12 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Nikbinlik ve bedbinlik Nikbin ve bedbin olmak adamma göre değişir, bazı kimseler vardır ki, analarmdan bedbin doğarlar ne yap sanız onları etrafı karanlık görmek- ten menedemezsiniz. Bazi kimseler de vardır ki, en siki en fena za - manlarda bile kayiflerini bözmâzlar — Adam sende derler, düzeli Zaten karışmadan durulmaz ki. “Karışmadan durulmaz,, sözü nik- binliğin en kuvvetli ifadesidir. Size nikbinliğe dair ufak bir hikâ- ye anlatayım: Bir nikbinle bir bedbin, beraberce uzun bir yola gidiyorlarmız. Yürü - müşler yürümüşler ve fevkalâde yo- rulmuşlar, Bedbin demiş ki: — Şu gideseğimiz yola bük: Daha nekadar var!... 'Nikbin derhal arkasına dönmüş ve gu cevabi vermiş: — Bir de dön de şimdiye kadar nekadar mesafe katetmişiz ona bak! Nikbin yarı yarıys dolu barda; bakıp: — Bardağımın içinde yarı yarıya &ü var der!.. Bedbin: — Bardağım yarı yarıya bos! Der, Ikisi de hüsnüniyet sahibidirler. Fakat görüş tarzları başka başka - dır. Bakın «ize bir başka hikâye daha anlatayım: Eskiden büyük bir ressamm atöl yesinde bir maymun bir de papağan varmış. Bunlarm ikisi de karsı kar - sıva yârenlik ederler gelenleri gi - denleri eğlendirirlermiş. Maymun nis beten uzun bir zincire bağlı imiş. Pa pağanın da zinciri oldukça kısay - mış. Maymun suratmı büzerek biçimsiz leştirerek misafirin hoşuna gider, pa pağan da: — Aman ne güzel bir aksam! diye bir cümleyi tekrarlar dururmuş. Bir gün birçok defalar olduğu gi - bi ressamımaymunla papağanı atö ,yesinde yalnız bırakın sokağa git - mis, maymun belki uzun zamandan- beri uğraştığı için zinciri koparmış. | Papağan elleri olmadığı için hittabi | yincire bağlı kalmış. Ve ressam atöl yesine döndüğü zaman şu manzara İ- | le karşılaşmış: Maymun kırmızı kaidesinin Üzeri- ne oturarak bir köşede suratını bii - züyor, Bir kulağının arkasında bir papağan tüyü var. Bir tanesini de e- Üne almış yelpaze gibi sallıyor. Papağana gelince kafasından kuy- ruğuma kadar traş edilmiş gibi kel kalmiş soluk alıp duruyor. Fakat bir taraftan da: — Amanne güzel bir aksam! diye bağırmaktan kendisini alamı- yör. Bu hikâyeyi dinliyen nikbin bir zat bana şu cevabı verdi: — Aferin şu papağana! hayvanmış vesselâm... — Yaman hayvanmış ama, kafa - sından kuyruğuna kadar soyulmuş... | Bu vaziyette onun sevincinden bağır masma ne dersin?..” Nikbin adam cevap verdi: Yaman Hafriyat yerinde dokuz bronz mâske bulundu Sultanahmetteki eski Bizans eser. leri üzerinde yapılan hafriyata de- vam edilmektedir. Dün, Sultanahmet camiinin arkasmdaki A hafriyat mıntakasında dokuz adet Bronz mas ke bulunmuştur. Bu maskelere mo - zayik tabakalarmın üzerinde raslan- miştrr. Bunların hangi zamana ait ol duğu henüz tesbit edilmemekle be - raber, Bizans veya Roma devrine ait maskelerden olduğu tahmin edilmek tedir. Hafriyatı idare eden profesör Bakster, önümüzdeki hafta içinde Berline gidecektir. Profesör, gördü. ğü lüzum üzerine Berlinde bazı tet - kiklerde bulunduktan sonra tekrar hafriyatın başında bulunmak üzere Istanbula dönecektir. Muhtelit mahkemelerin bulunduğu bina Muhtelit mahkemelerin işgal et - mekte olduğu eski maarif nezareti binasmı belediye almış, bu binada İ- cap eden tamirat ve tadilâtı yaptır - maya başlamıştı. Belediye tarafm - dan, mühtelit mahkemeler umumi 2- jJanlığına gönderilen bir tezkerede 31 temmuza kadar binanın tahliye edilmesi için kanun! yollara müra- caat edileceği bildirilmiştir. 