July 27, 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

July 27, 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 27 TEMMUZ 1936 TELEFON : İKİNCİ TAN EVI İstanbul TELGRAF : TAN, İSTANBUL 5 KURUŞ i Ankara caddesi 24318, 24319, 24310. YIL — Mo, 487, TAR SİYASAL GÜNDELİK GAZETE ispanyada kan ve ates devam ediyo italya Habeşistandaki impa- ratorluğun tanınmasını hiç bir zaman istememiş (Yazısı 3 üncü sayfada) p Dahili harp gittikçe şiddetleniyor Malagada 500 gemi battı sokaklarda cesetler yatıyor! İspanyada iki taraf Dünyada bugün herkes kendi derdile meşgul... Uzakça bir komşu evinde olup biten şeylere ancak uzak bir seyirci gözile bakabiliyoruz. Fa- kat Ispanyada olduğu gibi, bü olup bitenler, yüz binlerce kardeşin biri- birile boğuşması, milyonlarca insa- nn tehlike,yoksuzluk, iztırap içinde kıvranması şekline girince bu vazi- alâkesiz kalmak imkân yete karşı haricindedir. Hergün gazetelerde biribirine zet haberler okuyoruz. Gerek Ispanya- da ve gerek hariçte İspanyol dahili harbi hakkında malümat neşreden kaynaklar tesir altındadır. Ispan-| yada mücadele eden İki taraf, kendi kendilerini muvaffakıyetii gösteri - yorlar. Hariçteki kaynaklara ge- lince bunlardan bir kesmı faşist un- surlarının, diğerleri smele unsurla- rının kazanmasına candan taraftar- dır. Hâdiseleri bu taraftarlığa göre | ölçerek şu veya bu tarafın kazan - makta olduğunu iddia ediyorlar. Memleketimiz gibi hiçbir tarafgir- Tiğin tesiri altında olmıyan bir mü- şahede noktasından Ispanya hâ selerine bakinca gördüğümüz ma zara Ortada kazanan yoktur. İspanya besabına her iki taraf ağır zararla ra uğramaktadır.Sellerle kardeş ka- nı boş yere heder oluyor. İki taraf- tan biri silâh kuvvetile mücadeleyi bugün kazansa bile kardeş kavgası DA sathın altında devam edilecek - İir. Her iki taraf, bütün İspanyol lar için müşterek olan milli kıy - metleri, biribirine zarar vermek © mel ve iddiasile yıkmaktan vazgeç” Miyeceklerdir , Mücadele eden tarafların salladı &! bayrakların birinde faşistlik, di - Zerinde komünistlik yazılıdır. Fakat bu isimler üzerinde fazlaca durma» ya lüzum yoktur. İspanyollar tari- hin dünkü devirlerinde de biribirle- rile çok çarpışmışlardır. O zaman larda umumi prensip ve tarikat ih- tilâflarından bahis yoktu, Ayni mü- €adele, ayni ikilik ruhu, filân vey İalan sergerdenin arkasından yürü- mek veya filân ve falan ecnebi dev- lete taraftarlık etmek saikile, de vam edip gitmişti. Merkezi ve ©e- hubi Amerikada Ispanyol ırkından insanların, kurduğu hükümetlerden birçoğunda da ayni vaziyete ve ay- ni kararsızlığa tesadlf edilmekte- dir. Demek ki, işin içindeki mesele, bugün moda olan iki nevi dünya cereyanma taraflar ve aleyhtar iki kısım İspanyolların, İspanyada bi - ribirlerinin zararına olarak hakimi - yet kurmağa çalışmalarından ibaret değildir. Asıl dert şudur: Ispanya- d. müşterek milli menfaat ve kıy- metlero ait ölçüler teessüs edeme - miştir, Hâdiseleri bu ölçüler bakı - mından görecek, milletlerine göste- recek ve mi uvvetleri müşterek milli menfaatler üzerine teksif ede- bilecek istidat ve kudrette milli reh- berler yetişememiştir. Milletlerin hayatında büyük cüs-| sede rehberler zaten güç ve nadir yetişir. Ispanya tarihine bakacak 0- lursak kabiliyet sahibi adam yetiş- mek imkânlarını kurutmak için a - sırlarca müddet çılgınca uğraşıldı- ğını görürüz. Engizisyon teşkilâtı - nin ortaya koyduğu çok dar nümu- neye uymıyan, uyamıyan her insan derhal imha ediliyor. Ietimai ıstıfa hep korkakların, dar görüşlülerin, kıymetsizlerin baka bulması ve cesa- retlilerin, İsuaatirlerın ezilmesi. şek- linde cereyan ediyordu. Engizisyon teşkilitmm asırlarca müddet Ispan- yada istidadı imha siyaseti gütmesi- (Arkası 3 üncüde) TAN ez) i Devletler isyanın beynelmilel aksülâmellerinden korkuyorlar Bugün viraneye dönen Paris, 26 (A.A) — Bitaraf dev- letler, İspanyadaki dahili müeadele- nin ne suretle neticeleneceğini he- nüz