4 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

HERGÜN BİR FIKRA Miizelerirmiz Dünyunn en büyük müzelerinden günü bedava gezilir. Yine Londradaki bir iki gün para İle girilir. Luvr ve biri olan Britiş Müzeum her Allahın Nasyonal Galeri'ye haftada yalnız bütün Paris müzeleri Pazar günleri parasız dolaşılır. Dünyanın hemen hemen bütün müzeleri ticaret evleri olmadıkları için san'at sevenlerin arasında parası olmıyanların da bulu- nabileceklerini düşünmüş onlara haftada bir veya birkaç gün hasretmiş- lerdir. Bu birkaç günden birisi muhakkak pazardır, Halk müzeleri ancak bu tatil gününde lâyikile dolaşabilir. dikleri rağbet, müzelerde eser kopye fazladır. Halkım buginlerde müzelere göster- edenlerin işlerine mâni olacak kadar Bizim müzelere gelince, bunların hepsi haftanın bütün günleri para ile gezilirler. İçlerinde en zengini olan Topkapı sarayı zenginlerimiz tarafın- dan bile ancak bir defa ziyaret edilebilecek kadar pahalı bir duhuliyeye tâbidir. Eğer sizde birçoklarımız gibi daha san'atin “S,, sinden bile haberiniz olmadığı bir çağda, yani san'atin çiçek olup bir Kütalıya çinisine çizilebi- leceğini, nakşolup Sivas kilimlerinde örülebileceğini kestiremediğiniz bir çağda, tabur halinde müzelerimizi toptan dolaşmadınızsa Allah bilir bir daha ne zaman dolaşacağınızı! Söyleyin de açsınlar müzelerimizin kapılarını srdma kadar, Görülmek, sevilmek, veya tahkir olunmak için yapılan san'at eserlerini keselerimizi yoklamadan gidip görelim, Sonra nedir o evkaf müzesinde adım adım arkanızdan yürüyerek, camlı dolabı nefesini ensenize tüküren bekçilerin rahat rahat müzeyi dolaşalım. Lİ Ankara - İstanbul Ankara futboleiileri, İstanbul ta- kımlarını imtihana çekiyorlar. İşe lik maçlarının başında giden Fenerbah- çeden başladılar. Sanra Beşiktaşı, de- ha sonra da Galatasarayı çağırdılar. Fenerbahçe her iki maçı da kazan- dı ama, Ümit edildiği gibi ezici bir ga- Ubiyet alamadı. Beşiktaş, ancak iki beraberlikle kurtuldu. Bu hafta oyni- yan Galatasaraya gelince birinci ma- © 3-2 kazandıktan sonra ikincisini ayni netice ile yenildi. Kabul etmek lâzımdır ki, Ankara futboleüleri, yaptıkları altı maçta memnuniyete değer neticeler almışlar dır, Hele görenlerin anlattıklarına gö- re en İyi taraf, Ankara futbolcüleri- nin nefes kabiliyetlerini çok artırmış, yani dksan dakikayı ayni tempo ile çı- karacak hale gelmiş olmalarıdır. Diyorlar ki, sira şimdi Güneşe gel: miş ve hatfâ işittiğimize göre Güneş takımı haziranda Ankaraya davet e- dilmiş veya edilecekmiş. Bu haber doğru mu, değil mi bilmi- yoruz, Yalnız bizce şurası muhakkak ki, büyük şehirlerimiz arasındaki bu temaslar çok iyi bir şeydir. Hattâ bu temaslar, daha mazbut bir şekle ko- nulmalı, teşkilâtm kontrolu altında, diğer memleketlerde Iduğu gibi “mem leket kupası, için yapılmalıdır. Geçen sefer, bu sefer Dün İstanbulda birinci kümenin on takımı arasında beş lik maçı yapıldı. Tik devre karşılaşmalarnda Top- kapıyı ancak 1-0 yenen Fenerbahçe bu sefer ayni takımı 4-1 gibi iyice bir ne- tice ile mağlüp etti. Geçen sefer Vefaya 5-2 yenilen Hi. lâl, bu sefer de 3-0 yenildi. Istanbulspor ile Anadolu İlk devre maçlarında ikişer sayı ile berabere kalmışlardı. Bu sefer tali Anadoluyu güldü ve İstanbulspor 1-0 yenildi. Tik devfe karşılaşmalarında Süley- maniyeyi 4-0 yenen Güneş dün bu ta- kımı ancak 2-1 yendi. Beykoz geçen defa Eyübü 