4 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

4 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 7 GUNAŞIRI Tezat Hayatımızm en doğru ifadesi bu: Tezat! Türkiyeye baştan başa bir te- | zatlar memleketi denebilir. Düşümüşümüzden yaşayışmına kadar bir türlü tezaddan kurtulamıyoruz. En büytik şairimiz Abdülhak Hâmidin san'ati bir tezat; on genç şairleri- mizin de san'atle alâkası bir tezat... Aramızda dünle buzün kucakkucağa yaşıyor: İstağibulla Beyoğlu Ka- râköy köprüsiyle elele vermiş bir tezat... Geçen giin bir spor tabiri gözüme ilişti; — Gayri federe kulüpler! deniyor. Arapca (gayr) kelimesile frenkçe (federe) sözünün Fars kaide- sile izafet yapılışmı düşünün. Tam bir tezat değil mi? Hattâ bizzat sporculuğumuz bile bir tezat. Evvelki akşamki maçta bir hamlede Finlandiyalı rakibinin sırtını yere getiren Mersinli Ahmedin bu ye- nişiyle, takımımızın o yenilişi de bir tezat... Ailelere bakın: Bayanlarının şıklığı ile kocalarının züğürtlüğü bir tezat... Evlerimize bakm: Damı akan bir ahşap evde kübik salon takımı bulursu- nuz. İçlerile dışları bir tezat... Sokaklarımıza bakm: Duvar köşelerine pervasrzca abdest bozanlara rast gelirsiniz. Fakat soldan yürümek yasaktır: Belediyenin kararile sokakların hali bir tezat... Semtlerimize bakım: Büyükadanm temizliği İle susuzluğu bir tezat... Ci- hangirin apartrmanlarile yolları bir tezat. Boğaziçinin güzelliği ile msızlığı bir tezat. Ne var ki tezat olmasın! Güzel İstanbulun şu taze, mavi semasiyle, şehrin şu tozlu, kirli siması na kadar hepsi, hepsi tezat! ORHAN SEYFİ Güzel değil mi? Se Birkaç vesile ile bu slitunlarda yaz.| Bilginizi Yoklayınız dığrmız gibi, spor seyircisinin, orta- ya attığı bazı tabirler ve âni olarak taktığı isimler şaşılacak kadar güzel Te orijinaldir. — Ömer Hayyam'ın asıl ismi nedir? Evvelki akşam Taksim stadmda| — Afrikanm bir sokuşile atları, Mersinli Ahmet, Finlandiyalı hasmı-| merkepleri, öküzleri, köpekleri öldü- m! bir hamlede kapıp yere vurunca)ren sineğinin adı nedir? bu kırk yedi saniyelik galibiyet kar-| — “Uyumak!.. Nihayet uyuyaca- şısmda keyfinden havaya fırlayan bir) &ım,, diye bağırarak ölen şair kimdir? seyirci, yüreğinin tâ dibinden gelen) —1747 yılınm 20 Haziranmda kat bir sevinçle haykırdı: — Yaşa... Yaşışa be ekspres Ah-|dürülmüştür? met! . — Nasreddin Hocanın hikâyelerini Biran içinde bulunuvermiş bu) Avrupaya ilk tanrtan kimdir ? “Ekspres Ahmet” ismi... Güzel d mi9 ismi... Güzel deil! Dünkü soruların cevapları 8 — “Firdevsi, kelimesi nereden gelir | Sorular Sporcu millet Bir sporcu edilen Iran Şahı kimdir ve nerede öl-| Türkkuşu semtte inşa edilecek? İstanbul Belediyesi fen heyeti, Türk hava kurumu Larafından yaptı riacak olan parasüt kulesinin Sul- tan Ahmet meydanında inşasını mü- vafık bulmamış, kulenin çukur bos- tan, lânga veya Yeni bahçede yap- tırdacağını bildirmiştir, Kurumun İs tanbül merkezi başkanı Ismail Hak- kı, muavini Feridun ve Türkkuşu mügllimi Savki, dün, fen heyetinin tavsiye ettiği