir tebliğe göre, kargaşalık- larm başlangıcındanberi on altı Ya- hudi ölmüş, yirmi ikisi hastahaneye küldırılmış ve kırk dokuz Yahudi da hafif yaralanmıştır. Araplardan beş kişi ölmüş, otuz bir kişi hastaha- neye kaldırılmış, kırk dokuz kişi de hafif yaralanmıştır. Yugoslav kabinesinde Belgrad, 23. (A.A.) — Resmi mah feller, yakında (o kabinede tam veya kısmı bir buhran vukua geleceğine dair ortada dolaşan israrlı rivayet- leri tekzip etmektedirler. Fransız muhripleri dün Fransız rmunriplermden Birkaç gündenberi bek- Diri fimanda .« Vis Amiral Rivetin kumandası altın Habeş ordusu muzaffer ! İtalyanlar De binlerce 6 tun şimali garbisinde Giogo dağı et- rafında müthiş bir harp olmuştur. İ- talyan taarruzunu Libyalı ve Soma- Yili kuvvetler açmış ve bu kuvvetlere bidayette ancak bazı beyaz İtalyan kıtaları yardım etmiştir. Hava kuv -| vetleri Habeşleri mütemadiyen bom- bardrıman ediyordu. Üç gün süren muharebe bazan Habeşlerin bazan da İtalyanların lehine ecreyan etmiş ve nihayet üçüncü günü akşamı Ha- beş kuvvetleri Ialyanları geri atarak arazi kazanmaya başlamışlardır. Fa- kat dördüncü günü İtalyanlar beyaz- lardan mürekkep kuvayi asliyelerini de harbe sokmaları üzerine kuvvetle rimiz, eski mevzilerine dönmeye mec bur olmuşlardır, Mogadiscio, 23. (AA.). — Röy-| terden * Ogadende Libya kıtaatının esas kolu Alfudun 15 kilometre ka- dar Şimalindeki Dukum yakinlerin- de bulunmaktadır. Yerli motörlü ko- Tun kısmı Küllisi, müvazi yol üze - rindeki Saggagın ilerisinde ve mer- kez kolunun kısmı Küllisi Uara- nabin 30 kilometre kadar Şimalinde bulunuyorlar. Libya kolunun Ganagobodaki mu- zafferiyetinden sonra üç binden faz- in Habeş ölüsü sayıldığı, Habeşlerin Kemen bütün makinalı ve nakliye vasıtalarını terkettikleri ve ordunun büyük kısmının çalılıkta kaçmaları- | na devam ettikleri bildiriliyor. İtalyanlar zaylatlarınm 1100 ölü ve yaralı olduğunu İtiraf etmekte. dirler, Şimal cephesinde sükün varmış ! Roma, 23. (A.A.) — Mareşal Ba- | doglio, son resmi tebliğinde şunları | bildiriyor : General — Vernes kolu, Eifud bo- yunca ilerlemektedir. Bu kol, Dela- ze Abbele Dantonun (o kuvvetlerine gönderilmekte olan altıyüz deveden mürekkep bir kervan iğtinam etmiş ve âynı zamanda sihhiye malzeme- siyle dolu birçok kamyon ele geçir. miğti l Kolla düşmanı bombardıman etmislerdir. Şimal cephesinde işar'a değer bir vey yoktur. Yağmurlar başladı Roma, 23. (A.A.) — Doğu Afri- kadan gelen son haberler, Cebup cephesinde hüküm süren yağmur ve fırtmaların telsiz telgraf muhas| beratını kestiğini, tayyareleri keşif hareketlerinden menettiğini, kam - yon, zırhlı ve otomobillerin yürüyü. şünü son derece | güçleşdirdiğin bil. dirmektedir, Bununla beraber, General Razvani kıtalarının bütün © cephede ileri ha- reketine devam ettikleri söyleniyor. General Vesnes'in kumanda ettiği kol, Habeşleri, tahliye ettikleri Dag- galedo'ya doğru sürmüştür, Hükümet Adisababada kalıyor Addisababa, 23. (A.A.) — İngiliz seyyar hastahanesi, Şolamada'da ce lananları tedavi etmek trene Debra- kolu göndermiştir. Selâhiyetli | mahfeller Negüs'ün teslim olduğu hakkındaki - haberleri tekrar tekzip etmektedirler, Reuter ajansı muhabiri Habeş hükümetinin Addisababa'da kalma- ğa kati surette karar verdiğini ilâ- veten bildirmektedir. İmparatoriçenin beyanatı Adisabaha, 23, (AA) — Habeş İmparatoriçesi Fransız ve İngiliz matbuat mümessillerine şu beyanat- ta bulunmuştur : “ Fransanın müsavat, uhuvvet ve hürriyet sembolüne, âdaletin ve hür- riyetin müdafi! olan Büyük Britan- ya'ya ve bütün dünyadaki insanlara