25 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Türk - İran ticareti Tahranda görüşmeler. devam ediyor Ankara, (Tan) — Dış İşler Bakanı | Müsteşarı B. Agâh Tahranda Türk — İran ticaret anlaşmasınm esasları Üzerinde müzakerelerde bulunmak: | tadır. Endüilstiri kalkınmasına memleke- tinin birçok yerlerinde kurduğu fab- rikalarla başlayan ve ihracatı ara- sında memleketimizi bilhassa &ana- yi ve milli müdafaa bakımmdan alâ kadar eden petrol gibi maddeler bu- Yunan dost memleketle ticari yakın- lığm başlıca vasıtası olan Türk İran transit yolunun inşası ve Tı- yabzon — hudut nakil servisinin mo- törize edilmesi ve burada muntazam #eyriseferin temini işleri ön plânda gelmektedir. Hükümet; bütün şark komşuları için gerçek ve büyük bir değeri olan bu yol üzedinde bugünkü nakil vazi- yetini tesbit etmiştir.Bu hesaplara gö re şark vilâyetlerinin nakliye işleri; halk elinde işletilen 150 otö 200 kamyondan başka canlı nakliye va- sıtalarından 624 deve; 36000 at, 1700 kadar katır vasıtasile yapılmaktadır. Bu nakliye işleri mevsimlere göre tanzim edilmekte ve muntazam bir tarife ile hareket edilememektedir. Yazın nisbeten ucuz, fakat kışın kolaylıkla ödenmeyecek kadar çok| bir para istenmesi, vilâyetler arasın- daki ticari münasebetleri daralt. makta ve Trabzon limanmın İrana kadar uzayan geniş hinterlindnm değerini azaltmaktadır. Kçüncü Umum Müfettişlik, esas #tibarile esaslı bir nâkliye kuvveti sa yılabilecek olan bu vasrtaları bir ta- raftan organize ederken bir taraf. tan da Tirabzon — Erzurum —Ka- raköse hudut şosesinin motörize e- dilmesi için 290000 lira tahsisat ay- rılmıştır. Bu İşin idaresini üzerine a- İacak olan Devlet Demiryolları em- rinde başlangıçta şimdilik 8 oto büs ve 24 kamyondan mürekkep bird mrk Bakanlığınca karar verilmiştir. Du karar ilerde ihtiyaca göre geniş- letilecektir; işletmeye yakında baş- lanacaktır. Otöbüsler 15 - 17 kişilik olacaktır. : Bu servislerle bilhassa şark vilyet- lerinin iç mubadelesi temin edildik- ten sonra; asri transit yolunun mo- torize edilmesi ve Türk — İran tica- Hİ mübadelesinin bu yol üzerinden tam bir intizam içinde ve bol vası- talaria yapılmasına başlanacaktır. Eldeki istatistiklere göre bu yol Ira- nm bütün ihracatını ve ticaretini dış Pazarlara gönderecek ehemmiyet ve İmkânda olacağından bütün doğu İllerimize bir iktisadi hareket getire- cektir. Tahranda cereyan etmekte olan ti ari görüşmeler bu sahadaki işlerin #ür'atle yapılmasmı gerekli Kılmak- tadır. Ticari anlaşma; henüz İranda olmıyan zücaciye mamulâtı İle şap- ka ve bazı sanayi mamulâtımm Ira- na bol miktarda ihracımi temin ede- cektir. Bedeli derhal alınmıyan satışlar veresiye addediliyor "Ankara, 24 (Tan) —Muamele Ver- gisi Kanununun 23 üncü maddesin - deki o peşin ve veresiye satışların #ymrt edilmesindeki tereddüt dola - yısile Finans Bakanlığı alâkadarlara bir tamim yapmıştır. Bu tanıime göre, bedeli derhal almmıyan vey 82 çok bir vadeye bağlanan satışlar veresiye addedilecektir. Gümrük ve İnhisarlarda cezalandırılanlar "Ankara, 24 (Tan) — Gümrük ve İnhisariar Bakanlığı nisan, mayıs ve haziran ayları içerisinde 179 memu- runu muhtelif cezalarla cezalendir - mıştır, Bunlardan 114 memur ih - tar, 26 memur tevbih, 3 memur mâ aş kat'ı, 2 memur kıdem tenzili, 1 memur işten men, İİ memur vekâ- let emrine almmak, 9 memur da ih- raş olunmak suretile cezalandırı! - mış, 7 memur lüzumu