24 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Tenasühe inanır mısınız? Tenasühe inanır mısınız? Vakıâ bu sual biraz felsefi kaçtı ama ku- sura bakmaym. Anlatacağım hikâye ile alâkası vardır da onun için sor- dum, Evvelâ tönasühü kısaca bir tarif edelim, ondan sonra hikâyemize başlıyalım, Tenastih ruhun cisim de- | Ziştirmesidir. Yani ceset gelir, gi - der, ruh ta o cesetten öbür cesede uçarak kalıp değiştirir ve adeta kö- şe kapmaca oynar. Şimdi bu izahatı gözönünde bulundurarak anlataca » ğım hikâyeyi daha rahat dinliyebi - lirsiniz: Hindistanda Delhi şehrinde bir karı kocan bir kiz çocukları olmuş, kiz büyümüş, altı yaşına gelince ko- nuşmağa başlamış ve kendisinin ev- li bir kadın olduğunu, kocasının fi- lân yerde oturduğunu, isminin şu olduğunu anlatmış, Filhabika 6 yaşımlaki kızm verdi- fi bütün izahat harlı harfine haki- kate uyuyormuş. Tarif edilen yerde kızın kocam diye söylediği adam bu- lunmuş.“O adam da bundan yedi #€- ne evvel ölen karısının ismini ver - miş, Tuhaf değil mi, bütün tarifler biribirine uymuş. Yanındakiler inanmamışlar. Genç kızın gözlerini kapamışlar, onu hiç bilmediği bir yerden geçirmişler. Kız etrafında olan binaları görme - den birer birer tarif etmiş, Bütün bu izahatım hepsi de doğru imiş, O 7a- man Delhi'de herkes ölen kadının ruhunun ceset değiştirdiğine ve bu kızm cismine girdiğine inanmış. Maamafih bir taraftan da ilim â- lemi bu harikulâde vak'ayı tetkik ile uğragıyormuş. Henüz bu hususta kat'i kararını vermemiş!.. « Şimdi ben düşünüyorum: Eğer bu tenasüh hâdisesi doğru ise dünyanın hali nice olur? Birçok kocalar, belki çirkin ve gadubet karılarınn öldükten sonra genç ve güzel bir kız halinde tek - rar dünyaya geldiğini görerek 86- vinirler. Fakat karıları öldükten sonra tekrar evlenenler olursa o Za“ man vay evlenenin haline!.. Filhakika eğer tenasüh doğru ise, bazan ruhun ceset” irdiği anda evvelç& Kâdınken po kıyafetine girmesi de mümkündür. Işte asıl çetrefil mesele de burada- dır ya... Erkeklere gelince bunun aksi de varit olabilir. Erkekken kadın olan- lar da bulunabilir. O zaman eski karı koca, artık İki ahbap kadın ha- line gelir. Tenaslihün bu şekli belki bir dereceye kadar nizamı âlemde fazla bir değişiklik yapmaz. Fakat ya şayet, iyi bir insanm ruhu, son- Ta hayvan şekline girerse vaziyet ne olur? Hadi bunun için de o zaman “Hay- yanlar biraz insanlaşır!" diye kendi kendimizi avutabiliriz. Fakat bunun tam tersi hâdis olunca işin garabe - tini bir düşünün!.. İnsan şeklinde bir hayvan ruhu!... detmemiş değildir!... ——— — Hamur ekmek çıkaran cezalandırılacak Bazı semtlerde satılan ekmeklerin bamur olması üzerine belediye bu gibi ekmeklerden aldığı nümüneleri kimyahaneye göndermiş, orada tah- kesmekte ise de bu cezalar bilâhare sulh mahkemelerince iptal edilmek- tedir. Halbuki Temyiz Mahkemesinin verdiği bir karara göre, belediye suçlarına bakan mahkemelerin gibi suçlara ait cezaları kat'i olmak Yizımdır. bir tamimde keyfiyeti bildirmiş, mm takaları