kestirememektedirler. Bu mü- cadelenin beynelimlel bir takım ak- sülameller hasıl etmesinden endişe edil il ek Bütün devletler tebalarınn hayat- larını temin etmek için uğraşmakta- dırlar, Brazen adındaki Ingiliz torpito muhribi, 140 İngiliz ve Amerikalı dan mürekkep bir kafileyi hamil ol- duğu halle Malagadan Cebelittari- ke gelmistir. Yolcular, oMalaga'da 300 geminin batmış, 500 kişinin öl- müş ve 2000 kişinin yaralanmış ol- duğunu söylemektedirler, Sokuklarda birçok cesetler yat- (Arkası 3 üncüde) MEET iş: Granadadan bir mansara Asilerin liderlerinden Franco Kanadalılar Londra 26 (Tan)— İngiltere Kralı Seki- zinci Edvard bugün Kale'ye gitmek üze- re saat 1/37 de Anşan toreş yatiyle Ports - mut'tan hareket et- miştir. Kral'büyük merasimle uğurlan - mıştır. Angontores ya ta, İki torpido muhri- binin refakatinde ola rak Fransaya yollan mıştır. Bir tayyare filosu teşyi resminde İbulunmuştur. o Kral Kale'ye vâsıl olduğu zaman Fransa Reisi- İcümhuru Alber Löb - İrön tarafından karsı lanmış ve askeri me- rasim yapılmıştır. İn giltere Kralı Sek ci Edvard tahta çıktı Hından beri ilk defa olarak Fransayı ziya ret ettiğinden kendi. gine bilhassa büyük bir tören yapılmıştır. Kral, “Fransa Relsi- cümhuru ile beraber Vimy'de harpte ölen 11 bin Kanadalı için dikilen Abi- deyi açmıştır. Vimy tepesi umumi harpte esaslı bir müdafaa hattı ol - muş ve burada bütün harp müddetin- ce çok kanlı müsademeler cereyan et miştir, Fransa hükümeti bu araziyi Kral Edvard Fransada İngiltere Kralı umumi harpte ölen için dikilen âbidenin küşat resminde bulundu Kral Eâvard hassa alayını teftiş ederken Kanadaya hediye etmiştir. Bu âbide- nin açilmasi münasebetile gerek Frân sa Reisicümhuru, gerek Kral Bâvard tarafından bararetli nutuklar söylen- miştir. Kral Edvard bundan sonra İs- tirahat için Fransanm Kan şehrine| hakkınm verilmesini şart okoşmak-, gidecektir Bir tramvay hücumuna M. Fevzi Çülünak Çanakkaleye | bugün gidiyor Verilen malümata göre, Genel Kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çak mağm bugün Çanakkaleye giderek tahkimat mntakasını ve askeri kıta. atı teftiş etmesi muhtemeldir. Mare- şal, Çanakkalede beklenmektedir. Büyük karşılama merasimi Çanakkale, 26 (Tan) — Yarın Is- tanbuldan torpito ile buraya gelecek! olan Mareşal Fevzi Çakmak için bü- yük bir karşılama merasimi hazırlar mıştır. Mareşal, burada askeri ları teftiş edecek ve tahkimat mta kasmda tetkikatta bulunacaktır. Cim Londos'la Dinarlı maçı haftaya kaldı Dün Atinada dünya serbest gü - Te$ şampiyonu Cim Londosla Dinarlı Mehmet pehlivan arasında bir güreş yapılması mukarrerdi. Fakat bu maç gelecek haftaya tehir edi'miştir. Dün gerek Cim Londos, gerek Dinarlı Mehmet Pehlivan gösteriş nümare - seleri yapmışlar ve büyük bir rağbet görmüşlerdir Dinarlının Atinadaki istikbâline da- ir Atina muhabirimizin verdiği taf- silât beşinci sayfamızdadır. Mussolini - Hitler konuşmaları Londra, 26 (A.A) Sunday Chrorjicle gazetesinin yazdığına gö- re, Musolini ile Hitler Beşler konfe- Tansına vaki olan davet hakkında telefonla görüşmüşlerdir. Halya mezkür konferansa iştirâk uğradı, içindekiler zorla kurtarıldı Kadıköyfünde Ibrahimağada sellerin hücumuna uğrayan tramvay arabası Sel dün de devam etti . Bilhassa Üsküdar ve Kadıköy taraflarında büyük zarar var â arabası İbrahimağada sellerin Kasimpaşada halk birbirinin sırtında karşıdan karşıya geçiyor İstanbul, evvelki gün müthiş yağ) mur tehlikesini atlattıktan sonra dün yine korktuğuna uğramıştır. Umumi- yet itibarile, evtelki yağmur derece. sinde olmamakla beraber, dün sabah- TArkası 10 uncuda | İstanbuldaki sel felâ- ketine ait çok şayanı dikkat resimler 7 in- ci sayfamızdadır © Yurtta bayındırlık | Yeniden 15tane büyük köprü yapılıyor için Akdeniz anlaşmalarının tama- miyle kaldırılmasını istemekte, Al manya da Afrikada kendisine ittisa » (tadır. Firatta Kömürhan'da 169 metrelik büyük şe xpenz UYazısı 10 uncu sayfamızdadır)