18 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

On e Poliste Üçüncü komiserlikten ikinciye terfi edenler Ankara, 17 (Tan) — girerek ikinci güni cü BEM çüneü komiserlerin isimlerini bil- diriyorum: Terfi ederek başkın mahale tayin 0- tunanlar: Gazlantepten Ahmet Gümlüşaneye, Manisadan Ahmet Nuri Ankaraya, Sinoptan Hayri Can Urfaya, İstan - buldan 58 Sadrettin Ankaraya, Or. dudan Cevdet, Denizliden Remzi Samsuna, Bursadan Cevdet Ankara- ya, Amasyadan Fafk Diyarbekire, Ankaradan Sedat İstanbula, Istan- buldan 128 Hasan Fehmi Seyhana. Terfi ederek yerlerinde ipka olünan- || har: Istanbuldan 125 Hulisi, 14 Osman Fethi, 129 Hüseyin Lâmi, 154 Sadık, 104 Kemalettin, 17 Sami, 80 Hayret, 78 Talât, Ankaradan Remzi, Taci Sırrı, Karstan Nusret, İzmirden O8- Istanbuldan 145 Niyazi, 72 1 Hakkı, 14 Şükrü, 9 Hüseyin, 137 Ib- rahim, 30 Asım, 26 Şerafettin, 19 Muhittin, 58 M. Ali, 686 M. Nuri, 100 Etem, 139 Abdülkadir, Bitlisten İsmail, Hakâriden Avni, Bilecikten "Tahir, Içelden Emin, Boludan Etem, Maraştan İzzet, Muğladan Tahsin, Tuncelinden Lütfi, Muğladan En- ver, Balrkesirden Mürteza, Tunce- nden Feyzullah, Ağrrdan Haydar, Çoruhtan Umran 'Malatyadan Avni, Çanakkaleden Remzi, Kocaeliden Mehmet, Seyhandan Halil ve Tev- fik, İçelden Mustafa ve Hüdal, Gire- wwndan İhsan, Tokatten Hamdi, İz- dim Şevket, Errincandan İh. Göçmenlere gösterilecek kolaylık Ankara, 17 (Tan) — Mahalli va- 3 ve kaymakam tarafından memle- ketimize gelen muhacirlerin bera - berlerinde getirdikleri eşya için ve- rilen gümrük muafiyet kâğıdı üze- rinde gümrüklerce tahkikat ve tet- anlaşılmıştır. e Gümrükler Umum Direktrölüğü bu hususta gümrükle. re bir tamim yaparak İskân Kanu- nunun eşya muafiyetine ait olan 31 İnci maddesinin açık hükmü karşı- smda göçmen eşya ve hayvanlarmn. memlekete serbestçe ithal edilmesini böyle açık hükümlere aykırı mua- melelerle göçmenlerin işlerinin geri brakılmamasmnı ve bu hususta lâ- #rm gelen tahkik ve tetkikler mül- kiye müfettişleri tarafmdan yapıla- tağma göre, kümrüğe irae olunan gümrük muafiyet kâğmdı üzerine göçmen eşya ve hayvanlarım der. bal memlekete ithal edilmesini ve şüphe ve tahkiki mucip bir hareket görülürse eşya memlekete sokul- duktan sonra keyfiyetin vali ve kaymakamlara bilidirilmesini iste - miştir, * Ankara, 17 (Tan) — Türkiye fimanlarma gelen sefainin limana çıkarılacak veya aktarma ve transit edilecek eşya için yalnız bir türkçe manifesto süreti aranması kararlaş- mış ve alâkalılara bildirilmiştir. * Ankara, 17 (Tan) — Gedilki kü- tük zabitlere verilen maaşlarla aile ve tayin zamlaram Hava Kuvvetle. rine Yardım Vergisine tâbi olduğu- mu askeri efrada (verilen paraların İse bu vergiden muaf bulunduğunu Finans Bakanlığı alâkadarlara bil - dirmiştir. * Ankara, 17 (Tan) — Fransa- Ünn gelecek turizm propaganda afiş- Verinin gümrük resmine tâbi tutul. Harici borçlar Yüzde elli nisbeti malla ödeniyor Ankara, 17 (A.A.) — Sosye- rici borç taksitleri bundan sonra yüzde 50 nisbetinde Türk mah ile ödenmeğe başlamış oluyor. Ereğli şirketinin hükümetçe sa | tm alınması meselesine gelince bugün öğleden sonra ekonomi ha kanlığı ve Ereğli şirketi eksper- leri Bolsslere dahil olduğu halde Celâl Bayarm reisliği altında ilk toplantılarmı yapmışlardır. Mü- xakere