'Muhtelit mahkemeler bugünlerde münasip bir yere taşmacaktır. Bilginizi yoklayınız Sorular $ — Balear adaları nerededir. ve en meşhurları hangisidir?. 5 — Balina balığınm büyüklüğü ne kadardır? Balina kaç sene yaşar, ne “Jile tagaddi eder? S — Balfur kimdir? $ — Hurufat evvelâ kimler tara- fından kullanılmıştır? Dünkü soruların cevapları $ — Timurlenk nerede ve kaç ta- rihinde doğmuştur? © — Timurlenk Semerkant civa - rında Yeşilşehir (Keş) te Cengizden 110 yıl sonra li mart 1336 da doğ du, aile adı Gürgandi idi. $ — Likürg kimdir, nedir? € — Tükürg İspartada kral sülüle- sinden geldiği iddia edilen o efsanevi kanunları evvel on birinci asırdan üçüncü asra kadar hazırlanmış olan kanunlardır. $ — Eski Yunanlıların büyük ma- bufları nelerdir C — Olempte mabutlar Zetis'ün riyasetinde toplanırdı. Zeüs mabut- larm kralıydı. Gök mabudu addedi- lirdi. Deniz mabudu Poscidon Zeii- sün kardeşidir. Demetra yer mabu- desi, Hedes erhennemler mabudu i- di. Mabude Hera Zeüsün zevcesiydi. Apollon gineş mabudu idi, $ — Olympiyad nereden gelmiş - tir? C — Eski Yunanlılar mabutlarm hoşuna gitmek için oyunlar tertip ederlerdi, Ollmpiyad oyunları da bu meyanda idi. $ — Tanzimat devri ne vakitten ne vakite kadar devam etmiştir ve neticeleri nedir? C — 1839 dan 1877 senesine yani ilk kanunu esasinin iMinma kadar ge çen devreye tanzimat deyri denir. Tanzimatın neticeleri şunlardır: Tanzimat devri muhtelif milletle- re, an'anelere mensup olan İnsanlar- dan Osmanlı milleti vücuda getir mek istiyordu. , İdare sekli haricen Avrupalılastı. Asri mektepler açıldı. Fakat hristiyanlar Türklerle ve islâmlarla birleşmeye razı değildiler. Hedefleri müstakil hükümetler teş- kil etmekti. Umumiyet itibariyle tan zimat devri muvaffak olamadı. Lİ ay — Maymunu hiddetlendirmek için yapmıştır!... > Şüphesiz dünyada böyle nikbinler ve böyle bedbinler az değildir. Fakat dünyanm bu kadar karışık bu kadar karanlık bir vaziyette olmasma bakıp ta: — Aman ne güzel dünya! diye ba- Zırabilecek nikbin bir kimşenin mev cudiyetine biz İnanamıyoruz. Bütün bu silâhlanma bütün bu harp hazırlığı herhangi bir maymu- nu sinirlendirmek için yapılmıyor... Bu vaziyette ne yazık ki, nikbinlik | te iflâs ediyor. Nakil vasrtalarmın yıllık kontrolleri Bilümum motörlü kara nakil vası- talarınm dün akşam yıllık fenni mu- ayeneleri tamamlanmış ve muayene esnasmda aranılan bütün evsafı ha- İz olanların ön taraflarmdaki cam - larına birer plâka yapıştırılmıştır. Bu plâkalar gelecek sene yapıla - cak muayene zamanına kadar oldu- ğu yerde bırakılacak ve herhangi bir zamanda yapılacak kontrolda bu plâkayı taşımıyan nakil vasıtaları - nın sahipleri cezalandırılacaklardır. Umumi kontrollara bugünden iti- baren başlanılacaktır. Bugün Heybelide bisiklet yarışları yapılıyor Adaları güzelleştirme cemiyetin - den: Birinci katagori yüz ikinci katago- ri elli kilometroluk iki bisiklet yarışı 12-7-936 Pazar günü saat 9.5 