25 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

25 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

> İkinei beş yıllık plânın tatbikatı Dokuma endüstrisi tamamlanıyor - İzmit kâğıt fabrikası bir misli daha genişletilecek İzmit Kâğıt fabrikasının güzel bir görü: Ankara 23, (Hususi muhabirimiz. den) — Sümer Bankta son etütlere göre birinci beş yıllık plân, muay- yen vaktinden ıy evvel bitirilmiş olacaktır. Önümüzdeki yülar için. de plânın tatbikat cümlesinden ola- rak, yapılacak işler, bilhassa, kurul- muş olan selüloz endüstrisinin inki- gafma müteallik tedbirlerle, demir ve çelik, çimento, bakır fabrikaları- nın kurulmasına ve kimya sanayii - pin İlerletilmesine inhisar etmekte - dir, Bunları okuyucularımıza hatır- latmağı faydalı bulduk. Dokuma endüstrisi: Dokuma, endüstrisi programın ilk tatbikat sahasına konan ana kolu - dur. Plânm son üç yılında bu branş üzerindeki çalışmalar şü şekilde hu- lâsa edilebilir: Malatyada okurulmasma karar verilen ve ihzari çalışmalarma baş- lanmış bulunan fabrika ile devlet endüstrisine 430 tezgâh ve 10.500 iğ daha ilâve edilmiş olacaktır. Sellüloz endüstrisi: Bu branş üzerindeki çalışmaların İlk eseri Izmit Kâğıt Fabrikasıdır. Faaliyetine intizamla devam eden bu fabrikaya günde 40 ton selüloz imal edebilecek olan “yeni bir-fabri- ka ilâve edilmesine karar verilmiş ve bu yeni fabrikanm ihalesi yapıl- mıştır. 1988 yık başlarında fasliye- ta geçecek olan sellüloz fabrikası günde 10 ton saman ve 30 ton odun sellülozu imal edecektir. Endüstrileşme siyasetimiz. yurtta günden güne artan kâğıt ihtiyacını tamamen kendi ( fabrikalarımızla karşılamak azmindedir, onun İçin - dir ki Izmit kâğıt fabrikasmın bir misli daha büyültülmesine dair olan karar 1936 yılı sonlarından itibaren tatbik sahasına konulacak ve bu su- retle yabancı illerden kâğit ithalâtı- na son verilmiş bulunacaktır. Sellüloz endüstrisi branşmm ans kollarından olan sün'ı ipek sanayii- nin ilk eseri 1935 son teşrin ayında Gemlikte temeli atılan sun'i ipek fabrikasıdır. Yakın bir zamanda fu- aliyete geçecek olan sun'i ipek fab- rikası parlak, yarı parlak ve mat ol- mak üzere üç türlü sun'i ipek İpliği imal edecektir. Eğer bu fabrika ku- ruluşunda güdülen gayeyi istihsale elvermezse o zaman teşkilâtı bir mis- ti daha genişletilebilecektir. Maden endüstrisi: Bir yıldanberi çalışmakta olan| No. 92 Âdemle Havva Bürhan CAHID Ve bu bahsi değiştirmek ister gibi bir füme balığı tabağını bana doğru uzattı: — Almaz mısmız efendim. O kadar dalmışım ki! Öteki me- murlar demek aylıklarmı ayn yir- misine kadar idare edebiliyorlar. On- dan sonra yazıhanede abur cubur yi- yorlar, gu halde Raşel onlar kadar da yaşıyamıyor. — Kardeşin var mt, dedim. — Uç kardeşim var. Benden kü- geçindiremediği kalabalık aileye yar- dım ediyor. Ve bunun içinde öğle yemeğini