2-1 yen- ezer Bu defa iki takım bir buçuk sa- uğraştıktan sonra s8) adan berabere kaldılar, Mi Çocuk kütüphanesi rağbet görüyor Çocuk esirgeme kurumunun Di. vanyolunda açtığı kütüphane çok rağbet görmektedir. Bilhassa civar ükmektep talebeleri ders saatlerin. den gayri zamanlarmı burada geçir. mekte, kitaplardan istifade etmekte- dirler. Kurum mevcut kitap adedini eksik gördüğü için bir taraftanda istifadeli kitaplar mübayaa etmekte- dir. Bir müddet sonra kütüphane da ha genişliyecektir. Orman mektebinde bir müsamere verildi Büyükdere Orman mektebi orta kısım talebeleri evvelki gün akşam ve dün gündüz Büyükdere Halk par- tisi salonunda güzel bir müsamere vermişlerdir. Müsamerede kaza kay- makamı, Halk Partisi erkânı, davet- lilerle mektep talebeleri hazır bulun- muşlardır. Perde araları ayrıca Sa- Fiyer kazası gençler mahfelinin cazı Barafından muhtelif parçalar çalın- mıştır. kırıp kitapları aşırmayasınız diye hali? Söyleyin bıraksın peşimizi de | Bilginizi Yoklayınız İ Sorular — Beyazıt camisi kaç senede ya- pılmıştir? — On dördüncü Şarl adile İsveç tahtma çıkarılan kimdir? — Birinci Mahmudun kız kulesin- de idam ettirdiği darüssaade ağası kimdir? — Erim muharebesinde Fransa do- nanmasmın baş kumandanı kimdi? — Veziiv volkanmın dumanmdan boğularak ölen meşhur Âlim kimdir? Dünkü soruların cevapları 8 — Topraktan ve balmumdan en evvel heykel yapan kimdir # C — Eski Yunan heykeltraşlarm: dan Lizistrat, $ — Akkoyunlu hilaleşinin son hü- kümdarı kimdir ? € — Uzun Hasanın torunu Murat Rey, $ — Marengon'un tarihi şöhreti nedir * C — 1800 de Fransızların Avustur yalılara karşı kazandıkları büyük mu zafferiyetle meşhurdur. 8 — 3 üncü Muradı anast kimdir? | C— Nurbamı, $ — Helsinafors nerdedir $ C — Bu şehir Fenlândiyanm Idare merkezidir. mi Tereyağlı ekmek Dünkü lik maçlarının en fazla isti- fade eden Güneş takımı oldu. Çünkü lik maçları tasnifinde bu ta- kıma en yakın iki rakip olan İstan. bulspor da, Beykoz da fena netice al- dılar. Hiç ümit edilmediği halde İs- tanbulsporun Anadoluya yenilmesi, Beykozun Eyüpla berabere kalması Güneşin yağ sürdü demek. tir, Lik maçlarının başmdanberi lisans meseleleri, oyuncu sakatlıkları ve sa- ire İle hayli şanssrz görünen Güne şin talihi, Hakova maçından sonra döndü mü acaba? Tenis kortları dün açıldı Dün, Türk dağcılık klübünde tenis çok davetliler ve klüp âzaları hazır bulunmuşlardır , Dün yeniden açılan ve Istanbulun | gelen Kamer, Halâskâr Gazi cadde- en İyi kortları haline getirilen üç kort- | sinden geçerken önüne ansızın çıkan ta tenis müsabakaları yapılmış ve ha- | Robere çarpmıştır. Bu çarpışı netice zır bulunanlar tarafından zevkle takip | sinde motosiklet devrilmiş, Rober edilmiştir. Açılış münasebetile davetli- lere ve âzalara bir çay ziyafeti ve- rilmiş, toplantı geç vakit nihayet bul muştur, Büyük liman plâjı Şirketi Hayriye Altmkumun ileri » sindeki Büyük Limanda bir plâj yap- tırmağa karar vermiş ve bir müd - det evvel de buranın sahiplerile mü- zakereye irişmişti, Aradaki ihtilâf, 50.. temaslardan sonra tamamen hal ledilmiştir. Büyük Limanda son bir defa daha keşif yapılmıştır. İstimlâk işi bittikten sonra burada hemen bir iskele yapılacaktır. | ücretle Istanbul baş müdürlüğüne, kortlarınm açılması münasebetile bir dığı anlaşılmıştır. toplantı yapılmıştır. Toplantıda, bir- TAN İnhisarlar Haziranda kadroda değişiklikler