12 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

12 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TA SON FHABEFe Filistin kargaşalığı Kudüste bir karakola bomba attılar Londra 11 (A.A.) — Müstemlike- ler nazırı, resmi bir tebliğ neşrede - rek'dün Filistinde mutat vak'alar ol duğunu bildirmiştir. Kudüste bir polis karakoluna bom ba atılmış, bazı eşyaların harap Ok masına sebebiyet verilmiştir. Şimalt Filistinde iki Arap bu sabah Dabüria civarında anket yapan heye te ateş açmışlardır. Polisin mukabil ateşi, bir Arabın ölümüne, bir di- ğerinin yaralanmasına sebebiyet ver miş, üçüncü mütecaviz yakalanmış» tır. Cemin-Nahlüs yolunda Araplar bir kervana tecavüz etmişler ve iki İngiliz muhafız askeri ağır surette yaralanmışlardır.Geçen imdat müfre zeri mütecavizlerden dördünü yaka- lamıştır. Cemin civarında bir başka kervan yağma teşebisiine uğramış ve İngi- İz askeri bu tecavüzü püskürtmüğ- tür. Metaksas "hazır ve uyanık olmalıyız,, diyor Atina, 11 (A.A) Başbakan Metaksas, hükümetin silâhlanma meselesinde takip ettiği siyaset hak- kımda yapılan bazı tenkitlere cevap vererek demiştir ki : “ Gelecek sene zarfında Yuna- nistanm harici herhangi bir askeri karışıklığa karşı gelmeye hazır bu- lunacağına dair olan vadimi tama- miyle yerine getirmek niyetindeyim. Şüphesiz ki, hiç kimse böyle bir ha- Tin vukuunu temenn! etmez. Bu, böy- le olmakla beraber biz yine her ihti- male karşı hazır ve uyanık bulun malıyiz.., Amerika ile İngiltere arasında ucak seferi Vaşington, 1i (A-A.) — Pek ya- kmda Amerika Birleşik devletleri i- le İngiltere arasında sürstli büytük deniz tayyareleri seferleri (o başlıya- €aktır. İmperial o Airvays ve Pana- merican Airvays bu hususta bir an- y Maya vası) olmuşlardır. Bu servis İçin iki yol düştünülmektedir. Yolla» rm biri Bermudes adalarından, di- Sri de Kanada, Ternöv ve Irlanda- an geçmektedir.Bu servis pek muh- temel olarak altı haftaya kadar bas- Iyacaktır. Bu servis için halen Pasi- fikte istimal olunan Clipper modeli dört motörlü büylk tayyareler kul- lacaktır, Almanya Avusturya ile anlaştılar (Başı 1 incide) B keyfiyetini nazarı | dikkate alan Prensipler çerçevesi içinde tedvir €- decektir. Bu keyfiyet, 1984 Roma Protoköolları ile 1936 ilâvelerine ve Avasturyanm bu protokollar mum- sisi sıfatiyie İtalya ve Macaristan ile olan münasebetlerine dokunmıya- taktır, Her iki tarafın da arzu ettiği #ü- künetin bazı geraiti evveliyenin vu- kuu ile vücuda geleceği düşüncesiy- le hâreket eden Alman Reich hükü- meti ve Avusturya Federal hükü- Meti, bu ilk esasları, hususi diğer gili serisi ile takviye edecekler ir, Roma haberi nasıl karşıladı? Roma, 11 (A.A.) — Almanyaile Avusturya arasmdaki o anlaşına ha- beri Roma selâhiyettar o mahafilin- de memnuniyetle karşılanmıştır. Bu mâhafilin fikrine göre, bu anlaşma, Avrupaya sükünet o getirmeğe yar- dım edecektir. Londra haberi nasıl karşıladı Londra, 11 (A4-A) — Roytera İanemın diplomatik muhabirine gö- bu anlaşma, sürpriz telâkki olun. mamıştır. e Londradaki umumi dü- sünce, bu anlaşma ile Avrupayı tehdit eden ciddi tehlikelerden biri- Binin ortadan kalkmış olduğu mer- kezindedir. Fransada İ Grevcilerle yeniden çarpışmalar oldu Bir beyanname ile işçi sınıfı itidale davet edildi Avinyon, 11 (A.A.) —Marseyyezi söyliyerek belediye konağına doğru kte olan tüccar, köylü ve kü- çilk endiletriyellerden