bu daracık, havasız yerde gövle böyle şeylerle geçiriyor. Basımı iğmiş, güzel hareketlerle ta- bağındaki'soğuk et parçasinı kesi -| yor. Onu bu kadar yakmdan görme mistim. Kırmızı kıvırcık saçları Üzerimde kükürt ve sömikok fabrikalarına bu ve önümüzdeki yıllâr içinde bir mu- Azzam fabrika daha iltihak edecek- tir. Bugünün makineleşme medeni- yetinin her memlekette iktrat siys- setinin temel direği haline getirdiği | demir ve çelik endüstrisinin de bu yeni fabrika ile yurdumuzda, temeli atılmış bulunacaktır. o Karabükte kurulacak olan bu yeni fabrikanın ihzari faaliyetlerine başlanmıştır. 1937 'ylı başlarında asıl inşaata gi- rişilecektir. Yine ayni yerde, Karabükte kuru- lacak olan çimento fabrikasmın da bütün ihzari etütleri bitmiştir. Şim- di teknik projeler hazırlanmaktadır. Demir ve çelikten sonra memle - ketimizde milli bir dava olrak güdü- | Yurtta | en bakır sanayii geliyor. bakır endüstrisini oinkiguf ettirmek işini başarmak Üzere teşekkül etmiş bulunan Eti Bankın bu yolda aldığı tedbirleri ve ihzar ettiği projeleri de hesaba katacak olursak birinciteşrin yıllık endüstrileşme plânmn il ettiği bütün faaliyet sahalarmdaki ilerlemenin sür'ati göz Seramik fabrikasının da fhzari tetkikleri bitirilmiştir. Cam madde üzerinde de elütler bitirilmiş oldu - ğundan avanprojenin hazırlanma - sma buşlamıyor: dinli Mektupları Gürültü ve dumandan şikâyet ediliyor “Aylardanberi gürültü ile müca - dele hakkında gazetelerde bir sürü | yazı görüyoruz. Ve bu işle belediye- Si de alâkadar olduğunu okuyoruz. Fatihte Saraçhanebaşında Ömer E- fendi caddesinde bir nalbant dükkâ- nj açıldı. Bu dükkânm bacası, saba - hm sast beş buçuğundan itibaren, gün kararıncaya kadar etrafa ka - rum saçmaktadır. Fazla olarak, bü- tün mahalleye boğucu bir tırnak ko- kusu yayılmaktadır. Bütün mahsille. yi istilâ eden bu kokuya tahammül etmek imkânsızdır. Civardaki ev sa- hipleri tarafımdan bir mazbata yapıl- dığı halde henüz hiçbir netice çık - mamıştır. Kiracı olarak oturanlar, kontruratları bitinceye kadar bu pis kokuya nasıl tahammül edecekler? yuvarlak pembe boynu nekadar a- henkli. Öne doğru iğildiği için gevşi- yen elbisesinin aralığından göğsü gö- | rTünüyor. Hoş şey. Birdenbire başını kaldırdı. / iri mavi lekesiz gözleri yakından o kadar tatlı ki! — Bravo dedim. Böyle bak bana! Kızardı, Ne garip bir teni var bu kızın. A- çık, beyaza yakm agık pembe ve a- deta şeffaf gibi. Kızarınca yanakla- ri pence pençe oldu. — Evlenmedin değil mi Raşel. Kıvırcık altın kafa iki tarafa sal- landı, — Hayır efendim. — Nişanlı mısır ? — Hayır. — Sevmedin mi kimseyi? * Önümdeki altm dalgası hareket et- ti, Yerine bir çift iri mavi göz geldi. Yüzüme baktı. Sonra ağır ağır başmı indirirken cevap verdi: — Bunları konuşmaya ne lüzum var efendim. Kır doğru düşünüyor. Ne vazifem benim, Fakat yemekte somurtup ciddi geyler konuşacak değilim ya. — Ne ehemmiyeti var, dedim. Ye- BORSA 2 TEMMUZ CUMA Paralar Ana 625,.