içinde bulunan sulh mahke- melerine vaziyetin izah edilmesi ilâ- ve olunmuştur. İngiltere ile yapılacak ticaret muahedesi Ingiltere İle yeni ticaret anlaşma na dair bir şikâyet vardı. Buz serba- «sı müzakeresini yapacak heyet bu- | yiliğinden aldığımız bir mektupta gün Londraya gidecektir. Merkez | matbasmıza verilen malümatın doğ- Bankası Kambiyo Şefi Cabir de be- | ru olmadığı, Osmanbeyde köşede ve yete dahildir. Bu heyetin Romaya| Maçkada Ralli Apartmanın altm- | daki depolarda daima kâfi miktarda bulunduğu ve bu depolarda gece a - İinde yapmak için temaslarda bu - | dam yattığı için gece gündüz buz te- da uğrıyarak yeni İtalyan gümrük rejimi yüzünden güçleşen ihracatı, eskisi gibi Klering hükümleri dahi- Tunması da mühtemeldir. Bilginizi yoklayınız Sorular kardeşini öldüren hükümdar kimdir? S — Öziris kimdir? 8 — Pariste Panteon isimli büyük mabette yatan meshurlar kimlerdir? $ — Japonyanm diğer İsmi nedir? Japon İmparatoruna ne denir? Dünkü soruların cevapları mi ve beynelmilel adı nedir? C — Çanakkalenin kadim tarihi ismi Helespon, beynelmilel adı Dar- danel yahut Gallipolidir. İngilterede Cümhuriyet rejimini kurmuş ve 1 inci Şari tarafından İ- dam ettirilmiştir. $ — Eyfel kulesi kaç katlıdır, han gi tarihte yapılmıştır? C — Eyfel kulesi 1889 da yapıl - mıştır. Birincisi 57, ikineisi 115, üçün cüsü 279 metro yüksekliğinde olmak üzere üç büyük kat üzerine inşa edil. miştir? $ — Türk Dili Tetkik Cemiyeti ne saman kurulmuştur? C — 12 temuma 1932 de. A e e la Kadın karınca Ağustosböceği Dün bazı arkadaşların Pendik ci varinda kurdukları bir kampa git - tim. İşlerinden birisi dedi ki: — Senin tahtakurusu hakkında yaz dığın yazıları okudum!... — Eeee? — Eeesi ne? Bak burada çadıria yatıyoruz. Hiç te tahtakurusundan şikâyet ettiğimiz yok... — Peki Börtü böcekten de şikâyet İetmiyor musun?.. — Eh ordan bir Parça bulunuyor. Meselâ, denize girdikten sonra yan - mamak için krem sürüyoruz. Gece yatınes kremin kokusunu alan karmn- calar, hep üzerimize üşüşüyorlar!. Kreminiz. güzel kokulu mu rir.. . - Arkadaşım tasdik etti: Ve ben cevap vermeden bir baş- kası atıldı: — Tevekkeli değil, ben de bazı ka- rıncalarm krem kokusuna fevkalâde tehalük gösterdiklerini, diğerlerinin de bigâne durduklarını müşahede et- miştim. İhtimal bu kokuya rağbet gösterenler dişi karıncalardır... Fakat ne yazık ki bu arkudaşlara yukarıdaki netayiç hakkında yazdı - ğım mütaleati hakimaneyi okumuş - ardı... X Onun bu nüktesine ben de şunu ilâ ve edeyim: Eğer, kokuyu seven karmcalar, tenasühe uğramış monden kadınla - rın şekli ise, Ağustos böteği de ayn! şekilde,. hayatta ruhunu temsil eder! (İstanbulda tapu grup müdürlüğü kuruluyor Istanbul Tapu İdaresinde bir a - edilecek olan yeni teşkilât kadroları gelmeğe başlamış- Mİ ettirmiştir. Kimyahaneden gelen | tir. Bu arada, Tapu başmemurların- cevapta, ekmeklerin» hamur olma - |dan bazıları yeni teşkil edilen sicil sında yil Ki suçlu me muhafızlığı kantrolluklarma terfian gunu bildirmiştir. ye