devam edecektir. - Tahrir müfettişleri Vekâletçe tayin edildi Ankara, 17 (Tan) — Finans Ba- kanlığı, arazi tahrir işlerinin müra- kabesini yapacak olan tahrir müfet- tişlerini tayin “etmiştir. İstanbul, Tekirdağ, Kırklareli, Edirne, Çanak- kale vilâyetleri arazi tahrir müfet- tişliğine, eski tahrir müfettişlerin. den Ismeli Rifat, Ankara, Eskişehir, Kütahya © müfettişliğine . Kazanç Temyiz Komisyonu daire direktörü Muhsin, Diyarbekir, Mardin, Siirt, Hakâri, Van milfettişliğine eski Temyiz Komisyonu relslerinden Şa- ban, Çoruh, Kars, Erzurum, Erzin- can müfettişliğine Üsküdar buğday koruma memurlarmdan Süleyman Şevket, Sinop, Kastamonu, Çankı- rı, Bolu, Zonguldak müfettişliğine merkez kırtasiye deposu memurla- rmdan Aziz, Trabzon, Rize, Gümt - şane; Giresun, Ordu müfettişliğine #abık Ordu malmüdürü Kâni, Sivas, | Kayseri, Kırşehir Niğde müfettişli- ğine Askeri Silih Fabrikası muha - sibi Abbas, Alâiye, İçel, Seyhan, Ur- fa müfettişliğine eski Temyiz Ko- misyonu reislerinden Vahip, Konya, Afyon, Isparta müfettişliğine Ih- Casus kadın Buradan geçti fakat tevkif edilmedi Ankara, 17 (A.A.) — Lydia Os- İloldukları otomobil seyahati esnasm. ilda memeleketimizden geçerken Ma - latyada merkezden talimat alınmak İlüzere 24 saat alıkonulmuş olmalarm dan ibarettir. Pamuk ipliğinin fiatleri tesbit edildi Ankara, 17 (A.A.) — Haber aldı- ğımıza göre, İktisat Vekâleti muhte- if numaradaki pamuk ipliğinin fab- rika teslim peşin satışlardaki fiya tmr bugünkü şeraiti iktisadiyeye uy- gun olarak tesbit etmiştir. 1 temmuz dan başiryacak olan bu fiyatler dört büçuk kiloluk paketlerde vergiler da hil olmak Üzere 4 mwumara için 360, 6 numara 370, 8 numara 380, 10 nu- mara 300,12 numara 435, 14 numara 460, 16 numara 500, 18 numara 580, 20 numara 460, 22 numara 560, 24 numars için 620 kuruştur . Almanyada gizli bir teşekkül bulunduğu haberi doğru değil Ankara, 17. (AA) — Almanya- dn gizli bir teşekkülün fesatkârane fanliyette bulunduğuna dair ecnebi memleketlerde işae olunan haberleri Alman elçiliği kati olarak tekzip et- mekte ve bu haberlerin tamamiyle uydurma olduğunu beyan eylemekte dir. Resmi gazetede neşredilen kanunlar Ankara, İT (Tan) — Ceza Muha- kemeleri Usulü Kanunun bazı maddelerini değiştiren kanım, bu- gün Bakanlığa bağlı Eritim Okul. ları öğretmenleri hakkındaki kanun, İstanbul ve İzmir limanlarının sure- ti idaresi hakkmdaki kanun, İstan - bul Telefon tesisatının satın alm- masma dair hükfimetle Şirket ara- #ında aktedilen mukavelenin tasdiki hakkmdaki kanunla Van gölü işlet- san, Tokat, Amasya, Samsun, a a Üeeiteli inbiyer rum, Yozgat müfettişliğine Hüsa- mettin, İzmir, Manisa, Aydm müfet- tişliğine Halis, Kocaeli, Bilecik, Bursa, Balıkesir müfe Kâ- zım, Denizli, Burdur, Antalya, Muğ- la mifettişliğine Refet tayin edil - mişlerdir. Şekerli maddeler imal eden müesseseler Ankara, 17 (Tan) — Şekerli mad- de imal eden müesseselerin 1 hazi- ran 984 tarihinden künunusani 935 Iptidasma kadar geçen yedi aylık müddet zarfmda Muamele Vergisine ait defterleri tutmamış olmalarmın ve beyanname vermemelerinin ev- velce vergiden muaf olduklarma dâir yapılan tebliğden mütevellit olduğu anlaşıldığından bu mücsse- lerin bu müddete ait vergilerinin yalmız aslmm tâhsilile