— 125,62 510— .0.— 21— s5, 13 Sterlin 1 Dolar 20 İsviçre fr. 20 Belçika fr 20 Drahmi 20 Çek karon 20 Ley 20 Dinar Üret vesikab Fiorin Avastarya gilin Mark, Ziti Pengo Leva Yen İsveç kuron Altan Banknot Ekli 190 Dolar Liret elga Cenevre Sofia Flerin Çekoslovak Avusturuya Mark İsveç kuronu İspanya pezeta Esham İş Barkom Mü N » Hamiline «0 İ Anadolu “160 Sirkethayriye Tramvay Bomonti Nektar Terken Aslan Çimento Merkez Bankası 68,30 İ. Osmanl Bankası 21 Şark Merkez Eczanesi Kuponsuz 3.70 ilstikrezler 41,50 16.50 18,— 9.25 10,30 Türk Borcu 1. lag İsti krazi dahili Ergani A BC Sevas — Erzurum 1 Misir tahvilleri sas | 1908 *17 inim , Tahvilât Rim Anadoki 1 ve TI Anadal, Müzemil , —————— Mısırlı misafirlerimiz, dün Romanyaya gittiler Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Mısır Ümivereitesine mensup İtalebe grupu, dün, Romanya vapu rile Hmanmuza: .. . v anyaya müte- veccihen hareket etmişlerdir. Misirli talebe şehrimizde gördük - pit hüsnü kabulden fevkalâde mem- nun ve mütehassis olmuşlar ve bu husustaki duygularımı. ifade edecek bir kelime bulamadıklarını beyan etmişlerdir. İsparta maarif müdürlüğü Isparta Maarif Müdürlüğüne Us- ktidar On Besinci Mektep Başmu - alimi Nâzım tayin edilmiştir. aa Acaba, belediye Nalbant ve kalayor gibi meslek erbabı mahalle arala - rmdan uzaklaştıramaz mı? Bu hu - susta belediyenin nazarı dikkatini celbetmemizi rica ederim.,, Fatih Saraçharlebaşmda Ömer Efendi caddesinde 13 NÖ. lu evde M. Kantürk Jimek bitinceye kadar arkadaşız. Her) şeyden bahsedebiliriz. İkinci bir şişe birayı ona açtırama- dım, — Müsaade ederseniz bana kâfi, dedi. dar soğuk. Yemekte zarar vermez de, Kendi bardağına da boşalttı. Bu fakir aile kızının hali de bam- başka, Her kadının, her smıf kadınm ken- disine göre hoş bir taraf var. Bu kı- zm düşüncesi, hisleri, zevkleri büs- bütün başka, Bugün kendisi için büyük bir deği- şiklik olan şu öğle yemeğinden çok memnun görünüyor. İlk defaki sıkıl- ganlığı da yavaş yavaş geçti. Şimdi teklifsiz ve arkadaşça ko - nuşmaktan cesaret alarak rahat ra- hat yemek yiyor ve konusuyor. Parisin Lowvre müzesinde eski ktâ- sik ressamlarm Meryem ri görmüştüm. Hâhi, beyaz e De rak bahar göklerinde görülen düz mavi gözler, pembe gül rengiride du- daklar. Masum bakışlar. Ve bukle bukle sarı saçlar. Kırmıziya çalan sarı saçlar, İşte karsımda bir melek vumu- — Nasıl istersen, fakat bak neka-| Fotoğraf Tahlilleri Fotoğraflarınızı bize gönderiniz. karakte- rinizi size söyliyelim! Hayal kuvveti mantığına galip bir karakter. Çalışma tarzı devamlı oi-! makla beraber bir sisteme tâbi değil- dir. Fakat kendi- ne emniyeti Vvar- dır. Bu o sayede! muvaffak olur. Mu | ayyen gayeleri var dır; Onlara