zabıta -| şa dilmişlerdir. a si memurları, bu gibi fırmlara ceza | yönte a emi yeni kurulan $icil muhafızlığı grup ne tefrik olunmuşlar - ğustosta tatbik dır. Yeni teşkilâtta, Zonguldak ve Bo- DU | iu vilâyetleri de Istanbula bağlana - caktır, Bu suretle Istanbulda bir Belediye, dün şubelere gönderdiği | grup müdürlüğü ihdas edilmiş ola - naktır. Şişlide buz Dünkü nüshanızm “Siz Ne Der- siniz?” sütununda, Şişli tarafların - da hastalar için buz bulunmadığı darik edilebileceği bildirilmekteidr. S5 — Anasını, babasını, karısmı ve 8 — Çanakkaölenin kadim tarihi, is- 8 — Kromvel kimdir ve neile iken ecir Gr öten Hoş, dünya böyle vakaları dg kay- | geveze kadınların £ Gedet değiştirmiş TAN İstanbul şenlikleri Cim Londos üç maç için şehrimize geliyor “İstanbulda 40 gün, 40 gece mi altında iki ağustosta baş olan İstanbul sezonu şenlikleri, yeni ilâve edilen bir numara ile emsalsiz derecede zenginleştirilmiştir. Geçenlerde Atinaya giden Beledi- ye Turüm Müdürü Kemal Ragıp, meşhur dünye serbest güreş şampi- yonu Cim Londo$ ile temaslarda bu- lunmuştur. Dört gün kadar Atina - da kalan Kemal Ragıp, Cim Londo- İ sun üç maç yapmak Üzere şehrimize gelmesi hususundaki teşebbüslerden göhret kazanmıştır?. €sas itibarile müspet cevap aldığı O — Kromvel meşhur İngiliz ku- | için, tefırüat üzerindeki muhabere- mandanı ve . İler de dün tamamlanmıştır. İki ta - raf, her hususta anlaşmışlardır. Ta- karrür eden esaslara göre, Cim Lon- dos ağustosun beşini müteakıp şeh- rimize gelecek ve 9, 16 ve 28 pazar günleri öğleden sonra Taksim stad» yomunda Türk ( pehlivanlarından Kara Ali, Dinarlı ve Mülâyim pehli- vanla karşılaşarak birer maç yapa- naktır. Cim Londos'un muvafakat cevabı şehrimizin #por ve festival işlerile alâkadar muhitlerinde büyük bir sevinç uyandırmıştır. çekler için nakil vasrtalarında ten - zilât yapılması hakkmda teşebbüs - terdb bulunmuştu. Dün, Macar Dev- let Demiryolları idaresinden bele -| diyeye gelen : bir mektupta festival | komitesi tarafmdan verilecek kart - ları hâmil olan yolculara liman, dev | let demiryollarından yüzde 33 nisbe- tinde tenzilât yapılması kabul edil | bildirilmiştir. Tenzilât, gidiş ve gelir için de muteber olacaktır. Maarifte İlkmektep muallimleri IMaarifte toplandilar İlkmekte, imleri dün yapmışlardır. Bü toplantıda"bı mekteplere almacak talebe vaziye* görüşülmüştür. Verilen kararlara £i re, her İlk mektebin bulunduğu mn- teka civarındaki mahalleler tesbit e- dilecek ve münhasıran bu mahalle - lerde bulunan çocuklar kabul edile- cektir. o Bu süretle izdihamın önüne geçilebileceği zannedilmektedir. Baş- muallimler, bu ay sonu bir toplantı daha yapacaklar ve ilkmekteplerin sı nıf “ve şube vaziyetlerini tetkik ede- ceklerdir. İmtihan talimatnamesinde değişiklik İmtihan talimatnamesinde yapıla- cak değişiklikleri tesbit için Maarif Vekâletinde bir komisyon kurulmus- tur, Komisyon 1 Teşrinievvele kadar işini bitirecektir. Köy mektepleri için Maarif Vekâleti köy mektepleri için yeni şekilde