6 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

6 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

-— 10 T Adisababa düstü MUSSOLİNİNİN BEYANATI ..... (Başı 1 incide) ralyözler konmuş ve emniyet tedbir- leri almmıştır. Şehirde mutlak bir sükün vardır. Etrafta kimsecikler görlinmiyor. So- kaklarda yalnız Italyan askerleri do- laşıyor.. Yangınlar sönmüş gibidir. Fakat şehir baştan aşağı bir harabe halindedir. Mareşal Badoglionun nerede ika - met edeceği bilinmiyor. Birçok evler- den beyaz bayraklar sallanıyor. İtal. yanlar tayyare karargâhmı istasyon ve telsiz istasyonunu da işgal etmiş- lerdir. Asilerin ve yağmacılarm taarruzu- na maruz kalmış ve sefarethanelere iltica etmiş olan ecnebilerle Habeş zenginleri ölüm tehlikesinden kurtul muşlardır. Fakat, henliz dışarı çık- maya cesaret etmemektedirler. Gocam valisi Adisababada Paris, 5 (A.A.) — Göcam valisi Ras Nailou, beraberinde mükemmel silâhlarila mücehhez ve disiplinleri yerinde 150 askerle dün Adisababa- ya gelmiştir. Avrupalılar, mumailey- hin yağmacılara karşı müessir bir surette harekete geçebileceğini ümit etmektedirler, Romada sevinç ve heyecan (Başı 1 incide) şer halini alan koca Venedik meyda- nm: sarmiş, tükenmek bilmiyen he- yecan, sevinç saatlerce devam etmiş- tir. Akşam saat on sekizde Mussolini, Kral tarafından kabul edilmiş ve İtal yanım mukadderatmı idare eden a- dam sifatile Musolini, Krala Adisa- babanm işgal edildiğini ve Habeşis- tanm artık İtalyaya ait olduğunu müjdelemiştir. Bir saat kadar süren bu görüşme- den sonra, Mussolini, bütün Italyaya karşı radyoda bir emir vermiş, bu emirle askeri üniforma giymek hak- kma malik olan herkesin, bilâ istis- na, Üniformalarını takmalarmı ve si- vil halkm da bu milli zafer ve neşe gününe İştirak etmesini bildirmiştir. Mussolini, tam saat yirmi buçukta Palatzu Venetzin (Başvekâlet Sara- yı) nm balkonuna çıkmıştır. Helk, Mussoliniyi görür görmez, sürekli alkiş"tufapiı dakikalarça deyam et - miş, Venedik meydanı: “Yaşa İtal- yar”, “Yaşa Mussolini” seslerile uğul damış, inlemiştir. Mussolini ,Adisababanın almdığını bildirerek büyük bir heyecanla zafer nutkunu söylemiştir. Mussolini de- miştir ki: İtalya 30 asır uk tarihinde birçok mühim hadise- ler görmüştür, bugünkü dakika, bunlarm arasında en mühim ve en şayanı kayıt olanlarmdandır. İtal yan milletine ve bütün dünyaya, Ha- beş harbinin nihayet bulduğunu ilân ediyorum. Sulh yeniden tesis olun- muştur. Fakat şunu ilâve etmek Yâzım gelir ki bu sulh, bizim sulhu- muzdur. Roma sulhudur. Bu, Habe- şistan İtalyan oldu demektir. Habe- gistan filen İtalyan olmuştur. Çün- kü muzaffer askerlerimizin işgali altındadır. Habeşistan o hukukan İ- talyan olmuştur, çünkü Roma kar- talları ile kültür barbarlığı ve ada- let, mütlâkiyeti yenmiştir. Esaret yok olmuştur. Adisababa'nm iğgali ile sulh bir emrivaki olmuştur. Es- ki Habeş İmparatorluğunun bir çok kabileleri, İtalyan renkleri, altında sükünla yaşayacaklarını göstermiş- lerdir. 