Jhitap ederek müstevliye karşı bize sür'atle yardım etmeğe (gelmelerini rica ediyorum, Milletler Cemiyeti a zalarından birçoğunun secri tedbir - lerin arttırılmasına muhalefet ettik» lerini esefle gördüm.,, Bundan sonra İmparatoriçe İtalya ya şiddetle hücum etmiş ve memle- ketini kuvvetle müdafaa etmek için milletinin ortasında kalacağını söy- lemiştir. reyan eden büyük muharebede yara- | berhan Şimaline doğru bir pişdar| ssie yolunda diler Başı 1 incide Bu yeni masrafla beraber, Habeş harbi masârıfı yekünu 8ökiz milyar 560 milyon lireti bulmaktadır. İtalyan gazeteleri nikbin Roma, 23, (A.A.) — Gazetelerde umumiyetle görülen mütalan Habeş ihtilâfın kati sureti o hallinin artık gecikmiyeceği ve Habeş toprakla» rında vuku bulacağı merkezindedir, Giornale d'İtalia, İngiltereyi hattı hareketinden dolayi yeniden tenkit etmekte ve harakatı askeriyenin Ha beşistanda ihdas ettiği hakikatı ta- tımak lâzım geldiğini yazmaktadır. Yunanistanda /Sofulis - Çaldaris nihayet anlaşıyor Atina, 23 (Tan) — Tâbefaller ile Ahali Partisinin uzlaşma için sarfe- dilmekte olan gayretler dinden beri yeni bir safhaya girmiştir. Lider par tiler arasında yapılacak itilâf; karar. laştırmak üzere ikişer kişilik mu- rahhas tayin ederek müzakereye baş lamışlardır. Bu mümessiller müteaddit defalar kerelerde bulunduktan sonra ıt sübaylar, valiler ve nahiye ürleri meselelerinde iti)Af etmiş- ler ve neticeyi Sofulis, Çaldaris ve Kafandarise bildirmişlerdir. Softlis bu itilâf edilen maddeler bakkında bir protokol tanzimini ve u ver İ bu suretle Yunanistanda ikiliğin or- tadan kalktığının Yunan milletine ilân edilmesini istemiştir. Yine gaze- İtelerin yandıklarma göre Ahali Par- isi ittihat hükümetinin riyasetine Stroit, Dusmanis, Devlet Şürusı Re- isi Rapafrangos veya Yündnistânm eski Diş Bakanlarından Romanosun getirilmesini ahali teklif etmektedir. Dış Bakanlığı için de Liberaller nanlstanın şimdiki Londra elçi Partiler arasındaki könuşmalara bugün de devam" edilecek ve öğer tam bir #GlAf elde edileceği sabit o- lursa Parlâmentonun yarınki toplan tası talik edilecektir. ini iş Yunan Parlâmentosunda Bir hâdise Atina, (Tan) — Dün Parlâmen » toda mliteveffa Venizelos, Demircis ve Kondilisin namı için yapılan merasim esnasmda Kömünist saylav lardan Porfiropanis geçen gene ölen Yunanlıların mesuliyetinin Kohdilise şiddetle tenkit etmeğe başlamış, Kon dilis partisine mensup saylavlar ko- münist saylavı kürsüden indirmeğe teşebbüs etmişlerdir. Bâşbakan Me - ait olduğunu söyliyerek müteveffayı Wi ELE Hatiften nida! Gazetecilik bir senip zenaattir; he- İle bizde. Özenir bezenir yazarız. Yü - Yümüze karşı: — Çok güzel! Derler.. Kapınm ardını döner dönmez: — Ne kötü yazıyor! diye yererler, Sert yazarsak: Yumuşak yazarız; bu sefer de: — Sen arlık kaside yazsana! Diye serzeniş ederler, En ummadığınız ve beğenmediği - niz yazl ıçin birçoklarından kompli. man alırsınız... En güzel yazmıza du- dak büktüklerini görürsünüz. Onun İçin ben gibi en az on, on İki senedir hiç arasını kesmeden yazı yazanlar kendi yazılarında ne büyük bir değer tevehhiüm ederler, ne de bayağı bir çeşmi? Bu satırlar bizim günlük işimizdir. Içinde şu yazı hoşa gittiyse bunu ka- lemimizin olmıyan kudretine değil, © yazınm çıktığı veya okunduğu günün havasma, okuyanm evvelden böyle İbir yazıyı beğenmeye olan hazırlığı - na ve nihayet biraz da kariin nesesi - ne, ve hevesatına atfetmmelidir. Ba - nun aksi de böyledir... Belki günlük hünerimizi kendisine bir taze yumurta gibi sattığımız oku- yucu da bir garip kimsedir. Neyi