bir hesap ve kıraat kitabı yazdırmaya başlamıştır. — ———X—— ei | * El arabası ile satış — | araba- larile kavun ve karpuz satmak yasak olduğu halde şehrin muhtelif yerle- rinde bü yasağa riyet edilmediği görülmüştür. Dün, belediye şubelere yeniden bir tâamim göndermiş, bu su- retle satışa nihayet verilmesini ve sü tanların tecziye edilmesini bildir - miştir. * Muhtelit mahkemeler taşındı — Eski maarif nezareti binasındaki ta- mirat nihayet bulmuştur. Belediye- nin fen heyeti ile şubeleri, ay başın- dan itibaren taşınacağı İçin, muhtelit mahkemeler dün Şişlide Çankaya a- partimanmın 3 üncü katına taşınmış tar. * Muallimler birliğinin vaziyeti — Maarif müdürlüğü, müuallimler birli- , | ğinin vaziyetini yeniden tetkike baş- lamıştır. Netice, vilâyete bildirilecek tir. * “Veremle mücadele kongresi — Verem mücadele cemiyeti idare he- yeti, yarın cemiyet merkezinde bir toplantı yapacaktır. Bu toplantıda İbir ağustostaki kongrenin esasları tes bit edilecektir. Bugünkü mücadele sekli noksan görülmüştür. Raporda, esaslı mücadele yapılması için temen nilerde bulunulacaktır. Türkiyenin zaferi Mısırın ve Şarkın zaferi demektir Mısırlıların. ziyafetleri bir Türk « Mısır milli tezahürü halini aldı Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunmakta, olan misafir Mısır üniversi- telileri, din gece saat yirmi buçukta lebeleri şerefine Parkotelde bir ziya- fet vermişlerdir. Ziyafette, Mısır se- fareti erkânı, Üniversite rektörü na - mma hukuk fakilitesi dekanı Pihem Menemencioğlu ile diğer fakülte de- 'kanı ve profesörleri bulunmuş, çok sa mimi bir hava içinde geçirilen ziya - fet, bir Türk - Mısır milli tezahürü şeklinde olmuştur. etmiştir. Zeki Omer, Türkiyede gör- dükleri misafirperverlikten — bahset- Emektar köprü Eyüp-Sütlüce iskeleleri arasına kurulacak Gazi köprüsü inşaat hazırlıkları ilerlemektedir. Bu köprü 20,5 metro uzunluğunda beton ve bin beş yüz kazığa istinat edecektir. Bu kazıklardan iki tane nümune olarak dökülmüştür. Fakat, kuruma müddeti ancak Ağlıstosun 18 sında biteceği için vazı Asası resmi de ge- Istanbul üniversitesi profesör ve ta-| cikecektir. Eski Unkapanı köprüsünün Eyüp cihetine nakline devam edilmekte - dir, Köprünün hemen yarısından faz last taşınmıştır. Eski köprü, Eyüp ve Sütlüce va- pur iskeleleri yıktırılarak bu iskele lerin istinat direkleri üzerine kuru - Iacaktır. Bu iki iskeleye yanaşacak Yapurlar köprüye oyanaşacaklardır. Ziyafette bircok nutuklar söylen-| Unkapanı köprüsü, en geç bir sene miş ve ilk sözü Mrs muallim mekte-| zarfında Eyüple Sütlice arasma ku- bi profesörlerinden Zeki Ömer irat | rulmuş olacaktır. Bu çocuğu anası mı boğdu? Diğer taraftan, festival komitesi, İ Avrupadan İstanbul sezonuna gele- | e tilten sonra en yakın bir günde Türk) ( İzmitten Haydarpaşa (o Nümune talebelerini aralarmda görmek iste-| Hastanesine gelen Nuriye adında diklerini ilâve etmiştir. bir kadın kısa bir bakımdan sonra Bu nutka cevap veren Ethem Me. | doğurmuştur Fakat, doğum