misil zam ve taahhüt cezası tahsiline gidilmemesi Finans Bakanlığınca kararlaştırıl - muştur. Hareket vesikaları Ankara, 17 (Tan) — Hiçbir ec- nebi limana uğramaksızın yalnız Türkiye limanları arasında muay - yen bir tarifeye göre muntazam 86 - ferler yapan milli gemilerin ilk ha- reket edecekleri limandan alacakla- rı hareket vetikaamın gidecek Son imana kadar muteber olması ka- rarlaşmiıştır. Ziraat âletleri Ankara, 17 (Tan) — Bezi itha- İt acentalarınm gümrük resmine tâbi olan ziraat makineleri yedek parçalarını muaf olan ziraat maki- neleri parçası şeklinde memlekete sokmak istedikleri anlaşıldığından Gümrükler Umum Müdürlüğü bu iİlav Hariciye İ kimseler Dr. Rüştü Boğazlar Konferansı T.R. Aras dün Belgratta Prens Pol'le görüştü General Asım, askeri heyet ve Türk gazeteci- leri dünkü trenle Montröye hareket ettiler Belgrad, 17 (Tan) — Türkiye Cümhuriyeti Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras, Belgrada vâsıl olmuş - tur. Baş ve Dış Bukan Milan Stoyadi- noviç, Türk Elçisi Ali Haydar, Baş- kâtip Şefkati, Ataşemiliter Kayma. kam Necati, Rumen elçisi ve Yugos- erkânmdan birçok rasi istasyon- da karşılamışlardır. Türkiye Hariciye Vekili bugün Baş ve Dış Bakan Stoysdinoviçi zi- yaret etmiş ve kendisile, Balkanlar ve Akdeniz vaziyeti hakkında görüş” müştür. Rüştü Aras bilâhare Kral nasibi prens Pol tarafından sarayda kabul edilerek, öğle yemeğine alıkonmuş- tur. Türkiye Dış İşleri Bakanı, öğle- den sonra bazı yabancı elçilerin zi- yaretini kabul etmiş ve gece sant 22 de Parise hareket ötmiştir. Askeri heyet dün gitti Montröde toplanacak olan Boğaz- lar konferansmda Türkiyeyi temsil edecek murahhas heyetine dahil olan askeri heyetimiz dün Genelkur- mey asbaşkanı General Asım baş» | kanlığında * şehrimizden Montroya |" müteveccihen hareket etmişlerdir. Türk gazetecileri gittiler Boğazlar Konferansını takip et - mek üzere Montröya k olan Türkiye gazetöcileri dünkü ekspres- le hareket etmişlerdir. Arkadaşımız Ali Naci Karacan da konferansi takip etmek üzere dün Montröya gitmiştir. © Filistinde Umumi vaziyette henüz salâh yok Kudüs, 17 (A.A.) — Yahudiler, bugün için vukuu tahmin edilen nümayişlerden pek ziyade endişe ediyorlar. Bu nümayişler esnasında, Arap» lar, 1928 senesindeki karışıklıklara iştiraklerinden dolayı idam edilmiş olan dindaslarnın hatırasmı tebcil etmek niyetinde misler. Umumi vaziyet hiç de düzelme- miştir. o Yahudiler, Kudüsün eski mahallelerini boşaltmakta devam ediyorlar. Dün, yeniden İntişara başlıyan arapça güzeteler burayâ yakında, Iraktan bir heyet geleceği» ni yazıyorlar. Diğer taraftan, Arap ileri gelen- lerinden birçoğu Mısra ve Lüb- nan'a gitmek fzere Filistini terket- mektedirler. Hayfanm Arap bele- diye reisi istifa ettiğinden, hükümet şehir işleriyle meşgul olmak Üzere hususi bir komisyon teşkil etmiştir. Aralıkta, Yahudi muavin, belediye reisliği vazifesini İfa etmektedir. 