muhakeme, Avam Kamarasında Nazırlara rezil diye bağırdılar Londra, 24 (A.A.) — Dün Avem kamarasında Sir John Simon işsizlik #igortası kanununu müdafaa eder misli nadir görülür çok ciddi bir hâ- dise ol Er. zırı yalan si miştir. Kamara relsi, ise müdahale ve Buchanan' hakkında tevbik kara- rı vereceğini söylemekle tehdit etmiş tir. Yine amele mebuslardan Ste Campbel, Sıhh fındık sıçanı,, demiştir. Bunun Üze- rine celsenin on sekiz dakika tatiline mecburiyet hâsıl olmuştur. Buchanan ile Cambell hakkında bir ih takriri kabul edilmi Bu müzskereler esnasında Komü - netler kızıl bayraklar çekmişler ve hayli gürültü yapmışlardır. Londra, 24 (A.A.) — Avam ka. marasında çarşamba günü başlamış olan eslse, bügün sona ermiştir. Bu celse, fasılasız, otuz dört saat devam simiti Nazırı için İsmet İnönüne tebrik telgrafları Ankara, 24 (Husust muhabirimiz- Montrö Konferansında elde ıvaffakıyetten dolayı Yu - , Irak, Afganistan başve - killerile İsviçrenin Ankara sefirin- den İsmet İnönüne tebrik telgraf- ları gelmiştir. fındık sıçanı | aleyhinde görüyor! Amele mebuslardan Buchanan, na- | ve Londra kararları İtalya bunu da kendi Londra, 24 (Tan) — Berlin ve Ro- madaki İngiltere, Belçika ve Fransa büyük elçilerine konferana tebliğinin birer nüshasını Roma ve Berlin hükü metlerine tevdi etmeleri ve bu hükü-| w Brüksel kon: i etmeğe davet eylemeleri için tali er talimatı yeni ge mişlerdir. Öğrenildiğine göre Lokaraocuların Brüksel konferansının tari ve Almanyaya gönder € vetnamelere cevaplardan son ra tesbit edilecek İtalyada nasıl telâkki ediliyor Roma, 24 (A.A.) — Siyasi mabs- Londrada üç devletin yapmış ol- dukları toplantının Romaya karşi has mene bir hareket nişanesi olduğu mü taleasmda bulunmakta ve Avrupada her türlü mesai birliğinde bulunmak nmak niyetinde olduklar ilâve eylemektedir. Gazeteler, İtalyanın stil bir vazi- yette bulunmadığını ve geçenlerde akdedilmiş İtalyan - Alman itilâfı - ml 7. Rüştü Aras geldi Dış Bakanımız büyük tezahüratla karşılandı Başı birincide —— Tevfik Rüştü Aras gardan çıkarken yol boyundaki istasyonlar do - | tanı General Fehmi, Emviyet Direk. nıştır. Ekspres, Filoryada dur- | törü Salih Kılıç, Şehir Meclisi aza - duğu vakit Riyaseticümhur Başya - /ları, Cümhuriyet Halk Partisi teşki. veri Celâl ve meb'uslarımız, Tevfik | lâtmı temsil eden kaza, nahiye, semt Rüştü Arası ve heyetimizi karşılıya- | ocakları reisleri, sporcu gençler gek rak selâmlamışlardır. | mişlerdi. Tren Yedikulede de durmuştur.) oHeyetimizin geleceğini haber alan Burada askeri merasim yapılmıştır. | binlerce halk istasyonun dışmı ve Mektepliler, spor klüpleri azaları, İlini doldurmuştu. Askori pelifrese 'abrikalarda çalışan işçiler, demir-İ ve polis müfrezesi ve askeri bando yolu işçileri ve büyük bir halk küt |da yer almıştı. tü yenileri a 2 iesi ellerinde bayraklar olduğu hal - © Messagero gazetesi di. de beyetimizi sevinçle karşılamıştır Avrupada mesaf birliği yapmamı .