yerlere giderek tetki- katta bulunmuşlardır. Alman neti- ce bu mıntakaların kule inşasma el- verişli olmadığını göstermiştir. Türk hava kurumu İstanbul merkezi mü- dür muavini Feridun, bugün Anka- raya giderek vekâletle ve alâkadar makamla temaslarda bulunacaktr. Kulenin yeri bu temaslara göre ta yin edecektir. Diğer taraftan Beyazıt meydanm- da plânörle atlama hareketleri yapr- lamadığı için plânörlerden biri yarm Rami çayırına götürülecektir. Türk kuşu tedrisatında atlama ve sıçrama hareketleri bundan sonra, Ramide yapılacaktır. Vilâyette Teşkilât kanunu üç ayda tatbik edilecek Bina ve arazi vergisine ait evrak ve defterlerin maliyeden vilâyet hu- susi İdaresine devir muamelesi de » vam etmektedir. Maliyenin yen! kadrosu henüz gelmemiştir. Yeni kadronun maliye teşkilât kanunile birlikte bildirilece- ği anlaşılmaktadır. Teşkilât kanunu ilç ayda tatbik edilecektir. * Vilâyet mektupçuluk, idare he- yeti ve evrak kalemlerinin genişletil mesi için Dahiliye Vekâletine yapı- Jan müracaat nazarı dikkate alınmış konulmuştur. ve yeni Dahiliye teşkilât kanununa | Ermeni kilisesinde Paraşüt kulesi hangi| Heyet reisi dün işinden ayrıldı Galata Ermeni kilisesi mütevelli heyeti reisi Ohannes Keşişyan'ın va- zifesine dünden İ- tibaren, Vilâyetçe nihayet verilmiş - tir. Bir müddet evvel mütevelli he yeti azalığından v istifa eden “dört kişi, Ohannes Ke- şişyan hakkmda alâkadar makam lara şikâyette bu- lunmuşlardır. Ki- lise papazlarnın Ohannes Keşisyan aylardan beri ma aş almadıkları yolundaki müracaatla rı buna İnzimam edince tahkikat de- rinleştirilmiş, şikâyetlerin doğru ok duğu anlaşılmıştır, Şimdiye kadar mü tevelli heyeti relsliğini ve vemedarlı- ğini yapan Keşişyan, dün, kasa anah- tarları ile heyetin mührünü ve def- terleri tekrar vazife başma geçen #- zalara teslim etmiştir. Öğrendiğimi- ze göre, Evkaf idaresi, ekalliyet va- kıfları üzerindeki kontrol hakkmı kul lanarak kilisenin hesaplarmı da tet- kik edecektir. Bir mühtedi, Musevi mezarlığına gömüldü Kızılay Dün birçok yerlerde toplantılar yapıldı Kızıly haftası devam ediyor. Ku- rumun kuza, nahiye ve mahalle kol- larında tanzim edilen proğrumlara göre müsamere eğlence ve aza kay- dı işleri de sürmektedir, hafta mi sebetile, Üsküdar kolunda dün bü yük bir toplantı yapılmıştır. Doğan- cılar parkında toplanan bnlerce halk kurumun azalar! tarafından verilen söylevleri ve fırka bandosunun çal- dığı muzik parçalarını dinlemiştir. Yarm sym yerde bir toplantı daha yapılacaktır. Fatih kaza kolundada bir merasim yapılmıştır. Saat on dörtte halk ve talebe, un kapanı kolu binasında top lanmış ve hep berâber Fatih « Vefa- Beyazit yolile Ciğaloğlundaki mü- messilliğe gelmişlerdir. buradan 2i- yarette bulunanlar çay ve pasta ik- ram edilmiş, kalabalık bir kafile E- minönl kaza merkezine de uğradık- tna sonra Taksime giderek Cümhu- riyet abidesine bir çelenk koymuş tur. Abide önünde, Kızıl Ay üyelerin den Rüştü bir söylev vermiş ve ku- rumun hizmetlerinden, ehemmiyetin ağ içtimai vazifesinden bahsetmiş- Yeni Bulgar Elçisi dün şehrimize geldi doktor iki gün evvel ölmüştür. Kırk sene evvel memleketimizegelen Mi- kael Pileskop umum! barp başlaym- ca Rusyaya gitmiş, Rus ihtlâlinden sonra Almanyaya kaçarak oradan tekrar İstanbula gelmiştir. Beysz Ruslarm Türkiye haricine çıkarıl. ması kararı üzerine Türkiye tabiye- tine geçtiği gibi, Bir istida ile müf. tülüğe müracaat ederek (o Mehmet ismini almıtır. Doktor, ölümünden evvel yamda- kilere Müsevi mezarlığına gömülme- Bulgaristanın yeni Ankara elçisi| Dr. Todor Hristot, dün sabah eks-| presle şehrimize gelmiş ve akşama | doğru Ankaraya hareket etmiştir. *Muamele vergisinin tatbikatı — İktisat vekâleti sanayi umum direktö Reşat Osman birkaç güne kadar İs- tanbula gelerek, sanayi işleri bak - kında tetkikat yapacaktır. Bu aradâ, küçlik sanayi erbabı tarafından, mur amele vergisinin tatbık şekli için, sâyi bımığı hakkını yapılan şikâyet ler de tetkik edilecektir. * Yerli mallar sergisi hazırlığı — Yerli mallar sergisinin Taksim bahçe sinde açılması takarrür etmiş, sergi ye İştirak edecek sanayi erbabma yer tevziine başlanmıştır. Sergi bu ayın 26 sında açılacaktır. On senelik maaşlar veriliyor — Uç aylık dul ,yetim ve mütekait mas aşlarından yüz kuruşe kadar olanlar rın on senelik tutarları bü aym onua dan İtibaren verilmeğe başlanacaktır. *Tefenli suyundaki tesisat — Taş delönin arkasında, Taşdelen suyu ka dar kimyevi evsafı haiz olan tefenli memba suyunda evkaf idaresi tara- fından yaptırılmakta olan asri ter- tibat ikmal edilmiştir. Bu su on Hazirandan itibaren açi- lacak ve membamdan evkafın mühür lerile İşaretlenecek damacana ve gör lonla şehirde #atılabilecektir, *Yeni Adliye saraymm inşası — Yeni kurulacak adliye sarayının plâ- nın da lüzumlu görülen değişiklik ye Pılmıştır. Bine inşaatınm ikmalinden sonra yapılması tasarlanan tevmiat- İten vazgeçilmiştir. İstimlâk muamele si, on güne kadar başlıyacaktır. * Alman kulübünde konferans — Hamburgdan evvelki gün şehrimize gelen Dr. Hans Zeberer, yarın akşam saat 8,30 da, yalnız Alman kulübü a- zalarma mahsus olmak üzere, Töton- ya salonunda bir konferans verecek- Şehrimizdeki Bulgar General konso- | ©" osu Silvenski, Bulgar ataşe militer! ve Bulgar kolonisi yeni elçiyi Sirkeci istasyonunda karşılamışlardır. Dr. Todor Hristof, Bulgar hariciye sinin kıymetli erkânımdandır. 1925 - 1932 senesine kadar Berlin ve Viya- na Bulgar elçiliklerinde matbuat şc- fi olarak bulunmuş, 1934 de Bulgar Hariciye Nezaretinin umumi kâtip- fiği vazifesine tavin edilmiştir. Dr. İlkmektepler için yeni tarih kitapları İlk mektenlerde okutulmakta o lan tarih kitaplarını daha basit bir hale ifrağı için Maarif Vekâletinde kurulmuş olan komisyon işini bitir- miş, yeniden yazılan tarih kitabmm Todor Hristof1955 Senesinde Börlin | basıtmâsnı" bağlarılmiştır. Önümüz- terbiyesinden. Daha açık Her «por yapanda sporcu terbiyesi bulunmaz, fakat her sporcu terbiyesi almış olan kimse -farzedelim- spor yapmasa dahi