olacak İnhisarlar.umım müdürlüğünün İs- tanibuldan Ankaraya nakli düşünül mtiş, bu İibarla Istanbul baş müdür. lüğü kadrosunun tevsiine karar ve- rilmiştir. Umum müd m Anka- raya nakli etrafındaki tetkikler mfs- bet şekilde neticelendirilirse kadroda mühim değişiklikler olacağı gibi ha- len umum müdürlük emrinde bulu- nan fabrika, depo ve sair inhi mi esseseleri de Istanbul başmüdürlüğü emrine birakılacaktır. Tekaüde #sevkedilmiş memur ve şeflerin yerlerine idaredeki ehliyetli memurlardan bazıları alınacaktır. Ma mulât direktörü Necmettin - 400 lira satış şubesinden Akif inhisarlâr mü- fettişliğine terfian tayin edilecekler» dir. Mamulât müdürlüğü memurlarm- dan Reşat ve satış şubesinden Nuret, tin Istanbul baş müdürlüğü emrinde- ki iki şefliğe getirileceklerdir. İdarede 1 Temmuzda bir kısım me- murlar tekallt. edileceklerdir. Bunlar, nisan başmda yapılan tetkikler s0- nunda doğum seneleri belli Iduğu hak de doğum ayları kestirilemiyenlerdir. Umum müdürlük, memurin kanununa göre memurluk evsafını haiz lise me- zunlarını stajiyer olarak servislere almaktadır. Stajiyerler, bir ay müd- detle çalıştırılacaklar ve gösterecek- leri ehliyete göre, idaredeki münhal vazifelere tayin edileöeklerdir . Polis | İBir sarhoş, bir kadını l | ağır yaraladı Dün #kşam Uzeri Kadiköyünde | kanlı bir hâdise olmuş, bir kadın ta- | banca ile ağırca yaralanmıştır. Vak, şöyle olmuştur: Kadıköyünde Kurbağalıdere cad « desinde berberlik eden Tevfik, ak - şam Üzeri dükkânmea kapanmış, bir mikdar rakı ve şarap içerek sarhoş olmuştur. Bundan sonra haber gön- dererek ayni mahellede oturan Le - man isminde bir kadını dükkânma çağırmıştır, Leman, dükküna gelmiş ve İkisi aralarında konuşmağa başla mışlardır. Fakat bir aralık hiddete| gelen berber Tevfik, tabancasini çi» | kararak kadının üzerine çullanmış, ateş ederek muhtelif yerlerinden & - | ğirca yaralamıştır.Tabancn sesi Üzeri ne etraftan yetişenler kadını yerde âl dığı yaralardan baygın bir halde gör | müşlerdir. Leman, Zeynep Kâml| hastanesine kaldırılmış ve suçlu ya- | kalanarak tahkikata başlanmıştır. Bir çocuk yaralandı Taksimde Abdülhak Hâmit eadde- sinde Sabiha apartımanında oturan Mahmudun on üç yaşmdaki manevi evlâdı Emine, arkadaşı Yaşarla be- raber apartımanmn merdivenlerinde öynarken birdenbire aydınlık yerden taşlığa düşmüş ve muhtelif yerlerin. den ağırca yaralanmıştır. Yaralı Bey oğlu hastanesine kaldırılmış ve yapı- lan tahkikatta kimsenin suçu olma- Bir motosiklet kazası Motosikletle Şişlide: Harbiyeye ağırca yaralanmıştır. Kamerle, moto sikletin spetinde bulunan Dorada muhtelif yerlerinden yaralanmışlar- dır. Her üçü tedavi altına almmıştır. Bir çocuk 12 metreden yuvarlandı Beykozda Kavakdere mahallesin - de oturan Şakirin altı yaşmdaki ço- cuğu evin mördiveninde kayarken birdenbire müvazenesini kaybederek on İki metre aşağıya yuvarlanmıştır. Taşa çarparak ağır surette yarala- nan çocuğun sıhhi vaziyeti tehlikeli- dir. ŞEHİRDE OLUP Demiryolu Şark hattında yapılan tenzilât Şark demiryolları, yaz #ezonu mü- nasebetile yeni bir tarife hazırlamış- tır. Tarife, 15 mayıstan itibaren tat. bik edilecektir. Tarifede bilhassa hal- xn Floryaya gösterdiği rağbet naza- rı dikkate alınmıştır.Verilen malüma ta göre, geçen sene Floryaya gidenler umumi yolcu adedinin yüzde 60 şmı geçmiştir. Yolcu yekünu pazar günler bin kişi olduğuna