2 teşrinievvel tarihli nut kumda bir dünya o anlaşmazlığınm önüne geçmek için elimden geleni yapacağım hakkında teminat ver- miştim. Sözümü tuttum. Bir Avrupa harbinin Avrupanm sonu demek ol- duğuna her zamandan daha ziyade kaniim. Şunu ilâve etmek isterim ki parlak zaferimizi, onu kazanmak İ- çin sarfettiğimiz aynı şiddetli ener- ji ile müdafaaya hazırız. Bugünkü gün, siyah gömleklilerin ve İtalyan milletinin tarihinde mühim bir mer- haledir. Siyah gömlekliler ve İtalyan milleti, yaşamağı ve zaferden müs- tefit olamağa hak kazanmışlardır. Sesimizi Afrikadaki askelerimize de işitsin: Yaşasm İtalya...., “ Bayburt elektriği *.3 için hazırlıklar yburt. (Tan) — Evvelki sene P-obakan İsmet İnönünün kasabayı tetkikleri serasında işaret ettikleri elektrik tesisatlandırma işi, sona ermiştir. Üçüncü (Umumi Müfettiş yakında Okasabamıza gelecek ve elektrik tenviratı meselesile meşgul olacaktır. Yapılan tahminlere göre, Bayburt ancak birinciteşrinde elek- triğe kavuşacaktır. İngilterenin aslâ haleldar BAŞI 1 menfaatleri edilmiyecek INGIDE ——— de sarih bir cevap vermemiş yalnız şunları söylemiştir: — Habeşistanm vaziyeti esaslı bir sonra bir karar alınacaktır. surette tetkik edilecek ve ondan Bundan sonra Düçe Habeşlerin İtalyanlara karşı yaptıkları mezalim- den şikâyet etmiştir. Ve demiştir ki: —Bundan sonra devamli! rin en birinci meşgale bir sidir. sulh Ro menle- Mussolini bundan sonra Habeşistanın ekonomik ve sosyal vaziyetleri- ni anlatmış ve demiştir ki: — Ekonomik meseleler meşgul olacağımız şeylerin başımda gelmekte. dir. Bu hususta İngilterenin vaziyeti müemmendir. Finansal meselelere gelince, bu mesele etrafında Üluslar Kurumunun İstetistikleri doğru de- ğildir. İtalyanlar kendilerini korumak için icap eden finansal imkânlara maliktir, Habeşistanda ufak tefek bazı hareketler daha verdır, Bu bilhassa Ogaden cephesindedir. Ondan sonra İtalya Avrupa meselelerini tetkik edecektir. Uluslar Kurumu hakkında sorulan bir suale cevaben Mussolini şunu söylemiştir: — Uluslar Kurumunun devletlerin edilmesi zaruridir. Bir daha tekrar edelim ki, bugünkü ilitiyaçlarma göre tanzim Italya diğer devletlerle ve İngiltere ile samimi bir anlaşma yapmak istiyor. Zira yeni bir Avrupa harbi ölüm demektir. Biz dalma sulh arzusunu izhar etmekteyiz. Adisababanın işgalinden evvel Yağma ve çapul İtalyanlar gelene kadar devam etti (İtalyanların dün akşam Adisa-| babaya girdiğine dair aldığımız tel-| grafları kısmı mahsusumuzda bu- lacaksınız. Italyanlar girmeden ev- | vel şehrin manzarası hiç değişme- miştir. Bütün Adisababa hemen tamamile yanmış, yağma ve çapal | Ialyanlar gelinceye kadar devam etmiştir. Aşağıda, Adisababa gal edilmeden evvel şehrin vaziy» tine dair verilen telgrafları bu'a- caksınız: | Adisababa, 5. (A.A.) — Amerika elçiliğinde binayı korumak için pek az âdam bulunmaktadır. Son üç gün zarfında oAdisababa üzerinde tek bir İtalyan tayyaresinin uçmuş ol- ması hayretle karşılanmaktadır. Tayyarelerin olmaması Habeş çete- lerine istedikleri gibi hareket im- kânını vermiştir. Bütün şehir yağma edilmiş ve şehrin merkezi de kül ol- müştur. Henüz ikamet edilmekte o- lan bazı evlere İtalyanların gelecek- leri nazarı dikkate alınarak beyaz bayraklar çekilmiştir. Avrupalıları kurtarmaya çalışan bir İngiliz yar dım müfrezesi dün gece Habeş şa- kilerinin ateşine uğramış ve bir İn- giliz misyoneri hafif (o surette bacı- gından yaralanmış âynı kamyonda bulunan iki Habeş kadmı da ölmüş Fransız sefareti Cibutiden yardım istedi Cibuti, 5. (A.A.) — Adisababadan İ alınan son haberlerde 2000 kişinin İltica etmiş olduğu Fransiz sefaret- İ hanesinin pazar gecesinden beri yağ- macı çeteleri tarafından kuşadılmış olduğu bildirilmektedir. Yiyecek kal mamıştır, Fransız elçisi o Cibutiden yardım istemiştir. Cibutiden Adisa- baba ile demiryolu boyundaki başlı- ca İstasyonlara Senegalli takviye müfrezeleri ile yiyecek ve mühim- mat gönderilmiştir. Türk Elçilğinin istediği im- dat hakkında yeni tafsilât Londra, 5. (A.A.) Röyterin Adisababadan aldığı bir habere gö- re şehri yağma etmekte olan #siler muhtelif elçiliklere de hücum et- mişlerdir. Türk elçiliğinde bulunan Avrupalı ve Türk mültecilerine karşı bir kaç yüz Habeş tüfenk ve mitralyöz ate- şile hücum etmişlerdir. Elçilik bu tecavüze mukavemet göstermişse de akşama doğru müdafaayı idame e- decek vasıtaya malik olmadığını bil- dirmiş ve yardım istemiştir. Bu ta- lep üzerine bir İngiliz yardımcı müf- rezesi Türkiye elçiliğine gitmiş ve Türk elçiliği memurları İngiliz sefa- retine getirilmiştir. Amerika elçili- ği de hilcuma uğramış ve bu elçilik de daha fazla mukavemet göstere- meyeceğini bildirmiştir. Belçika el- giliğindeki mültecilerin vaziyeti, yi- yeceksizlikten ve müthiş surette yağmakta olan yağmurlardan feci bir halde bulunmaktadır. Kaçan kaçana Vehip Paşa ile Ras Nasibu da Cibutide Cibuti, 5. (A.A,) — Harrar mın- takasmdaki Habeş kumandanı Ras Nasibu ile müşaviri oVehib pasa, Diredaoua yolu ile Cibutiye gelmiş- lerdir. Bu iki zatm cepheden ayrılmala- rmn son Habeş mukavemetinin de nihayete ermiş olduğuna delil oldu- ğu beyan edilmektedir. İmparator Cuma günü Hayfada Londra, 5. (Tan) — “Entrpreiz” isimli İngiliz torpidosu ile Cibutiden haraket etmiş olan İmparator ve mayeti cuma günü Hayfa limanma varmış olacaklar ve oradan doğru Bilistine gideceklerdir. İmparatora 100 kişi refahat ettiği söylenmektedir. Negüse Haricte verilecek tahsisat Roma, 5. (A,A.) — Selâhiyettar Italyan mahafilinde beyan olduğuna göre, İtalya Negtis'iin kaçması neti- cesinde hasıl olan vaziyeti tetkik et- mektedir. İtalyan hükümeti bu bap- ta ileride bir karar verecektir. Şim- dilik Negüsün kaçışı, İtalya için şunu ifade eder: Habeş halkı İmpa- ratoru ve hükümetini artık istemi- yor. Hukuki vaziyet Negüse hariçte verilecek tahsisat bakımımdan tetkik olunmaktadır. imparatorun Londradaki evi Londra, 6. (A,A.) — Neçaşi, Hyde park'ın karşısında Kinghtsbridge'de bir ev satın almıştır. İmparatorun ailesi, tahsilini İngilterede yapacak olan Veliahdı ziyarete geldikleri zaman bu evde oturacaklardır. A Kamyonlarla adam topluyorlar Londra, 5. (A.A.) — Adisababada ki Amerikan sefarethanesine iltica etmiş olan kadın ve çocukların hiç bir hadise zuhuruna meydan veril meksizin İngiliz (sefarethanesine nakledilmiş oldukları öğrenilmiştir. Sefarethane memurları, yerlerini ter ketmemişlerdir. Bu memurlar, yağ- macıların yeniden yapmaları muh- temel taarruzlarma karşı kendileri- ni müdafaaya kifayet edecek mik- tarda silâh ve mühimmata malik bulunmaktadırlar. Evvelki gece Habeşli