sporcudur. Sporcu terbiyesini en ileri götür müş milletler şimal milletleridir ve bunlar arasında Finlandiyalılar da vardır. Türkiye - Fnlandiya güreşcilerinin lk müsabakalarınm ertesi günü, Kin- landiyalı misafirlerin dürüst ve temiz #sportmen'iğine şahit olduğumuzu bu sütunlarda yazmıştık. Ikinci müsaba kaların yapıldığı gece bunun parlak bir nümunesini daha gördük: Sıra Çoban Mehmedin serbest gü- Tesine gelmisti. Mehmedin hasmı, söy lediklerine göre Finlandiya greko ro- men İkincisi ve serbest şampiyonu idi. Mehmet bir hayli uğraştıktan sone Ya hasnımm sırtmı yere getirdi. Bu srt: yere getiriş Finlandiyalı yan ha- keminin önünde oldu. Fakat bunu ne karşıdaki Türk yan hakemi vene de Türk orta hakemi görmemişlerdi. Hattâ orta hakemi, güreşçileri miş- der kenarından ortaya alarak güreşe devam ettirmek istedi. Finlandiyalı yan hakem, yenilenin kendi şampiyo- nu olmasma ve Türk hakemlerinin bu yenikliği görememiş bulunmalarıma rağmen, hemen elini kaldırdı ve ken- di güreşçisinin yenilmiş olduğunu bil- dirdi.. O sırada orta hakeminin işare- tile ortaya gelerek tekrar tutuşmağa hazırlanmış olan misafir güreşçi de en ufak bir itiraz hareketi bile yap- madan Çoban Mehmedin elini sıktı ve aşağıya indi. Dün sporcularm da bulunduğu bir mecliste bu güzel ve temiz jestler hi- kâye ediliyordu. 1924 de Şimal turne- sine iştirak etmiş olan eski bir spor- cümuz, bu vesile ile, şu vakayı ânlat- tu: — Finlandiyada Türkiye - Finlan- milli takımları arasında futbol maçmda 2 - 3 galip vaziyette idik. Halk, takımlarınm o mağlüp ten çıktığını görmek için futboleiileri- ni dehşetli teşvike, teşcle başladı. Fa- kat oyunun bitmesine pek az kala dördüncü golümüzü yaptığımız za- man, ayni halk, mağlübiyetin telâfi edilmez bir hale girdiğini düşlinmiye- rek bu golümlüzü kendileri tarafından yapılmış bir gol gibi dakikalarca al- kışladılar. Maçtan sonra otelimize dönüyor - C — Eski Mesir dilinde “Büyük ma ,İkam,, mânasma olan (peraa) dan. ; İbrani dilinde: (par o); Yunancada (ara). 5 — En eski deniz feneri werede kurulmuştur? C — Tarihi vesikalara bilinen en eski deniz feneri Milâddan sekiz veya dokuz yüz sene evvel Sije burnuna kurulmuş olan fenerdir. S& — Şimdiki Peking şehrinin ye rinde başka bir şehir var mıydı? C — Yen Krallığının payitahtı o- lan ve Milâddan bin Yüz sene evvel kurulmuş olan “Ki” şehri vardı, 5 — Seylin adasında inci avi mev- simi nekadar sürer? C — Şubat ortasından Nisan başı- va kâdar altı hafta. Fakat arada bay- ram günleri olduğundan İnci avma her sene hasredilen milddet otuz gü- nü geçmez. 