| Sirkeci geri Pe zın Mzım gartı, zecri tedbirlerin tor- Ma ve Bolesiya Ral tali d dı ir, den Cevdet, Vali ediy ii çaki mayi Lond. | Muhiddin Üstündağ, Jatanbul Komu- limen neticelerden tam suret. | tanı General Hal rkez Komu - te memnun olduğunu bildirmiştir. — | sema ez dış işleri bakanı Delbos, | konferans toplanması neticesine va» Polonya ve Sovyetler Birliği büyük | ran Londra müzakereleri hakkında elçileri ile Küçük Antant memleket- | malhmat vermişt leri elçilerini kabul ederek Kendileri- | Blum, temamen ne Avrupa sulhunun, Umumi bir | Ramsey Maedonald ile bal sureti bulunarak, tarsini için bir | tür. iyileşmiş olan görüşmüş- JAN Kadın niçin gazete okumaz Çünkü gazeteler umumiyetle ka» dının ihtiyaçlarına o uymazlar. Kadın alâkadar olduğu mevzu- ları gazetede bulursa okuma. mazlık edemez. (TAN) kadının alâkadar olduğu mevzulara sü tunlarında ayrı yer vermiştir. -İgama, Romen Sefiri Filoti, Irak Se- firi Naci Şevket, Iran Sefiri Fehmi | | Rıfat İgen, Hariciye Vekâleti Şeflerinden | Sehrimizde bulunan Yugoslavya Sefiri Lazareviç, Japon Sefiri Toku- | Han, Afgan Sefiri Sultan Ahmet | Han, Sovyet Maslahatgüzeri Salkin de istikbale gelmiştir. : Istasyonlarda yapılan tezahürat dolayısile ekspres yarım saat kadar teahhurla gara ge r. Askeri bando selâm havasını çalmağa baş- lamış, asker ve polis müfrezeleri s6- lâma durmuştur. Tevfik Rüştü Aras ve heyetimiz trenden İnerken bir alkış tufanı kop muştur. Hariciye Vekilimiz güler - yüz ve neş'e İle trenden inmiş, kar- sılıyanlarm tebriklerine karşı teşek- ür etmiştir. “— Güzel memleketime döndüğüm Için büyük sevinç içindeyim. Bütün vatandaşlarımı da şen gördüğümden ayrıca sevincim artmaktadır. Filor- yaya giderek kendimin ve murahhas arkadaşlarımın tazimlerini Atatür - ke arzedeceğim. Biraz sonra Anka- vekilimizi Yeşilköyde o karşılamağı gideceğim ve kendilerine geyahati - miz hakkında hazırladığım raporu arzodeceğim. Istanbulda birkaç gün kaldıktan sonra Ankaraya gidece - kiz.” Tevfik Rüştü Aras, kendilerini karşılıyan sefirlerle de kısaca görüş- tükten sonra vali ile birlikte otomo- bile binmiştir. Halk, vekilimiz ayrı » briken alkışlamış ve: — Yaşasın Atatürk. Diye tezahlirat yapmıştır. Tevfik | Rüştü Aras Perapalas Oteline gide- | rok öğleye kadar istirahat etmiştir. Gelen murahhaslarımız Dünkü ekspresle bütün murahhas heyetimiz ve memurlar gelmişlerdir. Isimlerini yazıyoruz: Hariciye Vekâ- leti İkinci Daire Umumi Müdürü Ce vat Açıkalm, Hukuk Müşaviri Ziya Kızıltan, Iktısat Vekâleti Deniz Müs ieşarı Sadullah Güney, Kur Albay Matracı, Hariciye Vekâleti Kalemi Mahsus Müdürü Refik Amir, Harie'ye Vekâleti Hususi Kalem Müdür Musvini Hasan Rifat Söz Bedri Tahir, Kurmay Binbaşı Yusuf radan tayyare İle gelecek olan Baş- | 3 memur men'i muhakems kararı almış, 3 memur beraet etmiştir. —— ii Maliye direktörler kararnamesi bekleniyor Ankara, 24 (Tan) — Finans Ba- kanlığı, merkez teşkilâtı memur kad- ros Üzerinde çalışmaktadır. Kadro, Yüksek Tasdika arzedilen direktör. İer karsrnamesinin gelmesini müte- akıp tatbik mevkiine konulacaktır. Kadın, TAN sütunlarında en son tuvaletleri, güzelliği muhafaza- ya ait fikir ve tavsiyeleri, ev ida- resini, yeni yemek pişirme usul. lerini, çocuk bakımını ve eğlen- celi dedikoduları bulacaktır. Aile geçimsizliklerin e, gönül ukdelerine, ev idare sine aid müşkülleri- ne (Dert ortağı) nın ve (Akıl hoca) sının verdiğ ! cevapları bulacaktır Fazla olarak (TAN) kadın okuyucularına arada sırada bedava patronlar verecektir. TAN evin gazetesidir KARA İL A Yİ RAS EŞ ELİ EZ RP ER K EAT Egeli, Hariciye Vekâleti Daire Şefi Abdülkadir, Bayan Nevin Bedii, Montrö Konferansının Londra Büyük Elçimize teşekkürü İstanbu, 24 (A.A) — Esaslı mü- takerelere iştirak ettiklen ve bunlar bittikten sonra sıhhi lizumundan dolayı imza celsesinden evvel hare - ket etmiş olan murahhasımız