eriş- mek üzere çalış - , Bazı inki - sarlarla karşılaş - miştır. Ve dost| muhitinden hoş - arif İanm. Hoş meşrep tir. Biraz derbederdir. Deruni fakat herkesten sakladığı bir ıstırabı var- dır. Yakmlarına karşı gefkat göste - rir. » Ticar! dehası olan bir tip. Yalnız muhitine dikkat etmesi lâzımdır. He- saplı, menfaatini bilir, ona göre ha reket eder bir ka rakter, Çok ko nuşmağı sevmez. Biraz mağrurdur. Zekhsını müsbet işlerde yürütür. Fazla meşguldür. Bu itibarla ihmal leri vardır. Fakat zekâsile bu eksik Viği tamamlar Ha Ömer Tezcan yatmı daha İyi tanzim ettiği takdir. de daha muvaffak olacaktır. # Birçok maceralar geçirmiş olması- na rağmen neşesini kaybetmemiştir. Büyük fedakârlık lar yapabilir, di-| gerbindir. Tatlı -| lıkla muamele e - dildiği takdirde! kendisine hersey yaptırılabilir. Ak si takdirde istik- itine Tüter ener miyet verdiği i - çin ayak direr. İnadı vardır. Fa» Nuri Mısırlı kat kin tutmaz. Zaman zaman melankolik olur. Uzun | silrmez. Buna ilk gülen yine kendisi olur. | * Dikkatli, itinalı bir karakter. Ken dine emin olduğu kadar kendinden memnundur. Üze- rine aldığı işleti ciddiyetle başa - rır. Elde ettiği malümatı etraflı bir şekilde kullan masını bilir. Her türlü ileri hare- ketlere ehemmi - yet verir, takip e der. Temiz kalp- idir. Bulunduğu muhitten dışarı (o Eelkıya çıkmaktan ise, o muhiti yükseltmeğe Küçük B. C. R. imzasile: “26 yaşındayım. 15 yaşımda mü- teassıp bir ailenin kızımı seviyorum. Kızın beni sevdiğini anlamak için birçok tecrübelerde bulundum. Beni çok sevdiğini anladım. Henüz örta- da bir şey yokken eve misafir gelen komgu kızları konuştuğumuzu gör - dükleri saman fena halde yüzünü ek. şitiyor. Müthiş surette şimdiden Kıs kançlık başladı. Bunlar hep sevdiği- nc alâmet diyelim. Ben do kısı çı dırasıya seviyorum. Ve kendisine he- niz küçük gördüğüm için aşkımı iti- raf etmedim. Edersem kabul &dece « Jine eminim ve fakat heniz çocuk olduğu için itimat ta edip itiraf ede miyorum. Bir arkadaşına söyler, de- dikoduyu mucip olur diye sarfna- sar ediyorum. Askerliğimi bitirdi - ğim için bütün akrabalrım beni bir an evlendirmek istiyorlar. Ben otuz yaşıma girmeden evvel evlenmiye - ceğimi söylüyorum, hayret ediyorlar. Bir aileyi geçindirecek vaziyette- yim. Sevdiğim Kızın ailesi de olduk- ça servete malik. Fakat görgüsü pek az, Aile hayatında aradığım meziyet. lerden hiçbirisi yok gibi bir şey. Tahsili de ikmektep. Başka bir kız » la evlenecek olursam onu kat'iyyen unulamıyacağımı zannediyorum Bundan bir sene evvel bir kızla seviş» tim. Hattâ alacak iken ve nişan ha - sırlığında bulunurken kuvveti bir hakikat beni evlenmekten sarfına- gar ettirdi. Şimdi o kız kocada, Onun mw nereden duymuş? Albümde sabık sevyilimin fotoğrafı vardı. Kız kar- deşim ile araları pek iyi. Hiç lüzumu yokken hiç yoktan: “Bu fotoğraf