8 — Zührenin mihveri etrafında devri mekadar sürer$ C — Iki yüz yirmi beş güm. A duk. Stad ile otelimizin arasi... mese- lâ... meselâ... Zincirlikuyu ile Taksim arası kadar vardı. Böyle bir mesafe- de, staddan otele gelinceye ka. keçeli halk durmadan bizi alkışladı. Sporculuğun asıl gıpta - edilecek, hattâ kıskanılacak tarafları... Olur mu hiç? Bir akşam refikimiz Paristen aldı- ğı bir habere göre, Frans Ayan Mec- isinin on beş dakika siren kısa bir celsesi esnasında süfrajetler, kadın- beyannameler ve çorap paketleri at - mışlar. Paketlerin içinde şu eümleler yazıl imiş: “Bize intihap hakkı verdikten s0n- ra, biz yine yırtık çoraplarınızı yama- lamağa devam edeceğiz.,, Insaf etmeli: Fransız Ayanı kadın- larm yine kendilerine “Çorap örmek- le,, devamı edeceklerini kendilerinden vaziyet-| öğrenince onlara nasıl intihap hakkı verirler ! Nüfus şubelerinde izdiham Soy adları almak için şubölere mü- racaat edenler pek çoğalmıştır. İzdi- ham yüzünden Beşiktaş şubesi ufak bir tehlike geçirmiş, şubenin camları kırılmıştır. Eminönü şubesi yeni me- murlarla takviye edilmiştir. Haber aldığımıza göre, Vilâyet da-| sihi vasiyet etmitir. Hahamhane ise biliye kadrosuna iki memur ilâve e- | hüviyet cüzdanında Müslüman görü- dilmiştir. Mektupçuluk kalem! mti -İlen bir ölüyü Müsevi kabristanma meyyizi ile idare heyeti başkâtibi ve | gömmek istememiştir. Meseleyi tet- evrak memurunun maaşları da otu-| kik eden Beyoğlu kaymakamlığı, her lara intihap hakkı verilmesi lehinde | zar liraya çikarılmıştır. * Mecburi hizmet mükellefiyeti sebebile 2919 numaralı kanunun neş rinden evvel ücretli olarak istihdam edilmiş olanların da bu suretle ge- gen hizmet müddetleri namzetlik müddetine ve mecburi hizmetine mahsup edileceği bildirilmiştir. Belediyede Afişaj tahkikatı son safhaya girdi Afişaj imtiyazmdan mütevellit re. simlerin tahsili esnasında vukua ge- tirildiği iddir edilen yolsuzluklar hak- kındaki tahkikat son safhaya gelmiş- tir. Tahkikatı yapan heyet, bugün va İsiyeti belediye reisine izah edecek ve raporunu yazmaya başlayacaktır. * Belediye gürültü ile mücadele i- çin tedbirler almaktadır. Vapurlarn düdük, otomobillerin klâkson çalmala ikilri yasak edildikten sonra dün tram- vaylarda vatmanların rastgele kam - pana çalmaları menedilmiştir.. Vat - manlar ancak çok âcil ve tehlikeli va» ziyetler karşımda kaldıkları vekit fazla devam etmemek şartile kampa- na çalabileceklerdir. * Plâjlardaki tahlisiye vasrtaları ile giyecek eşyanın esasi sürette kon- Jtrol edilmesi belediye reisliğinden be- lediye şubelerine bildirilmiştir. İlk de- fa olarak yapılacak bu muayeneden başka her hafta gayri mnayyen gün ve satatlerde pljlarm temizlik ve sıh hi tedbir kantrollerine devam edile - cektir. Yoldan çıktı Dün sabah saat on buçukta 151 numaralı Şişli - Tünel tramvay araba sı Hamamdan geçerken 604 numaralı romork hattan çıkmıştır. Tramvay on dakika içinde hatta konulmuş- tur, Otomobille çarpışma Unkapanından Cibaliye gelen Ah- medin idaresindeki otomobil, inhisar fabrikası önünden geçerken fabrika- ya ait kamyona çarpmıştır. Çarpış- ma sonunda her iki otomobil de ha- sara uğramıştır. Kazayı yapan met kaçtığından aranmaktadır. Bulgar elçiliğine ve Ankaraya tayini- ne kadar bu vazifede çalışmıştır. pa deki yıl mekteplerde bu yeni kitap Okutturulacaktır. * Üniversitede yeni bir fizik ve gunu ve ölünün vaziyetine göre ha- reket edilmesi | iğini alika- kesin dini