1 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

: TAN/EVİ - ÇARŞAMBA Onretecilik, Matbanetlik, Klişecilik z 1 TELEFON 2 2azıs, 24319, 24317 TELGRAF : TAN, İSTANBUY 7 TEMMUZİİ mc — be e 1936 5s KURUŞ 5 italyan gazete Negüs alkışlar arasında ithamnamesi Ras Nasibu bir netice alınmazsa cepheye dönüp harbedeceğini söylüyor Negüs Asambleye giderken “Yurdumu müdafaaya gidiyoru MONTRG MEKTUPLARI : | iğ Asambleyi bekliyoruz! o | Murahhaslar 25 sabahi umumi toplantılarını yaptıktan sonra, ö- “üştükleri proje maddelerini teknik xomisyonun tetkikıma havale ederek Zenevreye gitmek üzere Montrö'yü | erkettiler. Bütün murahhaslar yola üzülüp onların arkasından bir © war da gazeteci gidince, koca Mon- 5 Palas,.bir hamlede boşaldı ve seynelmilel diplomatik faaliyet, bir hafta için, Montrö'den Cenevre'ye in- ikal etmiş oldu. Binaenaleyh, Kon- iey ve Asamble toplantıları içinde reçecek olan Cenevre görüşmeleri bi iince, yani takriben bir hafta sonra- İrr ki, Montrö konferans, hararetli Kece demetir. Hergilh Mentrö Palasta toplanan isknik komisyon çalışmalarına de- tam ederken, umumi heyetin vaziyeti »evede bıraktığını ve Asamble toplan tısımdan sonra Boğuzlar Konferansı- im hangi hava içinde açılacağını hu- âsa etmek faydasız sayılamaz. Verdiğimiz yeni proje ve bu pro- leyi izah eden esbabı mucibemizle, 1923 Boğazlar Mukavelesinin tatbik kabiliyetini kaybettiğini, çünkü bu- rünkü o beynelmilel vaziyetin onu imesnetlerinden mahrum hale getir- diğini ileri sürerek, Boğuzlarda yeni bir rejim kurulmasını teklif ediyo- ruz: “i — Memleketimizin emniyetini İsmin için Boğazlar mmtakasının tahkimini istiyoruz. Cenevrede heyecanlı bir dille hakkını müdafaa eden Neg Asambleyi açan Eden SİYASAL GÜNDELİK GAZETE © ni okudu ————— tekrar Cenevredeki arkadaşamıza m, Allah yardımcım olisun,,dedi (Sureti mahsusada Konferansı ve Asambleyi takip için Cenevreye giden arkadaşımız A. Naci Karacandan! Cenevre, 80 — Asamble toplantısma giderken otel kapısında Negüs- le konuştum. Bu kısa boylu, sayif, siyah sakallı adamım çok hazin bir | çehresi vardı. Otomobile binerken: İ — Memleketimi müdâfaaya gidiyorum Allah yardım- cım” olsun, dedi: Ve sonra daima vakur hüzalin muhafaza ederek otomobile atladı. Asamble çok kalabalıktı, Formalitelerden sonra reis Negilse söz verdi. Negtis kürsüye doğru İlerlerken, matbunt tribününde bulunan İtalyan gazetecileri ıslık çalmağa ve: — Kahrolsun Negüs! diye gürültü etmeye başladılar Salonda müthiş İ bir heyecan haşladı. Titülesko derhal ayağa kalkarak reise: | — Asamblenin içinde bu gürültü nedir? Bu vahşiyane 21. diye bağırdı. ordu. Islıklar ola çi etti. Fakat İtalyan gazeteciler polisi de dini ; çmalar gelerek kendilerini zorla otomobillere bindirdiler ve halkın hasma- ne haylırmaları aras pota sevkettiler. Sükünet avdet ettikten ve heyecan dindikten sonra. Bütün bu hâdise- itidallat ön haddine kadar muhafaza eden 4 beş dilile heyecanlı bir ithamname okudu. İtalyanm kendisine gizli tek - lifler yaptığını anlatarak sosyeteye güvendiğinden memleketine | ihanet etmediğini söyledi davasım sonuna kadar müdafaa edeceğini bildirdi. Ne- güsün nutku uzun alkışlarla karşılandı ve Habeş faciası böyle kapandı. Asamble fazla heyecanlı idi. Fakat bu heyecana rağmen umumi bir neti- ce beklenmemektedir. Nezüsin nutku Fransızca ve İngilizce terelime edilecek, Asamble yarın tekrar toplanacaktır, İçtimadan sonra Habeş delegasyonu ileri gelenlerinden Ras Nasibu ba- na dödi ki ler esnasında imparat . — Eğer Asambledeki müdafaamızda muvaffak ola- mazsak iki güne kadar memleketime döheceğim ve İtal- yanlara karşı tekrar harp edeceğim! Asamblede gürültü yapan İtalyan gazetecilerinden Motairen ve Envieyer ciler Negüse vey | Telefon şirketinde tenzilâtlı