ki- min?” gibi sualler açmış. Nihayet kardeşim: “Ağabeğimin sabık sevgi» hisi, şimdi başkasile evli, hattâ çocu- ğu da var” cevabında bulunmuş. Ağa- beğimin sevgilisi deyince Tonklen renge girdiğini bana kardeşim söy - İzli Bim İz fazidüm elli imen İri fm toğraf kayboldu. “Bır resmi - alan bu kilçük sevgilimdir. Ya sakladı, yahut imha etti. Şimdi size soruyorum. Ev lenirsem mi, beklersem mi iyi olur? Hangisini tercih edeyim? Kız büyü - dükçe acaba aşkında sebat eder mi, yoksa ümitlerim sukutu hayale mi uğrar?” Beklemeniz lâzım. Fakat daha şimdiden, aileniz vasıtasile müracaat ederek nişanlanmak teşebbüsünde bu- lununuz. — —— —— mağı sever, $.4.B. Mağrur, muhitinin tesi kalmış ve ona çok ehemmiyet e İbir şahsiyet. Bununla beraber muvaf fak olduğu zamanlar ve işler vardır. Bu muvaffakıyetler ona, kabiliyetleri hakkında yanlış fikir vermiş, birçok inkisarlarla karşılaşmıştır. Çok oku muş olmasına rağmen muayyen bir sistem dahilinde okumadığı için ka- rarlarmda mütereddit kalmıştır, Ha çalışır. Muayyen prensipleri vardır. İçtimai kayıtlara hürmet eder. Oku-| saklığı İle yemek yiyen Benç Muse- vi kızı bu tabloları hatırlatıyor, Insana ilk hamlede adeta hürmet, ibadet hissi veriyor. Fakat yavaş ya» vaş o da Havvanm kızı oluyor. ii Yemekten sonra dondurma getirt- tim. Sade, sakin bir baş hareketiyle te- şekkür etti. Garip değil mi, bugün şu daracık odada yemek yemekten hiç sikılma- dım, hattâ bu benim için hoş bir de- Zişiklik oldu. Benden önce dondurma smı bitren Raşel, çalışmak için oda- emm yardımı ile masayı topluyor. Arkâsında mavi zemin üstüne pa- patyalı bir margizet var. İnce kumaş her hareketinde sakladığı körpe vü- cudun zarif taraflarını ifşa ediyor. On yedi belki de on sekiz yaşmda fidan gibi bir kız. Hani nar ağaçları- nın altında ince sürgünler olur. Bun-| lar o kadar körpe, o kadar düzgün-| dürler ki, insan koparmağa kıyamaz. Iste bu genç kizm vücudu onlara ben ziyor. Uzun bacakları beline doğru geniş-| ledikçe o kadar mevzun bir şekil alt- yor ki Insan elinde olmıyarak haya-| yatmın bir muhasebesini yapmak o- nun için çok faydalı olacaktır. Dedim ki: — Burası iyi, hoş ama biraz sicak oluyor. İster misin seninle yarın se- rin bir yerde yemek yiyelim. Yüzüme baktı, İnce kaşları hayret ifade eden bir çekilişle kımıldadı. — Meselâ Nil kıyısında Semira- miste.. Başını iğdi. Pembe, kalın dudakları büzüldü: — Siz bilirsiniz. Fakat. — Ne var? Yüzüme bakmadan cevap verdi: — Sizi rahatsız etmekten. Biraz durup devam etti: Sizin eğlencelerinize mâni olmak - tan korkarım. — Hayır, hayır. Yarın yömeği o- rada yiyeceğiz. Yarm bir dostuma davetli olduğum halde oraya gitmi - yeceğim, Kıvreotk altm kafası kalktı, O Meryem bakışları leziz bir şerbet gi- bi aktı: — Teşekkür ederim. # Içimde tatlı bir heyecan var, Akgama kadar bu heyecanla çalış- linde