ta Hey beli Adada İsmet İnönü caddesinde çeşme meydanmda başlanacaktır. Kazananlara madalya verilecektir. Resim ve elişleri kursu Maarif müdürlüğü tarafından ya- rın sabah Fındıklıda 13 üncü mektep te bir resim ve elişleri kursu açıla - caktır. Evvelce de yazdığımız gibi bu kursta 100 muallim ders göre - ceklerdir. Yine yarm sabah 9 da şeh rimizdeki bütün san'at mekteplerin- de ev idaresi ders kursları açılacak. tr. Her iki kurs 31 ağustosta niha- yet bulacaktır. SEHİRDE OLANLAR | ERİ Maliye teşkilâtı Yeniden iki müsteşar .muavinliği ihdas edildi. Yeni maliye teşkilâtı kanununa gö re, lâzim gelen tayinlere başlanmak- tadır. Yeni kanun, maliye vekâleti İ müsteşarlığmda iki muavin ihdas ct- miştir. Duyduğumuza göre, maliye Müsteşar muavinliklerinden birine İ- ci umüm müfettişlik maliye mü- şaviri Hüsnü ikinci muavinliğe de raaliye müfetişlerinden Esat tayin ©- dileceklerdir. Maliye müfettişlerinden Cemal Ye şil yeni ihdas edilen bütçe ve mali kontrol umum müdürlüğüne tayir o lunacaktır. Maliye müfettişlerinden olup şimdi maliye kalemi mahsus mü dür vekâletini yapan Hadi mali kontrol umum müdür maevinli ine tayin edilecektir. Maliye müfettişi İsmail Hakkı ve maliye müfettişi Hulusi vergiler tet- kik bürosu azalıklarına getirilecek » lerdir. İstanbul maliyesinde de mü - him tayinler yapılacaktır. Maliye tet kik heyeti reisi Rüştünün İstanbul deflerdarlığına tayini kararlaştırıl - mıştır. Muavinliğe de halen İstanbul tahakkuk müdürü olan maliye mü- fettişi Hakkı Saminin - getirilmesi çok muhtemeldir Diğer taraftan ev. velee defterdarlığa tayin edileceği bazı gazeteler tarafmdan Yazılan İs- tanbul maliye mürakibi Rasit 34 se- neden beri devlet hizmetinde çalışa» rak müddetini doldurduğundan teka üt edilecektir. Belediyede Yol vergilerinin tahsili meselesi Bazi kimseler ikametgâhlarını de-| Ziştirmekte ve nereye gittikleri ma- lüm olmadığından bu gibilerden yol vergisi tahsili de kabil olamamakta- dır. Bu yüzden belediye, varidatı xi- Yan uğramaması "Tet dr “eMDETEPE bir tamim göndermiştir. Bu tamimde tahsildarların vergi tahsilâtmdan ev vel mıntakaları içindeki bütün mü kelleflerin sarih olarak adreslerini tesbit evlemeleri ve mükelleflerin el İerindeki (o kontıratlara göre vergi tahsil zamanına kadar geçecek müd- detteki nakil işini tahaildarların na- zarı dikkate alarak hareket etmeleri tüzumu bildirilmiştir. Belediye zabıtası memurlarına elbise Belediye zabıtası memurlarma ye- ni kıyafet talimatnamesine göre ye- ni elbiseler yaptırılması kararlağtırıl mıştır. Siparişler dünden itibaren ya pılmaktadır. Memurlar en kısa zamanda yeni el biselerini giyeceklerdir. Yağcıların tasnifi Sıhhiye vekâleti yağcıları iki kıs- ma ayırmış gerek yağ salan ve ge - rek yağ yapanlardan izabe yağ ya- pan ve satanları birinci, diğerlerini ikinci smıfa ayırmıştı. Belediye, ve- kâletin bu kararı dahilinde yağcıla- rın bir lisesinin yapılmasını evvelce şubelere tebliğ etmişti. Fakat iş yan İış anlaşıldığından dün yeniden bü - tün şubelere bir tamim gönderilmiş mmtakaları dahilinde bulunan bilü - mum yağ yapıcı ve satıcıların bu € - sas dairesinde en çok temmuz sonu- na kadar tasniflerinin yapılıp histesi nin. gönderilmesi