haydutlar, şurada burada kalmış olan kadın ve AN /Eden diyor ki: Zecri tedbirler devam edecektir Londra, 5 (Tan) — Adisababanm işgalinden sonra Milletler Cemiyeti- nin İtalyaya karşı slacağı vaziyet meçhuldür. Milletler Cemiyetine mü- zahir teşkilâta mensup azalardan bir heyet, bugün Başvekil Baldvini ve Edeni ziyaret ederek, Habeşistan har binin bir an evvel durdurulması için her türlü gayreti sarfetmelerini dile- mişlerdir. Pazartesi günü Cenevrede toplana cak olan konsey içtimamda Eden İn- giltereyi temsil edecektir, İçtimam pek heyecanlı ve mühim olacağı tah- min edilmektedir. Bugün Avam Kamarasmda Habe- şistanın İinhilâli üzerine hâsıl olan va ziyetetn dolayı hararetli müzakere - ler olmuştur. Başvekil Balâvin demiş tir ki: — Habeş meselesi 11 Mayıs Ulus- lar Kurumu konseyinde alâkadar devletler tarafından tetkik edilecek- tir. Şimdilik başka birşey söyliyecek vaziyette değilim! / Eden zecri tedbirlerin | devam edeceğini söylüyor Londra, 5 (Tan) — Hariciye na- ziri Edenin Avam Kamarasmda yap- mış olduğu beyanata göre, Milletler Cemiyeti tarafından İtalyaya karşı konmuş olan zecri tedbirler devam edecektir. İspanyada kanlı höd'seler Madrit, 5 (A.A.) — Dün komünist İer tarafından yapılan nümayişler €8- nasında Madrit varoşlarında alti za- viye ile bir kilise ve bir papas mek- tebi ateşe verilmiştir. Mahalle çocuklarına zehirli “aremelâ ! Madrit, 5 (A.A.) — Dün zabıta ile | Saint « Vincent - de - Paul kilisesini ateşe vermek isteyen komünistler a- İ rasında vahim bir arbede çıkmıştır. Nümayi, iler, muhafızlarn üzerine steş etmişler, onlar da şiddetli hü - cumlarda bulunmak mecburiyetinde | kalmışlardır. İtfaiye efradı, komü- nist nümayişçilerin dün öğleden son- ra çıkarmış oldukları yangınların ha sarlarını tahdit etmeğe muvaffak gi- muşlardır. Faşist teşkilâtlarına men- sup olduklarından şüphe edilen ve komünistler tarafından amele çocuk larına zehirli karemelâ dağıtmakla ittiham olunan eşbas arasmda bir çok yaralı vardır. Zabıta, faşistlerin çocuklara zehirli karemelâ dağıtmak İta oldukları şayiasını etrafa yayan birçok kimseleri tevkif etmiştir. Nü- | mayişciler, şehrinetezgâhlermi, atel- yelerini dolaşmışlar ve ameleyi grev yapmaya teşvik etmişlerdir. Fakat amele bunların davetlerine kulak as- mamıştır. Komünistler kiliselere giriyorlar Seville 5 (A.A.) — Komünistler zorla ve şiddet istimalile iki kiliseye girmişler ve bu kiliselerde amele mer kezleri vilcüde getirmişlerdir. Sivil muhafızlar inzibat ve asayişi iadeye muvaffak olmuştur. çocukları toplıyan Avrupalılar üze- rine ateş açmışlardır. Bir. İngiliz misyoneri yaralanmış ve aynı kam- yonda bulunan iki Hebişli kadın da telef olmuştur. Necaşinin hareketi çok hazin oldu Cibuti, 5 .