mürekkep bir kafile, enternasyonal çağırarak ge - len bir takım grevci amelenin tâar. ruzuna uğramıştır. Her iki taraftan hafifçe yarala - nanlar olmuştur. Altı kişi tevkif edi miştir. Daha sönra yine enternasyonal ça ğıran bası eşhas, birkaç dükkünm ca makânlarını kırmışlar ve bir tuhafi- yeci dükkânmı yağma etmişlerdir. Avinyonda efkârı umumiye heye- can içindedir. İşçi sınıfı itidale davet ediliyor Paris, 11 (A.A.) — Sol cenah par- tleri delegasyonu memlekete hitap eden bir beyannamenin metnini itti fakla tasvip etmiştir. Bu beyanna- mede ezcümle deniliyor ki: “Cllmhurluğun nizammı korumak i çin halkçılar cephesi proğramını ta- hakkuk ettirmek hususundaki azmi- mizi bir kere daha teyit eyleriz. E - mekçilerle beraberiz ve iş merkezle rinin grevciler tarafmdan işgali de- vam ettiği takdirde inhilâle uğraya- cak olan umumi nizam ve intizamı muhafaza etmek lüzumunu ilân ede- riz, Bazı haberlerin mübslâğalı ms- hiyeti Üzerine milletin nazarı dikka. tini celbeyleriz. Emekçiler efkârı u- mumiyenin teveccihlinfi kaybettire- bilecek ölan her türlü hareketlerden ihtiraz etmelidirler... Bu beyannamenin sonunda, dahiliye nazırı Salengroya itimat edilmekte ve hükümetçe her türlü uzlaşma ted. birlerinden sonra cebre müracsat za olmaması için işçi sınıfı nmakta rureti h itidale avet ol J Kamiinist partisi aninyori hâdisesini takbih ediyor Paris, 11 (A.A.) — Komünist par- tisi, neşrettiği bir beyannamada, it- tihatlarise, halkçı cephesinin zaferini temin eylemiş olan orta sınıfla işçi sınıfı arasıns tefrika sokacak mahi- yetteki Avinyon hâdiselerini takbih eylemiştir. Halkçı cephe, orta smıfla İşçi Sni- fmım müşterek menfaatlerini koru- mak İçin tesis olunmuştur. Bu sebeple, işçilerin, orta #mif â- leyhinde yakışıksız hiçbir harekete kalkışmamasi Yine kendi menfaati iktizasmdandır. Eğer halk düşmanların, hainane emellerini takip için halk kuvvetleri nin ikiye bölünmesinden istifade et- meleri isteniyorsa, bu iki sınıf arasın daki vahdete her zamankinden fazla ehemmiyet vermelidir. Hindenburg zeplininin İngiliz topraklarında uçması işi Londra, 11 (A.A.) — Birçington- da bir nutuk söyliyen Çorçil, Hindenburg zeplininin ikide bir, In- giliz topraklarınm üzerinden geçme- sini şiddetle tenkit etmiştir. Pilha- kika, bu balon, daha geçenlerde ah- vali havsiye dolayisile yolunu değiş- tirmek mecburiyetinde kaldığmı ile- ri sürerek Şimali (İngilterenin niü- him endilstriyel mekrezlerinin tize- rinden uçmüştur. İngiltere Kralı evlenecek mi? Londra, 11 (A.A) — Resmi tek- ziplere rağmen israr ile ortada de laşan şayialara nazaran Kralın yakın dostları kendisinin taç giyme- den evvel evlenmesi için israr et- mektedirler. ildiğine göre, Kralm etra- fındakiler bilhassa Danimarka Pren- sesi Alexandrina Loulse ile evlenme- sine taraftardırlar. Prenses 22 ya- şmdadır. Mongolistanın yıldönümü Moskova, 11 (A.A) — Mongolis - tan halk cumuriyetinin 15 inci yıl dönümü mlinasebetiyle, Molotof ve Kalinin Mongol Cumuriyeti başkanı Docksom'a, ve bakanlar kurulu bağ kanı Amor'a telgraflar yollıyarak, Mongolistan ile Sovyet Rusya ara smdaki dostane münasebetleri ki detmiş ve bu miinasebetlerin Mon golistan Cumuriyetinin o muslihane bir şekilde inkişafını ve Uzak Şark- ta sulhun kuvvetlendirilmesini (ote min ettiğini söylemişlerdir. Habeşistanda Elçilik binalarındaki telsizlerin tatili istendi Vaşington 11 (A.A.) —Amerika- İ nm Adisababa elçisi Van Engert, ge neral Grazlani nin kendisine 15 gün için elçilik telsizinin tatil edilmesi bakkımda emir vermiş olduğunu ha- riciye netaretine bildirmiştir. Aymi emir, Fransa, Almanya ve In giltere elçiliklerine de verilmiştir. Bu yasak hakkında hiçbir resmi sebep gösterilememiştir. İngiliz Elçiliği telsizi işlemiyormuş Londra, 11 (A.A.) — Reuterin ha ber aldığına göre Adisababadaki İn- giliz elçiliğinin telsizi hâlâ işleme - mektedir. Bu vaziyet General Grazi- ani tarafindan elçilik telsizinin tati- İli hakkında verilen emrin Londra ile Roma arasinda görüşüldüğüne delil | addedilmektedir. Londra hükümeti bu mesele hakkımda Paris, Berlin ve Vaşingtonla temas etmektedir. / Öldürülenlerin hakiki miktarı on dörtmüş!.. . Roma, 11 (A.A.) — Lekentide Ha beşler tarafından o öldürülmüş olan zabit ve askerlerin miktarı dört de- gil 14 tür. Dün akşam neşredilmiş o- lan resmi bir tebliğ, içlerinde iki yüzbaşı, bir mülâzım, iki çavuş, üç nefer ve iki yerli tercüman bulunan on maktülün isimlerini saymaktadır. | Tepebaşı yangını Ölen itfaiyenin cenaze merasimi fangında ölen zavallı Şükrü Çavuş Evvelki gece Yepebaşında Kallâvi sokağında 36 numaralı evden çıkan yangın tahkikatı devam etmektedir. Dün, evin kiracı bulunan Teodos ile ayriea 7 kişinin sorguları yapti - mıştır. Enkaz altmda kalârak ölen itfaiye çavışu Şükrünün cesedi dün sabah çıkarılmıştır. Ceset margtadır. Yarm itfaiye grupunun hazırlıyacağ mera- simle ebedi metfenine gömülecektir. Cenaze merasimi saat 11 de başlya cak ve Şükrünün cenazesi, Tepeba şındaki vak'a yerinden kaldırılarak Yenisamie getirilecektir. Şükrünün naması burada kılmacaktır. Vilâye - tn tensibine göre, bütün ilbaylık şarbaylık erkânı itfaiyeciler, polisler merasimde bulunacaktır. Jeket atay giymek mecburidir. Ekalliyet ve ecnebi mekteple- rinde muallimlik istiyenler Ekalliyet ve ecnebi mekteplerin - de muallimlik yapmak üzere talip olanlar son günlerde yine çoğalmış - tir, bunlar srasında, lniversite ve- ya yüksek mektep müdavimleri de mühim bir yekün tutmaktadır. Halbuki maarif idaresi, bu yıl ev- velâ muallim mektebi mezunlarmı münhallere tayin etmeye karar ver- miştir. Binsenzleyh bu gibi talepler kabul edilmiyecektir. Aşıktaki bütün muallim mektebi mezunları münasip yerlere geçirildik ten sonra münhal olursa bu takdir de hariçten milracaat edenlerin ta - lepleri nazarı dikkate aimabilecektir. N Eylül toplantısına kadar Uluslar Kurumunu süratle ıslah etmek lâzımdır... İspanyanın Milletler Cemiyetindeki daimi delegesi Madariaga, istifaya mecbur kaldı Zecri tedbirler birer birer kaldırılıyor Madrit, 11 CA. A)— De Madariâga, Milletler Cemiyetinde yapılacak ılahata ait projesine kar» şı Sosyalistler tarafmdan yapılan şid detli hücumlar üzerine İspanyanın Milletler Cemiyeti daimi murahhas luğından istifa etmiştir. De Madari- aga, matbuat mümessillerine beya « natta bulunarak Milletler Cemiyeti » nin istikbaline itimadı olduğunu söy. lemiştir. “Müthiş kuvvetlerin tehdidi altında bulumuyoruz!,, Briikesl İl (A.A.) — Van Zee - land'ın meb'usan meclisinde söyle - miş olduğu nutuk büyük bir tesir ve h hâsıl etmiştir. Mumaileyh, bilhassa, demiştr ki: “Doğrudan doğruya müthiş bir takım kuvvetlerin tehdidine maruz bulunuyoruz. Bu felâketin önüne ge gilmesi milmkün olduğu kanaatinde. yim. Fakat bunda muvaffak , olmak için Milletler