bildirilmiştir. Otomobil plâkaları nerelere asılacak ? Zabrtai belediye talimatnamesinin 123 lincü maddesi otomobillerdeki plâkaların nerelere konabileceğini tas rih etmiştir. Bu maddeye göre plâ - kalar münhasıran “arka sol çamur- luk hizasında ve çamurluğun Üst kısını seviyesine ve fakat otomobi- lin arka sathından en âzon san- timetro taşkın olarak,, talik edilebi- Tir, Ancak bu büküm son model otomobillere tatbik edilememektedir. Çünkü son modellerin şekli büsbü - tün başkadır. Bunu nazarı dikkate alan dsimi encimen, bu gibi son mo del otomobillerde plikaların fabri - | Vİ kalarca plâka asma yeri olarak ayrı- lan mahallere asılmasına muvakka - ten karar vermiştir, ilerde bu karar şehir meclisince de tastik edilirse ka rar kat'iyyet kesbedecektir. Faydasız teklif Gazetelerde okuduk: * — Hayvanları koruma cemiyeti belediyeye bir müracaatta bulun - müş ve yük taşıyan merkep, katır, İ ve atların yük naklinden sonra is- tirahate sevkedilerek bu esnada zerlerine binilmemesinin teminini temiştir.” Yeknazarda teklif güzel ve yerin de. Ancak bu, ne belediyenin, ne de teklifi yapan cemiyetin tatbik e demiyeceği bir iş... Çünkü, bu yel da şimdiye kadar konulmuş mem- nuiyetlere riayet edilmemiştir ki, cesini tayin etmek nasıl mümkün o» lacak? Sonra, bu ideal yasağa gelinceye kadar hayvanları korumak hususun da alınması lüzumlu başka tedbir- ler yok mu? Himayei hayvanat için belediye nizamlarına, talimatnamelerine mu- vazzah ahkâm, henüz tatbik edile. | miyorken yeni ve pratik olmıyan memnuiyetlerin hicbir faidesi yok- tur. Bu itibarla, şimdi yapılacak iş- yeni yasaklar teklif etmek değil, es ki yasakların tedbirler almaktır. Biz böyle düşünüyoruz, Siz ne dersiniz? KUÇUK HABERLER * Edebiyat fakültesinde devam — Edebiyat fakültesine yazılan veya yazıldıktan sonra bu fakülteye sonu- na kadar devam edenler her sene a » zalmaktadır. Bunu nazarı dikkate alan Üniver - sitenin salâhiyettar erkânı hakkında bunun * Muhtelit mahkemede — Türk - Fransiz muhtelit mahkemesinde rü. yet edilmekte olan “Baver Mameal, sndâöki davanın bedeline tasllük-e - den kısmı için bir eksper tayinine ka rar verilmişti. Mahkemenin bu kara- rı üzerine Holanda maliyecilerinden biri eksper olarak iki tarafça kabul edilmiştir. Eksper 15 temmuzdan itibaren işe başlıyacaktır. * İnhisarlar müsteşarınm tetkik. leri — Gümrük ve inkisarlar müs- teşarı Adi, Istanbul gümrüklerinde yaptığı tetkikleri bitirmiştir. Adil, ye ni teşkilâtın İstanbuldaki tatbikatını muvaffak olmuş addetmekle beraber teferrüata ait bazı direktifler ver - miştir. Müsteşar bugün Ankaraya döne - cektir, Hava vergisi Mahsulâttan yalnız yüzde üç alınacak Hava tehlikesine karşı mahsulât - tan alınan vergi miktarı memleketin muhtelif yerlerinde değişmekte ve | bazı yeriörde yüzde üçü geçtiği hal- de diğer bazı mmtakalarda yüzde $i- İ ri bulamamaktadır, hattâ yüzde 3 e- sasi nazarı itibare alınan Adanada mahsülâttan yalnız geçen yıl 400 bin Hira hava vergisi tahsil edilmiştir. Hava tehlikesine karşı memleke - tin her tarafında çalışmalara bir hız verilmiş olduğundan bu vadideki ça İluşmaların da bir intizam dairesinde tür. Bu maksatla dün Başvekâletten bütün vilâyet