nazaran, bu $ehe plâj mevsiminde bu miktarm deha zi. yade artacağı tahmin edilmektedir. Çekmeceye kadar gidip gelme birinci mevki 42,5, ikinci mevki 31,5 üçüncü mevki de 24,5 kuruştur, Yerli mallar sergisi hazırlıkları başlıyor Fabrikatörlere ait vergi işleri ve İ bu yıl açılacak olan Yerli Mallar Ser- sisi hakkında alâkadarlarla temas etmek üzere geçenlerde Ankaraya giden Sanayi birliği reisi Vasıf, şeh- rimize dönmüştür. Yakında sergi hazırlıklarına baş- lanacaktır, Bugün birlik idare heye- ti toplanacak, bu işlere ait kararlar verecektir. Bir resim sergisi açıldı Galatasaray lisesi talebelerinin &- serlerinden mirekkep olan resim ser gisi evvelki gün merasimle açılmış- tır. Sergide üstat resimleri kadar ol- gun ve erişkin resimler vardır. Bu sergi Galatasaray mektebi telebeleri- nin beşinei resim sergisidir. Eserleri Üzerine ziyaretçilerin ve müşkülpe- sent münekkitlerin gözlerini çeken - ler Avni, Cihat, Doğan. Fethi, Muzaf Ter ve Turguttur. Bilhassa Avninin peyajları, Cihadın bie partresi Doğa np gayet ışıklı ve bariz repkleri, Fet hinin naturmortları, Muzafferin iki naturmortu ve Turgutun etütleri çok takdire değer eserlerdir, Kendi- lerini ve hocalarmı, ressam Mehmet Aliyi tebrik ederiz. Maliyede Hususi idareye devir hazırlıkları başladı Bir hazirandan itibaren muhasebei hususiyeye geçecek bina vergileri için şimdiden maliye şubelerinde devir ve teslim hazırlıklarma başlanmıştır. On beş mayısa kadar devredilecek evrak ve defterler tamamen hazırlanmış 0- lacak ve bir hazirandan itibaren de ş | tefrik edilen bina memurları yeni te- sis olunncak gubelere devredilecek- tir. Istanbul tahakkuk müdürlüğünce idarei hususiy&ye geçecek memurlar tamamen tesbit edilmiştir. Bu ay İçin- de şubeden ayrılacak memurlara teb- ligat yapılacaktır. © Hava birdenbire bozdu Birkaç gündür havalar rütubetli ve bulutlu geçiyordu, Dün akşam üzeri saat 16 dan sonra kışı hatırlatacak bir.soğuk yaza sere serpile çıkanları hayli korkutmuş ve günün pazar ol- masına rağmen evlen. İlticaya mec - bur etmiştir. Akşam saat yirmi bü - çuktan sonra hafif hafif yağmur yağ miya başlamış ve saat yirmi üçten son ra fazlalaşmıştır. Bu yağmurlar seb- zelere çok faydalı olmakla beraber e- m ekenlerin de yüzlerini güldürmüş- Fransız feministi gitti Fransiz Feministlerinden Malater Selliye, dün Yalovadan dönmlş ve Odesaya hareket etmiştir. Malster Selliye Sovyet Rusyada da tetkikler yapaçaktır. Fransız talebeleri geliyor Varnada bulunan Fransız bandı. ralı Kraliçe Marya vapuru, salı gü- nü limanımıza gelecek ve Mudany: ya gidecektir. Bu vapurla, Bulgaris- tanda bir seyahat yapan Fransız ta- lebeleri de şehrimize geleceklerdir. Yüz mahküm bu hafta Edirneye gidiyor Muhtelif vilâyetlerle İstanbul ha- pishanesinde Edirne hapishanesine gönderilecek mahkümlar yüz kişiyi bulmuştur. Mahkümlar, İstanbulda toplanmıştır. Persembe günü Eğâir - neye gönderileceklerdir. 4-5. B36 TENLER Küçük Haberler |: Bükreş elçimiz iyor — İğ sefirimiz Suphi Tanrığveri, sın on beşinde Şamda ağ panay'ra Türk komiseri © raportörlerinden Sadık tayip tir, Sadık şehrimize gelmiş” gidecektir. * Tüberküloz cemiyetinin sı — Tüberküloz cemiyeti lantısını mayısın 6 met nü yapacaktır. Toplantı, SÜ sında olacak, profesör ei doktor Zühtü Tevfik, Arif BM Ekrem Şerit tebliğlerde b lardır. 