bu hatların ince kumaş altm-itım. da kalan taraflarmı da takip ediyor. Nasıl oldu bilmem, Raşel bu müddet zarfında kâğrt imzalatmak için birkaç kere yanıma ile teehhül etmediğim çok isabet ol! du. Bu küçük sevdiğim genç kız bu- |BeY Çevişmeler | enmelef sevgili Müphem bir mektüf Babaeskiden B. N. İl “Yaşım on yedidir. yy hm. Küçüklüğümüzdenberi “ misli çok iyi bilir ve tam ona karşı duyduğum bütün bütün eritiyor, Orm bancı bakışlardan bile kıshö Atasıra annemle gezmeği Yalnız kaçamak çareleri Mümkün değil, Ümitsizlik yim. Bu gizli sevgimi bildir meliyim?” Mektubunuzdan bir #v Birisini seviyorsunuz. On& yorsunuz. Yaşmız on yedi” ba da genç bir kızsımız. İİ dar. Kimi seviyorsunuz? yük müdür,küçük müdür nedir? Bütün bunları söyl nuz. Sarih olarak bize tel sanız size bir cevap vet 5 Aşk karşılıklı © Herekeden H. E. im o. | “Yirmi yaşındayım, Bir beri on sekiz yaşında bir yorum. Biribirimizi o kadar ruz ki aramızdan 8 3 iken geçen gün benim gözü! de bir gençle sevişirken gö İnun için ayrılmak istiyorutt kendisini çok seviyorum. yım? Aşk ve muhabbet Bu kız, gözünüzün önünde S4 sevigirse, sizin için yapıla”! , onunla alâkanızı kesin tâ onu sevmekte devam b” izzeti nefsiniz aşkınızdan © sek olmalıdır. Bu işin başk lu yoktur. : Evine çağırdı Ş. D. İmzasiyle: “Yaşım 18. Kendimde çük bir kızla 5-6 aydır Kız. herşeyden fazla par yl ge vi lâ kiz sebdiğini “Dana 4 beni evine bile davet etti. dan gelen binlerce güzel if mz beni seçti. Fakat bizi © bazı insanlar onun hakkın lâflar çıkarttılar. Hettö b tedavi için İstanbula gü da bir ay kadar kaldım. onun başka birisi ile lediler, Düşünüyorum. BW £ sevmeseydi. evine almazdı. bu meseleyi sordum. O Benden başkasını sevmedi g lüyor. Acaba doğru mu? kiz beni aldatıyor muf anlamaliyım?,, Çok garip düşünüyo bir kızın sevgisi, sizi evide ş miş olmakla mı arlaşıli yor” kiz, sizi evine çağırm: ne inanmayacak mıydınız? Muhitinizde kulağınıza * len dedikoduya sebep 0/ niz. Yazdığınıza göre, 33 züküyor. Maamafih, harek' den iyiye tetkik ediniz. Sİ tan alâkasını ölçünüz. Yi gide acele etmemeniz yor. Dikkatli olunuz. ği geldi, Hergünkü ağırbayli > jd. Gösterdiğim hususiyet madı. Her akşamki müsaade istedi. Memurlar gittikten son” det yazıhanede kalıp kenö keto ait işlere bakıyoru” Bu akşam yazıhanede? istemiyorum. Bir aralık Raşelin odasi Makinesinin muşambâ “ği girmiş. Derlemiş, toplam!$" fif bir menekşe kokusu beri bu kokuyu sürüyor. merakla yazıhanesinin 8“ Mika zarf içinde bir di$ "ği diş patı. Meşin mahfasA gö çatal bıçak. Burada yemek 4 çin lâzım, Bir küçük kutü gibi pudrası da Raşel. kuyor. Bu kızım da me? şı düşkünlüğü var, Bir beyaz yüz havlusi- mahfaza içinde bir tuvafi'. meşin zarfında bir saç © Kendine göre bütün © zemesi burada, etim Gözü biraz dahs çel Bir büyük gişe 1osy0”” baktım. O da menekse. JA #