itikadınnda serbest oldu- darlara bildirmiştir. kimya enstitüsü açılması kararlaştt- rümuştı. Bu enstitü için münasip bir yer aranmaktadır. Büyük caddeler bu hafta içinde işaretlenecek Yalnız yaya kaldırımlardan yürüneceği hakkındaki kararın tatbikine dünden itibaren başlandı Bundan sonra, herkes Yaya yürüyenler hakkmda daimi encümen tarafmdan ittihaz edilen son kararın tatbikine dünden itiba» ven başlanılmıştır. Ancak, belediye- es verilen kararlar birden bire bütün şümuliyi» tatbik (o edilmiyecektir. Halk, bu yeni usullere tedricen alış- tırılacak, ondan sonra zecri hareket- lere geçilecektir. Bu itibarla dünden itibaren, halkın münhasıran yaya kal dırımlarından yürümelerini temin 6- decek tedbirlerin almmasma başla - nılmıştır. Bir müddet bu kararm tat bikiyle uğraşılacak, halk buna iyice alıştıktan sonra bu usule riayet et- meyenlerden ceza almacaktır. Dün, belediye zabıta memurları, Eminönü, Karaköy, Köprü gibi mühim yerler-— de halkım yaya kaldırımlarından gi- dip gelmeleri için ihtarlarda bulun - muşlardır. Dünden itibaren yaya kal dırımlarından başka bütün yollar tamamile Kara nakil vasıtalarma tahsis edilmiştir. Halkın yalnız yaya kaldırımlarından geçmeleri bir âdet halini aldıktan sonra, yayalarm yal- Yaya kalümrmmda yürüyecek nız yollarm gittikleri istikamette sağ takip etmeleri usulünün tatbikine geçilecektir. Bu şekil de bir müddet tecrübe mahiyetinde olarak tatbik olunarak, halkın bu karara da iyice alıştığı görüldükten sonra, bu hususta da zecri hareketlere P şekil, yoları işaretlenmesine ka dar devam edecek, işaretler konulun ca yalnız işaretli yerlerden geçilebile cektir. Bir belediye heyeti dün de umumi yerlerin İşaretlenme tecrübelerine de vam eylemiştir. N Son olarak kauçuk mahlüliyle ka rıştırılmış bir boyanın tecrübesine başlanılmıştır. Üç gün zarfında bu. da İyi netice vermezse sarı pirinç Ne dersiniz ? Bankaların çalışma saati Istanbulda bankalar saat üçte g” $elerini kapıyorlar. Ve sabahleyin Be kiz buçuktan üçe kadar fasılaşız (YA ni öğle tatili yapmadan) çalışıyorlaf- Bunun bir müstesnası Merkez Bam kası, Orası diğer bankalarla tamamof at olarak sabahleyin 16 - 12 e kad” ve akşamları 2 - 4 e kadar açik tutuyor. Merkez Bankasmın di" Ger bütün mak mücsseselerle olâ9 münasebetini düşünürsek çalışma #9” atlerindeki bu aykırılığın halla ne 8” Binaenaleyh bankaların çalışma «9 atlerinde bir beraberlik yapılsa fe08 olmaz. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz? h çiviler, kakılasaktır. Maamafih «a guk mahlöliyle yapılan boya Vİy?38” da tatbik edilmiş ve iyi neticeler #“ lmmış olduğu cihetle bizde de PV usulün tercih edileceği zanhedilni!#" tedir. ik Rinmiyet “Altıncı şube müdürüğü memurları dün bu yeni emirlerin t#” bikins nezaret etmişlerdir. Fakat ayrıca bu kararlar zabiti teşkilâtma da hildirilecek ve pek V* Winda polis noktasarmdaki zabıta me muzlarına varıncaya kadar bütün kilât halkım sağ taraftan yürümeli ri ve muayyen yerlerden karşıys ge melerile meşgul olacaktır.