Cemiyetini Asamblenin önümüzdeki Eylül içtimamdan evvel ıslah etmek gerektir.” Bu nutuk meb'usan meelisinin askeri encümeni milli midafam plâ- nim tanzimini tesri etmeğe sevke- dilmiştir. Bu plân, bilhassa askeri hizmet müddetinin uzatılmasını derpiş et - mektedir. Sovyet Rusya zecri tedbirleri kaldırıyor Moskova, 11 (A.A.) — Halk komi serleri konseyi İHalyaya karşı tatbik edilen zecri tedbirlerin 15 temmuz- dan itibaren kaldırılmasına karar vermiştir. | Sulha müzaheret için bir toplantı yapılıyor Bern, 11 (A.A.) — Bütün dtinya- daki birçok öemiyetlerin iştirakile “Sulha müzaharet” toplantısı yapıla caktır. İştirak edecek murahhaslarn ade. di 3500 dir. Federal konsey, bü toplantıya ba- Amerikada müthiş sıcaklar Düne kadar ölenlerin sayısı 375 kişiyi buldu Ormanlarda yer yer başlıyan yangınlar, etmiştir i ! İspanyanın Milletler Cemiyetindeki daimi murahhaslığından istifa eden Madariaga zı şerait altında ve bilhassa iştirak 6- denlerin herhangi bir ecnebi devlete hücumda bulunmamaları ve açık ha- vada toplantılar veya alaylar teşkil etmemeleri şartlarile müsaade etmiş tir. Toplantı Cenevrede Eylülün 3.6 si arasındadır. Litvanya da kaldırıyor Helsingfors, 11 (A.A.) — Hükü - met İtalyaya karşı tatbik edilmekte olan zecri tedbirleri bu ayın 15 in- den itibaren kaldırmağa karar ver - miştir. Belçika da kaldırıyor Brüksel, 11 (A.A) — Belçika hü kümeti İtalya aleyhine konulan zeeri tedbirleri 15 Temmuzdan itihareh kaldırmaya karar vermiştir. Estonyanın kararı Talin, 11 (A.A) — Estonyahti- kümeti, İtalya aleyhine konulan zec- ri tedbirlerin 15 Temmuzdan itiba- ven kaldırılmasına karar vermiştir. a Sıcağın bütün — şiddetile hüküm sürdüğü Teksastan bir manzara Nevyork, 11 (A.A.) — Amerikada hüküm süren müthiş hâraret, şimdi, ye kadar 375 kişinin ölümüne sebe biyet vermiştir, Yalnız Nevydrk hü- kümetinde bugün 17 kişi ölmüştür. Bu mmtakada susuzluğun başgöster mesinden korkulmaktadır. Su sarfi. yatını azaltmak için tedbirler alın mıştar. Sıcaktan bayılma ve bitap düşme hâditelerini azaltmak için, Yüz binlerce memur, termometre Maksimum dereceye varmadan ev« lerine gönderilmektedir. Ormanlarda yer yer başlıyan yangınlar, binlerce hektarlık araziyi kül etmiştir. Yüz binlerce hayvan susuzluktan ölmüş. tür. Rozvelt, kuraklığın hüküm sür düğü mmtakalarda yardım tedbirle. ri alındığını söylemiştir. 170 binden fazla çiftlik hâsılatı sıcak dalgasm- dan tamamile yanmıştır. Nevyorkta bir günde 10 kişi dü Nevyork, 11 (A.A.) — Dereceli ha- raret santigrat, 37,5 dereceye çıkmış tar. Belediye reisi Lâgardia, polislerle itfaiyeden gayri bütün şehir memur larını evlerine göndermiştir. Kadınlardan 75 kişinin bayılması üzerine hükümet te kendi memurla. rına ayni müsaadeyi vermiştir. Yalnız dün Nevyorkta sıcaktan on kişi ölmüştür. Bir aydan beri sıcaktan ölenlerin sayısı Amerikada 375 i bulmuştur. Kuraklığın ürüne verdiği zarar mühimdir. Hayvanlara yem yetiştiri. lememesi yüzünden, bir kısmını bo- gazlamak zarureti hâsıl olmuştur. ” ELE Hava satalım ! Bu da para ile pulla değil ya! Ha- va satalım, para kazanalım. Gerçi ağzını poyraza açınak sözle biz havanm maddi değerin! inkâr et- mekteyiz. Ama İşigi bilenler memle- ketlerinin havasmı satmaktadırlar. Balkan memleketleri içinde, “tu - rizm,, hartketile en çok alâkadar 0- lap her sene milyonlar kazanan Ye - nanistanda bu hareketin nasıl haşla- yıp bugünkü