(A.A.) — Havas ajan- sı bildiriyor : Dün tam saat 17,30 da Neçaşi ile ailesi de malyeti bil hassa kendilerini almak için Aden- den gelmiş olan oEntreprise ismin- deki İngiliz kruvazörüne binerlerken pek müessir sahneler olmuştur. Saat 16 dan itibaren caddelerde birikmiş olan halk vali konağının etrafında gördükleri hareket ve faa- liyetten o İmparatorun o azimetinin pek yakım olduğunu anlamış bulu- nuyordu. Askeri merasimi yapmak Üzere sarayın yakininde Senegalli efrad- dan mürekkep bir bölük saf teşkil etmişti. Bütün sivil ve askeri me murlar, büyük üniformalarını giy- miş oldukları halde hazır o bulunu- yorlardı. Bir takım İsveçli ve Habeşli za- bitler, İmparator ile bir kaç dakika görüşmek üzere saraya geldiler. Ras Ghetaeho ile Ras Kassa ve diğer bir çok Habeş rüesası ilk olarak saray- dan çıktılar, Müteakiben İngiliz kru- vazörline mensup iki zabit gelerek Neçaşi'ye gemilerinin biraz sonra ——— Balkan anlaşması konseyinde 6.5.936 Müzakereler büyük bir anlaşmi havası içinde cereyan edi leyecek bir müşterek emniyet poli- tikası gütmesi olduğu tebarüz etmiş- tir. Bütün Belgrad gazeteleri, konsey müzakerelerinin iyi havasını ve alınan neticelerin paktı daha ziyade takvi- bulunmuştur, Naibi Paul, bu öğle yemeği fik Rüştü Arasa karş! büyük bir dostluk, betle bahsetmiş ve ye edeceği noktasmı büyük başlıklar | göstermiştir. la tebarüz ettiriyorlar. Bütün gaze-| Dış Bakanımız, teler, müzakereler sırasmda, hiç bir | ger iki saltanat naibini ihtilâf çıkmadığını ve müşküllerin ko| tir. Bu akşam Türkiye laylıkfa halledildiğini yazmakta müt tefik bulunuyorlar. Bugün kendisile görüştüğüm Dr Tevfik Rüştü Aras, müzakerelerin bu iyi havasını bijhassa işaret ede- rek mühim meselelerin görüşüldüğü. nü ve üzerlerinde tamamen anlaşıl- dığını, geriye kalan İkinci derecede meselelerin de yarın öğleye kadar konuşularak sonlarmm almacağını ve müzakerelerin bugün bitecek iken yarm öğleye kadar uzamasının müş- külât çıktığından değil, fakat görüşü len meselelerin çokluğundan ileri geldiğini söyledi. : Yine bugün kendisile görüştüğüm Metaksas, paktın tarzı tefsirine ait varılan anlaşmadan memnun oldu- ğunu, paktın daha muhkem bir hal sldığını ve müzskerelerin çok iyi bir | hava içinde geçtiğini tekrar ett. Yarm öğle üzeri bir tebliğ neşro- tunduktan sonra öbür sabah Türk, i Yunan heyeti murahhasaları Bel- graddan hareket edeceklerdir. Ya- rın Balkan Antantı konferansının hi- tamı üzerine öğleden sonra burade küçük anlaşmanm müzakereleri baş- layacaktır. Ali Naci KARACAN Naip Prens Pol'ün verdiği ziyafet Belgrat, 5 (Tan) — Yugoslav tah- tmm naibi Prens Paul, bugün Bıikan antantı murahhas heyetlerine bir öğ- — Feniksin sürükledi”i © se şirket l . 1Başı 1 incide) metleri hakkmda tetkikât yapmakta- dırlar. Henüz bu tetkikat bitmemiş- tir. Tetkikattan sonra Feniks ve Türkiye Mili Sigorta şirketlerinin / matlübatını temin edip edemiyeceği anlaşılacaktır. Dün de yazdığımız gi- bi, hükümetin Türkiyedeki sigorta şirketlerini daha sıkı bir surette kon- trol etmesi lâzımdır. Helbuki Türki yedek! ecnebi sigorta şirketleri lâzım geldiği derecede emniyet altıma alın. mamıştır. Türkiyede iş yapan ecnebi Sigorta şirketlerinin Türkiyede ihti- yat akçeleri mevcut değildir. İhtiyat akçeler şirketlerin mensup bulundu- Zu merkezlerde bulunmaktadır. Fe » niks Sigorta şirketinde olduğu gibi; | Türkiyede bulunan bir ecnebi Sigor- ta Şirketinin merkezinde bir sarsmtı | olduğu zaman, buradaki sigortalıla- rm hakkı ziyan olmaktadır. Netekim İ Viyanada siyasi bir hâdise yüzünden Feniks Sigorta şirketinin vaziyeti tamamile sarsılmıştır. Feniks'in Tür- kiyede ibtiyat akçesi