ve belediyelere gönde rilen bir tamimde mahsulâttan alı - nacak hava vergisinin memleketin her kösesinden yalnız, yüzde iki nis- betinde tahsil edilmesi bildirilmiş - Yine bu tamime göre bu tahsilât- la uğraşmak üzere her kazada ma - Ne dersiniz? tatbiki yolunda sekr | Zorlu ahbaplar Polisin parmağını © ısıran bir sarhoş Dört ahbap, İzzet, Muhittin, Saip, Tamail, bir gece Belvü gazinosuna gi dip, içki içmişler, fakat hesabr gör - meye sıra gelince, garsonla araların da gürültü çıkmış, sandalyeler, yum- ruklar, harekete geçerek ortalık al. lak bullak olmuş. Cam, çerçeve, ta - bak, kadeh birfbirine girmiş. Sonra polis yetişmiş, kavgacıları ayırmış ve hepsini alıp karakola gö türmüş. Bu arada, bu dört ahbap ta, Polise karşı gelmişler. Dün üçüneü ceza mahkemesinde, suçluların duruşması yapıldı. Şahit olarak çağırılan Taksim Elmadağı — Gece, saat 12 vardı. Belvü ga- zânosunun kışlık salonunda, bir gü - rültü koptu diye haber verdiler, koş- tuk, Garsonlarla müşteriler biribirle rine girmişlerdi. Sandalyeler fırlatı. iyor, bardaklar, şişeler kırilıyor, yumruklar savruluyordü. Güç hal i- kavgaya tutuşan müşterileri alip ka rakola götürdük. Bu arada reis sordu: — Senin parmağını da ısırmışlar!. Doğru mu? Şahit polis memuru: — Evet, dedi, birisi parmağımı sırdı, Fakat, simdi hangisi olduğunu kestiremiyorum. — Kim rsırdığnı görmedin mi? — Ortalık karanlıktı. İyice teşhis. edemedim. Mamafih, ilk ifademde a- âr yazılıdır... — Insan, parmağı ısıran adama bir r kore olsun-bakmaz rar? — Baktım ama, göremedim. her - halde ısıran, garsonlardan değildi. Bundan sonra, dinlenen polis Mah- mut ta. aşağı yukarı çeri ifadeyi verdi. Yalnız: — Size karşı hakaret ettiler mi? Susline: — Hayır” Gevabınr verdi Reis sordu: --'Senin ceketini yırtmışlar, ifa- dende öyle söylemişsin, kim yırttı cereyan eylemesi muvafık görülmüş | ceketini? — Evet, yırtıldı. Fakat, yırtlığını göremedim, — Garsonlar mı yırttı, yoksa suç" lulardan biri mi? — Vallâhi iyice kestiremiyorum. Şahit mobilyacı Şevket: — Benim vukuattan haberim yok! diyerek kestirdi, attı. Mahkeme, Suçlularm gösterdikleri müdafaa şahitlerini dinlemek için du ruşmayı başka güne bıraktı . Şişhane faciası muhakemesi Şişhane yokuşundaki tramvay fa- ciası suçlularından vatman Fahrettin le muayene memurlarından Lokman Hasan ve İsmailin duruşmalarına dün ağır cezada devam edilecekti. hangisi İ Geçen celsede, mal mes'ulü arfatile İ tramvay şirketine tebligat yapılmış | nin İt. Fakat bu sefer de, acılar gel - memişti. Onlara da yeniden tebligat yapılmak için muhakeme 24 eylüle bırakıldı. ———— Düello meselesi Saip İsminde bir genç ile muharrir Yusuf Ziya arasmda bir hâdise ol - muş, Yusuf Ziya, Salbi yakasmda bir ecnebi rozeti taşıdığı İçin muahaze etmiş ve öteki de hakarete uğradığı idâissile Yusuf Ziyayı düelloya çağır mıştı. Bu mesele etrafında arkadaşı. mizm gazetemizde çıkan bir yazısı ü zerine Snipten şu mektubu aldık: Gazetenizin 8 Temmuz çarşamba tarihli o nüshasınm sinin sol köşesinde “Düello” başlığı ve Yusuf Ziya imzası altında çıkan bir yazıda Yusul Ziya beni kastede- rek: “Ceketinde siyah haç taşıyan bir Türk gencinin yakasına polis yapış» masa bile on sekiz