Loa - Le aa Bu yazıya ne diyelim ? ! Sıcak! Demirci körüğü gibi fos! fos1 soluyorum. Önümdeki hokka - tm İçindeki mürekkep pekmez gibi koyulaşmış, kalemin ucundan akmak istemiyor. Kalem de elimde sopalaş- tı. Gerçi bazı yerlerde sopa kalem - den daha beliğdir veya çok iş görür ama bu seferki sopalaşma sıcaktan dolayı benim elime gelen durgunluk- tan. Hava ağır, bulutlar tehditkâr ve sema bulanık. Bu kadar fena şart- lar altında size ne yazabilirim. Haydi deneyelim, Biliyor musunuz? Rizi bu hava bi. raz sıkıyor diye şikâyet etmemeli - yiz. Çünkü hava da sıkmasa hiç sıkılacağımız yok gibi. Ben dünyada ne borçlu olmayı is- terim, ne de alacaklı, Hele alacaklı olmaktan nefret ederim. Buna rağ- men bazan slacaklı vaziyetine diişi- yorum. Bir kere daha fazmıştım ya! Alacaklı olmak borçlu olmaktan çok daha fenadır. Çünkü borçlu kendi va- ziyetine hâkimdir. Parası ve niyeti varsa verir. Bunlardan birisi yoksa vermez. Alacaklı ise kendine tâbi de- gildir. Almak ister ama karşıdaki ve- rime, ” İşte bu kötü vaziyete düsmüs bir bedbaht sıfatile bir müsahede yap « tem. Şimdi âlemde sıkılma denilen sey kalmadı. Eskiden kapısma al caklı gelmeyi tahammül edilmez bir felâket sayanların çocukları ve to- runları borcunu vermemeyi hayat icaplarmdan ve zekânm haklarmdan başlıcası telâkki etmektedir. Yaşa - mak için borç etmeyi nihayet bir be- şeri zaruret saysak bile, bir radyo, bir Frigidaire, bir otomobil hattâ bir yazlık otel ikameti gibi şeyleri vere- siye yapıp ta sonunda para İsteyin. ce: — Ne aeele ediyorsun. Batakçıya mal mı kaptırdım! diye ifade veren - lere şaşmamak kabili değildir. Diye - cek şu ki sıkılmamak grafiği bu za- viye dahilinde inerse aramızda ye. güne emniyetli muamele biribirimi. zin elini sıkmaktan ibaret kalacak - tır. Bir seye kızmıyorum, Hem bor- cunu vermiyor, hem dı — Vereceğiz dedik yal Biz borcu- muzu inkâr mı ediyoruz! diyorlar. Iyi söylüyorlar ama bilmiyorlar ki borelu hiçbir zaman vermiyece - ğim demez ve maatteessiif vermiye. ceğim demez de biçare alacaklı on - dan dolayı beyhude borçlunun peşin- den koşar, Yoksa borçlu borennu ver İmiyeceğini açıkça söylemek yiğitli - Üni gösterse vaziyette alacaklı leh. ne büyük tahavvül olur: adamcağız yorulmaz ve boş yere ümit ağla - maz, B. FELEK ——-————-— Celâl Bayar .tetkik seyahatine çıkıyor Ankara, 21 (Tan) — Ekonomi Bakanı Celâl Bayar, perşembe sa - bahı dönmek üzere yarım Kütahya ve Balyeye gidecektir. Baker, KU- tahyada Seyit Ömer civarda bulü- nan büyük linyit madenini ve Bal - yede işlemekte olan maden ocaklı « Tmı gezecektir. İçbakan geliyor Ankara, 24 (Tan) — Iç Bıkan ve Parti Umum Sekreteri Şükrü Kaya bu akşamki trenle İstanbula git - miştir. — ———— ve arkadaşları tarafından aşağıdaki telgraf çekilmiştir: Fethi Okyar Londra Büyük Elçisi Dün geceki son İmza ocelsesinde beyeti murabişsamının teklifi üze. rine konferaosın zatı devletlerine hürmet ve muhabbet hislerini iblâ- ğa karar verdiğini saygılarımızla ar- zeder ve samimi tebriklerimizi su - Bariz. Aras Davas Menemencioğlu is Fethi Okyara Aras “Resmi ilânlar Türk Limited Şi, kara caddesinde Kahramanzade olunur, â fon numarası 20960 dır, İlânların bu tarikle General Gündüz Sadak az — m ER ZİYLAN VOR A7 Resmi devairin nazarı dikkatine: ! Gazetemizde neşredilecek resmi ilânlar için i yegâne merci rketi” dir, Şirketin merkezi An- hanımın üçüncü katıdır. Tele. gönderilmesi rica sa