15 müşevvik daha yakalandı Kudüs, 17 (A,A.) — Müşevvik- lerden on beş kişi daha tevkif edile- rek, Kudüsle Yafa arasmda, Sara - fand'daki mahpuslar kampına sev- kediimişlerdir. a Fakültesinin gezintileri Orman talebesi bir artan Orman Fakültesi talebesi, İstan - | vers Fabrikası ile Alemdağı orman- bul mimtakasmdaki tekik gezintileri- Bi bitirmiştir. Bu gezintiler mayr- sm yirmisinden haziranm on beşine kadar devam etmiştir. Talebe, ge- zintiler esnasında Derineodeki Tre - —. HER GÜN larmda İlmi etütler yapmıştır. Ge- zintide Fakülte (profesörlerinden Tevfik Ali, Çmar, Muhlis Oksat ile Nebntat Profesörü Kıravse bulun « muşlardır. BİR FIKRA İNER ar a Şarap içerken... de, kafa dengi kimselerdi. Bir arada arap içiyorlardı. İçlerinden biri, bir düzüne kadehi yuvarladıktan sonra, yüzünü buruşturarak: se aa diye söylen- Baktık, şişenin dibinde pek az ga- rap kalmıştı. Arkadaşlardan biri: — Tuhaf şey.. Dedi, demindenberi, acılığmdan hiç şikâyet etmiyordun. DA kanas eler Güldü: — Vallahi, ben de anlıyamadım”. ka lp biri, peltekleşen — Bunda anlamıyacak bir şey yok! dedi, şarap, insan ömrüne benzer, İlk kadehler, gençliğin verdiği neşe için- de, acılığı duyulmadan içilir. Fakat şişenin dibi görünmeğe başlayınca... Hayatm acılığı, işte o zaman meyda- na çıkar! Salâhattin GUNGÖR vardr. Doktor Şaht Tayyare ile Sofyadan Budapeşteye gitti Sofya, 17 (A.A.) — Şaht, Bulgar bankası nazırı Bojilof ile neler gö- rüştüğünü gazetecilere izah eder- ken, demiştir ki: ”.- Münakaşa ettiğimiz bütün meselelerde noktai nazarlarımızm | tamamile eş olduğunu görmekle bahtiyarım. Alman devlet ve Bul- gar milli bankaları arasmdaki mü- nasebat fevkalâde samim! olup, iki memleketin siyasi ve Iktıwadi müna- sebetlerinin inkişafma yardım ede- cektir. & Almanya, o Bulgaristanm kendi topraklarmdaki zenginliği İş - letebilmesi için, ona el uzutmağa hazırdır.,, Bu sırada, gazetecinin biri: “ — Bulgar toprağında altın da vardır... deyince Şaht: — Altmınız sizin olsun, biz yal- nız, endüstride kullanilacak iptidai maddelerle alâkadarır. Almanya, parasız da yaşanabileceğini isbat etmiştir. Eski iktisat sistemi ebe- diyen yok olmuştur. Bugünkü gün- de, asıl olan, bankalardaki servet de- gil, milletlerin iradesidir. cevabını vermiştir. li Şaht, Peştede Peşte, 17 (A.A) — Hava yolu ile Sofyadan gelen Şaht, bugün Wi- rada karaya inmiş ve tayyare mey- danında macaristan milli bankası müdürü Bela Imrevwi ile diğer birçok İ sevat tarafmdan selâmlanmıştır. Sovyet hududunda Bir Leh tayyaresi ateşle yere indirildi Mosköva, 17. (A-A.) — Garpten Şarka doğru uçmakta olan bir Po- lonya tayyaresi, sast 12.50'de 720 numaralı işaret yakinindeki Sovyet hududu üzerinde uçmuştur. Saat 13 de ayni tayyare, hududun 16 kilo- metre Şarkında bulunan Azerjinsk şehri üzerinde iki geniş daire çiz- miştir. Bu sirada tayyareye karşı tüfek ve mitralyoz ateşi açılmıştır. Ecnebi topraklarda bulunduğunu an- laması lâzımgelen Otayyare atese rağmen Şarka, Minsk cihetine doğru uçuşuna devam etmiştir. Derhal ha- valanan Sovyet tayyareleri Polonya tayyaresini kuşatarak Minsk tayya- re meydanma inmeye mecbur et- mişlerdir. Polonya tayyaresi, Sigmund Po- ciorkoosky ve Stanislov o Abramsky adımda iki pilot tarafmdan idare edil mekte idi. Bu pilotlar Varşova Aero- klübü azasından bulundukları tay- yarenin de bu klübün malı bulundu- Bunu, ve bir spor uçuşu o yapmakta iken yollarmı şaşırdıklarını söyle- mişlerdir. Polenyalı piletlarm O beyanatları- nın doğru olup olmadığı tahkik edil- mektedii wi ie Yeni yeni kâr kapıları Geçenlerde yazmıştım: Bizde Yeni bir kâr yolu bulunmuştu. Oğlu