hâdise- nemencioğlu, misafirlerin arzularma)| sinden otuz altı saat sonra hemşire- tesekkürle mükahele etmiş. bilhassa (ler çocuğu, boğulmuş olarak bul Türkiyenin ve Türk üniversitelile -| muşlardır. Bunun üzerine vak'adan rinin selâmlarmı Misir senelerine 2ö-| polis haberdar edilmiş ve tahkikata türmelerini dilemistir. Profesör, av-| başlanmıştır. : ren bir isdei ziyaret yapılacağını da| Bir taraftan da Usküdar Cümhu - vâdetmistir. Müddeli iği hâdise etra- ğun kimin tarafından boğulduğu he- | nüz belli olmamakla beraber anne -| sinden şüphelenilmektedir. 5 Milli Müdafaa Vekili geldi Mili Müdafaa Vekili Kâzım Özalp dün Ankaradan sehrimize gelmiş, İs- tenbul kumandanı Halis ve diğer Ge- neraller tarafmdan karşılannıştır. e 4 ta, Türkiyenin mütenddit zaferleri- ettikten sonra arasında yapamıvacağı seyleri basar mıya kadir olduklarını beyan etmiş ve burada kendi hakkmda rüsterilen hüsnükabulden dolayı teşekkür evle miştir, Nebi Yusuftan sonra söz alan Mısır üniversitesi edebiyat doçentle- rinden Dirriye, Mısır kadınlarmm da Türk kadını mibi ilerlediğini, ilim yo- yada NN ein am in sonra Mısır Ünieereltesi tıp fa- kültesi profesörlerinden Mahgup Sa- bit, içli tezahürata vesile olan mühim bir nutuk söylemiştir. Profesörün nutku derin bir heyecan uyandırmış» | tır. Atatürkün harpten sonra sulhü, Lozanı ve Nihayet Montrövü kazan- dığmı ifade eden profesör, sözünü şöyle bitirmiştir: — Türkiyenin terakkisi, Misirm, Şarkım terakkisidir. Türkiyenin za - İferleri, Mısırın ve Şarkm zaferleri - Maliye müsteşar muavini Maliye Vekâleti Müsteşarlık Mu- avinliğine tayin edilen Üçüncü Umu- re MÜ şehrimize gelmiştir. Hayvan sergisine hazırlık Her sene olduğu gibi bu yıl da. Topkaprdaki tanzifat ahırlarında bir | hayvan sergisi açılacaktır. Sergi, Ey- tülün 15 inde açılacak, kısrak, tay, boğa,.inek ve seir hayvanlar teşhir edilecektir. Bunun için şimdiden ha- da hümerotaj heyeti, kazananlara mü kâfat dağıtacaktır. İkramiye mikda- rı 1500 lira olarak tesbit edilmiştir. | İzmir sergisine şehrimizden riyet Meseriz talebelerden Nebi Yunus | fında tahkikat yapmaktadır. Çocu- di, sırlıklara başlanmıştır. Sergi sorun. | KAİ M.T.paR — DEER Londra içtima! ve İngiltere - Almanya Ingiltere, Fransa ve Belçika der letler murahhaslarının To içtimalarma, ehemmiyet atfetmek mundır, Çünkü burada yalnız be devletin Almanyaya karşı rı vaziyet değil, ayni zamanda Dİ hassa İngilterenin, Hitler hüküm“ ne karşı takip edeceği müstakbel # yaseti de anlaşılmış olacaktır. Zira, söylemek lâzımdır ki, MÜ tere - Almarya münasebatı bir ter düt devresi geçirmektedir. Ne ve ne zamana kadar? Bunu izah © meğe çalışalım. İngilterenin senelerdenberi Alm âdeta himaye etmesi, Ver inhedesinin çemberlerinden kurt” mak istemesi yalnız bir his mesel” değildi. Fakat ayni zamanda men” at, biraz da an'ane meselesi idi. İngiltere Almanyaya karşı it davranmakla Avrupada bari ©“ min edeceğini, ve büyük bir mem ketin memnuniyetsizliğini ortaği” kaldıracağını zannediyor. Çünkü w suretle hareket etmekle de bir t09* tan Versay.muahedesinden çok vetlenen Fransayı hırpalıyor. DİĞİ taraftan da Avrupada en kuvt devlete karşı diğerlerile beraber çif” mak hakkındaki an'anesine sadık * byordu. 