inkişaf etmiş hale na- sil geldiğini yakından takip edenler. den birile görüşmek fırsatmı bul - dum. Onun söylediklerinden birkis - mani buraya yazacağım. Bu “hava satmak,, sözünli ondan öğrendim, © -— Havanmı satınız! dedi. Vaktile Yunan milli seyrisefain kumpanyası Avrapanm muhtelif yer lerinden ve bilhassa Fransadan Yn - nanistana seyahatler ve tenezziihler tertip etmiş ve bu arada Parisin bü. yük gazetelerinden bir ikisinin miti - dürlerini allelerile birlikte bedava ta- sımış ve Yunanistanda gezdirmiş. Bu adamlar memleketlerine döndük- leri zaman gazetelerine yazdıkları seyahat notlarında ister istemez Yu- i nanistanm propagandasını yapmış » İlar. Birkaç sene üstüste tekrar edi » len bu usul ile nihayet Yunanistan - da belli başlı bir ticaret olan türizm teesstis etmiş. Gerci bu kuruluş şu anlattığım kadar kısa ve basit olma- mışsa da işin büyük çizgilerindenbi- ri olan propaganda kısmı böyle ya - pılmış, Şimdi burada çok nazik bir yere parmak basaeağım. Milliyetperverli- #in fena anlasılısı ecnebi düşmanlığı denilen kötü bir huyun bir memleket te yerleşmesine sebep olur. Memlekr. timize seyyah celp ederek onlarm pa ralarmı almayı düştinürken en çok çekineceğimiz şey milliyetperverliği su söylediğim kötü ecnebi düsmanlı- ğr münasma almamak ve hattâ ya - bancıya Türklerin an'anesi olan mi. safirnerverliğimizi daha bariz göster mektir. Meselâ geçenlerde bir Fran- sız rectilinün Töte de Ture demesini Türklüğe karsı söylenmiş bir söz te- lâkki etmemiz gibi yanlış anlayışlar seyyah memleketi olmak İstiven yer. terin ehemmiyetli çekineceği şeyler. dendir. Son zamanlarda Fransadaki smele hareketleri vilslinden zaten a- salmış olan türistik hareketin eksil. mesi bu yüzden geçinen yüz binlere» adamı ve yine bu yüzden biiyük kâr lar eden memleketi hayli düşündür- müstür, Demek istiyorum ki; seyyah celbi hareketini, uyandırırken memle kete belli baslı Avrupa gazetecilerin den birkaçmı çağırsak ta söyle bir misafir etsek, Geçenlerde Macaris - tan bittin dünya gazetecilerini ça - gırdı. Bizden de iki arkadaş sessizce gitti geldi idi, Eski istihsal memleketi olan Maca ristan bugün küçülmesinden doğan fakirliğini seyyah celbederek telâfi- ye çalışıyor ve muvaffak oluyor. Biz de bu yolda yürümeliyiz ki, eski- den birçok siyasi ve ticari hasletleri I& tutunmuş olan İstanbal biraz ge- Dissin, canlansm ve İstanbulluya iş çıksın. Hava satalım, hava! , B. FELEK amaa e — a > Türkiyeye peynir kontenjanı Ankara, 11 (A.A.) — Fransa 1996 #enesi İlçüncü Uç aylık devre için Türkiyeye 100 kentallık peynir kon- tenjanı vermiştir, Hava Yolları Umum direktörü istifa etti Ankara, 11 (Tan) — Havayol - ları umum direktörü Şevket istifa et miş ve bu istifası kabul olunmuştur. İzmir Nafia Başkomiserliği Ankara, 11 (Tan) — Bayındırlık Bakanlığı idare milşaviri Süruri İz - mir baş komiserliğine tayin olunmuş tur, Parlâmentolar konferansı Budapeşte, 11 (A.A) — Parl&- mento birliği konferansı müzakere- lerini bitirerek (dağılmıştır. 1936 yılı için birlik riyasetine Kont Car- ton ve Viart intihap edilmiş ve ge- lecek konferansın Pariste toplanma- sına karar verilmiştir. İtalya endüstri teşkilâtı şefi Berlinde Berlin, 11 (A.A) — Ttalyan en düatri teşkilâtı şefi Kont Volpi, Al man zimamdarları ile temasta bu- lunmak üzre Berline (gelmiştir. Kont Volpi ile Kontes Volpi, Doktor Chacht'a misafir olmuşlardır.