olmadığı için, sigortalılara karşı müşkül vaziyet te kalmıştır. Vâkıa Milli Reasürans Şirketi 920 senesinden sonra, Sigor- ta olanların paralarını yüzde elli nis- betinde garanti etmektedir. Fakat bu kâfi değildir. Türkiyede iş yapan ee- nebi Sigorta Şirketlerinin ihtiyat ak- çelerini burada bulundurmaları lâ- zımrdır. Sigortacılık sahasındaki son iki hâdiseden sonra, ihtiyat akçesi i meselesi ehemmiyetle göze çarpmak» tadır. İktisat Vekâleti teftiş heyeti reisi Hüsnü Yaman, Sigortalar hak- kmda umumi bir tetkikat yaparken; teminat akçeleri meselesine ehemmi yet vermektedir. Öğrendiğimize gö- re bu hidiselere tekrar meydan vers memek için sigorla kanunlarda, halkın hukukunu daha iyi korumak İçin icap eden tadilât yapılacaktır. a hareket edeceğini bildirdiler. Bir kaç dakika sonra Neçaşi, İmparatoriçe ve çocukları yerlere kapanmış olan Habeş rüesasnın teşkil etmiş ol dukları iki saf arasnda saraym merdivenlerinden yavas yavaş indi- ler ve emirlerine Amade kılmmis o- lan resmi otomobillere bindiler, Se- raym önünde havanm çok sicak ol- masma rağmen büyük bir halk küt- tesi bulunuyordu, Otomobüler, rıhtı- ma doğru yola çıktılar. Haile Selâsie İle maiyeti, Entrep- rise kruvazörüne bindiler ve kruva- zör hemen demir alarak yola düzül- dü. heyeti murahhasalara bir meği verilmiş ve bunu 20 Mi süvare takip etmiştir. Türk gazetecileri, bugün 1,5 saat ilerisinde buluna sandrin ve meçhul askeri rmı ziyaret ederek namma birer çelenk Askeri elbirliğini eden bir pakt hazı terettüp eden askeri tashi suretle telâkki ve tefsir iü. etmiş Yunanistan bir P vüzüne karşı Yugoslav! edeceğini fakat Arnavutluk © yaya saldırırsa yardımds b cağını söylemiştir. vd Yunan başvekilinin bü W zerine alâkadar'dört de keri bir Balkan paktı tanzif? © kararlaştırılmıştr. gi ASLAN VE ESKİPE Müttehit Çimento v8 reci Fabrikaları Şirketi Dördüncü Davetname — B Aslan ve Eskihisar mento ve su kireci fabri nim şirketinin 30 Nisan W de üçüncü defa içtiman d#' iv fevkalâde hissedaran heye”. yesinde ticaret kanununüf 386 mc maddesinin nisabı müzakere hasıl olm” * şirketi mezküre (hisseder. münderiç aynı rüznameyi “ etmek üzre 17 Haziran 95 mlisadif çarşamba günü Galatada Ağgopyan hanmin. katmdaki şirket merkezi! nacak dördüncü bir maa davet olunurlar, “a Ruznamei — Nısıf sermayesine sahip” muz Türk çimentosu ve ©. nim şirketinin Zeytini fabrikasında, mukarrerâti infaz edebilmek için, ruri görünen te'sisatın if tazi paranm sureti te'mif zımnında meclisi idareyö “ itası ii Merkür içtimada hazıf” istiyen zevat ticaret ki inci maddesi mucibince © hinden Makal hir hafta © lerini Galatada Doyçe © Dresdner Bank şubesi” di etmelidirler. Diğer z di olunan hisse sencdati “4 de mezkür bankalardan #4 puzlar heyeti umunüyey€ ei i kabul olunacaktır. i İşbu içtimada müzakef lebilmesi için ticaref muaddel 386 mcı madöö”. e sermayenin sülüşünü * hissedaranm huzuru şart “y le göre 38 000 ndet hissi, temsil edilmesi lâzım gel $ sedaranı kiramın vevmi di bir hafta evveli. Mg Tan 036 salı günü f hisse senetlerini ve| “e kalardan aldıkları M8 karda ismi geçen banks & hemal tevdi ve dühüt” ahzederek nisabı müz” line himmet buyurmalif” ca olunur. pi iy