3 * Talebe birliği toplantıs Milli Türk Talebe Birliği SÜ toplantısı dün Halkevi ti. Ekseriyet olma gelecek pazara kalmıştır. * Deniz lisesinde vak sim — Deniz lisesinde bü zunları için bugün mel rdma töreni yapılacak, diplomalar dağıtılacaktır. * Projeksiyonla verilecek Tıp fakültesi, morfoloji anfide projeksiyon ile Vet ler için karanlık tesisat mıştır. * Amerikan kız kolejinde re — Usküidar Amerikan © Si senelik müsameresini vel samereye İstiklâl marşı ile bt'3 bunu müteakip Molier'in yi daki komedisi temsil edil! samere, çok canlı olmuş “8 seyredilmiştir. 4 Dahiliye Vekili Şehrimizde bulunan Dahi? kili Şükrü Kaya, birkaç gül tanbulda kalarak bazı & | lunacaktır. Göçmenlere veril buğdaylar gö #omanya've Bulgaristandiğii İ ve Anadolunun ve Trakyi 2 lif yerlerine yerleştiriler & 9 menlere dağıtılacak buğday Dİİ alâkalı makamlara emir Tevsint mahalli zirant ban re edecektir. Bankalar hâ#i | maktadır. İmtihan talimatnameleri kat'i şeklini aldı Yazılı imtihanlarda alınacak notlar sınıf geçmeğe esas tutulacak Mekteplerde im tihan hazırlığı Maarif Vekâleti Talim ve Terkiye heyeti tarafından hazırlanan lise ve orta mektep imtihan talimatnamesi, kat'i şeklini almış, mekteplere bildi- rilmiştir Yemi talimatnameye göre, dersler orta mekteplerde 26 Mayısta, liselerde 20 Mayısta kesilecektir. 'Tam numara on olarak kabul edil - Orta mekteplerde müallimler 46- nenin yarısına kadar İki yazılt imti- han yar cak ve not vererek sene 80- nunda bir kanaat notu atacaklardır. Üç notun ve atisi smıf geçmeye esas olacaktır. Bu vasatinin en az beş ol- ması lâzımdır. Son kanaat notunun 4 ten aşağı düşmemesi de talimatna me icabıdır. Her senenin sonunda kanaat notu zayıf olan talebenin vaziyetleri muallimler heyeti tara- fından tetkik edilecektir. Verilecek karara göre, talebeler sözlü imtiha- na tâbi tutulacaktır. Orta mektep son smıfında kanaat notu yoktur, Bütün talebe sözlü im- tihana #5 idir. Sınıf geçmek için va» sat! taksiminden çıkacak neticenin beşten aşağı düşmemesi lâzım oldu- ğu gibi dörtten aşağı düşmemesi de şarttır. Bu vasatiyi dolduranlar, 8ö2- Tü im*'hana sokulacak, sözlüde alı - nân not, kanaat notunun yerine ya- sılacaktır. Sözlü imtihana kalıp *a üç dersten dönenler ikmale kalacak, dört dersi (Odönenler sınıfta ipka edileceklerdir. İkmalde sınıf geçmek için en aşağı beş numara almak lâ- zımdır. Eski talimatnameye göre ba- kaloryaya girmekte olanlar da yine sözü geçen talimatnameye göre İm- tihan vereceklerdir. Üniversitede imtihanlar başlıyor Üniversitede imtihanlar bu aym virmisinde başlayacaktır. Şimdiden Kuduz mücad de, hiç şüphe yok ki, bir hareket etmektedir. Proj yanlış tatbik olunduğu gö Mücadele memurları, © hirli maddeleri, köpek gö yere bırakıyorlar. Hattâ, mesi mümkün olan bu msö defn, bahçe duvarlarından © di ne bile atılıyor. Bu hal, belki gd lenin şiddetini gösterir faks sağlığı ve sehirlinin sıhhati ey dan pek haklı olarak endiğe "© bilir. Mücadelenin hedefi, P* serseri köpekler olduğum ları bahçe duvarlarmdan hirlerle evlerin içinde hiçbir münasebeti olmıysi usulün tatbiki demektir. Biz böyle diişünüyoruf e Siz ne yi r her lâzımgelen hazırlıklar ve imtihana girecek tel" tif gruplara a; Umumi imtihanlarda” vel de yabancı © iyatih&. ii caktır. A ve B kurlarını”. gi ler, mecburi olarak imtih3”” gi tulacaklardır. C kuru Li bir imtihan yapılacak, dil sertifikası alabilet j ğ I | | J İ | Belediye, kuduzla mülesde if