milyon Türkün pençesi yapışır." “Düello” şartlarından biri de İki şahıs arasında seviye musavatıdır.” Sözlerile benim hem milli gururu mu ve hem de şeref ve vekarve ma- musumu rencide etmiştir. Yusuf Ziya bu yazıları yazarken kendisinin büyük bir nüfuz, seviye sahibi olduğunu tefahürle işaret et- hallin en büyük mülkiye Amirinin başkanlığında belediye reisile ticaret odası reisinden mürekkep bir ko- misyon kurulması bildirilmiştir . mis ve başkalarmı da kendisinden a- sağı bir seviyede gördüğünü ilâve etmiştir. Ve beni tahkirden de çekin memiştir. Kendinin kanun nazarmda seviye. le iki tarafı ayırdık ve garsonlarla| Gayri memnun devletler birleşiyor Almanyanın o Viyanadaki İ Von Papenin son günler arfında | vusturya başvekili Dokter ile müzakerelere girişmiş olması #. rupada sintüko tar flarlarımı şeye düşürdü. Çünkü Avusturya, atayan nihayet an Versay munhedesi aleyhtarların araya getirmeğe yol o açıyordu.” suretle harb sonund nberi Fransa gerekse küçük andlaşma letlerinin bir kâbus haline korkularının tahakkukum. © bırakıyordu. Avusturya meselesi oAlmanys Italya arasında bir diken gibi Bütün diğer meseielerde görüş viyeleri ve Versay muahedesine si nefretleri her'en hemen ayni Berlin ile Roma Viyana yüz bir tüflü tesriki mesai edemiyo dı. Hattâ Italya Stresa cephi girmekle Almanyaya karşı w polis memurlarından Ali, şunlurı söy | Frahsa Versay aleyhtarı bu iki letin rekabetinden istifade © Alınnva bir milddet lein Avu ietiklâlimi tanıdığı takdirde Roma Berlin anlaşmış olacaklardır. R ile Berlinin anlasması ise Avrup gayri memnun devletlerin hir b teskiline yardım açacaktır. Yani “an - Avneturon anlasmıası bir van - Alman anlaşmasına Yol sı itiharivle Italyan - Alman ması da Versay aleyhtarı dev! tesriki mesailerini wümkün itibarile ehemmiyetlidir. —” Sneninr Viyana Von Panen © müzakerelerde bulunurken A va başhakan muav'ni R Rudnnesteve gitmesi bu miizakı rin Macaristam da alâkadar ikinci o sahife| V hir ciheti olduğuna isarettir. Baar fels Budanesterle o Macar ile bu mesele etrafında ö ve onların fikrini alacaktır. Umumi harp neticesi kay vüsi miktarda arasivi. ve yonu tecnyiz eden müfmem, İZLE geçirmek arzularmı şimdiye wrarla tekrar eden Mucaristanın husustaki politikasınm ne oldu; kestirmek gayet xolaydır. tan harp sonundanheri enwri » nunlarm bir araya toplanması azami gayret sarfetmiş, hattâ A' turya - Macaristan ve Italyayı bi! rine iyice bağlıyan Roma r nun imzalanmasında önayak ol tur, Almanyanın bu protokola olmasını büyük bir ia telâkki miş ve Habeş harbinin bidayeti İtalya yalnız kalmen Macar duğu söylenmektedir. Harp nihayetindenberi gayri nunlarmın bütün arzuların receye kadar tahakkuk edeceği mez. Yalnız ortada bir hakikat r cuttur, Gayri memnunlar Mara tikrarsızlığından müstefit olmak NV. M. Rusyada tahsillerini bitired recilerimiz Odesa yoliyle Köster” gelmişlerdir. Tayyarecilerim zartesi günü oradan hareket salı güni gelmeleri beklenmek Bunlar İnönü kampma gideri” Börlerle yüksek yelken uçuş *© leri yapacaklardır. #inin ne ettiğini ölçmek ve eski lifimde ısrarla beraber hakk nuni yollara müracaat edi diririm. d Bu cevabın gazetenirin ayni nunda dercini rica ederim. Sair