4 Uzun zamanlar İngiltere ba <f* setinden ayrılmamış evvelâ Tef Corç, sonra Makdonald ve nihat Baldvin menfant biraz da pol icabı demokrat hattâ Hitlerei Alm” yaya yüz vermekten çekinmemisi?” Zaman geçti, Akün demokrasi yıkıldı. yerine, arkasında Prusya eski siyasetini ele alan Generallef mak üzere, Hitler geçti... Hava değişmiş, Alman siyaseti © ni bir her almış, yeni İstiknmeti takibine baslamıstı, Ortaya, ssl” verilen hakları değil verilmiyen © kuku da istiyen bir Alman ei w ti çıkmıştı, İngiltere buna da tahammül Almanyanm askeri, bahri, hava ” zırlıklarından kuskulanmakla. befi yerek veya istemiyerek... Cok da mecburiyet altmda kalarak Tin hilkümetile anlasmayaı çalıstı. manya İle İngiliz bahri kanvvetlei yüzde otuz beşine tekabül ede” itilâf yaptı... Buna rağmen Alman istekleri” sonu gelmedi... 7 mart tarihinde 7 imo müunhedesinin Almanya ie fından ihiülile Ren sahillerinin ve mlistemlekeler hakkında bas dialar İnsiltereyi adamakıllı kas dir... Kafile, bugün hareket ediyor Misâfir üniversiteliler bügün saat 13 te Köslendeye gitmek üzere seh- rimizden ayrılacaklardır. Mısırlı ta - lehe, Köstenceden Budapeşteve ve 0- radan da Berline giderek 938 olim- piyatlarmda bulunacaklar iştirak edecekler Beynelmilel İzmir sergisine, İstan- buldan iştirak edecekler arasında bu- gün Ticaret Odasında bir toplantı yapılacaktır. İstanbuldan sergiye iş- tirak için düne kadar 15 firma müra- eaatta bulunmuştur. Bunun artacağı tahmin edilmektedir. ———— se At yarışları Yarın Veliefendi çayırınd koşulara başlanıyor K Geçen seneki ko gulardan Dir enstantane Yaz at koşularına yarın Veliefendi- ; rışlarında gu zevatı hakem olarak de başlanacaktır. İlk hafta seçmiştir: beş kısma taksim edilmiştir. Bunlar. dan son ikisi Handikap koşusu ola- İle EN Pİ EZA EŞE caktırDii; Vellefeidi çayırmda bu | mirlayılığından mütekait Şeref, Ya haftaki koşuya iştirak edecek hay -|7!9 ve ıslah encümeni genel #ekrete- ri Atıf, Belediye baş baytarı Esat ve vanlarm son kaydı yapılmıştır. Yariş ve ıslah encümeni yaz at ya- | Vilâyöt baş'baytarı Ethem. Çemberiayn olmak üzere, a; lar. Ve Almanyaya karsı siddeti siyaset tavsiyeye başladılar. ,l Italyanın Afrikada bazı emel ne, Akdenizde tehditlerine bilhassa Çirçil mütemadiyen tehlikesinden bahsetmeye başlad Alman ve Italyan WE hâlâ Almanya ile anlaşmaya kuvvetli r hattâ vardır. Bilhassa “Times,, son makalesi dikkate şayandıf ğazlar konferansında bahsedef! gazete Türkiyenin takip ettiği en doğru hattı hareket olduğun", cek midir? Belki evet... He: manya İngilterenin barışı temi8, runda. yaptığı teklifleri reddedemiyecektir. Raif N. sinden, Aksarayda, Horhor si başmda vurup öldürmüştü. Ceza Mahkemesi dün hakemesine devam edecekti suçlunun Avukatı Server olduğuna dair rapor muhakeme başka güne tır.