baba- smmm eşyasmı satıyor, baba da “eş - yam çalındı,, diye polise miiracaat e dip esyasınr istirdat ediyor. Böylece geçinip gidiyorlar. . Avrupada bunun daha Ilmisini ya ptyorlarmış. Bedeni kazalara karşı si- gorta edilmiş olanlara müracaat edip kolu veya hacağmı kırarak sigorta bedelini paylasan bir çete tutulmuş. Hale bakmız! İnsanlığın indiği su cn- kura bakmız. Kendini sigorta ettiri - yor. Sonra hacağını kırdırıp sigorta bedelini alıyor. Tabli bu kırma ameli- yatmı yapana da bolca bir pay ayırt or Bunları işittikçe ben korkmağa bas tadım. Çiinkli kâr yolları böyle birte- kım garip dehlirlerden geçmiye baş - laymca yavaş yavas hepimiz bu sis- temlere alışacağız gibi geliyor. Gerci ilk günlerde bize garip görünüyor #- ma yarım öbürgün bütün bunları ta- bii görmiyeceğimizi kim iddia edebi- Tir. Ne acayip seylere alışmış olan be seriyetin böyle garin bir kâr yoluna da ahışacağında şiiphe etmem, Zaten dünya artık Iki kısım halktan mürek keptir. Aldanan ve aldatan. Bu ki gruptan hangisini isterseniz oraya il tihak ediniz. B. FELEK İpek fabrikatörleri bugün toplanıyorlar İpek fabrikatörleri, öğleden sorirâ Ticaret Odasında bir toplantı yapa- caklardır. Bu toplantı mek üzere Bursa fabri de bir heyet buraya gelmiştir. He- yete, Bursa Ticaret Odasi Reisi Rüş- tü riyaset etmektedir. Bugünkü toplantıda ipekli matla» rm kalitesi üzerinde görüşülecektir. Son zamanlardâ piyasaya ipekli na- mı altmda ucuz ve kötü mallar gık» maktadır. Bundan iyi mal yapan fibrakalar ziyan görmektedir. İpek fabrikatörleri, bir malın ipekli diye satılması için ne gibi şeraiti halz olduğu bir nizamname ile tarifini istemektedirler. Bu tarif haricind kalan ipekli için teşebbüslerde bulunulacaktı. Bugünkü toplantıda ipek fabrik ları arasmda bir boya santral at mak fikri de müzakere edilecekti Bu santralm kurulması için, bir ko» operatif tesisi de düşünülmektedir. Belçikada. Grevin büyümesinden endişe ediliyor Liyejde Sosyalistlerin bina» sına girmek istiyenlerle kanlı müsademeler oldu Paris, 17 (Tan) — Lâyejde dün sabah jandarmalara sosyalistlere â- it olan La populsire admdaki binaya girmek istiyen grevciler arasında bir müsademe olmuştur. Galeyan, şehrin merkezinde öğleden sonraya kadar sürmüş ve ancak saat on yedi- de sükünet temin olunabilmiştir. Su, gaz ve elektrik servislerinin temini için gereken bütün tertibat alınmış- tır. Bu serviste çalışan amelenin iş lerini bırakmaları ibtimaline binden mallarm satılmama; . mühendis ve diğer teknisyenlere ha- ar bulunmaları emri verilmiştir. Şarirol mmtakasında sosyalist be- tediye reisleri bir beyaname neğret- mişler ve ameleyi sükütun muhafa- zasina davet etmişlerdir. 100 grevci tevkif edildi Liyej 17, A.A. — Grevciler bu $a- bah hastanelere sütgötürmekte olan kamyonları devirmisler ve tramvay» ları durdurmağa teşebbüs etmişled Miktarı iki mislisinden fazlasma, karılmış olan jandarma kuvveti, çok defalar hücum etmek mesb tinde kalmıştır. Öğle vaktine yüz kadar grevci tevkif edilmiştir. Grev gittikçe büyüyor Brüksel, 17 A.A. Belçikatm. her tarafmda maden sanayii amâlesi ile maden kömürlü ocakları amelesi- nin kâffesi grev ilân etmişlerdir. Ân- vers ve Gand'ta dok smelesinin grevi devam ediyor. Borinage'da grev halinde amelesinin bulunan