tarife bugünden itibaren tatbik edilmeğe başlanıyor Yazısı 3 üncü sayfada) ıslık çaldılar İsmet İnönü dün tayyare ile Ankaraya avdet ettiler Atatürk İsmet İnönü'nü teşyi ederlerken Relsicümhur Atatürk refakatlerin raya kalkan yoleu tay de Başvekil İsmet İnönü “ve diğer | kışında da bulunduktan yevat olduğu halde dün saat on ye-| yadaki köşklerine döngilislerdir. dt buçuk raddelerinde Floryadaki ” köşklerinden çıkmışlar ve otomobil. lerine binerek Yeşilköy tayyare is - Ankara, 30 (Tan) — Başbakan hi âlâ mevkuf bulunmaktadırlar., (Asamble toplantısma dair diğer tafsilât 7 inci sayfamızdadır) 2 — Harp gemilerinin geçişini, Akdenizden Karadenize, Karadeniz- len Akdenize gidecekler için — ge- is esnasında — 14.000 ve nihayet âzami terakiim miktarı olarak Ka tadenizde 28.000 ton esasında husu- M bir rejime tâbi tutmak istiyoruz. 3 — Boğazlar ve Marmaradan ayyarelerin gösterdiğimiz hat ilze- inden geçmelerini istiyoruz. Projemiz bu esasları ve bu esas- ar tatbik edilince vücudunun hik- neti kalmıyacak olan Boğazlar Ko- hisyonunun ilgası keyfiyetini ihtiva toplantıdaki ha- p ikleri halde, Boğuzlardan harp £€- hilerinin geçişi meselesinde münaka- is vaziyetine düşmüşlerdir. Rusya Karadenize hususi bir vaziyet atle- kendisinin gemilerini Akdeni- Tarkası üncüde) AN Naci KARACAN ALI NACİ KARACAN Mil konferünsında Teknik Komite projenin ilk tetkikini dün bitirdi Komite bu hafta içinde projeyi ikinci bir defa daha okuyacak ve raporunu konferansa verecek Ra Boğazlar konferansının toplandığı Montröden bir manzara > Montrö, 30. (A.A) — Anadolu a- zerinde müzakerelerine jansmın hususi muhabiri bildiriyor: | - H » faslının tiç fıkrasının bu mad- 9 numaralı tebliğdir : İdeden ayrılarak ayrı bir madde ha- Teknik komite, saat 1630 da be-İlinde tespitine karar vermiştir. şinci Içtimamı akdetmiş, mukavele | Bundan sonra, Sovyet delege he- name projesinin 6 mc maddesi ü- (Arkası 7 incide) devam - ile Çerkes Etem ' Türkiye aleyhinde bir beyanname neşrefti İ Adanada çıkan “Türksözü” gaze | tesine Beruttan bildiriliyor: “Berut, 25 (Hususi) — Türkiye | Cümhurbaşkanı Atatürke suikast işi ile alâkadar olduğu için o Şarki Erden hükümetince bir müddet tev- kif edilerek salıverilen yüzellilik- lerden hain Çerkes Etem, son za- manlarda yine menfur faaliyetine başlıyarak Türkiye aleyhinde bir- takım beyannameler bastırmış, kom, şa illere gizlice sokmağa ve kendi gibi bedhahlara dağıtmağa başla. müşter, Berut postahanesine de gizlice bu beyannamelerden gönderilmişse de hükümet tarafından hemen toplattı- rılmıştır. Polis dairesi, bunların Berut pos- tahanesine ne vakit ve kimler ta- rafından sokulduğunu aramakta - dır.,, eenanaeaaaseeeaeeee Son dakika Negüsün Asambledeki beyanatının metni 7 inci sayfamızdadır tasyonunu teşrif buyurmuşlardır. Sa at on yedi buçukta İsmet Ing; tatürke veda ederek tayyareye miş ve Ankaraya hareket etmiştir, İ dönmüşler ve tayyare slanmda, Ba» Ismet Inönü tayyare ile gebrimize kanlar, şehrimizdeki mebuslar ve hü- kümet erkânı tarafından karşılan- İmaşlardır. Atatürk, tayyareyi uzaklara kadar takip ettikleri gibi 0 esnada Anka- Kabotaj şenlikleri Deniz bayramı hertarafta heyecanla kutlulanıyor. Türk bayrağını taşıyan gemilerin bugünkü miktarı, 10 senelik tekâmülü göstermektedir ran y£ Son seneler içerisinde Türk ticaret filosuna ilâve edilen gemilerden Târı Bundan on sene evvel, I Temmuz vam günü olmustı sene büyük : 1926 da, Türk sahillerinde çalışabil- | ve parlak bir KE kutlulanan mek hakkı münhasıran Türk gemici | bu bayram, bu sene de ayni içten lerine verilmiş ve denizciliğimizin in atla tesit edilecektir.Kabotaj kişaf imkânlarını genişleten bu in- m... m »da çalışmak haklının müne kılâp Türk denizcileri için bir bay- arkası 5 incide)