sevip, neyi sevmediği belli ol- maz, Anladığım bir tek nokta var: Yalam, riyayı, sâmertliği sevmiyor; sevmiyor ama bunu anlayımcaya ka - dar ben on sene onunla karsı karşıya kaldım. Tasan da karakterini bu ka- dar kapalı tatar mı? Bu arada, yazdıkları mektuplarla sizi göklere çıkaranlar olduğu gibi küfredenler de, hattâ kimbilir neden size içerlediği için ara sıra telefonla ve hüviyetini söylemeden alay eden - ler de vardır. Biz bütün bu mektuplar. dan telefonlara kadar bu (Hatiften nida) ları nihayet o günkü kari Küt- lesinin birer hıçlurığı sayar geçeriz ve kalemimizi ayni hokkaya batırıp yazarız, Dahası var * Bize ahbabımız, aşinalarımız gil bezüh serzeniş ederler: mi yazılır?.. Elinizde kaleminiz var. Falan filân, Şimdi bu sözün cevabı şa fıkra olacak , Muallim Nael devri şairlerinden bir Hakkı Bey varmış. Bana naklettikle. rine nazaran Nef'i merhumüu taklit e- der, ateşli bir adammış ama pek çeh- re züğürtü imiş, Bir gün şair Hakkı Beyin de bulun duğu bir kahvede iki kişi aralarında görüşürlerken birisi ötekine demiş ki: — Yabu!,, Şu adama bak be! Ne çirkin şey! Allah karısının yardımcı» sı olsun.. “e Hakkı Bey bu sözü isitmiş ve hiç iğbirar göstermeden sokulup demiş — Azisim? Siz benim karımı hiz bana acırsımız! Hiç yazı yazmayı denediniz mi?, İtakasın müdahalesile Parlâmentoya slükünet gelmişse de celse tatil edil miştir. Greta Garbo Gotenburg, 23. (A.A) — Greta Garbo Amerikaya gitmek Üzere va- pura binmiştir. ——— Türk sahnesinin kıymetli sân'at- kârlarından Kemal Küçüğün dün ge- ce sant on buçukta Kısıklıda yeni ta- şındığı evde öldüğünü büyük teessür le haber aldık. | Kemal bundan tahminen on altı sene evvel sahneye intisap etmiş ve büylik sanat kabiliyeti ile derhal te- mayiz ederek Türk tiyatrosunun en ileri simalarından biri olmuştur. Ke- mal sâde eser temsil etmekle kalma- mış ve Garp edehiyatınm birçok kıy metli eserlerini dilimize adapte ede- rek sahne edebiyatına da hizmet et- miştir. Fakat'ne yazık ki, halkm daima sürekli alkışlarla karşıladığı bu yüksek sönatkâr bundan dört 86-| ne kadar evvel ciğerlerinden hasta «| lanmış ve ondan #onra artik sahneye çıkamamağa başlamıştır. Kemal Küçük, iki sene evvel teda» San'atkâr Kemal Küçüğü kaybettik Mei Od ye * İlenmekte olan iki Fransız muhribi|da bulunan “Tberville” ve “Dumont dün sabah saat 8 de Beyruttan lima» / d'Urville” ismindeki bu muhripler 48 nımıza gelmişlerdir. Gemiler, top ata | saat limanımızda kalâcaklardrr. rak şehri selâmlamışlar, Setimiye-| Her biri iki bin ton hacminde olan .abelede bulunulmuştur. bu gemilerin mürettebatı 44 sübay- e ailemizin GLii kumandanı |dan ve 121 tayfadan ibarettir, ve iu ağza e ei öği ademin; ki: Gazete e ec 0m Milletler Cemiyeti azasından bir devletin diğer bir aza | devletler taarrumı statü ile kabili telif mi- dir? değilmidir ve Fransa müessir i S vi için Viyanaya gönderilmiş, ve ön- Habeş harbi masrafları (dan sonra Heyboliadada istirahat ve Roma, 23. (A.A.) — Habey seferi | tedaviye çekilmiştir. için fevkalâde masraf olarak 50| Zavallı Kemal son günlerde ahvali milyon dolar sarfına mezuniyet ve- | sıhhiyesinde görülen bütün iyiliklere ren bir kararname kabul edilmiştir. rağmen kendisini kurtaramanış ve Hele bir deneyin de sonra görüşe « Tim, B. FELEK ——— ——— Bira Kralı gitti İngilterede bira kralı adiyle tanm- mış Lord İweagh bir kaç gün şehri- mizde kaldıktan sonra dün akşam memleketine dönmüştür. Kamal Küçük bundan bir hafta evvel taşındığı Ki- sıklıda bir evde ölmüştür. Türk sahnesini ve ailesini bu elim 7 göre — Canım, yazmıyorsunuz? Böyle